💢نشست علمی «حکمت و غدیر» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
❇️امکان غدیر برای انسان معاصر
دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
✳️امتداد تمدنی غدير مبتنی بر منظومه فکری شيعه
دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
دبیر نشست دکتر سعید حسن زاده (دانش آموخته دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس)
روز دوشنبه 4 تیرماه 1403، ساعت: 16- 14
📲لینک ورود👇
http://irip.ac.ir/u/136
#نشست
#غدیر
#حکمت_و_غدیر
#امکان_غدیر_برای_انسان_معاصر
#موسسه_پژوهشی_حکمت_و_فلسفه_ایران
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢 انگاره های انتخاباتی با تاکید بر هویت و امید
عبدالله صلواتی
این نشست در پی پاسخ به این پرسش هاست:
♻️انگاره های انتخاباتی چیست؟
🟠آیا انگاره های انتخاباتیِ مخرب هم داریم؟
🟢قدرتمندترین انگاره انتخاباتی کدام انگاره است؟
🔵نامزدهای ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ از چه انگاره هایی بهره بردند؟
🟡انگاره های انتخاباتی چه نسبتی با هویت و امید دارند؟
⚪️چه انگاره هایی سبب افزایش مشارکت و پیروزی انتخاباتی می شود؟
🔴آیا نامزدهای ریاست جمهوری نیاز به مشاورانی در محور انگاره های انتخاباتی دارند؟
🟤لشگر انگاره های انتخاباتی یک نامزد باید در خدمت چه اموری باشد؟
🟣چگونه می توان انگاره های انتخاباتی را سنجش کرد؟ (انگاره سنجی)
چهارشنبه
۱۴۰۳/۴/۶
ساعت ۲۱
پیوند ورود به جلسه👇
https://vc.sru.ac.ir/entekhab14
📍معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔎 @srufarhang
#نشست
#انتخابات
#انگاره
#انگاره_های_انتخاباتی
#دانشگاه_تربیت_دبیر_شهید_رجایی
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
❇️امکان غدیر برای انسان معاصر
عبدالله صلواتی
در این نشست از این مسائل گفت و گو می شود:
1⃣ غدیر در نگاهی تاریخی چه ویژگی هایی دارد؟
2⃣نگاه وجودی و فراتاریخی به غدیر چه امکانی را فراروی ما قرار می دهد؟
3⃣خطبه غدیر با نگاه وجودی چه نسبتی دارد؟
4⃣ امکانات خطبه غدیر برای انسان معاصر چیست؟
5⃣غدیر چه اموری را برای انسان امروز هایلایت می کند؟
روز دوشنبه 4 تیرماه 1403، ساعت: 16- 14
📲لینک ورود👇
http://irip.ac.ir/u/136
#نشست
#غدیر
#حکمت_و_غدیر
#امکان_غدیر_برای_انسان_معاصر
#موسسه_پژوهشی_حکمت_و_فلسفه_ایران
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
نشست علمی حکمت و غدیر برگزار میشود
خبرگزاری مهر
https://www.mehrnews.com/news/6145640/
❇️امکان غدیر برای انسان معاصر
دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
✳️امتداد تمدنی غدير مبتنی بر منظومه فکری شيعه
دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📲لینک ورود👇
http://irip.ac.ir/u/136
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢«امکان غدیر برای انسان معاصر»
اگر غدیر نبود تا ابد امکان دستیابی زمینیان به آسمان آنطور که شایسته دوره خاتم است از بشر سلب میشد
عبدالله صلواتی
گزارش خبرگزاری بین المللی ایکنا از نشست علمی «امکان غدیر برای انسان معاصر» در ۴ تیرماه ۱۴۰۳👇
https://iqna.ir/fa/news/4223121
🔵با جریان غدیر بنوعی یک دوره تاریخی تمام و دوره جدیدی شروع میشود و یک عهد وجودی با عالم تمام و عهد جدید شروع میشود و در این دوره هر چیزی که برای رسیدن به کمال حداکثری لازم است بیان شده است یعنی رسیدن به بهشت ذات و مقامات عالی با ولایت به نحو سریع و قدرتمند انجام می شود.
🟣جریان غدیر برای همیشه الگوگرایی بنحو جامع، زنده، و اثربخش را با معرفی شاه راه ولایت، ولایت حضرت علی علیه السلام و امامان معصوم علیم السلام، تضمین می کند؛ الگوگرایی که امروزه در جهان بیرون از تشیع، دستخوش بحران شده است.
🟡 غدیر هم یک اصل تقویمی است و هم یک اصل تنظیمی. یعنی ما باید به عنوان یک شیعه به غدیر اعتقاد داشته باشیم و به الزامات غدیر هم پایبند باشیم ولی در کنار این مسئله غدیر یک اصل تنظیمی است یعنی در برنامهریزی و مدیریت و سیاستگذاری باید از غدیر استفاده کنیم و غدیر باید قدرت تنظیمگری برای ما داشته باشد و باید اصل تنظیمی غدیر را در حوزه فردی و اجتماعی به رسمیت بشناسیم.
🟢پیامبر در خطبه غدیر فرمودند نور از خدا در وجود من جاری و ساری شده است و این نور از طریق من در وجود حضرت علی(ع) تا سایر ائمه(ع) هم جاری است. بنابراین، جریان غدیر با ابلاغ انسان کامل میگوید جهان، بدون حضرت علی(ع) و خاندان ایشان تاریک است و چون همه چیز با نور دیده میشود و حقایق قرار است با ائمه معصوم(ع) دیده شود یعنی ما در عرصه سیاستگذاری و مدیریت باید در جریان نور و نه ظلمات حرکت کنیم و این اقتدا به غدیر و علی(ع) است و گرنه تنزل دادن غدیر به یک عید خواهد شد.
🔴پیامبر در خطبه غدیر فرمودند کسی که با امام علی(ع) ستیزه و دشمنی داشته باشد ملعون و مغضوب است. ملاصدرا در تفسیر قرآن مطرح کرده است که لعن به لحاظ تکوینی، یعنی اینکه فرد از یک مرتبه وجودی به مرتبه پایینتر وجودی نزول کند و عدم پذیرش ولایت امام علی(ع) و ائمه(ع) به معنای نزول وجودی تکوینی انسان است و انسان خود را از بهرهمندی از یک امکان محروم میکند؛ امکانی که میخواهد انسان را از اسارت و دربند بودن تصویر زمین نجات دهد.
#نشست
#غدیر
#حکمت_و_غدیر
#امکان_غدیر_برای_انسان_معاصر
#موسسه_پژوهشی_حکمت_و_فلسفه_ایران
#خبرگزاری_ایکنا
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢ما می آییم
می آییم چون اساسی ترین مسأله کشور، یعنی انتخابات برای ما مهم است
می آییم چون عزم و اقتدار ایران برای ما مهم است
می آییم چون تضمین امنیت کشور برای ما مهم است
می آییم چون انتخابات برای ایران فرصت و برای دشمنان تهدید است
می آییم چون آینده ایران و سرنوشت آن برای ما مهم است
می آییم چون انتخابات فرصتی است برای ورود افکار جدید و راه های نو
می آییم چون ...
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢پدیدارشناسی بهشت
قسمت چهاردهم: حیث التفاتی
🟢بهشتی که در قرآن و از زبان معصوم علیه السلام توصیف می شود نه فانتزی و تزئینی است، نه صرفا بیان امری است که فعلا بطور نسیه مطرح می شود، نه صرفا امری انگیزشی است
🔵توصیف بهشت بنوعی «اراده خیر»، یعنی اراده تحقق بهشت در زمین است و هنرمندی آدمی این است که بهشت اخروی را که بنوعی اکنون موجود است در زمین بازتولید کند تا از سر این بازتولید مناسبتش را با بهشت افزون کند.
🟣«التفات» به بهشت ما را از زمین جدا می کند و به شدت از جاذبه ها و جذابیت های فریبنده این جهانی رها می کند و سرمایه دل را معطل سیم و زر نمی کند.
🔴دلی که به بهشت میل کند و به قواعد بهشتی گرایش یابد و این گرایش برایش، «هویت تنظیم گری» پیدا کند. دلی که به آفریدگار بهشت یا بهشت ذات «التفات وجودی» کند، پدیده های این جهانی در برابر او خلع سلاح شده و قدرت اغوا و غفلت زایی شان از دست می رود.
🟡به تعبیر امام علی علیه السلام:
«تنها آفريدگار در نظرشان بزرگ است و جز او هر چه هست در ديدگانشان خُرد مى نمايد. با بهشت چنان اند كه گويى مى بينندش و غرق نعمتهايش هستند. و با دوزخ چنانند كه گويى مى بينندش و به عذاب آن گرفتارند.
دلهايشان اندوهگين است و مردمان از آسيبشان در امان اند. بدنهاشان لاغر است و نيازهاشان اندك است و نفسهايشان به زيور عفت آراسته است.» (نهج البلاغه، خطبه ۱۹۳، ترجمه آیتی)
🔵از منظری، بهشتی با بهشت مناسبت دارد. بهشتی هم اکنون کانون بازتولید «مقولات بهشتی» همانند زیبایی، امنیت، عفت و.. است. گویی هم اکنون بهشت پیش روی بهشتی است، و متنعم به بهشت فضیلت و سعادت و خیرخواهی و آزادگی است.
🟤و هم اکنون، بهشتی، جهنم رذیلت و تباهی و بدخواهی و تمامیت خواهی و غفلت را با تمام وجودش درک می کند و دلش که گرانیگاه کشور وجودش است در پرتو التفات به پرجاذبه ترین حقیقت، تن به فریب خود و دیگری نمی دهد.
🔴و با همه توش و توان، خویش را در «میدان آگاهی» بهشت حفظ می کند و در این مسیر سعی می کند بهشت را «طرح افکنی» کند در هرآنچه از صنع دلدار بی همتا می بیند و با اراده او هرآنچه از خیر هست در نهر «حیث التفاتی» بهشت جاری و ساری می شود.
#یادداشت
#بهشت
#پدیدارشناسی
#پدیدارشناسی_بهشت
#حیث_التفاتی
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
💢ما می آییم
می آییم چون اساسی ترین مسأله کشور، یعنی انتخابات برای ما مهم است
می آییم چون عزم و اقتدار ایران برای ما مهم است
می آییم چون تضمین امنیت کشور برای ما مهم است
می آییم چون انتخابات برای ایران فرصت و برای دشمنان تهدید است
می آییم چون آینده ایران و سرنوشت آن برای ما مهم است
می آییم چون انتخابات فرصتی است برای ورود افکار جدید و راه های نو
می آییم چون ...
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
https://eitaa.com/salavati_hekmatha
پيامبر صلي الله عليه و آله: بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَيتُم... وَ بِالْحَسَنِ اُعْطيتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَينِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَينَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه ُ عَلَيهِ ريحَ الْجَنَّةِ؛ [مأة منقبة، ص 22 .]
پیامبر اکرم که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد فرمود: به وسيله من انداز یافتید و به واسطه على عليه السلام هدايت مى يابيد و به وسيله حسن علیه السلام احسان مى شويد و به واسطه حسين علیه السلام خوشبخت مى گرديد و بدون او بدبخت. بدانيد كه حسين علیه السلام درى از درهاى بهشت است، هر كس با او دشمنى كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى كند.
💢پدیدارشناسی بهشت
قسمت پانزدهم. پدیده اشباع شده
🟢طیفی از پدیده ها بسیار پیش پاافتاده هستند و ما را خیلی درگیر خود نمی کنند و ما هم به سادگی از کنار آنها عبور میکنیم. از سوی دیگر به راحتی بر این دست پدیده ها غالب میشویم و بر آن تسلط می یابیم. در مواجهه با این دست پدیده ها ما از قواعد و اصول و مقولات حاکم بر ذهن تبعیت می کنیم و به مثابه کنشگر و فاعل شناسا رفتار می کنیم.
🔵ماریون این دست از پدیده ها را دو گروه می داند: یکم. "پدیده های فقیر" که واجد شهود بسیار کمی هستند و مثال آنها "پدیده های انتزاعی" است. دوم. "پدیده های معمولی" که "شهود"، اندکی در آنها بیشتر است اما ذهن می تواند آنها را ابژه کند و تسلط بر آنها یابد و آنها را بشناسد
🟣اما در مقابل این دو، پدیده هایی هستند که بیش از حد با شهود اشباع شده اند اینها را ماریون، پدیده های اشباع شده می نامد. او حضرت مسیح و وحی و مکاشفه رستاخیز و.. را از مصادیق پدیده های اشباع شده معرفی می کند.
🔴بهشت نیز "پدیده اشباع شده" است چون مشحون از شهود است و این شهود غنی و بیش از حد، سوژه را به خود متوجه می کند و افق های ادراک و فهم سوژه را متاثر می کند و سوژه را از "فاعلی خودمختار" به "شاهدی حیران" مبدل می کند.
🟡بهشت را نمی توان به مقولات و مفاهیم تقلیل داد و چه هستی آن فراتر از آن است که بتوان بدان خیره شد و از آن سخن گفت، بلکه باید اجازه داد که او خویش را بر ما اعطا کند و ما را به خویش فراخواند و چشم دیدن و زبان وصف کردن و پای همراهی و قلب همدلی را خودش به جنبش درآورد.
🔵با التزام و "منطق عشق" اما "اشباع مضاعفی" رخ می نماید. در سنت ما انسان کامل اصل و سرچشمه حکمت است و حکمت، بهشت است. چنان که در روایتی آمده: حسین علیه السلام دری از درهای بهشت است. بنابراین در اتمسفر حسین علیه السلام قرار گرفتن و با عشق ورزی به او، پدیده اشباع اشباع رخ می دهد.
🟤حماسه حسینی در سال ۶۱ هجری در واقع نمایش باشکوه و بی نظیری از پدیده اشباع مضاعف از سوی یاران باوفای سالار شهیدان، حسین بن علی علیه السلام، بود.
🔴سوگواری برای رویداد عظیم نهضت حسینی نوعی مواجهه با پدیده اشباع مضاعف است و از منظری منطق مواجهه با آن منطق عشق است و بجای ابژه کردن این رویداد و رد یا تقلیل آن، باید به مثابه شاهد، عاشقانه گوش و چشم و دل و همه مجاری ادراکی را به دست این رویداد و صاحب آن سپرد تا نه با فهم خویش و نه با زبان خود، بلکه با این پدیده و به مدد عنایت و التفات اصل حکمت، یعنی امام حسین علیه السلام، فهم رخ دهد و سخن جاری شود و از دری که او به مثابه باب الجنه می گشاید بهشت به دیدار آید.
۲۲تیر ۱۴۰۳
#یادداشت
#بهشت
#پدیدارشناسی
#پدیدارشناسی_بهشت
#ماریون
#پدیده_اشباع
#اشباع_مضاعف
#امام_حسین_علیه_السلام
#عبدالله_صلواتی
https://eitaa.com/salavati_hekmatha