eitaa logo
ٱنتظار١٤
615 دنبال‌کننده
232 عکس
173 ویدیو
179 فایل
به کانال " ٱنتظار١٤ " خوش آمدید. اینجا مطالب و مباحثی منظم یا پراکنده در علوم انسانی و علوم اسلامی است که درحد فرصت روزانه بارگزاری می‌شود ان‌شاءالله مفید باشد. ارتباط مستقیم(+تبادل،تبلیغ،هدیه): @Entezaar14 انتقادات و پیشنهادات: daigo.ir/pm/Um3IF2
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌ کوتاه در باب رابطه نظام اسلامی و نظام فکری اسلامی ولایت فقیه و جمهوری اسلامی،نسخه حکومت اسلامی در دوران غیبت است که توسط امام خمینی ره بشکل فعلی در کتاب حکومت اسلامی یا ولایت فقیه مدون و منقح شده است. ولی فقیه،اختیارات ولی معصوم را در دوران غیبت دارا می باشد و این ولی فقیه که رکن اصلی اسلامیت نظام است،بنابر دلایل مختلف،بخش مهمی از اختیاراتش(حوائج عامه،قضاوت،احتساب،استیفا،فرماندهی لشکر و...)به ارکان تشکیل دهنده جمهوریت نظام(مجموعه قوای سه گانه)تفویض می گردد. آنچه جمهوری اسلامی در از مردم‌سالاری دینی خود،بدنبال آن است،اخذ مردم‌سالاری،جمهوریت،تفکیک قوا و دیگر عناصر دولتهای جدید تا جایی که در تضاد با روح اسلام نباشد(تهذیب ساختار دولت جدید)می باشد. این مرحله،مرحله ای بالاتر از سلطنت استبدادی و مشروطه و جمهوری سکولار می باشد. نتیجتا ساختار جمهوری اسلامی مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،در نظر و عمل،بسی مردم‌سالارانه تر از جمهوری ها و مردم‌سالاری های غربی می باشد؛و قابل مقایسه است با دوگانه فلسفه غربی و فلسفه اسلامی.اینکه فلسفه اسلامی که محتوای هستی شناسانه را از متون دینی گرفته بود،ساختارها و اصطلاحات را از فلسفه یونانی گرفت ولی فلسفه سینوی با فلسفه ارسطویی قابل مقایسه نیست چه رسد به فلسفه صدرایی و تکامل یافته آن در قرن اخیر. با این همه،هنوز ساختار سازی و نظام سازی به اتمام نرسیده است؛در فلسفه و کلام اسلامی معاصر چه در حکومت اسلامی معاصر.گرچه در چهل سال عمر انقلاب و نظام اسلامی،با همه توطئه های آشکار و نهان،این حجم از مطالعات،تحقیقات،مجاهدات و اجتهاد ها هم متوقع نبود. متوقع است در گام دوم انقلاب،رسما یک نظام فلسفی و معرفتی اسلامی،که از دل آن،علوم و معارف اسلامی بالمعنی الاعم و الاخص در بعد نظر،و ساختارها،نظامات و مکاتب سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،حقوقی،... و به تبع آن یک نظام جامع حکومتی بیرون بیاید. مطالبه ما از مجلس یازدهم و دولت سیزدهم،استفاده حداکثری از این ظرفیت عظیم حوزوی و دانشگاهی و همچنین پیگیری منویات مقام معظم رهبری جهت تحقق گام دوم انقلاب می باشد. @sajjadmirzaei_ir
به این مطلب، این نکته را اضافه کنید که این شهید عزیزمان از مظلومیت منظومه فکری امام و رهبری سخنها گفته است و باید بیش از اینها به این بحثها بپردازیم. با هشتگ همراه باشید. @sajjadmirzaei_ir
تشکیلات دانشجویی در دانشگاه امام صادق و غیر امام صادق همین ابتدای بحث باید یادآوری بکنم که قصد هیچ گونه دوقطبی سازی ندارم و اساسا از این رسم احمدی نژادی خوشم نمی آید و صرفا قصد یک تطبیق دارم. در حالت معمول هر دانشگاهی از دانشگاههای کشور،تقسیماتی در تشکیلات دانشجویی برقرار است که عبارتند از: نهاد رهبری تشکل های اسلامی کانون های فرهنگی و هنری انجمن های علمی شورای صنفی شورای نشریات که اولی نمایندگی رهبری در دانشگاهها را برعهده دارد،دومی برخاسته از متن دانشجویان است که بعداً از سوی مدیریت دانشگاهها برسمیت شناخته شده و مابقی بدست مدیریت دانشگاهها تاسیس شده و می شوند در راستای اهداف توسعه سیاسی و اداری.بجز نهاد رهبری در دانشگاهها که در مدیریت دانشگاه و کمک به تشکلها مؤثر است.بخشی از کانونها در اختیار افراد همسو (کانون مهدویت و کانون قرآن و عترت) و برخی دیگر در اختیار ترکیبی از افراد همسو و غیرهسمو می باشد.انجمن های علمی و شوراهای صنفی و نشریات نیز بسته به انتخابات و شرایط مختلف،به افراد همسو یا غیرهمسو می رسد. اما تشکل‌های اسلامی داستانی دارد. انجمن های اسلامی دانشگاهها قبل از انقلاب بعد از انقلاب در داخل کشور تحکیم وحدت شد و در خارج از کشور با نام اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا به فعالیت خود تاکنون ادامه داد.در اثر گرایشات تدریجی سیاسی تحکیم وحدت،جامعه اسلامی از آن منشعب شد و همزمان با فرمان حضرت امام،بسیج دانشجویی (و همزمان طلبگی) شکل گرفت.بعد از به اوج رسیدن استحاله تحکیم وحدت در ایام دوم خرداد،برخی دفاتر از آن اعلام استقلال کردند و اتحادیه مستقل را تشکیل دادند.همزمان با نقره داغ شدن تحکیم وحدت استحاله شده توسط وزارت علوم و آغاز بازسازی تحکیم با کادری همسو،جنبش عدالت‌خواه بتدریج بدنه ای از دانشجویان و طلاب بسیجی را با خود همراه کرده و اعلام موجودیت کرد.بازمانده های خط فکری تحکیم وحدت استحاله شده سابق،بعدا خصوصا در ایام دولت آقای روحانی در قالب انجمنهای پراکنده ای در دانشگاههای کشور بازتولید شدند که گرچه ادعای متشکل بودن تحت عنوان دانشجویان متحد را دارند اما به آن متشکل بودن زمان تحکیم وحدت سابق نیست.نام هایی مثل انجمن فرهنگ و سیاست،مجمع اسلامی،انجمن اسلامی،انجمن اسلامی دانشجویان ....،و... پس در طبقه بندی تشکل‌های اسلامی،با پنج اتحادیه همسو و مجموعه ای پراکنده از تشکل‌های غیرهمسو مواجه هستیم. حال نگاهی به وضعیت تشکیلاتی دانشگاه امام صادق ع می اندازیم.از آنجایی که این دانشگاه ابتدا به ساکن با حکم ولی فقیه تاسیس و هیئت امنای آن تعیین شدند و می شوند و این دانشگاه خصوصا مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و می گیرد،بنابراین طبیعی است که خبری از نهاد رهبری در دانشگاه نباشد. و اینکه چرا در دانشگاه امام صادق ع تنها بسیج دانشجویی و انجمنهای علمی حاضرند ولاغیر،برخلاف تصور اولیه دلیل بر فضای تک صدایی و تک حزبی و... نمی باشد. وقتی سالیانی گذشت و پایه های دانشگاه محکم شد خصوصا بعد از کنار رفتن بیت آیت الله منتظری از مدیریت دانشگاه و جایگزینی آیت الله مهدوی کنی ره،چون این دانشگاه فرزند ایام انقلاب فرهنگی بود،نه تنها خبری از انجمن اسلامی تحکیم وحدت نبود تا بخواهد داستانهای دیگر پیش بیاید بلکه این بسیج دانشجویی بود که حرکت تشکیلاتی دانشجویی در این دانشگاه را شکل داد.بسیجی که بمرور توسعه پیدا کرد و واحد های مختلفی زیر لوای آن مشغول به فعالیت شدند و کارهای مختلفی توسط مجموعه افراد عضو انجام گرفته و می گیرد.اعضایی که طیفی از گرایشات مختلف موجود در تشکل‌های اسلامی برسمیت شناخته شده دانشگاههای دیگر را دارند و امثال هیئت میثاق با شهدا،واحد جهاد علمی،واحد عباد الرحمن،مرکز تحقیقات،مرکز رشد،نشریه حیات،تشکیلات فرهنگی و هنری مسجد دانشگاه و... تنها گوشه ای از تشکیلات زیرمجموعه این واحد بسیج دانشجویی را تشکیل می دهد. انجمن های علمی که از سوی مدیریت دانشگاه تأسیس شده و انتخابات دارد،عضویت‌ و فعالیت در آن با بسیج قابل جمع است و کارهای جدی ای در آن ازجمله برگزاری رویدادها و دوره های آموزشی و تخصصی انجام می شود. یه این ترتیب به نظر می رسد هم تنوع طیف گرایشی هم دستورکارهای تشکیلات دانشجویی موجود در دانشگاه های دیگر در بسیج(بعنوان حرکت پایین به بالا) و انجمنهای علمی (بعنوان حرکت بالا به پایین) دیده می شود. @sajjadmirzaei_ir
تجربه حضور در گزینش دانشگاه امام صادق ع تجربه خوبی بود که حالا به هر دلیلی موفقیت آمیز نبود. با هشتگ از این دانشگاه بیشتر خواهید شنید. @sajjadmirzaei_ir
شمه ای از آنچه بر سر ده فرمان آمد... ده فرمان یکی از قسمت‌های نسبتا سالم باقی مانده و اصیل کتاب مقدس یهود و مسیح یعنی عهدین است توجه شما را به مضمون این ده فرمان جلب می کنم: -من خداوند خالق تو هستم که تو را از اسارت و بندگی مصر آزاد ساختم. -تو را معبود دیگری جز من نباشد. هیچ تصویری از آنچه در آسمان یا بر روی زمین یا در آب است، نساز و آنها را پرستش نکن. -نام خدای خالقت را بیهوده بر زبان نیاور (از آن سوءاستفاده نکن). -روز شنبه را یاد دار تا آن را مقدس بداری. -پدر و مادرت را احترام بگذار. -قتل نکن. -زنا نکن. دزدی نکن. -شهادت دروغ نده. -چشم طمع به مال و ناموس همسایه نداشته باش. قبول که عهدین تحریف شده است و سرشار از مطالب غیرعقلی و غیرشرعی است اما این ده فرمان مطالبی است که تقریبا بجز قسمت شنبه آن،مابقی مورد تأیید اسلام هم هست.با این تفاوت که روز دارای تقدس و موضوعیت در اسلام جمعه است آنهم نه به سفت و سختی شنبه یهود و یکشنبه مسیح اما ملاحظه کنید که مدرنیته بر سر غرب مسیحی چه آورده خصوصا از بعد مطرح شدن پیچاندن و توجیه کردن تحت عنوان هرمونتیک و پروتستانتیسم و.... آمارهای قابل توجه گرایش افراد مسیحی و یهودی به آتئیسم یا به عرفانها و فلسفه های نوظهور و بتبع آن مجسم شدن و بتصویر کشیده شدن خالق جهان سوء استفاده های دستگاه اربابان مسیحی و یهودی از نام و عنوان خدا و دین از شنبه یهود و یکشنبه مسیح،جز حالت تعطیلی هفتگی آن چیزی نمانده و مراجعه به کلیساها و کنیسه ها کاهش یافت از فروپاشی خانواده و ارزشهای اخلاقی که منجر به فرزند کشی،والد کشی و... شده،گسترش قتل و جنایت و آنچه خود غربیها تجاوز به عنف و آزار جنسی می خوانند تازه اگر به موارد دیگر که خود توجیه کرده اند کاری نداشته باشیم،فساد دستگاه قضایی که یکی از مصادیقش شهادت دروغ برای دسیسه یا از روی منافع مادی است و اینکه اساسا چیزی به اسم همسایه و همسایگی اسمش هست ولی رسمش نیست و آمار سرقت ها ازجمله سرقت از همسایگان دیگر نگویم این مشت نمونه خرواری است برای آنکه بدانیم اولا اگر غرب غرب شد یکی بخاطر تحریف شدن کتابش بود و اینکه همین کتاب تحریف شده اش را هم عمل نکرد. ای جوانی که تبلیغات شبکه های مسیحی یا آگهی کتاب مقدس برای مهاجران را دیده ای و فکر می کنی در آنچه امثال نجات و محبت و هفت مطرح می کنند خبری هست و احتمالا سران یهود دست رد به سینه ات زده اند چون مادرت مسلمان است.آنچه گفتم ته خبری بود که در غرب بود.جوان!اگر اسلام این دین اصیل آنهم مذهب تشیع را رها کنی سرگذشتی بهتر از این ورشکستگان اصطلاحا نوایمان و غربیانی که سرشان بسنگ خورده نخواهی داشت. @sajjadmirzaei_ir
معرفی چند کتاب درباره فلسطین لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا...(المائدة٨٢) ‏معرفی ۳کتاب مفید برای اطلاع از سرگذشت فلسطین. به امید نابودی رژیم صهیونیستی و اقامه نماز وحدت مسلمین در بیت المقدس @sajjadmirzaei_ir
با هشتگ درباره این زخم بزرگ تاریخ معاصر دنیا و این سرزمین ادیان بیشتر خواهید شنید ان شاء الله @sajjadmirzaei_ir
معرفی دردسترس ترین ترجمه و شرح موجود نهج البلاغه ‏به مناسبت شهادت امیرالمومنین علی ع،یادمان باشد نگاهی هم به خطبه ها،نامه ها و حکمت های نهج البلاغه ایشان بیاندازیم. ترجمه مناسب:مرحوم محمد دشتی شرح مناسب:پیام امام امیرالمومنین ع،آیت الله مکارم شیرازی ‎ @sajjadmirzaei_ir
این مطلب و درواقع توییت در زمان شهادت امیرالمومنین ع کار شده بود و از جهت ترویج نهج البلاغه بازنشر آن خالی از لطف نبود. با هشتگ از میراث و طریقت امیرالمومنین ع بیشتر خواهید شنید ان شاء الله @sajjadmirzaei_ir
فیلسوف سیاست اندیش علامه طباطبایی چه نسبتی با انقلاب اسلامی داشت؟ مطالب این پرونده را در اینجا ببینید. @sajjadmirzaei_ir
پاسخی به شبهات محسن کدیور درباره نسبت علامه طباطبایی و جمهوری اسلامی ابتذال در تاریخ‌نگاری؛ اپیزود علامه طباطبایی اخیراً محسن کدیور صحبت های قبلی خود مبنی بر ادعای زاویه علامه طباطبایی با انقلاب را تکرار کرده است. این در حالی است که ابراهیمی دینانی شاگرد علامه و استاد کدیور با تکذیب ادعاهای او گفته است: کدیور موضع سیاسی دارد؛ من هرگز کلامی در ردّ انقلاب و ولایت فقیه از علامه طباطبایی نشنیده‌ام. مطالعه گزارش @sajjadmirzaei_ir
احمدرضا یزدانی مقدم در گفت‌و‌گو با بهمن: علامه در برابر تز سکولاریزاسیون کُربن بر اسلام سیاسی پافشاری کرد علامه در پاسخ به کُربن که برای جلوگیری از سکولاریزاسیون الهیاتی، سکولاریزاسیون سیاسی اجتماعی را پیشنهاد می‌کند، بر وجوه سیاسی اسلام پافشاری کرد. مطالعه متن مصاحبه @sajjadmirzaei_ir