#صحیفهکاربردی
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي أَغْلَقَ عَنَّا بَابَ اَلْحَاجَةِ إِلاَّ إِلَيْهِ ، فَكَيْفَ نُطِيقُ حَمْدَهُ أَمْ مَتَى نُؤَدِّي شُكْرَهُ ! لاَ، مَتَى .(۱۹)
لزوم ستایش و سپاس
از والدینی
که نهایت تلاش خود را بکار میگیرند تا حداکثر نیازهای خانواده را خود اعضای خانواده برآورده کنند و به دیگران نیازمند نباشند.
ترغيب به بى نيازى از مردم
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن سَألَنا أعطَيناهُ ، ومَنِ استَغنى أغناهُ اللّه ُ . [ الكافي : 2/138/2 . ]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله درباره شخصی که بخاطر بیکاری، فقیر شده بود: «هر كه از ما چيزى بخواهدبه اومى دهيم، و هر كه چيزى نخواهد خداوند او را بى نياز و توانگر گرداند .» و او پس از توصیه حضرت با هیزم شکنی بینیاز شد.
سوره فاطر (آیه ۱۵)
يَآ أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَآءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي
1⃣رَكَّبَ فِينَا آلاَتِ اَلْبَسْطِ،
2⃣وَ جَعَلَ لَنَا أَدَوَاتِ اَلْقَبْضِ
3⃣وَ مَتَّعَنَا بِأَرْوَاحِ اَلْحَيَاةِ
4⃣وَ أَثْبَتَ فِينَا جَوَارِحَ اَلْأَعْمَالِ
5⃣وَ غَذَّانَا بِطَيِّبَاتِ اَلرِّزْقِ
6⃣وَ أَغْنَانَا بِفَضْلِهِ
7⃣وَ أَقْنَانَا بِمَنِّهِ .(۲۰)
8⃣⬅️ثُمَّ أَمَرَنَا لِيَخْتَبِرَ طَاعَتَنَا
وَ نَهَانَا لِيَبْتَلِيَ شُكْرَنَا
⬅️فَخَالَفْنَا عَنْ طَرِيقِ أَمْرِهِ
وَ رَكِبْنَا مُتُونَ زَجْرِهِ
9⃣فَلَمْ يَبْتَدِرْنَا بِعُقُوبَتِهِ
وَ لَمْ يُعَاجِلْنَا بِنِقْمَتِهِ
بَلْ تَأَنَّانَا بِرَحْمَتِهِ تَكَرُّماً
وَ اِنْتَظَرَ مُرَاجَعَتَنَا بِرَأْفَتِهِ حِلْماً .(۲۱)
تبلیغ کتاب معجز نشان امام سجاد علیهالسلام صحیفه سجادیه
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي 1⃣رَكَّبَ فِينَا آلاَتِ اَلْبَسْطِ، 2⃣وَ جَعَلَ لَنَا أَدَوَاتِ ا
#صحیفهکاربردی
لزوم ستایش و سپاس
از مسئولان و والدینی که قبل از امر و نهی زمینه اطاعت را فراهم میکنند و بعد از سرپیچی از دستورات، در محکومیت و کیفر نمودن عجله نمیکنند بلکه با صبوری منتظر بازگشت به اطاعت میشوند.
۱. این فراز، مراحل شکلگیری جسم و اعطای لوازم تکلیف را مطرح میکند.
۲. اطاعت یک راه بیشتر ندارد و آن نیز مسیری هموار است(طریق امره=صراط)
ولی معصیت راههای مختلفی دارد که ناهموار هم هستند(متون زجره=السُبُل)
۳. صفات الهی (یعنی فضل و منّ و تکرم و رأفت) را باید ستایش نمود و خدمات دهگانه این فراز باید شکرگزاری شود.
۴. ترکیب بدن از اسکلت و ماهیچهها_سلسله اعصاب_تشکیل اعضایی که برای فرمانبرداری لازم است_غذاهای طیب مناسب در هر مرحله از عمر_ اعطای ثروت کافی و پشتوانه اقتصادی
از مقدمات قانونگذاری برای رشد انسان بشمار میروند.
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي دَلَّنَا عَلَى اَلتَّوْبَةِ
اَلَّتِي لَمْ نُفِدْهَا إِلاَّ مِنْ فَضْلِهِ
فَلَوْ لَمْ نَعْتَدِدْ مِنْ فَضْلِهِ إِلاَّ بِهَا
لَقَدْ حَسُنَ بَلاَؤُهُ عِنْدَنَا
وَ جَلَّ إِحْسَانُهُ إِلَيْنَا
وَ جَسُمَ فَضْلُهُ عَلَيْنَا(۲۲)
فَمَا هَكَذَا كَانَتْ سُنَّتُهُ فِي اَلتَّوْبَةِ لِمَنْ كَانَ قَبْلَنَا
لَقَدْ وَضَعَ عَنَّا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ
وَ لَمْ يُكَلِّفْنَا إِلاَّ وُسْعاً
وَ لَمْ يُجَشِّمْنَا إِلاَّ يُسْراً
وَ لَمْ يَدَعْ لِأَحَدٍ مِنَّا حُجَّةً وَ لاَ عُذْراً.(۲۳)
فَالْهَالِكُ مِنَّا مَنْ هَلَكَ عَلَيْهِ
وَ اَلسَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ(۲۴)
در این فراز
اشاره به شریعت سهله و سمحه محمدیه(صلیالله علیه و آله) شده
#صحیفهکاربردی
لزوم ستایش و سپاس
از والدین و مربیان و مسئولانی که
الف. زمینه برگشت به قانونگرایی را فراهم میکنند
ب. لزوم بازگشت به قانون و پذیرش متخلفان با روی باز را گوشزد میکنند
ج. روش بازگشت را به متخلفان آموزش میدهند.
د. بازگشت متخلف را بیش از حد سخت نمیکنند.
ه. از هرکس نسبت به توانایی اش انتظار دارند
و. سهل گیری و آسان سازی راه بازگشت را وظیفه خود میدانند.
بگونهای که دیگر هیچ عذر و بهانهای باقی نماند و متخلف بداند که علیرغم همهی زمینههای فراهم شده برای بازگشت، کیفر را خودش برسر خودش آورده درحالیکه دیگران با اشتیاق خود از این فرصت استفاده کرده و خوشبخت شدهاند.
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ بِكُلِّ مَا حَمِدَهُ بِهِ أَدْنَى مَلاَئِكَتِهِ إِلَيْهِ وَ أَكْرَمُ خَلِيقَتِهِ عَلَيْهِ وَ أَرْضَى حَامِدِيهِ لَدَيْهِ(۲۵)
#صحیفهکاربردی
ستایش و سپاس را
باید ناچیز بدانیم تا موجب تاثیر شده و ماندگار باشد.
لذا اگر اهل حمد و شکر بخواهد از عجب دور باشد باید عرض کند تشکر من که در مقابل تشکر فرشتگان مقرب و گرامیترین مخلوقات و بهترین حامدان، چیزی به حساب نمیآید لذا آرزو میکند کم او را زیاد حساب کند.
پس فرزند عزیزم، مبادا به شکر خودت، مغرور شوی بلکه به مادرت بگو تشکر من در مقابل خدمات شما عددی نیست.
اینجاست که معنای حدیث امام صادق (علیه السلام) روشن میشود که فرمود: «خداوند به موسى (علیه السلام) وحى فرستاد: اى موسى! حقّ شکر مرا به جا آور. عرض کرد: پروردگارا! چگونه حقّ شکر تو را به جا آورم در حالى که هرگاه شکر تو را به جا آورم، این خود نعمتى است که به من ارزانى فرمودى و توفیق شکرگزارى دادى و به این ترتیب مشمول نعمت تازه اى شده ام که شکر دیگرى بر آن لازم است»؟!
فرمود: «یا مُوسى اَلآنَ شَکَرْتَنى حینَ عَلِمْتَ اَنَّ ذلِکَ مِنّى»؛ (اى موسى الآن شکر مرا به جا آورى که دانستى این هم از من است و تو از اداى شکرش ناتوانى)
اصول کافى، ج۲، ص۹۸، ح۲۷.
حَمْداً يَفْضُلُ سَائِرَ اَلْحَمْدِ كَفَضْلِ رَبِّنَا عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ.(۲۶)
ستایشی که از همه ستایش مخلوقات بالاتر باشد بسان برتری پروردگار ما بر جمیع مخلوقاتش
#صحیفهکاربردی
ستایش و سپاس
باید متناسب با خصال و خدمات فردی باشد که مورد تمجید قرار میگیرد.
حمد خدای متعال باید متناسب با بینهایت بودن او باشد.
فرزندم؛
از هرکس باید متناسب با شخصیتی که دارد ستایش کنی مبادا شکر کردن تو به افراط و تفریط منتهی شود.
ثُمَّ لَهُ اَلْحَمْدُ
۱. مَكَانَ كُلِّ نِعْمَةٍ لَهُ
👈 عَلَيْنَا
👈 وَ عَلَى جَمِيعِ عِبَادِهِ
اَلْمَاضِينَ وَ اَلْبَاقِينَ
🤲عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ مِنْ جَمِيعِ اَلْأَشْيَاءِ،
۲. وَ مَكَانَ كُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهَا
🤲عَدَدُهَا أَضْعَافاً مُضَاعَفَةً
🌏أَبَداً سَرْمَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ.(۲۷)
ستایش و سپاس فراوان
بخاطر همهی نعمتها بطور کلی
و بخاطر هر نعمتی
که به ما و گذشتگان و آیندگان
عنایت شده و عطامیشود و مرحمت خواهد شد
در زندگی ما موثری است.
فرزندم
با تشکر فراوان بخاطر خدمات مادرت به خودت و به پدر و فرزندان بزرگتر از تو و فرزندان آینده میتوانی به فواید شکر برسی
حَمْداً
✓لاَ مُنْتَهَى لِحَدِّهِ
✓وَ لاَ حِسَابَ لِعَدَدِهِ
✓وَ لاَ مَبْلَغَ لِغَايَتِهِ
✓وَ لاَ اِنْقِطَاعَ لِأَمَدِهِ(۲۸)
#صحیفهکاربردی
ستایش و سپاس
اگر باتوجه به شأن خود منعم باشد
باید متناسب با ذات او باشد
برخلاف حمد و شکر در فراز قبلی
که باتوجه به نعمتهای الهی بود و محدود به دنیا بود.
فرزندم
اگر باتوجه به خدمتی که مادرت برای تو انجام داده تشکر کنی تشکرت باندازه آن خدمت است.
ولی اگر شأن او را درنظر بگیری که از روی عطوفت و مهربانی مادری و بهعنوان مأموری از سوی خدای مهربان به تو خدمت میکند
نهایت تلاشت را باید برای تشکر از او صرف کنی و باز هم خودت را بدهکار بدانی.
حَمْداً يَكُونُ
۱. وُصْلَةً إِلَى طَاعَتِهِ وَ عَفْوِهِ
۲. وَ سَبَباً إِلَى رِضْوَانِهِ
۳. وَ ذَرِيعَةً إِلَى مَغْفِرَتِهِ
۴. وَ طَرِيقاً إِلَى جَنَّتِهِ
۵. وَ خَفِيراً مِنْ نَقِمَتِهِ(خفیر:پناهدهنده)
۶.وَ أَمْناً مِنْ غَضَبِهِ
۷.وَ ظَهِيراً عَلَى طَاعَتِهِ
۸.وَ حَاجِزاً عَنْ مَعْصِيَتِهِ
۹.وَ عَوْناً عَلَى تَأْدِيَةِ حَقِّهِ وَ وَظَائِفِهِ.(۲۹)
مراد از حق به قرینه کلام امیرالمومنین علیه السلام در خطبه اشباح👉 اعتقادات است.
حدود ۴۸ اثر در قرآن کریم برای عمل صالح ذکر شده 👉 که در این قسمت امام سجاد «علیهالسلام» به حدود ۱۱ اثر اشاره فرموده است.
*سپاس گزاری عملی که بکار بردن نعمتها در راه رضای صاحب نعمت است، عمل صالح محسوب میشود.
*اولین اثر ستایشگری و سپاسگزاری تولید عمل صالح(طاعت) است زیرا قرآن کریم فرموده است عمل صالح اعتقادات را قوی میکند آدرس و اعتقادات قوی، عمل صالح بعدی را تولید میکند.
*یکی از آثار عمل صالح عفو و بخشش گناهان است.(👈أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ)
*اثر سوم حمد(ستایشگری و سپاسگزاری) رضوان الهی است. آدرس
*اثر چهارم حمد(ستایشگری و سپاسگزاری) مغفرت است. سوره مائده ۹
*اثر پنجم حمد(ستایشگری و سپاسگزاری) اینست که طریقی هموار بسوی بهشت پیش روی ما مینهد. سوره بینه آیه۸ و سوره حاقه ۲۲ الی۲۴ و حکمت۳۶۸
*اثر ششم: حمد(ستایشگری و سپاسگزاری) همچون پناهگاهی است که موقع نزول عذاب و بلا به آن پناه میبرند.
حکمت۳۶۸.
اثر هفتم: حمد(ستایشگری و سپاسگزاری) موجب امنیت از غضب الهی میشود.
دعای۴۵ فراز۱۶(نجاتهم من غضبک)
اثرهشتم: حمد(ستایشگری و سپاسگزاری)، عمل صالحی است که پشتوانهای است برای طاعت بعدی زیرا همانگونه که گفتیم شکر عملی موجب تقویت اعتقادات (والعمل الصالح یرفعه) و از اعتقاد قوی، عمل صالح بهتری تولید میشود و این چرخه ادامه دارد.
اثر نهم: حمد(ستایشگری و سپاسگزاری)،همچون سدّی مانع ابتلای به معصیت میگردد. چون شکر عملی بکار بردن نعمتها در راه رضای صاحب نعمت است بنابراین مانع از بکارگیری نعمت در معصیت میشود. حکمت۳۳۰.
اثر دهم: حمد(ستایشگری و سپاسگزاری)، یاریگر انسان در تقویت پایههای اعتقادی و عمل به وظایف شرعی میباشد.
زیرا همانگونه که گفتیم عمل صالح که همان شکر عملی است موجب تقویت کلم طیب که همان اعتقادات صحیح است میشود (والعمل الصالح یرفعه فاطر۱۰) و متقابلاً همان اعتقادات تقویت شده، عمل صالح قوی تری تولید میکند و بدینگونه انسان حامد به وظایف شرعی خود موفق میگردد.
حَمْداً
نَسْعَدُ بِهِ فِي اَلسُّعَدَاءِ مِنْ أَوْلِيَائِهِ
وَ نَصِيرُ بِهِ فِي نَظْمِ اَلشُّهَدَاءِ بِسُيُوفِ أَعْدَائِهِ
إِنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيدٌ .(۳۰)
*اثر یازدهم که نتیجه فراز قبل هم هست: حمد(ستایشگری و سپاسگزاری قلبی و عملی و لسانی )، تنها راه سعادت است و انسان را درجمع اولیای الهی به خوشبختی میرساند. نامه۵۳ فراز۲👉(لایسعد احد الا باتباعها)
*اثر دوازدهم: حمد(ستایشگری و سپاسگزاری قلبی و عملی و لسانی )، انسان را به مقام مجاهدان شهیدی میرساند که با شمشیر دشمنان به فوز شهادت نائل شدهاند. همانگونه که امیرالمومنین علیه السلام در وصف کسیکه عفیف است فرموده است. حکمت۴۷۴ 👉و در شرح حکمت مذکور از امام باقر «علیهالسلام» نقل شده که عفت بطن و فرج با فضیلت ترین عبادت است.
#صحیفهکاربردی
*پدران و مادرانی
که علاقه دارند فرزندانی اطاعت پذیر و دنبال کسب رضایت والدین و عامل به وظیفه و خوشبخت داشته باشند باید فرزندان خود را با فرهنگ ستایشگری و سپاسگزاری تربیت کنند.
*و فرزند عزیزم
اگر دوست داری که توفیق انجام وظایف و ادای حقوق والدین را داشته باشی
اگر دوست داری به خوشبختی دنیا و آخرت برسی
اهل تشکر قلبی و عملی و لسانی از والدین خود باش.
وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي
مَنَّ عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ - صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ دُونَ اَلْأُمَمِ اَلْمَاضِيَةِ وَ اَلْقُرُونِ اَلسَّالِفَةِ بِقُدْرَتِهِ اَلَّتِي لاَ تَعْجِزُ عَنْ شَيْءٍ وَ إِنْ عَظُمَ
وَ لاَ يَفُوتُهَا شَيْءٌ وَ إِنْ لَطُفَ .(۱)