طرح #برداشت_من هفته 110
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت 5 عبارت زیر
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ وَ ادْرَأْ عَنِّى بِلُطْفِكَ،
2️⃣ وَ اغْذُنِى بِنِعْمَتِكَ،
3️⃣ وَ أَصْلِحْنِى بِكَرَمِكَ،
4️⃣ وَ دَاوِنِى بِصُنْعِكَ،
5️⃣ وَ أَظِلَّنِى فِى ذَرَاكَ،
6️⃣ وَ جَلِّلْنِى رِضَاكَ،
7️⃣ وَ وَفِّقْنِى
إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا،
وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا،
وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا🔹
https://eitaa.com/sahife2/5494
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_21
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
33.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تشرف آیتالله #سید_ابوالحسن_اصفهانی (ره) محضر #امام_زمان(عج)
👤استاد #عالی
👈ببشتر بدانید
https://eitaa.com/sahife2/51720
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم و اظلنى فى ذراك،
پروردگارا با پوششى كه وابسته به ذات اقدس توست، بر من #سايه افكن.
ذرأ درلغت به معنای پناه و پوشش است
ودراصطلاح به معنای حمایت کردن است.
یعنی در تمام امور زندگی در حمایت تو باشم.
خداوند متعال اصل رحمت است،رحمت واسعه حقیقی است،رحمت غیر متناهی است.تجلی او حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است ،رحمت واسعه است،رحمت للعالمین است اما در مرتبه پایین تر.سپس اهل بیت علیهم السلام.
اینکه فرمود:«خداوندا مرا در پوشش رحمت خود جای ده»به این جهت است که درسایبان رحمت تو،مسیر توحید را براحتی طی کنم چراکه طریق الی الله سخت است،از عهده انسان برنمی آید.رسیدن به توحید فقط با کمک خداوند امکان پذیر است ولاغیر.
الظل الفىء الحاصل من الحاجز بينك و بين الشمس اى شىء كان.
ظل #سايه اى است كه از وجود چيزى حاصل مىشود كه بين تو و آفتاب، فاصله است، و آن چيز هر چه باشد، از درخت و ديوار يا خيمه و سقف يا چيزهايى از اين قبيل.
كسانى كه در مناطق گرمسير زندگى مىكنند، يا در نقاطى هستند كه تابش آفتاب تابستان به سر و صورتشان زننده و ناراحت كننده است، به خوبى مىدانند كه #سايه و سايبان تا چه حد ارزشمند و مهم است.
اگر كسى در فصل تابستان در اين قبيل مناطق، پياده در بيابان بماند و با تابش آفتاب مواجه گردد و به سايه و سايبان دسترسى نداشته باشد، بر اثر اشعه ى آفتاب :
حداقل به آفتابزدگى مبتلا مىشود و دچار عارضه ى پوستى مىگردد
و ممكن است در مواقعى دچار وضعى شود كه حياتش از دست برود.
سايه براى مردم اين سرزمينها نعمتى است بسيار بزرگ و رحمتى است توصيف ناشدنى
و چون سايه، حافظ سلامت و بهداشت و مايه ى تامين آسايش و رفاه است، مردم اين سرزمينها پذيرفتهاند كه خدمات پرارج علمى و عملى افراد نافع و مفيد را به سايه تشبيه كنند و در مقام دعا، بقا و دوام ظلشان را از پيشگاه خداوند درخواست نمايند.
عرب زبانها درباره ى كسانى كه وجودشان از جهت خدمت علمى و مالى بسيار نافع است، مىگويند:
«مد ظله»،
«دام ظله»،
«ادام الله ظله» و از اين قبيل.
**فارسى زبانان نيز دربارهى آنان مىگويند:
«سايه اش مستدام باد»،
«سايهى شما از سر ما كم نشود»،
«اميد است هميشه زير سايه ى شما باشيم» و از اين قبيل.
در بعضى از كشورهاى غربى و اروپایی وضع طبيعى به گونهاى است كه در اغلب ايام سال ابر، فضا را پوشانده و مردم آفتاب نمىبينند.
گاهى كه آفتاب ظاهر مىشود، حرارتى بسيار مطبوع و دلپذير دارد.
اگر در يكى از روزهاى تابستان هوا آفتابى باشد، آن روز مردم جشن دارند و براى آنكه بدنشان از نور خورشيد بهرهمند شود،
بسيارى از افراد كار خود را ترك مىگويند، كنار دريا مىروند، جامه را از بدن بيرون مىآورند، و برهنه روى شنهاى كنار دريا مىخوابند تا بتوانند از پرتو خورشيد استفاده كنند
و اگر كسى آنقدر در آفتاب خوابيد كه پوستش قهوهاى رنگ شد ،
بسيار خوشحال است از اينكه توانسته به قدر كافى از خورشيد بهره بگيرد و ذخيره ى بهداشتى براى خود تامين نمايد.
در چنين مملكتى، اگر يك دانشجوى ايرانى براى تشكر و قدردانى از استاد خود، جملهى
«خداوند سايه ى بلندپايه ى استاد را بر سر من پايدار و مستدام بدارد»
به زبان خود استاد ترجمه كند و در مقابل او و ديگر دانشجويان اهل همان كشور بخواند، استاد و دانشجويان معناى كلام او را نمىفهمند، بهتزده به وى مىنگرند، چه مىخواهد بگويد؟
زيرا در نظر آنان سايه افكندن بر سر كسى كه مىخواهد آفتاب بگيرد و سلامت خود را تامين نمايد، نه تنها نعمت و رحمت نيست بلكه مايه ى محروم ماندن از نعمت نور و مانع تامين بهداشت و سلامت اوست.
پس مردمانى كه در مناطق سرد و ابرى جهان زندگى مىكنند و در سراسر تابستان آرزوى ديدن چند روز آفتاب را دارند، معناى جملهى فارسى «خداوند سايهى شما را مستدام بدارد» يا جملهى عربى «ادام الله ظلكم» را نمىفهمند
و نعمت سايه براى مناطق گرمسير يا جاهايى است كه آفتاب تابستانش سوزان و طاقتفرساست.
با توجه به اينكه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه ى معصومين عليهمالسلام در منطقه ى گرم متولد شدهاند و با در نظر گرفتن اين مطلب كه اغلب مسلمانان صدر اسلام مواليد مناطق گرم بودهاند و قدر و منزلت سايه را مىدانستند که در روایات متعدد این موضوع مطرح شده است
در حدیث است: الجنه تحت ظلال السيوف.
بهشت زير سايه ى شمشيرهاست.
براى آنكه مردم، ارزش #جهاد اسلامى را بفهمند و در انجام اين وظيفه ى خطير ترغيب شوند، از سايه ى شمشير سخن گفته شده و خاطرنشان گرديده است كه بهشت عزت و آزادى در دنيا و بهشت جاودان در عالم آخرت، زير سايه ى شمشير به دست مىآيد و مردم با فداكارى و از خودگذشتگى در راه خداوند مىتوانند به آن نايل گردند.
در حديث است كه پيشواى اسلام (ص)، روز آخر ماه #شعبان خطبه خواند و فرمود:
ايها الناس! قد اظلكم شهر عظيم.
اى مردم! ماه عظيم بر شما #سايه افكنده است.
در اين حديث از كلمه ى «ظل» استفاده شده، براى آنكه مردم به ارزش اين ماه مقدس واقف گردند و آنطور كه بايد و شايد وظايف دينى خود را انجام دهند، اين ماه را سايهى نعمت و رحمت معرفى نموده و بدين وسيله، افراد را به وظيفهشناسى تشويق فرموده است.
كلمهى «ظل» در احاديث مربوط به آخرت نيز آمده است
و اولياى دين مژده دادهاند كسانى كه در دنيا به مردم خدمت مىكنند و عقده ى روحى آنان را مىگشايند يا در اطاعت پروردگار جدى و كوشا هستند، در قيامت از سايه ى رحمت حضرت بارى تعالى برخوردار مىگردند.
رسول اكرم (ص) فرمود:
من اراد ان يظله الله فى ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله فلينظر معسرا او ليدع له عن حقه.
كسى كه مىخواهد خداوند او را در سايه ى عرشش جاى دهد، در روزى كه جز سايه ى او سایه ای نيست، به مديون تنگدست خود مهلت دهد يا از طلب خود چشمپوشى نمايد.
على (ع) فرموده: ظل الله سبحانه فى الاخره مبذول بمن اطاعه فى الدنيا.
سايه ى خداوند سبحان در عالم آخرت براى كسانى است كه او را در دنيا اطاعت نموده و بىقيد و شرط، فرمانش را به كار بستهاند.
حضرت زين العابدين (ع) سايه ى رحمت الهى را به طور مطلق نخواسته، بلكه آن را با قيد مخصوصى درخواست نموده است. عرض مىكند:
و اظلنى فى ذراك.
**الذرى بالفتح كل ما استترت به.
«ذرى» در لغت عرب به هر چيزى گفته مىشود كه اشياء ديگر را به وسيله ى آن مىپوشانى.
معنای جمله حضرت اینگونه میشود:
بار الها! مرا در سايه ى رحمت خود قرار ده،
اما با پوششى كه انتسابش فقط به ذات اقدس تو باشد و بس.
در قرآن کریم آمده:
انا لننصر رسلنا.
البته ما پيمبران خود را يارى مىكنيم.
در اين آيه، خداوند يارى را منتسب به خود نموده، اما در آيه ى ديگر رسول گرامى اسلام (ص) را مخاطب ساخته و فرموده است:
هو الذى ايدك بنصره و بالمومنين.
اوست خداوندى كه ترا به نصرت خود و به نصرت مومنين تاييد نموده.
ملاحظه مىكنيد كه در اين آيه قسمتى از فيض نصرت بارى تعالى به طور مستقيم شامل حال پيمبر گرامى اسلام (ص) شده
و قسمت ديگر از مجراى يارى و فداكارى اهل ايمان، نصيب آن حضرت گرديده است.
فيض #عفو و مغفرت حضرت بارى تعالى نيز مانند ساير فيضهاى او از مجارى خاصى نصيب گناهكاران مىشود.
1. در دنيا كه دار تكليف است، مجراى دست يافتن به عفو الهى #توبه است.
گناهكارى كه به خود مىآيد، از خواب غفلت بيدار مىشود، با نيت خالص و ضمير پاك به سوى خداوند بر مىگردد، و از گناهان خويش در پيشگاه الهى اظهار ندامت و شرمندگى مىنمايد و خواستار عفوش مىگردد، پروردگار مهربان توبه ى او را مىپذيرد و لكههاى گناه را از صفحه ى اعمالش مىزدايد و آنچنان مىشود كه گويى اصلا گناه نكرده است.
رسول اكرم (ص) فرموده: :
لا شفيع انجح من التوبه.
هيچ شفيعى براى نجات گناهكاران همانند توبه پيروزمند و موفق نيست.
2. مجراى دوم براى نيل به مغفرت بارى تعالى، #شفاعت شفعاء در عرصهى قيامت است.
كسانى كه در دنيا نتوانسته يا نخواستهاند با توبه، خويشتن را مشمول عفو الهى نمايند و از فيض مغفرتش برخوردار گردند، ممكن است در قيامت با اذن بارى تعالى از شفاعت كسانى كه حق شفاعت دارند بهرهمند شوند، به عفو و بخشش خداوند دست يابند، و به عذاب گناهانشان معذب و مبتلا نگردند.
«ظل الله» يا #سايه ى خداوند يكى از فيضهاى بسيار مهم حضرت بارى تعالى است.
اين فيض ممكن است از راه اطاعت و بندگى او به دست آيد
يا از مجراى خدمت به انسانها و دستگيرى از افتادگان و كارهايى نظير اينها.
در واقع وسيله ى پوشش و عامل «ظل» كارهايى است كه براى خداوند انجام مىشود،
ولى امام سجاد (ع) در دعاى خود اين قبيل «ظل» را كه سايبانش عمل مخلوق باشد، درخواست نمىنمايد
بلكه سايه اى را مىخواهد كه سايبانش فقط مستند به ذات اقدس او باشد و بس.
مىتوان گفت: مصداق درخواست امام زينالعابدين (ع) #سایه و ظلى است كه سايبانش رضوان الله باشد.
رضوان خداوند فقط وابسته به ذات اقدس اوست،
رضوان خداوند آنقدر بلندپايه و رفيع است كه قرآن شريف آن را از عاليترين درجات بهشت و تمام محتوياتش بزرگتر خوانده و فرموده است:
وعد الله المومنين و المومنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها و مساكن طيبه فى جنات عدن و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم.
خداوند به مردان و زنان باايمان بهشت را وعده فرموده كه از زير درختانش نهرها جارى است و در آن به طور جاودان مستقرند و در بهشت عدن كه عاليترين مقام است، جايگاههايى براى سكونت وجود دارد كه زندگى در آنها بسيار مطبوع و گواراست، اما خشنودى و رضاى حضرت بارى تعالى بزرگتر است و اين عطايا براى افراد باايمان پيروزى و موفقيتى است عظيم.
از رسول اكرم (ص) روايت شده كه فرمود:
عدن دار الله التى لم ترها عين و لم تخطر على قلب بشر، لا يسكنها غير ثلاثه: النبيين و الصديقين و الشهداء .
«عدن» خانه ى خداوند است، خانه اى است كه نه چشم آن را ديده و نه به قلب بشر خطور نموده است. در بهشت عدن جز سه گروه سكونت ندارند. پيمبران و صديقين و شهدا.
امام زين العابدين (ع) به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و اظلنى فى ذراك.
بار الها! مرا در سايه ى خودت قرار ده.
سايه اى كه پوشش آن مستند به ذات اقدس تو باشد.
امام سجاد (ع) در اینجا از خداوند مىخواهد كه :
همواره در #سایه و ظل او
و در پوشش رضوان ذات اقدسش مستقر باشد.