eitaa logo
صالحات
64 دنبال‌کننده
68 عکس
8 ویدیو
0 فایل
نگاهی نو به زنان و خانواده لینک وبلاگ: salehat.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
تفکر مدرن ثابت کرده است که منظورش از آزادی، دیکتاتوری است! تفکری که می‌گوید من آزاد باشم در انتخاب پوشش عریان اما تو آزاد نیستی در انتخاب پوشش حجاب! من آزادم در ورود به حریم تو! اما تو آزاد نیستی در حفظ حریمت! آزادی از نگاه اینان یعنی آزادی تجاوز، آزادی نگاه، آزادی هرآنچه دلم می‌خواهد انجام دهم! در یک کلام آزادی در قاموس این تفکر یعنی دیکتاتوری و آزادی نفس اماره! @salehaat
@salehaat
بخش اول 🔸من دوران دبستان در مدرسه‌ای درس خواندم که همه جور طیفی در آن بودند. از افراد کاملاً غیرمذهبی گرفته تا افراد کاملاً مذهبی. مادران بی‌حجاب و مادران باحجاب. 🔸کادر اصلی مؤسس مدرسه مذهبی بودند و دعای توسل سه‌شنبه‌ها با خاطره‌های خوب همراه بود. نمازخواندن اجباری نبود اما هرکسی در نماز حاضر می‌شد مورد تشویق قرار می‌گرفت. معلم‌ها برخی مذهبی بودند برخی خیر. یادم هست معلم کلاس چهارممان عاشق کشور سوئیس بود و دائم از خاطراتش تعریف می‌کرد. 🔸در آن دوران من و چند نفر دیگر گروه دوستی‌ای داشتیم که همه مذهبی بودند و خانواده‌هایمان هم ‌مذهبی بودند. رفت‌وآمد خانوادگی هم باهم داشتیم. اصلاً یادم نمی‌آید مادرم در آن زمان نگران تربیت مذهبی من در آن مدرسه بوده باشد. مدرسه‌ای که خیلی چیزهایش به نظرم خوب و به‌جا بود. 🔸از دوران راهنمایی به بعد به یک مدرسه شاخص مذهبی رفتم و تا انتهای دبیرستان را در آن مدرسه گذراندم. جو غالب این مدرسه مذهبی بود و بن‌مایه‌های فکری من در این مدرسه ساخته شد. در اینجا هم‌گروهی بودیم از دوستان هم‌فکر و هم سلیقه که رفت‌وآمد خانوادگی هم داشتیم. 🔸بعد از دوران دبستان ارتباطم با دوستانم قطع شد. اما خیلی اتفاقی (البته هیچ‌چیز در دنیا اتفاقی نیست) بعد از سال‌ها زمانی که دوران کارشناسی را تمام کرده بودم با همان دوستان دوران دبستانم دوباره مواجه شدم. دوتایشان را در کلاس پنج‌شنبه‌ها که می‌رفتم دیدم و با دو نفر دیگرشان از طریق یکی از همین دوستانم دوباره ارتباط گرفتم. 🔸نکته جالب ماجرا دیدن این دوستان در کلاس پنج‌شنبه‌ها بود، یعنی وقتی ما در دوران دبستان هم‌فکر و هم‌نظر و به معنای واقعی دوست بودیم، الآن هم همان بودیم، بدون تغییر پایه‌های فکری. از طریق یکی از همان دوستانم با سرنوشت بقیه بچه‌ها و معلمان دوران دبستان هم باخبر شدم. بچه‌ها همانی شدند که در خانواده بودند بدون تغییر خاصی. آن معلم عشق سوئیس به آنجا رفته و آن معلم علاقه‌مند به آمریکا در آمریکا زندگی می‌کند. 🔸ماهایی که در خانواده مذهبی بودیم مذهبی ماندیم و آن‌هایی که نبودند، همانی هستند که بودند و بعضی‌شان در کشورهایی غیر از ایران زندگی می‌کنند. 🔸در مدرسه دومم یعنی راهنمایی و دبیرستان که مذهبی بود، ارتباط ما به لطف وجود انجمن فارغ‌التحصیلان با مدرسه قطع نمی‌شود. به همین دلیل از آن‌ها هم باخبرم. آن‌ها که خانواده‌شان بن‌مایه مذهبی داشت و واقعاً مذهبی بودند، مذهبی ماندند و آن‌ها که نبودند بعد مدرسه همانی شدند که در خانواده بودند. 👈نتیجه این‌که ما همانی می‌شویم که در خانواده هستیم. نه آنی که مدرسه می‌خواهد. 🔹قائل به این نیستم که مدرسه کاملاً بی‌تأثیر است، اما مدرسه ذات بچه‌ها را عوض نمی‌کند. بن‌مایه فکری و اعتقادی یک کودک در خانواده شکل می‌گیرد و مدرسه صرفاً وظیفه باغبانی، آبیاری و تغذیه بذر وجود کودک را دارد. 🔹مدرسه نمی‌تواند بذر گندم را به جو تبدیل کند. اما مدرسه بعد از خانواده محیطی است که می‌تواند قابلیت‌ها و استعدادهای یک طینت پاک را شکوفا کند. 🔹معتقدم به لحاظ تربیتی اول خانواده مؤثر است، بعد رسانه، سپس گروه دوستان و درنهایت مدرسه و محیط تربیتی. @salehaat
@salehaat
بخش دوم 🔸وقتی از تربیت میگوییم یعنی از یک عرصه گسترده صحبت می‌کنیم. عرصه‌ای که آغاز آن پیش از تولد کودک است و با اضافه شدن عمر عوامل مؤثر در آن افزایش می‌یابد. 🔸من می‌روم سر خط تا معلوم شود وضع موجود نسل حاضر محصول کدام ریشه و نگاه است. 🔹بستر ادامه نسل ازدواج است و شروع ازدواج با انتخاب است. 💎رسول خدا صلوات‌الله‌علیه می‌فرمایند: أَنْکِحُوا الْأَکْفَاءَ، وَ انْکِحُوا فِیهِمْ، وَ اخْتَارُوا لِنُطَفِکُم زنان و مردان هم‌کفو را به نکاح درآورید و با آن‌ها وصلت کنید و برای نطفه‌های خودتان جایگاه مناسب انتخاب نمایید. 🔹انتخاب جایگاه مناسب، یعنی رحم پاک برای نطفه اهمیت بالایی دارد. خوب است نظرسنجی‌ای انجام دهیم تا بفهمیم چند درصد از مردان هنگام ازدواج چنین معیاری دارند. 🔹از سوی دیگر معیار انتخاب زنان هنگام ازدواج به‌جای انتخاب پدر خوب برای فرزندشان، بر مبنای امور مادی شده است. 👈یکی از اهداف مهم ازواج ادامه نسل است اما در زمان حاضر کارکرد ازدواج از ادامه نسل صالح به اطفای شهوت (جنسی/مالی) تقلیل پیداکرده است. 👈وقتی انتخاب اشتباه بود نمی‌توان انتظار نسل طیب صالح داشت. 🔹مشکل دیگر ما در امر تربیت این است که نگاه همه‌جانبه به این موضوع نداریم و ارکان آن را تبیین نکرده‌ایم. یک ماشین را به‌عنوان یک سیستم تصور کنید، این سیستم اجزائی دارد مانند موتور، باطری، انژکتور، کاربراتور و... اگر هرکدام از این اجزاء سر جای خود نباشند و یا سرجای خود باشند اما کارکرد درستی نداشته باشند کل سیستم با مشکل و اختلال مواجه می‌شود. حتی اگر تمام اجزاء این سیستم سالم و بدون مشکل باشند اما این ماشین راننده خوبی نداشته باشد حرکت با مانع مواجه می‌شود. تربیت هم شبیه چنین نظامی است با اجزاء گوناگون که همه در کنار هم و سرجای خود می‌توانند یک نسل بالنده و صالح را تحویل جامعه دهند. 🔺وقتی ما در فرآیند انتخاب همسر مشکلات جدی داریم، 🔺وقتی نقش پدر را از فرآیند تربیت حذف کردیم 🔺و مادران را هم از نقش مادری انداختیم و نقش آن‌ها را به باربی خدمات دهنده جنسی فروکاست کردیم، 🔺وقتی محصول و غذای فکری درست برای این نسل فراهم نکردیم و به‌جایش خوراک ذهنی آن‌ها پویانمایی‌ها و بازی‌های غربی شدند، 🔺وقتی تأثیر آموزش عمومی و غلبه آن بر آموزش رسمی را نادیده گرفتیم، 👈باید هم از این مجموعه نسلی شبیه آنچه امروز شاهدش هستیم بیرون بیاید. @salehaat
@salehaat
بخش سوم محیط تربیت (3) 🔸نگاهم را در موضوع تربیت جزئی‌تر می‌کنم و باز برمی‌گردم به مسئله انتخاب، ازدواج و معیارهای آن. 🔹برخی آقایان مذهبی (اگر نگوییم جو غالب مذهبی!) برای زنان صرفاً نقش خانوادگی تعریف می‌کنند و عدم اشتغال و حضور اجتماعی زنان جزء معیارهایشان برای ازدواج است. 🔹بگذارید برعکسش را نگاه کنیم، آقایان غیرمذهبی و روشنفکر و ظاهراً اخلاق مدار! زنی امروزی و شاغل و با حضور پررنگ اجتماعی که در مدارس، دانشگاه‌ها، ان جی اوها و مراکز خیریه فعال‌اند انتخاب می‌کنند. 👈نتیجه چیست؟ با یک نگاه ظاهری نتیجه واضح است. نتیجه همانی است که در جامعه می‌بینیم. کسانی در جامعه عهده‌دار امر تربیت شده‌اند که بویی از دین و دین‌داری نبرده‌اند و افراد اهل علم متدین به دلیل محدودیت‌هایی که گفته شد یا در این عرصه غایب‌اند یا تعدادشان کم است! ✅روش مقابله با کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است و اگر حق در جایی غایب بود یقیناً باطل جایگزین می‌شود! ✅وقتی حضور فرهنگی اجتماعی حلال زنان در عرصه تعلیم و تربیت که جزء عرصه‌های حضور واجب کفایی برای آنان است حذف و محصور کردیم، باید هم منتظر چنین نتایجی باشیم. ✅در وضعیت جامعه امروز، هرجا زن مسلمان فعال اهل علمی که باید حاضر باشد، غایب بود، یک زن فمینیست غیر متدین هست که به جای او برای رسیدن به اهداف غیر الهی تلاش کند! 🔺در اینجا فقه باید نواقصش را پیرامون اختیارات مردان در مورد اذن حضور اجتماعی برای زنان اصلاح، تبیین و تکمیل کند. اگر فقه حکومتی پیرامون مسائل خانواده تبیین شود و خانواده به‌مثابه یک جزء از کل جامعه دیده شود، و نگاه به خانواده و نقش زنان در جامعه تمدنی باشد نه جزئی، این اشکالات برطرف خواهد شد. 🔺در این مسئله زنانی که امکانش را دارند اما از سر راحت طلبی و عدم پذیرش مسئولیت ورود پیدا نمی کنند و به دنبال کسب تخصص و علم آن نمی‌روند نیز مسئولند. به قول حضرت آقا ما در محضر خداوند باید بابت کارهایی که باید انجام می‌دادیم و ندادیم هم پاسخگو باشیم. ▫️پ.ن: این صحبت بنده به معنای آن نیست که همه زنان باید شاغل شوند یا همه‌شان حضور اجتماعی فعال داشته باشند. اما برای زنانی که توانایی حضور اجتماعی در محدوده حدود الهی همراه باحجاب و عدم اختلاط دارند، نباید محدودیتی وجود داشته باشد. 👈و البته بدیهی است که نقش‌های واجب چون همسری و مادری برای یک زن دارای اولویت هستند و نباید نقش‌های اجتماعی مانع رسیدگی به اولویت‌ها شود. @salehaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش اول 🔸اگر تصور می‌کنید دیدگاه‌های فمینیست‌های ایرانی از فضا می‌آید و پشتوانه و تجربه‌ای در جهان پشتش نیست! 🔸اگر برایتان سؤال است چرا دوچرخه؟ 🔸مگر دوچرخه می‌تواند چه کمکی به جنبش فمینیسم کند! 👈این متن را بخوانید. . 🔺در میان عوام، فمینیسم جنبشی است به دنبال حقوق زنان و هرکسی در هرکجای جهان با هر پشتوانه ایدئولوژیک از حقوق زنان گفت یعنی فمینیست است! درصورتی‌که این تصور سطحی و از روی ساده‌انگاری است. 🔺فمینیسم دارای فلسفه و اهداف ویژه‌ای است که در همه کشورها برای پیاده‌سازی آن تلاش می‌کند. فمینیسم روش‌ها و مطالباتی ثابت دارد که از طریق آن‌ها به نتایج مدنظر خود دست می‌یابد. ▫️بگذارید موضوع را با یک مثال کمی ملموس‌تر کنم. 🎞خانم استیسی در انیمیشن آن‌شرلی را به خاطر دارید؟ و یا اخیراً سریال‌هایی که از آن ساخته‌شده است؟ 🚲خانم معلمی مدرن و مجرد که با دوچرخه به مدرسه می‌آمد! و اهالی اَوِن‌لی از نوع رفت‌وآمد و پوشش او متعجب بودند و دیدگاه‌های جدید خانم استیسی را تهدیدی برای سنت شهر کوچکشان می‌دانند؛ و درنهایت برای اخراج او از مدرسه جلسه‌ای می‌گذارند اما خانم استیسی در آن مدرسه ماندگار می‌شود. 🏞این تصویر که بارها در انیمیشن‌ها و فیلم‌های ان‌شرلی ارائه شد، نمادی از تغییر زنان به عنوان یکی از دستاوردهای فمینیسم در آن دوره زمانی است. ادامه دارد... @salehaat
بخش دوم . 🔸برای فهم موضوع باید کمی با امواج فمینیسم و افراد شاخص آن آشنا باشید. تغییر لباس از مطالبات اصلی فمینیست‌های موج اول بود. همچنین رواج استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل ارزان در اروپا، با موج اول فمینیسم و مطالبات آن‌هم زمان شد. هم‌زمانی این دو اتفاق موجب شد که دوچرخه نویدبخش آزادی برای زنان باشد. 🔸در سال ۱۸۹۵ فرانسیس ویلارد از رهبران موج اول فمینیسم کتابی منتشر کرد با عنوان «چرخی میان چرخ‌ها: چگونه دوچرخه‌سواری را یاد گرفتم.» او در این کتاب در مورد دوچرخه‌سواری زنان، هموار کردن این مسیر و لزوم تغییر لباس زنان برای دوچرخه‌سواری می‌گوید. او پس از توصیف شرایط دست و پاگیر لباس زنان در آن دوره، نقل‌ می‌کند: « زنان برای دوچرخه‌سواری باید لباس مناسب‌تری بپوشند و درصورتی‌که این کار را انجام دهند بسیاری از تعصبات بیجا به همراهش از بین خواهند رفت.» بیان او نشان‌دهنده وجود حساسیت جامعه نسبت به لباس زنان و دوچرخه‌سواری آنان بوده است. . . 🔹همان‌گونه که ویلارد پیش‌بینی کرده بود، رواج دوچرخه‌سواری موجب تغییر لباس زنان شد و پوشیدن شلوارهای خاص، به‌جای پیراهن و دامن‌های بلند چین‌دار مرسوم شد. در ادامه دوچرخه‌سواری تبدیل به تجسم فردیت زنان برای جنبش «حق رأی» شد علاوه بر این، به آنان آزادی بیشتری برای انجام فعالیت‌های روزانه و مسافرت داد. ادامه دارد... برای نوشتن این مطالب از این دو مقاله استفاده شده است. 📝Pedaling the Path to Freedom 📝How the Bicycle Paved the Way for Women's Rights @salehaat
بخش سوم 🔹رفته‌رفته دوچرخه به‌عنوان نماد «زن نوین» (new woman) در قرن نوزدهم مطرح شد. زنی جوان، تحصیل‌کرده، ورزشکار، علاقه‌مند به اشتغال، به دنبال ازدواج مبتنی بر برابری و سوار بر دوچرخه، تصویری بود که به‌عنوان «زن نوین» در آن روزگار ارائه شد. 🔹در سال ۱۸۹۵، الیزابت کدی استنتون یکی دیگر از رهبران جنبش فمینیسم در موج اول ادعا کرد «دوچرخه‌سواری موجب الهام بخشی زنان برای شجاعت بیشتر، احترام و اتکا به خود خواهد شد.» او سپس پیش‌بینی کرد دوچرخه زندگی زنان را تغییر خواهد داد، آنان به استقلال خواهند رسید و این اختراع به رشد جنبه‌های دیگر شخصیتشان کمک خواهد کرد. آن‌ها از این طریق توانایی اتکا به خود را برای اولین بار در زندگی‌شان به دست خواهند آورد. 🔹سوزان آنتونی دوست استنتون و یکی دیگر از رهبران جنبش فمینیسم در مورد دوچرخه‌سواری زنان می‌گوید: «فکر می‌کنم دوچرخه‌سواری بیشترین تأثیر را برای رهایی زنان در جهان داشته است. دوچرخه‌سواری به زنان احساس آزادی و خوداتکایی می‌دهد. هر وقت زنی را در حال رکاب زدن می‌بینم، می‌ایستم و شاد هستم. تصویری از یک زنانگی آزاد و نامحدود.» 🔹سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون توأمان اظهار داشته‌اند که: «زنان سوار بر دوچرخه به سمت حق رأی رکاب می‌زنند.» سرخطی که بارها در هنگامه تغییر قرن در روزنامه‌ها چاپ شد. ادامه دارد... برای نوشتن این مطالب از این دو مقاله استفاده شده است. 📝Pedaling the Path to Freedom 📝How the Bicycle Paved the Way for Women's Rights @salehaat
#در_رکاب_آزادی بخش آخر 🔹سوزان آنتونی و الیزابت کدی استنتون توأمان اظهار داشته‌اند که: «زنان سوار بر دوچرخه به سمت حق رأی رکاب می‌زنند.» سرخطی که بارها در هنگامه تغییر قرن در روزنامه‌ها چاپ شد. 🖌روزنامه کلمبیا در مورد دوچرخه‌سواری زنان نوشت: «زنان به سمت آزادی بیشتر، برابری حقوقی با مردان، عادت به مراقبت از خود و به سمت دیدگاه‌های جدید در مورد فلسفه پوشش، رکاب می‌زنند.» 🔸دوچرخه‌سواری نیاز به دوری از پوشش محدودکننده و باحیای عصر ویکتوریا و ورود به دوره جدیدی از پوشش و نمایش مچ پاها داشت! این تغییرات به‌گونه‌ای بود که توجه روزنامه‌نگاران مرد آن زمان را به خود جلب کرد! 🔸این مطالبات درنهایت منجر به شیوع دوچرخه‌سواری میان زنان، تغییر لباس و ادامه‌دار شدن آن تا به امروز شده است. 🔺جنبش‌های ترویج دوچرخه‌سواری برای زنان که در کشورهای مختلف وجود دارند نیز دارای چنین پشتوانه تاریخی‌ای هستند. مطالباتی که در کشور ایران پیرامون این مسئله مطرح می‌شود جدای از این پیشینه تاریخی نیست. 🔺دوچرخه‌سواری روش فمینیست‌ها برای مطالبه حقوقشان است و در حقیقت آغازی است برای تغییرات گسترده در جهت رسیدن به آزادی‌های بیشتر. تغییر و آزادی پوشش و دامن زدن به حیازدایی در عرصه فردی و اجتماعی، تغییر در هویت زنانگی و تغییر ساحت عمومی جامعه برای نوع نگاه به زنان. 🔺دوچرخه سواری زنان یک مطالبه ساده نیست، بلکه مجموعه‌ای از مطالبات است که به تغییرات گسترده در ساحت‌های گوناگون زندگی زنان منجر خواهد شد. @salehaat