12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤بیانات #مقام_معظم_رهبری درباره برائت و عید الزهرا(سلام الله علیها)
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿﷽
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
(قسمت چهاردهم)
🔰مراتب خشوع🔰
🍃مراتب خشوع ⬅️ به حسب مراتب ادراك عظمت و جلال و حسن و جمال است.
🌴چون امثال ما با اين حال، از نور مشاهدات محروميم، ناچار بايد در صدد تحصيل خشوع از طريق علم يا ايمان بر آييم.
✨قال الله تعالى:
«قَدْ افْلَحَ الْمُؤْمِنوُنَ الَّذين هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون؛
همانا رستگار شدند مؤمنانى كه در نمازشان خاشعاند.»
( مؤمنون- 1 و 2)
🌴خداوند، خشوع در نماز را از حدود و علائم ايمان قرار داده، پس، هر كس در نماز خاشع نباشد، به حسب فرموده ذات مقدّس حق، از زمره اهل ايمان خارج است.
🌴و نمازهاى ما كه مشفوع با خشوع نيست از نقصان ايمان يا فقدان آن است.
🌴و چون اعتقاد و علم غير از ايمان است، از اين جهت، اين علمى كه به حق و اسماء و صفات او و ساير معارف الهيّه در ما پيدا میشود، غير از ايمان است.
⚫️شيطان به شهادت ذات مقدّس حق، علم به مبدأ و معاد دارد، با این وجود، كافر است.
🌴چرا که:
🔸«خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين؛ مرا از آتش و او را از گل آفريدهاى.»( اعراف- 12) گويد.
🔹حق تعالى و خالقيّت او را مقرّ است ⬅️ انْظِرْنى الى يَوْمِ يُبْعَثوُن؛ مرا تا روزى كه بر انگيخته شوند مهلت ده.»( اعراف- 14) گويد.
⬅️ پس معاد را معتقد است.
🔸علم به كتب و رسل و ملائكه دارد، با اين وصف خداوند او را كافر خطاب كرده و از زمره مؤمنين خارج فرموده است.
🌴 پس، اهل علم و ايمان از هم ممتازند: هر اهل علمى اهل ايمان نيست.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول؛
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال فقط در تعیین روز است: روز زخمی شدن و روز فوتش؛
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند،
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی بی اختلاف در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان، و لذا بی اعتبار است.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩– ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤– ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢ و ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥– ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥– ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
❓ سوال: آیا #خواندن، نشر و تایید مطالبی مانند ( #تهمت زدن، #غیبت کردن، #تحقیر و #تمسخر و ...) که در #شبکه_های_اجتماعی #منتشر می شود، جایز است ؟
♦️🌸 پاسخ: خواندن، نشر و تایید اینگونه از مطالب جایز نیست.[1]
🍃🌸 حدیث:
♦️🌸 امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
♦️ «مَن ذَکَرَ رَجُلاً مِن خَلفِهِ بِما هُوَ فیهِ، مِمّا عَرَفَهُ النّاسُ لَم یَغتَبهُ، وَ مَن ذَکَرَهُ مِن خَلفِهِ مِمّا لا یَعرِفُهُ النّاسُ، إغتابَهُ، وَ مَن ذَکَرَهُ بِما لَیسَ فیهِ فَقَد بَهَتَهُ؛»
«هر کس #پشت_سر #دیگری چیزی بگوید که در او هست و #مردم هم آن را می دانند، #غیبت نکرده است، هر کس پشت سر دیگری چیزی بگوید که در او هست، ولی مردم #نمی دانند، غیبت او را کرده است، و هر کس چیزی درباره کسی بگوید که در او نیست، به او بهتان زده است.[2]
♦️🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند:
♦️ «هرکس برادر ایمانی خود را #برچسبی بزند و او را #متهم کند از اهل #آتش خواهد بود.[3]
#نشر و #تایید #مطالب #غیر_اخلاقی
➖➖➖➖➖
✔️ پی نوشت: 👇
1-فقه و زندگی - احکام رایانه و اینترنت ص 110
2- اصول کافی، ج2، ص358
3- بحارالانوار،ج75،ص260،ح58
____________________
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت26 :تفسیر آیه 9 سوره مطففین
✳️کتَابٌ مَرْقُومٌ
▫️«کِتَابٌ»: مراد دیوان شرّ بدکاران است. «مَرْقَومٌ»: نشاندار به علائمی که بیننده با نخستین نگاه پی میبرد به شرور و بدیهای مندرج در آن. نوشته شده.
☑️1 - دیوان نامه هاى عمل بدکاران، نوشته اى خوانا و علامت دار و بى ابهام است. (کتب مرقوم) «کتاب» خبر براى ضمیر محذوفى است که به «سجّین» برمى گردد. «مرقوم» - از ریشه «رَقْم» (علامت و مارکى که بر پارچه زده شود) (مصباح) - یعنى، داراى علامتى که تشخیص آن را آسان سازد. ماده «رقم» به معناى «خط درشت» و «برطرف ساختن ابهام نوشته» نیز آمده است. (مفردات راغب)
☑️۲ - کردار هر کس، تنها گریبان گیر شخص او بوده و نامه عمل او با دیگر نامه هاى اعمال، مشتبه نخواهد شد. (ما سجّین . کتب مرقوم)
☑️۳ - عذاب مقدر الهى براى بدکاران، تخلّف ناپذیر و داراى حد و مرزى روشن و مشخص است. (ما سجّین . کتب مرقوم) چنانچه «کتاب» به معناى مکتوب و مراد از کتابت، قضاى حتمى باشد و «مرقوم» نیز به معناى «نوشته واضح و گویا» گرفته شود; مفاد آیه این خواهد بود که «سجّین» (همان کتاب جامع که عذاب هاى مقدر فاجران را دربردارد) مکتوب وتقدیر شده اى واضح است که حد و مرز هر عذاب مقدر، در آن کاملاً روشن است.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🔰لوح | مفتخر به جنایت
🔻حضرت آیتالله خامنهای: «تحریمهای خباثتآمیز آمریکا جنایت است. رئیسجمهور آمریکا اظهار خوشحالی میکند که با تحریمهای حداکثری، اقتصاد ایران را دچار اختلال کردیم... فقط آدمهای رذلی مثل شماها هستند که به جنایت افتخار میکنند؛ علیه یک ملت دارید جنایت میکنید افتخار هم میکنید!» ۹۹/۰۸/۰۳
💻 @khamenei_ir
عبدالمطلب
بنا به نقل شیخ طوسی دهم ربیع الاول سال هشتم عام الفیل یعنی در هشت سالگی رسول خدا(ص) روز وفات حضرت عبدالمطلب است. ابوحارث شیبه مشهور به #عبدالمطلب فرزند هاشم بن عبدمناف جدّ پدری رسولخدا محمد صلیالله علیه وآله است. او فرزندان بسیاری داشت که عبدالله پدر #رسولالله و #ابوطالب پدر امیرمؤمنان و حمزه سیدالشهدا از مشهورترین آنان هستند. پس از پدرش هاشم، بزرگِ قبیله قریش به شمار میرفت و مورد اعتماد مردم بود. بنا به اعتقاد شیعه درباره موحد بودن نیاکان پیامبر، عبدالمطلب بر دین ابراهیم بود و از گزارشهای تاریخی نیز دلیلی بر همراهی او با مردم زمانه در شرک و بتپرستی دیده نمیشود بلکه در جریان حمله ابرهه سخنی گفت که از اعتقاد راسخ او به پروردگار و قدرت لایزال او پرده برداشت. او با اطمینان به ابرهه گفت من به دنبال شتران خود آمدهام و کعبه خدایی دارد که خود نگهدار آن خواهد بود. کلینی به نقل از امام صادق(ع) آورده است که عبدالمطلب در روز قیامت همچون امت واحدی محشور میشود که سیمای انبیاء و هیبت پادشاهان را دارد.
جایگاه عبدالمطلب در حفاظت و سرپرستی نوهاش #محمد(ص) پس از درگذشت پدر او و علاقه و محبت او به دلیل مقام و منزلتی بود که در کودکی از این نوه خود میدید و آینده او را متفاوت از دیگران می دانست.
10.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ابزارهایی که برای شخم زدن فرهنگ ما آمدهاند
🎙 گفتاری از استاد روحالله #مومن_نسب
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا کسانی که خداوند را قبول ندارند نجس هستند؟
#احکام