انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 97 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت ا
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_20
بسم الله الرحمن الرحيم
بخش اول از سه عبارت زیر :
✳️ اللَّهُمَّ
1️⃣ أَنْتَ عُدَّتِى إِنْ حَزِنْتُ،
بار الها! اگر محزون و غمگين گردم، پناهگاه معنوى و ذخيره ى روحى من تويى،
2️⃣ وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِى إِنْ حُرِمْتُ،
بار الها! اگر محروم شوم، اميدوارى و اتكايم به ذات اقدس توست،
3️⃣ وَ بِكَ اسْتِغَاثَتِى إِنْ كَرِثْتُ،
بار الها! اگر به مشقت و سختى شديد گرفتار شوم، ناصر و فرياد رسم تويى.
«عدة»آن چیزی است که انسان برای روز مبادا ذخیره می کند.«منتجع»یعنی محل امید و «مستغاث»به معنای فریادرس.
این فراز در پی تقویت «یقین»و«باور»به خداوند است.البته خداوند تبارک وتعالی،اصل رحمت است(واکفناوحشة القاطعین بصلتک)
اما مشکل آنجا ست که انسان« توهم»وجود،قدرت و بی نیازی می کندو این باعث می شود به خود تکیه کند.
در روایات آمده است،در روز «دارایی» آنگونه دعا کنید که در«نداری»
تاوقتی حزن آمد،خدارا داشته باشید،تادر محرومیت،محل امید داشته باشید،تا در سختی فریاد رس داشته باشید.
مرحوم سيد علىخان در معناى «عده» و معناى «حزن» چنين مىگويد:
العده بالضم ما اعددته و هياته لحوادث الدهر من المال و السلاح،
و الحزن كيفيه نفسانيه تحصل لوقوع مكروه او فوات محبوب فى الماضى.
«عده» عبارت از چيزى است كه آماده نموده اى براى مقابله با حوادث روزگار از مال و سلاح،
و «حزن» حالتى است نفسانى كه در آدمى پديد مىآيد و منشا آن حدوث واقعه اى است ناملايم يا از دست رفتن چيزى است محبوب كه در گذشته روى داده است.
حزن و اندوه، حالتى است كه به طور طبيعى در ضمير انسان، بر اثر مواجه شدن با مصائب و ناملايمات، پديد مىآيد
و اين رويداد، منحصر به اشخاص عادى نيست، بلكه افراد بزرگ و بااراده همانند پيمبران و پيشوايان الهى نيز در مواقعى محزون و غمگين مىشوند
** حضرت محمد صلى الله عليه و آله در مورد مرگ فرزند خود ابراهيم فرمود:
تحزن النفس و يفزع القلب و انا عليك، يا ابراهيم لمحزونون و لا نقول ما يسخط الرب.
نفس، محزون و غمگين است و قلب در جزع و بىقرارى. اى ابراهيم! همهى ما در مرگت محزونيم، ولى سخنى كه موجب سخط بارى تعالى گردد به زبان نمىآوريم.
**اميرالمومنين سلام الله عليه در شهادت حضرت #فاطمه_زهرا عليها سلام، بسيار متاثر و متالم گرديد. موقع دفن آن حضرت، رسول اكرم (ص) را مخاطب ساخت، خطبهاى خواند و در ضمن فرمود:
اما حزنى فسرمد و اما ليلى فمسهد.
غم و اندوهم طولانى خواهد بود و شبم با بيدارى خواهد گذشت.
**مالك اشتر براى على (ع) افسرى رشيد و صديقى باايمان بود. بر اثر توطئه ى خائنانهاى مسموم گرديد و از دنيا رفت. مرگش براى آن حضرت بسيار سنگين و اندوهبار بود.
بكى عليه اياما و حزن عليه حزنا شديدا و قال: لا ارى مثله بعده ابدا.
چندين روز در مرگش گريست و حزن و اندوه امام (ع) در غم مالك، شديد بود و فرمود: بعد از او نمىبينم كسى را كه همانند وى باشد و جايگزينش گردد.
حزن و اندوه مانند گريستن براى بشر يك امر طبيعى است و در تمام مردم، حتى انبيا و اولياى الهى وجود دارد،
با اين تفاوت كه افراد عادى وقتى با حزن و اندوه مواجه مىشوند، ممكن است سخنانى ناروا بگويند، به ذات اقدس الهى و قضاى حكيمانه اش اسائهى ادب نمايند، و خود را در معرض خشم خداوند قرار دهند،
اما اولياى خدا و مردان باايمان همواره به #قضا ى بارى تعالى راضى هستند، نه تنها كلام ناروا به زبان نمىآورند، بلكه او را عده و ذخيره ى خود مىدانند، در مصائب و شدايد به وى پناه مىبرند، با نيروى ايمان و استمداد از ذات مقدسش خاطر آزرده ى خويش را آرام مىكنند و از اندوه و غم رهايى مىيابند،
و جمله امام سجاد (ع) در اين قطعه نورانی اشاره به همين امر است:
اللهم انت عدتى ان حزنت.
بار الها! اگر محزون و غمگين گردم، پناهگاه معنوى و ذخيره ى روحى من تو هستى.
قتيبه بن اعشى مىگويد: حضور امام صادق (ع) شرفياب شدم، به منظور عيادت از فرزند بيمارش. ديدم حضرت دم در با قيافهاى مهموم و محزون ايستاده، عرض كردم: حال طفل چطور است؟ فرمود: همانطور كه بود. سپس داخل اندرون منزل شد. پس از ساعتى برگشت، اما چهرهاش گشاده و آثار اندوه و حزن برطرف شده بود. از مشاهده ى اين حالت به نظرم آمد كه طفل بيمار از خطر رسته و بهتر شده است. عرض كردم. يابن رسولالله! حال كودك چگونه است؟ فرمود: از دنيا رفت. عرض كردم: او وقتى زنده بود، شما محزون و غمگين بوديد و اكنون كه از دنيا رفته، آن حالت تاثر نيز از چهرهى شما برطرف گرديده، اين چگونه است؟ فرمود:
انا اهل البيت انما نجزع قبل المصيبه فاذا وقع امر الله رضينا بقضاءه و سلمنا لامره.
ناراحتى و جزع ما اهلبيت، قبل از وقوع مصيبت است، اما موقعى كه مصيبت آمد و امر الهى تحقق يافت، راضى به قضاى او و تسليم امر او هستيم.
كسانى كه از تعاليم سعادت بخش اسلام به شايستگى بهرهمند گرديده و خوب بار آمدهاند، به پيروى از اولياى گرامى اسلام، در رويدادهاى حزنانگيز قوى و مقاوماند، به پناه خداوند مىروند و با نيروى ايمان، ضمير ناراحت و نگران خويش را آرام مىكنند و ايام عمر را با ياد خداوند به سلامت مىگذرانند.