eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5.1هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره اعلی.منشاوی
360.6K
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی 🕑 زمان:3دقیقه 📈جزء سی ام -سوره اعلی 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏
🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی 📁 سوره اَعلی هشتاد و هفتمین سوره و از سوره‌های مَکّی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. نام سوره (اعلی‌) از آیه اول آن گرفته شده و به معنای «برتر» است. آیات ابتدایی سوره، پیامبر(ص) را به تسبیح خداوند فرا می‌خواند و سپس هفت صفت برای خداوند برمی‌شمرد و در ادامه از مؤمنان خاشع و کافران شقی و عوامل سعادت و شقاوتِ این دو گروه سخن می‌گوید. 📁 در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است که هر کس این سوره را بخواند، خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم، موسی و محمد(ص) نازل کرده، ده حسنه می‌دهد. در روایات همچنین آمده است که پیامبر(ص) این سوره را دوست می‌داشت. 📐 سوره اَعلیٰ را به این مناسبت «‌اَعلی‌ٰ» می‌نامند که با تسبیح پروردگار بلندمرتبه آغاز می‌شود. اعلی به معنای برتر، بلند و بالای هر چیزی است. 📐 سوره اعلیٰ جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادوهفتمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن قرار دارد. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
21.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
* 🎥 اهمیت و جایگاه ماه ذی القعده و دهه اول ذی الحجه 🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۱۰ دقیقه 📥 حجم: ۲۰ مگابایت ‌ ‌
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: جریان هزاران نفری که قران می فرماید: «خداوند فرمان مرگ بر آنان داد و آنان مردند و مجددا زنده شدند» چیست؟ 🌺 پاسخ: در آیه 243 سوره مبارکه بقره می خوانیم: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (1) آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه ‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند). سپس خدا آنها را زنده كرد، (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏ كند، ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى ‏آورند. 🌼در تفسیر نمونه ذیل آیه فوق در شأن نزول آن این گونه آمده است: 🍁در يكى از شهرهاى" شام" بيمارى طاعون راه يافت و با سرعتى عجيب و سرسام‏ آور مردم يكى پس از ديگرى از دنيا مى‏ رفتند در اين ميان عده بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند آن محيط و ديار را ترك گفتند از آنجا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند پروردگار، آنها را نيز در همان بيابان به همان بيمارى نابود ساخت. 🍀 از بعضى روايات استفاده مى‏ شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏ هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل‏(2) كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند. 🔶 گر چه آيه فوق اشاره به عدد خاصى نكرده، و تنها واژه" الوف" كه به معنى هزارها است، به كار برده، ولى بعضى از روايات، تعداد نفرات آنها را ده هزار و بعضى هفتاد يا هشتاد هزار ذكر مى ‏كند. 🔻نكته ديگرى كه در اينجا شايان توجه است مساله امكان" رجعت" است كه از اين آيه به خوبى استفاده مى ‏شود. 🌸توضيح اينكه: در تاريخ گذشتگان مواردى را مى ‏يابيم كه افرادى بعد از مرگ، به اين جهان بازگشتند مانند ماجراى جمعى از بنى اسرائيل كه همراه موسى (علیه السلام) به كوه طور رفتند كه در آيه 55 و 56 سوره بقره آمده و داستان عزير يا ارميا كه در آيه 259 همين سوره آمده، و همچنين حادثه ‏اى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده است. 🔹بنا بر اين مانعى ندارد كه همين مساله در آينده نيز تكرار شود. دانشمند معروف شيعه مرحوم" صدوق" نيز به همين آيه براى امكان مساله رجعت استدلال كرده و مى‏ گويد: يكى از عقايد ما اعتقاد بر رجعت است (كه گروهى از انسانهاى پيشين بار ديگر در همين دنيا به زندگى باز مى‏ گردند).و نيز مى ‏تواند اين آيه سندى براى مساله معاد و احياى مردگان در قيامت باشد.(3) پی نوشت ها: 1. بقره/243. 2." حزقيل" طبق بعضى از روايات سومين پيشواى بنى اسرائيل بعد از موسى (علیه السلام) بود. 3. تفسير نمونه، ج‏2 ص 218.
🔰مولا علی علیه السلام و و و پیشرو دست و رو سفیدان 📒ابن مردویه اصفهانی از علمای روایت کرده است: ✍️ ٢٥. ابن مردويه، حدثنا محمد بن علي بن دحيم، قال: حدثنا الحسن بن الحكم الخرزي، قال: حدثنا إسماعيل بن أبان، قال: حدثنا صباح بن يحيى المزني، عن الحارث بن حصيرة، عن القاسم بن جندب، عن أنس قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): "يا أنس، أسكب لي وضوء - أو ماء"، فتوضى وصلى، ثم انصرف. فقال: "يا أنس أول من يدخل علي اليوم أمير المؤمنين، وسيد المسلمین وخاتم الوصيين، وإمام الغر المحجلين" فجاء علي (عليه السلام) حتى ضرب الباب. فقال: "من هذا يا أنس؟". قلت: هذا علي. قال: "افتح له" فدخل. 📚مناقب علی بن ابی طالب،ص۵۹،ح ۲۵ 📝 گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای انس، آب وضو یا آبی برای من حاضر کن. پس ساخته و گزاردند. سپس فرمودند: ای انس، اولین کسی که امروز بر من داخل شود، امیر مومنان و سرور مسلمانان و خاتم جانشینان و پیشرو دست و رو سفیدان می‌باشد. ناگهان علیه السلام آمد و در را کوبید. پس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: ای انس، او کیست؟ گفتم: او علی علیه السلام است. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: در را به روی او باز کن. پس او داخل شد.
رسیدن به خدا نماز هزار "قل هو الله" نمی خواهد! 🔸آیت الله فاطمی نیا 🔹من خسته شدم بس که تکرار کردم که این دین، دین کیفیت است نه کمیّت! خدا و شما را شاهد میگیرم که مقصود من این نیست که ما مستحبات انجام ندهیم، نمازهای طولانی نخوانیم، اینها به جای خودش هست اما بعد از همه اینها بدانید که رسیدن به خدا نماز هزار "قل هو الله" نمی خواهد! 🔸عمدتاً باید با باطن خود به خدا برسید ! اگر هزار "قل هو الله" هم خواندی خودت میدانی، من فضولی نمی کنم! اما امامان ما فرمودند با باطن خود زودتر به خدا می رسید. 🔹هنوز باطن را اصلاح نکرده نماز هزار قل هو الله می خواند، چه فایده ای دارد؟ باطن را اصلاح نکرده مرتب دعای کمیل می رود! چه فایده ای دارد؟ باطن را اصلاح نکرده و هنوز بلد نیست که در منزل با همسر و فرزندان خودش چطور رفتار کند اما هر سال به عمره می رود ! دین ما مسخره که نیست! 🔸آقای بهجت شانزده ساله بود که پدر ایشان پیغام داده بود که راضی نیستم هیچ مستحبی را به جای آوری! چرا گفته بود؟ چون می ترسید ایشان از دین زده شود. حتی نماز ایشان در آن سن نمازی عاری از مستحبات بود به خاطر امر پدر اما در همین شانزده سالگی صاحب کرامت شد ! به خاطر عمل به وظیفه، اطاعت امر خدا! 🔻امام صادق (ع) می فرماید عمل به وظیفه باعث حصول معرفت است. این دین ، دین بزرگی است!.
روزهاست من و تو انتظار می کشیم انتظاری جان سوز برای دیدار یار ما او را مدت هاست به تماشای آمدن نشسته ایم با چشمانمان دستانمان و قدری عشق در قلبمان اما تنها رویِ صندلی دین نشسته ایم و فریادِ ایمان برایِ همگان سرداده ایم تا دیده شویم قدری رُخ بنماییم و ناممان را بگذارند دست رویِ دست که نه دست به تایپ کلمات زیبا برده ایم! گوش به نواهایِ عاشقی او سپرده ایم! و آیا یک بار میانِ خلوتمان با خدا او را خوانده ایم؟! برای ظهورش اشک ریخته ایم؟! دستی بلند کرده ایم برایِ قسم به ابرویِ عمه جانشان ظهورشان را از پروردگارِ عالمین بخواهیم؟! و ما این چنین شیعه ایم.... شیعه یِ اسمیِ مولایمان.
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️از گذشتگان عبرت بگیریم که ما هم مثل آنها به مرگ نزدیکیم و چهار روز باقی‌مانده عمر را گمان نکنیم که چهارصدهزار سال خواهد بود. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۹۵
✨💫✨💫✨💫✨   📲📿جواب دادن به موبایل در حال نماز📿📲 🤔سوال: اگر در نماز موبایل زنگ بزند ، آن را  قطع کنیم و یا اینکه ببینیم چه کسی بوده   است  یا اینکه پیامک رسیده را بخواهیم چه حکمی دارد ؟ پاسخ : ✅ این سوال دو بخش دارد . شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال خواندن نماز هستید ، تلفن همراه شما زنگ بزند . با یک دست آن را قطع می کنید و نماز را ادامه می دهید . در این حد اشکالی ندارد . اما در بخش دوم که گفته شده شخص در میان نماز پیامک بخواند ، ممکن است که اگر مبالات نماز به هم نخورد و طول نکشد نماز باطل نباشد. اما سوال من این است که آیا در نماز جای این کارها است ؟ لااقل این کار کراهت دارد . چونکه ما در نماز داریم که اگر شخص برای شنیدن سخن دیگری ساکت شود که حرف او را گوش دهد ، در صورتیکه مبالات نماز به هم نخورد باطل نیست اما کراهت دارد . اگر هم مبالات به هم بخورد نماز باطل است . اگر شما در نظر خود بخواهید به دیدار یک شخصیت بزرگ و محترمی بروید آیا با تلفن همراه روشن می روید ؟ معمولاً آن را خاموش می کنید و مراقب هستید که سر و صدایی نباشد . انسان در حال سخن گفتن با خالق هستی است که هرچقدر شما او را بزرگ فرض کنید ، خداوند بزرگتر از آن است . هرچه قدر مقام را بالا فرض کنید در مقابل مقام بالای الهی هیچ است . 👈🏽لذا انسان قبل از نماز باید توجه به این امور داشته باشد . اگر سر و صدای تلویزیون است فرد در جایی نماز بخواند که سرو صدا نباشد . اگر افرادی با یکدیگر صحبت می کنند برای نماز به جایی برود که سروصدای آنها مزاحم نباشد . گوشی تلفن را کناری بگذارد و بعد ازنماز آن را ببیند . اما اگر مبالات نماز به هم نخورد و در نماز حرفی زده نشود ، نماز باطل نیست . ولی ⬅️ ما یک نماز صحیح داریم و یک نماز مقبول . بعضی از نمازها صحیح هستند اما نمره نمی گیرند و قبول نمی شوند . *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پاسخ به سوالات استاد فلاح زاده ---------------------------