maghtal.mp3
19.14M
🌙 توسل #شب_نوزدهم ماه رمضان
❤️ یا امیرالمومنین علیه السلام
👤 حاج میثم #مطیعی
التماس دعای فراوان
#روضه_رمضان
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
49.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 توسل #شب_نوزدهم ماه رمضان
❤️ یا امیرالمومنین علیه السلام
👤 حاج سعید #حدادیان
التماس دعای فراوان
#روضه_رمضان
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 توسل #شب_نوزدهم ماه رمضان
❤️ یا امیرالمومنین علیه السلام
👤 حاج محمود #کریمی
التماس دعای فراوان
#روضه_رمضان
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#اعمال_شب_قدر - #شب_قدر ، در کلام میرزا جواد ملکی تبریزی (کتاب شریف المراقبات) - توصیه میشود علی رغم
👆#شب_قدر، در کلام #میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی (کتاب شریف #المراقبات )
توصیه میشود علی رغم طولانی بودن ، حتما بخوانید
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_421
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#جزء_خوانی
❇️تحدیر (تندخوانی) قرآن کریم
استاد #معتز_آقایی
👈هر جزء نیم ساعت
👌روزی دو جزء
✅ سری دوم ختم قرآن
هدیه به امیر المؤمنین علی علیه السلام
#روز_19 ماه #رمضان_99
#جزء_7
#جزء_8
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
sahife2.pdf
3.1M
#صحیفه_خوانی_30_روزه
#روز_19
از صفحه 248 تا صفحه 261
👈 مقید باشیم به توفیق الهی و با استمداد از آقا امام سجاد علیه السلام
روزانه صفحات تعیین شده را ، ولو فقط ترجمه اش را ، با هم قرائت کنیم
📲کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
19 (1).mp3
4.93M
🔈 شرح دعای #روز_19 ماه #رمضان
👤مرحوم آیت الله #مجتهدی ره
#دعا_روزهای_رمضان
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ السلام علیک یا امیرالمومنین یا علی ابن ابیطالب علیه السلام
🔸 دلم جز مهر مه رویان طریقی بر نمیگیرد
ز هر در میدهم پندش ولیکن در نمیگیرد
خدا را ای نصیحتگو حدیث ساغر و می گو
که نقشی در خیال ما از این خوشتر نمیگیرد
بیا ای ساقی گلرخ بیاور باده رنگین
که فکری در درون ما از این بهتر نمیگیرد
صراحی میکشم پنهان و مردم دفتر انگارند
عجب گر آتش این زرق در دفتر نمیگیرد
من این دلق مرقع را بخواهم سوختن روزی
که پیر می فروشانش به جامی بر نمیگیرد
از آن رو هست یاران را صفاها با می لعلش
که غیر از راستی نقشی در آن جوهر نمیگیرد
سر و چشمی چنین دلکش تو گویی چشم از او بردوز
برو کاین وعظ بیمعنی مرا در سر نمیگیرد
نصیحتگوی رندان را که با حکم قضا جنگ است
دلش بس تنگ میبینم مگر ساغر نمیگیرد
میان گریه میخندم که چون شمع اندر این مجلس
زبان آتشینم هست لیکن در نمیگیرد
چه خوش صید دلم کردی بنازم چشم مستت را
که کس مرغان وحشی را از این خوشتر نمیگیرد
سخن در احتیاج ما و استغنای معشوق است
چه سود افسونگری ای دل که در دلبر نمیگیرد
من آن آیینه را روزی به دست آرم سکندروار
اگر میگیرد این آتش زمانی ور نمیگیرد
خدا را رحمی ای منعم که درویش سر کویت
دری دیگر نمیداند رهی دیگر نمیگیرد
بدین شعر تر شیرین ز شاهنشه عجب دارم
که سر تا پای #حافظ را چرا در زر نمیگیرد
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_149
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 فرق میان انکه درویش است به خدا و تشنه خدا و میان انکه درویش است از خدا و تشنه غیر است
❇️ نقش درویشست او نه اهل نان
نقش سگ را تو مینداز استخوان
فقر لقمه دارد او نه فقر حق
پیش نقش مردهای کم نه طبق
ماهی خاکی بود درویش نان
شکل ماهی لیک از دریا رمان
مرغ خانهست او نه سیمرغ هوا
لوت نوشد او ننوشد از خدا
عاشق حقست او بهر نوال
نیست جانش عاشق حسن و جمال
گر توهم میکند او عشق ذات
ذات نبود وهم اسما و صفات
وهم مخلوقست و مولود آمدست
حق نزاییدهست او لم یولدست
عاشق تصویر و وهم خویشتن
کی بود از عاشقان ذوالمنن
عاشق آن وهم اگر صادق بود
آن مجاز او حقیقتکش شود
شرح میخواهد بیان این سخن
لیک میترسم ز افهام کهن
فهمهای کهنهٔ کوتهنظر
صد خیال بد در آرد در فکر
بر سماع راست هر کس چیر نیست
لقمهٔ هر مرغکی انجیر نیست
خاصه مرغی مردهای پوسیدهای
پرخیالی اعمیی بیدیدهای
نقش ماهی را چه دریا و چه خاک
رنگ هندو را چه صابون و چه زاک
نقش اگر غمگین نگاری بر ورق
او ندارد از غم و شادی سبق
صورتش غمگین و او فارغ از آن
صورتش خندان و او زان بینشان
وین غم و شادی که اندر دل حظیست
پیش آن شادی و غم جز نقش نیست
صورت غمگین نقش از بهر ماست
تا که ما را یاد آید راه راست
صورت خندان نقش از بهر تست
تا از آن صورت شود معنی درست
نقشهایی کاندرین حمامهاست
از برون جامهکن چون جامههاست
تا برونی جامهها بینی و بس
جامه بیرون کن درآ ای همنفس
زانک با جامه درون سو راه نیست
تن ز جان جامه ز تن آگاه نیست
#مثنوی_معنوی_132
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
👈 فرق میان انکه درویش است به خدا و تشنه خدا و میان انکه درویش است از خدا و تشنه غیر است ❇️ نقش در
◀️ مولوی در این ابیات به تقسیم بندی انواع درویشان می پردازد زیرا عده ای به حقیقت درویشان خدای مهربانند بدین معنا که احساس نیازمندی مطلق به رب دارند (دینداری عارفانه)
و عده ای بی نیاز از خدا می نمایند و اینان هرگز شراب معرفت ننوشند زیرا که جام معرفت برای محتاجان معنا است (دینداری عامیانه )
❇️ نیازمند خدا نیست انکه اهل نان مخلوق است زیرا در حقیقت او از خدا احساس بی نیازی می کند.و در واقع ظاهرا نقش درویش خدا را ایفا می نماید
پس جلو تصویر سگ استخوان پرت نکن زیرا تصویر ان حیوان بی نیاز از استخوان است
انکسانی که شیفته دنیا هستند در حقیقت درویش لقمه دنیوی اند نه گدا و درویش خدا
پس اینان تصویر و تمثالی از درویشی هستند گر چه ظاهر امر صورت نیازمندی را نشان دهند پس معارف الهی را به انان فاش نکنید که در واقع بی نیاز از انند
در مثال درویش تهی از معنا مانند ماهی خاکی است که بحای اب در ریگستان سیر می نماید
ظاهرا ماهی نام دارد و در حقیقت از دریا می هراسد زیرا محتاج دریا نیست
درویش بی معنا در مثال چون مرغ خانگی است که مدعی سیمرغ بودن است
او گرفتار و اسیر غذای خاک است و از شراب معرف حقیقت هرگز ننوشد
مولانا اراده دارد تفهیم نماید که دنیویان هیچ طاعت و قرب ومحبت الهی را در نیابند زیرا همیان دل انان از معرفت خالی است
سالک تهی از معنا ادعای عشق به خدای سبحان دارد برای دست یابی به مقامات و مطامع مادی...
لذا جان او هیچگاه بر جمال معشوق حقیقی عشق نمی ورزد
اینچنین سالکی که در توهم خویش باور نموده است که عاشق حق است.باید به او تفهیم نمود که خیالات وتوهمات هیچگاه دارای ذات و ریشه حقیقی نیست
خیالات وتوهمات در واقع مخلوقی بیش نیستند و ذات الهی حق است و هرگز نزاده و از او چیزی زاده نشود چون به ذات خویش قدیم است .
و چنین ذات حقیقی ای را نمیتوان با اوهام مدعی معرفت شد
حتی انکسی که در وهم خویش نیز صادق باشد و متافقانه مدعی نباشد در نهایت به برکت مقام صدق به کوی معنویت خواهد رسید
محصول فهم های کهنه و فرسوده برای درک دیگران همواره هزاران خیالات و توهمات بوده
برای شنیدن حقیقت و اسرار الهی هرکسی نه توان دارد و نه لیاقت زیرا هر پرنده ای استعداد تناول انحیر را ندارد
شهود اسرار ملکوت لایق هر نالایق نیست کسانی مشرف شوند که در بارگاه او یک چشم بر هم زدن نیز غایب نگردند
حضور ثمره او شهود و کشف خواهد بود
حال این مرغ اگر مرده پوسیده باشد مشکل مضاعف میگردد و مراد ان فرد مملو از توهمات.کور مطلق باطنی و بی بصیرت.
در مثل برای یک تصویری از ماهی وجود اب و خاک بی معناست زیرا شنا کردن را بلد نیست.
و یک هندوی سیه چهره رو چه با اب غسل دهی یا به او زاچ بمالی یکسان است زیرا سیاهی او رفع نگردد
مثال دیگر اینکه اگر تصویری از فردی در حالت اندوه طراحی شود دیگر او از حقیقت شادی و غم تهی است
ظاهرا صورتش از غم حکایت دارد ولی در حقیقت امر او از اندوه بی خبر است
و چنانچه تصویری را با شادی مزین کنی دلیلی بر فرح ان نخواهدبود
حالات افراد فاقد حقیقت معنا دقیقا چون تصویری است که در نمادهای غم و شادی نگاریده شود و اینان از حلاوت معنا کاملا بیگانه اند
اگر ادمی به چشم است و دهان و حلق و بینی
چه میان نقش دیوار و میان ادمیت (سعدی )
زیرا اندوه و فرح که در دل مجازا و اثر انعکاس حالات حقیقی است در نسبت با حقیقت غم و اندوه تصویری بیش نخواهد بود
هدف از تصویرگری حالات مختلف ادمی القا و حقیقت و یاداوری ان در ذهن بیننده است در حالیکه خود ان صورت کاملا بی بهره است
تصاویری که در لباس کنی حمام ها ترسیم شده از نگاه بیرونی مانند لباسهای تن تو فاقد روح است
حال سالک راه معنی باید برای درک و نیل به حقیقت معنویت از نگاه بیرونی به تصویر نقاشی شده هستی خارج گردد
و به حقیقت ادمی و عالم معنایی او وارد شود
زیرا با دلبستگی به جامه تن و وجود فیزیکی هرگز به حقیقت و سیرت هستی نخواهی رسید
زیرا تن ادمی نسبت به روح و جان او معرفت دارد اما برای لباس او کاملا این مهم بی معنی است
#مثنوی_معنوی_133
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
استجابت دعا.mp3
1.74M
🔸 استجابت دعا
▪️ #روز_نوزدهم ماه مبارک #رمضان است ، فضیلت هایی که برای #شب_قدر است ، برای روز قدر هم هست و از طرفی هم سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه افضل صلوات المصلین) است.
👤آیت الله #جوادی_آملی
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2