D1737525T17263736(Web) (1).mp3
1.22M
🔊 دعای #پنجاه_چهار صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( سه دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❤️ حلول ماه #شعبان مبارکباد
🙏دعای 43 #صحیفه_سجادیه
✍️ دعای امام سجاد علیه السلام " هنگام نگرستین به ماه نو"
📋 1da.ir/ilgTc
#چهل_سه #ماه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺«اعمال ویژه ماه #شعبان»
👌مرحوم #میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی:
ماه شعبان براى #سالك إلى اللّه بسيار با ارزش است. متن کامل" اینجا "
👈 فضیلت ماه شعبان و روز اول آن: حضرت امير المؤمنين عليه السّلام در روز اول شعبان به جماعتى برخورد كه در مسجد نشسته بودند....( متن کامل این روایت نورانی را "اینجا" حتما بخوانید)
#اعمال_شعبان
🆔 @sahife2
🙏ای کاش میدانستم خانه ات در کجا قرار گرفته، بلکه میدانستم کدام زمین تو را برداشته، یا چه خاکی؟ آیا در کوه رضوایی یا در غیر آن، یا در زمین ذی طوایی؟ بر من سخت است که مردم را میبینم، ولی تو دیده نمیشوی، و از تو نمیشنوم صدای محسوسی و نه رازونیازی، بر من سخت است که تو را بدون من گرفتاری فرا گیرد، و از من به تو فریاد و شکایتی نرسد، جانم فدایت، تو پنهان شده ای هستی که از میان ما بیرون نیستی، جانم فدایت، تو...
👌بخشی اژ #دعا_ندبه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 61
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹 اللّهُمَّ اجعَلني أصولُ بِكَ عِندَ الضَّرورَةِ، 🔹
🔸 خدايا! چنانم گردان كه به هنگام درماندگى، با سرعت و تمام توان سراغ تو آیم 🔹
https://eitaa.com/sahife2/5294
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_12
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«اسرار ماه #شعبان ؛ ادب حضور »
✍️محمدتقی #فیاض_بخش
👌شما میتوانید آنرا #رایگان از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/38877
◀️ کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_بیستم_12
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم اجعلنى اصول بك عند الضروره
بار الها! در موقعى كه ضرورت ايجاب مىكند حركتى سريع و جدى داشته باشم
مرا به گونهاى قرار ده كه فقط از تو مدد و كمك بخواهم،
اصول بک؛به تعبیر دیگر می شود
«ففروا الی الله».
#فرار به سمت خدا کنید
عند الضرورة؛به عبارت دیگر می شود:هنگام گناه».
خداوند به پیامبرش،دستور می دهد:به مردم بگو« فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ ۖ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ »
بسوی خداوند بگریزید.
#فرار و گریختن از چه؟
معنای این عبارت را،کسانی بهتر درک می کنند که در دام شیطان وگناه افتاده اند،وقتی متوجه سرنوشت اندوهبار خویش می شوند،متحیراند که چه کنند؟....گاه گرفتاری دام،آنقدر پیچیده است که راه پس وپیش نداری...
امام سجاد علیه السلام،راهنمایی می کنند«این گونه دعا کن»مرا چنان قرار ده که به سوی تو بگریزم.همین گریختن به سوی اورا نیز باید از خودش بخواهی..
يكى از مراتب و درجات توحيد كه افراد باايمان واجد آن هستند و در باطن عقيده دارند «#توحيد افعالى» است،
يعنى فعال ما يشاء در تمام عوالم هستى، ذات اقدس الهى است،
اوست كه در سراسر جهان وجود حاكم مطلق است،
اگر چيزى را اراده فرمايد تحقق مىيابد و اگر نخواهد جامهى عمل نمىپوشد :
خدا كشتى آنجا كه خواهد برد
اگر ناخدا جامه بر تن درد
اگر تيغ عالم بجنبد ز جا
نبرد رگى تا نخواهد خدا
حضرت ابراهيم خليل (ع) وقتى در مقام بيان #توحيد افعالى سخن مىگويد اينچنين بيان مىنمايد:
الذى خلقنى فهو يهدين، و الذى هو يطعمنى و يسقين، و اذا مرضت فهو يشفين، و الذى يميتنى ثم يحيين، و الذى اطمع ان يغفرلى خطيئتى يوم الدين.
اوست كه خالق و هادى من است، اوست كه در گرسنگى و تشنگى به من غذا و آب مىدهد، اوست كه چون بيمار شدم شفايم عطا مىكند، اوست كه مرا مىميراند و در قيامت حياتم مىبخشد، اوست كه اميدوارم خطايم را در روز جزا مورد عفو و بخشش قرار دهد.
جهانى كه در آن زندگى مىكنيم عالم وسايل و اسباب است و براى دست يافتن به هر مقصود و مطلوبى بايد در آغاز اسباب و وسايل آن را آماده نمود
و اين سخن مورد قبول همهى الهيون و ماديون است، با اين تفاوت كه :
ماديون، مجموع جهان و كليهى وسايل و اسباب آن را پديدهى تصادف و اتفاق مىدانند و هر سببى را در انجام كار خود مستقل و اصيل مىشناسند، اما الهيون تمام عالم و كليهى اسباب آن را آفريدهى خدا مىدانند و عقيده دارند كه هر سببى با علم و اجازهى بارىتعالى انجام وظيفه مىنمايد.
و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربه.
زمين پاك و شايستهى كشاورزى به اذن خداوند، گياه را در آغوش خود مىپرورد و با اجازهى او سر از خاك بيرون مىكند.
وسايل و اسباب عادى، مجراى فيض حضرت بارىتعالى است و مومنين به #توحيد افعالى بايد متوجه باشند كه خداوند به وسايل و اسبابى كه در نظام خلقت قرار داده آنقدر عنايت دارد كه ابا مىكند فيضهاى خود را از غير مجارى عادى به درخواستكنندگان اعطا فرمايد.
امام سجاد (ع) فرمود: حضرت موسى بن عمران از رهگذرى عبور كرد. مردى را ديد كه دست به سوى آسمان برداشته و خدا را مىخواند. موسى (ع) از پى كار خود رفت و پس از هفت روز مراجعت نمود. مشاهده كرد او همچنان دست به آسمان دارد و دعا مىكند. موسى عرض كرد :بار الها! اين بنده هفت روز است دعا مىكند كه حاجتش را برآورى و تو خواستهاش را اجابت ننمودهاى.
خداوند به موسى وحى فرستاد كه :
اگر او مرا آنقدر بخواند كه دستش بيفتد و زبانش قطع شود دعايش را مستجاب نمىكنم ، مگر از راهى كه مقرر داشتهام برود و مرا بخواند.
وسايطى را كه خداوند در نظام تكوين مقرر فرموده مجارى فيض اوست و افراد باايمان، عطاياى الهى را از راه آن مجارى طلب مىكنند، رزاق ذات اقدس الهى است
اما مجراى رزق، كشاورزى و دامدارى و پرورش درختان ميوه است.
كسى كه آب و خاك و قدرت كار دارد بايد رزق خود را از مجارى تعيين شده به دست آورد، اگر چنين انسانى وظيفهى خود را انجام ندهد و بخواهد با دعا از خداوند رازق درخواست روزى نمايد، مطرود درگاه الهى خواهد بود و دعايش قابل استجابت نيست.
على (ع) مىفرمود: كسى كه آب و خاك در اختيار دارد و با وجود آن فقير و تهيدست است، نفرين باد بر او.
شفادهنده ى بيماريها خداوند است. براى نيل به عافيت و سلامت در مرحلهى اول بايد از نيروى دفاع طبيعت كه مجراى فيض الهى است استفاده نمود، بدن را به حال خود واگذارد تا شفاى خداوند را به دست آورد، و اگر مزاج نتوانست در مقابل بيمارى مقاومت كند بايد از راه طبيب و دوا فيض شفا را دريافت نمود.
رسول اكرم (ص) مىفرمود: مادامى كه بدنت قدرت تحمل بيمارى را دارد از دوا اجتناب كن و زمانى كه نتوانست مرض را تحمل نمايد از دارو استفاده كن.
به مشيت حكيمانه ى حضرت بارىتعالى در نظام تشريع نيز همانند نظام تكوين، مجارى خاصى براى كسب فيض از خداوند مقرر گرديده است. كسى كه خواستار عطيه ی تشريعى است بايد آن را از مجرا و طريقى كه تعيين فرموده است طلب نمايد. مسلمانان جهان همه روزه چندين بار در فرايض يوميه مىخوانند:
اياك نعبد و اياك نستعين، بار الها! فقط تو را مىپرستم و فقط از تو استعانت مىجويم.
يارى خواستن از خداوند در مواقع مختلف، مجارى گوناگون دارد، در يك جا فرموده است:
و استعينوا بالصبر و الصلوه، از راه روزه و نماز يارى خداوند را طلب نماييد.
در واقع مىخواهد بفرمايد روزه و نماز در مجراى تشريعى است كه افراد باايمان با استفاده از آن دو مىتوانند خود را مشمول فيض بارى و نصرت خداوند قرار دهند.
امام صادق (ع) فرموده: چه مانع مىشود يكى از شما را كه وقتى اندوه و غمى از غمهاى دنيا در دلش جاى گرفت وضو بگيرد و به مسجد برود، دو ركعت نماز بخواند و از پيشگاه خداوند رفع آن اندوه را طلب نمايد. سپس حضرت، آيهى ذكر شده را كه فرموده: از صبر و نماز يارى بخواهيد، قرائت نمود.
خداوند در قرآن شريف به طور موكد فرموده است:
انا لننصر رسلنا و الذين آمنوا فى الحيوه الدنيا.
البته ما پيمبران خود و همچنين آنان را كه ايمان آوردهاند در دار دنيا نصرت و يارى مىنماييم، يارى و نصرت خداوند نسبت به پيمبر اسلام (ص) و مسلمانان در طول سنين نبوت آن حضرت به گونههاى مختلف و از مجارى متعدد صورت گرفته است
در يك مورد، مجراى فيض نصرت خداوند، عوامل طبيعى و مجارى تكوينى بوده و در مورد ديگر، عامل انسانى و مجراى ايمانى. در #جنگ_احزاب، گروههاى مختلف مشركين با يكديگر متحد شدند و براى نابود ساختن اسلام و مسلمين مصمم گشتند. آنان از نظر عدد و جمعيت، سلاح و مركب، خواربار و تجهيزات لازم، و خلاصه از جميع وسايل و اسباب پيروزى بر مسلمين تقدم داشتند و در آن موقع، مسلمانها از هر جهت ضعيفتر از مشركين بودند. بر اساس محاسبهى عادى وضع نابرابر مسلمين و مشركين، شكست مسلمانان قطعى به نظر مىرسيد. در اين موقع حساس رسول اكرم (ص) دست به دعا برداشت و از خداوند استنصار نمود.
جبرئيل (ع) نازل شد، به پيمبر عرض كرد: خداوند گفتهى تو و دعايت را شنيد، خواستهات را اجابت نمود و هراس و نگرانيت را كه از دشمن داشتى برطرف ساخت.
رسول اكرم (ص) براى آنكه از جريان امر آگاه گردد و بداند نصرت بارىتعالى چگونه بوده است به حذيفه ماموريت داد برود در لشگرگاه مشركين و ماوقع را از نزديك مشاهده كند و در مراجعت جريان امر را به عرض رسول اكرم برساند و مسلمانان را نيز از حمايت خداوند و نصرت بارىتعالى آگاه سازد. لشگرگاه مشركين در صحراى وسيعى در خارج شهر مدينه بود. در آنجا خيمهها را با نظم و ترتيب برپا نموده، اسبها و شترها را در نقطههاى مناسبى اسكان داده، سربازها در جايگاههاى خود در حال استراحت بودند. در نقطههاى مختلف، بيش و كم آتشهايى براى پختن غذا و ديگر حوايج خود افروخته بودند. ناگهان در تاريكى شب بادى بسيار شديد وزيدن گرفت و با خودش سنگريزه و شن مىآورد و بر سر و صورت افراد مىكوفت. وزش باد در محيط لشكرگاه به حدى بود كه خيمهها را از جاى كند، آتشها را پراكنده نمود و قسمتى از خيمههاى فروريخته، طعمهى حريق گرديد. خلاصه بر اثر اين بلاى آسمانى تمام تشكيلات مشركين به هم ريخت، وحشت و نگرانى آنچنان سپاه كفر را فراگرفت كه نه تنها از پيروزى در جنگ مايوس شدند بلكه هر فردى حيات خود را در معرض خطر مىديد و به فكر اين بود هر طور كه ممكن است محيط خطر را ترك گويد و جان سالمى را به در برد.
حذيفه موقعى به محل ماموريت خود رسيد كه تمام سازمانهاى دشمن ويران شده بود و سران مشركين با اضطراب و نگرانى شديد در فكر فرار بودند.
ابوسفيان به پا خاست و به طرف مركب خود حركت كرد و با فرياد بلند، قريش را مخاطب قرار داد و گفت: عجله كنيد و خود را نجات دهيد. سپس طلحهى ازدى گفت: محمد براى شما شر بزرگى طلب نموده است. آنگاه به طرف مركب خود حركت كرد و فرياد زده، بنىاشجع را مخاطب ساخت و گفت: عجله كنيد و جان خود را به در بريد. بعضى ديگر از روساى مشركين چنين كردند، و خلاصه احزاب پراكنده شدند و رفتند، و حذيفه به مدينه مراجعت نمود و جريان امر را به حضرت رسول اكرم (ص) اطلاع داد.
مجراى فيض نصرت حضرت بارىتعالى در اين مورد وزش باد و پراكنده نمودن سنگريزه و شن و خلاصه عوامل تكوينى و طبيعى بود. در بعضى از موارد مجراى نصرت خداوند عامل انسانى و همكارى مردم مومن با رسول اكرم (ص) بوده است و خداوند اين مطلب را با عبارتى كوتاه در قرآن شريف به پيشواى بزرگ اسلام فرموده است:
يا ايها النبى! حسبك الله و من اتبعك من المومنين.
اى نبى معظم! كفايتكنندهى امر تو خداوند است و آن اشخاص باايمانى كه از تو پيروى مىنمايند.
فتح #مكه نمونهى نصرت و يارى خداوند از مجراى مردمى و از راه همكارى افراد مومن با رسول معظم اسلام است. ارادهى حضرت بارىتعالى اين بود كه مكهى معظمه روزى به دست پيشواى اسلام فتح گردد و حضرت محمد (ص) با عز و عظمت در آن شهر قدم بگذارد، بتها را بشكند، بتپرستى را براندازد، و كلمهى #توحيد را از آن بيت مقدس به گوش جهانيان برساند. اين اراده تحقق يافت، رسول گرامى وارد مكه شد، گردنكشان قريش و مشركين مكه در مقابل آن حضرت سر تعظيم و تكريم فرود آوردند، اما مجراى اين فيض بزرگ الهى نيروى انسانى و پايدارى مجاهدين باايمان بود كه پيشواى اسلام در طول سنين بعد از هجرت، آنان را تربيت نموده و از نورانيت اسلام برخوردارشان ساخته بود. مردم مسلمان در فتح مكه به منزلهى دست نيرومند پيشواى اسلام بودند. رسول اكرم (ص) نصرت خداوند را با آن دست گرفت و مشكلات فتح مكه را با همان دست حل نمود. آنان بودند كه از پيمبر تبعيت نمودند، زمينهى جلب نصرت خداوند را مهيا ساختند و به آيهى شريفهى:
يا ايها النبى حسبك الله و من اتبعك من المومنين.
جامهى تحقق پوشاندند و آن را عملا پياده كردند. اگر مردم نمىبودند علىالقاعده مكه فتح نمىشد و پيمبر اسلام در اين پيروزى درخشان از فيض نصرت حضرت بارىتعالى مستفيد نمىگرديد.