طرح #برداشت_من هفته 55
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
وَ اجْعَلْ أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ وَ أَقْوَى قُوَّتِكَ فِيَّ إِذَا نَصِبْتُ🔹
🔸پروردگارا درود فرست بر محمد و آل او
و وسيع ترين رزق خود را بر من مقرر بدار ، هنگامى كه #پير ى به من روى آرد و قويترين نيرو را به من عطا فرما ، هنگامى كه به رنج و زحمت در افتم 🔹
https://eitaa.com/sahife2/5293
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_11
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 55 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
سم الله الرحمن الرحيم
#دعا_بیستم_11
اللهم صل على محمد و آله،
و اجعل اوسع رزقك على اذا كبرت،
و اقوى قوتك فى اذا نصبت.
ایام جوانی،دوران شادابی و قدرت انسان است.
امکانات مادی بدست می آورد،اقتضای زندگی دنیا،پول است،به همین روال زندگی را سپری می کند،اگر اهل عبادت باشد،باخیال آسوده به امور معنوی می پردازد و....
پس از میانسالی،نوبت پیری می رسد. به یکباره توان جسم فرو می ریزد،حال کار و تلاش ندارد،احساس سربار بودن میکندو....به دو چیز،نیاز شدید دارد،پول و نیرو، که اگر نباشد،ازنظر روحی بهم می ریزد،به امور معنوی و عبادت هم نمی رسد.
به همین جهت امام سجاد علیه السلام،دربند ۲۴دعای بیستم می فرماید:«...واکفنی مونه الاکتساب وارزقنی من غیر احتساب»یعنی مخارج مرا،ازجایی که گمان نمی کنم عطا بفرما...تا با خیال راحت به عبادت بپردازم.ودراین فراز هم از خداوند می خواهد که وسیعترین روزی وقدرت بسیار را،درزمان پیری بدهد.
نشاط وعیش جوانی چو گل غنیمت دان
که حافظا نبود بر رسول غیر بلاغ
امام سجاد عليهالسلام در اين قسمت از دعاى شريف «مكارمالاخلاق»، پس از درود بر حضرت محمد و آلش، دو درخواست از خداوند مىنمايد.
در خواسته ى اول عرض مىكند: بار الها! وسيعترين رزق خود را براى من در كبر سنم قرار ده.
در خواستهى دوم عرض مىكند بار الها! قويترين نيرو و قوت اعطايى تو به من در ايام فرسودگى باشد.
ايام #پير ى براى كسانى كه عمرشان به درازا مىكشد دوران ضعف و ناتوانى است.
خداوند در قرآن شريف به اين امر طبيعى اشاره فرموده و پارهاى از عوارض دردناك و رنجآور آن را ذكر نموده است.
الله الذى خلقكم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوه، ثم جعل من بعد قوه ضعفا و شيبه.
خداوند، آفريدگار حكيمى است كه شما را از ضعف و ناتوانى آفريده، پس از ضعف، براى شما قوت و نيرو قرار داده، و پس از قوت براى شما ضعف و پيرى را مقرر فرموده است.
ممكن است مراد از ضعف كه در ابتداى آيه ذكر شده ناظر به موجود زنده ى ضعيفى باشد كه در نطفه جاى دارد و به قدرى كوچك و ناچيز است كه جز با چشم مسلح ديده نمىشود،
و ممكن است مقصود، ضعف و ناتوانى دوران شيرخوارگى و ايام طفوليت باشد.
پس از گذشت ايام ضعف، دوران جوانى و قوت فرامىرسد، و سپس ضعف و ناتوانى پيرى آغاز مىگردد.
در آيه ى ديگر فرموده است:
و الله خلقكم ثم يتوفاكم و منكم من يرد الى ارذل العمر لكيلا يعلم بعد علم شيئا.
آفريدگار جهان شما را خلق نموده سپس روحتان را قبض مىكند و به حياتتان خاتمه مىدهد. اما بعضى به پيرى شديد و انحطاط عمر مىرسند و كار اينان به آنجا منتهى مىگردد كه بر اثر كبر سن معلومات و اطلاعاتشان محو مىشود و دانستهها را از ياد مىبرند، ديده شده كه بعضى از اين قبيل معمرين، اسم دوستان صميمى و حتى نام فرزندان خود را فراموش نمودهاند.
در آيه ى ديگر، خداوند فرموده:
و من نعمره ننكسه فى الخلق.
كسى را كه ما به وى عمر دراز مىدهيم تمام ساختمان درونى و برونى و كليهى قواى مادى و معنوى او را واژگون مىسازيم و به راه سقوط و انحطاطش سوق مىدهيم.
با فرارسيدن دوران پيرى تحولات و دگرگونيهايى در ساختمان بدن افراد كهنسال بروز مىكند،
جسم دچار ضعف و سستى مىشود،
نيروى كار و كوشش تدريجا از دست مىرود
و بر اثر بازماندن از فعاليتهاى اجتماعى، ادارهى امور زندگى با اختلالاتى مواجه مىگردد و نارسايىهايى پديد مىآيد.
به موازات تحولات جسمى كهنسالان، دگرگونيهايى در اخلاق و انديشهى آنان نيز بروز مىكند،
تمنيات درونى، خواهشهاى نفسانى، و خلاصه طرز تفكرشان بيش و كم عوض مىشود، و هواهاى تازهاى در سر مىپرورند.
تحولات جسم خطر مستقيمى براى ايمان و معنويت آنان ندارد ولى دگرگونيهاى انديشه و افكار و تمنيات نويى كه در ضميرشان شكوفا مىگردد ممكن است اثر بدى روى اخلاق و معنويات آنان بگذارد و سرانجام موجب بد مردن و سوءعاقبتشان گردد.
رواياتى خصوص دوران كهنسالان و #پیر ی :
*رسول اكرم (ص) فرموده: پيران در سه چيز جوان اند و علاقمند:
به انيس و همصحبت،
به درازى عمر،
و به داشتن مال.
علاقه به انيس و همصحبت از اين جهت است كه بر اثر پيرى و ناتوانى جامعه را ترك گفته و تنها مانده است، فرزندان و بستگان جوانش سرگرم فعاليتاند و از پى كارهاى روزانهى خود مىروند و مجال همنشينى و مصاحبت او را ندارند، علاقه دارد انيسى بيابد كه اغلب با او باشد، از مصاحبتش دلخوش گردد، با او سخن بگويد، و بقيهى عمر را با شادى بگذراند.
اما تمناى طول عمر و مالدارى نشانهى آرزوى دراز و حب ثروت است و اين دو تمنا از طرفى مىتواند او را از #ياد_مرگ و تهيهى زاد براى سفر آخرت غافل نمايد و از طرف ديگر ممكن است اين دو تمناى روحى انگيزهى گناه شود، او را به اعمال ناروا و غير مشروع وادار سازد و موجب شود از صراط مستقيم منحرف گردد و درستكارى را ترك گويد.
رسول اكرم (ص) : فرزند آدم #پير مىشود و دو صفت در وى جوان مىگردد:
اول #حرص است
و آن ديگر آرزوى دراز.
حرص موجب مىشود كه افراد مسن نيروى مختصرى را كه در تن دارند به جاى آنكه در راه معنويات و تعالى نفس به كار گيرند و خود را براى سفر آخرت بسازند در راه به دست آوردن مال و گردآورى ثروت مصروف دارند و از امور معنوى كه مايهى صلاح و رستگارى است غافل شوند.
اما آرزوى درازمايهى دلبستگى به دنيا و از ياد بردن آخرت است و براى افراد مسن كه ايام آخر عمر را مىگذرانند و در آستانهى مرگ قرار دارند بزرگترين بدبختى و مصيبت است.
*على (ع) فرموده است: اى مردم! بزرگترين ترس من دربارهى شما براى دو چيز است:
يكى پيروى از هواى نفس
و آن ديگر آرزوى دراز،
پيروى از هواى بازدارنده از حق است
و آرزوى دراز، آخرت را از ياد شما مىبرد.
و نيز على (ع) فرموده است: فرارسيدن #پير ى براى هشدار دادن افراد غافل و ناآگاه كافى است.
سفيد گشتن مو ترجمان اين سخن است
كه سر برآر ز خواب گران سپيده دميد
*امام صادق (ع) فرموده: اى صاحب موى سفيد و قلب سياه!
پيش رويت آتش است
و پشت سرت ملكالموت،
مىخواهى چه كنى؟
طفل بودى و نادان،
جوان بودى و گناهكار،
#پير شدهاى و رياكار،
فكر كن در چه وضعى قرار دارى
و اعمال خوبى كه بايد انجام داده باشى كجاست؟
يكى از عواملى كه مىتواند اخلاق صاحبان خود را تعديل كند و آنان را از حرص و آرزوى دراز بازدارد اين است كه جوانان و ميانسالان شخصيت آنان را محترم شمرند، عزشان را محفوظ دارند، و هرگز مورد تحقير و اهانتشان قرار ندهند.
پيران وقتى در محيط خانواده احساس ذلت مىكنند و مىبينند دگران آنان را با چشم خوارى مىنگرند به فكر مىافتند كه اگر بتوانند براى خود عزى كسب كنند و به گونهاى حقارت خويش را جبران نمايند،
راه آسانى كه با مزاج ناتوانشان سازش دارد اين است كه به پناه حرص و آرزوى دراز بروند و از هر راه حلال و حرامى كه ممكن است پولى گرد آورند و بدين وسيله احترام اعضاى خانواده را به خود جلب نمايند.
براى آنكه افراد #پیر و سالخورده در پايان عمر از مسير حق منحرف نشوند، خداى را فراموش نكنند، و از اوامر و نواهيش تخلف ننمايند،
* رسول اكرم (ص) فرموده است: از جمله ى تكريم و احترام به ذات اقدس الهى احترام نمودن به كهنسال مسلمان است.
*و نيز فرموده است: كسى كه پيرى را به علت پيريش احترام نمايد خداوند او را از ترس و نگرانى روز قيامت ايمن مىدارد.
عوارض جسمانى افراد #پیر و سالخورده و ناتوانى آنان در فعاليتهاى اجتماعى براى تامين معاش یکی از واقعیات است که بایستی مد نظر قرار گیرد.
خداوند در قرآن شريف فرموده است:
و ما من دابه فى الارض الا على الله رزقها.
هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر آنكه رزقش به عهده ى خداوند است.
يعنى پروردگار توانا گردش كارگاه عظيم خلقت را در خشكى و دريا به گونه اى حكيمانه پايهگذارى نموده است كه پيوسته غذاهاى مختلف تمام موجودات زنده با نظم مخصوصى در دامن طبيعت پرورش مىيابد،
گياهان از زمين و آب و آفتاب تغذيه مىكنند و رشد مىنمايند، دانهخواران و علفخواران از روييدنىها ارتزاق مىنمايند و به حيات خود ادامه مىدهند.
غذاى حشرات گوناگون در آغوش طبيعت مهيا مىگردد و نسل حشرات به طور طبيعى گسترش مىيابد و غذاى پرندگان حشرهخوار آماده مىشود و حياتشان برقرار مىگردد.
عقابها و كركسها و ديگر پرندگان گوشتخوار از شكار پرندگان كوچك ارتزاق مىنمايند
همچنين درندگان از شكار ديگر حيوانات،
و خلاصه همانطورى كه در قرآن شريف آمده :
"رزق همه ى جنبندگان زمين را خداوند از مجراى قوانين تكوينى خود تامين مىنمايد."
رزق انسانها نيز همانند ديگر موجودات زنده به عهدهى خداوند است.
هر موجود زندهاى براى دست يافتن به رزق خود نوعى فعاليت و حركت دارد و از پى روزى مىرود
و انسان نيز موظف است فعاليت نمايد تا رزق خود را به دست آورد.
ولى فعاليت انسان در طلب رزق با فعاليت جنبندگان زمين تفاوتهايى دارد،
از آن جمله رزق روزى خواران همان است كه در سفرهى طبيعت، خود به خود مهيا مىگردد و نيازى به فعاليت روزىخواران ندارد، چرندگان از گياهانى كه در زمين مىرويد ارتزاق مىكنند و خودشان نمىتوانند زمين خشكى را سبز و خرم نمايند، زنبورهاى عسل از گلهايى كه در طبيعت به وجود مىآيد روزى مىخورند و خودشان قادر نيستند باغ و گل ايجاد نمايند. پرندگان و خزندگان و درندگان و تمام جنبندگان برى و بحرى رزقشان همان است كه آفريدگار حكيم در طبيعت براى آنها آماده مىكند و خودشان نمىتوانند چيزى بر آن بيفزايند،
اما انسان آزاد و آگاه با مغز خلاقى كه دارد مىتواند از منابع طبيعت حداكثر استفاده را بنمايد، اراضى موات را احيا كند و آنها را به زمين كشاورزى و باغهاى ميوه مبدل نمايد و از محصولشان ارتزاق كند، مىتواند موسساتى را براى دامپرورى و مرغدارى تشكيل دهد، با مراقبتهاى علمى موجبات تكثيرشان را فراهم آورد و به عدهى زيادى از انسانها غذا برساند.
تمام مردم موظف اند براى تامين معاش و به دست آوردن رزق حلال تلاش و كوشش نمايند و به سختى و مشقت آن تن در دهند.
*رسول اكرم (ص) فرموده است: خداوند دوست دارد بنده ى خود را ببيند كه براى طلب رزق حلال در رنج و مشقت است.
اشخاص باايمان توجه داشته باشند كه تلاشگران و افراد زحمتكش از نظر وسعت يا مضيقه ى رزق، با يكديگر متفاوت اند
و به صريح قرآن شريف اين تفاوت مستند به مشيت حكيمانه ى ذات اقدس الهى است،
اوست كه به بعضى رزق وسيع مىدهد و بعضى را در تنگناى روزى مىگذارد.
*ان ربك يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر انه كان بعباده خبيرا بصيرا.
خداى تو است كه هر كس را بخواهد روزى وسيع مىدهد يا در مضيقهاش مىگذارد كه او به مصلحت بندگان خود آگاهى و بصيرت دارد.
*امام باقر از رسول اكرم سلام الله عليهما در قالب #حديث_قدسی بیان نموده كه خداوند فرمود:
بعضى از بندگان با ايمانم دينشان سالم نمىماند
مگر با غنى و توسعه ى زندگى و سلامت بدن.
من آنان را بدين امور آزمايش مىكنم و دينشان سالم مىماند.
بعضى از بندگان باايماناند كه دينشان مصون نمىماند مگر با تهيدستى و نادارى و عارضهى بدنى،
آنان را بدين امور امتحان مىكنم و دينشان سالم مىماند،
و من عالم به صلاح دينى بندگان مومن خود هستم.
3 نکته:
اول آنكه رزق تمام جنبندگان روى زمين و روزىخواران بر اساس نظام خلقت به عهدهى خداوند است،
دوم براى به دست آوردن رزق، همه ى جنبندگان تلاش مىكنند و انسان نيز بايد نيروى خود را به كار اندازد و در راه به دست آوردن رزق كوشش نمايد،
سوم آنكه تقسيم رزق و زياد و كم بودن آن وابسته به مشيت حكيمانهى خداوند است، اوست كه بعضى را در رفاه و آسايش قرار مىدهد و بعضى را دچار مضيقه و سختى مىنمايد.