❓❓❓جادو و طلسم
سلام
حال سوال من این است که
1)دعاهایی که به اصطلاح دعانویس ها ارایه می دهند کاربردی است و از دید اسلام تایید شده است و یا از همان جنس طلسم و جادو است؟ مثلا خواندن سوره ای یاسین با روشی خاص برای مطیع کردن فردی !!یا مثلا برای بخت می گویند : هفتاد بار حمد بر آب خوانده شود و 40 روز صورت خود را با آن آب شست
2)دستورات و جداولی که از ملاصدرا و میرداماد و شیخ اشراق به دست ما رسیده اجازه استفاده از آنها را داریم ؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس
پرسشگر گرامي، قبل از پاسخ دادن به سوال هاي شما بايد گفت كه: هرچند كه از منظر دين سحر و جادو وجود دارد و در آيات قرآن(1) و روايات نيز به اين مسئله اشاره شده است.(2) اما غالب آنچه امروزه در جامعه و در ميان مردم در باره سحر و جادو و بستن بخت و... شايع است، واقعا سحر و جادو و... نيستند و از نظر عقل و شرع بي اساس هستند و بيشتر به افكار رواني، تخيلات، سوء ظنها و مشكلات موجود در رفتار آن ها مربوط مي شوند نه به سحر و جادو و...
حال در پاسخ سوال اول شما مي گوييم كه اولا؛ دعا نوشتن با سحر و جادو فرق مي كند و از حيث ماهيت دعا غير از سحر و جادو است و در دعانويسي بيشتر بر اذكار و دعاهايي كه از پيامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار (ع) نقل شده و يا ادعيه بي سند تكيه مي شود. ولي در سحر و جادو بيشتر بر اعداد و اشكال و اعمال خاص تكيه مي شود و كمتر از دعا و اذكار استفاده مي شود در نتيجه دعانويسي حتما به معناي سحر و جادو كردن نيست و اكثر دعاهايي كه دعا نويسان ارائه مي كنند با سحر و جادو مطابقت ندارند و نمي توان آنها را از قسم سحر و جادو بحساب آورد.
ثانيا در مورد حكم شرعي و جواز مراجعه به افراد دعا نويس و يا ساحر و جادوگر و رمال و جن گير و... بين فقهاء و مراجع تقليد اختلاف نظر است و هر شخصي بايد به نظر مرجع تقليد خودش عمل بكند.
البته در بين فقهاء حرمت سحر و جادو مورد اتفاق همه است و هر نوع آموزش، يادگيري، استفاده از آن و پرداخت پول در قبال آن حرام است. تنها در صورتي كه انجام سحر به قصد باز كردن سحر و بر طرف كردن آثار آن باشد آن هم در صورتي كه مستلزم انجام كار خلاف شرع مانند تهمت زدن به ديگران يا به كار بستن كارهاي حرام ديگر نباشد توسط برخي مراجع اجازه داده شده،(3) ولي برخي مراجع ديگر رجوع به جادوگران و فالگيران را در هر صورت حرام دانسته اند و نيز در خصوص مراجعه به دعا نويس ها عده اي از مراجع فرموده اند كه نوشتن دعاهايي كه از حضرات معصومين (عليهم السلام) رسيده و در كتب معتبر موجود است، اشكالي ندارد. ولي دعا نويسي حرفهاي، كه امروزه در جامعه ما رواج دارد و شغل عده اي افراد سودجوست، صحيح نيست و مراجعه به چنين افرادي جايز نيست (4)و شما پرسشگر محترم نيز بايد به نظر مرجع تقليد خود عمل بكنيد.
ثالثا؛ هرچند كه در بعضي از كتب روايي دعاها و اذكاري براي ابطال سحر و جادو نقل و به نوشتن و همراه داشتن و خواندن آنها سفارش شده است ولي اين به معناي تائيد هر دعا و دعا نويسي نيست چرا كه امر دعا نويسي شرايط و ضوابطي دارد كه بايد دعانويسي بر اساس اين شرايط و ضوابط باشد كه از جمله اين شرايط آن است كه خود فرد دعانويس شخصي متخصص در علم حديث شناسي و راوي شناسي(رجال و درايه) و يا لااقل عالم به معارف ديني و متقي و اهل فضل باشد و ديگري از شرايط دعانويسي اين است كه در نوشتن دعا از دعاهايي كه ماثوره هستند و از طريق ائمه و اهل بيت (ع) نقل شده است استفاده كنند نه از هر دعايي و نه از هر ذكري.
لذا بايد توجه داشته باشيم كه اكثر آن افرادي كه ادعاي دعا نويسي دارند. دعانويس واقعي نيستند و متخصص امر دعانويسي محسوب نمي شوند و غالب اين افراد حتي كمترين تحصيلات ديني كه لازمه امر دعانويسي است را ندارند و به تجربه ثابت شده كه غالب اين افراد مكار و دكان دار هستند و حقيقتا چيزي جز آداب و رسوم موهوم ظاهري و مردم فريب ندارند و نيز دعاهايي را كه مي نويسند دعاهاي ماثوره از اهل بيت (ع) نيست و اكثرا ساختگي و من درآوردي است در نتيجه اگر دعانويسي كه خود عالم و عامل به دين است و دعايي را كه در كتب روايي ما آمده است و از اهل بيت (ع) نقل شده است را بنويسد مي توانيم از نگاه ديني اين دعا را مورد تاييد بدانيم و آن را بكار ببنديم. ولي اگر دعاي نوشته شده دعاي مورد تاييد كتب روايي و ادعيه معروف نباشد نمي توانيم اين دعا را دعاي مورد تاييد دين بدانيم و استفاده از آن را مجاز اعلام كنيم.
در نتيجه در مورد مثال هاي ذكر شده در سوال مي گوييم كه ما در كتب روايي و دعايي معتبر و معروفي كه در اختيار داشتيم چنين دعاهايي با روش مذكور نيافتيم و با توجه به اين كه انجام چنين كارهايي مجوز شرعي لازم دارد شما بايد نظر مرجع تقليد خود را جويا شده و بدان عمل كنيد.
و در پاسخ سوال دوم شما مي گوييم كه اولا نبايد به همه دستورات و جداولي كه از عده اي از علماء و دانشمندان نقل شده است اعتماد كنيم چرا كه ممكن است كه به دروغ به عده اي از بزرگان نسبت داده باشند ثانيا بر فرض كه اين دستورات و جداول از كتاب هاي معتبر خود اين بزرگان نقل شده باشد باز مي گوييم كه اين دستورات و جداول منسوب به خود اين افراد است نه به دين در نتيجه اين گونه دستورات و جداول محصول تلاشها و تخصص آنها در علم نجوم و علوم غريبه است و تنها كسي كه متخصص در اين علوم است مي تواند صحت و سقم آنها را تشخيص بدهد.
در نتيجه ما نمي توانيم آنها را تاييد و يا نفي بكنيم و تنها مي توانيم بگوييم كه اين گونه دستورات و جدول ها در كتب معتبر روايي و دعايي نيامده است و ما نمي توانيم به آنها سبقه ديني بدهيم و آنها را دستوراتي ديني و مورد تاييد دين بدانيم.
ثالثا ممكن است كه اين گونه دستورها و جدول هاي نقل شده جنبه خصوصي داشته باشد نه عمومي، و اين بزرگان بر اساس شرايط و قابليت شخصي خاص چنين توصيه اي را به او كرده اند و چه بسا براي عموم و همه افراد نه تنها كارساز نباشند. بلكه ممكن است مشكل ساز باشد. لذا انجام و بكار بردن چنين دستورات و جداول را به شما دوستان توصيه نمي كنيم و اگر خداي ناكرده به اين نتيجه رسيديد و قطع پيدا كرديد كه عامل مشكل شما سحر و جادو است شما را به خواندن و نوشتن دعاهاي ماثوره كه در كتبي همچون مفاتيح الجنان مرحوم شيخ عباس قمي آمده است توصيه مي كنيم.
پي نوشت ها:
1. بقره(2)، آيه 102.
2. علامه مجلسي، بحارالانوار، موسسه الوفاء، بيروت،1404ق، ج10، ص170.
3. ر.ك. محمد حسن بني هاشمي، توضيح المسائل مراجع(سيزده مرجع)، دفتر انتشارات اسلامي، قم، چاپ يازدهم، 1384ش، ج2،ص980.
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎬آیا #شیعه مولود #صفویان است؟
🔊 #استاد_روستایی
👈مبدا #دولت_شیعه به نظر عالم اهل سنت و این پاسخ به آن اهل سنتی است که فکر میگویند دولت شیعه در زمان #صفویه تأسیس شده است.
💥ببینید و انتشار دهید
📌 #برای رئیس جمهور ....
🌞 روزی امام #صادق(ع) در هنگام طواف #کعبه از #مفضل پرسید، چرا اینگونه اندوهگین و برافروختهای؟
مفضل پاسخ داد:
وقتی حکومت #بنیعباس را با این مال و قدرت می بینم، با خود میگویم اگر این همه #قدرت و مال، در دست شما بود، ما نیز در آن همراه شما بودیم" و یاریتان می کردیم."
امام صادق(ع) فرمود:
ای مفضل!
اگر حکومت در دست ما بود،
🌗 #شب_ها #برنامه_ریزی و تدبیر امور می کردیم،
🌞 #روزها به #کار و وضع زندگی مردم می پرداختیم
🌻و خودمان همانند اميرمؤمنان #علی(ع) خوراک خشک و جامههای #ساده استفاده می کردیم.
در غیر این صورت، اگر به روشی جز روش #علی(ع) عمل کنیم، جایگاه ما آتش جهنم است.
📚نعمانی، الغیبه، ص۲۸۷.
حقیقت ناب
🎓 #ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت 💠 از حسین(ع) تا مهدی(عج) ⏪ قسمت: اول ✍️...امام مهدی(عج) اولین آیه سوره
🎓 #ڪــ🎒ــــلاس درس مهدویت
💠 از حسین(ع) تا مهدی(عج)
⏪ قسمت: دوم
✍️...واقعه شهادت حضرت یحیی(ع) نیز این گونه است:《هیردویس 》پادشاه عصر با زنی به نام 《هیردویا》 ازدواج کرد؛ این زن از شوهر سابق خود دختری زیبا و آشوبگر داشت که دارای قامتی موزون و اندامی دلربا بود. در روز جشن ولادت هیردویس ، دختر رقص دل انگیزی نمود، به طوری که همه حضار و شخص پادشاه را سخت تحت تاثیر حرکات و اطوار فریبنده خود قرار داد. بعد از آن روز چنان پادشاه فریفته دختر خوانده خود شد و دل در گرو عشق او باخت که از او خواست هر خواهشی دارد از وی بخواهد تا دستور دهد روا گردد.
🔹ماجرای عشق پادشاه و نظر سوء او نسبت به دختر زن خود فاش شد و در شهر منعکس گردید. حضرت یحیی به پادشاه اعلام خطر کرد که این عمل برخلاف حکم تورات و شرع حضرت موسی(ع) است، و ملازم است که از مراوده و احیاناً ازدواج با او بپرهیزد.
🔸دختر و مادرش که وجود حضرت یحیی مبلغ دین را مخل آسایش و انجام نقشه خویش می دانستند، روزی که شاه اظهار تمایل به وصال دختر نمود، بهانه گرفتند که تا یحیی زنده است این عشق سر نمی گیرد و شاه به وصال معشوق نخواهد رسید.
🔰شاه که در دام افسون مادر و دختر واقع شده و دل و دین از دست داده بود، یحیی را خواست و در حال غلبه هوا و هوس دستور داد سر نازنین او را میان طشتی از بدن جدا سازند.حضرت یحیی(ع) در آن هنگام سی ساله بود، در آن زمان پسر خاله اش حضرت عیسی(ع) در میان خلق بود و هنوز صعود نکرده بود؛ یک قطره خون حضرت یحیی(ع) به روی زمین ریخت و مانند فواره جوشید. جوشش این خون بنی اسرائیل را به وحشت و اضطراب و ننگ و بدنامی فرو برد، تا یکی از پادشاهان بابل(جنوب عراق) لشکری به فلسطین کشید و گروه زیادی ازیهود را به قتل رسانید، تا خون از جوشش ایستاد. در برخی از منابع نام این پادشاه را 《بخت النصر》 نوشته اند در صورتی که وی در سال ۶۰۶ قبل از میلاد از دنیا رفته است و با ولادت حضرت یحیی(ع) تطبیق نمی کند.
🔹ادامه دارد..
✍️...پی نوشتها:
📚 کتاب از حسین تا مهدی اثر: #محمد_رضا_فوادیان
#از_حسین_تا_مهدی
#کلاس_درس_مهدویت
─═इई🍃🌷🍃ईइ═─
نقد سخنان دکتر عبدالحمید ضیایی.docx
25.1K
🔻 نقد سخنان دکتر عبدالحمید ضیایی درباره تحریفات عاشورا که در فضای مجازی به دستم رسید.
🔸این نقد خوب را که به صورت ورد و پی دی اف میگذارم، حجتالاسلام دکتر محمدرضا جباری نوشتهاند.
🔹 فایل صوتی سخنان دکتر ضیایی به اشتباه در فضای مجازی به نام محمد مطهری، منتشر شده است.
جمعهها دلگیر نیست؛
شاید دلمـان گیر کسی هست که نیست...💔😔
#اللّهُمَّعجِّللِوَلیِّکَالفَرَج🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸يا علي نام تو بردم نه غمي ماند و نه همّي
🔸با صداي مرحوم شهريار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ ادله و شگردهای مدعیان دروغین مهدویت
♦️جریانهای انحرافی #مهدویت همواره برای جذب افراد با ادعای ارتباط با حضرت صاحبالزمان(عج) و یا ادعای نیابت و اولوهیت سعی دارند به نوعی خود را مرتبط و یا زمینهساز ظهور معرفی کنند.
🎥حجتالاسلام شهبازیان استاد و پژوهشگر
🌺ماجرای نحوست ماه صفر🌺
روایت اول:
هرکس مرابه پایان یافتن صفرنویددهد،بهشتی است.
«مَن بَشَّرَني بخروجٍ صَفَرفلَه الجنة»
روایت دوم:
«من بشَّرني بخروجٍ آذارٍفله الجنة»
هرکس مرابه پایان یافتن (ماه)آذارنوید دهد،بهشتی است.
◀️روایت اول درهیچ کتب روایی یافت نشده وسندی هم برای آن پیدانکرده اند.بلکه تنهادرکتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی این عبارت به عنوان برداشت ازروایت دوم آورده شده.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ◀️روایت دوم،ازجمله روایاتی است که درکتب شیعه نقل شده ومورداستنادقرارمیگیرد.متن کامل روایت بدین شرح است⏬
ابن عباس میگویدروزی پیامبربه چندتن ازاصحابشان که درمسجد قبادرخدمت ایشان بودند فرمودند:
نخستین کسی که اکنون برشماواردشود مردی ازاهل بهشت است.چون این سخن راازایشان شنیدند،گروهی ازآنهابرخاستندوبیرون رفتند،وهریک ازآنهاقصدداشت که سریعترمراجعت کند.تاخودش نخستین واردشونده باشد.
پیامبربه نیت آنان پی بردندوبه باقی ماندهٔ اصحابشان که نزدوی بودندفرمودند،بزودی چندتن برشماواردمیشوند،که ازجهت زودتررسیدن درحال سبقت گرفتن ازیکدیگرند،سپس هرکدام ازآنان که مرابه خروج(آذر)مژده دهد،اهل بهشت است.
سپس آنان که بیرون رفته بودندبازگشتند وابوذرنیزهمراهشان بود،آنگاه پیامبربه ایشان فرمودند:
مااکنون درکدامیک ازماههای رومی به سرمیبریم؟ابوذرگفت:یارسول الله آذربه پایان رسیده،
پیغمبرفرمودند ای اباذرآن رامیدانستم ولیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تومردی ازاهل بهشتی،وچگونه چنان نباشد.
📖گر چه مرحوم شیخ صدوق (رحمه الله)نیز این حدیث را در کتاب ارزشمند «علل الشرایع»به صورت مسند از ابن عباس آورده و گروهی معتقدند ماه آذار ،همان ماه صفر است
👈در حالی که آذار از ماه های رومی است و صفر از ماه های قمری
👈و دلیلی بر شومی و نحوست ذاتی ایام نیست؛اما با این وجود پس از دقت در حدیث و توجه به سبب صدور آن متوجه می شویم که«پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )در مقام بیان نحوست ماه آذار و اهمیت دادن به یشارت پایان آن نیست ،✅پس ازاین روایت نحوست ماه صفر برداشت نمیشود.
دراین روایت کلمهٔ ماه صفروجودندارد،واگرمنظورپیامبرازآذار،ماه صفربوده،می بایست کلمهٔ صفرراذکرمیکردند.
ومنظورازبشارت درجملهٔ پیامبر،نه به جهت بشارت است،بلکه به جهت بشارت دهنده است
🌸🌸*پس روشن گردید بشارت پایان ماه آذار صرفا علامتی بوده برای جلوگیری از سوء استفاده های برخی صحابه در آن ماجرا و نشانه ای برای بهشتی بودن حضرت ابوذر (رحمه الله) و این روایت ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد. پس هیچیک ازاین دوروایت،دلالت برنحوست ماه صفریاسایرماههاندارد.
شیخ عباس قمی درمفاتیح آورده که :بدان که ماه صفرمعروف به نحوست است وبرای رفع نحوست هیچ چیزبهترازتصدق وادعیه واستعاذات وارده نیست......
اولا:شیخ عباس میگوید(معروف)است به نحوست،نه حقیقت.
ثانیا:دعاهای وارده درمحفوظ ماندن ازبلاهای ماه صفردلالت برنحوست ماه نمیکند.
ثالثا:مرحوم ملامحسن فیض درکتاب خلاصة الاذکارواطمینان القلوب،برای این دعاسندی ذکرنکرده.
رابعاً:دلایل عقلی بیان شده ازجملهٔ:
واقع شدن شهادت پیامبردراین ماه ویاشروع جنگهابعدازسه ماه حرام و....باعث نحوست آن شده،
این دلایل برای پذیرفتن نحوست ماه صفرکافی نیست.چون اگرملاک نحوست یک ماه،شهادت شخصیت بزرگی باشد،پس بایدبگوییم ماه محرم وماه رمضان،جمادی الثانی وربیع الاول هم برای شهادت حضرات ائمه بایدنحس باشد.واتفاقا ماه رمضان ماه مبارک است.
واگرهم نحوست آن بابت شروع جنگهای اعراب جاهلی بوده،نمیتوان پذیرفت دلیل خوبی برای نحوست باشد.چون بعدازماه رجب که ماه حرام است نیزباید این حکم صادق باشد.وماه شعبان رانحس بدانیم،که اینطورنیست.
🔴نتیجه اینکه دلایل چهارگانه برای نحوست صفرپذیرفتنی نیست.هرچندکه عمل به دعاها وتصدق دراین ماه ازلحاظ عقلی کارمطلوبی است.
شاید منظورازبرخی روایات که به مانرسیده باشد،نزول برخی بلاها دراین ماه بوده که باخواندن دعای مذکوردرمفاتیح برطرف گردد.امابه هرحال این یک احتمال است.
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت23:نکات تفسیری آیه 22و23 سوره انشقاق
بَلِ الَّذِينَ کَفَرُوا يُکَذِّبُونَ
☑️ ۱ - کافران، به مجرد شنیدن آیات قرآن، آن را تکذیب کرده و معارف آن را دروغ مى پنداشتند. (بل الذین کفروا یکذّبون)
☑️۲ - منکران معاد، کافراند. (لترکبنّ طبقًا عن طبق ... بل الذین کفروا یکذّبون)
☑️۳ - منکران معاد، نه تنها به هشدارهاى قرآن ایمان نیاورده و در برابر آن فروتنى نمى کنند; بلکه پا را فراتر نهاده و قرآن را تکذیب مى کنند. (بل ... یکذّبون)
☑️۴ - گردن فرازى در برابر تعالیم قرآن، نشانه کفر است. (لایسجدون . بل الذین کفروا)
☑️۵ - نامه عمل کافر، از پشت سر به او داده شده و آتش دوزخ فرجام او خواهد بود. (و أمّا من أوتى کتبه وراء ظهره ... و یصلى سعیرًا ... بل الذین کفروا)
☑️۶ - اظهار کفر، فراهم سازنده زمینه پافشارى بر تکذیب قرآن (بل الذین کفروا یکذّبون) فعل مضارع «یکذّبون» بر استمرار و اصرار دلالت دارد.
🔅🔅🔅
وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ
☑️۱ - منکران معاد، بر اثر پندارهایى انباشته در ذهن خود، قرآن را تکذیب مى کنند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) «وِعاء»; یعنى، ظرف و «أوعیت الزاد و المتاع» زمانى گفته مى شود که آن را در «وعاء» قرار دهى (لسان العرب). ظرف مورد نظر، ممکن است ذهن و قلب منکران معاد باشد که جایگاه باورهاى آنان است.
☑️۲ - کافران، تکذیب قرآن را ابزار رسیدن به اهدافى ساخته بودند که آن را اظهار نمى کردند. (بل الذین کفروا یکذّبون . و اللّه أعلم بما یوعون) از مصادیق «مایوعون»، نیت ها و مقاصدى است که کافران، تکذیب قرآن را وسیله رسیدن به آن مقاصد کرده بودند.
☑️۳ - آگاهى خداوند، به اسرار درونى و نیت هاى انسان (و اللّه أعلم بما یوعون)
☑️۴ - تکذیب کنندگان قرآن و منکران معاد، خود رقم زننده نامه عمل خویش اند و کردار ناپسند خود را در آن ذخیره مى سازند. (بمایوعون) به قرینه آیات پیشین - که درباره نامه هاى اعمال بود - مى توان گفت: مراد از «وعاء» در «یوعون»، همان نامه عمل است که منکران معاد آن را ظرف کردار خود ساخته اند.
☑️ ۵ - تکذیب قرآن از سوى کافران، ظاهرى بوده و به دروغ بودن آن باور نداشتند. (و اللّه أعلم بما یوعون) تقابل این آیه با آیه قبل، بیانگر آن است که گرچه کافران به زبان قرآن را تکذیب مى کردند; ولى خداوند بهتر مى داند که در درون آنان از تکذیب قرآن خبرى نبود.
☑️ ۶ - خداوند، به افکار و کردار منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن، داناتر از هر کس دیگر است. (و اللّه أعلم بما یوعون)
☑️ ۷ - خداوند، منکران معاد و تکذیب کنندگان قرآن را، به مؤاخذه افکار و کردارشان تهدید کرده است. (و اللّه أعلم بما یوعون) مقصود از بیان آگاهى خداوند، به افکار انباشته در ظرف ذهن و کردار موجود در نامه عمل، تهدید به مؤاخذه است.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
💠 آثار وجودی فرد صالح
🔻 در داستان حضرت موسی و خضر آمده است: «وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَينِ يتِيمَينِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا؛ و اما آن دیوار از دو نوجوان در این شهر بود و زیرش گنجی متعلق به آن دو وجود داشت و پدرشان مردی شایسته و صالح بود. کهف/۸۲»
🔸 گنج باید محفوظ می ماند به خاطر اینکه پدر آنها مرد صالحي بود و اگر خود اين مرد بود، شايد نميتوانست اينقدر خيرات را به سمت فرزندانش سوق دهد؛ ولي ببينيد که صلاح اين مرد بعد از فوت او چقدر کار ميکند؟!
🔹 در روايات ذيل اين آيه آمده است که بين این مرد و اولادش چند پشت واسطه و فاصله شده بود، ولي صلاح چقدر کاربرد دارد! حتي براي زماني که خود مرد نيست و چند نسل هم فاصله شده است، کاربرد دارد.
🔸 ما چقدر غافل و خودمحور هستيم! در حالي که چه اموري به ما وابسته ميشود و چه برکاتي ميتواند نصيب ما شود و به سمت ما بیآید! و اينها را ميگيريم يا نميگيريم؟ و چه برکاتي نصيب ما نميشود که اگر تغييراتي در ما بود، اينها ميتوانست نصیب ما شود و همه آنها شاخههاي خيري براي دنيا و آخرت ما و وابستگان ما باشد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
💎مطالعه شرح حال علماء به منزله مراجعه به کتابهای معتبر اخلاقی است
🌺آیت الله بهجت(رحمه الله):
مراجعه به تراجم علمای سلف، بهمنزله مراجعه به کتابهای معتبر اخلاقی است.
👈هرکس که طالب تهذیب و ترقی در امور معنوی است و میخواهد از زندگی و عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آنها نگاه کند که چه کارها میکردند.
☘️آقایی میگفت: «یکی از اساتید ما اهل برهان و استدلال بود، بهگونهایکه هیچ مطلبی را بدون برهان قبول نداشت» ـ بهطوریکه یکی از شاگردانش درباره او فرمود: «این مطلب را از ایشان یاد گرفتیم که همهجا باید چشممان را باز کنیم. اگر برهانی باشد، قبول کنیم، وگرنه خیر و هیچ مطلبی را از کسی بدون برهان نپذیریم» ـ همان استاد، با اینکه برهانی بود، احوال علمای سابق را بدون پرداختن به استدلال و برهان ذکر میکرد.
📚در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۹
آیا چنین چیزی داریم که انسان برای مشکلاتش سر کتاب باز کند؟.mp3
1.37M
⁉️آیا چنین چیزی داریم که انسان برای مشکلاتش سر کتاب باز کند؟
🎙پاسخ #استاد_محمدی
#پرسمان_اعتقادی
📌 ورود اسرا به شام...
✏️ یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نام سهل بن سعد ساعدی روایت شده که میگفت:
🕌 «در راه بیتالمقدس به شام رسیدم. در آنجا شهری دیدم پر از درخت با جویبارهای فراوان؛ در و دیوارش با پردههای دیبا آذین بسته شده بود و مردم گرم شادی و سرور بودند و زنان نوازنده را دیدم که دف و طبل به دست، مینوازند. با خود گفتم گویا اهل شام عیدی دارند که ما نمیدانیم.
🔰[در همین فکرها بودم که] به گروهی از مردم دمشق برخوردم که مشغول صحبت بودند، پس به آنان گفتم: «آیا شما عیدی دارید که ما نمیدانیم؟» گفتند: «پیرمرد! به نظر غریب مینمایی.» گفتم: «آری؛ من سهل ساعدی هستم که #رسول_خدا صلی الله علیه و آله را دیده و احادیث او را میدانم.»
🔰گفتند: «ای سهل آیا در شگفت نیستی که چرا از آسمان خون نمیبارد و زمین اهلش را فرو نمیبرد؟» گفتم: «مگر چه شده است؟» گفتند: «ای سهل، سر #حسین علیه السلام را از #عراق به هدیه میآورند.»
💠 گفتم: «عجبا سر حسین را میآورند و این مردم چنین شادمانی میکنند؟ از کدام دروازه وارد میشوند؟» گفتند: «از دروازه ساعات.»
💠 هنوز گفتگوهایمان به پایان نرسیده بود که دیدم بیرقها یکی پس از دیگری از راه میرسند. پس مردی را دیدم که سری بر نیزه داشت که سیمایش بسیار شبیه سیمای رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و از پی آن دختری را دیدم که بر شتری برهنه و بیمحمل سوار بود. خود را شتابان به او رساندم و گفتم: «دخترم شما کیستی؟» گفت: «#سکینه دختر حسین» گفتم: «آیا از من کاری ساخته است؟ من سهل بن سعد هستم که جدت را دیده سخن او را شنیدهام»
💠 فرمود: «ای سهل اگر برای تو ممکن است بگو تا این سرها را از اطراف ما کنار ببرند تا مردم به تماشای این سرها مشغول شده کمتر به حرم رسول خدا نگاه کنند.»
💠 سهل ساعدی میگوید: «من خود را به حامل آن سر شریف رساندم و گفتم: «آیا برای تو ممکن است که برای حاجتی که من به تو دارم چهل دینار زر سرخ (چهار صد دینار) بگیری و حاجت مرا بپذیری؟» گفت: «حاجتت چیست؟» گفتم:«این پولها را بگیر و این سر را جلوتر و دور از این زنان ببر.» آن مرد پذیرفت و پولها را گرفت و آن سر را از زنان اهل حرم دور کرد.»
📚 مقتل خوارزمی، ص 60 - 61.
زیارت عاشورا.mp3
4.11M
🔉 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره
🏴 يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيما 🏴
⬅️ برنامه #ماه_محرم از نظر #شیعه #زیارت_عاشورا است.
✳️ #امام_باقر ع در زیارت عاشورا اول از #باور_قلبی و باطنی شروع کرده اند با تبری و #بیزاری و #لعن دشمنان یک دیوار ضخیم بین ما و بین #جریان_باطل میکشند و این جریان ادامه پیدا میکند و دو صف با هم #مخلوط نمیشوند و .....
✅شرطِ در حاشيه امن نبودنِ مُجرم
🔸ما در شبانهروز در نماز عرض میکنیم «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» که این را شب و روز از ذات اقدس الهی میخواهیم.
🔸حالا راه «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» چیست؟ میگوییم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ».
🔸«مُنعم علیه» چه کسانی هستند؟ آن را مشخص کرد؛ راهشان هم چیست؟ ... آن را در سوره «نساء» فرمود «مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» یا خدا یا رسولِ او «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» که اینها «منعم علیهم» هستند.
🔸ما شبانهروز در نمازها عرض میکنیم خدایا! راه موسای کلیم، راه عیسای مسیح، راه ابراهیم خلیل، راه نوح (علیهم السلام) را به ما نشان بده!، «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» این خواسته شب و روز ماست.
🔸راه اینها چیست؟ راه اینها را قرآن کریم مشخص کرد؛ وجود مبارک موسای کلیم گفت «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»؛ خدایا به شکرانه نعمتِ توحید و دینی که به من دادی، من پشتوانه و پشتیبان ظالم نخواهم بود؛ این راه ماست ...
🔸خدایا من نه خودم اهل جُرمم، نه برای مجرمین توصیه میکنم که فلان مجرم، فلان گنهکار، فلان تبهکار کاری کرده بخواهم او را از کیفر برهانم، من این کار را نمیکنم؛ من از اسرائیل حمایت نمیکنم، من از فلان شخص و فلان گروه حمایت نمیکنم، من اینطور هستم؛ این حرف موسای کلیم است.
🔸این آیه نورانی، خط مشی موسی را نشان میدهد(رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ).
🔸این خاصیّت نعمت الهی و راه الهی است که می فرماید خدایا من هرگز از گناهکار حمایت نمیکنم؛ ما شبانهروز همین را از خدا میخواهیم.
🔸اگر چنین باشد دیگر مجرم در کشور حاشیه امنی نخواهد داشت؛ اگر او کسی نداشته باشد، یک قاضی نداشته باشد که قانونتراش و قانوندرستکن باشد، که او را با کمک وکیلی که آشنای با قانونسازی و حقوقسازی است نجات دهد، او دیگر حاشیه امنی ندارد.
🔸این نماز ماست که در همه شبانهروز به خدا عرض میکنیم خدایا! راه «منعم علیه» را از تو میخواهیم، و «منعم علیه» را هم که خدا مشخص کرد و فرمود چه کسانی هستند ... خدایا ما از مجرم حمایت نمیکنیم.
🔸ملّتی که از مجرم حمایت نکند، آمر به معروف و ناهی از منکر امنیّت دارد و در صورت حمایت نکردن از مجرم آن کسی که آمر به معروف و ناهی از منکر را شهید میکند، واقعاً دیگر امنیت نخواهد داشت ...
🔸بنابراین این صراط مستقیمی که ذات اقدس الهی به همه انبیا داد و به وجود مبارک موسی و هارون داد، نشانه آن هم مشخص است؛ کسانی راهیِ صراط مستقیم هستند که نه اهل جُرم باشند و نه از مجرم حمایت کنند که در این صورت این کشور، کشور وجود مبارک ولیّ عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) میشود.
🔸آن وقت «وَ هَدَیْناهُمَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * وَ تَرَکْنا عَلَیْهِما فِی الْآخِرینَ» کسانی که راهیان این راه هستند برکت دارند.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 112 الی 122
26.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ #تکتف #مناظره
🎬قاتلان امام حسین علیه السلام، دست بسته نماز میخواندند یا دست باز؟
🔊 #استاد_یزدانی
👈سؤال مهم و تعیی کنندهای که #اهل_سقیفه هر جوابی به آن بدهند به ضرر آنهاست.
♨️ اگر قاتلان #سیدالشهداء علیه السلام که حدود سیهزار نفر بودند، همگی دست باز نماز خوانده باشند، به این معناست که عموم مسلمانان چه #شیعیان و چه پیروان #سقیفه دست باز نماز میخواندهاند و دستبسته نماز خواندن #بدعت است و نماز اهلسنت باطل و اگر همه قاتلان آن حضرت دستبسته نماز میخواندهاند، شاهد بر این است که قاتل امام حسینعلیهالسلام همگی از اهلسقیفه بودهاند.
❓پیروان سقیفه کدام را انتخاب خواهند کرد؟
💥ببینید و انتشار دهید
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت24:نکات تفسیری آیه 24و25 سوره انشقاق
فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
☑️ ۱ - انکار معاد و تکذیب قرآن، درپى دارنده عذابى دردناک است. (فبشّرهم بعذاب ألیم)
☑️۲ - توجّه به دانایى خداوند به افکار و کردار، امکان گریز از عذاب الهى را منتفى مى سازد. (و اللّه أعلم بما یوعون . فبشّرهم بعذاب ألیم) حرف «فاء»، بیانگر برداشت یاد شده است.
☑️۳ - کافران و تکذیب گران، مورد استهزاى خداوند (فبشّرهم) فعل هاى «بَشِرَ» و «فَرِحَ» به یک معنا است (مصباح). بنابراین واژه «بشارت» در مورد تهدید به عذاب، براى استهزا به کار مى رود.
☑️۴ - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ بشارت ها و تهدیدهاى خداوند به مردم (فبشّرهم)
🔅🔅🔅
إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ
☑️۱ - مؤمنانى که عمل صالح دارند، از عذاب الهى در امان اند. (فبشّرهم بعذاب ألیم . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت) «إلاّ» براى استثناى منقطع به کار رفته است و معناى «لکن» را افاده مى کند.
☑️۲ - کافران و مکذبان، در صورت ایمان آوردن و انجام دادن عمل صالح، گرفتار عذاب نخواهند شد. (فبشّرهم ... إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
☑️۳ - باور داشتن معاد و معارف قرآن و انجام دادن کارهاى صالح، نجات بخش انسان از عذاب دردناک است. (فبشّرهم بعذاب ألیم . إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
☑️۴ - مؤمنانِ نیکوکار، با شنیدن آیات قرآن، در برابر آن سر تسلیم فرود آورده، خضوع مى کنند. (فما لهم ... و إذا قرىء علیهم القرءان لایسجدون ... إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
☑️۵ - توأم بودن ایمان و عمل صالح، شرط تأثیربخشى آنها است. (ءامنوا و عملوا الصلحت)
☑️۶ - خداوند، براى مؤمنانى که عمل صالح دارند، پاداش بزرگى قرار داده است. (لهم أجر) نکره آوردن «أجر»، بیانگر عظمت آن است.
☑️۷ - پاداش مؤمنانى که عمل صالح دارند، هرگز کاسته یا قطع نخواهد شد. (لهم أجر غیر ممنون) از معانى «منّ» قطع است و معناى «نقص» نیز براى آن گفته شده است. (لسان العرب)
☑️۸ - خداوند در قیامت، مؤمنان را با یادآورى مکرر پاداش هاى خویش، آزار نداده و بر آنان منت نخواهد گذاشت. (لهم أجر غیر ممنون) در معانى «مَنّ» آورده اند که: منت گذاشتن بر کسى، به این است که احسان به او را بزرگ شمرده و به آن فخر کنند و درباره اش سخن را آغاز و تکرار کنند تا آن جا که شخص را متنفر سازند. (لسان العرب)
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خودتان را ارزان نفروشید
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی