( اللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ وَ إِلَى عَفْوِكَ... ).pdf
417.3K
#شرح #دعا_بیستم_15
🔹 اللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ، وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ، وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ....
🔸 خدايا! به سوى آمرزشت آمدم، و به جانب بخششت روى كردم، و به گذشتت مشتاقم، و به احسانت اعتماد كردم. چيزى نزد من نيست كه به خاطر آن سزاوار بخششت شوم، و پس از اين كه عليه خود داورى كردم، به اين نتيجه رسيدم كه چيزى جز احسانت برايم نيست؛ پس بر محمد و آلش درود فرست و به من احسان كن.
* وفود یعنی چه؟
* شعری که امیر المؤمنین روی قبر #سلمان نوشت به چه معنی بود؟
* جملات پر رمز و راز عارف سالک آقا شیخ محمّد #بهاری (رضوان الله علیه)
* اگر رمق خواندن #نماز_شب ندارید حدّاقل یک «یا ارحم الرّاحمین» بگویید!
* قدم به سوی خدا و طلب مغفرت و فضل از پروردگار
👤 متن بیانات آیت الله #فاطمی_نیا
دعا #بیستم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife 2
#دعا_بیستم_15
اللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِکَ وَفَدْتُ
خدایا به سوی مغفرت تو قدم برداشتم
❇️ کجا قدم میزنی؟
♦️ #تفکر مانند قدم زدن است، باید ببینی در کجا و در چه هوایی قدم میزنی؛ و به سوی کدام هدف قدم بر میداری.
بعضیها هنگام قدم زدن به سوی هیچ محبوبی نمیروند، فقط دور میزنند.
بعضیها در گلستان قدم بر میدارند، ولی بعضیها در سنگلاخ راه میروند.
برنامۀ قدم زدن تو در چه هوایی و به سوی کیست؟
📌 استاد #پناهیان
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ آیا هیچگاه این #حدیث_قدسی زیبا را خوانده و در نتایج عمل به آن تأمل نموده اید؟
خداوند فرمود:
« مَن تَقَرَّبَ إلَیَّ شِبراً تَقَرَّبـتُ إلَیهِ ذِرَاعاً وَ مَن تَقَرَّبَ إلَیَّ ذِرَاعاً تَقَرَّبتُ إِلَبهِ بَاعاً وَ من أَتَانِی مَشیا" أَتَیتُهُ هَروَلَهً » .
هر کسی یک وجب به من نزدیک شود، من یک ذراع(از آرنج تا نوک انگشتان برابر با سه وجب)به او نزدیک می شوم و هر کس یک ذراع به من نزدیک شود، من یک باع (به اندازه گشودن دو دست) به او نزدیک می شوم و هر کس آهسته [و معمول]به سوی من آید، من با هروله (حالتی بین دویدن و راه رفتن) به سوی او می آیم.
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ قدم به سوی خدا و طلب مغفرت و فضل از پروردگار
🙏اللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِکَ وَفَدْتُ خدایا به سوی مغفرت تو قدم برداشتم و در محضر تو وارد شدم به خاطر مغفرت تو. وَ إِلَى عَفْوِکَ قَصَدْتُ عفو تو را قصد کردم. خدایا من امید عفو از تو دارم. کسی که به کریم امیدوار باشد او را عفو میکند. وَ إِلَى تَجَاوُزِکَ اشْتَقْتُ خدایا به گذشت تو مشتاق شدم. تجاوز یعنی گذشت. پروردگارا مشتاق هستم. وَ بِفَضْلِکَ وَثِقْتُ خدایا من به فضل تو اعتماد کردم، من از تو طلب ندارم. آخرین حرف من همین است. سالک گر صد هنر دارد توکّل بایدش.
وَ بِفَضْلِکَ وَثِقْتُ به فضل تو اعتماد کردم. وَ لَیْسَ عِنْدِی مَا یُوجِبُ لِی مَغْفِرَتَک» میدانم چیزی که باعث مغفرت تو شود در من نیست، هیچ کاری نکردم. وَ لَا فِی عَمَلِی مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَکَ نه در عمل من چیزی است که مستحقّ عفو تو شوم. «وَ مَا لِی بَعْدَ أَنْ حَکَمْتُ عَلَى نَفْسِی» خدایا دیگر دست من خالی شد. چرا؟ علیه نفس خود حکم کردم. الآن پیش قاضی رفتم. علیه یک نفر حکم میکند و او باید برود. حالا این علیه خود حکم کرده است. وَ مَا لِی بَعْدَ أَنْ حَکَمْتُ عَلَى نَفْسِی خدایا چه چیزی برای من است وقتی علیه خود حکم کردم و گفتم چیزی ندارم. إِلَّا فَضْلُکَ هیچ چیزی برای من نیست، مگر فضل تو. امّا از فضل تو ناامید نشدم. پس خدایا چه کار کن؟ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَفَضَّلْ عَلَیََّّ بر محمّد و آل او صلوات بفرست و بر من تفضّل کن.
📌 ترجمه ی استاد #فاطمی_نیا #دعا_بیستم_15
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح انس با نهج البلاغه @sahife2.pdf
505K
🔸 طرح #ختم_نهج_البلاغه
روزانه یک یا یک و نیم صفحه ترجمه
#روز_53
♦️ خطبه 126 - 127
♦️ نامه ----
♦️ حکمت 211 - 215
📱 لطفا بر اساس برنامه ی روزانه ی ما از روی #نرم_افزار #بلاغه و یا آدرسهای زیر در ختم ما مشارکت فرمایید .
📱 b2n.ir/97440
📱 b2n.ir/16895
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_19
◀️ نكوهش #آرزو هاى دراز
- فَقَالَ (علیه السلام): مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ، عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
- - امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ او را از پاى در آورد.
📜 1da.ir/KbiPMF
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🔆 امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: آن كس كه در پى آرزوى خويش تازد، مرگ او را از پاى در آورد.
◀️ نتيجه تسليم در برابر آرزوها
📋 امام(علیه السلام) در این گفتار کوتاه و حکمت آمیز خود به مسئله طول آرزوها و سرنوشتى که دامان انسان را مى گیرد اشاره کرده مى فرماید: «کسى که در مسیر آرزوها گام بردارد در (دام) مرگ خواهد افتاد»; (مَنْ جَرَى فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ )
أمل به معناى هر نوع آرزو است; خواه آرزوى معقول باشد یا نامعقول، از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مى نامند و حتى خداوند به عنوان «منتهى الأمل» شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است. در مناجات مفتقرین از مناجات پانزده گانه امام سجاد(علیه السلام)مى خوانیم: «یا مُنْتَهى أَمَلِ الاْمِلینَ» و در حدیث نیز از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت». زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مى دارد.
ولى همین آرزو هرگاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهاى دور و دراز و دست نیافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مى دارد که از همه چیز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مى شود و چنان سرگرم مى گردد که ناگهان مرگش فرا مى رسد در حالى که دستش از همه چیز تهى است.
تعبیر به «مَنْ جَرى...» (مطابق برخى نقل ها) «مَنْ أَرْخى عِنانَ أَمَلِهِ» (کسى که لجام آرزو را سست و رها کند.) اشاره به همین آرزوهاست و به تعبیر دیگر، آرزو تشبیه به مرکب سرکشى شده که اگر عنان و زمام او را رها کنند طغیان مى کند و انسان را در پرتگاه مى افکند.
درباره طول امل و درازى آرزوها و پیامدهاى سوء آن بحث گسترده اى در روایات معصومان آمده است که به چند نمونه آن اشاره مى شود.
از جمله در حدیثى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «اَلأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الاَْجَلَ; آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مى کند و مرگ را به فراموشى مى افکند».
در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «اَلأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَى قُلُوبِ الْغافِلینَ; آرزوى دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دل هاى غافلان است».
باز در حدیثى از همان حضرت آمده است: «اَلأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَیَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ; آرزوهاى دور و دراز همچون سراب است بیننده را مى فریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس مى سازد»
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_19
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_نهج_البلاغه
♦️ « #نهج_البلاغه » و وارستگی عیسی #مسیح (ع)
📱 امیر مؤمنان در خطبه (160) می فرماید: «اگر می خواهی (نمونه دیگری از وارستگی) در مورد حضرت عیسی (علیه السلام) بگویم: بالش او، سنگ بود، و لباس زبر و خشن می پوشید، و نان خشک می خورد، خورش او گرسنگی و چراغ شب او، ماه و سایبان زمستانش، شرق و غرب زمین بود (صبح ها در جانب مغرب و عصرها در جانب مشرق بر روی آفتاب قرار می گرفت) و میوه و گل های او آن بود که در زمین برای چهار پایان می روئید، نه زنی داشت که او را به خود مشغول دارد، و نه فرزندی که او را اندوهگین سازد، و نه ثروتی که توجهش را به خود جلب کند، و نه طمعی داشت که او را خوار سازد. مرکب او دو پایش و خدمتکار او دو دستش بود».[1]
در کتاب عده الداعی، همین مضمون از حضرت عیسی (علیه السلام) نقل شده، به اضافه این مطلب که فرمود:
«و لیس لی شییء و لیس علی وجه الارض احد اغنی منّی؛ من چیزی از مال دنیا ندارم، در عین حال هیچ فردی در روی زمین، بی نیاز تر از من نیست».
نیز نقل شده، امام صادق (علیه السلام) فرمود: در کتاب انجیل آمده: عیسی (علیه السلام) به خدا عرض می کرد: «خدایا، صبح، گرده نان جوین به من عطا کن، و شب نیز آن را به من بده، و بیشتر نده که طغیان کنم».[2]
[1] . نگاه کنید، به #خطبه_160 نهج البلاغه.
[2] . منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج 9، ص 372.
👤 منبع :محمد محمدي اشتهاردي ؛داستان هاي نهج البلاغه
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ « دست برنداشتن از گدایی در خانهی خداوند »
🔆 « مرحوم جمال السالکین، آقای شیخ محمّد #بهاری (رضوان الله علیه) در یکی از مکتوبات خود به شاگردش مینویسد:
" در هیچ حال دست از گدایی برندارید، هیچ وقت گدایی را ترک نکنید، درخواست از خدا را ترک نکنید."
👈 آیت الله #فاطمی_نیا
🎥 #حدیث_سرو _ زندگی علامه شیخ محمد بهاری👇
🎥 1da.ir/9q2J
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 « عزیزان باید این دعاها را جدّی بگیریم، من در این رابطه زیاد صحبت کرده ام عوامانه برخورد نکنیم، شما به خود نگاه نکنید که اهل فضل هستید، خیلی از افراد به این ظواهر توجّه میکنند، عنایت میکنند. دعا را بخوانیم ببینیم متن دعا چه میگوید و چه چیزی را به ما یاد میدهد، از اینها غافل نشویم و یقیناً بدانیم هر چه از خدا میخواهیم به ما میدهد و اگر چنانچه آن چیزی که میخواهیم را نداد نباید ناامید شویم یا بعداً با تأخیر میدهد یا به جای آن چیزی را به ما میدهد. بالاخره وقتی مرحمت میکند خیلی مهم است.
اوّل انقلاب برای چیزهایی که میگرفتند صف میبستند. یک نفر میگفت گاهی مواقع صف میبستند و شخص نمیدانست برای چیست، فقط میایستاد. فرض کنید یک صفی بود ایستادند، طولانی بود در پایان دیدند مگسکش میدهند. وقتی میگوید یک چیزی میدهند مثبت وجود است، بایستید حالا در صف بشر بایستید ممکن است در پایان به شما مگسکش برسید. ولی در صف پروردگار بایستید حتماً تفضّل میکند و یک چیزی میدهد و این را بدانید یکی از مواقعی که شیطان خیلی احساس پیروزی میکند در مواقعی است که بنده را از دعا مأیوس کند. اینکه چقدر دعا میکنید کافی است این نشانهی شکست است و پیروزی شیطان است.
مرحوم جمال السالکین، آقای شیخ محمّد #بهاری (رضوان الله علیه) در یکی از مکتوبات خود به شاگردش مینویسد:
"در هیچ حال دست از گدایی برندارید، هیچ وقت گدایی را ترک نکنید، درخواست از خدا را ترک نکنید."
📌آیت الله #فاطمی_نیا
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆شبی رو بحق آر ای جان مخسب
بنال از غم درد پنهان مخسب
ترا چارهٔ باید از بهر درد
بسوز شبش ساز درمان مخسب
بیک شب اگر چاره شد خواب کن
وگرنه شبی دیگر ای جان مخسب
کجا یک شب و ده شب این میشود
بمان خواب راحت بدو نان مخسب
نخسبی بسی شب ز درد تنت
اگر جان زتن به بود هان مخسب
بخسب از نفهمیدهٔ درد جان
و گرنه بجای عزیزان مخسب
چو خواب آیدت سربزانو بنه
ببستر میفت و بسامان مخسب
سحر گه خروسان خروشان شوند
تو هم چون خروسان خروشان مخسب
اگر خواب تن را فزونی دهد
برد روح را خواب نقصان مخسب
اگر اول شب نخسبی چو فیض
چو نیمی رود یا که ثلثآن مخسب
👌 #فیض_کاشانی #نماز_شب
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
❇️ گل در بر و می در کف و معشوق به کام است
سلطان جهانم به چنین روز غلام است
گو شمع میارید در این جمع که امشب
در مجلس ما ماه رخ دوست تمام است
در مذهب ما باده حلال است ولیکن
بی روی تو ای سرو گل اندام حرام است
گوشم همه بر قول نی و نغمه چنگ است
چشمم همه بر لعل لب و گردش جام است
در مجلس ما عطر میامیز که ما را
هر لحظه ز گیسوی تو خوش بوی مشام است
از چاشنی قند مگو هیچ و ز شکر
زان رو که مرا از لب شیرین تو کام است
تا گنج غمت در دل ویرانه مقیم است
همواره مرا کوی خرابات مقام است
از ننگ چه گویی که مرا نام ز ننگ است
وز نام چه پرسی که مرا ننگ ز نام است
میخواره و سرگشته و رندیم و نظرباز
وان کس که چو ما نیست در این شهر کدام است
با محتسبم عیب مگویید که او نیز
پیوسته چو ما در طلب عیش مدام است
#حافظ منشین بی می و معشوق زمانی
کایام گل و یاسمن و عید صیام است
❇️ 1da.ir/p6wMxg
#حافظ_غزل_46
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی به همراه شرح
❇️ تخلیط وزیر در احکام انجیل
♦️ ساخت طوماری به نام هر یکی
نقش هر طومار دیگر مسلکی
حکمهای هر یکی نوعی دگر
این خلاف آن ز پایان تا به سر
در یکی راه ریاضت را و جوع
رکن توبه کرده و شرط رجوع
در یکی گفته ریاضت سود نیست
اندرین ره مخلصی جز جود نیست
در یکی گفته که جوع و جود تو
شرک باشد از تو با معبود تو
جز توکل جز که تسلیم تمام
در غم و راحت همه مکرست و دام
در یکی گفته که واجب خدمتست
ور نه اندیشهٔ توکل تهمتست
در یکی گفته که امر و نهیهاست
بهر کردن نیست شرح عجز ماست
تا که عجز خود بینیم اندر آن
قدرت او را بدانیم آن زمان
در یکی گفته که عجز خود مبین
کفر نعمت کردنست آن عجز هین
قدرت خود بین که این قدرت ازوست
قدرت تو نعمت او دان که هوست
در یکی گفته کزین دو بر گذر
بت بود هر چه بگنجد در نظر
در یکی گفته مکش این شمع را
کین نظر چون شمع آمد جمع را
از نظر چون بگذری و از خیال
کشته باشی نیم شب شمع وصال
در یکی گفته بکش باکی مدار
تا عوض بینی نظر را صد هزار
که ز کشتن شمع جان افزون شود
لیلیات از صبر تو مجنون شود
ترک دنیا هر که کرد از زهد خویش
بیش آید پیش او دنیا و بیش
در یکی گفته که آنچت داد حق
بر تو شیرین کرد در ایجاد حق
بر تو آسان کرد و خوش آن را بگیر
خویشتن را در میفکن در زحیر
در یکی گفته که بگذار آن خود
کان قبول طبع تو ردست و بد
راههای مختلف آسان شدست
هر یکی را ملتی چون جان شدست
گر میسر کردن حق ره بدی
هر جهود و گبر ازو آگه بدی
در یکی گفته میسر آن بود
که حیات دل غذای جان بود
هر چه ذوق طبع باشد چون گذشت
بر نه آرد همچو شوره ریع و کشت
جز پشیمانی نباشد ریع او
جز خسارت پیش نارد بیع او
آن میسر نبود اندر عاقبت
نام او باشد معسر عاقبت
تو معسر از میسر بازدان
عاقبت بنگر جمال این و آن
در یکی گفته که استادی طلب
عاقبتبینی نیابی در حسب
عاقبت دیدند هر گون ملتی
لاجرم گشتند اسیر زلتی
عاقبت دیدن نباشد دستباف
ورنه کی بودی ز دینها اختلاف
در یکی گفته که استا هم توی
زانک استا را شناسا هم توی
مرد باش و سخرهٔ مردان مشو
رو سر خود گیر و سرگردان مشو
در یکی گفته که این جمله یکیست
هر که او دو بیند احول مردکیست
در یکی گفته که صد یک چون بود
این کی اندیشد مگر مجنون بود
هر یکی قولیست ضد همدگر
چون یکی باشد یکی زهر و شکر
تا ز زهر و از شکر در نگذری
کی تو از گلزار وحدت بو بری
این نمط وین نوع ده طومار و دو
بر نوشت آن دین عیسی را عدو
❇️ 1da.ir/pPUByl
#مثنوی_معنوی_22
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ «لطف بیپایان خداوند»
خدا به ما زیاد میبخشد، ولی از ما کم میخواهد.
ما را #غنی میکند، ولی از ما نمیخواهد #فقیر را غنی کنیم. فقط میفرماید:
فقیر را طرد نکنید «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ «ضحی/10»
و بر یتیم سلطه نیفکنید فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ «ضحی/9»
👤 استاد #قرائتی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2