1_412957646.mp3
7.84M
🎤 #عشق_الهی (17)
✅ يک اثر سرنوشت ساز عشق الهی ، اتصال علم به عمل است.
چرا بسياری از آنچه را از دين و اخلاق می دانيم عمل نمی كنيم؟ دليل آن ضعف در عشق آسمانی و قوت عشق های زمينی است.
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/60
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕ #علل_دين_گريزی_جوانان
🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(1)
اگر نسل نو فهم مناسبي از دين نداشته و در زمينة خداشناسي، انسانشناسي و جهانشناسي از ضعف معرفت رنج برد، اين امر ميتواند آبشخور دينگريزي وي شود. چه بسيارند نونهالان و جواناني كه در اين موضوعات دچار ضعف، جهل بسيط يا مركب هستند. نمونههايی از تصویر زشت و کاریکاتوری از دين عبارتند از:
1. دين درد و عزلت
2. دين مرگ و وحشت
3. دين رنج و زحمت
4. دين جنگ و خشونت
توضيح مختصر هر كدام ارائه مي شود:
🔹دين درد و عزلت:
دريغا كه كثيري از جوانان دين را با عزلت، ترك شاديها، لذّتستيزي، و بيتوته در تاريكخانة غم معادل ميشمارند، دينداري را ملازم افسردگي و دلمردگي ميپندارند. آنان دين و شادي را دو جبهة متقابل و دو سوية متضاد ميانگارند، و چون به مقتضاي جواني، به نشاط علاقه دارند، دين را زيرپا ميگذارند، و عمل به آن را به سنين پيري خود وانهاده و اينچنين خود را مجاب ميسازند. گويا از درخت دينداري جز ميوههاي تلخ و ناخوشايند نميرويد. غافل از آنكه حقيقت جز اين است، و دين مخالفتي با گرايشهاي غريزي و فطري ندارد، بلكه غريزه را تعديل و فطرت خفته را احيا و تقويت ميكند. اگر آموزش صحيحي از دين صورت پذيرد، جوان آنچنان كه علاقه به كسب اطلاعات در عرصة بهداشت تن دارد، به كسب اطلاعات ديني نيز تمايل نشان خواهد داد. ديني كه نياز رواني انسان را برآورد، عمل به فرامين آن لذتبخش است. ايمان و دينداري افسردگيزداست نه افسردگيزا. جوان ميتواند از آسمان دين آب و شراب گوارا و مصفايي بنوشد و از آلودگي ساير آبها در مصون ماند. ايمان ديني براي زايش لذّاتي مستمر و پايدار، و دلنشين و روح نواز، به كار ميآيد، لذّاتي كه از مسير ديگر ميسر نيست. اگر چنين ديني براي جوانان ترسيم شود، آنان با دل و جان پذيراي آن خواهند بود.
در روايتي كه از امام رضا ع نقل شده به اين نكته اشاره شده است.
قال(ع):الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا. میزان الحکمة، ج 8، ح 13797 (صدوق، عيون اخبار الرضا ع، ج1، ص307)
"خدا رحمت کند بندهاي را که امر ما را زنده مينمايد". راوي میگوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده نمايد؟
حضرت فرمود: «علوم ما را فرا بگيرد و آنها را به مردم بياموزد که اگر مردم، محاسن و زيبایيهاي کلام ما را بدانند از ما پيروي ميکنند».
اين سخن امام رضا ع از كوتاهي ما در روش تبيين دين پرده برمي دارد. اگر عده اي از اهل بيت ع پيروي نمي كنند چه بسا مقصر, كساني هستند كه تبيين دين را به عهده دارند اما زيباييها و محاسن دين و سخنان معصومان ع را بيان نمي كنند.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
قسمت_4_تربیت.mp3
5.77M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع : #تربیت_اجتماعی
🔷 #قسمت_چهارم :
✅ غفلت از تربیت اجتماعی = پایمالی #حق_الناس
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/62
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕ #علل_دين_گريزی_جوانان
🔸تصویری زشت و کاریکاتوری از دین (2)
🔹دين رنج و زحمت:
برخي در آموزش دين چنان تصوير سختي از آن ميسازند كه نااميدي مخاطبان را در پي دارد. تصويرسازي گاه براي فهم، گاه براي عمل، و زماني براي هر دو است. برخي فهم اولية دين (براي اثبات اصول عقايد و ...) را بسيار ميپيچانند، پارهاي عمل به دين را بسي صعب و نااميدكننده جلوه ميدهند، و بعضي با هر دو بعد چنين ميكنند. ارائة چنين تصويري، حتي مخاطبان علاقهمند به دين را نيز نسبت به امكان توفيق در دينداري، مأيوس ميسازد، چه رسد به جواناني كه راه دينگريزي در پيش گرفتهاند. سبك صائب آموزگاران نخستين دين چنين نبوده است. براي مثال، زماني كه پيامبر ص، تصميم گرفت امير مؤمنان ع و معاذ را برای آموزش دين روانة يمن سازد، فرمود:
انطلقا فبشرا ولا تنفرا و يسرا ولا تعسرا
"برويد و مردم را مژده و بشارت دهيد و آنان را از خود مرانيد، امور ديني را بر آنان آسان بگيريد نه سخت و دشوار."
چه نيكوست كه در نظام تعليم دين از امام صادق ع پند گيريم كه فرمود:
فرغبوا الناس في دينكم (وسائل الشيعه ج 16، ص 164)
مردم را در دين و عقايد خود ترغيب و تشويق نماييد.
آموزههاي دين را نبايد سخت و پرمشقت جلوه داد. قرآن حتي نسبت به پيامبر خود ميفرمايد:
مَا أَنْزَلْنَا عَلَيكَ الْقرآن لِتَشْقَي (طه:2)
ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه در سختي بيافتي.
اسلام بر خلاف پارهاي اديان ساختگي، سركوبي خواستههاي طبيعي مانند تغذيه، تفريح و ارضاي غرايز جنسي را هدف قرار نداده است؛ بلكه فقط آنها را كنترل ميكند تا به اهداف برتر آدميان صدمه وارد نيايد. آموزههاي اسلام آسان است و در پي قراردادن انسان در سختيها نيست:
مَا يرِيدُ اللَّهُ لِيجْعَلَ عَلَيكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يرِيدُ لِيطَهِّرَكُمْ وَلِيتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيكُمْ (مائده: 6)
"خداوند نميخواهد براي شما تنگنا و رنج قرا دهد؛ ولي ميخواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد."
زبان بيان آموزههاي اسلام به جوانان نيز بايد به گونهاي قابل هضم و پذيرفتني باشد و به تدريج از آسان به مشكل سير كند.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
1_414476838.mp3
7.21M
🎤 #عشق_الهی (18)
✅ چرا در پله اول اخلاق مانده ايم يعنی می دانيم اما عمل نمی كنيم؟ چون محبوب برتر ما خدا نيست.
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/64
✍️ حامد ساجدی
⭕علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن 4️⃣
🔹برهان تنظیم ظریف کیهانی (2)
الف: تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت.
چنانکه پیشتر بیان شد در برهان تنظیم ظریف کیهانی نشان داده می شود پیدایش حیات هوشمند وابستگی شدیدی به تنظيم دقيقي دارد كه ميان کمیتهای بنیادین فیزیکی(شامل قوانین و ثابتهای طبیعت و وضعیت اولیه جهان) رخ داده است. اين تنظيم دقيق برای پیدایش حیات، سه نوع است. نوع اول آن، تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت است. در توضيح اين نوع، رابين كالينز ميگويد:
پنج قانون (یا نیرو) برای پیدایش موجودات پیچیده هوشمند لازم است:
1. نیرویی که همچون نیروی جاذبه کار کند.
2. نیرویی که همچون نیروی هسته ای قوی، نوترون و پروتون را در درون هسته کنار هم نگه دارد.
3. نیرویی که همچون نیروی الکترومغناطیس عمل کند.
4. قانونی شبیه قانون کوانتیده بودن انرژی الکترونهای اتم که توسط بوهر ارائه شده است. (این قانون نشان می دهد میزان انرژی الکترونها دارای مقادیر گسسته ای است و یک طیف پیوسته را تشکیل نمی دهد)
5. اصل طرد پاولی. (این قانون نشان می دهد که دو الکترون نمی توانند حالت کوانتومی یکسانی داشته باشند برای مثال نمی توانند همزمان در یک مکان باشند)
کالینز توضیح می دهد که چگونه اگر هر یک از این قوانین یا چیزی شبیه به آنها وجود نداشت، زمینه پیدایش حیات هوشمند فراهم نمی شد.
ر.ک:
obin Collins, The Teleological Argument: An Exploration of the Fine-Tuning of the Universe
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
تربیت اعتقادی 1 1.mp3
4.01M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (1)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_اول :
✅ معنای شکوفایی اندیشه دینی
مجموعه سخنان دکتر ساجدی در این موضوع که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/66
تربیت اعتقادی 1111.mp3
4.5M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (2)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_دوم :
✅ تفاوت باور با علم و رابطه هر يک با رفتار
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/67
1_416306234.mp3
5.21M
🎤 #عشق_الهی (19)
✅ نقش ترک گناه در تقويت عشق الهی (تحليل روانشناختی آن)
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/69
🔸پيشتازی اسلام بر غرب در طرح سلامت معنوی
غرب در قرن بيستم سلامت معنوي را طرح كرده است. توضیح در لینک زیر:
https://eitaa.com/sajedi_ir/3872
بر خلاف غرب، اسلام در بيش از 1400 سال قبل بدان توجه داشته است. در روايات معصومين ع, واژه سلامت غالبا ناظر به «امور معنوی» و «ابعاد فرا مادی زندگی» انسان بكار رفته است مانند:
🔹سلامت از فتنه ها:
عن الرسول (ص): «فَمَنْ أَرَادَ مِنْكُمُ النَّجَاةَ بَعْدِي وَ السَّلَامَةَ مِنَ الْفِتَنِ الْمُرْدِيَةِ فَلْيَتَمَسَّكْ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»؛ «کسیکه در پی نجات و سلامت از فتنههای پیش آمده است باید به ولایت علی ع تمسک بجوید»
🔹سلامت از گناه:
دعای پیامبر (ص) د رتعقیب نماز ظهر: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ ...وَ «السَّلَامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْم»؛ خدایا! اسباب رحمتت... و سلامت از تمام گناهان را از تو میطلبم» (ارشاد القلوب، ج 1، ص 82.) و همچنین در دعای مأثور برای شب یکشنبه آمده است: «اللَّهُمَّ ... أَسْأَلُكَ... الْعَفَافَ وَ «السَّلَامَةَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْخَطَايَا»؛ خدایا...پاکدامنی و «سلامت از گناه و خطا» را از تو میطلبم» (بحارالانوار، ج 87، ص 159.)
🔹سلامت نفس:
در دعای امام صادق علیه اسلام در تعقیب نماز آمده است:«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ... «السَّلَامَةَ فِي نَفْسِي» یعنی بارالها! به حق محمد و آلش...«سلامت نفس» به من عطا فرما!» (وسائل الشیعه، ج 6، ص )485.
🔹واژه صحت در روايات غالبا براي بعد جسمي بكار رفته است مانند:
قال الصادق ع: «مَنْ زَارَ أَخَاهُ فِي اللَّهِ فِي «مَرَضٍ» أَوْ «صِحّةٍ» .....»
«کسی که برادرش [دینی] اش را برای رضای خداوند در بیماری یا سلامتی زیارت کند....»(الکافی، ج 2، ص 177.)
👈در نتیجه: انسان مومن بايد چنان اهتمامي به بعد معنوي خود داشته باشد كه هرگاه از سلامت و بيماري سخن ميگويد ابتدا ساحت معنوي به ذهنش تبادر كند. اگر غالبا يا هميشه در ميان خانواده ها و جامعه, سلامت در مورد امور جسماني بكار مي رود ما از فرهنگ ديني فاصله زيادي داريم.
🖌ابوالفضل ساجدی
🔰 @Sajedi_ir
قسمت دوم اعتقادی.mp3
6.54M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (3)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_سوم :
✅ ابعاد شکوفایی اندیشه دینی و ضرورت ويژه آن در عصر حاضر
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/71
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕ #علل_دين_گريزی_جوانان
🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(3)
🔹دين مرگ و وحشت
چشم انداز بسياري از جوانان ما از دين، نه آيين زندگي بل مرام مردگي است؛ نه روشي روشن و مطلوب براي زيستن؛ بلكه تيرهراهي هولناك و مانع زيستن است. غافل از آنكه دين قابليت آن دارد كه توان آدميان در حركت فراسوي تربيت خود و جامعه، و متبلورساختن استعدادهاي نهفته در نهان خانة فرد و اجتماع را مضاعف سازد. گامنهادن در قدمگاه پيامبران، خاصه خاتم آنان، جوانان را براي تحقق آرمانهاي مادي و معنوي پرتوان ميسازد و اعتماد به نفسي ستودني براي آنان به ارمغان ميآورد. آنان را در عرصه توفيقات معنوي, مادي, انواع روابط فردي و اجتماعي, تعليمي و تربيتي مدد ميرساند و راهكارهايي فراروي آنان مينهد. پيروي از اين راهكارها، هم راه را بر كسب لذايذ دنيوي ميگشايد، هم آدمي را از افراط، اضرار به نفس، و سقوط به ورطة فساد و افساد صيانت ميبخشد.
بسياري از جوانان دين را عامل سركوبي اميال خود ميپندارند. آنان دين را ارائه دهندة مجموعه دستوراتي ميبينند كه نهيكنندة انسان و بازدارندة او است. بدين ترتيب دين مجموعة محدوديتها است، و جوان در جستجوي آزادي و راحتي است؛ در حالي كه چنين تصوير كدري از دين به دور از حقيقت است. بد نيست براي ارائة آموزههاي ديني از راهكارهاي پيشنهادي پزشكان بياموزيم. روشن است كه مراجعه به پزشك و كسب سلامت جسمي و دفع بيماري براي همگان پذيرفتني و مقبول است. در عين حال امروزه به پزشكان توصيه ميشود كه پيش از دادن داروي تلخ، انجام تزريقات، جراحي و اعمال پزشكي دردآور، به ويژه در خصوص كودكان، بيمار توجيه شود، و رابطة تحمل موقت درد با نتايج فرحبخش بعدي آن بر آنان مكشوف شود. ارتباط مستقيمي ميان توجيه فكري بيمار و ارتقاي آستانة تحمل درد وجود دارد. بهكارگيري اين شيوة آمادهسازي، كه در بيماران جسمي سفارششده، در تربيت ديني به مراتب ضرروريتر است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin