#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 17
https://eitaa.com/sahife2/59802
اللَّهُمَّ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ :
فِي .... الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ
17- پاى بندى به #گفتن_حق_هر_چند_گران_آيد
✳️ اعلام حق، از اعظم واجبات الهيّه است، و #سكوت از حق از بزرگترين محرمات.
اگر به وسيله اهل ايمان، آنچه كه حق است گفته نشود، قطعاً مسئله حق در هر زمينهاى از زمينه هاى زندگى در خانه و خانواده، و اجتماع و جامعه به بوته فراموشى مىرود، و فساد و افساد جاى آن را مىگيرد، و بازار حسنات و فضايل دچار ورشكستگى و فساد مىشود.
*️⃣گفتار حق در آيات و روايات
آيات و روايات سفارش مىكنند، حق را با زبان خوداعلام كنيد، و از گفتن آن مضايقه نداشته باشيد گرچه بر شما سنگين آيد و يا به ضرر شما تمام شود. اين ضرر بدون شك ضررى ظاهرى است كه در باطنش رضايت حق و بهشت عنبر سرشت قرار دارد.
يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلّهِ وَلَوْ عَلى انْفُسِكُمْ اوِ الْوَالِدَيْنِ وَ الْاقْرَبينَ» «نساء 135»
اى اهل ايمان! [همواره در همه امور زندگى] قيام كننده به عدل، و گواهى دهنده براى خدا باشيد، هر چند به زيان خود يا پدر و مادر يا خويشانتان باشد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
اتْقَى النّاسِ مَنْ قالَ الْحَقَّ فيما لَهُ وَعَلَيْهِ.
پرهيزكارترين مردم كسى است كه حق بگويد در آنچه كه به نفع و به ضرر اوست.
حضرت باقر عليه السلام فرمود:
قُلِ الْحَقَّ وَلَوْ عَلى نَفْسِكَ.
حق را بگو گرچه به ضرر خودت باشد.
امام صادق عليه السلام فرمود:
انَّ مِنْ حَقيقَةِ الْايمانِ انْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَ انْ ضَرَّكَ عَلَى الْباطِلِ وَ انْ نَفَعَكَ.
از حقيقت ايمان است كه حق را گرچه به ضررت باشد بر باطل گرچه به سودت باشد مقدم بدارى.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
الا لا يَمْنَعَنَّ رَجُلًا مَهابَةُ النّاسِ انْ يَتَكَلَّمَ بِالْحَقِّ اذا عَلِمَهُ، الا انَّ افْضَلَ الْجِهادِ كَلِمَةُ حَقٍّ عِنْدَ سُلْطانٍ جائِرٍ.
اى مردم! ترس از افراد، شما را مانع از گفتن حقى كه مىدانيد نشود، بدانيد كه بالاترين جهاد گفتن حق در برابر سلطان ستمگر است.
در مسئله بيان حق گرچه به ضرر خود باشد، عمل حضرت آسيه، و مؤمن آل فرعون، و حبيب نجّار، و ابوذر غفارى، و #میثم_تمار ، و رشيد هجرى و حجر بن عدى و امثال اينان براى ما حجت شرعى ودليل الهى است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 387
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊سنی مذهبانی که بخاطر ماجرای غزه شیعه شده و می شوند
👈 در بیان استاد محمد #تیجانی ( اینجا ) نویسنده کتاب «ثُمَّ اهْتَدَیتُ» آنگاه که هدایت شدم
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #غزه
🕌 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 31 : مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت سی و یکم : برنامه ریزی جهانی
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین جان چرا انگشت و انگشتر نداری
#امام_جواد علیهالسلام فرمودند:
هر كس به صدای گویندهای گوش دهد، او را پرستش كرده است.
پس اگر او از خدا سخن بگويد خدا را پرستيده است،
و اگر از زبان ابليس سخن بگويد
ابليس را عبادت كرده است.
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_238
*️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ في شَأْنِ الْحَكَمَيْنِ وَ ذَمِّ أَهْلِ الشّامِ.
از سخنان امام عليه السلام است كه درباره حكمين و نكوهش شاميان (پيروان معاويه) بيان فرمود.
👈 این خطبه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: #انتخاب بد برای #حکمیت :
*️⃣ ألَا وَ إِنَّ الْقَوْمَ اخْتَارُوا لِأَنْفُسِهِمْ أَقْرَبَ الْقَوْمِ مِمَّا تُحِبُّونَ [يُحِبُّونَ]، وَ إِنَّكُمُ اخْتَرْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ أَقْرَبَ الْقَوْمِ مِمَّا تَكْرَهُونَ؛ وَ إِنَّمَا عَهْدُكُمْ بِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ قَيْسٍ بِالْأَمْسِ يَقُولُ إِنَّهَا فِتْنَةٌ، فَقَطِّعُوا أَوْتَارَكُمْ وَ شِيمُوا سُيُوفَكُمْ؛ فَإِنْ كَانَ صَادِقاً فَقَدْ أَخْطَأَ بِمَسِيرِهِ غَيْرَ مُسْتَكْرَهٍ، وَ إِنْ كَانَ كَاذِباً فَقَدْ لَزِمَتْهُ التُّهَمَةُ [التُّهْمَةُ]. فَادْفَعُوا فِي صَدْرِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ بِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ وَ خُذُوا مَهَلَ الْأَيَّامِ وَ حُوطُوا قَوَاصِيَ الْإِسْلَامِ. أَلَا تَرَوْنَ إِلَى بِلَادِكُمْ تُغْزَى وَ إِلَى صَفَاتِكُمْ تُرْمَى؟
✳️ 2. نكوهش از انتخاب حكم :
*️⃣ آگاه باشيد كه شاميان در انتخاب حكم، نزديك ترين فردى را كه دوست داشتند برگزيدند، و شما فردى را كه از همه به ناخشنودى نزديك تر بود انتخاب كرديد،(1) همانا سر و كار شما با عبد اللّه پسر قيس است كه مى گفت: «جنگ فتنه است بند كمان ها را ببرّيد و شمشيرها را در نيام كنيد».
اگر راست مى گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شركت كرده و اگر دروغ مى گفت پس متّهم است. براى داورى عبد اللّه بن عباس را رو در روى #عمرو_عاص قرار دهيد، و از فرصت مناسب استفاده كنيد، و مرزهاى دور دست كشور اسلامى را در دست خود نگه داريد، آيا نمى بينيد كه شهرهاى شما ميدان نبرد شده و خانه هاى شما هدف تيرهاى دشمنان قرار گرفته است.
______________________________
(1). شاميان عمرو عاص، و كوفيان#ابوموسی_اشعری را انتخاب كردند، نام ابو موسى، عبد اللّه بن قيس است كه در زمان عثمان والى كوفه گرديد، و چون امام او را عزل كرد كينه اى در دل گرفت، از منافقانى بود كه پس از بيعت غدير خم مى خواستند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را ترور كنند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* بهترين و بدترين انتخاب
*داستان حکمين و حوادث مربوط به آن قبلا ذيل خطبه هاى زیر آمد :
#نهج_البلاغه_خطبه_125
#نهج_البلاغه_خطبه_127
#نهج_البلاغه_خطبه_177
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
#محتوای_22_گانه_بند_ده 18 - 19
https://eitaa.com/sahife2/59802
اللَّهُمَّ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ :
فِي اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي
وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي
18 و 19- #اندك_شمردن_خوبیهاى_خود و #بسيار_ديدن_بدیهای_خويش 1
✳️ ريشه اندك ديدن خوبىهاى خود، گرچه بسيار باشد، و بسيار ديدن زشتىهاى خويش گرچه اندك باشد، تجلى صفت با عظمت تواضع در وجود انسان است. و مبدأ بسيار ديدن خوبىهاى خويش گرچه قليل باشد، و كم ديدن زشتىهاى خود گرچه بسيار باشد عجب و خودبينى آدمى است.
انسانى كه اين معناى حقيقى را در ذات قلبش يقينى كرده كه در تمام هستى و شؤون خويش مملوك حضرت حق است، و آنچه خير و بركت و خوبى و فضيلت در زندگى اوست فقط و فقط از جانب حضرت اوست و او را در اين زمينه اختيارى نيست، و هر چه شر و رذيلت و گناه است برخاسته از هواى نفس وغرور اوست و ربطى به حضرت محبوب ندارد، عبادات و خوبىهاى بسيار خود را اندك بيند، و گناه و معصيت ناچيز خويش را بسيار پندارد، و به عبارت ديگر منشأ خوبى و طاعت را خود نداند، تا بسيار شمارد، و مبدء معاصى را او نبيند تا بسيارش را اندك داند.
انسان وقتى خوبى را فقط و فقط از خدا بداند اندكش را به حساب حق بسيار بيند، و بحساب خود كم؛ زيرا خود را لايق آن خوبى نداند، و وقتى بدى را از خود بيند قليلش را كثير داند، چون گناه و معصيت هر چند كوچك و اندك باشد به علت اين كه مخالفت با خداى عظيم مىباشد، بسيار است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 390
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 1
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول #شروع_ختم
1403.3.18
#روز_1
دعای #یازدهم ( بند یک تا 5)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
🔹 از این فرصت های ایام دهه اول #ذی_الحجه ) غفلت نکنید .
https://eitaa.com/sahife2/20712
https://eitaa.com/sahife2/49536
👈 #نماز_دهه_اول_ذی_الحجه #اعراف_142
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماز_دهه_اول_ذی_الحجه : یکی از دستورهای دینی ما در دهه نخست #ذی_الحجه این است که بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بخوانیم و بعد از «حمد» و سوره «توحید»، آیه ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ را بخوانیم.
این دستور برای کسی است که آن عمل سی روز گذشته را انجام داده است! گرچه برای همه این فیض و ثواب هست؛ اما خصوصیت برای کسانی است که در ماه پربرکت ذی قعده به آن وظیفه اش عمل کردند و حالا به این ده روز ذی حجه رسیدند که پایان بخش اربعین آنهاست.
🔹 این دو رکعت نمازی که بین نماز مغرب و عشای دهه ذی حجه است، یادآور #اربعین کلیمی است؛ می گوییم: ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾. ذات اقدس الهی، اوّل سی شب اراده فرمود، بعد ده شب اضافه کرد، شد چهل شب، وجود مبارک موسای کلیم را به عنوان مهمانی پذیرفت که این اربعین کلیمی است.
این اختصاصی هم به آن حضرت ندارد، همه پیروان قرآن و عترت می توانند اربعین داشته باشند.
🔹 همیشه اربعین گیری وارد است و ثواب دارد؛ یعنی انسان چهل روز #خالصانه به دستور دین عمل بکند. اگر کسی چهل روز به دستور دین عمل کند که
ـ نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد
ـ نه حرامی را مرتکب بشود و نه واجبی را ترک کند،
خیلی از راه ها برای او حلّ می شود.
🏷 آیت الله العظمی #ٌجوادی_آملی
🆔 @sahife2