eitaa logo
حکمت (یادداشت ها، برنامه ها و آثار)
232 دنبال‌کننده
39 عکس
6 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آسیب شناسی جریان روشنفکری در ایران مناظره حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه با دکتر صادق زیباکلام با اجرای عبدالله صلواتی 1391 https://www.aparat.com/v/mlKpa لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
عبدالله صلواتی: عرفان اسلامی ایرانی ما هنوز زنده است خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/4045381/ مناظره و گفت و گو http://www.monazereh.ir/vb-7392.htm لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
کتاب پیشرو دانایان مروری برزندگی و آثار شیخ طوسی تالیف عبدالله صلواتی 1388 https://taaghche.com/book/124699/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فیلسوف عقل را زنده می‌کند/ تفاوت‌های دینانی با متفکرین غرب دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دکتر سید مصطفی محقق داماد علی اوجبی دکتر عبدالله صلواتی نشست رونمایی از کتاب «وحدت هستی و هستی واحد» 1397 خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/4462122/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پیروی از سیره پیامبر (ص) باید عملی باشد نه شعاری عبدالله صلواتی رادیو گفت و گو http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=176110&n=806208 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
didare2.pdf
2.82M
نقد و بررسی معاد جسماني در حكمت متعاليه نقدهای دکتر عبدالله صلواتی و پاسخهای دکتر پویان، نویسنده کتاب سلسله نشست‌های ديدار (نقد و بررسي آثار برگزيده جشنوارههاي فرهنگي) صفحات 33_62 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فلسفه یونانی یکی از منابع فلسفه اسلامی است نه همه آن! عبدالله صلواتی https://hawzah.net/fa/Discussion/View/81600/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
اندیشه‌های فقهی و اصولی شیخ طوسی/ عبدالله صلواتی برگرفته از کتاب پیشروی دانایان عبدالله صلواتی 1390 شبکه اجتهاد http://ijtihadnet.ir/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%B7%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%A8/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
غزه در مسئولیت اخلاقی 360 درجه ✅ به حقوق خویش واقفیم و سعی می کنیم تمام قد آن را اخذ کنیم و در برابر مخالفان آن، بایستیم. گاهی کمی دورتر از خویش، به حقوق نزدیکان هم توجه داریم و سعی در استیفای آن داریم. اندکی هم آن طرف تر مراقب حقوق برخی بستگان و دوستان هم هستیم. ✅تا اینجا لزوما کار ما اخلاقی نیست. شاید این استیفای حقوق نه از سر مهربانی و فضیلت خواهی بلکه از سر طبیعت و مزاج باشد یا از سر سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلندمدت. ✅هنر زیست اخلاقی این است که اولا استیفای حقوق دیگران را در مدار فضیلت خواهی و تخلق به اسمای الهی و تقرب به بیکران قرار می دهد و ثانیا گستره اخلاق را از فضای بسته امتداد می دهد به دامنه ای وسیع با نگرشی 360 درجه ای. ✅ اینکه می بینیم طیف و طایفه ای که از اخلاق دم می زنند اما فقط در قبال پاره ای از مسائل واکنش اخلاق نشان می دهند اما در نسبت با مسائل دیگر، سکوت پیشه می کنند نشان از آن دارد که زیست اخلاقی تمام عیار در محیط 360 درجه حاکمیت ندارد. ✅در تحلیلی فلسفی، می توان گفت پاره ای انگاره ها در ندیدن مساله یا خاموش شدن رویدادی و در نتیجه فقدان نگاه 360 درجه سهیم هستند. به عنوان نمونه انگاره هایی که فقط طیفی از مردم را مردم تلقی می کند و من حیث لایشعر، طایفه یا قومی یا ملتی یا حزبی را بیرون از حیطه انسانی فهرست می کنند نمی توانند برای کل بشریت استیفای حقوق کنند. ✅کسانی که فقط دلبسته حزب خاصی هستند و یکسره حزب و گروه دیگر را بی بهره از حقیقت می پندارند مظلومان فهرست حزب مقابل یا دولتی را به صرف آنکه آن حزب یا دولت مورد تایید آنها نیست جزو مظلومان به شمار نمی آورند و گمان می کنند این فهرست یکسره تهی از اعتبار است. اینان نیز از نگاه 360 درجه ای اخلاق محروم هستند. ✅ طیفی که ذهن و زبانشان را قدرت سیاسی خاصی تسخیر کرده، بطور طبیعی هر جریان مخالف آن قدرت سیاسی را به رسمیت نمی شناسد و در مکانیسم انکار (به روایت روان شناسان) هر واقعیت میدانی و عینی را که در راستای تقویت و تعمیق و تایید و تحسین آن قدرت سیاسی نباشد نفی می کنند. ✅به حکم عقل، آزار بی وجه رساندن و کشتن بی گناهان بویژه بمباران و تخریب مراکز درمانی، اقدام ضداخلاقی و ضدانسانی است و آزادگان جهان آن را مذموم می شمارند و محکوم می کنند. ✅در خبرگزاري ها آمده در ساعات پایانی یازدهمین روز نبرد طوفان الاقصی، رژیم اشغالگر صهیونیستی، جنایتی هولناک و وحشتناک را مقابل دیدگان جهانیان در غزه مرتکب شد. این رژیم غاصب، در یک جنایت جنگی، بیمارستان معمدانی در غزه را بمباران کرد. در این اقدام ضدبشری، بیش از 500 فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک و سالخورده بودند شهید و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. ✅بی تردید این آخرین یا اولین اقدام ضدبشری این رژیم اشغالگر نیست و جامعه بشری به حکم عقل و شرع و اخلاق باید تمهیدی اندیشه کند که کودکان و زنان غزه و بطورکلی همه شهروندان آن، شاهد تکرار این فجایع تلخ نباشند. ✅این مهم مستلزم نگاه 360 درجه اخلاقی به مسائل و رویدادهای جهان است و مستلزم یک تصمیم جهانی. تصمیمی که عهده دار ریل گذاری مجدد و طراحی مکانیسم های درست ساخت جهانی است تا حق مظلوم استیفا شود و میدانی برای ستم تمامیت خواهان برقرار نباشد. ✅ هر کشور و شخص و طیف و طایفه ای که بخواهد حامی نسل کشی در غزه باشد یا در قبال این فاجعه بزرگ سکوت آگاهانه کند بنوعی در ریل ضدبشری با شتاب بالا در حرکت است و میوه تلخ این حرکت، بی وطنی و بی آینده بودن برای طیفی از بشر است و به تعبیر کانتی این کشورها و اشخاص و گروه ها در حال صدور این حکم ضداخلاقی هستند که همه مجاز به کودک کشی و ظلم و نسل کشی هستند. ✅امروز وقت آن رسیده که در کنار محکوم کردن، به ریشه های تاریخی، سازمانی، و فرهنگی ظلم حساس شد و از کانونهای دور شدن از استیفای حقوق در محیط 360 درجه فاصله گرفت و در برابر مراکز پمپاژ مکانیسم های بدساخت ایستاد و به شهروندان غزه اطمینان داد که غزه تنها نیست و ما در سیاست‌گذاری و برنامه ریزی و مدیریت جهان اخلاقی، یک غزه ای هستیم و نظم جدیدی از جهان اخلاقی میزبان فلسطین خواهد بود؛ نظمی که رهای از جریان تلخ اشغالگری و نسل کشی اشغالگران و آزاد از دولت ها، ساختارها و مکانیسم های ستم خیز، ستم پیشه، ستم حامی، ستم گستر و ستم گر است. عبدالله صلواتی 28 مهر 1402 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
ORJ19071692732600.pdf
354.8K
امکانات درونی قلب برای رویکرد پدیدارشناختی با تأکید بر مکتب عرفانی ابن عربی/ عبدالله صلواتی تابستان 1402 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
فعالیت های فرهنگی؛ دگردیسی قالبی یا بنیادین؟ عبدالله صلواتی بیستمین نشست «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» فیلم نشست👇 https://www.aparat.com/v/H3aXm لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
هم‌اکنون 💢کلاس مهارت های گفتگو و مناظره توسط دکتر صلواتی عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
دکتر عبدالله صلواتی در کارگاه "مهارت های گفتگو و مناظره" در جمع کارشناسان کرسی های آزاداندیشی دانشگاه های کل کشور از خطاهای شناختی و اصول و فنون مناظره سخن گفتند. ✅ گفت و گو و مناظره را آفتی با نام خطاهای شناختی تهدید می کند؛ آفاتی همچون میان برهای شناختی، خودبزرگ بینی، برچسب زنی، خطای گروه همفکر، شیفتگی وجودی، مغالطه علت جعلی، مغالطه تعمیم ناروا، مغالطه مسموم کردن چاه، مغالطه پهلوان پنبه، مغالطه مناقشه در مثال و دهها مغالطه و سوگیری و خطای دیگر. ✅ غالبا در خطاهای شناختی یا حصر نظر به خطاهای منطقی می شود یا یکسره از خطاهای روان شناختی گفت و گو می شود اما باید توجه داشت خطاهای شناختی سه دسته اند: خطاهای منطقی، خطاهای روان شناختی، و خطاهای وجودی. ✅به نظر این استاد فلسفه، خطاهای وجودی مقدم بر خطاهای دیگر و علت العلل خطاهاست و بنوعی ایشان آن را جزو خطاهای شناختی آورده است. بنابر آنکه این خطاها منشا خطاها در حوزه شناخت می شوند. ✅تفکر انتقادی بطور عام و کرسی های آزاداندیشی بطور خاص، موانعی از درون دارند و رهزن هایی از بیرون. فروکاست کلیت فرهنگ به امور فرهنگی و همردیف شدن معاونت فرهنگی با دیگر معاونت ها و نادیده گرفتن ساختاری فرهنگ به مثابه بنیان، اتمسفر کرسی های آزاداندیشی را مخدوش می کند و مقدمات بخشنامه ای شدن فرهنگ و کرسی ها را فراهم می کند اما در نگاه و نگرش فرهنگ به مثابه بنیان، کرسی های آزاداندیشی در دستور کار کلیت دانشگاه است نه معاونت خاص. در این حالت، معاونت فرهنگی با حمایت تمام قد دانشگاه میشود گرانیگاه و آغازگر، تسهیلگر و ناظر، نه تنها مسئول کرسی های آزاداندیشی. ✅تاکید مقام معظم رهبری بر میدان دادن به دانشجوست و مباحث آزاد دانشجویی. ایشان آزاداندیشی را یک فرصت و مطالبه اسلامی و مقرون و مشروط به دو متغیر اخلاق و منطق می دانند و دوگانه های "سکوت و جمود با هرزه گویی و کفر گویی" و "سیاست زدگی و سیاست زدایی" و "فرهنگ خففان و فرهنگ آزادی بی مهار و خودخواهانه غربی" را در فقره آزاداندیشی رد می کنند. ✅معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، عدم فروکاست فرهنگ به امور فرهنگی، مساله شناسی سازمانی، عدم فروکاست فرهنگی (عدم نادیده گرفتن طیف وسیعی از دانشگاهیان در طراحی برای مناظره)، تعامل متوازن حوزه ها، و حاکمیت نگاه تحولی را از الزامات سازمانی کرسی های آزاداندیشی مطرح کردند. ✅عبدالله صلواتی در بخش مدیریت کرسی های آزاداندیشی از اهتمام راه اندازی اتاق فکر و حضور مدیران ارشد دانشگاه در آن، حضور ناظر، مساله شناسی دقیق و به موقع، اشراف مجری بر موضوع مورد بحث و ورود بیطرفانه اما محققانه او، و شناسایی کارشناس مناسب با مشورت از مراجع و اشخاص متعدد و مطمئن سخن گفتند. ✅عضو هیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، همچنین از اصول مناظره سخن گفت. ایشان اصل احترام و اصل انصاف و اصل حکمت را به عنوان گرانیگاه مناظره برشمردند و در کنار آن، از اصولی همچون اصل شجاعت اخلاقی و شجاعت فکری و اصل قدردانی یاد کردند. عبدالله صلواتی سوم آبان 1402 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
ISRA_Volume 5_Issue 3_Pages 62-108.pdf
558.4K
مواجهه فلسفی ملاصدرا با عرفان ابن عربی عبدالله صلواتی حکمت اسرا سال پنجم، شماره سوم، پاییز، ۱۳۹۲ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
رویکردی نو به متافیزیک ابن سینا دکتر نصرالله حکمت دکتر محمد سعیدی مهر دکتر رسول رسولی پور  دکتر عبدالله صلواتی نشست نقد کتاب متافیزیک ابن سینا دانشگاه شهید بهشتی ۱۳۹۰/۸/۲۰ کتاب ماه فلسفه، شماره 58 https://rasekhoon.net/article/show/644578/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
کتاب باور در عصر کلیک ص ۱۱۹ عبدالله صلواتی
درهم تنیدگی اخلاق و منطق در مدیریت 📍منطق و اخلاق خط کش هایی برای اندازه گیری رفتارمان بدست می دهند. در تشخیص اخلاقی بودن یک رفتار سازمانی یا رفتار فردی، اصول اخلاقی به مثابه میزان عمل می کنند. 📌سلیقه و ذائقه و خواست یک فرد نمی تواند خط کش اخلاق را کوتاهتر یا بلندتر کند یا احیانا جای خط کش اخلاق بنشیند. می توان گفت سخن و رفتار مسئول پایه بلندی، درست است چون مبتنی بر منطق و اصول اخلاقی است. اما نمی توان پذیرفت که چون مدیر پایه بلند این سخن را گفت و این رفتار را انجام داد پس این سخن و رفتار درست است. 📍مدیر اخلاقی، مدیری است که تن به نقد می دهد و اجازه می دهد تا بر اساس اصول منطقی و اخلاقی داوری شود و رویکرد و روش و منش اش را با اصول اخلاقی سازگار و تصحیح کند و اجازه ندهد به خودش یا دیگران تا مقدماتی را فراهم کند تا او جای استدلال بنشیند. 📌آلدر و پل در کتاب آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی، معیارهایی برای ارزیابی استدلال اخلاقی مطرح می کنند؛ معیارهایی چون وضوح، دقت، درستی، مربوط بودن، عمق، وسعت، منطقی بودن، اهمیت، و انصاف. 📍آنچه الدر و پل گفتند هم برای فرد راهگشاست و هم برای سازمان. بنابراین، مدیر اخلاقی، مدیری است که مقدمات استدلالش مرتبط با نتیجه و موضوع باشد. اجزای استدلالش با هم متناقض نباشد. معنای سخنش قابل فهم باشد. در داوری ها و ادله اش همه ذینفعان را ببیند. دقیق و شفاف باشد. پیچیدگی ها و وسعت مسأله را ببیند. اهم را فدای مهم نکند. نگاه راهبردی داشته باشد و حفظ منافع ملی را در دستور کار قرار دهد. موجه و معقول عمل کند نه خودگرایانه. انصاف و خیرخواهی را سرلوحه کار قرار دهد. دو کریمه «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» (ق/ ۱۸) و «وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا»(اسرا/۳۶) را فراموش نکند و به مجموعه اطمینان دهد که این اخلاق و منطق است که حکم می راند نه یک شخص. 📍ذهن مدیر و سیاست گذار برای طراحی و صورت بندی ها و مدیریت باید ذهنی ورزیده به آداب منطقی باشد و روانش عاری از انواع خطاهای شناختی. از آنجاکه باور سرشت اخلاقی دارد ذهن سرشار و منطقی می تواند بروندادهای اخلاقی را تضمین کند. بنابراین برای اخلاقی بودن باید منطقی هم بود. عبدالله صلواتی هفتم آبان ۱۴۰۲ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
«کرونا» به مثابه آزمون معنای زندگی / باید پمپاژ امید داشته باشیم عبدالله صلواتی خبرگزاری ایکنا https://iqna.ir/fa/news/3886079/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
تمهیدی بر اخلاق عرفانی در حکمت سینوی عبدالله صلواتی نشریه مطالعات حکمت عملی شهریور ۱۴۰۲ https://www.practicalwisdom.ir/article_180140.html لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
جهان و نفوذ فلسفه گریزپای عبدالله صلواتی روزنامه جام جم https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/84688 لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
برادران دروغگو در سرزمین های اشغالی 📍به راحتی سخن می گوییم و هر طوری که دلمان می خواهد درباره دیگران قضاوت می کنیم. در مواردی، ردپای یک احتمال و یک گمان را می گیریم و تا فیها خالدون می رویم. آنقدر می بافیم که سر نخ را هم گم می کنیم. 📌درباره زبان، آفات رنگارنگی در دین و اخلاق فهرست شده است. آفاتی چون دروغ، غیبت، تهمت، سخن چینی، بدزبانی، و ... اما در ذهن و ضمیر طیفی این طور جا افتاده که «زبان گویا منطقه آزاد است و گناهی مترتب بر زبان و سخن نیست.» 📌واژه ها حقوقی دارند که باید ادا شود. خدای عالم هم بر نحوه چینشی که ما از واژگان می کنیم فرشته مراقب و ثبت کننده ای قرار داده است: «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» (ق/۱۸). همچنین نقل است که سرآغاز ظلم‌ها، ظلم به واژه هاست. 📌برادران دروغین جلوه ای از ظلم به واژه هاست. استبداد برادر دروغگوی استقلال، قانون شکنی برادر دروغین تعامل، تهور برادر جعلی شجاعت، و نسل کشی برادر دروغین استقلال است. 📍رژیم صهیونیستی دست به نسل کشی تمام عیار در غزه زده اما نامش را گذاشت استقلال. همان طور که سالها پیش، آمریکا به عراق حمله نظامی کرد و اشغالگری برادر دروغین صلح شد. 📌استبداد و تمامیت خواهی مجاری ادراکی و وجودی را بر روی حقیقت می بندد و از آنجاکه با فراروایت ها به تعبیر لیوتار نمی توان جنگید در حکومت های مستبد و جریان های تمامیت خواه، ظاهر فراروایتهایی چون صلح، استقلال، رفاه، و بهداشت حفظ می شوند اما موریانه تزویر و قدرت طلبی، این فراروایت ها را از درون تهی می کند و در حفره مخوف آن، برادران دروغین را جا می زند. با حضور برادران دروغین، جنگ افزارها قدرت مضاعف می یابند و تخریب ضریب می خورد. 📌 تنویر افکار عمومی در قبال نسل کشی تاریخی در غزه یک تکلیف انسانی، اخلاقی، و شرعی است و یکی از مصادیق اتم این تنویر، کشف برادران دروغگو در سرزمین های اشغالی است و هرچه استبداد این رژیم بیشتر می شود برادران دروغگو ازدیاد می یابند و با ازدیاد این برادران، تخریب وسیع تر خواهد بود. 📍مسئولیت اخلاقی استاد و پژوهشگر در دوره کنونی، کشف و بیان برادران دروغگو در مجامع علمی و عرصه های اجتماعی است؛ برادرانی که درصدد پوشاندن گسترده حقیقت هستند و در جایی که حقیقت در کمون رود اهریمن تخریب و نسل کشی و بحران ضدبشری در غیبت حقیقت، سیاهی و تباهی را بر عالم حاکم می کند. عبدالله صلواتی ۱۴۰۲/۸/۱۱ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha
صلواتی: قراملکی می‌خواهد منطق را برای علوم دیگر حاضر کند/ نمازی: قراملکی سلبریتی گریز است. خبرگزاری ایبنا https://www.ibna.ir/news/320395/ لینک ورود به کانال 👇 https://eitaa.com/salavati_hekmatha