eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.1هزار دنبال‌کننده
847 عکس
1.2هزار ویدیو
109 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (4) ✅ اگر سراغ عشق الهی رفتيم آيا عقل را بايد كنار بگذاريم؟ با عقل چه كنيم؟؟🤔 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/18
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (5) ✅ آيا می توانيم عشق الهی را كسب كنيم؟ ✅ آيا قفل قلب دنيایی، گشودنی است؟ 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/19
‌✍️⁩ ابوالفضل ساجدی ⭕️ تعلیم دین چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟ يكي از آسيب‎هايي كه مي‎تواند دامن آموزش ديني را آلوده سازد، كاستي در فهم چيستي آموزش ديني و يكسان‎انگاري آن با آموزش غير ديني است. هر گاه از آموزش ديني سخن مي‎رود، ابتدا ممكن است چنين به نظر آيد كه آموزش‎هاي ديني و غير ديني از وضعيت به طور كامل مساوي و اصول واحد آموزشي برخوردارند. آيا مي‎توان بر همسان‎انگاري اين دو فتوا داد؟ پاسخ منفي است، چرا كه آموزش‎هاي ديني به دليل ويژگي‎هاي خاص محتواي آموزشي و وجوه تمايز آن از ساير دروس (رياضي، فيزيك، بيولوژي و ...) اقتضاءات ويژه‎اي دارد؛ در نتيجه افزون بر لزوم رعايت اصول علمي آموزش‎هاي غير ديني، رعايت اصول ديگري نيز ضروري است. برخي از خصائص تعليم دين عبارتند از: 1⃣ اختلاط با اهداف تربيتي، 2⃣ اصطكاك با تعصب‌هاي قومي، عقايد خرافي و زياده‎طلبي‎هاي مادي و دنيوي سلطه جويان، 3⃣ مقابله با موج گسترده دين‎گريزي دوران رنسانس و مدرنيسم غرب، و شنا در مقابل حركت موج. 👈توجه به اين ويژگي‎ها رعايت اصول خاصي را براي آموزش موفق ديني مي‎طلبد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (6) ✅ عشق الهی: سرمایه بزرگ و سرنوشت ساز 🔷معرف حقیقی شخصیت هر فرد، معشوق یا محبوب اعلای اوست. اگر مي خواهيم خود را بشناسيم بايد ببينيم چه چيزي را بيشتر دوست داريم. 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/21
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ آیا انسان را بی نیاز از دین می داند؟ 1️⃣ دكتر سروش سالها پيش"، اين سخن را مطرح كرد. وي در مقاله ي ”ريشه در اب است“ در مجله كيان، شماره29 بحثي را تحت عنوان ”استغناء محمود و مذموم از‏ ‏دين“ مطرح نمود. ايشان در سخنراني خود كه در شهر مونترال كانادا در تاريخ حدود اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) برگزار شد ‏ نيز ‏نكات ديگري را در تبيين اين موضوع افزود. حقير در اين جلسه حضور داشتم و برخي عبارات وي را نقل خواهم كرد. ايشان در آغاز مقاله فوق مي نويسد: "سوال اين است كه اگر مجموعه ي بشريت را در نظر آوريم و حسنات و خيرات و بركات آدمي را در كفه‎اي نهيم و بدي‎ها و زشتي‎هاي او را در كفه‎اي ديگر بگذاريم، كدام كفه سنگيني خواهد كرد؟ ... "آنچه آشكارا ميتوان ديد استغناءيي است كه مجموع بشريت از‏ ‏انبياء و تعاليم آنان پيدا كرده‎است و حكايت از آن دارد كه گويي نسبت آدميان با مكتب انبياء عوض شده‎است و‏ ‏سلطه‎اي كه مكتب پيامبران در دوره‎‎‎‎‎ها ي گذشته بر آدميان داشته‎است، اينك سست‎‎تر شده‎است." وي پس از طرح‏ ‏مسئله ي بي‎نيازي از دين، استغناء را به دو نوع، استغناء محمود و استغناء مذموم تقسيم‏ ‏ميكند. به نظر ايشان استغناء بيمار از طبيب پس از بهبودي بيمار، و استغناء‏ ‏شاگرد از استاد پس از فارغ التحصيل شدن و يا استاد شدن شاگرد، از نوع بي‎نيازي پسنديده و ممدوح است. اما‏ ‏اگر بيمار مادامي كه هنوز بيمار است ادعاي استغناء از طبيب نمايد، يا اگر شاگرد مادامي كه هنوز سواد‏ ‏كافي نياموخته‎است ادعاي استغناء از معلم و راهنما سر دهد، بي‎نيازي مذموم و ناپسند تلقي ميشود. بيمار ابتدا‏ ‏نيازمند به طبيب است اما پس از بهبودي و درمان، وي را به طبيب حاجتي نيست. حاجت به طبيب‏ ‏مادامي است كه هنوز اتش بيماري شعله ور است. نياز شاگرد به استاد نيز به همين گونه ‎است.‏ ايشان پس از طرح موضوع استغناء از دين و تقسيم استغناء به ممدوح و مذموم مدعي مي شود كه استغناء بشر مدرن نسبت به دين از نوع استغناء ممدوح است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال:👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (7) ✅ روش کسب عشق الهی : تجديد نظر در روش بهره برداری از منابع اخلاقی 1️⃣ 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/23
⭕️ چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟ 1️⃣ 👈آموزه های دینی با تربیت پیوند دارند والدين، معلمان،‌ مبلغان، فرهنگ سازان و دغدغه مندان تعليم دين بايد به تفاوت كار خود با تعليم ساير دروس توجه داشته باشند،‌ اما در موارد زيادي به اين نكته توجه نمي شود. آموزش‎هاي ديني به دليل محتوا و مقصد خاص خود، با ساير دروس هم‌چون رياضي و فيزيك، تفاوت دارد. تعليم ديني فقط ياد دادن علوم توصيفي و گزارش‎گر را هدف قرار نمي‎دهد؛ بلكه با مقاصد تربيتي گره خورده است. اين آموزه‎ها به دو دستة كلي قابل تقسيم است: 1. مسايل نظري و اعتقادي 2. مسايل عملي، اخلاقي و تربيتي و جهت‎دهي گرايش‎ها و عواطف هدف از آموزش نوع دوم ايجاد تغييرهاي رفتاري، هدايت اخلاقي و گرايشي است. آموزش نوع نخست نيز چون مقدمة پذيرش و عمل به دين است، با هدايت عملي آدمي پيوند دارد. بنابراين آموزه‎هاي ديني، مستقيم يا غير مستقيم، با اهداف تربيتي آميخته است. قرآن نيز تعليم و تزكيه را در كنار هم ذكر مي‎كند و مي‎فرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَث في الاُمِّيينَ رَسولاً مِّنهُمْ يتْلُوا عَلَيهِمْ ءَايتِهِ وَ يزَكِّيهِمْ وَ يعَلِّمُهُمُ الْكِتَب وَ الحِْكْمَةَ وَ آن كانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضلَلٍ مُّبِينٍ (جمعه:2). اوست خدايي كه ميان عرب اُمي (يعني قومي كه خواندن و نوشتن هم نمي‎دانستند) پيغمبري بزرگوار از همان مردم برانگيخت تا بر آنان آيات وحي خدا تلاوت كند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوي و حكمت الهي بياموزد با آن‌كه پيش از اين همه در ورطه جهالت و گمراهي بودند. برخي از پژوهش‎گران غربي مانند زورديگ زبان آموزه‎هاي ديني را زبان وجود (is language) و زبان ساير دروس را زبان ابزاري (use language) ناميده‎اند تا به اين حقيقت اشاره كنند كه آموزه‎هاي ديني با كل وجود و هستي انسان پيوند دارد. كسي كه نگرش الاهي را مي‎پذيرد، كل زندگي او رنگي جديد به خود مي‎گيرد، اما ساير دانش‎هاي بشري چنين خاصيتي ندارند. وقتي زبان آموزه‎هاي ديني زبان وجود باشد و به كل حيات فرد رنگ ويژه‎اي دهد، پيوند آن با عمل و تربيت آشكار مي‎شود. 🖌ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (8) ✅ روش کسب عشق الهی : تجديد نظر در روش بهره برداری از منابع اخلاقی 2️⃣ 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/25
چه تفاوتی با سایر آموزشها دارد؟2️⃣ ⭕️ این آموزه ها با خرافات و تعصبات سنتی و مدرن اصطكاك دارند، لذا مخاطب در پذیرش آن مقاومت زیادی دارد. آموزش‎ و تبليغ دين علاوه بر اختلاط آن با مسايل تربيتي، با تعصب‎هاي فردي و قبيله‎اي، عقايد خرافي و جاهلي، اصطكاك دارد. هيچ‎يك از اين مشكلات در تدريس رياضي، فيزيك، شيمي و ... وجود ندارد. در تدريس اين موضوع‎ها يادگيرنده علايق، تعصب‎ها و دشمني خاصي نسبت به يادگيري آن‌ها ندارد؛ اما آموزش ديني اغلب به چنين موانعي مبتلا است. دين با قلب پيوندي وثيق دارد و نيل به تحول دروني به سختي حاصل مي‎شود، چنان‌چه امام صادق ع نيز ‏مي‏فرمايد: ازاله الجبال اهون من ازاله القلب عن موضعه‏. حركت‎دادن كوه‏ها از برطرف‎كردن باورهاي قلبي افراد آسان‏تراست. از اين‌جا مي‎توان به پيچ و خم ويژة مسير آموزش و تربيت ديني پي برد، مشكلاتي كه در آموزش هيچ درس ديگري يافت نمي‎شود. اقناع فكري در اين حوزه كار آساني نيست، زيرا چه بسا به مبارزه با تعصبات، ذهنيات غلط و عاداتي نياز داشته باشد كه سال‎ها در فرد راسخ شده است. با توجه به اين مشكلات، نگرش علمي به موضوع آموزش ديني اقتضا مي‎كند كه بيش از آموزش ساير دروس در خصوص آن دقت، مطالعه، و كارشناسي شود. 🖌ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (9) ✅ از بركات عشق الهی : رسيدن به آرامش روان و بالا رفتن آستانه تحمل در مشكلات 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/27
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 1️⃣ نظریه طراحی هوشمند: یکی از نظریاتی که در حوزه زیست شناسی مطرح است، دیدگاه قائلین به طراحی هوشمند (Intelligent Design) است. طرفداران این دیدگاه بر خلاف خلقت گرایان سنتی که نظریه فرگشت (تکامل - داروینیسم) را باطل می دانند و فرضیه نیای مشترک و طولانی بودن عمر زمین را نمی پذیرند، به طور کلی فرگشت را قبول می کنند. با این حال آنها بر این باورند که بر پایه اطلاعات علمی و تجربی می توان نشان داد که انتخاب طبیعی و تغییرات غیر هوشمند و تصادفی به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده سیر تکامل موجودات زنده باشد بلکه به نظر می رسد سیر تکامل، هدفمند و هدایت شده است. همچنین آنها نمی گویند انتخاب طبیعی هیچ چیز را تبیین نمی کند، بلکه می گویند همه چیز را تبیین نمی کند. ویلیام دمبسکی ( William Dembski) ریاضیدان و مایکل جی. بهی(Michael J. Behe) بیوشیمیدان و فیلیپ جانسون ( Phillip Johnson) حقوق دان از جمله سردمداران این دیدگاه هستند. آنها عمدتاً بر دو موضوع تأکید می کنند که با نظریه فرگشت قابل تبیین نیست: - پیچیدگی های فرونکاستنی (سیستمهای پیچیده در ساختار موجودات زنده همراه با برهمکنشهای بسیار دقیق میان اجزای آن به طوری که با حذف و جابجایی هر از یک از اجزاء، کارکرد سیستم به طور کلی از بین می رود.) - پیدایش اولین موجود زنده ر.ک: Darwin’s Black Box, Debating Design: From Darwin to DNA Black Box, Philosophy of Biology, an Anthology, 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin