eitaa logo
صحیفه انقلاب
358 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
صحیفه انقلاب
💢متفكرينى پيدا شدند كه اينها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبلي
💠 تصور من اين است كه مرحوم آيت‏‌الله مطهرى رضوان‏‌الله‏‌عليه به عنوان يكى از چهره‏‌هايى كه در احياء تفكر اسلامى بيشترين نقش را داشتند و جزو يكى از پرچمداران اين و طرح دوباره‏‌ى اسلام در فضاى فرهنگ امروزى جهان بايد به شمار بيايد. 💠 همين‏‌طور كه ميدانيم از صد و بيست سال يا صد و بيست، سى سال، سى، چهل سال پيش به اين طرف متفكرينى پيدا شدند كه اين‌ها در صدد طرح دوباره‏‌ى اسلام و مطرح كردن معارف اسلامى در ميان هياهوى تبليغاتى فرهنگ غربى- كه فرهنگ جديد و مدرن به حساب مى‏‌آمد- بودند؛ كه از اين قبيل شخصيت‌هاى معروف مثل سيدجمال‏‌‌الدين شناخته شدند. اين‌ها را نسل‌هاى امروز به عنوان و مبارزين بزرگ و چهره‏‌هاى فكرى و سياسى و انقلابى اسلام مي‌شناسند؛ كه همه‏‌ى اين خصوصيات را شما در سيدجمال مشاهده ميكنيد. 💠 هنر بزرگ سيدجمال در مبارزه‏‌ى سياسى او نبود، بلكه هنر بزرگ او در اين بود كه اسلام را به عنوان يك دين و به عنوان يك مايه‏‌ى زندگى و به عنوان يك مكتبى كه يك را در خودش دارد دوباره مطرح ميكرد. تمام تلاش سيدجمال و حركت او در آفاق اسلام از شرق تا غرب براى همين بود كه مي‌خواست اين دوباره‏‌نگرى به اسلام را در جوامع اسلامى زنده كند، و آن حالتى را كه در گذشته- ساليان دراز- بر افكار صاحبنظران اسلامى تحميل شده بود- حالت اسلامى- اين را از بين ببرد. 💠 ما در ميان متفكرين ايرانى و غيرايرانى- چه عرب، چه هندى و غير اينها شايد تُرك- شخصيت‌هايى داشتيم كه اين خط را دنبال مي‌كردند؛ چهره‏‌هاى معروفى كه بعضى از مؤلفين، بعضى از شعراء، بعضى از فلاسفه در اين عصر جديد از اين قبيل هستند. من وقتى كه نگاه ميكنم به اين چهره‏‌هاى شناخته‏‌شده‏‌ى اين رديف، اين روال، مرحوم شهيد مطهرى را يكى از برترين اينها به حساب مى‏‌آورم؛ علت هم همين است كه شما به آن اشاره كرديد. 💠 اين مرد يك فقيه بود، يعنى اسلام را وقتى مي‌خواست تبيين كند و مسائل اسلامى را بيان كند از خودش چيزى مايه نمي‌گذاشت. اسلام را مي‌شناخت، را بلد بود و همان‏طور كه ميدانيد فقه اسلامى به معناى شيوه‏‌ى احكام از اسلام- يعنى كتاب و سنت- است، و فقيه آن كسى است كه اين شيوه‏‌ى استنباط را بلد است؛ و درسى هم كه براى فقاهت در حوزه‏‌ها خوانده ميشود در حقيقت درس آشنايى با اين شيوه است. خب مرحوم مطهرى يك بود، يعنى اين شيوه را به خوبى بلد بود. اينجور نبود كه به دام افكار التقاطى شرقى يا غربى بيفتد، همچنانى كه بسيارى از متفكرين مصلح و طرفدار تجديد حيات دوباره‏‌ى اسلام در آن دام افتادند. 💠 يك بود- يعنى با عميق و استدلالى اسلام آشنا بود- يك بود- يعنى ميتوانست همه‏‌ى آنچه را كه بلد است به زبان بياورد- يك ‏‌ى بسيار خوب بود- يعنى ميتوانست همه‏‌ى آنها را بنويسد- تمام اين جنبه‏‌هايى كه جنابعالى اشاره كرديد واقعاً ابعاد يك شخصيت زبده‏‌ى برجسته بود كه ميتوان او را يكى از متفكرين و يكى از پرچمداران احياى تفكر اسلامى به شمار آورد 📚 (10/ 02/ 1363) گفتگو پيرامون شهادت استاد مطهرى‏ @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💠 تصور من اين است كه مرحوم آيت‏‌الله مطهرى رضوان‏‌الله‏‌عليه به عنوان يكى از چهره‏‌هايى كه در احياء
💠 به نظر من مرحوم مطهرى با دو ابزار با دو وسيله ميتوانستند تفاهم و نزديكى بين دو قشر روحانيون و تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد را به وجود بياورند. يكى و ديگرى خود ايشان. 💠از لحاظ تلاش عملى خب ايشان در درس گرفتند، با انس پيدا كردند، در مجامع تحصيل‏‌كرده‏‌ها، ، شركت كردند، به عنوان يك قطب و ملجأ و پناهى براى تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد شدند ... آن زمان‌ها، هزاران دانشجو و فارغ‏‌التحصيل و كسانى كه توى مسائل فرهنگ جديد درس خوانده بودند و تحصيل كرده بودند آقاى مطهرى را به عنوان يك ملجأ، يك پناه، يك ملاذ، يك آدمى كه حرفشان را ميفهمد، ميتواند دردهايشان را علاج كند، سؤالات‌شان را بدهد، به او نگاه ميكردند و اينها. 💠و ايشان نوشته‏‌هايش، سخنرانى‏‌اش در راديو در آن سال‌هاى اوائل، بعد هم سخنرانى‏‌هاى گوناگونش در دانشگاه‏‌هاى مختلف، سراسر كشور در اين خط بود؛ و شايد بتوانم بگويم ايشان ‏_ترين چهره‏‌ى روحانى در ميان محيط‌هاى فرهنگ جديد بود، يعنى در دانشگاه‏‌ها و حول و حوش دانشگاه‏‌ها؛ مثل تحصيل‏كرده‏‌ها و فارغ‏‌التحصيل‏‌ها. موفق‏‌ترين چهره بود، يعنى هيچ‏كدام از اين چهره‏‌هاى بين روحانى و دانشگاه به قدر ايشان در اين جهت موفق نبودند و ايمان آن تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد را جلب نكرده بودند. 💠 دومى غناى شخصيت خود ايشان بود؛ مي‌دانيد يكى از چيزهايى كه بين اين دو قشر را جدا كرده بود اين بود كه اين دو قشر را به هم بى‏‌اعتقاد كرده بودند. تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد فارغ‏‌التحصيل حوزه‏‌ى علميه را يك آدم باسواد نمى‏‌دانستند، اصلًا آنچه را كه او بلد بود آن را سواد نمى‏‌دانستند، به حساب نمى‏‌آوردند، علم نمى‏‌دانستند. روحانى در عرف و فرهنگ غربى تزريق‏‌شده‏‌ى به يك عده‏‌ى از تحصيل‏‌كرده‏‌هاى ما يك عنصر بى‏‌سواد و پرمدعايى بود و به حساب مى‏‌آمد كه اصلًا تضييع وقت بود كه انسان با او بنشيند حرف بزند يا خودش را به او نزديك كند، يعنى او را اصلًا قابل نمى‏‌دانستند كه يك چهره‏‌ى يك شخصى بداند او را. متقابلًا تحصيل‏‌كرده‏‌ى حوزه‏‌ى علميه تحصيل‏‌كرده‏‌هاى دانشگاهى را با همين چشم نگاه ميكرد. علاوه بر اين‏كه حالا بى‏‌دين ميدانست آنها را جاهل و عامى هم ميدانست. يعنى اهل علم و عوام يك تقسيمى بود در حوزه‏‌هاى علميه كه مردم دنيا دو قسم بودند، يك قسم اهل علم، يك قسم عوام؛ و اهل علم يعنى آنى كه تحصيل‏‌كرده‏‌ى حوزه است و عوام يعنى آن كسى كه تحصيل‏‌كرده‏‌ى حوزه نيست؛ حالا تحصيل‏‌كرده‏‌ى هر جاى ديگر هم ميخواهد باشد. دو قشرى كه هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصيلاتند، هر دو با مغز و با تفكر و تعقل سر و كار دارند و همديگر را بى‏‌سواد ميدانند، شما طبيعى است كه فرض كنيد اينها اصلًا به هم نزديك نشوند، با هم آشنا نشوند. 💠 مرحوم مطهرى جزو شخصيت‌هايى بود، جزو كاروان تقريب روحانى و دانشجو بود كه با قوّت و صلابت شخصيت علمى خودش مخاطبين خودش را متواضع كرد در مقابل خود. يعنى هنگامى كه ايشان وارد دانشگاه شد و افرادى در رشته‏‌هاى مختلفِ متناسب با شخصيت آقاى مطهرى وقتى با ايشان برخورد كردند، از ايشان استفهام كردند، با ايشان مسأله‏‌اى را مطرح كردند، با يك مغز بزرگ، با يك ‏_عميق، با يك ذهن باز مواجه شدند. 💠 يك مرد متفكر قوى صاحب‏‌نظر كه در- رشته‏‌اش فلسفه و فقه بود، ولى بعد جامعه شناسى مطالعه كرده بود، اقتصاد مطالعه كرده بود، فلسفه‏‌هاى اروپايى را مطالعه كرده بود و افرادى از متخصصين و صاحب‏‌نظران اين رشته‏‌ها به خود جذب كرده بود- ايشان در اين اواخر يك درس جامعه‏‌شناسى اسلامى يا ... فلسفه‏‌ى تاريخ، بله فلسفه‏‌ى تاريخ داشت، كه خب يك عده‏اى از افراد صاحب‏‌نظر، اساتيد فن، اساتيد، به‏‌هرحال درس ايشان شركت مي‌كردند كه خود ايشان براى من نقل كردند كه دو تا درس ايشان داشتند مي‌گفتند يكى دانشجوها شركت ميكنند، يكى اساتيد، اين درسى بود كه اساتيد شركت مي‌كردند. فلسفه‏‌ى هِگِل را مثلًا ايشان آنچنان قوى و خوب آگاه بود و فرا گرفته بود با آن قوّت علمى‏‌اى كه داشت كه خب كسانى كه توى اين رشته‏‌ها، توى اين معقولات كار ميكردند شخصيت ايشان را و ارزش ايشان را درك ميكردند. 💠 پس شخصيت علمى و قوى مرحوم شهيد مطهرى هم بيشترين تأثير را در نزديكى اين دو قشر داشت. يعنى وقتى كه تحصيل‏‌كرده‏‌هاى جديد نگاه ميكردند ميديدند يك روحانى عالمِ متفكرِ فاضلى مثل شهيد آقاى مطهرى را در مقابل خودشان دارند. از طرفى وقتى كه در حوزه‏‌هاى علميه- كه خب شخصيت آقاى مطهرى در حوزه‏‌ها واضح بود براى بيشتر افرادى كه در حوزه‏‌ها بودند- وقتى ميديدند ايشان دل به قشر تحصيل‏‌كرده‏‌ى جديد بسته و با اينها سر و كار دارد آنها هم يك حالت تقارب و تفاهمى برايشان به وجود مى‏‌آمد. 📚 (10/ 02/ 1363) گفتگو پيرامون شهادت استاد مطهرى‏ @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر ما امروز قوانين اسلام را اجرا نكنيم، كى اجرا بكنيم؟ آقايانى كه مى‏‌گوييد نمى‏‌شود، پس كى مى‏‌شود؟ 💢پس بگوييد هيچ وقت اسلام نه! بگوييد نهضت منهاى اسلام. همان طورى كه گفتيد اسلام منهاى روحانيت، حالا هم بگوييد نهضت منهاى اسلام. 💢 اگر با اين نهضت اسلام را متحقق نكنيد و احكام اسلام را مو به مو جارى نكنيد، مأيوس باشيد ديگر نخواهد شد. 💢آنهايى كه به اسلام عقيده دارند، آنهايى كه دلشان براى قرآن مى‏‌تپد، امروز بايد فعاليت كنند. 💢15 خرداد براى همين بود. قبل از 15 خرداد براى اسلام بود قيام روحانيون؛ قيام 15 خرداد براى همين بود؛ بعد از آن هم دنباله همين بود. اسلام بود لَيْسَ الّا. ما غير اسلام نمى‏‌خواهيم. و اسلام در همه وقت و خصوصاً حالا قابل‏ اجراست. 📚 صحيفه امام، ج‏8، ص: 57 @sahifeh_entezar
💢هارون‏‌الرشيد تمام آن كارهائى را كه بايد براى قبضه كردن يك انسان مخالف و يك مبارز حقيقى انجام داد، همه را انجام ميدهد: تهديد، تطميع، فريبكارى؛ همه‏‌ى اينها را انجام ميدهد. 💢يكى از حرف‌هائى كه آنجا با موسى‏‌بن‏‌جعفر ميزند، اين است كه ميگويد شما بنى‏‌هاشم از محروم شديد، آل‏‌على. فدك را از شماها گرفتند، حالا من ميخواهم فدك را به شما برگردانم. بگو فدك كجاست، حدود فدك چيه، تا من فدك را به شما برگردانم. خب معلوم است كه اين يك فريبى است كه ميخواهد فدك را برگرداند، به عنوان كسى كه حق از دست‏‌رفته‏‌ى آل‏‌محمّد را ميخواهد به آنها برگرداند، چهره‏‌اى براى خودش درست كند. 💢حضرت ميگويد بسيار خب، حالا كه ميخواهى فدك را بدهى، من را براى تو معين ميكنم. بنا ميكنند حدود فدك را معين كردن؛ آن حدودى كه امام موسى‏‌بن‏‌جعفر براى فدك معين ميكنند، تمام آن روز را در بر ميگيرد؛ فدك يعنى اين. يعنى اينكه تو خيال كنى كه ما دعوامان در آن روز بر سر يك باغستان بود، چند تا درخت خرما بود، اين است. 💢 مسئله‏‌ى ما آن روز هم مسئله‏‌ى چند تا نخلستان و باغستان فدك نبود، مسئله‏‌ى پيغمبر بود؛ مسئله‏‌ى بود. منتها آن روز آن چيزى كه فكر ميشد ما را از اين حق به‏‌كلى محروم خواهد كرد، گرفتن فدك بود. لذا ما در مقابل اين مسئله پافشارى ميكرديم. امروز آن چيزى كه در مقابل ما تو غصب كردى، باغستان فدك نيست كه ارزشى ندارد. آنچه كه تو غصب كردى، ‏_اسلامى است، كشور اسلامى است. 📚 (23/ 01/ 1364) خطبه‏‌هاى نماز جمعه تهران ‏ @sahifeh_entezar
زندگانی موسی بن جعفر علیه السلام.pdf
118.3K
💠اينكه شما به كتابى كه پانصد روايت، هزار روايت در باب زندگى موسى‏‌بن‏‌جعفر هست، مراجعه كنيد، اين زندگى موسى‏‌بن‏‌جعفر را به شما نشان نخواهد داد. 💠 بايد اول معلوم بشود چهارچوب زندگى موسى‏‌بن‏‌جعفر چه بود. اصلًا ائمه (عليهم‏‌السّلام) آيا يك زندگى داشتند يا نه؟ آيا زندگى ائمه (عليهم‏‌السّلام) فقط اين بود كه يك عده شاگرد، يك عده مريد، يك عده علاقه‏‌مند را دور خودشان جمع كنند احكام نماز و احكام زكات و احكام حج و اخلاقيات اسلامى و معارف و اصول دين و عرفان و اين چيزها را به آنها بيان كنند و همين و بس؟ يا نه، غير از اين چيزهائى كه گفته شد و روح آنچه كه گفته شد، يك چهارچوب ديگرى در زندگى ائمه است كه آن همان زندگى سياسى ائمه (عليهم‏‌السّلام) است؛ ♨️بیانات تفصیلی آیت الله خامنه ای خطیب وقت نماز جمعه تهران پیرامون زندگی امام موسی بن جعفر علیه السلام @sahifeh_entezar
هدایت شده از صحیفه انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، عرفان اسلام است. 🍃ما باید عمده توجهمان به عرفان اسلامی باشد. اگر ملاحظه فرموده باشید در آیات شریفه‌ای که مربوط به معنویات و عرفان و- عرض می‌کنم که- سلوک و این طور چیزهاست، در هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که این طور عرفان داشته باشد؛ این طور فلسفه داشته باشد. 🍃آن چیزی که من توصیه می‌کنم به همه اهل علم و به همه آقایان، به همه دانشمندان اینکه دنبال این بروید که معارف اسلامی را در بین مردم تقویت کنید که راس امور این معارف اسلامی است و اگر او درست بشود همه کارها درست می‌شود. 🍃آن طور نیست که بعضی نزاعها مربوط به اسلام باشد، به خدا باشد. برای خدا انسان نمی‌شود اهانت کند به مومن، برای خدا انسان نمی‌شود که کشف ستر مومن بکند، اینها همه برای این است که نفسیت انسان این جوری است. #معارف @sahifeh_entezar
🔖آقا اين خدا مى‏‌داند كه يك وبالى است به عهده ما! خدا مى‏‌داند كه اين اصطلاحات هر چه زيادتر شد، اگر تهذيب نفس در كار نباشد، به ضرر دنيا و آخرت جامعه مسلمين تمام مى‏شود. 🔖 اصطلاحاتْ اثرى ندارد. ، اگر چنانچه مشفوع نباشد با اين صفاى نفس، همان علم توحيد براى انسان وبال خواهد شد! چه بسا اشخاصى كه عالم به علم توحيد بودند و منحرف كردند طوايفى را؛ اشخاصى را منحرف كردند؛ و حال اينكه عالم به علم توحيد بودند. 🔖 چه بسا اشخاصى كه همين اطلاعات شما را بهتر مى‏‌دانستند لكن از باب اينكه انحراف داشتند، وقتى كه وارد شدند در يك جامعه، منحرف كردند يك جامعه را. 📚 صحيفه امام، ج‏2، ص: 18 @sahifeh_entezar
🔰اگر اينها(سران کشورهای اسلامی) توحيد كلمه كنند، ديگر يهود به طمع نمى‏‌كند؛ ديگر هندو به طمع نمى‏‌كند. اين براى اين است كه نمى‏‌گذارند شما متحد بشويد. 🔰بدانند آنها- مى‏‌دانند هم- دست‌هايى كه مى‏‌خواهند منابع شما را از دستتان بگيرند، مى‏‌خواهند ثروت شما را به رايگان ببرند، مى‏‌خواهند ذخاير تحت الارضى و فوق الارضى شما را به يغما ببرند، آنها نمى‏‌گذارند كه عراق و ايران با هم متحد بشود؛ ايران و مصر با هم متحد بشود؛ تركيه و ايران با هم متحد بشود؛ همه‏‌شان با هم پيدا كنند. نخواهند گذاشت. 🔰ولى شما تكليفتان اين نيست؛ رؤسا تكليفشان اين است كه بنشينند با هم تفاهم كنند، حدود و ثغور خودشان را حفظ كنند، هر كدام حدود و ثغورشان محفوظ، لكن آن دشمن خارجى كه به شما اين قدر ضرر وارد مى‏‌كند در مقابل او توحيد كلمه كنيد. 🔰 اگر توحيد كلمه بكنيد، يك مشت در فلسطين است، بيش از يك ميليون از مسلمين را ده سال، بيشتر از ده سال است كه متفرق كرده‏‌اند و ممالك اسلامى نشسته‏‌اند با هم عزا گرفته‏‌اند، اگر توحيد كلمه باشد چطور مى‏‌توانند اينها، اين يك مشت يهود دزد، چطور مى‏‌توانند فلسطين شما را از دستتان بگيرند و مسلمين را از فلسطين بيرون كنند و نتوانيد هيچ كار بكنيد؟ اگر توحيد كلمه كنيد، چطور هندوى بدبخت مى‏‌تواند را از ما بگيرد و از مسلمين بگيرد و هيچ كارى از آنها نيايد؟ 📚صحيفه امام، ج‏2، ص: 34 @sahifeh_entezar
se-chalesh-eslam-gharb(000752.442-011025.044).mp3
15.06M
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چیست؟ حوزه سکولار کدام است؟ 📒راهکار امام خمینی(ره) برای انقلابی نگه داشتن این دو نهاد چه بود؟ 🔖در تحول علم دینی هم حوزه و هم دانشگاه نقش دارند. 📒ارتجاع روشنفکری در بیان رهبری چیست؟ راه مقابله با آن کدام است؟ 📗چالش های سه گانه میان اسلام و غرب 📗اسلام و یونان قدیم به مدیریت امام صادق(ع) و امام رضا(ع) 📗انقلاب و غرب معاصر به مدیریت علامه طباطبایی(ره) و شاگردانش 🔖تفاوت فلسفه مضاف با امتداد حکمت در چیست؟ 🔖امتداد حکمت صدرایی و محی الدینی با امتداد حکمت امام و علامه طباطبایی چه تفاوت هایی دارد؟ 📘چالش معاصر انقلاب با فلسفه مدرن غرب؛ رسالتی که چهل سال بر زمین مانده است. 📘هشدار بیست سال پیش رهبری نسبت به ارتجاع روشنفکری 📘علوم انسانی اسلامی راهکار ما در چالش سوم 📘علم اسلامی، علمی که توسط اسلام به عنوان یک موجود زنده اصلاح شده باشد. 📌 با این صوت، انگیزه مضاعفی برای تحصیل پیدا می کنید؛ @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
💢 من پديده‏‌اى را مشاهده كردم و مشاهده مى‏‌كنم كه جز اسم گفته شده براى آن، عنوانى پيدا نمى‏‌كنم: ، رجعت روشن‏فكرى‏ ❇️من بارها گفته‏‌ام كه روشن‏فكرى در ايران، بيمار متولّد شد. مقوله‏‌ى روشن‏فكرى، با خصوصيّاتى كه در عالمِ تحقّق و واقعيّت دارد كه در آن، فكر علمى، نگاه به آينده، فرزانگى، هوشمندى، احساس درد در مسائل اجتماعى و بخصوص آنچه كه مربوط به فرهنگ است، مستتر است در كشور ما بيمار و ناسالم و معيوب متولّد شد. چرا؟ چون كسانى كه روشن‏فكران اوّلِ تاريخ ما هستند، آدم‏‌هايى ناسالمند ❇️و اما اين بيمارى چه بود؛ يعنى كجا بروز مى‏‌كرد؟ اين را از زبان آل احمد براى شما ذكر مى‏‌كنم. آل احمد در مشخصات روشن‏فكر مى‏‌گويد: يك مشخصات، مشخصات عوامانه‏‌ى روشن‏فكر است. او مى‏‌گويد معناى «عوامانه» اين نيست كه عوام، روشن‏فكر را اين‏گونه تصوّر مى‏‌كنند؛ بلكه خود روشن‏فكر هم گاهى همين‏طور فكر مى‏‌كند. اين خصوصيات سه‏‌تاست: مخالفت با مذهب و دين يعنى روشن‏فكر لزوماً بايستى با دين مخالف باشد! علاقه‏‌مندى به سنن غربى و اروپارفتگى و اين‏طور چيزها؛ هم درس‏‌خواندگى. اين ديگر برداشت‌هاى عاميانه از روشن‏فكرى است؛ مميّزات روشن‏فكر اين است. يعنى اگر كسى متديّن شد، چنانچه علّامه‏‌ى دهر باشد، اوّلْ هنرمند باشد، بزرگترين فيلسوف باشد؛ روشن‏فكر نيست! بعد مى‏‌گويد اين سه خصوصيتى كه برداشت عاميانه و خصوصيات عاميانه‏‌ى روشن‏فكرى است، در حقيقت ساده‏‌شده‏‌ى دو خصوصيت ديگرى است كه با زبان عالمانه يا زبان روشن‏فكرى مى‏‌شود آنها را بيان كرد. يكى از آن دو خصوصيت، عبارت است از بى‏‌اعتنايى به سنّت‌هاى بومى و فرهنگ خودى كه اين ديگر بحث عوامانه نيست؛ اين حتمى است ديگرى، اعتقاد به جهان‏بينى علمى، رابطه‏‌ى علمى، دانش و قضا و قدرى نبودن اين‏ها؛ ❇️ مثال‌هايى هم مى‏‌زند. علّت اين است كه آن روزى كه مقوله‏‌ى روشن‏فكرى مقوله‏‌ى «انتلكتوئل» اوّل بار در فرانسه به وجود آمد، اوقاتى بود كه ملت فرانسه و اروپا از قرون وسطى خارج شده بودند؛ مذهب كليسايىِ سياهِ خشنِ خرافىِ مسيحيّت را پشت سر انداخته و طرد كرده بودند. دانشمند را مى‏‌كُشد، مكتشف و مخترع را محاكمه مى‏‌كند، تبعيد مى‏‌كند، نابود مى‏‌كند، كتاب علمى را از بين مى‏‌برد. اين بديهى است كه يك عدّه انسان‌هاى فرزانه پيدا شوند و آن مذهبى كه اين خصوصيت را داشت و از خرافات و حرف‌هايى كه هيچ انسان خردپسندى آن را قبول نمى‏‌كند، پُر بود، به كنارى بيندازند و به كارهاى جديد رو بياورند و دائرةالمعارفِ جديدِ فرانسه را بنويسند و كارهاى بزرگ علمى را شروع كنند. بديهى است كه اين‏ها طبيعت كارشان پشت كردن به آن مذهب بود. آن وقت روشن‏فكر مقلّد ايرانى در دوره‏‌ى قاجار، كه اوّل بار مقوله‏‌ى «انتلكتوئل» را وارد كشور كرد و اسم منوّرالفكر به آن داد و بعد به «روشن‏فكر» با همان خصوصيت ضدّ مذهبش تبديل شد، آن را در مقابل اسلام آورد؛ اسلامى كه منطقى‏‌ترين تفكّرات، روشن‏ترين معارف، محكم‏ترين استدلال‌ها و شفّاف‌ترين اخلاقيات را داشت؛ اسلامى كه همان وقت در ايران همان كارى را مى‏‌كرد كه روشن‏فكران غربى مى‏‌خواستند در غرب انجام دهند! يعنى در برهه‏‌اى از دوران استعمار، روشن‏فكران غربى، با مردم مناطق استعمارزده‌ى غرب هم‏صدا شدند. مثلًا اگر كشور اسپانيا، كوبا را استعمار كرده بود و ثروت آنجا شكر كوبا را در اختيار گرفته بود، «ژان پل سارتر» فرانسوى از مردم كوبا و از «فيدل كاسترو» و از «چه‏‌گوارا»، عليه دولت استعمارى فرانسه دفاع مى‏‌كرد و كتاب مى‏‌نوشت: «جنگ شكر در كوبا». ❇️به عبارت ديگر، روشن‏فكر غربى در برهه‏‌اى از زمان، با دولت و با نظام حاكم بر خودش، به نفع ملت‌هاى ضعيف مبارزه مى‏‌كرد. اين كار در ايران به وسيله‏‌ى چه كسى انجام مى‏‌گرفت؟ به وسيله‏‌ى ميرزاى شيرازى؛ به وسيله‏‌ى ميرزاى آشتيانى در تهران؛ به وسيله‏‌ى سيد عبد الحسين لارى در فارس. اين‏‌ها با نفوذ استعمار مبارزه مى‏‌كردند؛ اما چه كسى به انعقاد قراردادهاى استعمارى و دخالت استعمار كمك مى‏‌كرد؟ ميرزا ملكم‏‌خان و امثال او و بسيارى از رجال قاجار كه جزو روشن‏فكران بودند. يعنى درست مواضع شده بود؛ اما درعين‏‌حال مبارزه با دين خرافى مسيحيّت در روشن‏فكرى ايران، جاى خودش را به مبارزه با اسلام داد! بنابراين، يكى از خصوصيات روشن‏فكر اين شد كه با اسلام، دشمن و مخالف باشد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 بیانات آیت الله عبدالکریم فرحانی پیرامون مدیریت معاصر تمدن اسلامی 📒معنای حوزه و دانشگاه انقلابی چ
❇️جالب اينجاست كه وقتى قيد عدم تعبّد را جزو قيود حتمى و اصلى روشن‏فكرى ذكر مى‏‌كنند، نتيجه اين مى‏‌شود كه ‏_طباطبايى، بزرگترين فيلسوف زمان ما كه از فرانسه فلاسفه و شخصيت‌هاى برجسته‏‌اى مثل به اينجا مى‏‌آيند و چند سال مى‏‌مانند تا از او استفاده كنند، روشن‏فكر نيست؛ اما مثلًا فلان جوجه‏‌شاعرى كه به مبانى مذهب و مبانى سنّت و مبانى ايرانى‏‌گرى اعتقادى ندارد و چند صباحى هم در اروپا يا امريكا گذرانده، روشن‏فكر است؛ و هرچه در اروپا بيشتر مانده باشد، روشن‏فكرتر است! ببينيد چه تعريف غلط و چه جريان زشت و نامناسبى به نام روشن‏فكر در ايران ايجاد شده بود! ❇️بعد از پيروزى انقلاب، روشن‏فكرى در ايران برنيفتاد روشن‏فكرى وجود داشت اما در واقع يك روشن‏فكرى نوين به وجود آمد. در دوره‏‌ى انقلاب، شاعر، نويسنده، منتقد، محقّق، كارگردان، سينماگر، نمايشنامه‏‌نويس و نقّاش، از دو قشر پديد آمد: يكى از عناصرى كه انقلاب اين‏ها را به وجود آورده بود و دوم عناصرى كه از دوره‏‌ى قبل بودند و انقلاب اين‏ها را به‏‌كلّى قلب ماهيّت كرده بود. براى اوّلين بار بعد از گذشت تقريباً صد سال از آغاز تحرّك روشن‏فكرى در ايران، روشن‏فكرى بومى شد. آن كسانى كه در مقوله‏‌هاى روشن‏فكرى فعّال‏‌ترند و در مركز دايره‏‌ى روشن‏فكرى قرار دارند يعنى نويسندگان و شعرا تا برسد به قشرهاى گوناگون، مثل هنرمندان و نقّاشان و ... اين‏ها براى اوّلين بار در اين كشور مثل يك ايرانى فكر كردند، مثل يك مسلمان حرف زدند، محصول روشن‏فكرى و هنرى و ادبى توليد كردند؛ اين شد يك دوران جديد. ❇️يك‏ كلمه از بحث من باقى مانده و آن يك‏ كلمه، همه‏‌ى آن مطلبى است كه اسم اين بحث به مناسبت آن است. آن يك‏ كلمه اين است: از بعد از تلاش‏‌هايى جدّى شروع شده براى اينكه روشن‏فكرى ايران را به همان حالت بيمارى قبل از انقلاب برگردانند برگشت به عقب، يعنى باز قهر كردن با مذهب، قهر كردن با بنيان‌هاى بومى، رو كردن به ، دل‏بستگى و وابستگى بى‏‌قيد و شرط به غرب، پذيرفتن هرچه كه از غرب از اروپا و از امريكا مى‏‌آيد، بزرگ شمردن هرآنچه كه متعلّق به بيگانه است و حقير شمردن هرآنچه كه مربوط به خودى است؛ كه در باطن خودش، تحقير ملت ايران و تحقير بنيان‏‌هايش را همراه دارد. من اين را مشاهده مى‏‌كنم. 📚(22/ 02/ 1377) بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران‏ @sahifeh_entezar
🔔 بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی ششمین دوره تبیینی-گفتمانی با عنوان "در پرتو گام دوم" را به صورت مجازی برگزار می‌نماید 📆 زمان ثبت‌نام: ۱۶ الی ۲۲ مردادماه ◻️برگزاری دوره: ۱ لغایت ۷ شهریورماه ⬇️ جهت کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت نام: 🌐 http://bfanis.ir/gam2-register/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ مملكت اسلامى را به طاغوت نكشيد. من اين را دارم كه- خداى نخواسته- اگر اين امور زياد بشود، يكوقت همان مسائلى پيش بيايد كه مردم با طاغوت عمل كردند. ✴️طاغوت براى خاطر اينكه پسر كى بود و نوه كى بود كه نبود؛ براى بود. اگر اعمال ما هم يك اعمال طاغوتى باشد، براى خود باشد، نه براى ملت، دعوا بكنيم سر خودمان، نه براى مصالح ملت، اين همان طاغوت است. منتها به يك صورت ديگرى درآمده اما طاغوت است. ✴️ طاغوت هم مراتب دارد. يك طاغوت مثل رضا خان و محمد رضا خانمان و يك طاغوت هم مثل كارتر و امثال آنهاست. يك طاغوت هم مثل ماهاست. همه از جند ابليس مى‏‌شويم. ✅ شما فكر اين ملت، فكر اين زاغه‏‌نشين‏ها، فكر اين مردمى كه همه چيزشان را دادند و شما را به مسند نشاندند، فكر آنها را بكنيد. شب وقتى مى‏‌كنيد، فكر بكنيد كه من امروز كه كار كردم براى خودم كردم يا براى مردم. امروز كه صحبت مى‏‌كنم براى صحبت مى‏‌كنم يا براى كشور. 📚 صحيفه امام، ج‏13، ص: 200 @sahifeh_entezar
💢 تکلیف و نتیجه ✍️دو گانه تکلیف و نتیجه از جمله مسائلی است که باید به صورت جامع به آن نگاه شود. برخی برداشت ها از جملات معروف امام(ره) در این زمینه با حکمت ناسازگار است؛ یعنی نمی توان بدون در نظر گرفتن نتیجه ای روشن، اقدامی کرد؛ مخصوصا که متعلق برخی تکالیف، خود نتایج هستند! ✍️ اما با این حال به نظر می رسد اصل وجود تکالیفی که ناظر به نتیجه نیستند مسلم است؛ جدی ترین نقطه ابهام این است که چه مسائلی چنین اند؟! ✅در این فرمایش امام(ره) به نمونه های قابل تاملی از این موارد اشاره شده است.👇👇👇 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢 تکلیف و نتیجه ✍️دو گانه تکلیف و نتیجه از جمله مسائلی است که باید به صورت جامع به آن نگاه شود. برخ
📊 در همه مسائلى كه انسان اقدام مى‏‌كند يك‌جورش اين طور است كه (يك قسم از مسائل اين طور است كه:) انسان بايد ملاحظه كند كه در اين عملى كه مى‏كند حاصل مى‏‌شود، نمى‏‌شود؟ آيا مى‏‌رسد به اين مقصدى كه دارد، نمى‏‌رسد؟ اگر مطمئن شد كه به آن مقصد مى‏‌رسد اقدام مى‏‌كند، اگر مطمئن نشد اقدام نمى‏‌كند. يك قسم از مسائل اين طورى است. 📊 يك قسم از مسائل هم هست كه انسان دارد از طرف خدا، كه اصل مطلب يك تكليفى هست. و نتايجى هم مى‏‌رود حاصل بشود، و احتمال هم مى‏‌رود حاصل نشود. در اين مسائلى كه آدم تكليف دارد كه اقدام بكند، ديگر نبايد ما در آن مسائل علم به اينكه نتيجه‏‌اى [از] آن مطلبى كه ما مى‏‌خواهيم، حاصل مى‏‌شود، اين لازم نيست علم پيدا كند؛ انسان دنبال اين است كه آن تكليفى كه به او شده، به آن تكليف عمل بكند. 📊حضرت امير- سلام اللَّه عليه- كه قيام كردند بر ضد معاويه، البته مى‏‌خواستند به اينكه معاويه را از مقام خودش كنار بزنند و يك ... آدمى كه فاسق است و مال مردم خور است آن را بزنندش كنار، و يك آدم صحيحى را به جاى او بگذارند در شامات و سوريه و آنجاها. لكن جلوگيرى از ظلم معاويه يك تكليف شرعى بود كه بايد قيام كنند به اين امر و به مردم بفهمانند كه اين ظالم است و بايد اين طور اشخاص دفع بشوند. و ايشان قيام كردند و منتهى به اين شد كه موفق نشدند به اينكه او را از مقامى كه داشت [منعزلش‏] كنند. 📊 حضرت سيد الشهداء قيام كردند بر ضد يزيد؛ و شايد و همان طور هم بود كه خوب، اطمينان به اين بود كه موفق به اينكه يزيد را از سلطنت بيندازند نشوند؛ اين اخبارش هم اين طور است كه ايشان مطلع بودند بر اين مطلب؛ در عين حال براى همين معنى كه بر ضد يك رژيم ظالم قيام كنند- و لو اينكه كشته بشوند- قيام كردند و كشته دادند و كشتند و خودشان هم كشته شدند 📚صحيفه امام، ج‏5، ص: 19 @sahifeh_entezar
🎙پرسش خبرنگار: [ممكن است معنى و مفهوم «حزب اللَّه» را براى ما تشريح كنيد؟] 🔰 هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از برخوردار است يك عضو از اعضاى حزب اللَّه است؛ و تمامى دستورات اين حزب و خط‌مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است. 🔰اين حزب غير از حزب‌هاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران- در هر سِنى كه هستند- از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مى‏‌كنند جزء حزب اللَّه هستند. 📚صحيفه امام، ج‏5، ص: 408 @sahifeh_entezar
💢هميشه ، منهاى دولت‌ها- اگر تحت تأثير دولت‌ها نباشند- گرايشات دارند. 💢ملت‌هاى اسلامى، اگر دولت‌هايشان نبود، گرايش به داشتند و دارند و آنچه منحرف مى‏‌كند ملت‌ها را، حكومت‌ها هستند. 💢 وقتى حكومت يك محيطى صحيح نباشد، كم كم محيط را تا يك حدودى به صورت خود در مى‏‌آورد. اگر حكومت‌ها عادل باشند، كم كم مردم را به صورت خودشان در مى‏‌آورند 📚صحيفه امام، ج‏5، ص: 442 @sahifeh_entezar
♨️قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. ♨️ این صلحی هم که حالا به ما می‌خواهند بگویند، این‌ است. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خا
✴️ ما الآن مبتلای به جنگیم. یک دسته‌ای در همین قضیه هم دارند اشکالتراشی می‌کنند، نه یک اشخاصی باشند که حالا تاثیری داشته باشند، اما هستند. هستند اشخاصی که می‌گویند که بیایید بکنیم، بیایید یک بکنیم. ما از باید این امور را یاد بگیریم؛ ✴️ به حضرت امیر تحمیل کردند، تحمیل کردند، آنهایی که جبهه‌شان داغ داشت و اضر مردم‌اند بر مسلمین، آنها تحمیل کردند به حضرت امیر حکمیت را و تحمیل کردند آنکه حَکَم باید بشود، بعد که حضرت امیر با فشار اینها نتوانست، می‌خواستند بکشندش اگر نکند؛ برای اینکه آنها [پیشنهاد] کرده بودند که چه باید چه بشود؛ «حَکَم قرار بدهید، قرآن است، قرآن است این». این ابتلا را حضرت امیر داشت، ✴️الآن نظیر او را ما داریم. اینکه می‌گویند، این ور و آن ور می‌افتند که بگذارید یک حکمیتی پیدا بشود، بیایند حکم، حکم پیدا بشود که کارها را انجام بدهد، تشخیص بدهد که کی چی است، دنیا نمی‌داند که کی متجاوز است؟! ما از آن قضیه باید بگیریم و زیر بار حکمیت [نرویم‌]. ما در این هفت سالی که بوده است فهمیدیم که این حکمها کی‌ها هستند و اینهایی که می‌خواهند صلح ایجاد کنند کی‌ها هستند. ✴️ قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. ❗️این صلحی هم که حالا به ما می‌خواهند بگویند، این‌ است.❗️ ✴️ بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المومنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‌گر درست شد، ✴️ این ما را هدایت می‌کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. ما باید خودمان به حسب رای خودمان، به حسب رای ملتمان، آن طوری که الآن همه ملت دارند می‌گویند، ما باید این جنگ را ادامه بدهیم تا وقتی که ان شاء الله پیروزی حاصل بشود و نزدیک است ان شاء الله، منتها اگر بخواهد ملت ما نزدیکتر بشود این پیروزی، زیاد نزدیک بشود- که به صلاح ملت ماست و به صلاح ملت عراق است و به صلاح منطقه است- باید مجهز بشود، باید در این برهه زمان به تمام معنا مجهز بشود برای جبهه‌ها. ✴️آقایان گفتند که در بسیاری از جاها در کشور یک چیزهایی هست که ابزاری است برای جهاد سازندگی، برای جبهه، و زیادی است آنجا. من عرض می‌کنم که اگر یک ابزاری در یک جایی زیادی است و تشخیص دادند فرمانداران، استانداران و ائمه جمعه تشخیص دادند که این در اینجا دیگر اضافه است، زیادی است، لازم نیست اینجا، لازم است که برای جبهه برود. اگر بخواهید که کشورتان آباد بشود، کشورتان اسلامی بشود و زود بشود، طولانی نشود، باید مجهز بشوید و با همه قوا مجهز بشوید تا اینکه . 🔸امام خمینی (ره)؛ 02 شهریور 1365 🔸جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۱۱ تا صفحه ۱۲۱ @sahifeh_entezar
💢توصیه امام خمینی به اهل منبر: ✅- خطبای محترم و اهل منبر، مردم را به وحدت کلمه و ادامه نهضت و تقوا و صبر انقلابی دعوت کنند، و از اختلاف و تفرقه- که اساس شکست و عقب‌ماندگی است- بترسانند ✅ با تذکر جهاد سید مظلومین و مصیبات وارده بر آن حضرت، ملت را به مجاهده تا نهایت پیروزی و رسیدن به حکومت اسلامی به تمام ابعادش فرا خوانند. ذکر مصایب و مجاهدات مجاهدین صدر اسلام در امروز و تا ابد، اسلام را زنده نگه می‌دارد. 🛑امام خمینی (ره)؛ 03 مرداد 1358 📚جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۷ تا صفحه ۲۳۹ @sahifeh_entezar
♨️علم بدون عمل ✅و امیدوارم که دانشجویانی که برای این خدمت مشغول هستند، هم در رشته قضاوت و هم در تهذیب اخلاق، مهم این است که [در] این دو جناح، هر دو، هم علم و هم عمل باشد. علم بدون عمل، مفید که نیست، بلکه مضر است. ✅شاید بسیاری از مصیبت‌هایی که بر بشر واقع شده باشد، از علم واقع شده است. تمام این خرابی‌هایی که الآن در دنیا به وجود آمده است، اینها برای این است که علمی بوده است که توام با تهذیب نبوده است؛ علم را دارند، لکن مهذب نیستند. شما اگر بخواهید خدمت بکنید به اسلام، خدمت بکنید به کشور خودتان، استقلال کشور خودتان را حفظ کنید، وابسته به هیچ جا نباشید، باید هم رشته علم را تقویت کنید وهم تهذیب اخلاق را و هم عمل را. 🛑امام خمینی (ره)؛ 08 مرداد 1364 📚جلد ۱۹ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۴ تا صفحه ۳۳۰ @sahifeh_entezar
✅گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه‏داشتن نهضت و زنده نگه‏داشتن همین ‏معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد، دستور است. صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۳۱۵ @sahifeh_entezar
♨️رجوع از وحدت به کثرت، رمز ناله‌های معصومین (ع) 💢توجه به این عالم طبیعت با اینکه در نظر آنها جلوه خداست، مع ذلک، از آن جلوه باطنی و از آن مرتبه غیر حضرت الوهیت، آنها را واداشته است. از این جهت ناله می‌زدند. این مساله است که ما نمی‌توانیم ادراکش را بکنیم. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️رجوع از وحدت به کثرت، رمز ناله‌های معصومین (ع) 💢توجه به این عالم طبیعت با اینکه در نظر آنها جلوه خ
❇️من واقعاً نمی‌دانم راجع به حضرت امیر از کجا شروع کنم؛ مساله بغرنجی است؛ مسئله‌ای نیست که انسان بتواند بفهمد این همه ناله‌هایی که ایشان می‌زده است، سر در چاه می‌کرده ناله می‌کرده، هر جا می‌رسیده ناله می‌کرده، این دعاهایی که از ایشان وارد شده است که در آن، آن همه ناله است، اینها چی است. ❇️آیا حضرت امیر- سلام الله علیه- برای خاطر اینکه توجه به این دنیا دارد و از مرتبه وحدت به‌ سوی کثرت آمده است، این قدر فریاد می‌زند؟ آیا توجه به کثرت موجب این همه فریاد ایشان است؟ آیا در آن ناله‌های شب و در آن چاهها، که ایشان ناله می‌زده است و در آن مواردی که ایشان با خدای تبارک و تعالی مناجات می‌کرده است، راجع به این معنا بوده است؟ ❇️راجع به این بوده است که خدایا، مرا از جوار خودت برگرداندی به عالم کثرت؛ و همان حرفی که رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند؛ از ایشان نقل شده است که لیغان علی‌ قلبی و انِّی لَاَسْتَغْفرُ الله فی کلِّ یومٍ سبعینَ مره. این «یغان علی قلبی»، یعنی همین طوری یک کدورت حاصل می‌شده یا همین رجوع به کثرت کدورت بوده؟ ❇️توجه به این عالم طبیعت با اینکه در نظر آنها جلوه خداست، مع ذلک، از آن جلوه باطنی و از آن مرتبه غیر حضرت الوهیت، آنها را واداشته است. از این جهت ناله می‌زدند. این مساله است که ما نمی‌توانیم ادراکش را بکنیم. ❇️ ما خیال می‌کنیم که این حرفهایی که فلاسفه می‌گویند، این حرفهایی که عرفای علمی می‌گویند، این حرفهایی که حکما می‌گویند، اینها نمونه‌ای از این مسائل است، نمونه‌ای از آن مسائلی است که برای ولی اعظم، ولی الله اعظم و برای اولیای بزرگ خدا حاصل شده است. اینها همه مسائل علمی است؛ مساله عرفان علمی، فلسفه علمی و حکمت علمی. اینها علمی است، غیر آن معنایی است که باید باشد. یافتن، مسئله دیگری است و غرق شدن در آن مسائل مسئله بالاتر و محو شدن در همه مسائل، مرتبه بالاتر و صعق [که‌] از برایشان حاصل می‌شده است، این از بالاتر و رجوع از آنجا برای آنها مشکل بوده است، دردناک بوده است. ❇️هیچ دردی بالاتر از این نبوده است که از آن مرتبه غیب، از آنجایی که لقای خداست، بدون اینکه کسی در کار باشد، بدون اینکه خودشان هم در کار باشند، از آنجا وقتی برگشت می‌کنند به این عالم، خوب این خیلی سخت است برایشان. این مساله در همه اولیای خدا بوده است، از حضرت آدم تا رسول خدا. ❇️و این یک مطلبی است که ماها نمی‌توانیم‌ ادراک کنیم. ما جز اینکه همین چیزهایی [را] که مربوط به همین عالم است، همه‌اش طبیعی است، حتی عرفان هم طبیعی است [نمی‌توانیم درک کنیم.] ❇️حتی حکمت هم طبیعی است و حتی فلسفه هم طبیعی است؛ همه اینها یک امور طبیعی است. ما در همین حدود [درک می‌کنیم.] آنی که غایت آمال عارفین بوده همین بوده است؛ عارفین علمی، این غیر آنی است که آنها ادراک می‌کردند. ما درباره او چه می‌توانیم بگوییم؟ ❇️البته وقتی رجوع به کثرت هم می‌کردند، مصیبتهایی که برشان و بر مسلمین وارد می‌شده است، آن هم کمرشکن بوده. آنها همه مصایب را داشته‌اند؛ منتها مصایب معنویشان غلبه داشته است بر همه چیزها. رجوعشان از عالم صعق، صحو، از عالم محو به عالم صحو، این رجوع برایشان مشکل بوده است، دردناک بوده. اما وقتی رجوع کردند، آنها چون مظهر رحمت خدا هستند، می‌خواهند همه مردم سعادتمند باشند. ❇️وقتی می‌بینند که مردم این طور هستند، مردم دارند دسته دسته به جهنم می‌روند، دسته به دسته برای خودشان جهنم تهیه می‌کنند، آنها از این رنج می‌برند، حتی ... برای اینکه کفار هم به جهنم می‌روند، آنها رنج ببرند. آنها رحمت هستند. ❇️یا وقتی ملاحظه می‌کند که حکومت عدل می‌خواهد تشکیل بدهد، آن وقت برای حکومت عدل، آن قدر رنج می‌برد و آن قدر سیلی می‌خورد! این هم رنج دارد، نه از باب اینکه برای خودش؛ برای اینکه می‌خواهد مردم را به عدالت برساند و مردم زیر بار نمی‌روند. ✴️امام خمینی (ره)؛ 23 مرداد 1366 ✴️جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۵۹ تا صفحه @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴انتشار برای نخستین بار| هشدار حاج قاسم درباره بی توجهی به اندیشه‌های رهبر انقلاب @sahifeh_entezar
💢همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی‌تان- به خیال خام خودشان- بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی‌گذارند. 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۵ تا صفحه ۳۲۹ @sahifeh_engelab
💢امروز خطر هدم اسلام در جهان بسیار قوی است. بدون جذب جوانان دلسوخته حوزه‌ها و دانشگاهها و بازارها و خیابانها نمی‌شود اسلام ناب محمدی- صلی‌الله علیه و آله و سلم- را در جهان مستضعفان و پابرهنگان پی‌ریزی کرد. 💢بحث بر سر این است که چگونه باید جواب نسلهای آینده را داد، بحث بر سر این است که اگر دیر بجنبیم اسلام امریکایی از جلسات سیاسیون ظاهرالصلاح وابسته به امریکا و نیز از همین حوزه‌ها و دانشگاهها چنان زیبا برای جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسیم می‌گردد که همگی محکوم به فنا هستیم. 💢امروز روز اتحاد است، روز خروش علیه استکبار شرق و غرب است، با محبت و دوستی نور صفا و پاکی را در دلهای نورانی عاشقان اسلام بپاشید. 📍جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۶۱۴ تا صفحه ۶۱۷ @sahifeh_engelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا