هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
السلام علی الحسین ابن علی الشهید
بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي [أَنْتُمْ] فِيهَا دُفِنْتُمْ وَ فُزْتُمْ فَوْزا عَظِيما
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیارت_امام_حسین
#زیارت_وارث
🙏السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله
سلام بر تو اى وارث آدم ، برگزیده خدا !👇
🌸 yon.ir/F9el0
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
ادامه ی برنامه ی روزانه ی ختم
صحیفه سجادیه
#دعا_سی_یک_6
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن توبه و درخواست آن:
🔹هذَا مَقَامُ مَنْ تَدَاوَلَتْهُ أَيْدِى الذُّنُوبِ، وَ قَادَتْهُ أَزِمَّةُ الْخَطَايَا، وَ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِ الشَّيْطَانُ، فَقَصَّرَ عَمَّا أَمَرْتَ بِهِ تَفْرِيطا، وَ تَعَاطَى مَا نَهَيْتَ عَنْهُ تَغْرِيرا🔹
🔸اينك در حضور تو است بنده اى كه دستخوش گناهان شده و عنان او به دست خطاها سپرده، و شيطان بر او چيره گشته، و بهانه جسته در اطاعت فرمان تو كوتاهى نموده، فريفته شده و به آنچه نهی کرده ای مرتکب شده است🔸
#سی_یک #توبه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
صحیفه سجادیه
#دعا_سی_یک_7
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن توبه و درخواست آن:
🔹كالْجَاهِلِ بِقُدْرَتِكَ عَلَيْهِ، أَوْ كَالْمُنْكِرِ فَضْلَ إِحْسَانِكَ إِلَيْهِ حَتَّى إِذَا انْفَتَحَ لَهُ بَصَرُ الْهُدَى، وَ تَقَشَّعَتْ عَنْهُ سَحَائِبُ الْعَمَى، أَحْصَى مَا ظَلَمَ بِهِ نَفْسَهُ، وَ فَكَّرَ فِيمَا خَالَفَ بِهِ رَبَّهُ، فَرَأَى كَبِيرَ عِصْيَانِهِ كَبِيرا وَ جَلِيلَ مُخَالَفَتِهِ جَلِيلا🔹
🔸همچون کسی که نمیداند هستی اش در دست قدرت توست یا همچون کسی که احسان بسيار تو را در حق خودش را انکار میکند تا آن زمان که چشم بصیرتش گشوده گشت، و راه را نگريست و ابرهاى تيره از پيش چشم پراكنده گردند. ستم هايى كه بر خود روا داشته بود برشمرد، و در مخالفت های خود با پروردگار انديشه كرد،پس نافرمانی خود را بزرگ و مخالفت سنگین خود را سنگین میبیند🔸
#سی_یک #توبه
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#زیارت_امام_حسین #زیارت_وارث 🙏السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله سلام بر تو اى وارث آدم ، برگزیده خدا
#زیارت_وارث
یکى از اهالى عراق در مدینه ،به دیدار امام صادق علیه السلام آمد از او پرسید: (در عراق که هستى ، آیا به زیارت قبر امام حسین علیه السلام مى روى ؟). مرد گفت :( آرى مى روم ) .
امام علیه السلام فرمود: (آیا مى خواهى ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را برایت بگویم ؟).مرد گفت : ( آرى).امام علیه السلام فرمود: ( وقتى کسى آماده مى شود که به زیارت امام حسین علیه السلام برود ،فرشتگان آسمان با خوشحالى به یکدیگر خبر مى دهند؛ و آن گاه که به طرف کربلا حرکت مى کند ،فرشتگان بر او درود مى فرستند تا به کربلا برسد).سپس امام علیه السلام فرمود: (وقتى که مى خواهى امام حسین علیه السلام را زیارت کنى ،این زیارت را بخوان که به ازاى هر کلمه اش درى از رحمت الهى به رویت باز مى شود ).آنگاه امام علیه السلام زیارتى را به او آموخت که به (زیارت وارث )معروف شد. در بخش اول این زیارت آمده است :(سلام بر تو اى وارث آدم ،برگزیده خدا! سلام بر تو اى وارث نوح ، پیامبر خدا! سلام بر تو اى وارث موسى ،هم صحبت خدا! سلام بر تو اى وارث عیسى ،روح خدا!) حسین وارث علم همه پیامبران است ؛ حسین وارث زهد همه پیامبران است ؛حسین وارث شجاعت همه پیامبران است ؛ حسین وارث رنج ها و مشقت هاى همه پیامبران است ؛ حسین وارث فضایل همه پیامبران است ؛ و خلاصه آنکه ، حسین (خلاصه خوبى هاى )
همه پیامبران است . اگر چه امام حسین علیه السلام شباهت امام حسین علیه السلام به پیامبران را بیان کردیم .
امید آن که ما نیز بتوانیم قطره اى از دریاى بى کران خوبى هاى آن امام عزیز و همه پیامبران بزرگ را در خود داشته باشیم ؛ ان شاء الله .
السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله
سلام بر تو اى وارث آدم ، برگزیده خدا !
🙏متن و صوت👇
🌸 yon.ir/K8w61
🌸 yon.ir/F9el0
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
ادامه ی برنامه ی روزانه ی ختم صحیفه سجادیه #دعا_سی_یک_6 دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن توبه و درخ
📖اقرار به گناه و نجات از غضب خدا
شرحی کوتاه از استاد حسین انصاریان
#دعا_سی_یک_6
بى بهره بودن از عنايت رب جليل زواياى گوناگونى دارد، به گونه اى كه احساس نياز را در نهاد آدمى برمى انگيزد كه به طور طبيعى انسان نيازمند را وادار مى كند كه به دنبال پناهگاه امنى برود و در نزد او زانو بزند ولى از آن جا كه نهاد آدمى حقيقتى نامحدود و نيازهاى او نيز بى نهايت است، تنها حقيقت نامحدود مى تواند ظرف بى نهايت را پر كند، بر اين پايه؛ ظرف ماده با همه گستردگى كه دارد چون محدود است، هيچ گاه نمى توان نياز حقيقى نامحدود را برآورده نمايد. ناگزير انسان براى برطرف كردن نيازمندى و كمبودهاى مادى و معنوى خود بايد به آن حقيقت بى انتها وصل گردد تا به صورت دعا يا مناجات عارفانه يا اعتراف به گناه؛ به خواسته خويش دست يابد.
اعتراف به خطاكارى اسباب رحمت و حلم و احسان را فراهم مى كند و هر كه به خداوند حسن ظن داشته باشد به يقين اقرار او به عفو و گذشت الهى منجر شود و اين اقرار بايد بسيار خاضعانه و خالصانه باشد و اعتقاد بر آن كه اعمال و كردار او مانند جاهلان به قدرت خداوند يا منكران لطف حق است.
حضرت امام سجاد عليه السلام در دعا اين وضعيت روحى را چنين توصيف مى فرمايد:
«هَذَا مَقَامُ مَنْ تَدَاوَلَتْهُ أَيْدِي الذُّنُوبِ وَ قَادَتْهُ أَزِمَّةُ الْخَطَايَا وَ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِ الشَّيْطَانُ فَقَصَّرَ عَمَّا أَمَرْتَ بِهِ تَفْرِيطاً وَ تَعَاطَى مَا نَهَيْتَ عَنْهُ تَغْرِيراً كَالْجَاهِلِ بِقُدْرَتِكَ عَلَيْهِ أَوْ كَالْمُنْكِرِ فَضْلَ إِحْسَانِكَ إِلَيْهِ» اين جايگاه كسى است كه دست هاى گناهان او را دست گردان كرده اند، و مهارهاى خطاها او را به دنبال خود كشيده اند، و شيطان بر او چيره شده و از باب ضايع كردن امر نسبت به آنچه امر فرمودى كوتاهى كرده، و به خاطر غفلتش از عاقبت كار، آنچه را نهى كردى مرتكب شده، مانند كسى كه قدرتت را بر وجودش جاهل و فراوانى احسانت را نسبت به خودش منكر است.
سپس حضرت در جاى ديگر طلب عفو و ترحم از درگاه خداوند مى فرمايد:
«مَوْلَايَ ارْحَمْ كَبْوَتِي لِحُرِّ وَجْهِي وَ زَلَّةِ قَدَمِي وَ عُدْ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِي وَ بِإِحْسَانِكَ عَلَى إِسَآءَتِي فَأَنَا الْمُقِرُّ بِذَنْبِي الْمُعْتَرِفُ بِخَطِيئَتِي وَ هَذِهِ يَدِي وَ نَاصِيَتِي أَسْتَكِينُ بِالْقَوَدِ مِنْ نَفْسِي» «2» سقوط و به رو در افتادنم، و لغزش گامم را رحمت آر، و به نادانيم با بردباريت و به بدكرداريم با احسانت به من بازگرد. من به گناهم اقرار دارم و به خطايم اعتراف مى كنم. اين دست و سر من است كه براى قصاص از نفسم آن را به زارى تسليم مى كنم.
و ذات حق تعالى هم همين حال را مى خواهد كه زمينه گذشت و مغفرت آماده گردد كه حضرت باقر عليه السلام بر اين قصد پروردگار سوگند ياد مى فرمايد:
لا وَ اللَّهِ ما أَرادَ اللَّهُ مِنَ النَّاسِ إِلَّا خِصْلَتَينِ أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَيَزيدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَيَغْفِرَها لَهُمْ.
نه به خدا قسم، خداوند از مردم دو چيز خواسته است: يكى اين كه اقرار به نعمت هاى الهى كنند تا بيفزايد و ديگر اين كه اقرار به گناهان كنند تا بيامرزد.
و مى فرمايد:
وَ اللَّهِ ما يَنْجُو مِنَ الذَّنْبِ إِلَّا مَنْ أَقَرَّ بِهِ.
به خدا سوگند از گناه نجات نيابد مگر كسى كه به آن اعتراف كند.
معاوية بن عمار گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود:
إِنَّهُ وَ اللَّهِ ما خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ بِإِصْرارٍ وَ ما خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ إِلَّا بِإِقْرارٍ.
هر آينه به خدا سوگند هيچ بنده به اصرار بر گناه از آن بيرون نرود و هيچ بنده اى از گناه مگر به اعتراف بر آن خارج نشود.
سرچشمه اقرار به خطاى نفس و غلبه شهوات، اعتراف به ربوبيت اللّه و رسالت پيامبران او و آنچه كه از نزد آنان رسيده است، مى باشد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#محرم
🙏 توسّل اميرمؤمنان(ع) به سيّدالشهداء(ع)
📖 مقام حضرت اميرالمؤمنين(ع) آن چنان عظيم بود كه رسول خاتم(ص) به ايشان متوسّل می شدند، امّا گاهي اميرالمؤمنين علی(ع) نیز براي برخی امور مهم به فرزندش امام حسین(ع) متوسّل می شد. اين در حالي است كه امام علي(ع) در اوج قدرت ظاهري و باطني بود و هر چه مي خواست براي ايشان مهيّا بود.
هنگامي كه امام علی(ع) حكومت و خلافت مسلمانان را بر عهده گرفت، عدّه ای از كشاورزان به حضور ايشان مشرّف شدند و به حضرت عرض كردند: «مدّت زيادي است كه در كوفه باران نباريده و محصولات كشاورزي در حال نابود شدن است، شما از پروردگار درخواست كنيد كه بر باغ ها و زمين هاي كشاورزي باران ببارد.»
امام علی(ع) به جاي آن كه خود دعا كند يا به مردم فرمان دهد كه نماز استسقاء بخوانند، وارد منزل شد، سپس فرزندش امام حسين(ع) را صدا زد و مشكل كشاورزان را مطرح كرد و از ايشان درخواست نمود براي رفع اين مشكل در بارگاه الهي دعا كند.
راز و رمز اين توسّل آن بود كه حضرت اميرالمؤمنين(ع) به مقام والاي فرزندشان آگاه بود و مي دانست مسير رسيدن به خدا از راه حضرت سيّدالشهدا(ع) نزديك تر و وسیع تر است.
حضرت سيّدالشهدا(ع) نیز بلافاصله فرمان پدر را اجرا نمود و رو به سوی درگاه پروردگار دعا كرد. در همان هنگام، باران فراوانی بر زمين هاي تشنه نازل و مشكلات كشاورزان حل شد.
🏴 بحارالأنوار: 44/187، حدیث 16
🖊کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بررسی زنجیرهی توطئه علیه ملت ایران و عراق
⭕️ نگرانی اصلی دشمن، بالا رفتن پرچم اسلام در منطقه است.
📅 استاد_رحیم_پور ازغدی
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#محرم
پایم حریف خار مغیلان نمی شود...
جاده های بیابانی، حرمتِ پاهای زخمی را نگاه نداشته اند. تازیانه ها پیکرِ سه ساله را خوب میشناسند و خورشیدی که آتش میگرید و عطش را در حنجره ها سنگینتر میکند. بادها زوزه میکشند و ابرها، سیاه اشک میریزند. امّا میان این همه غوغا، ضجّهای کودکانه، ستون های متزلزل شام را به لرزه نشانده است. کسی پیشتر اگر رفت، خواهد شنید و خواهد دید، دخترکی سیاهپوش که هر لحظه، نامِ پدر بردنش، عطوفت را در دلِ حتّی سنگها، به آتشفشانی بدل میکند.
به آسمان نگاه میکنی. پدر، آنجا به انتظار و لبخند تو را طلب میکند: برخیز رقیّه! دخترکِ اندوهگین من! برخیز... چشم از آسمان بر میگیری و به اطراف نگاهی میکنی. عمّه وفادار ـ زینب ـ تو را مینگرد؛ آنچنان که گویی همه چیز را میداند. چنان که گویی خود را برای مصیبت دیگری آماده کرده است. هر دو نگاه با هم وداع میکنند و ناگاه، تو... بال میگشایی.
هان ای دختر خورشید! تو خرابه نشین نیستی. اینک عرش را به پاس قدوم تو مفروش کردهاند. پای بگذار! بالِ تمامِ ملایک برای گام گذاشتنت در خویش نمیگنجند. منقّشترین و گسترده ترینِ ایشان را برگزین تا محملِ تو در عروجِ بزرگ و منوّرت باشند. و تو چون رودی زلال و موّاج که عمود ایستاده باشد قد میکشی و سر به آن سوی ابرها میبَری و به نا گاه از زمین بریده میشودی و در بیکرانگیِ لاجورد، در عمیقِ کهکشانی دور، از زمینیان پنهان خواهی شد.
نامت و خاطرهات، جاودان و در صحیفه استوارِ تاریخ، ماندگار!
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#محرم
یا حضرت رقیه بنت الحسین(سلام الله علیها)
😂yon.ir/bmJIl
😂yon.ir/LbxkK
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#محرم
«اشک، خودش کیمیاست»
حتی روشنفکرها هم اگر به روشنفکریشان پایبند باشند، نمیتوانند منزلت اشک را انکار کنند.وقتی جریان حب و بغضهای آدمی بر محور ولی خدا شکل گرفت و در مصاف عاشورا همذاتپنداری با اسطورههای کربلا موضوعیت پیدا کرد، خواه نا خواه گرایشهای آدمی نیز به همان سو نیل میکند. مدیریت گرایشهای جامعه موضوعی ساده و کماهمیت نیست. محرم، فرهنگ ساخته و میسازد. عاشورا، عباس(ع) بودن و حسین(ع) بودن را ارزش میکند. بقای همینهاست که هویت ما را در میان آحاد ملت، هویتی دینی قرار داده. اینجا لنگرگاه فرهنگ دینی به شمار میآید یعنی همان که امام فرمود:«این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» اشک، خودش کیمیاست؛ خودش نهضت است.
سخن از اینکه نباید به اشک اکتفا کرد و باید مرد میدان عمل بود، نباید منجر به این شود که منزلت اشک را انکار کنیم یا سینهزنی را تخطئه نماییم. ذکر حسین واقعاً به تنهایی کار میکند.اشک است که حججی میآفریند، انقلاب میسازد و دفاع مقدس شکل میدهد. بی عاشورا تمامی اینها رؤیایی و محال بودند.
امروز هم اصلیترین و توانمندترین کانون گفتمانسازی در کشور همین هیئتها هستند. عنوان مدافعان حرم را همین هیئتها بودند که بر سر دست بردند و سکهی رایح کردند. شوق شهادت در همین هیئتهاست که انعکاس مییابد. اینها آن محافلی هستند که جوانهای بسیاری را گرد هم آوردهاند.هیئتها نبودند چه تضمینی وجود داشت کانونی دیگر بتواند این نقش را برای جوان امروز ایفا کند؟ آیا سایرین این توان را داشتند؟ رونق یافتن مناجاتهای ماه رمضان در سحرگاه بروندادی از پیوندی است که هیئتها در این میانه بر پا کردهاند. به جایش البته میتوان و باید هیئتها را نقد کرد و آسیبهایشان را مورد توجه قرار داد اما به بهانهی توجه به آسیبها نباید رفعت این جایگاه را بشکنیم و نقش گرانسنگش را منکر شویم. امروز همین مداحان جوان، به مثابهی یک کاراکتر گفتمانساز، گرایش بیش از پیشِ جوانان و نوجوانان به عاشقیِ سیدالشهداء را موجب شدهاند. اینها در اصل یک فرصت است.
از این منظر کلام یکی از اساتید گرانقدر درخور نقد است.ایشان تصریح کردهاند:«اشک بر مصائب اهل البیت(علیهم السلام) مستقلاً موجب رشد نمیشود بلکه نوعی ابراز ارادت و بیان عاطفی است.» ما خلاف این را باور داریم. از نگاه ما اشک مستقلاً بانی رشد است که البته این رشد با گام برداشتن در مسیر همان حب و بغضهایی که بر محور ولی خدا شکل گرفته کامل میشود و آدمی را به بلندای عبودیت میرساند.
این همه روایت در منزلت اشک آمده. اگر اینقدر تقیید اشکها ضروری بود، معصوم این همه مطلق سخن نمیگفت. به نظر میرسد دغدغههای ما در خصوص اشک بیشتر از معصوم شده است آنقدر که پرهیز داریم از اشک بگوییم یا منزلتش را بر دست بگیریم. البته اشک نباید توجیهگر گناه شود اما منزلتش را نیز نباید انکار کرد. تقییدها نیز بیانی در خصوص کمال اشک است نه طارد منزلت آن. سخن گفتن در خصوص کمال ضروری است اما رد منزلت به بهانهی کمال، خطاست.
از همین منظر مناسکستیزیِ شریعتیوار به بهانهی معناگرایی نیز مسخره است. سخن از معنا ضروری است و نیز میتوان در جای خود روند برخی مناسکسازیها را مورد بررسی و حتی نقد قرار داد اما اینها هیچیک مجوزی برای مناسکستیزی و فروکاستن هجرتهای گرانسنگی چون راهپیمایی اربعین نمیشود. برخی از این ستیزها ناشی از غلبهی نگاه نخبگانی به یافتهایی مردمی است، غلبهی نگاهی که از درک عظمتها ناتوان است.
در مقابلِ نگاهی که قدر و شأنِ سامان یافتنِ حب و بغضها بر محور ولی خدا را فرومیکاهد، نگاه بزرگان درخور توجه است. علما حتی از زیارت عاشورا به عنوان برنامهای برای سلوک یاد میکند و معتقد است میتوان بر محور عاشورا برنامهای متفاوت از برنامههای سلوکِ رایجِ علمای اخلاق سامان داد.
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#محرم
🏴 #روز_شمار_محرم
( برگرفته از کتاب تقویم شیعه، استاد بنــدان)
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#محرم
🏴#روز_شمار_محرم
( برگرفته از کتاب تقویم شیعه، استاد بنــدان)
🏴 چهارم محرم: فتوای #شریح_قاضی به قتل امام حسین (علیه السلام)
در این روز از سال ۶۱ ه ابن زیاد با استناد به فتوایى که از شریح قاضى گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین (علیه السلام) تحریک کرد.
یکی از عوامل اصلی و بسیار مهم در بسیج مردم کوفه و شام علیه امام حسین (علیه السلام) صدور چنین فتوایی از شریح قاضی بوده است.
شریح به محض ورود عبیدالله به کوفه در دارالاماره او حضور یافت و بدون در نظر گرفتن تعهد بر وفادارى با آل على (علیهم السلام)، به جرگه مخالفین آنها پیوست و یکى از مشاورین درگاه عبیدالله گردید. و عبیدالله نیز که جهت رسیدن به مقاصد خود به حمایت اشخاصى همچون شریح قاضى - که در میان مردم مقدس مآب کوفه، از شخصیت ممتازى برخوردار بود - نیاز داشت، از او استقبال کرد و او همان کارى که در برابر سوء استفاده هاى «زیاد» و پسرش عبیدالله انجام داد، تا جایى که عبیدالله از کمترین سخن او فتوایى ساخت « معروف است که وی به دستور عبیدالله زیاد، فتوا داد که چون حسین بن علی علیه السلام بر خلیفه وقت خروج کرده، دفع او بر مسلمانان واجب است.»
و از آن براى بسیج مردم کوفه علیه حسین بن على علیه السلام استفاده کرد بر اثر همین فتوی بود که مردم با امام خود جنگیدند و شهیدش کردند و او که شاهد چنین سوء استفاده هایى از گفته خود بود، مهر سکوت بر لب نهاد و به دلیل ترس، مصلحت جویى و عافیت طلبى خود کوچکترین اعتراضى نکرد و به این وسیله کفه ترازوى دشمن را در مقابل آل على ( علیهم السلام) سنگینتر نمود .
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه