eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
« الهى! در بسته نیست، ما دست و پا بسته ایم !!!! بابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبينَ در خانه ات به روى مشتاقان باز است باز  » استاد حسن زاده آملی http://meysammotiee.ir/post/252 @sahife2
الهی بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ چه خوشبختی عظیمی ‌ست درک مهربانیت. که تو همانی که درب رحمتت همواره بر مشتاقان باز است. تنها حبیبی هستی که برای هم‌کلامی با تو نیاز به واسطه‌ای نیست. تنها حبیبی که برای شنیدن آوای دلم همیشه وقت دارد گوشی‌اش هرگز مشغول نیست. هرگز ممنوع الملاقات نیست... هرگز خواب نیست... هرگز بیمار نیست... هرگز گرفتار مشکلاتش نیست. هرگز درگیر عروسی پسرش یا خسته از خرید جهیزیه دخترش نیست... همیشه با من است. هر لحظه. هر لحظه. چه خوشبختم که محبوبم تو هستی... تو که پای درد دلم می‌نشینی و هرگز نگران نیستم مزاحمت باشم. دوستت دارم دوست خوب من محبوب من @sahife2
امام صادق علیه السلام مرد مبارزه و تشكیلات و شهید شایعات حکومتی @sahife2
مقام معظم رهبری: اما سخن کوتاهی درباره امام صادق؛‌ امام صادق (ع) مرد مبارزه بود. مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. اما مرد علم و دانش بودنش را همه بسیار شنیده اید . محفل درس امام صادق و میدان آموزشی که آن بزرگوار بوجود آورد هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی نظیر بود؛ همه ی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول چند قرن، در طول یک قرن و اندی تحریف شده بود بوسیله مفسدان،‌ مغرضان یا جاهلان همه آنها را امام صادق به شکل درستی بیان کرد؛ و همین موجب بود که دشمن از او احساس خطر کند. اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید،‌ امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر بود، مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و بوجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی امیه را از میان ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد؛ این در زندگی امام صادق برای کسی که دقت کند و مطالعه کند آشکار است. اما آن بعد سومی را اصلا بسیاری نشنیده‌اند، مرد تشکیلات؛ امام صادق(ع) یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود و از طرفداران جریانات حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقسای خراسان و ماوراء نهر تا شمال افریقا بوجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی وقتی که امام صادق اراده می‌کند آنچه را که او می‌خواهد بداند نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای ادامه مبارزه سیاسی عظیم آل علی جمع کنند، یعنی وکلا و نمایندگان او در همه شهر‌ها باشند که مردم پیروان امام صادق به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب الاجرا ست. بعضی‌ها نگویند فلان حرف فتوای فقهی است، این را ما قبول داریم فلان حرف نظر سیاسی است این را عمل نمی‌کنیم؛ این حرف همان حرف قدیمی استعماراست. جدایی دین از سیاست. آن کسی که برای ما واجب الاطاعه و ولی امر است فتوای مذهبی و اسلامی‌اش در باب نماز، زکات، روزه، بقیه‌ی واجبات با فتوای سیاسی‌اش و فرمان سیاسی‌اش در زمینه ی جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور و همه ی مسائل یکسان است، همه واجب الاطاعه است. امام صادق یک چنین تشکیلات عظیمی را بوجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی امیه مبارزه می‌کرد. البته سرگذشت امام صادق بسیار مهم و آموزنده است. ده سال با بنی امیه و مدت طولانی بیشتری با بنی عباس مبارزه می‌کرد و زمانی که پیروزی او بر بنی امیه حتمی بود، بنی عباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصت طلب آمدند میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق هم با بنی امیه و هم با بنی عباس مبارزه کرد. دقیقا همان وضعی که امروز هست. امروز خط امام و امت هم با خطوط اموی یعنی خطوطی که وابسته به جناح‌های مربوط به رژیم قبل و حامیان بین المللی اوست و هم با خط عباسی یعنی آنهایی که می‌خواهند محصول حرکت و تلاش عظیم اسلامی مردم را در خط خواسته ها و مطامع یا اهداف و نظرات سیاسی خود از آن استفاده کنند با هر دو خط امروز خط امام مبارزه می‌کند. و امام امت بر مسند امام صادق (ع) که پدر معنوی او و پدر نسبی او است نشسته است و همان راه را و همان خط را دنبال می‌کند و سرنوشت روحانیت اصیل اسلام با سرنوشت امام صادق یکی بود و اگر چه مدتی از هم جدا شده بود این دوخط اما به فضل پروردگار و به همت عالمان دین شناس بزرگوار این دو خط به هم پیوست. خطبه‌های نماز جمعه تهران جمعه۱۴/۰۶/ ۱۳۵۹ @sahife2
مقام معظم رهبری: دو قضاوت درباره امام صادق (علیه السلام) دربین مردم وجود دارد که هر دو محل تامل است بخش‌هایی از کتاب «پیشوای صادق (https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4180/4746/38661/پیشوا @sahife2
سوال : چرا امام صادق علیه‌السلام را رئیس مذهب جعفری می‌نامند؟ @sahife2
پاسخ : در پاسخ باید دقت کنیم که چرا ما شیعیان را «شیعه‌ی جعفری» می‌نامند، در حالی که ما شیعه‌ی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و سایر ائمه‌ی اطهار هستیم؟ اصل ریشه را می‌توان در حکومت جایرین به نام اسلام بر جوامع اسلامی و تلاش برای تحریف و سپس به نابودی کشاندن معارف و اندیشه‌ی اسلامی در تمامی سطوح اصول و فروع آن دانست. به ویژه پس از شهادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام، قدرت در جهان اسلام به صورت مطلق به بنی‌امیه و سپس بنی‌العباس و ... رسید. اشخاص و دودمانی که نه تنها شیعه یا سنی مذهب نبودند، بکله اساساً مسلمان نبودند و نسبت به اسلام نیز بغض و کینه‌ی عجیب و بی‌بدیلی داشتند. (مانند وهابیت امروز). بدیهی است که آنان نمی‌توانستند کفر خود را آشکار کرده و نام کفر بر مردم مسلمان حکومت کنند، لذا ضمن تمسک به نفاق و مسلمان و خلیفة المسلمین نامیدن خود، سعی بسیار و هم جانبه‌ای در تحریف، شایع نمودن خرافات و در نهایت زدودن معارف اسلامی نمودند و در این راه از هیچ خیانت و جنایتی، از صرف هزینه‌ی کلان گرفته تا قتل عام‌های فردی یا دسته جمعی فروگذار ننمودند که شهادت اهل بیت علیهم‌السلام و از جمله حضرت امام صادق علیه‌السلام، از جمله نمودهای بارز آن می‌باشد. اگر این جو اسلام زدایی توسط حکام جور با شدت تمام از همان ابتدا حاکم بوده (و هنوز هم هست)، اما این جو در شرایط متفاوت دچار فراز و نشیب‌های فراوانی شد. به ویژه پس از قائله‌ی کربلا و شهادت سیدالشهداء امام حسین علیه‌السلام، این جو به خاطر فریب اذهان عمومی و در نتیجه جلوگیری از هوشیاری و اعراض و قیام مردم، تا حدودی فروکش نمود. در دوره‌ی امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام، اوضاع نابسامان سیاسی و حکومتی در بلاد اسلامی، زمینه را برای فعالیت و نشر فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی (ص) مساعدتر نمود، لذا آن دو امام بزرگوار (ع) در اولین اقدام به تبیین و نشر اسلام راستین و تعلیم شاگردان عام و خاص قیام نموده و اسلام و مسلمین را از عدم دسترسی به معارف و منابع صحیح و عدم شناخت اسلام واقعی نجات دادند. دوران امام باقر علیه‌السلام، آغاز این فرصت بود. لذا ایشان بیشتر به تبیین مبانی و معارف اصول عقاید پرداختند، اما در دوران امام صادق علیه‌السلام شرایط مساعدتر گشت و ایشان ضمن اصول به تبیین و تدوین احکام و نشر آنها توسط شاگردان عام (دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) و شاگردان خاص پرداختند. لذا آن چه که اکنون از مبانی تفسیر، معارف، فقه و اصول، حدیث و ... در اختیار شیعیان قرار گرفته است، از برکت وجود آن امام همام می‌باشد. اگر چه مذهب معنای عام دارد، اما در عرصه‌ی فقه، مذهب به مجموعه‌ی احکام بیان می‌شود و اگر چه مذاهب دیگر اسلامی حتی در بینش اصول عقاید (حتی توحید) تفاوت‌هایی دارند، ولی عمده‌ی دسته‌بندی آنها به خاطر تفاوت در احکام (فقه) است و چون مذهب شیعه، عمده مبانی فقه و احکام خود را از امام صادق علیه‌السلام اخذ نموده است، به «شیعه جعفری» ملقب شده است و به همین دلیل ایشان را «رئیس مذهب شیعه» می‌نامند. @sahife2
پاسخ 2: علت اين امر را در سه بعد مى توان بررسى کرد: 1- بعد فرهنگي:تأسيس حوزه علميه توسط آن حضرت در مدينه و تربيت شاگردان بسيار که از اطراف و اکناف گرد آن حضرت حلقه زده بودند. که تجمع 4000 شاگرد در آن عصر اختناق و خفقان بسيار حائز اهميت است. 2- بعدسياسي: امام صادق عليه السلام در دوران امامتشان با 5طاغوت اموى و 2طاغوت عباسى روبرو گشتند که هرگز با آنها سازش نکردند بلکه با موضعگيرى قاطع رو در روى آنها قرار گرفت و با رفتارها و گفتارهاى گوناگون مردم را از پيروى آنها برحذر داشته و از مراجعه مسلمانان به طاغوتيان نيز شديداً منع مى نمودند. آن حضرت برخى قيامها را که بر عليه طاغوتيان انجام مى گرفت تأييد مى فرمودند مانند قيام زيد بن على بن حسين عليهم السلام و نيز قيام حسين بن على شهيد فخ که در نزديکى مکه رخ داد. 3- بعد اخلاقي: امام صادق عليه السلام تنديسى از اخلاق اسلامى و تبلورى از نور اخلاق پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و آيينه جمال و کمال اسلام ناب بودند . در بسيارى از موارد با برخورد اخلاقى اسلامى گم گشتگان راه را به سوى صراط مستقيم مى کشانيدند و مشکلات و دردهاى اجتماعى را با سرپنجه تدبير و اخلاق حل مى نمودند. @sahife2
💠 شرح روایتی از امام جعفر صادق(علیه السلام) از زبان آیت الله جوادی آملی @sahife2
💠 شرح روایتی از امام جعفر صادق(ع) از زبان آیت الله جوادی آملی 🔻امام صادق(ع) فرمودند: «علم يک بال است و دين بال ديگر و جامعه بايد با اين دو بال پرواز بکند چرا که يکي انديشه خوب و ديگري انگيزه خوب بهمراه مي آورد.» لذا انسان بايد با انديشه و انگيزه جمعاً حرکت کند تا نه راه کسي را ببندد و نه بيراهه برود. 🔻عده‌اي دين‌ دار بي‌ عقل و بي‌ علم بودند که ديروز گاليله را تهديد به سوزاندن کردند و امروز قرآن کريم را در کليسا مي‌ سوزانند اين نتيجه دينِ بي ‌عقل است. براستي چه کسي گاليله را به جُرم اينکه گفت زمين حرکت مي‌ کند تهديد به سوزاندن کرد؟ قرآن کريم که نور طيّب و طاهر است را چه کسي مي ‌سوزاند؟ همين کليسا مي ‌سوزاند. اگر دين باشد ولي خردمداري، عقل، درايت و هوش نباشد اين يا تفتيش عقايد تشکيل مي ‌دهد يا قرآن را مي ‌سوزاند يا آن دانشمند را تهديد به سوزاندن مي ‌کند. بنابراين علمِ بي‌عقل و دين يا جنگ جهاني اول را راه‌ اندازي مي‌ کند يا جنگ جهاني دوم را. فاصله جنگ جهاني اول و دوم تقريباً سي، چهل سال بود که حدود هشتاد ميليون نفر را به قتل رساندند. 🔹مرحوم کليني(رضوان الله عليه) در روایتی نقل می کند که در عصر امام صادق علیه السلام دو گروه با هم مشغول جنگ بودند و در زمان جنگ خريد و فروش اسلحه هم بازار سودآوري دارد و هر دو هم اهل باطل بودند؛ شيعه‌ اي آمد حضور امام صادق(سلام الله عليه) و عرض کرد: يابن رسول الله! اينها هر دو اهل باطل اند و خريد و فروش سلاح هم الآن سودآور است ما به اينها اسلحه بفروشيم يا نفروشيم؟ حضرت با يک جمله کوتاه سه مطلب فرمودند: «بعهما ما يَکنُّهُما» بله بفروشيد (يک) به هر دو گروه بفروشيد (دو) اما فقط سلاح دفاعي بفروشيد (سه). يعني شمشير، نيزه، دشنه و خنجر نفروشيد بلکه خُود و سپر و چکمه و اينها که سلاح دفاعي است بفروشيد. اين دين است که نمي‌ گذارد کشتن و خونريزي رواج پيدا کند. مگر خونريزي فضيلت است؟ مگر آدم‌ کشي به جايي مي ‌رسد؟ اينکه حقد و کينه را بيشتر مي‌ کند! لذا اين مي‌ شود دين، اين مي ‌شود رئيس مذهب، اين جلوي خونريزي را مي‌ گيرد اين حرف جهاني است. @sahife2
زين ماتمى كه چشم ملائك ز خون، ترست گويا عزاى صادق آل پيمبر است.... سلام آقای غریب مدفون در بقیع @sahife2
▪️▪️سه رکن اصلی زندگی امام صادق (علیه‌السلام) 🏴آنچه از زندگانی امام صادق علیه‌السلام در ذهن اکثر افراد وجود دارد همان بُعد علمی و آموزشی است که منجر به تشکی محافل علمیِ چندهزارنفری در محضر آن حجت خدا شده و شیعه و غیرشیعه را مجاب به بهره‌گیری از علم بی‌پایان آن حضرت کرده بود. البته تشکیل چنین کلاس و محفلی -چه قبل از دوران امام ششم و چه بعد از آن- بی‌نظیر بود و نمی‌توان نقشِ مهم آن در گسترش عقاید حق و باطل کردن عقاید فاسد را نادیده گرفت؛ اما حقیقت این است که این، تنها برجستگیِ زندگیِ جعفربن‌محمدالصادق (علیهماالسلام) نبود و منحصرکردن زندگی آن بزرگوار به این موضوع، حاکی از عدم شناخت صحیح و حتی جفای به ایشان است. 🏴جهتی از زندگی امام ششم ما که بر اغلب افراد، پوشیده مانده، جهتِ «مبارزه‌ی مستمر با طاغوت زمان» است. خیلی‌ها -بخاطر بی‌اطلاعی یا از روی قصد و غرض- تلاش کرده و می‌کنند حرفی از فعالیت‌های سیاسیِ گسترده‌ی این امام معصوم، حرفی به میان نیاورند ولی حقیقت این است که ایشان «مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پی‌گیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(علیه‌السلام) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.»[1] نگاهی به ستم‌های وارد شده به این امام معصوم، نشان از آن دارد که حاکمان جور و ظلم از ناحیه‌ی فعالیت‌های ایشان، احساس خطر می‌کردند؛ وگرنه چه دلیلی داشت کسی را که صرفاً به کار علمی و آموزشی، مشغول بود این‌همه مورد آزار و اذیت قرار دهند. 🏴افزون بر «مبارزه» به بُعدِ مهم دیگری هم باید اشاره کرد و آن «مردِ تشکیلات بودن امام صادق علیه‌السلام است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراء النهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق اراده می‌کند آن چه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همه‌ی شهرها باشند که پیروان امام صادق به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.»[2] 🏴آنچه از زندگانی حضرت صادق علیه‌السلام قابل برداشت و الگوگیری است این است که سه رکن اصلیِ «دانش»، «مبارزه» و «فعالیت تشکیلاتی» در سیره‌ی آن بزرگوار، پررنگ بود که لازم است مورد توجه اکید نیروهای انقلاب و همه‌ی مریدان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) قرار گیرد تا موجب «فهم اسلام واقعی» شود. فهمی که بشدت مورد نیاز امروز ماست و می‌تواند هم ما را در پیمودن مسیر پرتلاطم انقلاب، یاری کند و هم الگویی باشد برای همه آزادی‌خواهانی که دلشان برای حاکمیت اصیل اسلامی می‌تپد. ➖➖➖➖➖➖ 📌پی‌نوشت: [1] امام خامنه‌ای، دوم اسفند 1389 [2] همان @sahife2
السلام علیک یا جعفر ابن محمد یابن رسول الله یا وجیها عند الله اشفع لنا عندالله https://www.aparat.com/search/شهادت_امام_صادق http://meysammotiee.ir/media/604 @sahife2
👆این سخنان در مشهد و در جمع شاگردان، پیش از انقلاب اسلامی بوده است. حضرت ایه الله خامنه ای در این سخنرانی ، ضمن بیان ویژگی های مختلف و گوناگون عصرحیات و حضور پیشوایان بزرگوار و امامان معصوم (علیهم افضل صلوه المصلین ) ، روزگار حیات پر برکت ائمه عظیم الشان را بر اساس ویژگی های بس متفاوت و فضای متغیر حاکم برحوزه های سیاست و فرهنگ و... آن روزگار، به چند دوره تقسیم کرده اند. و سرانجام ضمن تامل بر فرایند تفاوت سیاستها ، برنامه ها و اقدامات هر یک ائمه بزرگوار(علیهم السلام) آن را در چارچوب الزامات و مقتضیات زمان و مکان تحلیل فرموده ، بر توجه دقیق و هوشمندانه حضرات امامان معصوم (علیهم السلام) بر اتخاذ مواضع متناسب بازمان ومکان تاکید فرموده اند. @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "معلم بزرگ" امام صادق علیه السلام با صلواتی نثار آقا امام صادق علیه السلام نشر دهید @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اخلاق امام صادق(علیه السلام) حتماْ نشر دهید خیلی کاربردی!! @sahife2
وصيت‌ امام جعفر صادق(علیه السلام) در آخرين لحظه‌هاي حيات «شفاعت ما به كسي كه نماز را كوچك بشمارد نمي‌رسد» @sahife2
وصيت‌ امام جعفر صادق(علیه السلام) در آخرين لحظه‌هاي حيات امام صادق عليه‌السلام در لحظه شهادتشان وصايايي در زمينه امامت، در زمينه مسائل خانوادگي و بخشي نيز در مورد عامه داشته‌اند. امام صادق عليه‌السلام به فرزندان خود گفت: فَلا تَمُوتُنَّ اِلاُّ وَ اَنتُم مُسلِموُن يعني نميريد مگر اينكه مسلمان از دنيا برويد و در جايي ديگر به كسان و خويشان خود فرمود: اِنَّ شَفاعَتَنَا لاتَنالُ مَستَخِفّاَ بِالصَّلاةِ يعني شفاعت ما به كسي كه نماز را كوچك بشمارد نمي‌رسد. ايشان به خانواده خود وصيت كرد كه پس از شهادتم تا چند سال در موسم حج در مني براي او مراسم عزاداري برپا كنند و دستور داد براي خويشاوندانش هديه‌اي بفرستند و حتي در روايات آمده است كه براي حسن افطس هفتاد دينار بفرستند در صورتيكه «حسن افطس» كسي بود كه با خنجرش به امام حمله كرده بود و گفته بود مي‌خواستم آيه‌اي را كه در قرآن در مورد صله رحم آمده است، اجرا كرده باشم. امام صادق عليه‌السلام در آخرين لحظات حيات خود كه شهادتشان را نزديك مي‌ديدند، دستور دادند كه تمام خانواده و خويشان نزديكشان بر سر بالينش جمع شوند و پس از آنكه همه آنان در كنار امام حاضر شدند، حضرت چشم باز كردند و به صورت تك تك آنها نگاه كردند و فرمودند: «انّ شفاعتنا لاتنال مستخفاٌ بالصلوة» كه اين وصيت امام، به دليل آن است كه در آئين اسلام، نماز جايگاه بسيار مهمي دارد، بطوريكه امام در آخرين لحظه‌هاي زندگيشان از ميان هزاران مسئله، فقط نماز را سفارش مي‌كنند و اين فقط بخاطر اين است كه امام صادق عليه‌السلام هادي امت و پاسدار دين است و نماز در اين ديدگاه از اهميت فراواني برخوردار است. امام صادق عليه‌السلام بدين وسيله خواستند بيان كنند كه خويشاوندي با پيامبر (ص) اگر توأم با انجام فرائض و تكاليف ديني نباشد، سودي براي آنان نخواهد داشت. «ام حميده»؛ مادر امام موسي كاظم و همسر امام صادق عليهماالسلام از اين رفتار امام شگفت زده شده بود كه چگونه امام به هنگام شهادت از اين فريضه بسيار بزرگ غفلت نداشته و هر گاه اين رفتار امام را به ياد مي‌آورد، مي‌گريست. سالمه كنيز و خدمتكار امام صادق عليه‌السلام از حضرت پرسيد: چگونه به مردي كه با دشنه و خنجر به شما حمله كرده و قصد قتل شما را داشته، چنين هزينه‌اي را عطا مي‌كنيد؟ امام در جواب او فرمودند: براي اينكه مي‌خواهم مشمول اين آيه قرآن باشم كه فرمود: «وَالَّذينَ يَصِلُونَ مااَمُرَاللهُ بِهِ يُوصَلَ وَ يَخَشونَ رَبَّهُم وَيَخافُونَ سُوءِ الحِسابِ» يعني كسانيكه فرمان خدا را در مورد صله رحم و د‌ل‌جوئي ازخويشاوندان اجرا مي‌كنند و ازخدايشان مي‌ترسند و از محاسبه روز فيامت بيمناكند و بعد فرمودند: اي سالمه! خداوند بهشت را آفريد و بوي آن را بسيار خوش و مطبوع گردانيد كه از فاصله‌اي به مسافت دو هزار ساله به مشام مي‌رسد، اما پدر و مادر و كسي كه قطع رحم كرده است، بوي آن را احساس نمي‌كند. اين وصيت امام نيز بيانگر اهميت صله رحم است و رفتار خود امام نيز به شكلي بوده است كه با ارحامش پيوند داشته و حتي با آنان كه با او قطع رحم كرده‌اند و براي كشتن ايشان به طرف او حمله كرده بودند به طريق نيكو رفتار كند و هزينه‌اي بعنوان صله براي آنان فرستاد، و براستيكه اين روش از اخلاق انبياء و اولياء عليهم‌السلام است. @sahife2
مقام معظم رهبری: «اگر 35 سال تلاش امام سجاد علیه السلام را از زندگی ائمه ع قطع کنیم ، قطعا به آنجایی نخواهیم رسید که امام صادق ع رفتاری آنچنان صریح و آشکار با حکومت اموی یا عباسی داشت.» @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم همراهان گرامی به امید خدا دعای بیستم از صحیفه سجادیه رو باهم می خوانیم دعای امام سجاد عليه السلام "در مکارم اخلاق و اعمال پسندیده" این دعا سی بند دارد👇👇👇 @sahife2
ادامه ی برنامه ی ختم روزانه با استمداد از آقا امام صادق علیه السلام صحیفه سجادیه دعای سیدالساجدین (ع ) در مکارم اخلاق: 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِى أَكْمَلَ الْإِيمَانِ، وَ اجْعَلْ يَقِينِى أَفْضَلَ الْيَقِينِ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِى إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ، وَ بِعَمَلِى إِلَى أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ🔹 🔸خدايا بر محمد و آلش درود فرست، و ايمان مرا به كاملترين مرتبه ايمان رسان، و يقين مرا بهترين يقين گردان، و نيت مرا در زمره بهترين نيات و عمل مرا از جمله بهترين اعمال قرار ده🔸 @sahife2