eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5.1هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره 002 بقره ؛ آیه 277.mp3
767.6K
توسط 💚 سوره بقره ، آیه ۲۷۷ 💚 🍇 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ 🍇 ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ، ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍشی [ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ] ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻪ ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰ‌ﺷﻮﻧﺪ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توصیه‌ی حضرت جبرئیل به حضرت آدم علیهماالسلام! 📹 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 می‌گویند که اولاد حضرت آدم علیه‌السلام زیاد شده بودند؛ (هزار و صد [سال تقریباً] عمر کرده بوده). زیاد در محضر او قال‌وقیل می‌کردند و آدم ساکت بود و ابداً هیچ حرفی نمی‌زد. 🔹 یک دفعه ملتفت شدند و [ به حضرت آدم ع] گفتند: ما این‌همه شلوغ‌کاری می‌کنیم، پدرِ ما ابداً یک کلمه‌ای نمی‌گوید و همانطور نگاه می‌کند. تعجب کردند! 🔸[گفتند:‌] آقا! بابا! شما اینجا ساکت و صامت اینجا نشسته‌اید و هیچ نمی‌گویید! ما این‌همه سروصداها می‌کنیم، این‌همه بازی‌ها می‌کنیم، این‌همه کارها می‌کنیم! ⭕️ حضرت آدم علیه‌السلام به اینها فرمود: آن وقتی که جبرئیل ما را به این زمین آورد، به من فرمود: اگر می‌خواهی برگردی به همان جایی که از اول بودی، به همان بهشتی که از اول بودی، فَأَقْلِلْ کَلامَکَ؛ کم سخن بگو!! 📚 بیانات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در درس خارج اصول، ٢١ اردیبهشت ١٣٨٨
⁉️ سوال : 🔹 آیا زن 👩🏻 می تواند بدون اجازه شوهر 👱🏻‍♂️، در فضای مجازی 🖥 اینترنت، رابطه گسترده ای با دیگران 👥 داشته باشد؟ ⭕️ پاسخ: 🔰اگر مستلزم تصرف در اموال شوهر نباشد، اجازه لازم نیست، ولى توجه داشته باشید ارتباط با نامحرم 👤 که غالباً مستلزم مفسده 😨 و یا خوف ارتکاب گناه 😈 در آن مى ‌باشد، جایز نیست.📛 ➖➖➖➖➖
🔴 🔻[وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً] ۱۱۵ طه ◾️عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي قَوْل اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» قَالَ عَهِدْنَا إِلَيْهِ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَتَرَكَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَزْمٌ أَنَّهُمْ هَكَذَا وَ إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو اَلْعَزْمِ أُوْلِي اَلْعَزْمِ لِأَنَّهُ عَهِدَ إِلَيْهِمْ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَلْمَهْدِيِّ وَ سِيرَتِهِ وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَى أَنَّ ذَلِكَ كَذَلِكَ وَ اَلْإِقْرَارِ بِهِ. ▪️ " سلام الله علیه" در باره قول خداى عز و جل «از پيش به آدم سفارشى كرديم، او فراموش كرد و برايش آهنگ پايدارى نديديم» فرمود: يعنى در باره حضرت محمد و امامان بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین به او سفارش كرديم، او ترك نمود و تصميم نگرفت كه آن بزرگواران این چنین هستند و پيغمبرانى كه اولو العزم ناميده شدند، از اين جهت است كه خدا در باره حضرت محمد و اوصياء بعد از او صلوات الله علیهم اجمعین، خصوصا در باره و سلام الله علیه به آن ها سفارش فرمود و آنها تصميم خود را استوار كردند كه مطلب چنين است و اعتراف نمودند. 📚الکافي ج ۱، ص ۴۱۶
8.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهکارهای ایجاد گرایش فرزندان به نماز بخش پنجم نیاز فرزندان به تمرین برای نماز استاد حسین دهنوی
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بالاتر از عشق 🔻استاد صفایی حائری🌺عین_صاد🌺
🔆 امام سجاد علیه السلام: 💠 حق کسی که به تو نیکی می‌کند این است که از او تشکر کنی و نیکی‌اش را به زبان آوری و از وی به خوبی یاد کنی و میان خود و خداوند عزوجل برایش خالصانه دعا کنی. 🔸 اگر چنین کنی بی گمان پنهانی و آشکارا از او تشکر کرده باشی. وانگهی اگر روزی توانستی نیکی او را جبران کنی، جبران کن. 📚 میزان‌الحکمه، جلد۶‌، صفحه ۲۳
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: شعب ابی طالب،چرا به این نام خوانده شد ؟ 🌺پاسخ: شِعْب ابی‌طالب، درّه‌ای میان دو کوه ابوقبیس و خندمه در مکه است. این شعب در اختیار خاندان بنی هاشم بوده و در دوره‌های مختلف به نام‌های متفاوتی چون شعب بنی هاشم، شعب ابی طالب، شعب علی بن ابی طالب و ... نامیده می‌شده است.(1) 🌸این شعب در نزدیکی مسجد الحرام پشت کوه صفا و مروه و در دهانه و فاصله کوه ابوقبیس و کوه خندمه قرار داشته است.(2) 🍀این شِعب به لحاظ نزدیکی به کعبه، بهترین نقطۀ مکه بود. زمین شعب متعلق به «عبدالمطلب» بود و او نیز در اواخر عمر، آن را میان فرزندان قسمت کرد و پیامبر(صلی الله علیه و آله) سهم پدرش «عبدالله» را سهیم گشت.(3) 🌱در مورد علت نامیدن این شعب به شعب ابی طالب مطلب خاصی که با صراحت علت این نامگذاری را بیان کند نیافتیم.ولی به نظر می رسد این شعب در دوره های مختلف به نام بزرگ بنی هاشم نامیده شده است و از آنجایی که ماجرای محاصره پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همراهان آن حضرت در این شعب در زمانی بوده که ابی طالب بعنوان بزرگ بنی هاشم شناخته شده،این نام برای شعب شهرت یافته و در منابع تاریخی هم معمولا با نام «شعب ابی طالب» شناخته می شود وگرنه اینگونه نبوده که نام این شعب از ابتدا بنام «شعب ابی طالب» بوده باشد. پی نوشت: 1. قائدان، اصغر، تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ چهارم، 1381ش. ص114؛ جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران، نشر مشعر، چاپ نهم، 1378ش. ص149. 2. ابن هشام، عبدالملک، السیرة النبویة، تحقیق مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبد الحفیظ شلبی، بیروت،‌ دار المعرفة، بی‌تا. ج1، ص352. 3. حموی، یاقوت بن عبدالله، معجم البلدان، بیروت،‌ دار صادر، چاپ سوم، 1995م. ج3، ص347.
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
نگاشت3:محتوی کلی سوره انفطار #تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_انفطار #سوره_انفطار #انفطار
نگاشت4: تفسیر آیات 1تا6 سوره انفطار 🔅🔅🔅 إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ «1» وَ إِذَا الْكَواكِبُ انْتَثَرَتْ «2» وَ إِذَا الْبِحارُ فُجِّرَتْ «3» وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ «4» عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ «5» آنگاه كه آسمان شكافته شود. و آنگاه كه ستارگان پراكنده شوند. و آنگاه كه درياها گشوده و به هم راه يابند. و آنگاه كه قبرها زيرورو گردد. (در آن زمان) هر كس مى‌داند، آنچه از پيش فرستاده و آنچه براى بعد گذاشته است. 🔅🔅🔅 ▫️ «انفطار» به معناى شكافته شدن است، «فطر» و «افطار» نيز به همين معناست، زيرا روزه با غذا خوردن مى‌شكافد. «انفطار» و «انشقاق» به يك معناست، لكن در انفطار بعد از شكافتن به چيزى مى‌رسيم، بر خلاف انشقاق، چنانكه عرب در حفر قنات مى‌گويد: «فطرتُ» چون بعد از شكافتن زمين، به آب مى‌رسد. ▫️ «انتثار» به معناى پراكندگى است و به چيزى كه بر سر عروس مى‌ريزند، نثار گويند. ▫️ «فجر» به معناى بروز شكاف و باز شدن راه است و «تفجير»، بيانگر عظمت و شدّت شكافته شدن كوههاست. ▫️ در كلمه‌ «بُعْثِرَ» هم معناى «بعث» (به پا خواستن) است و هم معناى «ثور» (دگرگون شدن)، لذا راغب در مفردات گفته است كه بعيد نيست فعل‌ «بُعْثِرَ» مركّب از اين دو فعل باشد، يعنى زير و رو شدن خاك‌ها و برپاخاستن مردگان. ▫️ پيوند ميان آسمان و زمين و دريا و خشكى به گونه‌اى است كه هرگاه نظام يكى از آنها به هم بخورد، نظام همه چيز به هم مى‌خورد. ☑️ 1- نظام حاكم بر آسمان و زمين به دست خداست و هرگاه او بخواهد تغيير مى‌كند. «إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ» ☑️2- معاد جسمانى است و مردگان از قبر برمى‌خيزند. «إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ» ☑️3- به هم ريختن نظام هستى، مقدّمه رستاخيز و رستاخيز، براى حساب و كتاب و جزاى اعمال انسان‌هاست. عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ‌ ... ☑️4- در قيامت ظرفيّت انسان توسعه مى‌يابد و همه كارهاى گذشته را به ياد مى‌آورد. «عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ» ☑️5- انسان، هم بايد به فكر گذشته خود باشد، تا اگر خلافى كرده توبه كند و هم به فكر پس از مرگ خود باشد تا يادگار خوبى از خود بجاى گذارد. «ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ» ☑️6- در قيامت، انسان هم به آنچه عمل كرده آگاه مى‌شود و هم به آثار خوب يا بد اعمال خود. «ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ» ☑️7- در قيامت، انسان به كارهايى كه مى‌توانسته بكند و به تأخير انداخته و انجام نداده پى مى‌برد. عَلِمَتْ‌ ... ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ‌ و شايد مراد از «اخّرت» كارهايى است كه بازدهى آن پس از مرگ به ايشان مى‌رسد. مانند تأليف كتاب يا بناى فساد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
* 💠 علت مشکلات سلوکی ما 🔻اموری که ما به آن بدهکاریم، مسائل اولیّه‌ای است که مراعات نکرده‏ ایم! اصلاً علت مشکلات، مربوط به موارد دور و غیرقابل ‌دسترس نیست؛ مثلا می‌‌‌‌‌‌‎‌گوید من حسود هستم؛ خُب، انسان حسادتش را اِعمال نکند. 🔸آیا کسی می‌تواند بگوید من چرا حسودم؟ همان حسد هم بر انسان مسلّط نمى‏ شود؛ مگر اینکه انسان بارها و بارها در طریق نجات قرار مى‏ گیرد؛ ولی خودش عمداً شروع به خراب‌کارى می‌کند. 🔹مسائل ریز سلوکى دیگر هم همین جور است. مرتّب خداوند به او التفات می‌کند؛ ولی خودش خراب می‌کند. این شخص را اگر بلند کنى و در معدن طلا هم بگذارى، بالأخره باز خودش به اختیار و انتخاب خودش خرابی درست می‌کند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری‌ ‌