دعای #شانزدهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد"
👈 🎙 لینک متن با ترجمه
https://eitaa.com/sahife2/44714
صوتی تصویر
https://www.aparat.com/v/I8FkT
https://www.aparat.com/v/gU2DR
صوتی
http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745
https://meysammotiee.ir/media/1514
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری (اینجا)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
وَ يَا مَنْ إِلَي ذِكْرِ إِحْسَانِهِ يَفْزَعُ الْمُضْطَرّونَ
و اي آن كه بيچارگان به جانب ياد احسانش پناه ميبرند،
https://eitaa.com/sahife2/3781
طرح #برداشت_من هفته 100
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ بخش اول از قسمت دوم عبارت زیر
🔹 اللَّهُمَّ
1️⃣ أنْتَ عُدَّتِى إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِى إِنْ حُرِمْتُ،
و بِكَ اسْتِغَاثَتِى إِنْ كَرِثْتُ،
2️⃣ 👈 و عِنْدَكَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ،
وَ لِمَا فَسَدَ صَلاحٌ،
وَ فِيمَا أَنْكَرْتَ تَغْيِيرٌ،
3️⃣ فامْنُنْ عَلَيَّ :
قَبْلَ الْبَلاءِ بِالْعَافِيَةِ،
وَ قَبْلَ الْطَّلَبِ بِالْجِدَةِ،
وَ قَبْلَ الضَّلالِ بِالرَّشَادِ،
4️⃣ و اكْفِنِى مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ،
5️⃣ و هَبْ لِى أَمْنَ يَوْمِ الْمَعَادِ،
6️⃣ و امْنِحْنِى حُسْنَ الْإِرْشَادِ🔹
https://eitaa.com/sahife2/24845
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_20
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
اراده کرده ایم داغ ترین زمستان تاریخ را برای بدخواهان #انقلاب به نمایش بگذاریم...
#همه_می_آییم
🇮🇷 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه راهپیمایی در قرآن ...
وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ(سوره توبه آیه ١٢٠)
هیچ گامی که موجب خشم کافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود؛ زیرا خداوند پاداش نیکوکاران را تباه نمیکند!
#انقلاب
✳️ بخش اول از قسمت دوم عبارت زیر
🔹 اللَّهُمَّ
1️⃣ أنْتَ عُدَّتِى إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِى إِنْ حُرِمْتُ،
و بِكَ اسْتِغَاثَتِى إِنْ كَرِثْتُ،
2️⃣ 👈 و عِنْدَكَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ،
کسی که در مسیر بندگی خداوند باشد همه چیز مطیع او می شود اما نکته این است که بایستی «باور»داشته باشیم در این عالم،چیزی جز خداوند اثر گذار نیست.همه چیز به ید قدرت اوست.باور کردن خدایی با این صفات،یعنی «ایمان»
بنابراین در حضور چنین خدایی،چیزی گم نمی شود.ظاهرا «از دست رفتن »را می بینیم امادر واقع خداوند جبران می کند.«احتساب»همین جا به کار می آیدیعنی رنج ها وبلاهارا به حساب خدا بخوابانید«حسبی الله»
که او عوضش را می دهد.
...واگر فساد وخرابی درمن ایجاد شد،صلاح ودرستی آن،به دست توست«ان الله یحول بین المرء وقلبه»
...واگر کاری کردم که تو نمی پسندی،تغییرنیز،به دست توست«....الیکم التفویض و علیکم التعویض...»
امام سجاد عليهالسلام در اين قسمت از دعاى شريف «مكارم الاخلاق»، براى خداوند توانا سه چيز را كه حاكى از قدرت و حاكميت ذات مقدس او بر نظام آفرينش اين جهان است بيان مىنمايد و به مناسبت هر يك از آنها براى خود چيزى را از پيشگاه مقدسش درخواست مىكند.
اول: بار الها! براى هر چه كه فوت مىشود و از دست مىرود، نزد تو براى آن جايگزينى است.
دوم: بار الها! براى هر چيزى كه فاسد و غيرقابل انتفاع مىشود، نزد تو موجود صالح و شايستهى انتفاع وجود دارد.
سوم: بار الها! چيزى را كه مطرود توست و از آن ناراضى هستى، مىتوانى بردارى و به جايش مرضى خود را قرار دهى.
پس اى پروردگار مهربان! بر من منت بگذار و :
پيش از ابتلاى به بلا عافيت و مصونيتم عطا فرما،
و پيش از درخواست تمكن، نياز ماليم را برطرف نما،
و پيش از قدم گذاردن در راهى كه مرضى تو نيست، از نعمت رشاد و هدايت برخوردارم ساز.
امام علیه السلام سه چيز را كه حاكى از قدرت و حاكميت ذات اقدس الهى بر نظام خلقت است، ذكر نموده
و به مناسبت هر يك از آنها براى خود چيزى را از پيشگاه مقدسش خواسته است.
و عندك مما فات خلف.
بار الها! هر چه فوت مىشود و از دست مىرود، نزد تو براى آن جايگزينى است.
يعنى، پروردگارا! خلايى كه بر اثر فوت موجودى پديد مىآيد، تو با قدرت لايزال خويش به وسيله خلفى كه جايگزين موجود فوت شده مىنمايى آن خلا را پر مىكنى.
مرگ براى بشر، قضايى است حتمى و حكمى است اجتنابناپذير و در سنين مختلف به شكلهاى گوناگون گريبانگير انسانها مىشود و به حياتشان خاتمه مىدهد.
اگر صد سال مانى ور يكى روز
ببايد رفت از اين كاخ دل افروز
آدمى با بهرهمندى از قدرت و نيرو و در اختيار داشتن جميع وسايل و اسباب نمىتواند قضاى مرگ را از خود بگرداند و خويشتن را از اين مقدر قطعى مصون و محفوظ دارد.
اينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم فى بروج مشيده.
هر جا كه باشيد، در موقع مقرر، مرگ سر وقتتان مىآيد، هر چند جايگاهتان در قلعههاى محكم و دژهاى مشيد باشد.
با فوت افراد در جوامع بشرى خلا به وجود مىآيد و موجب كمبود مىشود،
ولى تولد مواليد كه خود در مقابل مرگ، قضاى ديگر حضرت بارى تعالى است، آن خلا را پر مىكند و كمبود را جبران مىنمايد و نسل لاحق جايگزين نسل سابق مىگردد.
دو سر دارد اين باغ آراسته
در و بند از اين هر دو برخاسته
درآيد در باغ و بنگر تمام
ز ديگر در باغ بيرون خرام
در اين باغ هر دم برى مىرسد
يكى مىرود ديگرى مىرسد
#مرگ، عامل نوسازى جوامع بشرى است،
مرگ، نسل كهن و ناتوان را از محيط سعى و عمل بركنار مىنمايد و به عالم بعد از مرگش منتقل مىكند
و نسل جوان و فعال را جايگزينش مىسازد
و بدين وسيله چرخهاى تمدن بشرى پيوسته در حركت است و از پيشروى باز نمىماند.
نحن قدرنا بينكم الموت و ما نحن بمسبوقين. على ان نبدل امثالكم و ننشئكم فى ما لا تعلمون.
شايد اين آيه ى شريفه به همين نظام منظمى كه مذكور افتاد ناظر باشد،
گويى خداوند مىخواهد بفرمايد:
ما مرگ را بين شما پايه گذارى نموديم كه بدين وسيله مردمى همانند شما جايگزينتان شوند
و شما را در عالمى كه نمىدانيد چگونه و كجاست، با بدن برزخى انشائتان نماييم.
براى آنكه نسل لاحق بتواند جايگزين نسل سابق شود و بى نظمى و اختلال به وجود نيايد، لازم بود مواليد پسر و دختر در سراسر جهان همواره متساوى يا آنكه درصد بسيار مختصرى متفاوت باشد و آفريدگار حكيم اين مهم را كه از آيات مقدس اوست، در نظام خلقت برقرار ساخته است.
اگر در ظرف نيم قرن تمام مواليد جهان يا اكثريت قريب به اتفاق آن پسر باشد، آيا ممكن مىشد موازنهى خلف و سلف برقرار گردد و نسل لاحق مىتوانست جايگزين نسل سابق شود؟ پاسخ اين پرسش منفى است، زيرا واضح است در چنين وضعى توازن نسل بشر به گونهاى جبرانناپذير بر هم مىخورد.
آيا دنياى پيشرفتهى امروز مىتواند بگويد حافظهاى كه موازنه و تعادل مواليد دختر و پسر را در سراسر جهان نگاهدارى نموده و مىنمايد كجاست و كدام قدرت است كه محاسبه را نگاه مىدارد؟
قرآن شريف اين مهم را وابسته به مشيت بارى تعالى خوانده و فرموده است.
يهب لمن يشاء اناثا و يهب لمن يشاء الذكور.
به هر كه بخواهد دختر مىدهد و به هر كه بخواهد پسر.
مثال ديگرى كه براى كلام امام سجاد (ع) مىتوان ذكر كرد اين است كه :
خداوند پس از درگذشت هر پيمبرى خلف شايسته اى را جايگزين او مىساخت تا به هدايت مردم و دعوت آنان ادامه دهد.
اين برنامه تا بعثت حضرت خاتم النبيين (ص) و نزول قرآن شريف ادامه داشت و چون آيين اسلام و كتاب مجيدش تا پايان عمر بشر جوابگوى نيازهاى مردم است، امر نبوت با بعثت رسول اكرم (ص) پايان يافت و از آن پس وحى الهى منقطع گرديد. پيمبران از جنس بشرند و مانند ساير انسانها يك روز بايد بميرند. خداوند پيامبر اسلام (ص) را مخاطب ساخت و فرمود:
انك ميت و انهم ميتون.
تو مىميرى و آنان نيز مىميرند.
جايى كه اشرف پيمبران حيات جاودان ندارد، وضع ساير انبياء روشن و واضح است.
با توجه به اينكه نيل به مقام رفيع نبوت نياز به شرايط زياد و صلاحيت من جميع الجهات دارد و هر فردى شايسته ى پيمبرى نيست، خداوند به مشيت حكيمانهى خود خلف پيمبر سابق را كه واجد تمام صفات لازم باشد مهيا مىفرمود تا او را جايگزين پيمبر درگذشته نمايد و اين خود از مواردى است كه سخن امام سجاد (ع) شامل آن مىگردد.
و عندك مما فات خلف.
بار الها! براى هر چيزى كه فوت مىشود و از دست مىرود، نزد تو براى آن جايگزينى است.
على (ع) دربارهى تداوم بعثت پيمبران فرموده:
كلما مضى منهم سلف قام منهم بدين الله خلف.
هر زمان يكى از پيمبران سلف از دنيا مىرفت، فرد ديگرى براى تبليغ دين الهى خلف او مىشد و جايگزينش مىگرديد.
مثال سوم براى توضيح كلام امام سجاد (ع) اين است كه :
حكمى از احكام اسلام روى مصلحت نسخ شود و حكم ديگرى از جانب خداوند، خلف آن گردد و جايگزينش شود.
ما ننسخ من آيه او ننسها نات بخير منها او مثلها.
«نسخ» در لغت عبارت است از باطل كردن چيزى و برپا داشتن چيز ديگرى در مقام او.
كعبه ى مكرمه بتخانه ى مشركين بود. اگر پيشواى اسلام (ص) و پيروانش در آغاز نبوت به سوى كعبه نماز مىگزاردند ممكن بود مستمسكى به دست مشركين بيايد كه بگويند پيشواى مسلمانان بت مىپرستد و به پيروان خود دستور بتپرستى داده است . از اين رو، حضرت بارى تعالى امر فرمود كه قبلهى مسلمين بيتالمقدس باشد، بيتالمقدسى كه منزه از بت و مظاهر شرك بود.
امام صادق (ع) فرمود: قبلهى مسلمين تحول يافت به كعبه، بعد از آنكه رسول اكرم (ص) سيزده سال در مكه به طرف بيتالمقدس نماز گزارد، و بعد از مهاجرت به مدينه نيز هفت ماه به طرف بيتالمقدس نماز خواند، سپس خداوند قبله را تغيير داد و پيمبر را از بيتالمقدس متوجه كعبهى مكرمه نمود و اين كار براى آن شد كه يهوديهاى مدينه زبان به ملامت و سرزنش پيشواى اسلام (ص) گشودند و به حضرت گفتند: شما تابع و پيرو ما هستيد و به قبلهى ما نماز مىخوانيد و اين سخن، پيمبر گرامى را سخت مغموم و متاثر نمود.
تا زمانى كه رسول اكرم (ص) و مسلمانان در مكه بودند، مصلحت ايجاب مىكرد كه بيتالمقدس قبلهى مسلمين باشد. پس از آنكه پيشواى اسلام (ص) و مسلمانان به مدينه مهاجرت نمودند، آن مصلحت پايان يافت. از اين رو قبله بودن بيتالمقدس نسخ شد و خداوند كعبهى مكرمه را خلف آن قرار داد.