گاهى نمو و افزايش در موجودى به صورت طبيعى انجام مىشود و براى همه محسوس است
اما در عمق آن #بركت الهى وجود دارد.
در روايات، اولياء گرامى اسلام، كلمه ى « #بركت » را در مورد گوسفند، مكرر به كار بردهاند.
*رسول اكرم (ص) به عمه ى خود فرمود: چه چيز تو را مانع است از اينكه در خانهات #بركت نگاهدارى نمايى؟ عرض كرد: بركت چيست؟ فرمود: گوسفندى كه از شيرش استفاده مىشود.
* امراشد، خدمتگزار ام هانى مىگويد: على (ع) به منزل ام هانى آمد. او دستور داد براى آن حضرت طعام بياورم. مىگويد: غذايى كه در منزل موجود بود آوردم. امام فرمود: چرا در منزلتان «#بركت» نمىبينم؟ امهانى عرض كرد: غذايى كه حضور شما آورده، بركت نيست؟ فرمود: مقصودم غذا نيست، مقصودم از بركت، گوسفند است.
شير و گوشت و اعضاى داخلى بدن گوسفند و همچنين پشم و پوست و روده اش براى مردم خير و #بركت است،
جالب آنكه توالد و تناسل گوسفند، همانند سگ، طبق نظام خلقت است و طبيعى، با اين تفاوت كه
اولا سگ در هر شكم چند توله مىآورد و گوسفندان اغلب يك بره مىزايند
و ثانيا هر روز تعداد زيادى از گوسفندان براى تغذيه ى انسانها ذبح مىشود و نسل سگ از اين آفت بزرگ مصون است،
با اين حال، تعداد گوسفندان اينقدر چشمگير و زياد است و از نمو و افزايشى كه بركت الهى است، برخوردارند.
بعضى از #بركت ها امر عادى نيست و از مجارى اسباب و علل طبيعى پديد نمىآيد،
بلكه مشيت خداوند توانا آن را به وجود مىآورد و حضرت #مسيح ابن مريم عليه السلام يكى از آن پديده هاست. قرآن شريف راجع به آن حضرت موقعى كه طفل شيرخواره اى در گاهواره بود، چنين فرموده است:
قال انى عبدالله آتانى الكتاب و جعلنى نبيا. و جعلنى مباركا اين ما كنت.
گفت: من بنده ى خدا هستم، برايم كتاب فرستاده، به نبوتم برگزيده و مبارك و با #برکت ام قرار داده هر جا كه باشم.
*امام صادق (ع) فرمود: مبارك بودن مسيح (ع) بدين معنى است كه او وجودى است بسيار نافع و از ناحيه ى وى خير و بركت فراوان عايد مردم مىگردد.
اولين خيرى كه از وجود با #بركت #مسیح ع عايد گرديد، اين بود كه مادر شريف و بزرگوار خود را تبرئه و تنزيه نمود و از شر زبان مردم مصونش فرمود.
او در طول زندگى، مردم را به خداى يگانه دعوت نمود، تعاليم حق را به آنان آموخت، با نصايح و اندرزهاى حكيمانه ى خود، انسانيت و فضيلت را درس داد
و از بركات وجودش اين بود كه بيماران غيرقابل درمان را با دعاهاى خويش مشمول شفاى الهى ساخت و از نعمت صحت و سلامت برخوردارشان نمود.
يكى از معانى #بركت اين است كه :
ثبوت الخير الالهى فى شىء و دوامه.
یعنی : خير الهى در چيزى پايدار و ثابت بماند.
*و لو ان اهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض.
اگر اهل بلاد ايمان بياورند و به تقوى گرايش يابند، ما درهاى رحمت و #بركت را از آسمان و زمين به روى آنان مىگشاييم.
به موجب اين آيه ى مباركه، در شهرى كه ايمان و تقوى حاكم باشد و مردم عملا از آن پيروى كنند،
بركات الهى نيز در آن محيط ثابت و پايدار خواهد ماند.
*على (ع) فرمود: با وجود عدل در جامعه، بركات خداوند مضاعف مىگردد.
* حضرت رضا (ع) فرمود: خداوند به يكى از پيمبران وحى فرستاد كه وقتى مورد اطاعت قرار گيرم، راضى مىشوم و چون راضى شدم، #بركت مىدهم و بركت من نهايت و پايانى ندارد.
*على (ع) فرمود: وقتى جنايات، علنى و آشكار مىگردد، بركات الهى در جامعه از ميان مىرود.
*و لو ان اهل القرى امنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض.
در آيه ، چنين آمده كه اگر مردم بلاد، ايمان بياورند و تقوى در پيش گيرند،
خداوند درهاى بركات را از آسمان و زمين به روى آنان مىگشايد.
**ممكن است سئوال شود:
بين ايمان و تقوى با بركات سماوى و ارضى چه رابطهاى وجود دارد؟
مىتوان گفت اين پرسش در موارد ديگرى از آموزشهاى اسلامى نيز قابل طرح است.
از آن جمله، در روايات آمده:
«صدقات و اعمال معروف، دفع بلا مىكند، يا صله ى رحم موجب طول عمر مىشود.
بين صدقه و دفع بلا، يا صله ىرحم و طول عمر چه رابطهاى است؟
در پاسخ اين قبيل پرسشها مىتوان گفت:
آثار مترتب بر اعمال كه در شرع مقدس آمده، دو قسم است،
بعضى از آثار است كه عقل، رابطه ى آنها با عمل را درك مىكند، مثلا در قرآن شريف فرموده:
*اعدلوا هو اقرب للتقوى.
عادل باشيد كه دادگرى به تقوى نزديكتر است.
*قد افلح من زكيها.
بىگمان به رستگارى نايل مىشود آن كس كه نفس خود را از پليديهاى اخلاق بد، تزكيه و تطهير نمايد.
*ان الانسان ليطغى ان رآه استغنى.
تمكن و مالدارى مىتواند مايهى سركشى و طغيان بشر گردد.