قابل توجه مخاطبان و همراهان محترم که
۱-طرح ولایت شرکت کردند چه حضوری چه مجازی چه برگزار شده توسط هر مجموعه ای
۲-از طریق کانال ما مطالب طرح ولایت را دنبال کردند یا می کنند
۳-یا بهرشکلی با محتواهای طرح ولایت چه کتابهای آن چه تدریسهای آن درفضای مجازی سر و کار داشتند یا دارند
لطفا از دو طریق شناس و ناشناس تجربیات و خاطرات و... خود را در اختیار ما بگذارند.
#علامه_مصباح #طرح_ولایت
@sajjadmirzaei_ir
سلام و عرض ادب خدمت مخاطبین و همراهان گرامی خصوصا بزرگوارانی که جدیدا به ما پیوستند.
از امروز با سه موضوع درخدمت شما خواهیم بود ان شاء الله
۱:بحثی تازه از مبانی انقلاب اسلامی بصورت صوتی و مکتوب
۲:آغاز بارگزاری خلاصه هایی حساب شده و منسجم از آثار بزرگان متفکر انقلاب اسلامی
۳:ادامه یادداشتهایی که در ابتدای شروع بکار کانال مقداری از آنها را گذاشتیم.
ضمن آنکه هرگونه بروزرسانی در محتواهای طرح ولایت به اطلاع شما خواهد رسید.
#مبانی_انقلاب #اندیشه_ناب #کشکول #طرح_ولایت
@sajjadmirzaei_ir
خوانشی از اندیشه ناب انقلاب اسلامی ایران
ان شاء الله قرار است با هشتگ #اندیشه_ناب بر سر سفره بزرگان متفکر انقلاب اسلامی بنشینیم.
فعلا برای شروع کتابهای زیر مدنظر ماست و بعد از این سراغ کتابهای دیگری خواهیم رفت ان شاء الله
در زمینه اندیشه مقام معظم رهبری، کتابهای:
فلسفه انقلابی بودن
آتش به اختیار
منافع ملی هویت ملی
انقلاب عقلانی
چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی
ایران ساخت
باغبانی فرهنگ
سیاست
دشمن شناسی
معارف انقلاب اسلامی
هندسه انقلاب اسلامی
امین و زبان ادب پارسی
عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی
با هشتگ #اندیشه_رهبری
در زمینه اندیشه شهید مطهری، کتابهای:
مجموعه آثار (۲): مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی
انسان و ایمان
مجموعه آثار (۴)و (۳)و (۱)
با هشتگ #اندیشه_مطهری
در زمینه اندیشه آیت الله مصباح، کتابهای:
حکیمانه ترین حکومت
کاوشی در نظریه ولایت فقیه
تهاجم فرهنگی
بزرگترین فریضه
اصلاحات ریشه ها و تیشه ها
انسان شناسی در قرآن
تعدد قرائت ها
رابطه علم و دین
نقد و بررسی مکاتب اخلاقی
نظریه سیاسی اسلام
جامعه و تاریخ از نگاه قرآن
با هشتگ #اندیشه_مصباح
#اندیشه_ناب #اندیشه_رهبری #اندیشه_مطهری #اندیشه_مصباح
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش یک
انسان نوعی حیوان هست اما تفاوت عمده و اساسیش در دو ناحیه بینش ها و گرایش ها هست
شعاع آگاهی و سطح خواسته حیوان
آگاهی حیوان از جهان تنها به وسیله حواس ظاهره است؛ از این رو سطحی و ظاهری است، به درون و روابط درونی اشیاء نفوذ نمیکند؛ ثانیاً فردی و جزئی است، از کلّیت و عمومیت برخوردار نیست؛ ثالثاً منطقهای است، محدود به محیط زیست حیوان است و به خارج محیط زیست او راه پیدا نمیکند؛ رابعاً حالی است، یعنی بسته به زمان حال است، از گذشته و آینده بریده است. حیوان نه از تاریخ خود یا جهان آگاه است و نه درباره آینده میاندیشد و نه تلاشش به آینده تعلق دارد.
حیوان از نظر آگاهی هرگز از چهارچوب ظواهر، فردیت و جزئیت، محیط زیست و زمان حال خارج نمیگردد؛ در این چهار زندان برای همیشه محبوس است و اگر احیاناً خارج شود، نه آگاهانه و از روی شعور و انتخاب است بلکه تحت تسخیر اجباری طبیعت و به صورت غریزه و ناآگاهانه و غیرشاعرانه است.
سطح خواستهها و مطلوبهای حیوان، مانند شعاع شناخت و آگاهیاش از جهان، در محدودهای خاص است. اولاً مادی است، از حدود خوردن و آشامیدن و خوابیدن و بازی کردن و خانه و لانه گرفتن و استفاده از جنس مخالف بالاتر نمیرود. برای حیوان، خواسته ومطلوب معنوی، ارزش اخلاقی و غیره مطرح نیست. ثانیاً شخصی و فردی است، مربوط است به خودش و حداکثر به جفت و فرزندش. ثالثاً منطقهای است، مربوط است به محیط زیست خودش. رابعاً حالی است و به زمان حال تعلق دارد. یعنی همان محدودیتهایی که بُعد ادراکی وجود حیوان دارد، بُعد خواهشها و گرایشهای وجودش دارد. حیوان از این نظر نیز در محدوده خاصی زندانی است.
حیوان اگر هدفی را تعقیب کند و به سوی غایتی حرکت کند که از این محدوده خارج باشد، مثلاً به نوع تعلق داشته باشد نه به فرد، به آینده تعلق داشته باشد نه به حال- مانند آنچه در بعضی حیوانات اجتماعی از قبیل زنبور عسل مشاهده میشود- ناآگاهانه و به حکم غریزه و فرمان مستقیم نیرویی است که او را آفریده و جهان را تدبیر میکند.
شعاع آگاهی و سطح خواسته انسان
قلمرو انسان، چه در ناحیه آگاهیها و بینشها و شناختها و چه در ناحیه خواستهها و
مطلوبها، بسی وسیعتر و گستردهتر و متعالیتر است.
آگاهی انسان و شناخت او، از ظواهر اشیاء و پدیدهها عبور میکند و تا درون ذات و ماهیت آنها و روابط و وابستگیهای آنها و ضرورتهای حاکم بر آنها نفوذ مینماید. آگاهی انسان نه در محدوده منطقه و مکان، زندانی میماند و نه زنجیره زمان آن را در قید و بند نگه میدارد؛ هم مکان را درمینوردد و هم زمان را.
از این رو، هم به ماورای محیط زیست خویش آگاهی پیدا میکند تا آنجا که دست به شناخت کرات دیگر مییازد، و هم بر گذشته و آینده خویش وقوف مییابد، تاریخ گذشته خویش و جهان یعنی تاریخ زمین، آسمان، کوهها، دریاها، گیاهان و جانداران دیگر را کشف میکند و درباره آینده تا افق های دوردست میاندیشد.
بالاتر اینکه انسان اندیشه خویش را درباره بینهایتها و جاودانگیها به جولان میآورد و به برخی بینهایتها و جاودانگیها شناخت پیدا میکند. آدمی از شناخت فردیت و جزئیت پا فراتر مینهد، قوانین کلی و حقایق عمومی و فراگیرنده جهان را کشف میکند و به این وسیله تسلط خویش را بر طبیعت مستقر میسازد.
انسان از نظر خواستهها و مطلوبها نیز میتواند سطح والایی داشته باشد. انسان موجودی است ارزشجو، آرمانخواه و کمال مطلوبخواه؛ آرمانهایی را جستجو میکند که مادی و از نوع سود نیست؛ آرمانهایی که تنها به خودش و حداکثر همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل و فراگیرنده همه بشریت است، به محیط و منطقه خاص یا قطعهای خاص از زمان محدود نمیگردد.
انسان آنچنان آرمانپرست است که احیاناً ارزش عقیده و آرمانش فوق همه ارزشهای دیگر قرار میگیرد؛ آسایش و خدمت به انسانها از آسایش خودش با اهمیتتر میگردد؛ خاری که در پای دیگران فرو برود مثل این است که در پا بلکه چشم خودش فرو رفته باشد؛ با دیگران همدرد میشود؛ از شادی دیگران شاد و از اندوه آنان اندوهگین میگردد؛ به عقیده و آرمان مقدس خود آنچنان دلبستگی پیدا میکند که منافع خود، بلکه حیات و هستی خود را به سهولت فدای آن مینماید.
جنبه انسانی تمدن بشری که روح تمدن به شمار میرود، مولود این گونه احساسها و خواستههای بشری است.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
مسئله مهم ما بزرگ شدگان و پرورش یافتگان در زیر سایه نظام ولایی، بی اطلاعی یا کم اطلاعی از مبانی نظری ای است که بر آن اساس این انقلاب بنیان نهاده شده و تاکنون ادامه یافته است.
ان شاء الله طی جلساتی کوتاه با بحثی از مبانی انقلاب اسلامی در خدمت شما خواهیم بود با هشتگ #مبانی_انقلاب
این بحث براساس آموخته هایی هرچند اندک است که از محضر استاد معظم و محترم حجة الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی دریافت کرده ایم. ایشان شخصیتی هستند که عمیق ترین مباحث فلسفی و کلامی و عرفانی را به مبانی و راهبردهای انقلاب اسلامی امتداد بخشیدند
ان شاء الله بصورت جلسات صوتی درخدمت شما خواهیم بود.
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
جلسه مقدماتی
تبیین، راهبرد اساسی پیشبرد انقلاب اسلامی
تفاوت تبیین و پروپاگاندا
ضرورت برانگیختن فطرت و اراده انسانی
تبیین زمینه ساز قیام مردم برای تحقق اسلام
ترک جهاد تبیین عامل شکست در جنگ نرم
ضرورت تبیین مبانی انقلاب و روایت انقلاب
ضرورت ساخت کادری مجهز به مبانی انقلاب و روایت انقلاب برای جهاد تبیین
سرفصلهای کلی این بحث
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
توضیحی درباره انتشار یادداشتهای اینجانب در کانال
در بدو شروع فعالیت کانال، مقداری قابل توجه از سوابق یادداشت نویسی خودم در محیط #اینستاگرام یا در رسانه تحلیلی تصویری #بهمن و جاهای دیگر را بعلت پراکندگی و عدم انسجام موضوعی با هشتگ #کشکول منتشر کردم. انشاءالله روزی همه این یادداشتها تبدیل به مطالبی منظم و منسجم شود.
حال انشاءالله هرازچندگاهی برحسب فرصت و توان محدود، یادداشتهای دیگری از خودم را در کنار رویه معمول کانال، بازنشر میکنم.
لازم به ذکر است که هرگونه یادداشت نویسی جدید یا تولید محتوای جدید که ارتباطی با بنده داشته باشد از طریق همین کانال اطلاعرسانی خواهد شد.
✍🏻سجاد میرزائی
#کشکول #اینستاگرام #بهمن
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش دوم
آیا انسانیت روبناست؟
دانستیم که انسان، نوعی حیوان است؛ از این رو مشترکات زیادی با سایر جانداران دارد. در عین حال یک سلسله امتیازات اساسی، او را از سایر جانداران متمایز ساخته است.
وجوه مشترک انسان با حیوان و وجوه امتیاز او از حیوان سبب شده که انسان دارای دو زندگی باشد: زندگی حیوانی و زندگی انسانی، و به تعبیر دیگر زندگی مادی و زندگی فرهنگی.
آیا زندگی مادی زیربنا و زندگی فرهنگی روبناست؟ آیا حیوانیت انسان زیربنا و انسانیت او روبناست؟
آنچه امروز مطرح است جنبه جامعهشناسانه دارد نه جنبه روانشناسانه؛ از دیدگاه جامعهشناسی مطرح میشود نه از دیدگاه روانشناسی، و از این رو شکل بحث به این صورت است که در میان نهادهای اجتماعی آیا نهاد اقتصادی که مربوط به تولید و روابط تولیدی است اصل و زیربنا، و سایر نهادهای اجتماعی- بالاخص نهادهایی که انسانیت انسان در آن تجلی یافته است- همگی فرع و روبنا و انعکاسی از نهاد اقتصادی است؟ آیا علم و فلسفه و ادب و دین و حقوق و اخلاق و هنر در هر دورهای مظاهری از واقعیتهای اقتصادی بوده و از خود به هیچ وجه اصالتی ندارد؟
آنچه مطرح است به این شکل مطرح است؛ اما خواه ناخواه این بحث جامعهشناسی نتیجهای روانشناسانه پیدا میکند.
و بحث به سمت فلسفه ای درباره انسان و واقعیت و اصالت آن- که امروز به نام «اصالت انسان» یا «اومانیسم» خوانده میشود- کشیده میشود و آن اینکه انسانیت انسان به هیچ وجه اصالت ندارد، تنها حیوانیتش اصالت دارد و بس؛ انسان از اصالتی به نام انسانیت در برابر حیوانیت خویش برخوردار نیست؛ یعنی نظر همان گروه تأیید میشود که منکر یک تمایز اساسی میان انسان و حیواناند.
طبق این نظریه نه تنها اصالت گرایشهای انسانی- اعم از حقیقتگرایی، خیرگرایی، زیباییگرایی و خداگرایی- نفی میشود، اصالت واقعگرایی دید انسان درباره جهان و واقعیت نیز نفی میشود؛ زیرا هیچ دیدی نمیتواند فقط «دید» باشد، بیطرفانه باشد؛ هر دیدی یک گرایش خاص مادی را منعکس میکند و جز این نمیتواند باشد.
عجب این است که برخی از مکاتب که چنین نظر میدهند، در همان حال از انسانیت و انسانگرایی و اومانیسم دم میزنند!!!
حقیقت این است که سیر تکاملی انسان از حیوانیت آغاز میشود و به سوی انسانیت کمال مییابد. این اصل، هم درباره فرد صدق میکند و هم درباره جامعه.
تکامل جامعه نیز عیناً به همان صورت رخ میدهد
یعنی جامعه انسانی هر اندازه متکاملتر بشود، حیات فرهنگی [آن] استقلال و حاکمیت بیشتری بر حیات مادی آن پیدا میکند. انسان آینده، حیوان فرهنگی است نه حیوان اقتصادی؛ انسان آینده، انسان عقیده و ایمان و مسلک است نه انسان شکم و دامن.
نکته : حرکت تکاملی بشر از نظر معنوی یک حرکت یکنواخت روی خط مستقیم نیست؛ حرکتی است که گاهی انحراف به راست یا به چپ دارد، توقف و احیاناً بازگشت دارد ولی در مجموع خود یک حرکت پیشرو و تکاملی است.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
بخش مقدماتی
جلسه اول: طلب تاریخی
عدم بخل در هستی
دوری از عوامل تحقیرکننده
چرایی پاگذاشتن به هستی
درد فطری انسان و چرایی عدم شکوفایی آن
شریعت راهی برای تصحیح خطاها
پیامبران، راهبران مسیر بشر
توصیفات قرآن از پیامبران
روایت جریان پیامبری
ضرورت بحث از عقبه خود یعنی تبار پیامبران
صاحبان دردهای پیامبران، عوامل پیروزی انقلاب اسلامی
تعلق به جریان پیامبری، یک بحث جامعه شناختی و تاریخی عمیق
تازگی همیشگی سخن فطرت ولو با قدیمیترین کلمات
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش سوم
رابطه علم و ایمان
معلوم شد که علم و ایمان دو رکن از ارکان اساسی انسانیت انسان است. اکنون میخواهیم ببینیم این دو رکن و این دو وجهه انسانیت، خود با یکدیگر چه رابطهای دارند یا میتوانند داشته باشند.
ما مسلمانان باید خود را از این برداشت غلط مسحیت قرون وسطایی که خسارتهای جبرانناپذیر بر علم و بر ایمان و بر انسانیت وارد کرد برکنار بداریم و کورکورانه تضاد علم و ایمان را امری مسلّم تلقی نکنیم.
ما اکنون میخواهیم با یک بینش تحلیلی وارد این مسئله بشویم و با دیدی عالمانه به بحث بپردازیم که آیا واقعاً این دو وجهه و دو پایه انسانیت هریک به دورهای و عصری تعلق دارد؟ آیا انسان محکوم است که همیشه نیمه انسان بماند و در هر دورهای فقط نیمی از انسانیت را داشته باشد؟ آیا همیشه محکوم به یکی از دو نوع بدبختی است: بدبختیهای ناشی از جهل و نادانی، و بدبختی های ناشی از بیایمانی؟
در رابطه علم و ایمان از دو ناحیه میتوان سخن گفت: یکی اینکه آیا تفسیر و برداشتی که ایمان زا و آرمانخیز باشد و در عین حال مورد تأیید منطق باشد وجود دارد، یا تمام تفکراتی که علم و فلسفه به ما می دهد همه اینها در بحث جهان بینی بعدا مطرح خواهد شد
علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میکند و ایمان روان را روان آدمیت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شکل عمودی بالا میبرد؛ علم طبیعتساز است و ایمان انسانساز. هم علم به انسان نیرو میدهد، هم ایمان؛ اما علم نیروی منفصل میدهد و ایمان نیروی متصل. علم زیبایی است و ایمان هم زیبایی است؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ علم زیبایی اندیشه است و ایمان زیبایی احساس. هم علم به انسان امنیت میبخشد و هم ایمان؛ علم امنیت برونی میدهد و ایمان امنیت درونی
علم جهان را با انسان سازگار میکند و ایمان انسان را با خودش.
امروز غالباً دریافتهاند که سیانتیسم (علمگرایی محض) و تربیت علمی خالص، از ساختن انسانِ تمام ناتوان است. تربیت علمی خالص نیمه انسان میسازد نه انسان تمام (محصول این تربیت، ماده خام انسان است نه انسان ساختهشده)، انسان توانا و قدرتمند میسازد نه انسان بافضیلت، انسان تک ساحتی میسازد نه انسان چند ساحتی.
ضرر و خسرانی که متوجه مدارس و دانشگاههای ماست، بیشتر از نظریه تربیتی «اسپنسر» است که تربیت را سازگار کردن انسان با محیط خود تعریف کرده است. این تعریف، مرده و مکانیکی است و از فلسفه «برتری مکانیک» برخاسته است و هر ذهن و روح خلّاق از آن متنفر است. نتیجه این شده که مدارس ما از علوم نظری و مکانیکی پر شده است، و از موضوعات ادبیات و تاریخ و فلسفه و هنر که به قول خودشان بیفایده است خالی مانده است... تربیتی که فقط علمی باشد محصولش جز ابزار چیزی نیست، شخص را از زیبایی بیگانه میسازد و او را از حکمت جدا میکند. برای دنیا بهتر آن بود که اسپنسر کتابی نمینوشت.
تجربههای تاریخی نشان داده است که جدایی علم و ایمان خسارتهای غیر قابل جبران به بار آورده است. ایمان را در پرتو علم باید شناخت؛ ایمان در روشنایی علم از خرافات دور میماند. با دور افتادن علم از ایمان، ایمان به جمود و تعصب کور و با شدت به دور خود چرخیدن و راه به جایی نبردن تبدیل میشود.
آنجا که علم و معرفت نیست، ایمان مؤمنان نادان وسیلهای میشود در دست منافقان زیرک، که نمونهاش را در خوارج صدر اسلام و در دورههای بعد به اشکال مختلف دیده و میبینیم.
علم بدون ایمان نیز تیغی است در کف زنگی مست؛ چراغی است در نیمه شب در دست دزد برای گزیدهتر بردن کالا. این است که انسان عالِمِ بیایمان امروز، با انسان جاهل بیایمان دیروز، از نظر طبیعت و ماهیت رفتارها و کردارها کوچکترین تفاوتی ندارد.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
بخش مقدماتی
جلسه دوم: حقیقت انقلاب ۱
ردپای انبیا در تاریخ نگاری ها
ناکارآمدی الگوهای رایج انقلاب پژوهی در تحلیل انقلاب اسلامی
ویژگی های مهم انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با انقلابهای دیگر
تعبیر میشل فوکو درباره انقلاب اسلامی ایران
دو آبشخور اصلی انقلاب اسلامی
عقبه حوزوی انقلاب اسلامی
سه انتخاب مهم تاریخی ملت ایران
انقلاب اسلامی، بازگشتی به اسلام و تشیع
غفلت جامعه شناسی از سه انتخاب تاریخی ملت ایران
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش چهارم
از نظر شهید تاریخ گذشته و حال نشان می دهد تفکیک علم و ایمان نتایج فاجعه بار به وجود میاره ...
ایمان بدون علم 🔚جمودها و تعصب ها و ...
علم بدون ایمان🔚تمام قدرت علمی صرف خودخواهیها و خودپرستیها، افزونطلبیها، برتریطلبیها، استثمارها، استعبادها، نیرنگها و نیرنگبازیها
دو سه قرن گذشته را میتوان دوره پرستش علم و گریز از ایمان دانست.
برتراند راسل با آنکه گرایشهای مادی دارد اعتراف میکند که:
کاری که منظور آن فقط درآمد باشد، نتیجه مفیدی بار نخواهد آورد. برای چنین نتیجهای باید کاری پیشه کرد که در آن «ایمان» به یک فرد، به یک مرام، به یک غایت نهفته باشد .
امروز ماتریالیستها هم ناچارند مدعی شوند که ما از جنبه فلسفی، ماتریالیست و از جنبه اخلاقی، ایدهآلیست میباشیم؛ یعنی از جنبه نظری، مادی و از جنبه عملی و آرمانی، معنوی هستیم.
ایمان مذهبی
از مباحث پیش روشن شد که انسان نمیتواند بدون داشتن ایده و آرمان و ایمان، زندگی سالم داشته باشد و یا کاری مفید و ثمربخش برای بشریت و تمدن بشری انجام دهد. انسانِ فاقد هرگونه ایده و ایمان، یا به صورت موجودی غرق در خودخواهی درمیآید و انسان دائماً با مسائل اخلاقی و اجتماعی برخورد مینماید و ناچار باید عکسالعمل خاصی در برابر اینگونه مسائل نشان بدهد .
انسان اگر به مکتب و عقیده و ایمانی پیوسته باشد تکلیفش روشن است.
تنها ایمان مذهبی قادر است انسان را به صورت یک «مؤمن» واقعی درآورد؛ هم خودخواهی و خودپرستی را تحتالشعاع ایمان و عقیده و مسلک قرار دهد، و هم نوعی «تعبّد» و «تسلیم» در فرد ایجاد کند.
تنها نیروی مذهبی است که قادر است به ایدهها تقدس ببخشد و حکم آنها را در کمال قدرت بر انسان جاری سازد.
تفاوت یک ایده مذهبی و غیرمذهبی این است که آنجا که پای عقیده مذهبی به میان آید و به ایده قداست ببخشد، فداکاریها از روی کمال رضایت و به طور طبیعی صورت میگیرد. فرق است میان کاری که از روی رضا و ایمان صورت گیرد که نوعی انتخاب است، با کاری که تحت تأثیر عقدهها و فشارهای ناراحتکننده درونی صورت میگیرد که نوعی انفجار است.
ثانیاً اگر جهانبینی انسان صرفاً جهانبینی مادی و بر اساس انحصار واقعیت در محسوسات باشد، هرگونه ایدهپرستی و آرمانخواهی اجتماعی و انسانی برخلاف واقعیات محسوسی است که انسان در آن هنگام در روابط خود با جهان احساس میکند.
آنچه نتیجه جهانبینی حسی است خودپرستی است نه ایدهپرستی.
ایمان مذهبی تنها یک سلسله تکالیف برای انسان علیرغم تمایلات طبیعی تعیین نمیکند، بلکه قیافه جهان را در نظر انسان تغییر میدهد؛ عناصری علاوه بر عناصر محسوس، در ساختمان جهان ارائه میدهد؛ جهان خشک و سرد مکانیکی و مادی را به جهانی جاندار و ذیشعور و آگاه تبدیل میکند. ایمان مذهبی تلقی انسان را نسبت به جهان و خلقت دگرگون میسازد.
اریک فروم میگوید:
هیچ کس نیست که نسبت به دینی نیازمند نباشد و حدودی برای جهتیابی و موضوعی برای دلبستگی خویش نخواهد. او خود ممکن است از مجموعه معتقَداتش به عنوان دین، ممتاز از عقاید غیردینی آگاه نباشد، و ممکن است برعکس، فکر کند که هیچ دینی ندارد و معنای دلبستگی خود را به غایاتی ظاهراً غیردینی مانند قدرت و پول یا کامیابی، فقط نشانه علاقه به امور عملی و موافق مصلحت بداند. مسئله بر سر این نیست که انسان دین دارد یا ندارد، بلکه این است که کدام «دین» را دارد.
مقصود این روانشناس این است که انسان، بدون تقدیس و بدون پرستش نمیتواند زندگی کند؛ فرضاً خدای یگانه را نشناسد و نپرستد، چیزی دیگر را به عنوان حقیقت برتر خواهد ساخت و او را موضوع ایمان و پرستش خود قرار خواهد داد.
قرآن کریم اولین کتابی است که اولاً در کمال صراحت، ایمان مذهبی را نوعی هماهنگی با دستگاه آفرینش خوانده است:
أَ فَغَیرَ دِینِ اللهِ یبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ .
آیا چیز دیگری جز دین خدا را جستجو میکنند و حال آنکه هرکه در آسمانها و زمین است سر بر فرمان اوست.
و ثانیاً ایمان مذهبی را جزء سرشت انسانها معرفی کرده است:
فَأَقِمْ وَجْهَک لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیها .
حقگرایانه روی خود را به سوی دین کن، همان که سرشت خدایی است که مردم را بر آن سرشته است.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش پنجم
آثار و فواید ایمان
هرچند از آنچه تاکنون گفتیم تا حدی آثار ایمان مذهبی روشن گشت، برای اینکه بهتر با آثار نیک این «سرمایه پر ارزش زندگی» و این «مُلک معنوی» آشنا بشویم، مستقلاً این بحث را طرح و عنوان مینماییم.
تولستوی نویسنده متفکر روسی میگوید:
ایمان آن چیزی است که مردم با آن زندگی میکنند .
اینک آثار ایمان مذهبی را در این سه بخش توضیح میدهیم:
الف. بهجت و انبساط
اولین اثر ایمان مذهبی از نظر بهجتزایی و انبساط آفرینی، «خوشبینی» است؛ خوشبینی به جهان و خلقت و هستی. ایمان مذهبی از آن جهت که تلقی انسان را نسبت به جهانْ شکل خاص میدهد، به این نحو که آفرینش را هدفدار و هدف را خیر و تکامل و سعادت معرفی میکند، طبعاً دید انسان را نسبت به نظام کلی هستی و قوانین حاکم بر آن خوشبینانه میسازد. حالت فرد با ایمان در کشور هستی، مانند حالت فردی است که در کشوری زندگی میکند که قوانین و تشکیلات و نظامات آن کشور را صحیح و عادلانه میداند، به حسن نیت گردانندگان اصلی کشور نیز ایمان دارد و قهراً زمینه ترقی و تعالی را برای خودش و همه افراد دیگر فراهم میبیند و معتقد است که تنها چیزی که ممکن است موجب عقبماندگی او بشود تنبلی و بیتجربگی خود او و انسانهایی مانند اوست که مانند او مکلّف و مسئولاند.
از نظر چنین شخصی، مسئول عقبماندگی او خودش است نه تشکیلات و نظامات کشور، و هر نقصی وجود دارد از آنجاست که او و امثال او وظیفه و مسئولیت خویش را انجام ندادهاند.
اما یک فرد بیایمان در کشور هستی، مانند فردی است که در کشوری زندگی میکند که قوانین و تشکیلات و تأسیسات کشور را فاسد و ظالمانه میداند و از قبول آنها هم چارهای ندارد. درون چنین فردی همواره پر از عقده و کینه است.
دومین اثر ایمان مذهبی از نظر بهجتزایی و انبساط آفرینی، «روشندلی» است.
سومین اثر ایمان مذهبی از نظر تولید بهجت و انبساط، «امیدواری» به نتیجه خوب تلاش خوب است.
چهارمین اثر ایمان مذهبی از نظرگاه بهجت و انبساط، «آرامش خاطر» است.
ایمان مذهبی به حکم اینکه به انسان که یک طرف معامله است، نسبت به جهان که طرف دیگر معامله است، اعتماد و اطمینان میبخشد، دلهره و نگرانی نسبت به رفتار جهان را در برابر انسان زایل میسازد و به جای آن به او آرامش خاطر میدهد. این است که میگوییم یکی از آثار ایمان مذهبی آرامش خاطر است.
یکی دیگر از آثار ایمان مذهبی از جنبه انبساطبخشی، برخورداری بیشتر از یک سلسله لذتهاست که «لذت معنوی» نامیده میشود. انسان دوگونه لذت دارد:
لذت های مادی و معنوی
در زبان دین از «طعم ایمان» و «حلاوت ایمان» یاد شده است. ایمان حلاوتی دارد فوق همه حلاوتها. لذت معنوی آنگاه مضاعف میشود که کارهایی از قبیل کسب علم، احسان، خدمت، موفقیت و پیروزی، از حس دینی ناشی گردد و برای خدا انجام شود و در قلمرو «عبادت» قرار گیرد.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بحثی از مبانی اندیشه انقلاب اسلامی
بخش مقدماتی
جلسه سوم: حقیقت انقلاب ۲
جریان نخبه پروری بشر که مادیگرایان روایتش نمیکنند
تفسیر اصیل از انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی یک سخن نو
اندیشه انقلاب اسلامی، جامعترین تفسیر از قرآن
انقلاب اسلامی، بندگی گشترده خداوند متعال
هدایای انقلاب اسلامی به ملت ایران
بازگشت عزت به ملت ایران بعد از مقطع طولانی مدت ذلت
چالش کارشناسی و مدیریتی بعد از انقلاب
#مبانی_انقلاب
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش پنجم قسمت دوم
ص۴۳تا۴۵
ب. نقش ایمان در بهبود روابط اجتماعی
انسان مانند برخی از جانداران دیگر، اجتماعی آفریده شده است. فرد به تنهایی قادر نیست نیازهای خویش را برطرف سازد.
انسان نیازهایش اجتماعی است بدون آنکه چنان غرایزی بر او حکومت کند. غرایز اجتماعی انسان به صورت یک سلسله «تقاضا» در باطن انسان وجود دارد که در سایه تعلیم و تربیت باید پرورش یابد.
زندگی سالم اجتماعی آن است که افراد قوانین و حدود و حقوق یکدیگر را محترم شمارند، عدالت را امری مقدس به حساب آورند، به یکدیگر مهر بورزند.
انچه همه افراد را مانند اعضای یک پیکر به هم پیوند میدهد و متحد میکند، ایمان مذهبی است.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی و تشکر از لطف شما
قبلا اعلام کردیم که گذاشتن خلاصه های کتابهای شهید مطهری در جلدهای دوم، چهارم، سوم و اول مجموعه آثار جزو برنامه های این کانال هست ان شاء الله.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری
شما همراهان گرامی میتوانید هرگونه انتقاد و پیشنهاد درباره رویه و مطالب کانال را به این لینک بفرستید.👇🏻👇🏻👇🏻
http://b2n.ir/r01187
#پیام_همراهان
@sajjadmirzaei_ir
خلاصه کتاب انسان و ایمان شهید مطهری بخش پنجم قسمت سوم ص ۴۵ تا ۴۶
ج .کاهش ناراحتیها
زندگی بشر خواهناخواه همچنان که خوشیها، شیرینیها، به دستآوردنها و کامیابیها دارد، رنجها، مصائب، شکستها، از دست دادنها، تلخیها و ناکامیها دارد. بسیاری از آنها قابل پیشگیری یا برطرف کردن است هرچند پس از تلاش زیاد. بدیهی است که بشر موظف است با طبیعت پنجه نرم کند، تلخیها را تبدیل به شیرینی نماید؛ اما پارهای از حوادث جهان قابل پیشگیری و یا برطرف ساختن نیست. مثلاً پیری.
ایمان مذهبی در انسان نیروی مقاومت میآفریند و تلخیها را شیرین میگرداند. انسان با ایمان میداند هرچیزی در جهان حساب معینی دارد
قیافه مرگ در چشم فرد با ایمان با آنچه در چشم فرد بیایمان مینماید، عوض میشود. از نظر چنین فردی، دیگر مرگ، نیستی و فنا نیست، انتقال از دنیایی فانی و گذرا به دنیایی باقی و پایدار، و از جهانی کوچکتر به جهانی بزرگتر است؛ مرگ، منتقل شدن از جهان عمل و کشت است به جهان نتیجه و محصول. از این رو چنین فردی نگرانیهای خویش را از مرگ با کوشش در کارهای نیک که در زبان دین «عمل صالح» نامیده میشود برطرف میسازد.
از نظر روانشناسان، مسلّم و قطعی است که اکثر بیماریهای روانی که ناشی از ناراحتیهای روحی و تلخیهای زندگی است، در میان افراد غیرمذهبی دیده میشود.
افراد مذهبی به هر نسبت که ایمان قوی و محکم داشته باشند از این بیماریها مصونترند.
#اندیشه_ناب #اندیشه_مطهری #انسان_و_ایمان
@sajjadmirzaei_ir
سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی و تشکر از لطف شما
بطور کلی در موقعیتی بنام ماه مبارک رمضان هرگونه فعالیت علمی و فرهنگی و آموزشی و پژوهشی موضوعیت دارد و حتی جزو اعمال شب قدر بحث مذاکره و مباحثه علمی را داریم. بنابراین اصل این موضوع در اختیار شماست.
اما بطور مشخص ناظر به فضای ماه رمضان که هم متناسب با فضای ماه مبارک یعنی ماه نزول قرآن کریم باشد و هم طعمی از اندیشه انقلاب اسلامی را بچشیم، شخصا کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را پیشنهاد میکنم.
شما همراهان گرامی میتوانید هرگونه انتقاد و پیشنهاد درباره رویه و مطالب کانال را به این لینک بفرستید.👇🏻👇🏻👇🏻
http://b2n.ir/r01187
#پیام_همراهان
@sajjadmirzaei_ir
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
این کتاب حاصل سخنرانیهای مقام معظم رهبری در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی در مسجد امام حسن مجتبی ع مشهد مقدس می باشد.
اصل این مباحث در ۲۸ جلسه و در قالب فصل های ایمان، توحید، نبوت و ولایت ایراد شده ولی برای ایراد مباحث معاد فرصت پیش نیامده بود.
در سالهای اخیر، نشر معارف و مرکز رشد دانشگاه امام صادق ع طی همکاری مشترک، با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری سخنرانیهای ایراد نشده فصل معاد را بنوعی بازسازی کردند و طی چهار جلسه در قالب کتابی آماده کردند.
اصل سخنرانیهای مقام معظم رهبری برای استفاده شما همراهان گرامی بارگزاری شده و ان شاء الله با محتواهای متنوع دیگری در خدمت شما خواهیم بود.
سخنرانی های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
شرح تصویری کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ تهیه شده توسطه موسسه انقلاب اسلامی
جلسات خلاصه شده سخنرانیهای کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
منتخباتی موضوعی از مباحث سخنرانی های طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
جستارهایی در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
محتواهای فصل معاد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
دوره ها و محتواهای تامینی و تولیدی تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن«بزودی»
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
@sajjadmirzaei_ir