eitaa logo
سلام فرشته
198 دنبال‌کننده
1هزار عکس
807 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃معرفت در قلب و فطرت ما هست حفظه الله: 🌺 باید توجه داشته باشیم، معرفت در قلب ما هست. در فطرت ما هست. این جور نیست که معرفتی را بخواهیم از بیرون خودمان وارد کنیم به خودمان. نه. در قلب ما این معرفت را خداوند قرار داده. در فطرت ما این معرفت را قرار داده که فطرت را در روایات اینجوری معنا کرده اند که فطرهم علی التوحید. فطرت بر توحید است. 🌸خداوند انسان را بر فطرت توحید آفریده است. پس معرفت در قلب و فطرت ما هست. باید شکوفایش کنیم. این مجالس، این فرصت هایی که پیش می آید در حقیقت باعث شکوفایی آن معرفت فطرتی می شود. باید این شکوفایی فطرت توحیدی، به درجه ای برسد که دیگر انسان بتواند آثارش را به شکل مستمر در زندگی داشته باشد. این مستلزم زحمت و تلاش است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌸به سوي خدا برگرديم حفظه الله: 🌺 حالا که این طور است که ما نمی توانیم حقوق الهی را ادا کنیم و برپا بداریم و نمی توانیم نعمت های الهی را بشماریم، در مقابل این حقوق و نعمت هایی که برپا داشته نمی شود و اصلا به شمارش در نمی آید و اصلا نمی توانیم توجه درست و حسابی به آن پیدا کنیم؛ چون شمارش بعد از توجه است. توجه و شناخت. توجه می کنم، می شناسم و به شمارش در می آورم. وقتی نمی توانیم نعمت ها را بشماریم، طبیعتا می بینیم اینجا خیلی از حقوق را ضایع می کنیم. خیلی از نعمت ها را اصلا به حساب در نمی آوریم. و این به معنای این است که پیوسته مرتکب خیلی از خطاها و لغزش ها و گناهانیم. 🍃لذا فرمودند به شکل مستمر، شبانه روزی تائب باشید. وَ لَکِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِینَ، چه توصیه ای. شاید به این صورت به توبه کمتر نگاه کرده باشیم. که ما باید پیوسته توبه کنیم. نه اینکه توبه حالا برای یک فردی باشد که جنایت خیلی بزرگی مرتکب شده باشد و کسی را کشته باشد یا خدای نکرده اموال زیادی را تصاحب کرده باشد، غصب کرده باشد، سرقت برده باشد، به او بگوییم برو توبه بکن. همه ما انسان ها باید به شکل مستمر تائب باشیم. به سوی خدا برگردیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺🍀 روز مباهله حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) با مسیحیان نجران؛ و نزول آیه تطهیر مبارک باد🍀🌺 ✨ اگر مردم از استجابتى كه در اين دعا نهفته است آگاه بودند... 🌺دعاى «مباهله» كه جبرئيل- عليه السّلام- براى رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله- در جريان مباهله با نصاراى «نجران» آورد و عرض كرد: «تَخْرُجُ أَنْتَ وَ وَصِيُّكَ وَ سِبْطاكَ وَ ابْنَتُكَ وَ بِأَهِلِ الْقَوْمَ وَ ادْعُوا بِهِ.» «1»؛ (تو و جانشين و فرزندزادگان و دخترت بيرون آييد، و با اين قوم مباهله و نفرين نموده، و اين دعا را بخوانيد). 🍀حضرت امام صادق- عليه السّلام- به نقل از پدر بزرگوارش- عليه السّلام- روايت مى‏كند كه فرمود: «اگر بگويم در اين دعا اسم اكبر نهفته است، راست گفته‏ام و اگر مردم از استجابتى كه در اين دعا نهفته است آگاه بودند، با تمام توان مى‏كوشيدند تا آن را بياموزند. من در مواقع حوايجم، آن را مى‏خوانم و خواسته‏ام برآورده مى‏شود و آن، دعاى مباهله است، چنان كه خداوند متعال مى‏فرمايد: فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ «2» بگو: بياييد پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خودمان و خودتان را بخوانيم. ✍️ در ذيل حديث امام صادق- عليه السّلام- آمده است: «فَإِذا دَعَوْتُمْ فَاجْتَهِدُوا فِى الدُّعآءِ، فَانَّ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ مِنْ كُنُوزِ الْعِلْمِ فَاشْفَعُوا بِهِ، وَ اكْتُمُوهُ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِ السُّفَهَآءِ وَ الْمُنافِقِينَ.» «3» 🔹پس هرگاه اين دعا را خوانديد، تمام كوشش خويش را در دعا به كار زنيد، زيرا گنج‏هاى دانش و آگاهى- كه نزد خدا است- بهتر و پايدارتر مى‏باشد، پس اين دعا را شفيع و واسطه‏ى برآورده شدن خواسته‏هايتان قرار دهيد، و آن را جز از اهلش، يعنى از كم‏خردان و منافقان، پنهان داريد. پاورقی: (1). اقبال الاعمال، ص 517. (2). سوره‏ى آل عمران، آيه‏ى 61. (3). اقبال الاعمال، ص 517. 📚 نور هدايت، ج‏1، ص: 146 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌 عین اعمال مان به انسان عرضه می شود حفظه الله: ☘️ ادامه وصیت نامه یَا اباذر! إِنَّکُمْ فِی مَمَرِّ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ، فِی آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ وَ أَعْمَالٍ مَحْفُوظَةٍ وَ الْمَوْتُ یَأْتِی بَغْتَةً، وَ مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ خَیْراً، وَ مَنْ یَزْرَعْ شَرّاً یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ نَدَامَةً، وَ لِکُلِّ زَارِعٍ مِثْلُ مَا زَرَعَ، 🌸عین حقیقت است این مطلب. عین واقعیت است. و چقدر توجه به حقیقت، برای انسان سازندگی دارد. انسان در گذران شب و روز در چه حالی به سر می برد؟ در چه وضعیتی به سر می برد؟ وضعیت انسان و حال انسان در گذران شب و روز، در آمد و شد شب و روز این است که اجل هایی را دارد از دست می دهد. فرصت هایی را دارد از دست می دهد. به شکل مستمر. هر لحظه یعنی یک فرصت از عمرمان. 🍂یک بخشی از عمرمان را از دست دادیم. فِی آجَالٍ مَنْقُوصَةٍ تک تک افراد، لحظاتی که دارند سپری می کنند، یعنی اجل هایی را دارند از دست می دهند. در اجلشان نقص حاصل می شود. و جلسه گذشته این را عرض کردم اول سال که می شود، در فروردین به همدیگر تبریک می گوییم، جای تعجب است که به هم دیگر تبریک می گوییم؟ تبریک چی را می گوییم؟ به نظر می رسد تبریک این را می گوییم که یک سال از عمرتان کم شد. تبریک عرض می کنم که یک سال عمر خودت را از دست دادی. و به سرعت هم این نقص در آجال را ما داریم سپری می کنیم. 🌼دوم اعمالی که انجام می دهیم و همه هم حفظ می شود. کوچک و بزرگ. خوب و بد. ظاهر و باطن. در اعمال مطلق است. دقت کنید. کوچک بزرگ خوب بد ظاهری باطنی. همه دارد ضبط می شود. هیچ چیزی از این ضبط خارج نیست. ضبط الهی است. و فردای قیامت هم عین این اعمال به انسان عرضه می شود و نمایش داده می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠ناگهان فرا می رسد حفظه الله: ✨و الْمَوْتُ یَأْتِی بَغْتَةً، الله اکبر به تدبیر الهی که بعضی از امور بسیار مهم زندگی را خداوند در اختیار بشر قرار نداده که یکی اش مرگ است. انسان نه از زمان مرگ خبر دارد و نه از چگونگی مرگ. نمی دانیم چه وقت از دنیا می رویم و به چه صورت از دنیا می رویم و در چه حالی از دنیا می رویم. وَ الْمَوْتُ یَأْتِی بَغْتَةً، بغته یعنی دفعه. به تعبیر فارسی اش بگوییم به ناگهانی مرگ فرا می رسد. 🔹البته توجه داشته باشید ما در روایاتمان داریم که حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین کسانی هستند که مرگشان را خودشان انتخاب می کنند. حتی اینکه چه وقت بمیرند، این ها به انتخاب خود حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین است. به صورت طبیعی این طور است مگر اینکه حالا محبوب درگاه خدا شده باشد و محرم اسرار که آگاهی های خاصی خداوند به او داده باشد. آن حسابش جداست. وگر نه اصل اولا این است که مرگ پنهان است و در اختیار فرد نیست. اگر در بعضی از انسان ها به خاطر آن شدت رابطه با خداوند، و به خاطر آن جایگاهی که پیدا می کنند و محرم اسرار می شوند، این ها از مرگشان و چگونگی مرگشان، از زمان مرگشان خبر دارند، بلکه خودشان انتخاب می کنند، آن یک بحث دیگری است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️چشم انتظاری همسر ...! 🎙 قالَ الاِمام زِینُ العٰابِدین (علیه السلام) : الدُّعاءُ یَدفَعُ البَلاءَ النّازِلَ وَما لَم یَنزِلْ . دعا، بلاى نازل شده و نازل نشده را دفع می‌کند . 📙الکافی ، ج 2 ، ص 469 . 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❌ اگر نعمت فراوان نیست 🎙 رحمه الله: 🔹این‌همه ابتلائات و گرفتاری‌های ما، در اثر ناشکری و کفران نعمت‌های ماست؛ زیرا خداوند سبحان می‌فرماید: «وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ؛ اگر سپاسگزاری کنید، قطعاً نعمت خود را برای شما زیاد می‌کنم؛ و اگر ناسپاسی کنید، به‌راستی که عذاب من سخت و شدید است». یعنی، شکر، موجب ازدیاد نعمت‌هاست؛ و اگر شکر نکردید، خبری از ازدیاد نیست. لذا اگر دیدیم ازدیاد نیست، شک نکنیم و بدانیم که شکر نیست؛ چراکه ازدیاد نعمت معلولِ علت است که همان شکر است. پس اگر معلول (یعنی ازدیاد) نیست، برای آن است که علت آن که شکر است نیست. ✨شکر، معنای وسیعی دارد و منظور از آن طاعت خداست؛ فقط «اَلْحَمْدُ لله» زبانی نیست؛ هرچند آن هم یکی از مراتب شکر است. طاعت خدا، شکر خداست؛ بنابراین، «لَئِنْ شَکرْتُمْ لأزیدَنَّکُمْ» یعنی «لَئِنْ أَطَعْتُمْ لأزیدَنکمْ» و «وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ» یعنی «لَئِنْ عَصَیتُمْ وَخالَفْتُمْ، إِنّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ». سپاسگزاری از نعمت به‌معنای طاعت خداست که موجب افزایش نعمت می‌شود. کفران نعمت هم به‌معنای عصیان الهی و موجب عذاب از ناحیه اوست. 🍁پس هرجا گرفتاری و بلایی و عذابی بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن، زمینه گره و گرفتاری و ابتلا را خود فراهم کرده‌ایم؛ یا با ترک واجب، و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحبِ خیلی شدید و مؤکد، و یا با انجام شبهات. اگر ما الآن به‌حسب ظاهر همین که بدانیم تارک واجب یا فاعل حرام نیستیم، جا دارد کلاهمان را از شادمانی به هوا بیندازیم. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۸ 🆔@alhadihawzahqom
🌟 قانون عام و فراگیر در زندگی حفظه الله: ☘️و مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً هر کسی خیر بکارد، خیربرداشت می کند. یک فرمول است. و هر کسی شر بکارد، شر برداشت می کند. جلسه گذشته عرض کردم این در ادبیات فاخر عرفانی و معنوی ما با تعابیر گوناگونی بیان شده. با نثر. با نظم . این جهان کوه است و فعل ما ندا، سوی ما آید صداها را ندا/ ای که بدکردی ز بد ایمن مباش، چون که تخم است و برویاند خداش. همین حقیقت را می گوید. 🌸کسی که خیر بکارد، کاشتن خیر ، البته دارد اینجا ، وَ مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً مطلق است، در تعامل با پدر و مادر، با پدر مادرهایمان چگونه رفتار کردیم یا می کنیم؟ خیر بوده؟ خیر می بینیم. با خواهربرادرمان. با بستگانمان. با همسایگانمان. با هم حجره ای هایمان. با هم مدرسه ای هایمان. هم دوره ای هایمان. هم شهریهایمان. با همه آنهایی که با آن ها معاشرت کرده ایم و شاید دیگر این معاشرت تکرار نشود.، چطور برخورد کرده ایم. آثارش در زندگی ما به خودمان برمی گردد. اگر خیر بوده خیرش را می بینیم. 🍃 و مَنْ یَزْرَعْ شَرّاً اگر شر بکارد، تخم شر یک جورایی بپاشد، یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ نَدَامَةً، خیلی قریب و نزدیک است. اینجوری نیست که دور است و شاید بشود و شاید نشود. نه. خیلی نزدیک است. و به یقین، بسیار نزدیک است اینکه گرفتار پشیمانی و ندامت بشود. تبعات منفی آن شر را می بیند. باز اینجا خیلی دقت کنید. چقدر خوب است محاسبه داشته باشیم. مراقبه داشته باشیم. چگونه معاشرت کردیم تا به الان. توبه بکنیم. و تا جایی که فرصت دارید، کار را اصلاح کنیم. 🌼و لِکُلِّ زَارِعٍ مِثْلُ مَا زَرَعَ، هر زارعی آن چیزی را برداشت می کند، مثل آن چیزی را برداشت می کند که زراعت کرده باشد. کاشته باشد. گندم از گندم بروید جو ز جو. اگر کسی جو کاشت، نمی تواند گندم برداشت کند. گندم از گندم بروید جو ز جو. یا بعضی ها می خوانند نی ز جو. 🔹 البته این ها یک اصلی است که فراگیر در زندگی ما می تواند مورد توجه قرار گیرد. یک فرمول است. یک سنت را دارد بیان می کند که می فرماید مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً در همه عرصه های زندگی مان، این به عنوان یک قانون عام و فراگیر سایه اش برسر زندگی ماست. یا آن طرف که می گوید مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً ، و در پایان حضرت تعبیر را تکمیل می کند به این صورت وَ لِکُلِّ زَارِعٍ مِثْلُ مَا زَرَعَ، اصلا زندگی در این دنیا به زراعت تشبیه می شود. هر چه که زراعت می کند، همان را، مثل آن را برداشت می کند. خیر بود ، خیر. شر بود، شر. 📌دیگر بهتر از این نصیحت بشویم؟ الله اکبر از رحمت الهی، عنایت الهی. چه جوری ببینید خداوند به ما فرصت داده است. کار را به دست خودمان داده است. ما را مختار قرار داده است. انتخاب را به عهده ما قرار داده است. که خیر را انتخاب کنیم یا شر را. الحمدلله. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💎باور کردن به این، چقدر به انسان آرامش می دهد حفظه الله: ✨اگر انسان فکر و ذهنش جای دیگر نباشد و همراه با نصیحت رسول گرامی اسلام باشد و روح و جان ما در خلوتی که رسول گرامی اسلام با ابوذر داشته اند حاضر باشد، خیلی می تواند در ما تاثیر مثبت بگذارد. این جمله را ببینید. در این جمله باز رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم می خواهند بفرمایند هر چیزی از خوبی و دفع شر به انسان می رسد از خداست و این مطلب چه آرامشی به انسان می دهد اگر این را باور کنیم. ☘️سرتاپای وجود ما نیازمندی است. فقر است. حاجت است. اگر انسان به توحید ایمان نیاورد، در رفع این نیازمندی ها و حاجت ها، مشرک می شود. و مشرک شدن، به معنای تشویش خاطری است که هرگز به پایان نمی رسد. به معنای اضطراب و پریشانی است که هرگز به ارامش و اطمینان نمی رسد. به تمام عالم ما نیازمندیم. اگر قرار باشد توحید را فراموش کنیم، مشرک می شویم و در حقیقت می شود گفت قائل به خدایان می شویم در زندگی. قائل به خدایان کثیر در زندگی می شویم. و این کثرت چقدر ما را آزار می دهد و باعث تشویش و نگرانی ما می شود. 🌸این جملات پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله، همه دارد توحید را درست می کند. توحید افعالی را درست می کند. البته خب توحید مراتبی دارد. توحید افعالی. توحید صفاتی. توحید اسمائی. توحید ذاتی. توحید درست بشود. اینجا را ببینید، یَا اباذر! لَا یُسْبَقُ بَطِی ءٌ بِحَظِّهِ هرگز آن کسی که در طلب رزق، سستی می ورزد، دیگری بهره و حظ او را نمی تواند تصاحب کند. هرگز کسی که در طلب روزی، سستی می ورزد، این طوری نیست که کسی بتواند بهره او را تصاحب کند. روزی دهنده حواسش به همه روزی خور ها هست که سهم همه آن ها را در نظر بگیرد. و هیچ حریصی که حرص می زند بیشتر به دست بیاورد، نمی تواند بیشتر از آن چیزی که خدا برایش مقدر کرده و بیشتر از آن چیزی که برایش مقدر شده را تصاحب کند. پس در روزی، اینجوری نیست که سستی باعث بی بهره شدن انسان بشود. روزی ای که خدا مقدر کرده است. بهره ای که خدا مشخص کرده است به انسان می رسد. و یا حرص ورزیدن باعث بهره مندی بیشتر نمی شود. این ها یک مطالب توحیدی است که اطمینان به این، باور کردن به این، چقدر به انسان آرامش می دهد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/09/06 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | قربان آن دل... ◾ رهبر انقلاب: امام صادق (علیه ‌السّلام) از راوی سؤال میکنند: تَجلِسونَ وَ تُحَدِّثون؟ می‌نشینید دُور هم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم؛ یعنی همین مجموعه‌ی هیئات. بعد حضرت میفرمایند: اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها؛ من دوست میدارم این مجالس را. قربان آن دل! [میفرماید] مجالس شما را دوست میدارم. اِنَّ تِلکَ المَجالِسَ‌ اُحِبُّها و اَحیوا اَمرَنا؛ مسئله‌ی ما را زنده نگه دارید. ۱۴۰۰/۱۱/۳ 🏴 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌ و در قالب بسته رسانه‌ای ، نماهنگ «قربان آن دل...» را منتشر میکند. 📥 سایر کیفیت‌ها👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=50696