eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
455 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 💧 و 💧 🍓 الهی ... اَنْتَ الَّذى اَشْرَقْتَ الْاَنْوارَ فى قُلُوبِ اَوْلِيآئِک، حَتّى عَرَفُوک وَ وَحَّدُوک، 🍓 و اَنْتَ الَّذى اَزَلْتَ الْاَغْيارَ عَنْ قُلُوبِ اَحِبّائِک، حَتّى لَمْ يُحِبُّوا سِواک، وَلَمْ يَلْجَئُوا اِلى غَيْرِک، 🍓 انْتَ الْمُوْنِسُ لَهُمْ حَيْثُ اَوْحَشَتْهُمُ الْعَوالِمُ. 🍋 خدای من! ... تويى که تاباندى انوار [معرفت] را در دل اوليايت تا اين که تو را شناختند و يگانه ات دانستند 🍋 و تويى که اغيار و بيگانگان را از دل دوستانت براندى تا اين که کسى را جز تو دوست نداشته و به غير تو پناهنده و ملتجى نشوند 🍋 و تويى مونس ايشان در آن جا که عوالم وجود آنها را به وحشت اندازد. 📚 مفاتیح الجنان ، دعای
‍ ❇️ ، آنها كه در عرفان خداوند از کُمّل هستند، منتهای سير را می‌دانند: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ.¹» 💖 مداومت به این ذکر در ، قلوب مستعدّین سير إلی اللّه را می‌کند؛ آنهایی این مقام را دریافتند كه شهد آن شربت را چشيده‌ا‌ند، اين مقام ابتدا و اول این راه است. 🏴 علیه‌السلام در دعای عرفه دوازده «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» گفته است؛ اهلش به اين نكته دقّت كنند، را بخوانند، را ببينند، سورۀ را مطالعه كنند. 🐳 علی ‌نبینا و آله‌ و علیه ‌السلام در زندانِ شكم ماهی گفت: ‌«لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين.» 🔰 سيدالشهدا علیه‌السلام بعد از اين جمله، يازده جمله‌ی ديگر اضافه كرد؛ معنايش اين است كه يونس علیه‌السلام در مرتبه‌ی اول و علیهماالسلام در رتبه‌ی دوازهم است و فوق اين عدد ديگر رتبه نيست: ﴿إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا²﴾، مرحله‌ی دیگری تصوّر ندارد. ✅ تمام مراحل شهور معرفت، كه باطن اين آيه است، در دعای عرفه طی شده است. 👈🏻 در حقیقت امام حسین علیه‌السلام به یونس علیه‌السلام می‌فرماید: تو چنین گفتی: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» ولکن مراتب دیگر مانده كه من بیان می‌کنم: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِين، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْخَائِفِينَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْوَجِلِينَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الرَّاغِبِينَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُهَلِّلِينَ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُكَبِّرِينَ...³» 🌊 هر یک از اين جمله‌ها اقيانوسی از می‌باشد كه هزاران جبرئیل و میکائیل و اسرافیل در اين دريای بی پايان مستغرق است. ✨ چه کسی درک می‌کند وقتی آن حضرت می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ»، چگونه را طی می‌نماید؛ از توحيد در مقام ، توحيد در مقام ، توحيد در مقام ، تا به توحيد در مقام رسیده و می‌فرماید: «تَرَكْتُ الْخَلْق طُرّاً فِي هَوَاكَا * وَاَيْتَمْتُ الْعِيَالَ لِكَيْ اَرَاكَا * وَلَوْ قَطَّعْتَنِي فِي الْحُبِّ اِزباً *** لَمَاحَنَّ‌ الْفُؤادُ اِلي سِوَاكَا.⁴» ‼️ تمام عرفای اولين و آخرين در «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» اول او وا مانده‌اند، تا چه رسد به مراحل بعدی که آن حضرت در بیانش طی کرده است. 📌 ۱. و ذو النّون را، آنگاه كه خشمناک برفت و پنداشت كه هرگز بر او تنگ نمی‌گيريم و در تاريكى ندا داد. (انبیا/۸۷) ۲. شمار ماه‌ها در نزد خدا، در كتاب خدا از آن روز كه آسمانها و زمين را بيافريده، دوازده است. (توبه/۳۶) ۳. دعای امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه ۴. ای خدا! از همه ‌كس، از همه چيز در راه تو گذشتم و برای ملاقات تو از همه‌ی وابستگان چشم پوشيدم، ای خدا! اگر در راه محبت تو پاره پاره شوم، دل من به سوی غير تو تمايل نخواهد كرد. (منتهی الآمال، محدث قمی، ج۱، ص۶۹۹) 🎙 برگرفته از سخنان آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۱۵/ اسفند/ ۱۳۸۰ ◻️
AUD-20200729-WA0037.mp3
2.49M
🌹شب و روز عرفه زمان توبه و درخواست: 🔊 🚩 📌 آیت_الله_مجتبی_تهرانی ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
🚩اعمال روز عرفه : 🖍اوّل: غسل. پيش از زوال [رسيدن آفتاب به وقت شرعى ظهر] غسل استحباب دارد. 🖌دوم: زيارت حضرت سيد الشّهداء عليه السّلام كه برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلكه افضل از اين است، و روايات در كثرت فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز متواتر است. و اگر كسى در اين روز توفيق يابد، كه زير قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش كمتر از كسی كه در عرفات باشد نيست، بلكه بيشتر و بيشتر است. 🖍سوم: پس از نماز عصر، پيش از آنكه مشغول خواندن دعاهاى عرفه شود، در زير آسمان دو ركعت نماز بجا آورد، و به گناهانش نزد خدا اعتراف و اقرار نمايد، تا به ثواب دست يابد، و گناهانش آمرزيده گردد، آنگاه به اعمال و دعاهاى عرفه كه از ائمه طاهره عليهم السّلام روايت شده است مشغول گردد. شيخ كفعمى در كتاب «مصباح» فرموده: براى كسیكه از دعا خواندن ضعف پيدا نكند روز عرفه مستحب است. 🖍و چون وقت زوال رسيد، زير آسمان رود، و نماز ظهر را با ركوع و نيكو بجا آورد، و چون از نماز ظهر و عصر فارغ شود، دو ركعت نماز بخواند، در ركعت اول پس از سوره «حمد» سوره «توحيد» و در ركعت دوم بعد از (حمد) سوره (كافرون) بخواند. 🖌پس از آن چهار ركعت نماز بجا آورد، در هر ركعت پس از سوره (حمد) پنجاه مرتبه سوره (توحيد) بخواند. 🖌سپس اين تسبيحات را كه از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله روايت شده است، بخوان: سُبْحانَ الَّذى فِى السَّمآءِ عَرْشُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الاَْرْضِ حُکْمُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْبَحْرِ سَبیلُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى النّارِ سُلْطانُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ سُبْحانَ الَّذى فِى الْقِیمَةِ عَدْلُهُ سُبْحانَ الَّذى رَفَعَ السَّمآءَ سُبْحانَ الَّذى بَسَطَ الاْرْضَ سُبْحانَ الَّذى لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَیْهِ. 🖌سپس صد مرتبه بگو: سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ. و سوره «توحيد» را صد مرتبه، «اية الكرسى» را صد مرتبه بخوان، و صد مرتبه بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست و ده مرتبه بگو: لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ. و ده مرتبه: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ الیه ده مرتبه : يَا اللَّهُ ده مرتبه : يَا رَحْمَنُ ده مرتبه: يَا رَحِيمُ ده مرتبه: يَا بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الاکرام ده مرتبه: يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ ده مرتبه: يَا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ. ده مرتبه: يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ و ده مرتبه : آمِينَ آنگاه بگو: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ يَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و حاجت خود را بخواه كه به خواست خدا برآورده خواهد شد، 🖍 آنگاه اين صلوات را كه از امام صادق عليه السّلام روايت شده بخوان، كه هركه بخواهد محمّد و آل محمّد عليهم السّلام را در فرستادن صلوات بر ايشان مسرور نمايد، بگويد: اللَّهُمَّ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ........ 🖌پس دعاى امّ داود را كه بيانش در ضمن اعمال نیمه ماه رجب گذشت بخوان 🖍 آنگاه اين تسبيح را كه ثوابش در زيادتى شماره نمی شود. بگو: سُبْحَانَ اللَّهِ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ...... 🖍سپس میخوانى دعاى «اللّهم من تعبّا و تهيا» را كه در اعمال شب جمعه گذشت. 🖌پس بخوان دعاهای روز عرفه را که جامعترین آن، حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام است و دعاى على بن الحسين عليهما السلام، كه شيخ طوسى در كتاب «مصباح المتهجّد» هنقل فرمود. 🔹مفاتیح‌الجنان ✦┈┈••✾•🌟•✾••┈┈✦ ⚜️
‎⁨دعای عرفه آسان⁩.pdf
1.82M
﷽ فایل 👆👆👆👆 با جداسازی عبارتها و ترجمه بسیار عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: مگه امام حسين (ع) روز عرفه دعاي عرفه رو نخواندن. 🌸☘️☘️☘️☘️☘️🌸 🌺پاسخ: دعای عرفه امام حسین(علیه السلام) مربوط به روز عرفه سالهای قبل از سال 60 هجری قمری می باشد.چرا که خروج امام حسین(علیه السلام) از مکه در روز هشتم ذیحجه سال 60 هجری قمری و قبول از شروع مناسک حج و وقوف در عرفات از قطعیات تاریخی است. 🌺 ☘️🌺 🌺☘️🌺☘️🌺☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khotbe ghadir part2.mp3
2.19M
خوانش پیامبر اکرم 2️⃣بخش دوم خطبه : فرمان الهی برای اعلان ولایت امیرالمومنین علیه السلام
❓❓پرسش 🔰اولین شهید قیام حسینی مسلم بن عقیل است یا سلیمان بن رزین؟؟ 🔰لطفاً زندگی‌نامه سلیمان بن رزین را که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید، بیان نمایید. 🔰🔰🔰پاسخ اجمالی🔰🔰🔰 سلیمان بن رزین، یکی از غلامان امام حسین(ع) و یکی از شهدای کربلا بود. وی یکی از شهیدانی است که در دفاع از امام و مولای خود جان خویش را فدا نمود.[1] بر اساس گزارش برخی منابع متأخر، مادر سلیمان کبشه نام داشت و کنیزی بود که امام حسین(ع) او را با هزار درهم خرید. کبشه در خانه‌ی «ام‌اسحاق بنت طلحه بن عبدالله» همسر امام حسین(ع)، خدمت می‌کرد. او سپس با ابو رزین ازدواج نمود که ثمره‌ی ازدواج آنها فرزندی به نام سلیمان شد[2] که در خدمت امام حسین(ع) بود. در جریان قیام امام حسین(ع)، حضرتشان نامه‌ای به یزید بن مسعود نهشلى،[3] مالک بن مسمع بکری، احنف بن قیس، منذر بن جارود، مسعود بن عمرو، قیس بن هیثم و عمرو بن عبیدالله بن معمر که از بزرگان بصره به شمار می‌آمدند نگاشت آن‌را توسط سلیمان بن رزین برای آنها فرستاد. به دلیل اختناق حاکم بر آن سرزمین، چند نفر از این افراد، رسیدن نامه‌ای از سوی امام(ع) را کتمان کرده و با هیچ‌کس سخنی در مورد آن به میان نیاوردند، اما یکی از آنان به نام منذر بن جارود ترسید که این نامه دسیسه‌‌ای از جانب عبیدالله بن زیاد باشد، و از طرفى بحریّه دختر منذر، همسر عبیداللَّه بود (و ابن زیاد داماد او به شمار می‌آمد)؛[4] از این‌رو سلیمان که نامه‌‌رسان امام بود را دستگیر کرد و به ابن زیاد تحویل داد. در پی این اقدام خائنانه، عبیدالله نیز سلیمان را به شهادت رساند.[5] بر این اساس، سلیمان بن رزین در راه قیام امام حسین(ع) و قبل از روز عاشورا و اولین شهید در این مسیر در شهر بصره به شهادت رسید. سپردن مأموریت رساندن نامه به سران بصره را می‌توان دلیلی بر اعتماد امام(ع) نسبت به این غلام و جایگاه بالای او نزد آن‌حضرت(ع) دانست. در زیارت‌نامه شهدا، نام قاتل او، سلیمان بن عوف حضرمی اعلام شده و بر او نفرین فرستاده شد: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ سُلَیمَانَ‏ مَوْلَى‏ الْحُسَینِ‏ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَهُ سُلَیمَانَ بْنَ عَوْفٍ الْحَضْرَمِی».[6] 📖📖 منابع: [1]. شیخ مفید، الاختصاص، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 83، قم، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، چاپ اول، 1413ق. [2]. مامقانی، عبدالله‏، تنقیح المقال فی علم الرجال‏، محقق، مامقانی، محی‏الدین و مامقانی، محمدرضا، ج 33، ص 282، قم، موسسة آل البیت(ع) لإحیاء التراث‏، چاپ اول، 1431ق. [3]. سید بن طاوس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ترجمه، فهری، سید احمد، ص 38، تهران، جهان، چاپ اول، 1348ش. [4]. همان، ص 44. [5]. طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 5، ص 357 – 358، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق. [6]. ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، گردآورنده، آخوندی، محمد، ج 2، ص 575، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1367ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا