[4]. ملاکِ ایشان برای رأیدادن به افرادی که قرار است در فرایندِ انتخابات، بهعنوانِ مدیران و کارگزارانِ نظام، برگزیده شوند، «اصلحبودن» است، نهفقط «کارآمدی». درحالیکه کارآمدی، فقط ناظرِ به مقامِ «عمل» و «اجرا»ست، اصلحبودن مفهومی عامتر است که وجوهِ «ارزشی» و «انقلابیِ» فرد را نیز دربرمیگیرد: «جاي شکي نيست که غير از اصلِ شرکت در انتخابات، ما بايد سعي کنيم، اصلح را بشناسيم و به او رأي بدهيم.»(محمّدتقی مصباحیزدی، در دیدارِ اعضاي هيأت علميِ مؤسسۀ امام خمینی، 26 خرداد 1392).
ازطرفدیگر، آیتالله مصباح معتقد است که اصلِ حضورِ در انتخابات، از «وجوبِ شرعی» برخوردار است و اینگونه نیست که انسان بتواند بهدلخواهِ خود، شرکت نکند؛ چراکه «حفظِ نظامِ اسلامی»، واجب است، و «شرکتِ مردم در انتخابات» نیز، یکی از لوازمِ حفظِ نظام است. نزاعی که آیتالله مصباح در یکسوی آن قرار داشتند، نزاعِ میانِ «انتخابِ اصلح/ انتخابِ صالح» بود، نه نزاعِ «مشارکتِ حداکثری/ انتخابِ اصلح». ایشان میگوید ازآنجاکه خودِ شرکتکردنِ مردم در انتخابات، موجبِ استحکام و اقتدارِ نظامِ اسلامی میشود، موضوعیّت دارد و مطلوب است. بنابراین، مشارکتِ حداکثریِ مردم در انتخابات، اصل است، و انتخابِ اصلح، فرع بر آن(هر چند این فرع نیز، یک تکلیفِ دینی و تصمیمی بسیار مهم است): «از بياناتِ مقامِ معظمِ رهبري در اوّلِ سال، و بعد هم تأکيداتِ ايشان بر اين که هر کسي، با هر گرايشي در انتخابات شرکت کند، ميتوان فهميد كه خودِ شركتكردنِ در انتخابات، موضوعيّت دارد.»(محمّدتقی مصباحیزدی، در دیدارِ اعضاي هيأتِ علميِ مؤسسۀ امام خمینی، 26 خرداد 1392).
آیت الله مصباح معتقد است که تعارضِ میانِ «مشارکتِ حداکثری/ انتخابِ اصلح» که برخی آنرا مطرح کردهاند، ذاتی و اجتنابناپذیر نیست، بلکه اگر ما به روشنگری بپردازیم و حقایق را به تودههای مردم منتقل کنیم، این دو امر به ظاهر ناسازگار، یکدیگر را در آغوش خواهند گرفت؛ چون رأیندادنِ بخشِ زیادی از مردم به فردِ اصلح، بهعلّتِ بیاطلاعی و تحلیلِ نادرست و القائاتِ ناصوابِ جریانِ سکولار است، نه اینکه آنها عامدانه و از سرِ غرض، مخالف باشند. ازاینرو، تبلیغکردنِ فردِ اصلح در میانِ مردم است، نه اینکه از گسترشِ حضورِ مردم در انتخابات، نگران باشیم:
«راهِ صحيح، شناختنِ وظيفه، تلاش در جهتِ انجامدادنِ آن، و واگذارکردنِ نتيجه به خداست؛ [...] وظيفۀ ما اين است كه مسايل را براي ديگران، توضيح بدهيم، تبليغ کنيم و در جاييكه ممكن است امر بر مردم مُشتبه شود، روشنگري کنيم، [تا] مبادا کساني به بيراهه بروند. اينها وظيفهاي است كه ما بايد انجام دهيم، امّا [اینکه] نتيجه چه خواهد شد، [باید گفت] هر چه خدا بخواهد.»(محمّدتقی مصباحیزدی، در دیدارِ با اعضاي جبهۀ پايداريِ انقلابِ اسلامي، 14 فروردین 1392).
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب صوتی #انسان_۲۵۰_ساله
منبع: ایران صدا
راوی: سبحان اکرامی
فصل هفتم: امام حسین ع
@sajjadmirzaei_ir
هدایت شده از روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 #اعلام_برنامه | کنگره بینالمللی استاد فکر
💠 سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی قدس سره
🔸 در آستانه سومین سالگرد رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی قدس سره الشریف و به همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار میشود.
✅ با سخنرانی آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
🔸 و با حضور شخصیتهای ملی و بین المللی
🗓 شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح
🏢 تهران سالن اجلاس سران
🕯 #بزرگداشت_علامه_مصباح
💻 @mesbahyazdi_ir
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب صوتی #انسان_۲۵۰_ساله
منبع: ایران صدا
راوی: سبحان اکرامی
فصل هشتم: حرکت زینب کبری س و سفیران کربلا
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب صوتی #انسان_۲۵۰_ساله
منبع: ایران صدا
راوی: سبحان اکرامی
فصل نهم: شرایط اجتماعی و سیاسی پس از حادثه کربلا
@sajjadmirzaei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب صوتی #انسان_۲۵۰_ساله
منبع: ایران صدا
راوی: سبحان اکرامی
فصل دهم: امام سجاد ع
@sajjadmirzaei_ir