eitaa logo
انتظار١٤ - رواق اندیشه
613 دنبال‌کننده
231 عکس
178 ویدیو
204 فایل
انتظار١٤ «رواق اندیشه» اینجا مطالب و مباحثی منظم یا پراکنده در علوم انسانی و علوم اسلامی است که درحد فرصت روزانه بارگزاری می‌شود ان‌شاءالله مفید باشد. سجاد میرزائی ارتباط مستقیم(+تبادل،تبلیغ،دیدگاه): @Entezaar14 ناشناس: daigo.ir/pm/Um3IF2
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانیه تبلیغاتی من برای انجمن مستقل علامه بسمه تعالی ایران،عالم اسلام و کلا دنیا در شرایط خاصی به سر می برد.از سویی هیمنه پوشالی تمدن غربی در اثر عوامل مختلف درحال فرو ریختن است،از سویی کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی یکی پس از دیگری در حال بیدار شدن در مقابل ظلم و ستم اربابان استعمار و استکبار است و از طرفی دیگر،جمهوری اسلامی ایران که چهل سال پیش در اوج جنگ سرد،علم اسلام سیاسی،اسلام ناب،بازگشت به حکومت اسلامی،مردمسالاری دینی،ولایت فقیه،زمینه سازی ظهور موعود ادیان عج و... را بلند کرده و با پیروی از خط امام و رهبری ‌و پشت سر گذاشتن چالشها و خطرات متعدد که هرکدام برای نابودی دولتی و نهضتی کافی است،وارد فضای گام دوم انقلاب شده و برآن است که از فضای انقلاب و نظام اسلامی،بعد از آزمون و خطاها و تجربیات و تحولات مختلف دولتها و مجلس ها و ادوار قوه قضاییه و دیگر ساختارهای حاکمیتی،با روی کار آوردن عناصر انقلابی،متخصص،متعهد،جوان(سنی یا فکری)و مسلط بر مبانی فکری و عملی اسلامی و انقلابی در جای جای حاکمیت،مرحله دولت سازی اسلامی را به سامان برساند و از چالشهای پیشرو همچون فضای مجازی،نظامات حاکمیتی همچون اقتصادی،سیاسی و..،علوم انسانی اسلامی،تبیین منظومه فکری اسلامی و انقلابی،چالش سبک زندگی و خانواده و جمعیت و...و این سامان نمی یابد جز در بسترهای خرد و کلان کادرسازی از تشکلات مختلف اقشار مختلف تا محیط های فکر و عمل در دستگاه های مختلف حاکمیتی. از جمله این بسترهای کادرسازی،تشکلات اسلامی دانشجویی است که در این میان،میداندار فعالیت تشکلی در دانشگاه علامه طباطبایی بعنوان یکی از دانشگاههای محوری علوم انسانی کشور،انجمن اسلامی دانشجویان مستقل. این دانشگاه است که با ترکیب خوبی از دوستان با گرایش اصولگرایی یا عدالتخواهی و در عین حال مستفید از کارهای گرایشات مختلف،تاکنون کارهای فراوانی را به سامان رسانده است. در موسم انتخابات شورای مرکزی این انجمن،اینجانب سجاد میرزائی دانشجوی ورودی ۹۸ حقوق و با مجموعه ای از سوابق تشکیلاتی،علمی،مذهبی و تجربیاتی در زمینه های مختلف فکری و عملی،مفتخرم که به دعوت تعدادی از آقایان محترم،در این انتخابات برای فهرست دانشکده حقوق و علوم سیاسی ثبت نام کرده ام و از شما می خواهم که اگر مرا برای حضور و فعالیت در این شورای مرکزی قابل می دانید،تا روز سیزدهم شهریور وارد سایت نگارستان معاونت فرهنگی دانشگاه شده و به ۵ نفر از جمله اینجانب رای دهید. به امید تحقق عاجل گام دوم انقلاب در شؤون مختلف آن به برکت خون حاج قاسمهایی که به پایش ریخته شده است. گام دوم انقلاب،خط امام و رهبری،کادرسازی برای دولت و جامعه اسلامی پ.ن: این بیانیه تبلیغاتی را تابستان سال ۱۳۹۹ جهت تبلیغات حضورم در انتخابات آن دوره انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی بود. گرچه من صرفا یک عضو عادی انجمن هستم و بعد از مدت کوتاهی بدلایلی از مسئولیتی که داشتم کنار رفتم اما این متن بلحاظ نکاتی که دارد،خواندنش ان شاء الله خالی از لطف نیست. با هشتگ درباره این انجمن ان شاء الله بیشتر خواهید شنید @sajjadmirzaei_ir
سلام و درود خدا بر سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی که اینستاگرام و توییتر از او شدیداً می ترسد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داستان غم انگیزی است داستان اینکه بخاطر مطلب گذاشتن از هرآنچه بویی از سردار سلیمانی و... بدهد مطلبت را حذف کنند و صفحه ات را از دسترس خارج کنند و بدتر از همه اینکه برای بقای صفحه ات مجبور شوی این مطالب را با دست خودت پاک کنی و چه جام زهری تلخ تر از این....بگذریم ان شاء الله مطالب درباره سردار عزیزمان را که در اینستاگرام نمی شود گذاشت با هشتگ کار خواهیم کرد ان شاء الله @sajjadmirzaei_ir
در ایام شهادت سردار شهید هایلایتی جمع کرده بودم به یاد ایشان که یکی یکی توسط اینستاگرام حذف شد و بعد از یک بار از دسترس خارج شدن صفحه ام مجبور شدم که برای ایمنی صفحه، این جام زهر را بنوشم که با دست خودم باقیمانده مطالب درباره ایشان را حذف کنم و به همین یک استوری بسنده کنم. ولی بدانند که یاد تمام شدنی نیست...
نمایی از افق تشکلات اسلامی دانشجویی در افق تشکلات اسلامی دانشجویی،هر تشکل در هر دانشگاه، اولا:استقلال خود را دارد و برنامه هایی برای مجموعه و محیط خود دارد. ثانیا:با دیگر تشکلات اسلامی در محیط دانشگاه خود هماهنگی و ارتباط دارد که حتی الامکان در قالب شورای هماهنگی تشکلات اسلامی آن دانشگاه است. ثالثا:با سازمان یا اتحادیه بالادستی خود هماهنگ است و رقابت و تعامل سالمی با همتایان خود در دیگر دانشگاهها دارد. رابعاً:تمرکز تشکل بر تربیت نیرو و کادرسازی در داخل مجموعه در درجه اول و درجه بعدی،تاثیرگذاری بر محیط دانشگاه خواهد بود. و اینگونه،کار جنبش دانشجویی از حالت جزیره ای و فردی خارج و به حرکتی منسجم و عظیم بنفع اسلام،انقلاب و نظام تبدیل می شود ان شاء الله. با یادداشتهای تشکیلاتی اینجانب همراه باشید. پ.ن: در دوران حضور جدی در اینستاگرام تا حدی مجال یافتم حرفهایم در بحث تشکیلات را مطرح کنم و ان شاء الله در اینجا از بیشتر خواهید شنید. @sajjadmirzaei_ir
‌جرعه ای از سیره ای بهشتی آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی،از منتسبین به خاندان علمایی صدر،تحصیل کرده حوزه علمیه اصفهان و قم،از شاگردان آیات بروجردی ،محقق داماد، امام ره، مرتضی حائری، علامه طباطبایی ره، دیپلمه ادبی، دکترای معقول و منقول، دارای درجه اجتهاد، مسلط به زبانهای فارسی،عربی،انگلیسی و آلمانی،از مدرسین دبیرستان های حکیم نظامی و دین و دانش قم،از موسسین مدرسه حقانی که عوامل آن بعدا به مدرسه شهیدین بهشتی و قدوسی رفتند،از اعضای موسس جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی،اولین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی،اولین رییس شورای عالی قضایی کشور و رییس دیوان عالی قضایی کشور،سروسامان دهنده تشکیلات مرکز اسلامی هامبورگ در دوران اقامت در آلمان،از بنیانگذاران تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در خارج از کشور،موسس مرکز تحقیقات اسلامی بعنوان یکی از اولین مراکز جدی برای انجام تحقیقات اسلامی،و نیز نایب رییس مجلس خبرگان قانون اساسی و رییس عملی آن بود. همچنین شخصیتی بااصالت خانوادگی،تحصیلات عالیه و سوابق فراوان،عملا ریاست این مجلس را برعهده گرفت و با توجه به شناخت عمیقی که هم از اسلام و هم از غرب داشت،بصورت مستقیم با نوشتن مقدمه و غیرمستقیم با هدایت جریان مجلس که مجمعی از افکار و سلایق از روحانیون مسلمان تا اقلیت های مذهبی و از دانشگاهیان متعهد تا ملی گرایان و از 71مرد تا تنها زن عضو در آن حضور داشتند،در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کرد. سرانجام این نیروی کارآمد فکری و اجرایی که توسط جریانهایی مانند مجاهدین خلق(منافقین)در زمان حیاتش مظلوم واقع شد،در حادثه هفت تیر 1360 در دفتر حزب جمهوری اسلامی(محل فعلی مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه در خیابان امیرکبیر تهران)بهمراه بیش از هفتاد دولتمرد،نماینده و عضو حزب شهادت رسید. آنچه در عکس می بینید،تعدادی از مجموعه کتابهای تک گفتار های موضوعی شهید بهشتی است که توسط بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی تهیه شده است. پ.ن: این پست را بمناسبت هفت تیر سال ۱۳۹۹ نوشته بودم براستی شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی اصفهانی ره از کسانی است که می ارزد انسان اثر به اثر او را خط به خط بخواند و بهره ببرد. و چقدر تاسف بار است که عده ای با شعار آزادی،و عده ای هم با شعار عدالت،کتابهایش را رها کرده و به مسائلی فرعی از او مثل نظر شاذ درباره امکان ریاست جمهوری زنان یا جوانان عاشق شوید یا جامعه لجن است اکتفا کرده و بدان ضریب داده اند بدون لحاظ ماقبل و مابعد و مسائل دیگر خلاصه که کتابهای این شهید مظلوم را از دست ندهید.ما ان شاء الله بشرط حیات و توفیق کارهایی در زمینه این شهید بزرگوار انجام خواهیم داد با همین هشتگ @sajjadmirzaei_ir
نمی از یم فضل فاضلیان آیت‌الله حاج سید رضا فاضلیان پس از گذارندن یک دوره بیماری، ظهر امروز در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. آیت الله فاضلیان سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) به‌عنوان امام‌جمعه ملایر منصوب‌ شد و پس از ۳۴ سال که عهده دار این مسئولیت بود، شهریورماه سال ۱۳۹۵ از این سمت کناره گیری کرد. وی از یاران صدیق امام خمینی (ره) بود و در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی در بسیج مردم و ترویج روحیه ایثار و شهادت در جامعه داشت. پ.ن: این پست را در تاریخ 5 آبان 1399 بمناسبت رحلت ایشان کار کردم. کاش قدر ایشان بهتر دانسته می شد و برخی حواشی برای ایشان و اطرافیان ایشان بوجود نمی آمد. خداوند ایشان را که مهمان مضجع شریف رضوی ع هستند را بیامرزد من از ترک زبانان شهرستان ملایر هستم از شهر ازندریان این شهرستان با هشتگ ان شاء الله از ایشان بیشتر خواهید شنید. @sajjadmirzaei_ir
نیم‌نگاهی به زندگی عالم مجاهد «آیت‌الله سیدرضا فاضلیان» آیت الله سیدرضا فاضلیان، عالم برجسته و مجاهد همدانی پس از سال‌ها مجاهدت و دفاع از دین در سن 92 سالگی دار فانی را وداع گفت. اینجا را بخوانید. @sajjadmirzaei_ir
چند نکته انتقادی درباب عدالتخواهی ریشه مشکلات فکری و عملی بسیاری از منسوبان جریان عدالت‌خواه،به نکته زیر بر می گردد.نکته ای در بیانیه گام دوم صادره از مقام معظم رهبری که بخوبی ریشه این مشکلات را تبیین می کند که خواهش می کنم به کلمه به کلمه آن دقت کنید: جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند. بی‌شک فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان‌خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد. و اما برخی مشکلات دیگر که قبل از صدور این کلام هم با آن درگیر بود و هست: -برداشت و برقراری نسبت با مفهوم عدالت و نسبت آن با مفاهیم دیگر. -ضعف در مستند بودن مطالبه گری ها تاجایی که برخی مطالبات از روی هیجان برروی سربرگ تشکل و با امضای مسئول تشکل جاری شد و بعداً غلط بودنش مشخص شد‌. -ضعف در تقوای سیاسی تا جایی که بعد از محرز شدن برخی اشتباهات نظری و عملی،یا سکوت کنی یا توجیه کنی و همچنین مظلوم نمایی. -نسبت با اندیشه و نظام فکری امامین انقلاب و دیگر اندیشمندان انقلاب اسلامی. -نسبت با تفکرات و عملکردهای جریان غیرانقلابی تاجایی که برخی نظرات و عملکردهای آنها عملا توسط اینها تکرار می شود. -ضعف و ناامیدی از اصلاح سیاسی تا جایی که بیانیه گام دوم انقلاب هم امیدبخش اینها نیست و صعود چهل ساله @soada_ir هم از نظر اینها عقب گرد ایدئولوژیک و توجیه وضع موجود می شود و بعضاً دست به تحریم انتخابات به شیوه تندروهای اصلاحات می زنند. -نسبت با تفکرات غربی و شرقی و اینکه بعضاً برای فرار از تفکر غربی و ناامید از علم دینی و اندیشه امامین،دست به دامان سوسیالیسم اسلامی و فضای دهه پنجاه شریعتی و نهضت آزادی می شوند. -ضعف در مطالعه و تفکر و خلع سلاح شدن هرگونه کنش میدانی از مبنای فکری و مظلوم واقع شدن حتی متفکران و اهل مطالعه این جریان توسط بدنه و اکتفا کردن به برخی قطعات جنجالی کلام بزرگان از میان انبوه مطالب و کتابهای آنها -ضعف در عمل به مطالبات رهبری معظم انقلاب از دانشجویان با وجود حضور در دیدارهای رهبری با دانشجویان -دچار شدن به ضعف هایی که طیف مجاهدین خلق و طیف حشمت الله طبرزدی و طیف تحکیم وحدت سابق و... از جمله التقاط در اندیشه -بی اخلاقی ها و مظلوم نمایی هایی که بعضاً در تشکیل لیست انتخاباتی مجلس عدالت‌خواه شکل گرفت و بیشتر بدنه انقلابی را برای رای به آنها(بجز یک نفر که آنهم در سازوکار جبهه پایداری بود یعنی روح الله ایزدخواه) قانع نکرد. -اینکه از سویی در بحث جهان اسلام بشدت طرفدار وحدت اسلامی هستند تا جایی که تاریخ گفتن برخی فضلا را هم بر نمی تابند ولی در سیاست داخلی بشدت حلقه انقلابیگری را تنگ گرفته اند و رقبای خود را سقیفه و پدرخوانده و نمایشی کار و... معرفی می کنند. -نسبت با تفکرات و عملکردهای جریان بهاری علیرغم اعلام برائت از آن که زمانی بدان رای داده بودند. -نوعی از تکلیف گرایی که نتیجه را اصلا درنظر نمی گیرد و بصرف انجام تکلیف کاری برای رسیدن به نتیجه انجام نمی شود.این در حالی است که هم تکلیف مهم است هم تلاش برای منتج بودن تکلیف به نتیجه.تهی کردن تکلیف از تلاش برای رسیدن به نتیجه باعث می شود که گاها از روشهای غیرقانونی و غیرشرعی استفاده شود که بعضاً سوء نتیجه دارد. -ایجاد شائبه ایجاد قبیله از کلمه عدالت و عدالتخواهی درحالی که اصل این آرمان ملی و مذهبی ربطی به دسته بندی های سیاسی ندارد. این ضعف هایی است که کمابیش در این جریان دیده ام و البته که نه هیچ جریان رسمی و قانونی را نفی می کنیم نه در درون هر جریان،تمام افرادش را یکجور ارزیابی می کنیم.ولی این نکاتی بود که کمابیش لازم دیدم تذکر بدهم.البته اوضاع نخبگان و اهل مطالعه این جریان بمراتب بهتر از آن نکاتی است که ترسیم کردم اما از جهت آزادی بیان و انتقاد،این متن را نوشتم. پ.ن: این یادداشت را می خواستم زمان انتخابات ۱۴۰۰ بنویسم اما بنابر ملاحظات ایام انتخابات،بعد از انتخابات نوشته بودم. ما نیاز داریم که شاخص ها و مسیر مشخصی برای عدالت خواهی داشته باشیم و کلا افراط و تفریط در دو مقوله و همواره جزو چالشهای طول تاریخ ازجمله بعد از انقلاب بوده است. با هشتگ همراه باشید. @sajjadmirzaei_ir
مراتب علوم انسانی اسلامی مرتبه ۰:علوم انسانی ترجمه ای مرتبه ۱:علوم انسانی ترجمه ای همراه با گوشه ای از نظرات اسلامی بطور پراکنده مرتبه ۲:علوم انسانی ترجمه ای با حذف مسائل غیر اسلامی مرتبه ۳:علوم انسانی بصورت نقد و بررسی دیدگاه راستگرایانه،چپگرایانه و دیدگاه اسلامی بعنوان دیدگاه معتدل و میانه مرتبه ۴:علوم انسانی اسلامی با ساختار و محتوای اسلامی یا مورد تایید اسلام و در کنار آن نقد و بررسی نظرات غیر اسلامی خصوصا غربی مرتبه ۵:ساخت نظام های سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،حاکمیتی و... براساس این مبانی و نقشه عملیاتی مبتنی بر این مبانی با هشتگ در این باره بیشتر خواهید شنید ان شاء الله. آماده دریافت دیدگاههای مخاطبین بزرگوار درباره این مراتب علوم انسانی هستم. @sajjadmirzaei_ir
‌‌ کوتاه در باب رابطه نظام اسلامی و نظام فکری اسلامی ولایت فقیه و جمهوری اسلامی،نسخه حکومت اسلامی در دوران غیبت است که توسط امام خمینی ره بشکل فعلی در کتاب حکومت اسلامی یا ولایت فقیه مدون و منقح شده است. ولی فقیه،اختیارات ولی معصوم را در دوران غیبت دارا می باشد و این ولی فقیه که رکن اصلی اسلامیت نظام است،بنابر دلایل مختلف،بخش مهمی از اختیاراتش(حوائج عامه،قضاوت،احتساب،استیفا،فرماندهی لشکر و...)به ارکان تشکیل دهنده جمهوریت نظام(مجموعه قوای سه گانه)تفویض می گردد. آنچه جمهوری اسلامی در از مردم‌سالاری دینی خود،بدنبال آن است،اخذ مردم‌سالاری،جمهوریت،تفکیک قوا و دیگر عناصر دولتهای جدید تا جایی که در تضاد با روح اسلام نباشد(تهذیب ساختار دولت جدید)می باشد. این مرحله،مرحله ای بالاتر از سلطنت استبدادی و مشروطه و جمهوری سکولار می باشد. نتیجتا ساختار جمهوری اسلامی مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،در نظر و عمل،بسی مردم‌سالارانه تر از جمهوری ها و مردم‌سالاری های غربی می باشد؛و قابل مقایسه است با دوگانه فلسفه غربی و فلسفه اسلامی.اینکه فلسفه اسلامی که محتوای هستی شناسانه را از متون دینی گرفته بود،ساختارها و اصطلاحات را از فلسفه یونانی گرفت ولی فلسفه سینوی با فلسفه ارسطویی قابل مقایسه نیست چه رسد به فلسفه صدرایی و تکامل یافته آن در قرن اخیر. با این همه،هنوز ساختار سازی و نظام سازی به اتمام نرسیده است؛در فلسفه و کلام اسلامی معاصر چه در حکومت اسلامی معاصر.گرچه در چهل سال عمر انقلاب و نظام اسلامی،با همه توطئه های آشکار و نهان،این حجم از مطالعات،تحقیقات،مجاهدات و اجتهاد ها هم متوقع نبود. متوقع است در گام دوم انقلاب،رسما یک نظام فلسفی و معرفتی اسلامی،که از دل آن،علوم و معارف اسلامی بالمعنی الاعم و الاخص در بعد نظر،و ساختارها،نظامات و مکاتب سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،حقوقی،... و به تبع آن یک نظام جامع حکومتی بیرون بیاید. مطالبه ما از مجلس یازدهم و دولت سیزدهم،استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم حوزوی و دانشگاهی و همچنین پیگیری منویات مقام معظم رهبری جهت تحقق گام دوم انقلاب می باشد. پ.ن: به این مطلب، این نکته را اضافه کنید که این شهید عزیزمان از مظلومیت منظومه فکری امام و رهبری سخنها گفته است و باید بیش از اینها به این بحثها بپردازیم. با هشتگ همراه باشید. @sajjadmirzaei_ir
تشکیلات دانشجویی در دانشگاه امام صادق و غیر امام صادق همین ابتدای بحث باید یادآوری بکنم که قصد هیچ گونه دوقطبی سازی ندارم و اساسا از این رسم احمدی نژادی خوشم نمی آید و صرفا قصد یک تطبیق دارم. در حالت معمول هر دانشگاهی از دانشگاههای کشور،تقسیماتی در تشکیلات دانشجویی برقرار است که عبارتند از: نهاد رهبری تشکل های اسلامی کانون های فرهنگی و هنری انجمن های علمی شورای صنفی شورای نشریات که اولی نمایندگی رهبری در دانشگاهها را برعهده دارد،دومی برخاسته از متن دانشجویان است که بعداً از سوی مدیریت دانشگاهها برسمیت شناخته شده و مابقی بدست مدیریت دانشگاهها تاسیس شده و می شوند در راستای اهداف توسعه سیاسی و اداری.بجز نهاد رهبری در دانشگاهها که در مدیریت دانشگاه و کمک به تشکلها مؤثر است.بخشی از کانونها در اختیار افراد همسو (کانون مهدویت و کانون قرآن و عترت) و برخی دیگر در اختیار ترکیبی از افراد همسو و غیرهسمو می باشد.انجمن های علمی و شوراهای صنفی و نشریات نیز بسته به انتخابات و شرایط مختلف،به افراد همسو یا غیرهمسو می رسد. اما تشکل‌های اسلامی داستانی دارد. انجمن های اسلامی دانشگاهها قبل از انقلاب بعد از انقلاب در داخل کشور تحکیم وحدت شد و در خارج از کشور با نام اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا به فعالیت خود تاکنون ادامه داد.در اثر گرایشات تدریجی سیاسی تحکیم وحدت،جامعه اسلامی از آن منشعب شد و همزمان با فرمان حضرت امام،بسیج دانشجویی (و همزمان طلبگی) شکل گرفت.بعد از به اوج رسیدن استحاله تحکیم وحدت در ایام دوم خرداد،برخی دفاتر از آن اعلام استقلال کردند و اتحادیه مستقل را تشکیل دادند.همزمان با نقره داغ شدن تحکیم وحدت استحاله شده توسط وزارت علوم و آغاز بازسازی تحکیم با کادری همسو،جنبش عدالت‌خواه بتدریج بدنه ای از دانشجویان و طلاب بسیجی را با خود همراه کرده و اعلام موجودیت کرد.بازمانده های خط فکری تحکیم وحدت استحاله شده سابق،بعدا خصوصا در ایام دولت آقای روحانی در قالب انجمنهای پراکنده ای در دانشگاههای کشور بازتولید شدند که گرچه ادعای متشکل بودن تحت عنوان دانشجویان متحد را دارند اما به آن متشکل بودن زمان تحکیم وحدت سابق نیست.نام هایی مثل انجمن فرهنگ و سیاست،مجمع اسلامی،انجمن اسلامی،انجمن اسلامی دانشجویان ....،و... پس در طبقه بندی تشکل‌های اسلامی،با پنج اتحادیه همسو و مجموعه ای پراکنده از تشکل‌های غیرهمسو مواجه هستیم. حال نگاهی به وضعیت تشکیلاتی دانشگاه امام صادق ع می اندازیم.از آنجایی که این دانشگاه ابتدا به ساکن با حکم ولی فقیه تاسیس و هیئت امنای آن تعیین شدند و می شوند و این دانشگاه خصوصا مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و می گیرد،بنابراین طبیعی است که خبری از نهاد رهبری در دانشگاه نباشد. و اینکه چرا در دانشگاه امام صادق ع تنها بسیج دانشجویی و انجمنهای علمی حاضرند ولاغیر،برخلاف تصور اولیه دلیل بر فضای تک صدایی و تک حزبی و... نمی باشد. وقتی سالیانی گذشت و پایه های دانشگاه محکم شد خصوصا بعد از کنار رفتن بیت آیت الله منتظری از مدیریت دانشگاه و جایگزینی آیت الله مهدوی کنی ره،چون این دانشگاه فرزند ایام انقلاب فرهنگی بود،نه تنها خبری از انجمن اسلامی تحکیم وحدت نبود تا بخواهد داستانهای دیگر پیش بیاید بلکه این بسیج دانشجویی بود که حرکت تشکیلاتی دانشجویی در این دانشگاه را شکل داد.بسیجی که بمرور توسعه پیدا کرد و واحد های مختلفی زیر لوای آن مشغول به فعالیت شدند و کارهای مختلفی توسط مجموعه افراد عضو انجام گرفته و می گیرد.اعضایی که طیفی از گرایشات مختلف موجود در تشکل‌های اسلامی برسمیت شناخته شده دانشگاههای دیگر را دارند و امثال هیئت میثاق با شهدا،واحد جهاد علمی،واحد عباد الرحمن،مرکز تحقیقات،مرکز رشد،نشریه حیات،تشکیلات فرهنگی و هنری مسجد دانشگاه و... تنها گوشه ای از تشکیلات زیرمجموعه این واحد بسیج دانشجویی را تشکیل می دهد. انجمن های علمی که از سوی مدیریت دانشگاه تأسیس شده و انتخابات دارد،عضویت‌ و فعالیت در آن با بسیج قابل جمع است و کارهای جدی ای در آن ازجمله برگزاری رویدادها و دوره های آموزشی و تخصصی انجام می شود. یه این ترتیب به نظر می رسد هم تنوع طیف گرایشی هم دستورکارهای تشکیلات دانشجویی موجود در دانشگاه های دیگر در بسیج(بعنوان حرکت پایین به بالا) و انجمنهای علمی (بعنوان حرکت بالا به پایین) دیده می شود. پ.ن: تجربه حضور در گزینش دانشگاه امام صادق ع تجربه خوبی بود که حالا به هر دلیلی موفقیت آمیز نبود. با هشتگ از این دانشگاه بیشتر خواهید شنید. @sajjadmirzaei_ir