eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.1هزار دنبال‌کننده
847 عکس
1.2هزار ویدیو
109 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (69) 1️⃣ احساس حضور خدا در زندگي چه بركاتي دارد؟ 2️⃣ چگونه عاشق خدا شدن انسان را از خطرات گناه حفظ مي كند؟ 3️⃣ آيا رشد سن جسمي يا بيولوژيك ما با رشد سن معرفتي ما هماهنگ است يا در كودكي معرفتي باقي مانده ايم؟ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : 🔷 : ✅ گام اول رفع موانع شناختي: 🔴 القاء خرافه انگاري دين از طريق برخي و مجازي 1️⃣ ❓اما چگونه و با چه روشهايي❓ مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
8️⃣ 1. مهمترين اثر نماز چيست؟ 2. حيات دنيوي و اخروي چه تفاوتي دارند؟ 3. آثار نماز در هر كدام، چيست؟ 4. بندگي خدا چه بركاتي دارد؟ 5. براي چه خلق شده ايم؟ مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
☘️☘️، ج (5) ☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن ⁉️ادعاي پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ اين ادعا، چالشي است كه كساني در مورد معناداري زبان قرآن مطرح كرده اند، و تنها معيار معناداري را تجربه گرايي دانسته اند. اين نگرش نوعي تجربه گرايي افراطي است كه عينكي كاملا مادي بر چشم دارد. تجربه گرايي در غرب سه مرحله را طي كرده است: 1. جهان شناختي (Cosmologic) : جهان خارج و انسان محدود به ماده است. اين ديدگاه، منكر عالم ماوراء طبيعت، خدا، و بعد غيرمادي انسان است. 2. معرفت شناختي (Epistemologic): اين ديدگاه يك پله از مادي گرايي قبلي جلوتر مي رود و مدعي است كه در عالم فهم و معرفت هم، جز معرفت مادي، اعتباري ندارد و صادق نيست. 3. معناشناختي (semantic): اين ديدگاه از هر دو پله قبلي جلوتر مي رود و مدعي است كه نه تنها در ساحت واقعيت خارجي و نه تنها در ساحت ذهن و فهم بلكه در ساحت معنا هم بايد تجربه گرا بود. يعني گزاره يا جمله ي غيرقابل تجربه، بي معناست. اينها نتيجه گرفتند كه هر چه در مورد خدا و دين و اخلاق گفته شود همه هيچ و پوچ است، چون قابل اثبات و ابطال تجربي نيستند. جمله "خدا يا آخرت وجود دارد" مثل اين است كه بگوييم: "شنبه آش را خوابيد". اين جملات معنا ندارند، لذا نوبت نمي رسد كه از نظر معرفت شناسي از امكان صدق و كذب آنها سخن بگوييم. نگرش سوم به پوزيتيويسم منطقي معروف است كه در اوايل قرن بيستم مطرح شد و آموزه هاي ديني را بي معنا تلقي كرد. با توجه به اينكه اعتقاد و عمل به آموزه هاي ديني در گرو معناداري آنهاست, اگر آنها را بي معنا و بي اعتبار بدانيم، جايي براي اعتقاد و عمل باقي نمي ماند. اين ادعا به كشور ما هم سرايت كرد و برخي نويسندگان متاثر از غرب، آن را پذيرفتند. درس زبان قرآن ج 6 تا 8 كه به تدريج بارگزاري مي شود اين موضوع را تبيين و بررسي مي كند. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️☘️، ج (6) ☘️☘️ ✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن ⁉️ادعاي پوزيتيويستهاي منطقي: پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ 1️⃣ براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب "، دو فصل (معيار معناداري) و (ديدگاهها در معناداري يا بي‌معنايي گزاره‌هاي ديني) و به كتاب " " فصل (معناداري زبان قرآن). 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (70) ✅ كسب: ✳️ تغيير عينك چشم دل ✳️ مبارزه با روحيه انكار كرامات معصومين ع و اولياء الهي 1️⃣ 🆔 @sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 موضوع : (36) ✅ گام اول رفع موانع شناختي: القاء خرافه انگاري دين از طريق برخي خارجي و مجازي 2️⃣ 🔴 امان از توجيهات نفساني كه پل پذيرش شبهات است.❗️ نمونه اي از اين توجيهات در فايل صوتي فوق، كه ناظر به يك ايراني ساكن كانادا است، مشاهده مي شود؛ اما قبل از گوش دادن، توجه به نكته زير لازم است: ▫️زمينه رواني تاثير پذيري از تبليغات خرافه انگارانه دين، توجيهات نفساني است. يكي از دلايلي كه سبب مي شود برخي مخاطبين شبكه هاي ماهواره اي و مجازي از شبهات و تبليغات خرافه انگارانه دين استفبال كنند و در عمل به احكام شرع دچار تزلزل شوند، آمادگي رواني آنها براي پذيرش راههاي توجيه براي ارتكاب گناهان است. ▫️در روانشناسي اين توجيهات از مصاديق مكانيزمهاي دفاعي شمرده مي شود. منظور از آنها اين است كه نفس انسان هنگام ارتكاب خطا براي رهايي از عذاب وجدان ناشي از احساس تعارض دروني، دنبال راههاي توجيه مي گردد تا با اين ابزار، از اميال نفساني خود در برابر عذاب وجدان دفاع كند. ▫️شبكه هاي ماهواره اي و مجازي اسلام ستيز غالبا به جاي مقابله با اصل دين، برخي احكام خاص آن مانند نماز، روزه، حجاب را مورد ترديد قرار مي دهند و از دينداري بدون شريعت و موافق آزادي جنسي دفاع مي كنند. اين دين با اميال نفساني سازگارتر است و برخي جوانان به دنبال يافتن راههاي توجيهي براي پذيرش چنين ديني هستند. ▫️لازم به ذكر است كه رد خرافه انگاري دين به معناي عدم وجود خرافات ميان برخي دينداران نيست بلكه به معناي خالي بودن اسلام از خرافات است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
9️⃣ ✅ با معنابخشي به زندگي (1): 1️⃣ چه رابطه اي ميان نماز و معنابخشي به زندگي وجود دارد؟ 2️⃣ معنابخشي به زندگي چه آثار رواني و دنيوي دارد؟ 3️⃣ زندگي بي معنا چه دردهايي دارد؟ 4️⃣ آيا رفاه مادي و اقتصادي براي معنابخشي به زندگي كافي است؟ چرا؟ ✅ هر قدر نماز با توجه بيشتر باشد اثر معنادرماني آن بيشتر است. مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
برخي كاربران درخواست تهيه متن درسنامه براي "" (كتاب: زبان قرآن با نگاهي به چالشهاي كلامي تفسير؛ و كتاب: زبان دين و قرآن) را داشتند. بدين منظور به سايت انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني http://eshop.iki.ac.ir/shop/7 مراجعه فرماييد. كتاب مورد نظر خود را جستجو كنيد و سفارش دهيد. همچنين مي توانيد با تماس در ساعات اداري با شماره 02537832193 داخلي 1 اقدام به خريد فرماييد. کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی 📕 معرفي كتاب (زبان دين و قرآن) و بيان تفاوت آن با اثر ديگر نويسنده در اين موضوع كتاب ، چاپ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم، 1383 (چاپ سوم ان با ويراست جديد در 1395 انجام شده است). اين اثر، برگزيده كتاب سال حوزه در سال 1384و نيز كتاب سال سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن است. قبلا گزارشي از كتاب ارائه شد. مراجعه كنيد به: و به: ، جلسه 1️⃣ 🔸تفاوت اين دو اثر 1️⃣ كتاب (زبان قرآن) بر زبان قرآن متمركز است، اما كتاب (زبان دين و قرآن) سه بخش است كه فقط بخش سوم آن به ‌اجمال به زبان قرآن مي‌پردازد؛ 2️⃣ جهت‌گيري بحث در كتاب (زبان دين و قرآن)، طرح مباحث انديشمندان غربي درباره ي زبان دين، و نقد و بررسي كاربرد آنها در تحليل زبان قرآن توسط انديشمندان داخلي است؛ درحالي‌كه سير مباحث كتاب (زبان قرآن)، تبيين ابعاد زبان قرآن است؛ 3️⃣ توجه ويژه به ديدگاه‌هاي انديشمندان داخلي، مانند طرح آراي علماي اصول در فصل چيستي معنا و بيان رويكردهايي مانند زبان فطرت، هدايت، و مجاز دربارة زبان قرآن، و بيان تفصيلي زبان تأليفي ـ شبكه‌اي قرآن (در سه درس آخر) از ديگر اختصاصات كتاب (زبان قرآن) است؛ 4️⃣ توجه ويژه و تفصيلي به ديدگاه‌هاي انديشمندان خارجي كه مباني ديدگاههاي نويسندگان داخلي مانند دكتر سروش، و آقايان مجتهد شبستري، مصطفي ملكيان و ... بوده اند، از اختصاصات كتاب (زبان دين و قرآن) است. 5️⃣ منابع انگليسي مورد استفاده دركتاب (زبان دين و قرآن) بسي بيشتر از كتاب (زبان قرآن) است. 6️⃣ كتاب (زبان قرآن) درس‌بندي و مختصر در 300 صفحه نگارش يافته و براي استفاده در كلاس‌هاي آموزشي است اما كتاب (زبان دين و قرآن) تفصيلي و 500 صفحه است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin