eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
اما در مورد شان دينى، راجع به كعبه ‏ى مكرمه كه قبله‏ ى مسلمين و پايگاه وحدت اسلامى است، فرموده: جعل الله الكعبه البيت الحرام قياما للناس. خداوند، كعبه را كه بيت الحرام است، نگاهدارنده و پايگاه مردم مسلمان قرار داده.
اما در مورد شان دنيوى، راجع به مال كه زيربناى اقتصاد و گرداننده ‏ى چرخ هاى اجتماع است، فرموده: و لا توتوا السفهاء اموالكم التى جعل الله لكم قياما. اموال خود را به سفيهان و كوته خردان نسپاريد، اموالى را كه خداوند آن را نگاهدارنده‏ ى شما قرار داده است.
دين متعلق به خداوند است و اموال متعلق به مردم، پس در زمينه ‏ى دين، مردم براى خدا هستند نه خداوند براى مردم، و در زمينه ‏ى مال و ثروت، اموال براى مردم است نه مردم براى اموال.
مومنين حقيقى چون خود را براى خدا مى‏دانند، موقعى كه دين حق را در معرض خطر مشاهده كردند، براى خدا قيام مى‏كنند، از هستى و حيات خويش مى‏گذرند، با مال و جان در راه او جهاد مى‏نمايند و بدين وسيله مراتب خلوص و بندگى خود را در پيشگاه مقدسش ابراز مى‏دارند. اين مومنين واقعى كه مال را براى خود مى‏دانند، در شرايط عادى فعاليت مى‏نمايند، سعى و كوشش مى‏كنند، مال به دست مى‏آورند، مى‏خورند و مى‏خورانند، مى‏پوشند و مى‏پوشانند، وسايل رفاه خود و خانواده‏ى خويش را فراهم مى‏آورند و به قدر مقدور، موجبات آسايش ديگران را نيز مهيا مى‏سازند
متاسفانه در دنياى مادى امروز كه امر اقتصاد بيش از حد مورد توجه قرار گرفته، هم اكنون مردم زيادى در سراسر جهان هستند كه انسانيت و ارزش انسانى را از ياد برده، برده و بنده ‏ى ثروت گرديده، شب و روز مى‏دوند تا هر چه بيشتر ثروت گرد آورند، نه خود منتفع مى‏شوند و نه ديگران از آنان نفعى مى‏برند، اين گروه خود را براى مال مى‏دانند نه آنكه مال را براى خود بدانند.
در گذشته نيز افراد حريص و مال پرست بوده، ولى در جهان امروز كه ارزشهاى مالى و اقتصادى اوج گرفته، بسيارى از افراد گرفتار بيمارى شده و راه ثروت ‏اندوزى را در پيش گرفته ‏اند.
امام حسين علیه السلام ضمن حديثى هشدار داده : كسانى كه خود را براى مال مى‏دانند، سرانجام ارزش انسانى خويش را از دست مى‏دهند و گرفتار سقوط و تباهى خواهند شد. ایشان میفرمایند : مالك ان لم يكن لك كنت له. فلا تبق عليه فانه لا يبقى عليك و كله قبل ان ياكلك. مالى را كه به دست آورده ‏اى، اگر براى تو نباشد، تو براى آن خواهى بود. مالت را باقى مگذار و آن را براى خود و دگران صرف نما كه اگر چنين نكنى و آن را باقى بگذارى، مال ترا باقى نمى‏گذارد و ارزش انسانيت را نابود مى‏كند. تو اموالت را بخور، پيش از آنكه اموالت ترا بخورد.
يعنى: اگر مالت را در راه آسايش خود و خانواده و مستمندان و ارحام و دگران صرف نمودى، در واقع اموال خود را خورده ‏اى و اگر چنين نكنى و اموال را نگاه دارى، اموال تو را مى‏خورد، ولى اموال شخص تو را نمى‏خورد، بلكه شخصيت تو را مى‏خورد. دين و اخلاق و شرافت و فضيلتت را طعمه‏ ى خويش مى‏سازد و به رسواييت مى‏كشد.
جاذبه ‏ى مال دوستى و نياز به رزق و روزى، مردم را به راه كار و فعاليت سوق مى‏دهد و به ترغيب و تشويق بسيار نياز ندارند. اما كسانى كه به خدا و رازقيت او ايمان آورده‏اند و دين‏شناس نيستند، ممكن است از بعضى از آيات و روايات، برداشتى نادرست نمايند و در كار و فعاليت سستى كنند. رسول اكرم (ص) و ائمه ‏ى طاهرين عليهم‏السلام براى آنكه اين فكر ناصحيح را از صفحه‏ ى خاطر اين قبيل افراد بزدايند، اولا خودشان در هواى گرم و شرايط سخت، كار مى‏كردند و عملا به مسلمين درس مى‏دادند،
ثانیا به استناد روايات بسيارى ، آنان را در طلب روزى تشويق مى‏نمودند
ابى‏حمزه از پدرش حديث نموده كه گفت حضرت امام موسی ابن جعفر علیه السلام را ديدم كه در زمينى كه داشت، كار مى‏كرد و غرق عرق شده بود. عرض كردم: فدايت شوم، مردان كجا هستند كه شما كار مى‏كنيد؟ در پاسخ فرمود: اى على! با دست خود كسى در زمين خود كار كرده كه از من و پدرم بهتر بوده. پرسيدم: او كه بود؟ فرمود: پيمبر خدا و اميرالمومنين. سپس فرمود: تمام پدرانم با دست خود كار مى‏كردند و اين عمل روش انبياء و رسولان و اوصياء و صالحين بوده است.
*هشام صيدلانى مى‏گويد: امام صادق (ع) به من فرمود: يا هشام! ان رايت الصفين قد التقيا فلا تدع طلب الرزق فى ذلك اليوم. اى هشام! اگر ديدى صحنه‏ ى جنگ تشكيل گرديده و دو صف در مقابل يكديگر قرار گرفته ‏اند، تو در آن روز از طلب رزق دست برمدار.
در حديث آمده كه اين آيه نازل شد كه «و من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لايحتسب» «هر كس به تقوى گرايش يابد، خداوند به روى او راه نجات باز مى‏كند و از جايى كه اميد ندارد به وى روزى مى‏رساند.» بعضى از رجال صحابه بر اثر شنيدن اين آيه، از مردم منقطع شدند، در خانه ماندند و مشغول عبادت گرديدند، به اتكاى اينكه خداوند رزق آنان را ضمانت نموده است. رسول اكرم (ص) از اين جريان آگاه شد، كار آنان را عيب تلقى نمود و نادرست خواند، فرمود: انى لا بغض الرجل فاغرا فاه الى ربه يقول: اللهم ارزقنى و يترك الطلب. من دشمن دارم آن كس را كه از سعى و كوشش دست كشيده، دهان خود را باز كرده و مى‏گويد: بار الها! به من رزق و روزى برسان.
مسلمانان طبق وظيفه‏ ى دينى براى تامين معاش خود و خانواده ‏ى خويش بايد كار كنند و از راه سعى و عمل رزق و روزى به دست آورند. افراد باايمان معتقدند كه رازق خداوند است و اوست كه به اهل تقوى از راهى كه اميد ندارند، روزى مى‏رساند و ديگر عقايد مقدسى از اين قبيل. اما اين معتقدات دينى و قرآنى بدان معنى نيست كه از افراد باايمان سلب مسئوليت شود و آنان را از وظيفه‏ ى كار و كوشش معاف نمايند، بلكه با وجود اين عقايد موظف ‏اند عمل كنند و عنصر فعال جامعه باشند.
دو نكته ‏ى مهم و شايان توجه در امر مال وجود دارد كه همواره مورد توصيه‏ ى اكيد اولياى اسلام بوده و پيروان خود را به رعايت آن دو جدا سفارش مى‏نمودند: اول آنكه درآمدهاى مالى از راه كار مشروع و كسب مجاز باشد، دوم آنكه مال به دست آمده در مجارى مباح و اعمال معروف صرف شود.
امام معصوم عليه‏السلام، بود و نبود اين دو مهم را از عوامل بقا يا فناى مسلمين و اسلام به حساب آورده است.
امام صادق (ع) فرمود: از عوامل بقاى مسلمين و بقاى اسلام اين است كه اموال در دست كسى بگردد كه حق و عدل را درباره‏ ى مال مى‏شناسد و عمل معروف را در مورد آن انجام مى‏دهد، و از جمله ‏ى عوامل فناى اسلام و مسلمين اين است كه اموال در دستهايى بگردد كه حق را نسبت به مال نمى‏شناسد و عمل معروف را درباره‏ى آن اعمال نمى‏نمايد. **امام (ع) در قسمت اول حديث كه راجع به معرفت حق و اداى معروف در امر مال سخن گفته، ابتدا از بقاى مسلمين نام برده و سپس از بقاى اسلام، اما در قسمت دوم حديث كه از ناآگاهى مردم از حق و انجام ندادن وظيفه‏ ى معروف در مورد مال نام برده، اول از فناى اسلام سخن گفته و سپس از فناى مسلمين. اين تقدم و تاخر در بقا و فناى اسلام و مسلمين مترتب بر عمل صحيح و ناصحيح مردم است، زيرا بقاى اسلام و فناى اسلام در هر محيطى، وابسته به بقاى مسلمين و فناى مسلمين آن محيط است. در جامعه ‏اى كه اسلام راستين حاكم است و مردم، وظيفه‏شناس و متشرع‏ اند، در آن جامعه : اولا حق را در مورد مال مى‏شناسند و خويشتن را به اموال حرام آلوده نمى‏كنند، ثانيا در عمل معروف و خدمت به مردم كوشا و جدى هستند و همواره تعاون و مواسات را رعايت مى‏نمايند. در چنين جامعه ‏اى، مردم در اسلام پايدار و ثابت قدم ‏اند و در گفتار و رفتار مطيع اوامر الهى هستند، البته خودشان در پرتو مسلمانى و درستكارى باقى و برقرار مى‏مانند و اسلام هم با وجود چنين مسلمانان راستين و پاكدل، در آن محيط باقى خواهد ماند. در جامعه ‏اى كه مردم اسما مسلمان ‏اند و عملا دين حق را ترك گفته و از اطاعت الهى سر باز زده‏اند، در آن جامعه اولا حق را در مورد مال نمى‏شناسند و اگر به فرض شناختند، طبق آن عمل نمى‏كنند، اينان عاشق مال ‏اند و به حلال و حرام دين توجه ندارند، پول قمار و شراب را مى‏گيرند، از ربا و دزدى روگردان نيستند، در خريد و فروش هروئين و ديگر مواد مخدر باك ندارند. ثانيا در راه معروف قدمى بر نمى ‏دارند و به تهيدستان توجه نمى‏نمايند. در چنين جامعه ‏اى، اول اسلام و احكام آن عملا از ميان مى‏رود و سپس مسلمان نمايان غير واقعى بر اثر پليديهاى گناه به سقوط و تباهى مى‏گرايند.
خلاصه، از عوامل موثر در بقاى اسلام و مسلمين اين است كه اولا مسلمانان مال را از مجراى صحيح و مرضى بارى تعالى به دست آورند، و ثانيا با مال، اعمال معروف انجام دهند. البته عمل معروف هر قدر مفيدتر و اثر معنويش فزونتر باشد، بيشتر موجب جلب رضاى الهى خواهد بود.
امام سجاد (ع) مالى را که با رعايت جميع جهات حق به دست آورده در جمله ‏ى قبل ( و وَفِّرْ مَلَكَتِى بِالْبَرَكَةِ فِيهِ، ) ، از خداوند نسبت به آن مال درخواست بركت مى‏نمايد.
جمله‏ ى امروز دعاى امام سجاد (ع) ناظر به عمل معروف است و از انفاق سخن مى‏گويد و براى آنكه انفاقش هر چه بهتر و نيكوتر باشد، از پيشگاه خداوند درخواست هدايت مى‏نمايد: و اصب بى سبيل الهدايه للبر فيما انفق منه. بار الها! آن را كه از مال خود انفاق مى‏نمايم، به گونه ‏اى صورت پذيرد كه از هدايت تو در بر و نيكوكارى برخوردار باشم.
اللهم و اصب بى سبيل الهدايه للبر فيما انفق منه. بار الها! آن را كه از مال خود انفاق مى‏نمايم، به گونه ‏اى صورت پذيرد كه از هدايت تو در بر و نيكوكارى برخوردار باشم.
🔹ربّ صَلّ عَلَي أَطَايِبِ أَهْلِ بَيْتِهِ الّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِأَمْرِكَ، پروردگارا! بر پاكيزه‏ تران از محمد «صل الله علیه و آله و سلم» درود فرست؛ اهل بيتي كه براي اجراي فرمانت انتخاب كردي .......... 👌بخشی از دعای صحیفه سجادیه ، دعای امام سجاد علیه السلام در روز عرفه 👇 https://eitaa.com/sahife2/44714 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «حضرت حجت (عج)» https://taaghche.com/book/142572 👈 مجموعه بیانات و اشارات آیت‌الله (قدس سره) پیرامون حضرت ولی عصر (عج) 🔊 معرفی کتاب توسط دکتر اینجا و اینجا - استاد اینجا علیه السلام 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا