💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و دوم قرآن کریم💠
❇️فراز اول:تاثیر شخصیت در تشدید عذاب و افزایش ثواب:
🔸یَانِسَاءَ النَّبىِِّ مَن یَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینِْ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(30) وَ مَن یَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینِْ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا كَرِیمًا(31- احزاب)
🔹اى همسران پیامبر! اگر یكى از شما مرتكب گناه آشكار مىشود، عذابش دو برابر است و این براى خدا آسان مىباشد و هر كه از شما مطیع دستورات خدا و رسول او باشد و كار پسندیده كند، به او دو برابر پاداش عطا مىكنیم و روزى پرارزشى برایش آماده مىسازیم.
🔹این افراد دو برابر دیگران عذاب می شوند و یا پاداش می گیرند زیرا کاری که آنها می کنند در واقع دو کار است یکی در حوزه فردی و یکی در حوزه اجتماعی؛ اگر همسر پیامبر صلی الله علیه و آله مرتکب معصیت شود در واقع دو گناه کرده است؛ یکی آن فعل حرامی که مرتکب شده و دیگری تخریب چهره اسلام. در بخش طاعات و عبادات هم وضع به همین منوال است عمل صالحی که او انجام می دهد هم در حقیقت دو کار خیر است یکی همان کار و دیگری تقویت و تبلیغ اسلام است.
🔹هر چند آیات فوق در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ ولى از آنجا كه ملاك و معیار اصلى؛ همان داشتن مقام و شخصیت و موقعیت اجتماعى است؛ این حكم در باره افراد دیگر كه موقعیتى در جامعه دارند نیز صادق است.(1) بنابراین اگر فردی گناه و طاعتش تاثیری در اقبال و ادبار مردم به دین داشته باشد مشمول این حکم خواهد شد.
❇️فراز دوم:با ناز و عشوه حرف نزنید!
🔸فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(32- احزاب)
🔹هنگام سخن گفتن صداى خود را نازك نكنید كه بیمار دلان در شما طمع خواهند كرد؛ بنابراین درست سخن بگویید.
🔹این آیه هم به مانند آیه قبل هر چند خطاب به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله است اما اختصاصی به آنها ندارد. این آیه به زنان دستور می دهد که در گفتگوی با نامحرم یا جایی که نامحرم بیمار دل، صدای آنها را می شنود به شکل جدی و معمولی سخن بگویند و از طنازی و نازک کردن صدا و برخی حالات که باعث می شود شنونده شهوتران به فکر گناه بیفتد جدا پرهیز کنند.
🔹تعبیر به «الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ كسى كه در دل او بیمارى است» تعبیر بسیار گویا از این حقیقت است كه غریزه جنسى در حد تعادل و مشروع عین سلامت است؛ اما هنگامى كه از این حد گذشت، تبدیل به نوعی بیمارى می شود تا آنجا كه گاه به سر حد جنون مىرسد كه از آن تعبیر به «جنون جنسى» مىكنند.(2)
🔹این دستور یکی از اصول تربیت اسلامی و رعایت عفاف است که باید در مجالس میهمانی، برخوردهای کاری و اداری، کوچه و بازار و … به شدت و دقت رعایت شود که غفلت از این توصیه قرآنی جز به سود شیطان صفتان نخواهد بود.
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
❇️فراز سوم:اظهار نظر در حکم خدا ممنوع!
🔸وَ مَا كاَنَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضىَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَن یَكُونَ لهَُمُ الخِْیرََةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا(36- احزاب)
🔹هنگامى كه از جانب خدا و پیامبرش حکمی صادر شد همه باید به آن گردن نهند و مردان و زنان با ایمان مختار نیستند که آن را بپذیرند و یا به گونه ای دیگر عمل کنند و هركس خدا و پیامبرش را نافرمانى كند یقیناً به صورتى آشكار گمراه شده است.
🔹مراد از قضاى خدا، حكم شرعى اوست كه آن را به وسیله یكى از فرستادگان خود برای بندگان بیان مىكند و منظور از قضاى رسول، احکام و دستورات ولایی(حکومتی) اوست و آن عبارت است از اینكه رسول خدا صلی الله علیه و آله به دلیل ولایتى كه خدا برایش قرار داده(3)، در شأنى از شؤون بندگان، دخل و تصرف كند؛ مانند حکم به اینکه چه کسی فرمانده لشگر باشد. باید توجه داشت که این احکام ولایی رسول خدا صلی الله علیه و آله، جعل حكم شرعى نیست؛ زیرا كه آن مختص به خداى تعالى است و او در این زمینه، تنها بیان كننده وحى است.
🔹در ادامه می فرماید: در چنین مواردی كه خدا و رسولش در آن، امر و دستورى دارند؛ مومنین حق ندارند به اختیار، استناد کرده و هر گونه که خواستند عمل کنند؛ بلکه باید دقیقا مطابق دستور صادره عمل نمایند.(4) این درست مانند آن است كه یك طبیب ماهر به بیمار بگوید: در صورتى به درمان تو مىپردازم كه در برابر دستوراتم تسلیم محض باشی و دخالتی در دستورات من نکنی! که اگر دخالت کردی بیماری تو شدت می یابد. از این رو در پایان آیه مىفرماید: كسى كه از دستور خدا و پیامبرش نافرمانى كند گرفتار گمراهى آشكارى شده است؛ چرا كه فرمان خداوند متعال و فرستاده او را كه ضامن خیر و سعادت اوست نادیده گرفته و چه ضلالتى از این آشكارتر؟!(5)
🔹بدیهى است كه نه خدا نیازى به اطاعت و تسلیم مردم دارد و نه پیامبر چشمداشتى به فرمانبرداری. این اطاعت بی چون و چرا در حقیقت گامی است برای رسیدن به مصالح واقعی كه گاهى بر اثر محدود بودن آگاهی، آدمی از آن با خبر نمىشود ولى خدا که مىداند آن را از طریق پیامبرش به اطلاع مردم طالب سعادت می رساند.(6)
❇️فراز چهارم:چند توصیه برای مهمانی:
🔸یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُیُوتَ النَّبىِِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَكُمْ إِلىَ طَعَامٍ غَیرَْ نَظِرِینَ إِنَاهُ وَ لَكِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُواْ فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُواْ وَ لَا مُسْتَئنِسِینَ لحَِدِیثٍ إِنَّ ذَالِكُمْ كَانَ یُؤْذِى النَّبىََّّ فَیَسْتَحْیى مِنكُمْ وَ اللَّهُ لَا یَسْتَحْیی مِنَ الْحَق (53- احزاب)
🔹اى اهل ایمان! بدون اجازه وارد خانههاى پیامبر نشوید؛ مگر آن كه براى صرف غذا به شما اجازه داده شود. زودتر از وقت هم حاضر نشوید ولى وقتى شما را دعوت كردند، وارد شوید و هنگامى كه غذا خوردید، پراكنده گردید و جلسه گفتگو و انس تشكیل ندهید كه این كار باعث آزار رسول خدا مىشود. این [كار كه بنشینید و سرگرم سخن گردید] پیامبر را آزار مىدهد و از شما حیا مىكند [كه بیرونتان كند] ولى خدا از حق حیا نمىكند.
✅در این آیه توصیه هایی برای رفتن به میهمانی وجود دارد که قابل توجه است:
1⃣بی اجازه و دعوت به خانه کسی نرویم.
2⃣اگر برای صرف غذایی دعوت شده ایم؛ زودتر نرفته و در آنجا منتظر غذا ننشینیم.
3⃣پس از صرف غذا سریعتر بلند شده و آنجا را ترک کنیم.
4⃣پس از جمع شدن سفره از نشستن بیهوده و سرگرم شدن به گفت و گو پرهیز کنیم.
5⃣این زودتر رفتن ها و دیرتر بلند شدن ها، صاحبخانه را که برای خود کار و برنامه دارد آزار می دهد و طبیعت کار این است که او از اعتراض و بیرون کردن شما شرم دارد؛ اما شما این وظیفه ای را که خدا بیان کرد بدانید و به آن عمل کنید.
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
❇️فراز پنجم:آیه ای که بر رعایت حجاب تاکید کرد:
🔸یَأَیهَُّا النَّبىُِّ قُل لّأَِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (59- احزاب)
🔹اى پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: روسرىهاى بلند خود را بر خویش فرو افكنند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزدیكتر است، و در نتیجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔹كلمه «جلابیب» جمع جلباب است و آن پوششی است سرتاسرى كه تمامى بدن را مىپوشاند و یا حداقل پوششی است بزرگتر از روسری و مقنعه که سر و سینه را کاملا در برگرفته و می پوشاند. (7)
🔹منظور از این جمله که فرمود: «یُدْنِینَ عَلَیهِْنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ» این است كه آن را طورى بپوشند كه زیر گلو و سینههایشان در انظار ناظرین پیدا نباشد. بعد فرمود این «پوشاندن تمام بدن» در برابر نامحرم، معرف عفت و پاکدامنی آنهاست و همین امر سبب می شود تا اهل گناه و شهوت متعرض آنها نشوند.(8)
🔹از این آیه استفاده مىشود كه حكم «حجاب و پوشش» براى زنان قبل از این نازل شده بود(9)؛ ولى بعضى از آنها روى سادهاندیشى به خوبی آن را رعایت نمی کردند که آیه فوق نازل شد و بر رعایت دقیق آن سفارش و تاکید کرد.
🔹با توجه به این آیه دیگر مجالی برای توجیه برخی پوششهای امروزی باقی نمی ماند. آنچه که امروز بر سر و اندام برخی زنان مسلمان به چشم می خورد نه تنها آن پوشش کاملی که قرآن می گوید ندارد بلکه بر خلاف فلسفه بازدارندگی حجاب که در آیه هم آمده است به شدت جلب توجه کرده و دلهای مریض و چشمان هوس باز را به سوی خود جلب می کند.
📚پی نوشتها:
(1) نمونه ج17 ص284
(2) همان ص289
(3) آیه” النَّبِیُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ” از این ولایت كه خدا براى رسول گرامى اسلام قرار داده خبر مىدهد.
(4) ر.ک: المیزان ج16 ص321
(5) ر.ک: تفسیر نمونه ج17 ص318-319
(6) همان
(7) الرداء الّذی یستر تمام البدن و یلبس فوق الثیاب: التحقیق ج2 ص95 ؛ الجِلْبابُ: ثوب أَوسَعُ من الخِمار، دون الرِّداءِ، تُغَطِّی به المرأَةُ رأْسَها و صَدْرَها: لسان العرب ج1 ص272
(8) المیزان ج16 ص339
(9) نمونه ج17 ص429
➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
4_293413254921716282.mp3
4.12M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_5805516077211322727.mp3
35.41M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #احمد_دباغ
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_5920418534122324355.mp3
7.06M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #شحات_انور
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_5958742896671722408.mp3
5.82M
🌺 #تندخوانی ساده
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #حجت_الاسلام_قاسمیان
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_293413254921716452.mp3
7.08M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #سعد_الغامدی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_293413254921716383.mp3
6.84M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #منشاوی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
4_5920418534122324354.mp3
13.18M
🌺 #ترتیل
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #پرهیزگار
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
mafahime_qoran_haj_abolgasem_22_179070.mp3
7.18M
📝توضیح مفاهیم جزء بیست و دوم قرآن کریم« آستان مقدسه حضرت معصومه(سلام الله علیها)»
🔹سوره احزاب ,سبا ,فاطر و یاسین
🎤استاد محمد #حاجابوالقاسم
🌺#ماه_رمضان ؛#جزء_22
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج)
🔵 جزء نوزدهم
🌕 نفرین پیامبر اکرم علیه السلام بر مخالفین حضرت مهدی ارواحنافداه
#آیات_مهدوی
#امام_زمان
#ماه_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#مهدویت_در_قرآن
🔴 بعضی آیات مهدویت جزء نوزدهم
1️⃣ شعراء: 4 👈🏻 ندای آسمانی
2️⃣ شعراء: 21 👈🏻 علت غیبت
#امام_زمان
#ماه_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف )
🔵 جزء بیستم
🌕 اضطرار حضرت مهدی ارواحنافداه
#امام_زمان
#آیات_مهدوی
#ماه_رمضان
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#مهدویت_در_قرآن
🔴 بعضی آیات مهدویت جزء بیستم
1️⃣ نمل: 62 👈🏻 مضطر جهان
2️⃣ نمل: 82،83،93 👈🏻 رجعت
3️⃣ قصص: 5 👈🏻 نجات مظلومان و نابودی مستکبران
4️⃣ قصص: 85 👈🏻 رجعت
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ محتوای جلسات اعتقادی معنوی ماه مبارک رمضان سال 1403 با موضوع: محک انسان ها و امت ها (سنت ابتلا و امتحان)
📹 ویدئوی جلسه 8 | راهکارهای قبولی در امتحان الهی(1)
🎙حجت الاسلام والمسلمین رفیعی
🗓 سه شنبه 22 رمضان 1403/01/14
📌دریافت از آپارات:
aparat.com/v/GWMz8
#رمضان_1403
#حجت_الاسلام_رفیعی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
❤️🔥 اگه نجف و کربلا میخواهی 😍
✅ویژه شب قدر
✍آقای جوادی آملی فرمودن اگر نجف
وکربلا میخواید،شب قدر۴۰مرتبه آیه
۳۵سوره ی نور رو بخونید و از امام رضا(ع) امضا بخواید...🌸
💌آیه۳۵ نور:
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ🌱
💌انجام بدید و برای بقیه بفرستید،
شاید دیگران هم انجام بدن اونوقت شما
هم توی برکتش شریک شدید🌸
🌙 شب قدر، شب ظاهر شدن عظمت امام زمان (عج)
🗂 (قسمت اول)
🔘 شب قدر، شب بُروز و ظهور قدر و منزلت و میمنت و سلطنت و عظمت و جلالت امام عصر علیه السّلام است به سبب نزول روح (و ملایکه). و آن قدر ملایکه بر آن جناب فرود آیند که بر زمین جای تنگ شود، برای تقدیر امور سال عباد. چنان چه در اخبار بسیار رسیده.
✅ در تفسیر علی بن ابراهیم به چند سند معتبر از حضرت باقر و صادق و کاظم علیهم السّلام روایت کرده که فرمودند در تفسیر آیه مبارکه:
📜 فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ (۱)
📃 (در آن شب هر امری بر اساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا میگردد.)
که:
🔸 خداوند تقدیر میکند هر امری را از حق و باطل و آنچه میشود در این سال؛ و از برای خداوند است در آن بداء (=تغییر مقدرات از سوی خداوند) و مشیّت که پیش اندازد آنچه را بخواهد و تأخیر نماید آنچه را بخواهد از آجال (=زمان رسیدن مرگ ها) و ارزاق (=روزی ها) و بلایا و اعراض (=روی برگرداندن) و امراض؛ و زیاد کند در آنها آنچه را که بخواهد و کم کند آنچه را که بخواهد و میدهد آن را رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به امیر المؤمنین علیه السّلام و میدهد آن را امیر المؤمنین علیه السّلام به ائمّه علیهم السّلام تا آنکه میرسد آن به صاحب الزمان علیه السّلام و شرط میکند در آن بدا و مشیّت را و تقدیر و تأخیر را. (۲)
✅ نیز روایت کرده:
🔸 خداوند تقدیر میکند در آن شب قدر، آجال و ارزاق را و هر امری که حادث میشود از موت و حیات یا ارزانی و گرانی یا خیر یا شر تا آنکه گفته:
🔶 نازل میشود ملایکه و روح القدس بر امام زمان و میدهند به او، آنچه را که نوشتند از این امور. (۳)
✅ نیز روایت کرده که جناب باقر علیه السّلام فرمود به ابو المهاجر: «مخفی نمیشود بر ما شب قدر؛ زیرا که ملایکه طواف میکنند به ما در آن شب.» (۴)
⬅️ نجم ثاقب در احوال امام غایب (علیه السلام)، ج۲، ص: ۹۳۹
(۱). سوره دخان: آیه ۴.
(۲). تفسیر القمی، ج ۲، ص ۲۹۰.
(۳). همان، ص ۴۳۱.
(۴). همان، ص ۲۹۰.
#ماه_رمضان
#امام_زمان
#شب_قدر
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🌙 شب قدر، شب ظاهر شدن عظمت امام زمان (عج)
🗂 (قسمت دوم)
✅ شیخ صفار در بصائر الدرجات (۱) روایت کرده از داود بن فرقد که گفت:
▫️ سؤال نمودم از او یعنی صادق علیه السّلام از قول خداوند عزّ و جلّ:
📜 إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ. وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ (۲)
📃 (ما آن [= قرآن] را در شب قدر نازل کردیم! و تو چه میدانی شب قدر چیست؟!)
فرمود:
🔸 نازل میشود در او، آنچه میشود از این سال از موت (مرگ) یا مولود (تولد).
▫️ گفتم به او:
🔹 به سوی که نازل میشود؟
▫️ فرمود:
🔸 به سوی که شاید باشد؟ به درستی که مردم، این شب را در نماز و دعا و مسألتاند و صاحب این امر، در شغلی (=در حال انجام وظیفه ای) است. نازل میشود ملایکه به سوی او به جهت امور سال از غروب آفتاب تا طلوع.
✅ نیز روایت کرده از عبد اللّه بن سنان که گفت:
▫️ سؤال کردم از آن جناب از نصف شعبان.
پس فرمود:
🔸 در نزد من از آن چیزی نیست و لکن هرگاه شب نوزدهم از ماه رمضان شد، تقسیم میشود در آن ارزاق (=روزی ها) و نوشته میشود در آن آجال (وقت مرگ ها) و بیرون میآید در آن برات (=سند پرداخت، بخشش) و منشور (=اجازه، حکم) حاج (رفتن به مکه) و خداوند نظر لطف میفرماید به سوی عباد خود، پس میآمرزد مر ایشان را مگر شارب خمر. پس هرگاه شب بیست و سوم شد، جدا میشود در آن هر امر محکمی. آنگاه به پایان میرسد و امضا کرده میشود.
▫️ گفتم:
🔹 به کی میرسد؟
▫️ فرمود:
🔸 به سوی صاحب شما یعنی امام شما.
✅ در خبر دیگر فرمود:
🔸 نوشته میشود در آن قافله حاج و آنچه میشود در آن سال از طاعتی یا معصیتی یا مردنی یا حیاتی و خدای تعالی، پدیدار میکند در شب و روز، آنچه را که میخواهد، آنگاه میافکند آن را به سوی صاحب زمین.
▫️ حارث بن مغیره سؤال کرد که:
🔹 صاحب ارض کیست؟
▫️ فرمود:
🔸 صاحب شما.
✅ در خبر دیگر فرمود:
🔸 به درستی که خداوند تقدیر میفرماید در آن مقادیر آن سال را. آنگاه انفاذ میفرماید آن را به سوی زمین.
✳️ ... علّامه مجلسی در زاد المعاد فرموده:
💡 از بعضی احادیث ظاهر میشود که هر سه، شب قدرند و در شب اول تقدیر امور میشود و در شب دوم به کثرت دعا و عبادت، ممکن است بعضی تغییر بیابد و در شب سوم حتم میشود و تغییر نمییابد یا بسیار کم تغییر مییابد،😭😢
بلا تشبیه مانند ارقام پادشاهان که اول تعلیقه (=شرح و حاشیه نویسی) میشود و تغییرش آسان است، بعد از آن ثبت دفاتر میشود و تغییرش دشوارتر است، امّا تا به مهر مهر، آثار، مزیّن نگردیده باز ممکن است تغییر بیابد و چون به مُهر اشرف رسید به منزله حتم (=حتمی و قطعی بودن) است و تغییرش در نهایت صعوبت (=دشواری) است.
✳️ نیز در مقام ذکر عبادت در شب قدر فرموده:
🕯 چون حضرت صاحب الامر علیه السّلام در تمام این شب با ملایکه مقرّبین محشور است و فوج فوج به خدمت او میآیند و بر او سلام میکنند و تقدیرات که برای او و سایر خلق شده است، بر او عرض میکنند، سزاوار نیست در چنین شبی تأسّی (=پیروی و تبعیت) به امام خود نکنند و به غفلت به سرآورند.
نیز از فواید عبادت آن شب شمرده که چون تقدیرات جمیع امور از عمر و مال و فرزند و عزّت و صحّت و توفیق اعمال خیر و سایر امور در این شب میشود، اصلاح تمام احوال سال خود را در این شب کرده خواهد بود و ممکن است که نام کسی در دیوان اشقیا نوشته باشد و در این شب تغییر یابد و از زمره سعادتمندان نوشته شود، چنان چه این مضمون، در اکثر دعاها و احادیث معتبره وارد شده است. انتهی.
🤲 بنابر آنچه در باب گذشته ذکر شد که دعای برای آن جناب (امام زمان (عج)) را باید مقدّم داشت بر دعای بر نفس خود و (ایشان) در این شب مشغول است به آن امر عظیم الهی که در اخبار گذشته و غیر آن اشاره شد به آن. پس بهترین دعاها طلب نصرت (=درخواست یاری و پیروزی) و اعانت (=کمک و حمایت) و حفظ الهی است برای آن جناب.
⬅️ نجم ثاقب در احوال امام غایب (علیه السلام)، ج۲، ص: ۹۴۰
(1). بصائر الدرجات، ص ۲۴۰- ۲۴۲.
(2). سوره قدر: آیه ۲- ۱.
#ماه_رمضان
#امام_زمان
#شب_قدر
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج