eitaa logo
صحیفه انقلاب
361 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از عشایر جوانرود و اورامانات (وحدت کلمه) 🔸تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۱
🔹دو مطلب را در نظر بگیرید: 📌 یکی کلمه که همه با هم باشید. 📌و یکی «برای خدا بودن» که قیام‌مان و نهضتمان برای خدا باشد. 🔹 خدای تبارک و تعالی دستور داده است به رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- که بگو به امت ما که من یک موعظه دارم، فقط یک دانه موعظه؛ و آن این است که برای خدا قیام کنید، قیام کنید برای خدا: اَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ اَن تَقُومُوا للَّهِ 🔹 اگر چنانچه یک نفر هستید و می‌خواهید برای خدا قیام کنید، قیام کنید. برای خدا باشد، اگر اجتماعی هم هست قیامتان برای خدا باشد. این موعظه‌ای است که خدای تبارک و تعالی به وسیله وحی برای ملت ما فرستاده و فرموده همین یک موعظه را من دارم. توی این موعظه همه چیز هست. اگر ملت قیام بکند و قیام برای خدا باشد، این ملت پیروز است. الآن ما باید به این دستور الهی رفتار کنیم. 🔹این نهضتی که تا اینجا رساندید و- بحمد الله- قیام را کردید، و تا حالا هم آن طوری که من می‌فهمم «للَّه» بود، یعنی همه‌مان اسلام را خواستیم، این مطلب را ما باید نگهش داریم. یعنی این یک مساله‌ای است الهی- مکلفیم ما- مایی که مسلمان هستیم، تابع دستورات خدا هستیم، مکلفیم که این نهضت را که برای خدا بود، حفظش کنیم. امام خمینی (ره)؛ 28 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/28/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از عشایر جوانرود و اورامانات (وحدت کلمه) 🔸تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۱
🔹ما باید همه با هم توجه به این بکنیم که همان طوری که اسلام فرموده است: وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا همه با هم دست به هم بدهید و اعتصام به حبل خدا بکنید و برای خدا اجتماع کنید، و تفرقه نباشد در کار؛ از تفرقه بترسید؛ همه‌مان. 🔹این مسئله واضحی‌ است که امروز آنچه ما را پیش برد این وحدت کلمه بود، تفرقه این وحدت کلمه را از بین می‌برد، وقتی که از بین برد آن رمزی که رمز پیروزی ما بود از دستمان گرفته می‌شود؛ گرفته شد شکست می‌خوریم. 🔹 اگر خدای نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم، دیگر ایران به حال استقلال برنخواهد گشت؛ دیگر ایران به حال آزادی برنخواهد گشت؛ برای اینکه یک نمونه بود این نهضت. یعنی شاید در طول تاریخ یک همچو نهضتی تحقق نداشته است؛ این یک امر نمونه‌ای بود؛ و یک چیزی نیست که بشود تکرار بشود؛ دوباره از سر گیرد؛ کسی بتواند یک همچو نهضتی را ایجاد بکند، باید آن وقت ما تن در بدهیم به اسارت تا آخر، نسلهای بعد هم همین طور تا آخر. 🔹بنا بر این، عقل و دین و وجدان انسان اقتضا می‌کند همان طور که اسلام فرموده است که همه برادرید: إِنَّمَا المومِنونَ إِخوَهٌ برادرند همه، همان طور که اسلام دستور داده که شماها برادرید با هم، باید به برادری رفتار کنید. یعنی اگر دو تا برادر را یک کسی به آنها حمله بکند، دوتایی با هم آن را دفع و نابود می‌کنند. الآن ما مورد حمله این قشر ضعیفی که از اینها مانده است هستیم. 🔹حمله‌شان یک حمله سیاسی است که بریزند نگذارند ما مجتمع باشیم؛ همه‌مان را متفرق از هم بکنند. ماها باید بیدار بشویم، همه با هم دست برادری بدهید، و برای خاطر قرآن، برای خاطر حفظ احکام خدا، برای خاطر خدا دست از اختلافات و حرفهایی که اینها منتشر می‌کنند، بردارید. همه با هم برادروار این اقشار را هم بیرون بریزیم. همه با هم در یک محیط انسانی- اسلامی آرام زندگی بکنیم. امام خمینی (ره)؛ 28 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/28/1 @sahifeh_entezar
⭕️انصافاً ما ایرانی‌ها در گزارش حقایق و حوادث و شخصیّت‌های خودمان، آدمهای تنبلی هستیم؛ واقعاً این‌جوری است. حالا البتّه این درخور تحقیق آقایان جامعه‌شناس است که تحقیق کنند ببینند آیا این تنبلی یک خصوصیّت ملّی ما است یا در طول زمان بر ما تحمیل شده؟ ما درباره‌ی شخصیّت‌هایمان [کار نمیکنیم]. 💢 حالا مثلاً فرض کنید امام بزرگوار ما یک شخصیّت درجه‌ی یک است دیگر؛ یعنی هیچ کسی -چه دوست، چه دشمن- مثلاً درباره‌ی شخصیّت امام تردید ندارد و عظمت این شخصیّت را کسی تردید نمیکند. ممکن است یکی [او را] قبول نداشته باشد، امّا عظمت او را قبول دارد. حالا ما درباره‌ی این شخصیّت عظیمی که در زمان ما بود و قریب سی‌سال از درگذشت او میگذرد، چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟ واقعاً فکر کنید ببینید ما چند کتاب درباره‌ی امام نوشته‌ایم! این را مقایسه کنید با تعداد کتابهایی که مثلاً درباره‌ی آبراهام لینکلن در آمریکا نوشته شده. 📚 من در یک گزارشی خواندم که [اگر] تعداد کتابهایی که برای آبراهام لینکلن نوشته شده روی هم بچینند، یک ستون ده متری درست میشود؛ یک چنین‌ چیزی. حالا آبراهام لینکلن یک عنوانی دارد -اگرچه عقیده‌ی بنده این است که آن عنوان، دروغ است؛ این‌که میگویند ایشان [عامل] آزادی بردگان و مانند اینها است، حرف مفتی است، حرف واقعی نیست؛ [امّا] حالا این‌جوری عنوان شده- لکن درباره‌ی رؤسای جمهور معمولی آمریکا مثل آیزنهاور، مثل دیگران، گاهی هزار جلد کتاب نوشته شده! شوخی است؟ شما ببینید درباره‌ی امام خمینی ما چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟ این‌جوری است قضیّه؛ ما در این زمینه‌ها عقب هستیم؛ ❗️ [البتّه] ما ایرانی‌ها عقب هستیم، وَالّا در کشورهای هم من دیده‌ام درباره‌ی حوادثی که اتّفاق می‌افتد، بلافاصله کتاب نوشته میشود؛ بلافاصله تحلیل، کتاب سیاسی و ازاین‌قبیل مینویسند؛ از ابعاد مختلف، از جوانب مختلف، سلایق مختلف، موافق، مخالف، تحلیل میکنند و مانند اینها؛ ما در این زمینه‌ها انصافاً عقب هستیم. درباره‌ی شعر هم همین‌جور است. ۱۳۹۶/۰۳/۲۰ @sahifeh_entezar
#معرفی_کتاب 📚منشور فرهنگ ازدیدگاه امام خمینی(ره) #حوزه_عام_فرهنگ #حوزه_های_تخصصی_فرهنگ #حوزه #دانشگاه ✍محمد حسن جعفرزاده 📠نشر موسسه ولاء منتظر @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جمادی الثانی ۱۳۹۹ 🔸مکان: قم 🔸موضوع: توطئه بر ضد اسلام و روحانیت- نقش روحانیت در نهضتهای اسلامی 🔸حضار: نمایندگان مردم بحرین و پاکستان‌ 🔸شناسه ارجاع: جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۸۷ تا صفحه ۳۹۶ امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جم
🔹یکی از بزرگترین نتایجی که ما از این نهضت می‌بریم و بردیم، همین مواجه شدن با برادرهایی [است‌] که در طول این مدتها [با آنها] مواجه نشدیم. در این مجلس الآن برادرهای ایرانی، بحرینی، پاکستانی، دور هم نشسته‌ایم و مشکلات خودمان را می‌توانیم بیان کنیم. 🔹 در طول بیش از سیصد سال که اجنبیها راه پیدا کردند به شرق و مشغول شدند در همه جا. جهات شرق، در جهات مادی، در جهات معنوی، در روحیات گروههای مختلفی که در شرق موجود است، مطالعات دقیق کرده‌اند و بررسیها، به اینجا رسیدند که اولًا در شرق یک ممالک غنی هست از حیث مخازن زیرزمینی؛ و همین طور روی زمینی، از قبیل مراتع بزرگ غنی و جنگلهای بسیار زیاد و غنی و مخازن نفتی، که مطلع هستید، و سایر مخازن که بسیاری از آنها را شاید الآن هم خود شرقیها مطلع نیستند. لکن آنها آمدند و رفته‌اند و گردیده‌اند. 🔹آن وقت که آن اتومبیل و امثال اینها نبوده است، اینها با شتر و با قافله حرکت می‌کردند؛ و به اسم «سیاح» می‌آمدند اطراف همان کشورهایی را که می‌دیدند، [با] ابزار و آلاتی که داشتند، عکسبرداری می‌کردند و بر مخازن زیرزمینی اطلاع پیدا می‌کردند؛ هم در روحیات مردم داشتند؛ 👈و به اینجا رسیدند که اگر بخواهند این مخازن را تصاحب کنند، باید چه بکنند. فکر کردند که اگر چنانچه اینها با هم باشند، اگر همه ممالک شرقی با هم باشند و اجتماع داشته باشند، امکان ندارد که به مخازن اینها دست‌بیابند. پس باید قشرها را از هم جدا کرد. امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جم
🔺یکی از مسائلی که خیلی مورد اهمیت است برای ما، و برای آنها هم بوده است، اینکه اگر اسلام آن طوری که هست مسلمین بر آن دست بیابند، باز منافع آنها به خطر می‌افتد.کوشش کردند با تبلیغات مختلف کارشناسهای مختلف، که مطلق ادیان را از چشم مردم بیندازند. بخصوص اسلام را از چشم مردم بیندازند. تبلیغات کردند که اسلام اصلش افیون جامعه است؛ ادیان برای این آمده است که مردم را خواب بکند تا اشخاص مقتدر و سلاطین بیایند و مردم را بچاپند، این قشرهای دینی مردم را خواب کنند. و همین طور دنبال این افتادند که قشر روحانی را در بین مردم منحط کنند: روحانیین مردم کهنه‌پرستی هستند، فناتیک (متعصب) هستند، اینها درباری هستند، اینها برای سلاطین کار می‌کنند! این هم یک تبلیغ وسیعی بود. مع الاسف در هر دو تبلیغ توفیقهایی پیدا کردند. 🔺از کارهای دیگری که کردند این است که بین طوایف مقابله می‌اندازند که [نتوانند] مجتمع باشند. ترسیدند که اگر اسلام باشد همه مجتمع می‌شوند، اسلام را خواسته‌اند بزنند. اگر علما و روحانیون باشند همه را تحت یک بیرق می‌برند، علما را باید از بین ببرند. خوب، حالا به این قدر هم کفایت نکردند؛ بین خود مردم جدایی بیندازند. باتبلیغات، کردستان، بلوچستان، بختیاری، خراسان، در داخل ایران، پاکستان و ایران، آن علی‌ حده این علی‌ حده، نمی‌دانم، ممالک عربی، بحرین، نمی‌دانم، کذا و کذا و کذا، هر کدام علی‌ حده، اینها را از هم جدا کردند؛ تکه تکه کردند. مسلمین را از هم جدا کردند؛ تکه تکه کردند. 🔺 در این جنگ عمومی (جنگ جهانی اول) که غلبه پیدا کردند آنها علیه عثمانی که یک دولت بسیار بزرگی بود و از مصر تا حجاز تا خیلی جاهای دیگر بود، این را تکه تکه کردند، و هر جایش را به یک کسی دادند؛ به یکی از نوکرهای خودشان یعنی خارجیها اداره‌شان بکنند. این حکومتها را مقابل هم قرار دادند: سلطان کذا و سلطان کذا. رئیس جمهور کذا و رئیس جمهور کذا. همه را مقابل هم قرار دادند. همه را دشمن هم کردند. این دشمن آن و آن دشمن این. حالا کنار نشسته‌اند و بردند همه چیز ما را. اینها با هم دشمنی کردند، خودشان با هم دشمنی کردند! در هر مملکتی هم «احزاب» درست کردند- حزبهای مختلف. حزبهایی که همه مخالف هم هستند. این آن را بکوبد و آن این را بکوبد. جبهه‌های مختلف؛ حزبهای مختلف «من حیث لا یشعر» و مسلمین مع الاسف به واسطه عدم توجه به عمق مسائل تحت تاثیر واقع شده، و می‌شوند. دولت عراق علی‌ حده و دولت ایران علی‌ حده؛ هر دو مسْلم، اما با هم دعوا و جنگ دارند. دولت پاکستان علی‌ حده، دولت کذا علی‌ حده، و همه‌شان مسْلم، اما با هم جنگ دارند؛ دعوا دارند. امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جم
🔺یکی از کارهای بزرگی که شده است- و گمانم این است که آنها، آن شیاطین، کرده‌اند این است که قرآن و اسلام را آن طوری که هست نگذاشتند ما بفهمیم؛ نگذاشتند مسلمانها بفهمند. 🔺نفوذ کرده است این تبلیغات حتی در عمق ! 🔺این معنا که یک مقدار از اسلام و یک قدری از اسلام مطرح است بین علمای اسلام؛ یک قدری از اسلام است؛ باقی آن مانده است آن زیر و مخفی است. نگذاشتند به اینکه ما اسلام را آن طوری که هست بفهمیم. برای اینکه یکی از خطرهایی که برای خودشان می‌دیدند همین بود که اگر اسلام را آن جوری که هست بفهمند، همه به آن رو می‌آورند، و برای آنها دیگر مقامی باقی نمی‌ماند. نخواستند درست بشود، تعلیمات اسلام را دیدند. 🔺وقتی که انگلیسی‌ها آمده بودند عراق، یکی‌شان شنیده بود که یکی اذان می‌گوید. گفتند این چیست. گفتند اذان می‌گوید. گفته بود به امپراتوری انگلستان هم ضرر دارد این؟ گفتند نه. گفت: هر چه می‌خواهد اذان بگوید! 🔺این بحث و مباحثه‌ای که ما می‌کنیم به‌ امپراتوری انگلستان و به جمهوری امریکا و به، نمی‌دانم، جمهوری شوروی ضرر ندارد. آنها خیلی هم به آن باد می‌زنند که زیاد بشود و بحث تفصیل پیدا بکند! 🔺آنچه برای آنها ضرر دارد، نمی‌گذارند درست بشود. چه وقت می‌شود که مسلمانها توجه بکنند به تعلیمات اسلام؟ توجه بکنند به اینکه صدر اسلام چه جور بود؟ چه وقت توجه می‌کنند به اینکه وضع رسول اکرم، وضع ائمه ما و وضع خلفا، که چه جور بودند آنها؟ چه جور زندگی می‌کردند و چه جور پیشبرد کردند ...؟ یک مشت جمعیتی که هیچ چیز نداشتند چطور دو امپراتوری را این طور از بین بردند. امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2 @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان سپاه، ارتش و بسیج مستضعفان (پایداری و استقامت) 🔸تاریخ: صبح ۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۳/ ۱۸ شعبان ۱۴۰۴ 🔸مکان: تهران، جماران 🔸موضوع: پایداری و استقامت به پشتوانه تاییدات الهی 🔸حضار: رضایی، محسن (فرمانده کل سپاه پاسداران)- صیاد شیرازی، علی (فرمانده نیروی زمینی ارتش)- رحمانی، محمد علی (مسئول بسیج مستضعفان)- فرماندهان و مسئولان قرارگاههای مشترک ارتش و سپاه پاسداران‌ شناسه ارجاع: جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۹ تا صفحه ۴۴۱ امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1363 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/30/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان سپاه، ارتش و بسیج مستضعفان (پایداری و استقامت) 🔸تاریخ: صبح ۳۰ اردیبه
🔹عدد کم بودن اشکال ندارد، ایمان قوی بودن مهم است. و شما بحمد الله و همه ارتش و سپاه ما و سایر ارگانهایی که هستند در جبهه، همه آنها برومندند و چون پشتوانه ایمان در آنها هست نباید از هیچ چیز بترسند و نمی‌ترسند. 🔹 و من حکایتهایی که از جبهه و از دوستانمان در جبهه می‌شنوم و مناجاتهایی که در توی جبهه و سنگرها با خدای تبارک و تعالی می‌کنند، موجب سرافرازی است. شما بدانید که از بعد از اسلام تا کنون یک همچو ارتش و سپاهی نبوده است که سنگرهاشان معبدشان باشد، سنگرها را به صورت مسجد درآورند. شمایید که این کار را کردید و دارید می‌کنید. و شما پیش خدا سرافرازید و خدای تبارک و تعالی به شما قدرت می‌دهد و همین طوری که پیغمبر اکرم با عدد کم لکن با تایید الهی مقاصد خودش را پیش برد و دنیا را در تحت تاثیر خودش قرار داد، شما هم که تابع آن وجود محترم هستید و شما الآن می‌بینید که دنیا در تحت تاثیر شما واقع شده است، شما پیروزید الآن. 🔹شما در دنیا، الآن اینکه انعکاس قدرت شما در کاخ سفید و در کرملین الآن پرتوانداز است، همه قدرتها از شما باک دارند، شما باک از کسی نداشته باشید. همه قدرتها از قدرت اسلام الآن لرزیده‌اند و کارهای شما لرزانده آنها را. شما هیچ، از هیچ قدرتی نترسید. 🍃وقتی خدا با شماست، همه چیز با شماست. شما خدا را دارید و لو اینکه پشتوانه از شرق و غرب ندارید. و این افتخار شماست، افتخار اسلام است که نه به شرق متوجه باشد و نه به غرب متوجه باشد، صراط مستقیم باشد. راه، راه خداست. 🍃در راه خدا نه شهادت و نه نقص عضو و نه گرفتاری هیچ یک از اینها اشکال ندارد. این چیزی بوده است که اولیای خدا از اولی که خلقت تحقق پیدا کرده است، انبیای عظام در طول تاریخ مبتلا به آن بودند و نترسیدند و جلو رفتند و شما امروز قدرتمندانی هستید که در دنیا آواز شما پیچیده است. الآن همه از شما باک دارند و شما از هیچ کس باک ندارید. 🍃 با هم باشید، دست واحد باشید و همه را دعوت به وحدت بکنید، و بحمد الله وحدت حاصل است، حفظ کنید این وحدت را. مادامی که حفظ کنید شما وحدت خودتان را خدا با شماست. یَدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَهِ. وقتی‌ اعتصام به حبل خدا بکنید، خداوند با شماست. 🍃مسلم بدانید که- یک- کسی که خدا با اوست، شهید بشود یا زنده باشد پیروز است؛ و شما چه خدای نخواسته- این یک دعایی است برای همه- همه‌مان چه شهید بشویم و چه پیروز بشویم هر دو پیروزی است. امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1363 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/30/1 @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای کادر مرکزی جنبش امل لبنان (لزوم بیداری مسلمین) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۵ رجب ۱۴۰۰ «۱» 🔸مکان: تهران، جماران 🔸موضوع: لزوم بیداری مسلمین در مقابل مستکبران 🔸حضار: محمد مهدی شمس الدین (نایب رئیس مجلس عالی شیعیان لبنان) و اعضای کادر مرکزی جنبش امل، شاخه نظامی حرکه المحرومین لبنان‌ شناسه ارجاع: جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۱۸ تا صفحه ۳۲۳ امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1359 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/30/2
1359-02-29_064k_سخنرانى_در_جمع_اعضاى_كادر_مركزى_جنبش_امل_لبنان_(لزوم_بيدارى_مسلمين).mp3
6.88M
💢من از سالهای طولانی راجع به اسرائیل و راجع به جنایات او همیشه در خطبه‌ها، در نوشته‌ها، گوشزد کرده‌ام به مسلمین که این یک غده سرطانی است در یک گوشه ممالک اسلامی، و این طور نیست که اکتفا بکند به همان «قدس» و اینها، اینها بنایشان بر این است که پیش بروند 🔅آقای «صدر» یک مردی است که من می‌توانم بگویم او را بزرگ کرده‌ام. 🔅فرهنگ این شرق؛ یعنی شرق اوسط، چون که ما هستیم در آن، فرهنگ مسلمین، غنی ترین فرهنگها بوده و هست، مع الاسف مسلمین نتوانستند از آن استفاده کنند. 🔅ما امیدواریم که یک روزی با جنابعالی، با آقای آسید موسی صدر- سلمه الله تعالی- در قدس با هم نماز بخوانیم ان شاء الله. و ما مایوس نیستیم. مسلمین باید با قدرت پیش بروند. 🔅 امروز تقریباً ابرقدرتها رو به شکستند @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان (ریشه‌های انقلاب- دانشگاه و حوزه) 🔸تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۴ جمادی الثانی ۱۳۹۹ 🔸مکان: قم 🔸موضوع: ریشه انقلاب ایران- مسئولیت سنگین دانشگاه و حوزه- شگردهای ساواک 🔸حضار: دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران‌ 🔸شناسه ارجاع: جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۰۲ تا صفحه ۴۱۶ امام خمینی (ره)؛ 31 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/31/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان (ریشه‌های انقلاب- دانشگاه و حوزه) 🔸تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۴ جما
🔹در این نهضت آن چیزی که ما را پیش برد دو مطلب بود؛ یکی اساس بود و یکی‌اش به واسطه آن اساس تحقق پیدا کرد. 📌آنکه اساس بود اینکه مردم به عنوان اسلام و به عنوان ایمان و عقیده وارد این میدان شدند. 📌چون برای ایمان و اسلام وارد شدند، همه قشرها با هم متحد شدند که آن رمز حقیقی- که اتحاد همه در یک جهت، وحدت همه در یک مسیر- موجب شد که تا حالا ما مطلب را رساندیم. 🔹یعنی مطلب را آن مطلبی که همه ممتنع می‌دانستند، در ایران تحقق پیدا کرد. ممتنع می‌دانستند که یک ملتی با نداشتن ابزار و با نداشتن یک نظام سیاسی که همه را آن، روی آن نظام سیاسی هدایت کند، و خالی بودن دستشان از همه اسلحه‌های روز بلکه همه اسلحه‌ها که اسلحه‌های آنها- حالا را یک قدری غمض عین کنید که یک قدری تفنگ پیدا شده است- آن طور که به ما می‌گفتند کارد توی مطبخ، چوب توی خانه [بود] و باقی هم با دست خالی. زنها هم بچه‌هایشان را بغل می‌کردند می‌آمدندبیرون... امام خمینی (ره)؛ 31 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/31/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان (ریشه‌های انقلاب- دانشگاه و حوزه) 🔸تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۴ جما
🔹الآن وقت این است که همه توجه به این داشته باشند که با هم باشیم- همه با هم. دانشگاهیها که یک عضو موثرند، توجه به این داشته باشند که ما باید با این معممین که یک عضو موثرند [با هم باشیم‌]. 🔹 آقایان خیال نکنند که معممین چه! شما می‌بینید که ملت با اینهاست. ملت- که با شما با آن ملت می‌خواهید کار انجام بدهید- با اینها هستند؛ هر روزی اینها بخواهند ملت را به یک راهی ببرند تبعیت می‌کنند؛ برای اینکه اینها را نماینده امام می‌دانند تبعیت می‌کنند. اینها را از دست ندهید، این یک قوه بزرگی است؛ این قدرت را از دست ندهید. این را من حالا نمی‌گویم؛ نجف هم که بودم- و سابق هم، قبل از آن هم- می‌گفتم که . ماها دیگر عرضه نداریم؛ اینها هستند که می‌توانند کار انجام دهند. این قشر را نباید از دست بدهیم. 🔹 روحانی هم گمان نکند که دانشگاهی چی! مقدرات مملکت ما دست دانشگاهیهاست. فردایِ امروز مقدرات مملکت ما دست اینهاست. این دو قشر با هم باید جور بشوند. این دو طایفه، که هر دو از منوَّر الفکرها هستند لکن مع الاسف شما خیال می‌کنید که آنها فناتیک هستند، آنها هم خیال می‌کنند شما بی‌دین هستید- خیال می‌کردند- حالا نیست این طور دیگر، 🔹این دو طایفه با هم مجتمع بشوند، رشد داشته باشند، رشد سیاسی داشته باشند، بفهمند که از غیر دارند هدایت می‌شوند، از اجانب دارند هدایت می‌شوند به اینکه «آن طایفه را کنار بگذار، اسلام منهای آخوند»، بفهمند که این مساله چیزی است که از خارج دارد انجام می‌گیرد، اغفال می‌کنند شما را، از آن طرف هم آن طایفه بفهمند از اینکه دانشگاهی یک عضو موثری است که ما فردا همه چیزمان دست اینهاست، اگر ایران بخواهد یک سعادتی پیدا کند با دست اینها سعادت پیدا می‌کند، اگر خرابی هم پیدا کند به دست اینها خرابی پیدا می‌کند، این دو قشر با هم متحد بشوند. توجه داشته باشند که مبادا در این هیاهویی که گاهی ایجاد می‌شود ایجاد اختلاف بشود. در این مسائلی که پیش می‌آید مبادا یکوقت یک دستی باشد که بخواهد شماها را از هم جدا بکند. همه با هم باشید، همه با هم همکار باشید، همه این نهضت را پیش ببرید. 💢با شکست انقلاب، ایران دیگر روی خوش نمی‌بیند خدا می‌داند که اگر این نهضت شکست بخورد، تا آخر دیگر ایران روی خوش به خودش نمی‌بیند. همه هستید. منِ طلبه با شمای دانشگاهی فرق نداریم؛ هر دو مسئول هستیم. نه شما باید به عهده من بگذارید نه من به عهده شما. من به اندازه خودم کار می‌کنم، شما به اندازه خودتان کار بکنید. 💢 و همه توجه به این نکته داشته باشید که ما الآن مسائل اساسی‌مان مانده است؛ دنبال این مسائل اساسی باید برویم؛ مسائل فرعی را بعد طرح بکنیم، در سایه مسائل اساسی باید طرح بکنیم. الآن جزء برنامه‌هایتان مسائل فرعی را قرار ندهید. الآن مسائل اصلی‌تان را توجه بکنید و این نهضت را پیش ببرید تا یک حکومت مستقری ما پیدا بکنیم؛ یک حکومتی که ان شاء الله این ریشه‌های‌گندیده‌ای که هستش، اینها هم برداشته بشود. یک حکومت مستقری پیدا بکنیم؛ بعد که حکومت مستقر پیدا کردیم، وقت این است که دانشگاهی مسائل خودش را طرح بکند، معمم مسائل خودش را طرح بکند، بختیاری مسائل خودش را. امام خمینی (ره)؛ 31 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/31/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان (ریشه‌های انقلاب- دانشگاه و حوزه) 🔸تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۴ جما
📌اسلام غیر سایر حکومتهاست. همه حکومتهای عالم- غیر حکومتهای انبیا- همه حکومتهای عالم، خوبهایشان- آنهایی که خیلی هم مردم خوبی هستند- بیش از این کار ندارند که این درست انجام بگیرد؛ دزدی نشود- عرض می‌کنم که- خرابکاری نشود، خوب شود وضع مادی. به معنویات- حکومتها- کار ندارند. به من چه که تو مهذب النفس هستی یا نیستی؟ به من چه که تو آدم صحیحی نیستی بلکه اگر پنهانی هم دزدی بکنی که هیچ کس نفهمد! او کاری ندارد. تو [ی‌] صندوقخانه شما را کاری ندارد: «بیرون نیا عربده بکش، توی خانه‌ات هر کاری می‌خواهی بکن»! فرض کن در خانه فحشا هم بکند، به حاکم چه کار دارد؟ حاکم به این کارها چه کار دارد؟ بیرون نیایید داد و قال بکنید، نظام را به هم نزنید. آن خوبهایشان این طورند. آن بدها هم که اکثراً- یا همه- هستند، آنها هم به فکر این هستند که خودشان چه بشوند. 📌اسلام به همه چیز کار دارد. اسلام قبل از اینکه ازدواج بکنی، نقشه آن بچه‌ای که شما می‌خواهید بعد از ازدواج آن بچه را تولید کنید، نقشه را قبل از ازدواج شما ریخته است: چه جور زنی انتخاب کن، چه جور مردی انتخاب کن، مرد چه جور باید باشد، زن چه جور باید باشد. برای این است که این انسان مثل یک نباتی می‌ماند که باید رشد بکند؛ مثل یک نفر کشاورز که وقتی تخمکاری می‌کند باید زمین را ببیند چه جور زمینی است، کود را ببیند چه جور کودی است- عرض می‌کنم- آب چه وقت لازم دارد کذا، انسان هم یک همچو موجودی است. از قبل از اینکه کشت بشود، زمینش را ملاحظه می‌کند که این‌ زمین چه جور زمینی باید باشد، آنکه می‌خواهد کشت بکند چه جور باشد. بعد از اینکه ازدواج واقع شد، زمان تلقیح چه جور باید باشد. همه ابعاد را می‌خواهد، انسان می‌خواهد درست کند. 📌قرآن کتاب انسان‌سازی است؛ می‌خواهد آدم درست کند. یک آدم اگر موافق تعلیم قرآن درست شود، یکوقت می‌بینید که یک از کار در می‌آید که یک مدرس مثل یک گروه است؛ جلوی قدرت رضا شاه، آن قدرت شیطانی می‌ایستد تنها؛ با پیرمردیِ خودش می‌ایستد، جلویش را می‌گیرد و جلوی شوروی که می‌خواستند به ایران حمله کنند، ... می‌گیرد. اینها هم، خارجیها هم از انسان می‌ترسند و لهذا دانشگاهی‌ها را می‌خواهند نگذارند از آنها انسان پیدا بشود؛ و مدارس ما را هم می‌خواستند نگذارند. و همه‌اش را می‌خواستند به هم بزنند و مساجد را به هم بزنند- همه چیز را. امام خمینی (ره)؛ 31 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/31/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان (ریشه‌های انقلاب- دانشگاه و حوزه) 🔸تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۴ جما
🔰چنانچه در رژیم سابق همین مسائل بود و من راجع به این مسائل همیشه سفارش می‌کردم؛ مع الاسف غلبه داشتند و نمی‌شد. ❗️قبل از ماه رمضان- که از ماه رمضان آنها می‌ترسیدند: مردم مجتمعند و عبادت می‌کنند و منبر هست و محراب هست، اجتماع هست- یک مسئله‌ای پیش می‌آوردند اختلاف بیندازند. قبل از ماه محرّم هم همین کار را می‌کردند؛ یک مسئله فرعی را پیش می‌آوردند که ما از مسائل اصلی غفلت کنیم. ❗️قبل از ماه رمضان می‌گفتند ! تقریباً تمام ماه رمضان را یک دسته‌ای اشکال می‌کردند، یک دسته‌ای رفع اشکال می‌کردند؛ یک دسته‌ای فحش می‌دادند و یک دسته‌ای به این طرف فحش می‌دادند. آنها هم کنار نشسته بودند به ریش ما می‌خندیدند که این طور ما اینها را ملعبه کردیم! تمام ماه رمضان [را] در تمام ایران سر یک کتابی، که بود و هیچ اصلًا چیزی نبود، ضایع می‌کردند وقت ما را. و ما را منحرف می‌کردند از اینکه- آن وقت البته قدرت او بود- که نسبت به آنها یک کلمه‌ای بگوییم. همه نسبت به خودمان صحبت می‌کردیم! ❗️ یک قدری که این سست می‌شد- حالا می‌دیدند که یکوقت اجتماع دیگری است- می‌آمدند مسئله را پیش می‌آوردند؛ مرحوم شمس‌آبادی را. من احتمال می‌دهم- بعضیهای دیگر هم احتمال می‌دهند- که اصل کشتار از خودشان بود. برای اینکه آشوب درست کنند. یک مدت زیادی هم آقایان اهل منبر و پایین و بالا و اینها وقتشان صرف این می‌شد و از آن مطلب‌ اساسی که داشتند اینها، ذهنشان منصرف می‌شد. ❗️بعد می‌دیدند خوب، این هم یک چیز کمی است تمام می‌شود! تمام شد دیگر- عرض می‌کنم که- وقت این است که باز یک ماه رمضانی باشد، یک ماه محرّمی باشد، باز اختلافاتی لازم دارند، باز می‌افتند تو کار! مسئله را پیش می‌آوردند. از آن طرف دامن‌بزن به اینکه این مثلًا چطور است! اهل منبر هم- بی‌توجه به مطلب که عمق قضیه چیست- منبر می‌رفتند و حرف می‌زدند. از آن طرف جوانهای داغ هم- بی‌توجه به واقعیت مطلب- از این ور می‌افتادند. این دو گروه را مقابل هم قرار می‌دادند برای اینکه ذهنشان را از خودشان منصرف کنند. 🔅🔅🔅 پ ن:چه احساس تکلیف ها که بزرگان برای سخنرانی علیه شریعتی نکردند... و چه نامه های تاریخی که نوشته نشد... و چه حکایات قدسی و معنوی در مورد نقد کتاب شهید جاوید که ساخته نشده است... و چه شخصیت ها با طناب های پوسیده به قعر جهنم نرفتند... امام خمینی (ره)؛ 31 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/31/1 @sahifeh_entezar
📖قرآن کتاب انسان‌سازی است؛ می‌خواهد آدم درست کند. یک آدم اگر موافق تعلیم قرآن درست شود، یکوقت می‌بینید که یک «مدرس» از کار در می‌آید که یک مدرس مثل یک گروه است؛ جلوی قدرت رضا شاه، آن قدرت شیطانی می‌ایستد تنها؛ با پیرمردیِ خودش می‌ایستد، جلویش را می‌گیرد و جلوی شوروی که می‌خواستند به ایران حمله کنند، ... می‌گیرد. 📍اینها هم، خارجیها هم از انسان می‌ترسند و لهذا دانشگاهی‌ها را می‌خواهند نگذارند از آنها انسان پیدا بشود؛ و مدارس ما را هم می‌خواستند نگذارند. و همه‌اش را می‌خواستند به هم بزنند و مساجد را به هم بزنند- همه چیز را. #مدرس @sahifeh_entezar
✅یکی از فوائد صحیفه خوانی پی بردن به مناسبات بین امام(ره) و سایر علما و شخصیت های مذهبی است؛ در این میان نامه نگاری های بین امام (ره) و (ره) از حجم قابل توجهی برخوردار است. ✅نامه زیر یکی از همین موارد است که البته به کج رفتاری های اطرافیان آقای اشاره می کند؛ 🔸خرداد ۱۳۴۳/ محرّم ۱۳۸۴ 🔸جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۳۳ تا صفحه ۳۳۴ 👈امام خمینی (ره)؛ 01 خرداد 1343 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/43/03/01/1
صحیفه انقلاب
✅یکی از فوائد صحیفه خوانی پی بردن به مناسبات بین امام(ره) و سایر علما و شخصیت های مذهبی است؛ در این
🔹چون وقت بسیار ضیق بود، حتی یکی- دو ساعت تعویق نیز جایز نبود، امکان نداشت مطالب مرقومه عمل شود. در اینجا نیز بعد از ملاقاتها و رفت و آمدها موفق نشدم که به امضای آقای شریعتمداری برسانم ولی آقای آقا نجفی امضا کردند و طبع و نشر شد. 🔹این معنی بسیار خلاف صلاح بود. امروز یکی از بستگان ایشان را خواستم و باز تاکید کردم که خودشان جداگانه نشریه بدهند؛ اگر عمل شود صلاح جامعه و خودشان است‌. 🔹چیزی که موجب تاثر داعی است مطلبی بوده که خدمت حضرت عالی عرض شده است که ایشان سه مرتبه وقت خواستند و بنده وقت ندادم و خودشان تشریف آورده‌اند و نپذیرفتم و از اندرون بیرون نیامدم. 🔹خیلی تعجب است که اصحاب یا دوستان ایشان این نحو شایعات کذب را [رواج‌] می‌دهند برای مقاصد باطلی، و دین خود را برای دنیای دیگران از دست می‌دهند. مردم شاهد رفتار بنده با ایشان و سایر آقایان هستند. شب نوزدهم ذی الحجه به عنوان دیدن عید، خدمت ایشان و صبح نوزدهم خدمت آقای‌ نجفی و آقای گلپایگانی رسیدم. یکی از اصحاب ایشان که اخیر کویت رفته است دروغهایی گفته است برای اهانت بنده. در تهران بعضی دوستان ایشان گفته‌اند چراغانی مدرسه فیضیه به وسیله سی هزار سازمانی شده است. اینها مصیبتهایی است که اسلام و مسلمین به آن مبتلا هستند. در تبریز نیز شایعات دروغی دادند. 🔹آقایان گمان می‌کنند اگر خمینی از بین برود برای آنها خوب است. خداوند هر چه صلاح حال مسلمین است پیش آورد و لو به فنای خمینی. من می‌ترسم وضع این آقایان در جامعه به سستی گراید، و من راضی نیستم‌. 🔹از حضرت عالی مستدعی هستم اگر صلاح می‌دانید شما- بدون اینکه اشاره باشد به اینکه بنده عرض کردم- آقایان را نصیحت فرمایید که تجدید نظر در اقدامات خودشان بفرمایند. 📌خدا می‌داند تفرقه و خلاف، به دین و دنیای همه صدمه می‌زند و دشمن از فرصت نتیجه می‌گیرد ... 💢 @sahifeh_entezar
#استفتاء آقای محمد علی گرامی 🔻مستدعی است حکم فرقه #بهاییه را از نظر شرع انور در جهت ازدواج با مسلمانان- زن دادن و زن گرفتن- و همچنین در جهت طهارت و نجاست و خصوصاً وارد شدن آنها به حمامهای مسلمانان روشن فرمایید. ممنون می‌شویم. الداعی محمد علی «گرامی» القمی‌ 🔻بسمه تعالی‌ 💢این طایفه #ضالّه، #کافر و #نجس هستند و #ازدواج با آنها جایز نیست و به حمام مسلمین نباید وارد شوند. روح الله الموسوی الخمینی‌ 🔸خرداد ۱۳۴۲/ محرّم ۱۳۸۳ 🔸جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۳۷ @sahifeh_entezar
❗️اصل بهره از پول یک امری است بسیار خلاف انصاف و خلاف انسانیت که یک پولی آنجا گذاشته‌اند، بعد آن پول نه کاری، نه چیزی، یک چیزی در آورند. ‼️بدترین انواع #استثمار همین رباست که در مقابل هیچ، خود پول که هست و در مقابل هیچ، این بزاید، بهره بردارد. ‼️ در اسلام، این البته به هر صورتش حرام است حتی این فرارهایی که بعضیها جایز می‌دانند، این فرارها هم صحیح نیست. ‼️فرار از ربا هم صحیح نیست. یک راههایی گفته شده است، لکن آنها هم صحیح نیست بهره‌برداری از این نقود و از پول به هیچ وجه در اسلام جایز نیست. 🔸۱ خرداد ۱۳۵۸/ ۲۵ جمادی الثانی ۱۳۹۹ 🔸جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۲۵ تا صفحه ۴۲۶ #ربا #بانک @sahifeh_entezar
✍️نامه ای از سر دلسوزی خطاب به فقهای شورای نگهبان 🔸احتمالًا خرداد ۶۷/ شوال ۱۴۰۸ 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۶۱۲ تا صفحه ۶۱۳ #شورای_نگهبان #آیت_الله_خزعلی @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
✍️نامه ای از سر دلسوزی خطاب به فقهای شورای نگهبان 🔸احتمالًا خرداد ۶۷/ شوال ۱۴۰۸ 🔸جلد ۲۱ صحیفه امام
📌گاهی دیده می‌شود که بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می‌شوند که موجب وهن شورای نگهبان است. فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی که مورد درگیری هست وارد شوند. 📌 از باب مثال در شان شورای نگهبان و حتی خود حضرت آقای خزعلی نیست که به افراد مختلف تندی کند. اینکه دیگر روشن است که روی منبر و یا هر کجا حرام است به مسلمانی نسبت کمونیستی داد. بر فرض که ایشان بگوید من نسبت ندادم ولی این را که معترفند که گفته‌اند: می‌گویند، آقای سلامتی کمونیست است. 📌 آیا این توهین و گناه بزرگ از شخصی که عضو شورای نگهبان است آن هم به مسلمانی که نماینده مردم تهران است، شرعاً چه صورتی دارد. 📌مادامی که شما اینگونه عمل می‌کنید باز هم توقع دارید تند احترام شما را بگیرند. 📌آیا شخصی که می‌آید نزد فقهای شورای نگهبان و می‌گوید: اگر گناهی هم کرده‌ام توبه می‌کنم، راه درستی را رفته است یا کسی که روی منبر این توبه را به عنوان ضعف یک نماینده نقل می‌کند؟ بحث بر سر خوبی و بدی نمایندگان و سایر افراد نیست، بحث بر سر راه گناه و کج رفتن است. 📌همه باید توجه کنیم که آلت دست بازیگران سیاسی نشویم. باید سعی شود آقایان به عنوان منبری پرخاشگوی که تا این مرحله حاضر است پیش رود معرفی نشوند. 📌شما نگویید، آنها به ما بد می‌گویند و ما با این صحبتها جواب آنها را می‌دهیم. آنها که به شما بد می‌گویند، پست مقدس شورای نگهبان را ندارند. شما در مکانی نشسته‌اید که باید خیلی از مسائل را با سکوت و وزانت خویش حل کنید. 📌حواستان را جمع کنید که نکند یک‌مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ای‌ها همه چیزتان را نابود کرده‌اند. من به شما آقایان علاقه‌مندم ولی لازم می‌دانم گاهی که مسئله‌ای را می‌بینم تذکر دهم. @sahifeh_entezar
♻️در وصف مقام معلم 🔅«تعلیم» سرمشق همه انبیاست که از طرف خدای تبارک و تعالی به آنها ماموریت داده شده؛ ماموریت خدا به انبیا همین است که بیایند و آدم درست کنند. و آنهایی که به انبیا نزدیکترند آنها به مقام آدمیت نزدیکترند. 🔅لکن برای فرهنگیها مسئولیت بسیار هست. هر چه شغل عظیم باشد، مسئولیت به همان مقدار بزرگ و عظیم است. 🔅معلم است که انسانها را یا مهذب بار می‌آورد، متعهد بار می‌آورد، و یا انگل بار می‌آورد و وابسته. همه از مدرسه‌ها بلند می‌شود. همه سعادتها و همه شقاوتها انگیزه‌اش از مدرسه‌هاست، و کلیدش دست معلمین است. 🔅باید معلمین توجه داشته باشند اولًا، به شغل شریف خودشان که شغل انبیاست، و ثانیاً به مسئولیت خودشان که همان مسئولیت انبیاست. انبیا مسئولند؛ ✅کانَّه فرهنگ سایه‌ای است از نبوت؛ و فرهنگیها سایه‌ای هستند از نبی. این سایه باید عمل کند به آن طوری که ذی ظل عمل کرد. اینکه می‌گویم «سایه»، برای این است که سایه از خودش هیچ نباید داشته باشد؛ همان طوری که یک سایه‌ای وقتی که می‌افتد روی زمین از یک شخص، حرکت، حرکت شخص است، و سایه به حرکت شخص حرکت می‌کند. اینکه سلطان را می‌گویند «ظل الله» این بزرگترین چیزی است که اگر ما تصور کنیم، تمیز می‌دهیم ما بین حق و باطل. 🔅ظل خدا- باید- وقتی «ظل الله» است که حرکتش حرکت خدا باشد؛ از خود هیچ نداشته باشد. پیغمبر اکرم «ظل الله» است؛ برای اینکه ... و مَا رَمَیتَ إذ رَمَیتَ و لَکِنَّ اللهَ رَمَی آنهایی که با تو مبایعه کردند یُبَایعُونَ الله ؛ بیعت با پیغمبر بیعت خداست. چرا؟ برای اینکه پیغمبر هر چه دارد از خدا، و هر چه می‌بیند خدا، و فانی است در او. هر حرکتی پیغمبرها می‌کنند همانی است که مطابق رضای خداست. به حرکت او، به تحریک او حرکت می‌کنند. از خودشان حرکت ندارند؛ به تحریک او حرکت می‌کنند. شما هم، فرهنگیها هم، ظل انبیا باید باشید. @sahifeh_entezar