لازمه ى حب خداوند اطاعت از اوامر و نواهى اوست كه از راه وحى به رسول اكرم (ص) ابلاغ گرديده است.
به هر نسبت كه حب الهى در دل مومن قوى تر باشد، به همان نسبت اطاعت و فرمانبريش بيشتر خواهد بود
يكى از نشانه هاى حب حضرت بارى تعالى، علاقه به عبادت و بندگى اوست.
*رسول اكرم (ص) فرمود: افضل الناس من عشق العباده فعانقها و احبها بقلبه و باشرها بجسده.
افضل و برتر مردم كسى است كه به عبادت عشق ورزد و با آن معانقه كند، در دل دوستدارش باشد و با جسم در انجام آن بكوشد.
*مردى به رسول اكرم (ص) عرض كرد: دوست دارم از دوستان خدا و رسول باشم. فرمود:
احب ما احب الله و رسوله و ابغض ما ابغض الله و رسوله.
دوست بدار آن را كه خداوند و پيمبرش دوست دارند و دشمن بدار آن را كه خدا و پيمبرش دشمن دارند.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: ايمان كسى خالص است كه حب خداوند در ضمير او از حب خودش، از حب پدر و مادرش، از حب فرزند و خانواده اش و از حب مال و تمام مردم بيشتر و فزونتر باشد.
اگر پدر و مادر، زن و فرزند، و ديگر بستگان، مومن به خدا هستند، افرادى كه واجد ايمان خالص اند آنان را دوست دارند، ولى به فرموده ى امام (علیه السلام) دوستى خداوند در ضميرشان قو ى تر از تمام محبوبهاى آنان است.
اما اگر ارحام و بستگان دشمنان خدا باشند، مومنين راستين هرگز با آنان پيوند محبت برقرار نمینمايند
لا تجد قوما يومنون بالله و اليوم الاخر يوآدون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم.
یا رسول الله ! هرگز نمی يابى كسانى را كه ايمان به خداوند و روز جزا آوردهاند دوستدار دشمنان خدا و رسول شوند، هر چند آن دشمنان پدران يا فرزندان آنان باشند يا برادران يا فاميلشان.
امام سجاد (علیه السلام) در دعای مکارم الاخلاق از #محبت الهى كه زيربناى سعادت واقعى انسانهاست سخن گفته و عرض میكند:
و انهج لى الى محبتك سبيلا سهله.
بار الها! براى نيل به دوستى و محبتت، راه آسانى را به روى من بگشا.
راه آسان رسيدن به محبت بارى تعالى پيروى از تعاليم قرآن شريف و اطاعت از دستورهاى شرع مقدس است.
شخصى از وجود مبارك رسول خدا (ص) سؤالات خيلى زيبايى كرده و رسول خدا هم بهترين پاسخ را به اين سوالات دادهاند.
دخل على رسول الله رجل اسمه مجاشع:
«فقال يارسول الله كيف الطريق الى موافقه الحق راه هماهنگ شدن با پروردگار چيست؟ «قال مخالفه النفس» اگر مىخواهى با خدا باشى، اگر مىخواهى هماهنگ با خدا باشى، راهش اين است كه خواستههاى نامشروع را گوش ندهى
«قال يارسول الله فكيف الطريق الى رضاء الحق» راه به دست آوردن رضاى خدا چيست؟ فرمودند: «سخط النفس» اينكه رضايت به هواى نفست ندهى. تا خودنمايى مىكند ناراحت بشوى. عصبانى بشوى در درونت و ردش بكنى.
«قال يارسول الله فكيف الطريق الى وصل الحق» راه رسيدن به خدا چيست؟ راه اتصال به پروردگار عالم چيست؟ «قال حجر النفس» اينكه از نفس دور بشوى يا با نفس قهر بكنى و رابطه ات را ببرى.
«فقال يارسول الله فكيف الطريق الى طاعه الحق» راه اينكه آدم در طريق طاعت حق بيفتد چيست؟ پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «عصيان النفس» اينكه از همه خواسته هاى غلط و بى محاسبه سرپيچى بكنى.
«فقال يارسول الله فكيف الطريق الى ذكرالحق» چگونه به ذكر حق برسيم فرمودند: «نسيان النفس» اينكه تمام اين هواهاى باطل از يادت برود.
«يارسول الله فكيف الطريق الى قرب الحق» راه مقرب شدن به پروردگار چيست؟ «قال التباعد عن النفس» هر چه از اين هواها دور بشوى به او نزديك مىشوى.
«فقال يارسول الله فكيف الطريق الى انس الحق»، راه انس گرفتن با خدا چيست؟ «قال الوحشه من النفس» اين است كه رميده بشوى از نفس، يعنى قرار نداشته باشى كنار نفس، وحشت در لغت به معنى رميدن است. در بيابان يك حيوانى وقتى كه انسان را مىبيند و حس مىكند كه خيلى نامأنوس است، اين موجود رم مىكند و فرار مىكند، كه اسمش را گذاشتند وحشى. يعنى رم كننده.
«فقال يارسول الله كيف الطريق الى ذلك» راه به دست آوردن كل اين برنامه ها چيست؟ «قال الاستعانه بالحق على النفس» كمك و يارى گرفتن از پروردگار در جنگ با نفس است.
امام صادق علیه السلام : َلَيْسَ الَى اللّهِ تَعالى طَريقٌ يُسْلَكُ الّا بِالْعِلْمُ، وَالْعِلْمُ زَيْنُ الْمَرءِ فِى الدُّنْيا وَسِياقُهُ الَى الجَنَّةِ وَبِهِ يَصِلُ الى رِضْوانِ اللّهِ تَعالى
تنها راه رسيدن به خدا ، علم و معرفت است، وقتى انسان با انبيا و ائمه و قرآن و معارف الهيه آشنا شود، اين آشنايى مورّث آشنايى با خدا و محرك عشق در قلب انسان نسبت به كمال مطلق است،
علم زينت مرد در دنيا و رساننده عالم به بهشت و موجب تحصيل رضا و خشنودى خداست، البته همه اين محصولات نتيجه عمل به علم است.
از بعضى عرفاى بزرگ پرسيدند: راه به سوى خدا كدام است؟ جواب داد: دو قدم: قدمى بر سر نفس و قدمى بر سر دنيا.
چون اين پاسخ به عارفى با معرفت تر و عاشقتر رسيد فرمود:
راه رسيدن به خدا يك قدم است و آن هم گذشت از خود كه دنيا به واسطه نفس حجاب بين عبد و حق مىشود
استاد انصاریان
خداوندا قلب و نهادم را با آگاهى بر راههاى رسيدن به پيشگاهت روشن فرما
دعای سیفی
خدايا ما را به راههاى رسيدن به سرايت بكشان، و ما را از نزديك ترين راههاى ورود به بارگاهت ببر، دور را بر ما نزديك كن، و دشوار و سخت را بر ما آسان گردان، و ما را به آن بندگانت كه با چالاكى به سويت مىشتابند، و همواره در رحمتت را مىكوبند ملحق نما، آنانكه در هر شب و روز تو را عبادت مىكنند، و از هيبتت در هراسند، بندگانى كه آبشخورها براى آنان زلال كردى و به خواستههايشان با كاميابى رساندى، و آنان را بر جوينده هايشان كامروا نمودى، و از روى فضلت حاجاتشان را برآوردى، و نهادشان را از محبّتت آكنده ساختى، و از زلال چشمهات سيرابشان نمودى، اينان به وسيله تو به لذّت مناجاتت دست يافتند، و از حسن عنايت تو دورترين مقاصدشان را فراچنگ آوردند
مناجات خمس عشر مناجات هشتم
يكى از راه هاى رسيدن به برخى اسرار و درك راز و رمز عبادتها، كم خورى، گرسنگى و نهايتاً روزه است.
اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايد: خداى عزيز و جليل پنج چيز را در پنج چيز قرار داده است:
«العِزُّ فِى طَاعَةٍ، والذِلُّ فِى مَعصِيَةٍ، وَالحِكمَةُ فِى خُلُوِّ البَطنِ، والهَيبَةُ فِى صَلاة اللَّيلِ و الغِنى فِى القَنَاعَةِ
عزت و سرافرازى را در طاعت و فرمانبردارى و ذلت و خوارى را در سرپيچى و حكمت و درك فلسفه حقايق را در كمخورى و هيبت را در نمازشب و بىنيازى را در قناعت.
لقمان و راههاى رسيدن به حكمت
پيامبر گرامى اسلام مىفرمايد: غلام سياه، با چهره گمنام، روزى نشسته بود و حكمت الهى را براى گروهى درس مىداد كسى كه در روزگار بردگىِ لقمان، لقمان را مىشناخت، ديد جمعيتى آنجا جمع هستند. گفت: چه خبر است؟ گفتند: كسى دارد حكمت الهى مىگويد.گفت: اين برده حكمت الهى مىگويد؟!
درس كه تمام شد، گفت: «ألَسْتَ عَبْدَ آلِ فُلانِ»؟ تو برده فلان قبيله نبودى؟ «قال:بلى»بله، ما برده بوديم. با تعجب به لقمان گفت:«فَمَا بَلَغَ بِكَ ما نَرى»؟ چگونه به اين مقام رسيدهاى؟ آخر قابل باور نيست كه تو الآن در مقامى مانند مقام انبياى خدا عليهم السلام قرار گرفتهاى. گفت: شش برنامه داشتم.
اول: «صِدْقُ الحَدِيثِ»
مطلقا در عمرم اهل دروغ نبودم.
دوّم: «وَ اداءُ الأمانَةِ»
خيانت به هيچ كس و هيچ چيز نداشتم.
سوم: «تَرْكُ ما لايَعْنِينى»
براى هيچ كار بى اهميتى عمرم را خرج نكردم.
چهارم: «وَ غَضِّى بَصَرِى»
از حرام چشم پوشيدم.
پنجم: «وَ كَفّى لِسانِى»
زبانم را نگهداشتم.
ششم: «وَ عِفَّتِى فِى طُعْمَتى»
جلوى طمع و آرزوهاى بيهودهام را گرفتم؛
بعد پيغمبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد: به اين مرد فرمود:
«فَمَنْ نَقَصَ عَنْ هذا فَهُوَ دُوْنِى»
هر كس اين شش صفت را كم دارد، مقامى ندارد و بدبخت است،
«وَ مَنْ زادَ عَلَيه فَهُوَ فَوْقِى»
هر كس كه بيشتر از من دارد، بايد رفت و دست به دامن او زد
«وَ مَنْ عَمَلَهُ»
هر كسى هم اين شش صفت را دارد
«فَهُوَ مِثْلِى»
با من مساوى است.
وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا
«يا من هو أقرب إلىّ من حبل الوريد».
الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعَدَدِ انْفاسِ الْخَلائِق.
«به عدد نفَسهاى آفريدگان، به سوى خدا راهها هست.»
اين جمله در كتاب شريف علم اليقين، ج 1، ص 14 و 32 آمده است.
فَأَمَّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْنى وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى:
پس كسى كه بخشيد و پرهيز كرد و وعده نيكو (پاداش آخرت) را راست دانست. پس زودا كه او را ميسر گردانيم براى راه آسان.
و اما كسى كه بخل ورزيد و بىنيازى نمود و آن وعده نيك را دروغ دانست پس زودا كه او را براى راه دشوار آماده سازيم.»
(ليل، 5- 10)
اساتید اخلایق گویند :
در سیر و سلوک با وجود استاد و مربى ،
راه آسان تر
و خطر كمتر
است
✳️ امام سجاد (علیه السلام) در دعای مکارم الاخلاق از #محبت الهى كه زيربناى سعادت واقعى انسانهاست سخن گفته و عرض میكند:
وَ انْهَجْ لِي
إِلَى مَحَبَّتِكَ
سَبيلًا
سَهْلَةً
بار الها!
برا ى نيل به #محبت و دوستی ات
راهى آسان
به رو ى من بگشا.
راه آسان رسيدن به محبت بارى تعالى پيروى از تعاليم قرآن شريف و اطاعت از دستورهاى شرع مقدس است.
🆔 @sahife2
🔷 ۲۳ بهمن سالروز شهادت یار صدیق حاج #قاسم_سلیمانی ، فرمانده شاخه نظامی حزب الله لبنان، شهید عماد فایز مغنیه ( #عماد_مغنیه ) با نام جهادی #حاج_رضوان گرامی باد.
♦️ #مقام_معظم_رهبری : شهید حاج عماد هم خودش را به قدر یک جوان ایرانی فرزند امام و نزدیک به امام میدانست؛ چرا؟ چون امام به او روح داده بود؛ امام او را زنده کرده بود.
♦️حاج قاسم سليمانی: عماد مغنيه شبيه ترين صفات را در صحنه جنگ به مالک اشتر داشت.
♦️ شهید #آوینی : «پیروزی انقلاب اسلامی در یکایک کشورهای جهان ضرورت تاریخی است که لاجرم پیش خواهد آمد و نهایتاً به تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی منجر خواهد شد. امت مسلمان ایران طلایه دار نهضت اسلامی در جهان معاصر هستند. حق طلبی و صبر و استقامت صفاتی است که آنان را استحقاق موهبتی این چنین (جلوداری کاروان تاریخ) بخشیده است.»
◀️ کتاب های زندگی به همراه فیلم کامل مستند این شهید را میتوانید
👈 اینجا : ( https://eitaa.com/sahife2/50741 )
بخوانیدو ببینید.
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مرد سایهها
شهید #عماد_مغنیه (حاج رضوان)
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه در 70 روز
#دور_اول
#روز_50
دعای #چهل_پنج
از اول دعا
تا #دعا_چهل_پنج_14
.. فَقُلْتَ: اذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ،
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife