eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.1هزار دنبال‌کننده
866 عکس
1.3هزار ویدیو
109 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕ نقد سخنان آيه الله درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا" 2️⃣ ذيل تفسير آيه 186 سوره بقره در ج2 تفسير الميزان مي فرمايد: "دعا يكي از همان اسباب است ... با دعا يكي از اسباب وجود شي محقق مي شود." در بخش ديگري (ج2 ص 61-62) نيز ذيل تفسير همين آيه مي فرمايد: "علم به مقام خداي سبحان مي‏گويد درست است كه خداي تعالي چنين مقرر كرده كه مثلا در هنگام تحقق سير و حركت، نزديكي به مقصد نيز محقق شود، و در هنگام وجود آتش حرارت نيز پيدا گردد، ولي چنين هم نيست كه تنها وقتي آتش بود حرارت هم باشد، و يا وقتي آتش بود حرارت و سوزاندن هم حتمي باشد و خلاصه خداي تعالي با به كار انداختن نظام اسباب و مسببات قدرتش محدود نشده بلكه هم چنان قدرتش مطلقه است، مي‏تواند واسطه‏ها را از وساطت بيندازد و اثر را بدون فلان واسطه ايجاد كند، هم چنان كه در مورد معجزات مي‏بينيم آتش هست اما نمي‏سوزاند، و يا خوردن نيست ولي سيري و سيرابي هست. و همين توهم باعث شده كه خيال كنيم تخلف مسببات از اسباب عاديه محال است، هر جا جسم هست سنگيني و سقوط نيز هست، هر جا حركت هست نزديكي به مقصد نيز هست، هر جا خوردن و نوشيدن هست سيري و سيرابي هم هست و مانند اينها، در حالي كه در بحث‏ اعجاز گفتيم درست است كه ناموس عليت و معلوليت و به عبارتي ديگر وساطت اسباب ميان خداي سبحان و ميان مسببات حق است، و گريزي از آن نيست، و اما اين ناموس باعث نمي‏شود كه ما حدوث حوادث را منحصر در صورتي بدانيم كه اسبابش مهيا باشد، بلكه بحث عقلي و نظري و همچنين كتاب و سنت در عين اينكه اصل واسطگي اسباب را اثبات مي‏كند، انحصار آنها را انكار مي‏نمايد...حال كه اين معنا روشن گرديد، مي‏گوئيم: علم و ايمان به خدا ما را وادار مي‏كند تا معتقد شويم به اينكه آنچه محال ذاتي نيست و عادت آن را محال نمي‏داند دعا در مورد آن مستجاب است، كه قسمت عمده از معجزات انبيا هم مربوط به همين استجابت دعا است." 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (5) (؟) 🔷 : ✅ نگرانی پيامبر ص نسبت به ضعف اعتقادی فرزندان مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/90
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ضرورت تبلیغِ همگانی : در اين پيام رسانی ، لازم است دقت شود كه اگر در پس ذهن فرزندان يا دوستان, پرسشی نهفته است پاسخ داده شود. ✍️ رسول خدا (ص) در فرمودند: ⚡️ معاشِرَ النَّاسِ! ⚡️ انّی قَدْ بَلَّغْتُ ما اُمِرْتُ بِتَبْليغِهِ، ⚡️ حجَّةً عَلي كُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبِ، ⚡️ و عَلي كُلِّ اَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ، ⚡️ ولِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ، ⚡️ فلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ، ⚡️ و الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلی يَوْمِ الْقِيامَةِ. 💢 اي مردم! 💢 من آنچه را که مأمور به ابلاغش بودم به شما ابلاغ کردم و گفتم، و ماموریت خود را انجام دادم، 💢 تا حجّتی باشد بر حاضر و غائب، 💢 و بر همه‌ی كسانی كه حضور دارند يا ندارند، 💢 و همه‌ی کسانی که به دنيا آمده‌اند يا نيامده‌اند. 💢 پس حاضران به غائبان، 💢 و پدران به فرزندانِ خود تا روز قيامت این پیام را برسانند. 📚 احتجاج طبرسي، ج1 ص 79 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ ضعف در تربيت اجتماعی = ابتلای ناخواگاه به گناه به سبب گناه ديگران مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/92
🌸 ولادت با سعات امام هادی علیه السلام مبارک باد. 🌺 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🌸 میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام 🌸 🌺 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
روزنامه فرهیختگان | تاریخ:1399/05/15 | صفحه:15 http://farhikhtegandaily.com/newspaper/4003/15/&page=181760 نقد نظرات كرونايی آيه الله (بازنشر منسجم مطالب چند يادداشت اين كانال در روزنامه فرهيختگان) با عنوان: كرونا و چالش با کدام دین؟ 🟣کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/93
15_1821(1).pdf
731.9K
فایل پی دی اف متن بالا👆👆
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔹سلامت معنوی با سلامت روانی چه تفاوت و رابطه ای دارد؟ 1️⃣ در سلامت روان، حالت مطلوبي كه مورد توجه قرار مي‌گيرد اين است كه فرد بتواند ذهنيت‌ها و احساسات خود را به گونه‌اي كنترل كند كه احساس خوبي از زندگي داشته باشد و توانايي پيگيري اهداف خود را داشته باشد. رضايت از زندگي، اميد به آينده، قدرت كنترل استرس و اضطراب و وسواس نداشتن از جمله شاخص‌هاي سلامت رواني است؛ اما در سلامت معنوي، حالت مطلوب، نيل به كمال و قرب الهي است كه توضيحات و آثار آن را بعدا اشاره خواهيم كرد. بدين ترتيب هدف سلامت معنوي با هدف سلامت رواني متفاوت است. 2️⃣ سلامت معنوي تمام آثار سلامت رواني را به دنبال دارد اما سلامت رواني تمام آثار سلامت معنوي را به دنبال ندارد. 3️⃣ به رغم تفاوت ميان اين دو, اما آنها با هم ارتباط دارند: بدون تقويت ارتباط با خدا نيز مي‌توان به سطحي از سلامت رواني دست يافت، اما از طرفي بايد گفت سلامت معنوي و ارتباط با خدا مي‌تواند سطح سلامت رواني را ارتقاء دهد. براي مثال ويژگيهايي مانند اعتماد به خدا و توكل بر او مي‌تواند در زدون نااميدي و اضطراب انسان موثر باشد. از سوي ديگر سلامت يا بيماري روان مي‌تواند زمينه سلامت يا بيماري معنوي را فراهم كند. مثلا كسي كه قدرت كنترل احساسات خود را ندارد و يا نمي‌تواند تخيلات و افكار خود را هدايت كند و در نتيجه سلامت روانش در خطر است، طبيعتا نمي‌تواند احساس حضور خدا را نيز در خود تقويت كند و يا از خيالات و وساوس شيطاني خود را رها كند. براي مثال در حديثي از اميرالمؤمنين (ع) نقل شده است كه «ابليس كمندي بزرگتر از خشم و شهوت ندارد». بر اساس اين حديث شريف عدم توانايي در كنترل خشم كه يك شاخص سلامت رواني است منجر به افتادن در دام ابليس مي‌شود. بديهي است هدف اصلي ابليس دور كردن انسانها از معنويت و ياد خداست، بدين ترتيب، اين حديث بين يك شاخص سلامت رواني و سلامت معنوي پيوند برقرار كرده است. پيامبر اكرم(ص) در اين باره مي‌فرمايند: «غضب ايمان را فاسد مي‌كند همانطور كه سركه عسل را فاسد مي‌كند». يونگ نيز به رابطه ميان ساحت معنوي و رواني انسان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: من حتي يك بيمار را نديده‌ام كه اساساً، حل مشكلش به يك گرايش ديني از زندگي وابسته نباشد؛ منشا بيماري رواني در بيماران به ارضا نشدن نيازهاي معنوي آنها بازمي‌گشت. تنها وقتي‌كه به دين بازگشتند و نيازمعنوي شان برآورده شد، بيماري‌شان هم به طور كامل درمان شد. طي دهه‌هاي گذشته، نظريه‌پردازان در زمينه‌هاي مختلف وجود دامنة گسترده‌اي از نيازهاي معنوي انسان را مسلم مي‌دانسته‌اند . 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (22) ✅ راهكار تقويت لذت حضور قلب در 2️⃣ 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/96
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش چهارم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/97
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (6) (؟) 🔷 : ✅ نشانه های كم توجهی والدين به شکوفایی اندیشه دینی فرزندان مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/98
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (7) (؟) 🔷 : ✅ شکوفایی اندیشه دینی در قرآن و سخنان امیر مومنان علی ع مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/99
كتاب رضا فرهاديان-غدير حقيقتي بر گونه تاريخ.pdf
1.68M
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
كتاب ۱۰۰۱ فضیلت از امیرالمومنین ع در كتب اهل سنت.pdf
7.97M
📕 كتاب فوق بر اساس منابع اهل سنت نگارش يافته است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/101
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (23) ✅ روش كسب عشق الهي: اصلاح زنجيره شکل‌گیری روح و روان 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/102
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 عید سعید مبارک باد. مدح امیرالمومنین علی علیه‌السلام کربلایی حسین طاهری 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🌺عید سعید بزرگترین عید شیعه مبارک باد🌺 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
⭕️ نقد سخنان آيه الله درباره "جایگاه مهدویت، دعا و توسل به امام زمان در مواجهه با کرونا" 3️⃣ ايشان در مقام بيان ديدگاه خود ميگويد نبايد دعا جايگزين اسباب طبيعي شود. وي در تاييد سخنان خود عبارت علامه طباطبايي را نقل ميكند و به دنبال آن به عنوان نتيجه گيري از كلام علامه ميگويد: "شما برويد به آن سمت. سمت علم، سمت تجربه انساني، سمت پيشرفت، نه اينكه بياوريد {بگوييد} هر جا گير كرديم آن را با دعا يا توسل حل مي كنيم" 🔸 جواب: (در يادداشت قبلي، اشتباه فاحش ايشان در فهم كلام علامه بيان شد.) در اينجا به ادامه نقد مي پردازيم: 🔸 آقاي حيدري ميگويد "نگوييد هر جا گير كرديم آن را با دعا و توسل حل مي كنيم" در پاسخ ميگوييم: 🔺 اولا نظر صحيح همين است كه براي رسيدن به اهداف مادي و معنوي، ما تلاشهاي تجربي و طبيعي خود را داشته باشيم و هر جا مشكل پيدا كرديم از خداوند مدد بطلبيم. 🔺 ثانيا بايد از ايشان پرسيد كه آيا اين نظر جنابعالي با ديدگاه ملاصدرا و علامه طباطبايي و شهيد صدر كه در اين كليپ از آنها تجليل مي كنيد, موافق است؟ ديدگاه ايشان (كه اگر در مسير هدف به مشكل برخورديم, سراغ دعا و توسل نرويم) نه با اين سه شخصيت بلكه مخالف نظر و عمل قاطبه علماي اسلام است. 🔺مگر ملاصدرا براي حل مشكل علمي خود به حرم حضرت معصومه (س) پناه نمي برد و نتيجه مي گرفت؟ در احوالات اين فيلسوف شهير آمده است كه هر گاه فهم مطلبي بر وي مشكل مي شد و در حل آن به بن بست مي رسيد از منطقه كهك كه محل سكونت او در حوالي قم بود به حرم اين كريمه (س) در قم مشرف مي شد، آن حضرت را زيارت مي كرد و با دعا و نماز و زيارت، حلّ مشكل خويش را از خداوند درخواست مي كرد. و از آن حرم بر اين حكيم، افاضه فيض مي شد. (رك. اَلْفَوائدُ الرّضَویّة فی اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَریّة، ص 241 🔺 مگر ابن سينا همين شيوه را نداشت؟ در احوال بوعلي سينا آمده است كه هر گاه مشكلي علمي براي ايشان پيش مي‌آمد كه از حلّ آن درمانده مي‌شد، وضو مي‌گرفت، قصد مسجد جامع شهر را مي‌كرد، در آنجا دو ركعت نماز مي‌گذارد و از خداوند مي‌خواست كه به بركت نماز، او را ياري نموده، گره از معضل علمي‌اش بگشايد. از قول ابن سينا نقل شده كه پس از اداي آن دو ركعت، مشكل علمي برايش آسان مي‌شده و به آن‌چه مي‌خواسته مي‌رسيده است. (ديلمي، حسين، هزار و يك نكته درباره نماز، ص 262) 🔺 مگر علامه طباطبايي موفقيت خود را مرهون همين توسلات نمي دانست؟ ايشان براي دعا و توسل نقش كليدي در زندگي علمي و عملي خود قائل بود. (یادنامه علامه طباطبایی، از استاد محمدتقی مصباح یزدی، ص ۱۳۷) 🔺در مورد سيره علمي شهيد صدر هم آمده كه مدتها ايشان محل تفكر در مورد مباحث علمي خود را حرم مطهر امام معصوم ع قرار داده بود تا حضور در حرم به نتيجه گيري بهتر علمي او كمك كند. ▪️آيا فكر كرده ايد چگونه انديشمندان هسته اي ما توانستند بدون داشتن امكانات كافي به اين سطح از دانش علمي دست يابند؟ آنها پس از نااميدي از كمكهاي خارجي و احساس بن بست و تلاشهاي علمي همراه با توسل و دعا توانستند جواب بگيرند. ▪️اگر فیلم روایت شهید سردار قاسم سلیمانی از کمک خاص حضرت زهرا (س) در روزهای سخت جنگ ۳۳روزه که منجر به پیروزی شد را مرور فرماييد مي بينيد كه آيا دعا و توسل در عرض (در كنار) تلاشهاي مادي, اثرگذار است يا نه؟ اگر تاريخ حوادث عمليات رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و سالها تلاش مدافعان حرم و عمليات حزب الله لبنان و ... با اسرائيل را ورق بزنيد و نتايج توسلات را مشاهده كنيد, پاسخ تجربي خود را مي يابيد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
🌸 ولادت با سعادت امام کاظم علیه السلام مبارک باد 🌸 🌹 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ 🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(4) 🔹دين جنگ و خشونت (خاطره اي از كانادا) در ايام سفري كه در كانادا حضور داشتم، پسري جوان كه دانشجوي ارشد در دپارتمان اديان دانشگاه كونكورديا در شهر مونترآل بود و مرا هم مي شناخت، مايل بود با حقير گفتگو كند. وي گفت از شما سوالاتي دارم. ايشان گفت: "من علاقه مند به مطالعه اديان مختلف هستم. فكر كردم بهترين راه اين است كه ابتدا اين كار را با مطالعه كتب مقدس اديان شروع كنم. كتب چند دين را خوانده ام. اخيرا نوبت به مطالعه قرآن (منظور وي ترجمه انگليسي آن بود) رسيده است. مطالعه اين كتاب را كه شروع كردم دو مطلب برايم سوال برانگيز و تعجب آور بود: 1️⃣ تصويري كه من از اسلام داشتم اين بود كه اسلام، ديني است كه به جنگ و خشونت و كشتار تشويق مي كند و آرامش را از جامعه ميگيرد اما اين كتاب را كه خواندم اصلا چنين برداشتي از آن نداشتم؛ لذا با تلقي قبلي من از اسلام، كاملا فاصله داشت. 2️⃣ از زماني كه خواندن قرآن (به زبان انگليسي) را شروع كرده ام، اين كتاب دل من را به خود جذب كرده و دوست دارم ادامه دهم." 🔹اين خاطره گوياي مظلوميت اسلام و مهجوريت قرآن از يك سو و كوتاهي مبلغين دين در تبيين زيباييها و جاذبه هاي اسلام از سوي ديگر است. تلقي منفي غربيها از دين به دليل رسانه هاست كه بطور گسترده، زيركانه، ماهرانه و ناجوانمردانه عليه اسلام و بطور خاص عليه شيعه و ايران تبليغ ميكنند. داخل كشور نيز برخي به دليل تاثيرپذيري از رسانه هاي غربي و فضاي مجازي همين ديدگاه را دارند. همين تبليغات سوء عليه اسلام است كه منتهي به اسلام هراسي يا اسلاموفوبيا (Islamphobia ) شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin