طرح #برداشت_من هفته 57
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹 و لَا الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ 🔹
🔸پروردگارا مرا از تشخيص راهت نابينايم مساز 🔹
https://eitaa.com/sahife2/5293
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_11
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 57 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم
#دعا_بیستم_11
و لا العمى عن سبيلك،
بار الها! در پيمودن صراط مستقيمت مرا گرفتار نابينايى منما.
این عبارت ،کامل کننده فراز قبل - و لا تبتلينى بالكسل عن عبادتك -است «ولاالعمی عن سبیلک»در راه خودت مرا کور نکن.یعنی آنقدر هواهای نفسانی،بر من غلبه کند تا چشم بر صراط مستقیم ببندم.جزء کسانی نباشم که هدایتم کردی،اما روی برگرداندم «فاستحبواالعمی علی الهدی»ضلالت رابر هدایت ترجیح دادند.
تفکر نکردن،منشأ کوردلی است،اگر درآیات خداوند تعقل نکنیم،نتیجه عدم تشخیص راه صحیح و قرار گرفتن در اصحاب جهنم است.
«قالوا لو کنانسمع اونعقل ماکنا فی اصحاب السعیر»اگر آیات الهی را می شنیدیم یا درآن تفکر می کردیم اکنون در جهنم نبودیم.
کنایه از اینکه باسرپیچی از دستورات الهی،راه رشد را برخورد بستیم و حال آن که راه هدایت را به ما نشان دادی.
راغب در كتاب مفردات مىگويد: العمى يقال فى افتقاد البصر و البصيره،
عمى گفته مىشود در مورد از دست دادن چشم و نابينايى ظاهرى
و همچنين گفته مىشود در مورد از دست دادن #بصيرت و فقد بينش معنوى.
حضرت زينالعابدين (ع) مصونيت از نابينايى را در زمينه ى پيمودن راه خدا درخواست مىنمايد.
مىدانيم كه طى نمودن راه حق به چشم دل و بينش خرد نياز دارد،
كسى كه داراى بصيرت و درك عقلى است مىتواند راه حق را به درستى طى كند
و با وجود بصيرت، نابينايى ظاهرى به كسى كه حقطلب است آسيب نمىرساند.
اسلام دين بصيرت و آيين بينش و آگاهى است.
اين امر مهم و شايان تدبر در قرآن شريف خاطرنشان گرديده و خداوند به رسول گرامى (ص) ماموريت داده است كه آن را به اطلاع عموم برساند:
قل هذه سبيلى ادعو الى الله على بصيره انا و من اتبعنى.
پيمبر گرامى! بگو اين است راه من، دعوت مىكنم مردم را به سوى خدا با آگاهى و بصيرت.
نه تنها دعوت من بر اساس بينش و بصيرت است بلكه پيروان من نيز مردم را آگاهانه به دين حق دعوت مىكنند و براى اثبات سخن خود اقامه ى برهان مىنمايند.
على عليهالسلام برنامه ى اهل بصيرت را براى شناخت راه حق و پيمودن آن با توجه به پرتگاهها و نقاط سقوطش ضمن يك روايت كوتاه بيان فرموده است:
عن اميرالمومنين عليهالسلام قال: فانما البصير من سمع فتفكر و نظر فابصر و انتفع بالعبر ثم سلك جددا واضحا يتجنب فيه الصرعه فى المهاوى.
على (ع) فرموده: بصير آن كسى است كه سخن را بشنود و در آن فكر كند، نظر افكند و ببيند، از آن به نفع خود استفاده كند، راههاى روشن را بپيمايد و مراقب باشد كه با سر در پرتگاهها سقوط ننمايد.