فراز دوازدهم
و الحمدلله الذي اغلق عنا باب الحاجه الا اليه فكيف نطيق حمده ام متي تؤ دي شكره لا متي ؟ و حمد سزاوار آن خدايي است كه ابواب فقر و حاجت را به روي ما بسته و فقط ما را به درگاه خود متوجه فرموده است. و ما چگونه مي توانيم سپاس گوي او باشيم ؟ نه، هرگز نمي توانيم !
شرح:
خداوند در قرآن كريم آيه 41 سوره عنكبوت فرموده: مثل الذين اتخذوا من دون الله اوليا كمثل العنكبوت اتخذت بيتا و ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون: آنان كه دوستاني غير خدا را انتخاب مي كنند، همانند عنكبوتي هستند كه به خانه خود پناه برده است، در صورتي كه سست ترين خانه ها لانه عنكبوت است.
خداي متعال بزرگوارتر از آن است كه بندگان خود را به غير واگذارد، بلكه عزت غير متناهي او ايجاب مي كند كه خود جملگي حاجات بندگان را برآورد و به در خانه ارباب بي مروت دنيا حواله نگرداند.
امام سجاد عليه السلام در دعاي ابوحمزه ثمالي مي فرمايد: ... و لم يكلني الي الناس فيهينوني: سپاس خدايي را كه مرا به مردم واگذار نكرد تا آنان مرا خوار و خفيف كنند! و لذا بنده راستين حضرت حق، در پناه بندگي او از هر تعلق و وابستگي، ديگران آزاد است. در حديث قدسي فرمود: و عزتي و جلالي و مجدي و ارتفاعي علي عرشي لا قطعن امل كل مومل غيري و لا كسوته ثوب الذله بين الناس: به عزت و جلال و مجد و بلنداي عرشم قسم، كه آرزوي آزمندان به ديگران را به ياس تبديل كرده و به او جامه ذلت مي پوشانم ! خداوند متعال كه مژگان چشمان را براي زيبايي قيافه انسان با چنين ظرافت خاصي ابداع فرموده و بهترين قيافه هاي موجود در نظام طبيعت و بهترين لباس و جالب ترين نوع تغذيه و بهترين آشاميدني ها و زيباترين مناظر طبيعت را در خدمت لذايذ و بهره وري انسان قرار داده، آيا ممكن است آن جا كه گره هاي زندگي مشكلات عظيمي را فراهم مي آورد، بندگان خود را رها سازد و آنان را به يكديگر واگذار كند؟
حال آن كه ديده ايم حتي آن جا كه اختيار و درخواستي از ناحيه انسان در كار نبوده، بيش از مقدار حاجت و بلكه با بهترين درجه حسن و ظرافت او را بهره مند ساخته و از عطاياي بديع و زيباي خود محروم نفرموده است. پس چگونه در موارد تمنا و درخواست بندگان، تفضل ننمايد؟ البته تربيت بندگان نيز در گرو توجه شان به خدا است و لذا در بعض از حوايج و كمبودها، از بندگان خود خواسته كه بر درگاه او عرض حاجت كنند و از او بخواهند و دعا كنند تا بدين وسيله، حالت روحي و معنوي در ارتباط با خدا اشباع گردد؛ گذشته از آن كه اجر بسيار بر نفس دعا و نيايش مقرر مي فرمايد. نيز اگر خواسته او قابل اجابت و تحقق نبود، چندين برابر آنچه را كه درخواست كرده در دنيا و آخرت به وي اعطا مي فرمايد؛ چنان كه در اين زمينه از حضرات معصومين عليهم السلام روايات مفصلي وارد شده است.[19]
به قول سعدي هر نفسي كه فرو مي رود ممد حياتست و چون برمي آيد مفرح ذات، پس در هر نفسي دو نعمت موجود است و بر هر نعمتي شكري واجب.
از دست و زبان كه بر آيد
كز عهده شكرش به در آيد
امير مؤ منان در نهج البلاغه مي فرمايد: اگر تمامي روزهاي عمر روزه دار و شب ها به نماز باشيد و تمام دهر را با اين حال بگذرانيد، شكر يكي از نعمت هايي كه خدا براي شما تدارك ديده و بر شما ارزاني داشته را به جا نخواهيد آورد.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_اول_فراز_دوازدهم
@saleheinmaryam313114
فراز سيزدهم
و الحمدلله الذي ركب فينا آلات البسط و جعل لنا ادوات القبض و متعنا بارواح الحيوه و ائبت فينا جوارح الاعمال و غذانا بطيبات الرزق و اغنانا بفضله و اقنانا بمنه. و حمد خدايي راست كه عضلاتي را در بدن ما قرار داده كه توان باز شدن و بسته شدن دارند و ما را به آسايش هاي زندگي متنعم فرموده و به ما جوارحي اعطا كرده كه امور خويش را بدان وسيله انجام دهيم. و به بهترين انواع غذاها بي نياز ساخت و به منت او سرمايه زندگي پيدا كرديم!
شرح:
طبيعت انساني ما چنان است كه آن زمان كه توانگر و ثروتمند هستيم، از فقر و ناداري بي خبريم و در حال سلامت، از بيماري و ناتواني و از نبود هر يك از اعضا و رنج نداشتن عضو بي خبر و ناآگاهيم، ولي يك نابينا مي داند كه چشم را چه قيمتي است و آن كه از نعمت پا يا دست بي نصيب است مي داند كه خداي متعال چه عطاي فوق العاده اي به خلق خود كرامت فرموده است. چه بسا انساني حاضر باشد تمامي ثروت خود را خرج كند، بلكه يكي از قواي از دست رفته خود را بازيابد، بلكه گاهي به اميد بازيافتن آن، همه اموال خود را هزينه كرده و نتيجه اي هم عايد او نمي شود. نيز قابل توجه آن كه تمامي قوا و اعضايي را كه خداوند براي انجام امور واگذار فرموده آن چنان است كه جملگي سازگاري با كرامت انسان دارد، كه يكي از جمله اين كرامت ها قدرت انتخاب بهترين ها و سليقه ممتاز در فراهم آوري احتياجات زندگي است ؛ همانند انتخاب لباس مناسب، و تهيه غذاي خوب و شيوه تناول آن كه به وسيله دست و انگشتان و با تناسب كامل انجام مي گيرد. در نشست و برخاست و انجام ساير امور نيز، انسان با حركات دقيق عضلات و خم و راست شدن جوارح به وسيله مفاصل، ظريف ترين افعال را انجام مي دهد.
هم چنين كشش عصب ها و رباطها، تعداد عضلات و تكه بندي استخوان ها همراه غضروف ها در سر بند هر قطعه از استخوان ها براي آسان سازي و سرعت حركات با كمترين زحمت و فشار، از معجزات فوق العاده ي دستگاه خلقت است كه مي توان جملگي را در اين عبارت خلاصه كرد كه ساختار بدني انسان، آن چنان است كه جميع شرايط براي حفظ كرامت و شؤ ون ممتازه انساني در آن رعايت شده و از اين رو، انسان بر همه جانداران فضيلت و برتري دارد. و همين امر لزوم شكرگزاري و سپاسگزاري از منعم مهربان را ايجاب مي كند.
#صحیفه_سجادیه
#شرح_دعای_اول_فراز_سیزدهم
@saleheinmaryam313114
#حدیث
#عکس_نوشته
امیرالمؤمنین #امام_علی_عليه_السلام فرمودند:
🌱هر كس خود را در جايگاه هاى تهمت قرار دهد،
🌱🌱 نبايد كسى را كه به او گمانِ بد مى برد سرزنش كند.
📚 #نهج_البلاغه حکمت ۱۵۹
@saleheinmaryam313114
#حدیث
#عکس_نوشته
🧐گناهی که شیطان هم از آن بیزار است.
#امام_صادق_علیه_السلام فرمودند :
👈اگر کسى سخنى را بر ضد مۆمنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد،
👈خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛
👈 ولى شیطان هم او را نمى پذیرد!
📚الکافی ج۲ ص ۳۵۸
#سبک_زندگی_اسلامی
@saleheinmaryam313114
#حدیث
☀️ذکری که ثوابش با خداوند متعال است !
#امام_صادق_علیه_السلام فرمودند:
✅هرکسی که این ذکر را بگوید:
"الحمدلِله کما هوَ اهلُه ،"۱
👈فرشتگان نمی توانند ثواب آن را بنویسند .
🤔راوی پرسید چرا؟
امام فرمودند:
👈 چون ثواب آن را نمی دانند و عرضه می دارند :خدایا از غیب آگاهی نداریم و خداوند متعال می فرماید :هر چه بنده ام می گوید ،بنویسید و ثواب آن باشد به عهده من .
📚مکارم الاخلاق ص۳۰۸
📚وسایل الشیعه ج۷ص۱۷۳
۱-یعنی:ستایش مخصوص خداست همانگونه که حقیقتا شایسته آن است.
#سبک_زندگی_اسلامی
@saleheinmaryam313114
#حدیث
#امام_باقر_علیه_السلام فرمودند:
🌸🍃صدقه،
⚡️هفتاد بلا از بلاياى دنيوى
⚡️و مردن بد
⚡️و دل خراش را دفع مى كند.
⚡️صدقه دهنده هرگز به مرگ دل خراش نمى ميرد .
📚ميزان الحكمه ج۶ ص۲۲۰
#سبک_زندگی_اسلامی
•┈┈••✾❀🕊🌸🕊❀✾••┈┈•
°•⊰ @saleheinmaryam313114 ⊱•°
•┈┈••✾❀🕊🌸🕊❀✾••┈┈•
#حکمت_های_نهج_البلاغه
🌴 حکمت_15
وقال #امام_علی_علیه_السلام : مَا كُلُّ مَفْتُونٍيُعَاتَبُ.
هر شخص گرفتارى را نمى توان سرزنش كرد(چه بسا بى تقصير باشد)
امیرالمومنین در حکمت پانزدهم
اشاره میکنند به سرچشمه ی گرفتاری ها و مشکلاتی که دامنگیر انسان میشه
دیدید گاهی اوقات میگیم
چرا گرفتار این مصیبت شدم ؟
آخه مگه چه گناهی کردم ؟! و ....و ...
از کلام مولا دلایل گرفتاری ها رو میخونیم
سرچشمه گرفتارى ها و مشکلات و مصائبى که دامن گیر انسان مى شود کاملاً مختلف است،
گاه نتیجه مستقیم اعمال انسان است که بر اثر ندانم کارى ها، سستى ها، تنبلى ها و استفاده نکردن به موقع از فرصت ها دامان او را گرفته است. به یقین چنین شخصى درخور سرزنش است
ولى گاه مى شود که این مشکلات کفاره گناهان انسان است و خداوند مى خواهد او را به این وسیله در دنیا پاک کند
چنین کسى گرچه به سبب گناهش درخور سرزنش است ولى چون مشمول لطف الهى شده سزاوار ملامت نیست
و گاه سرچشمه آن آزمایش هاى الهى است که خدا مى خواهد با آن مشکل و گرفتارى بنده خود را پرورش دهد که همچون فولاد آبدیده در کوره حوادث مقاوم سازد و یا همچون طلاى ناخالصى را که به کوره مى برند تا خالص گردد او را خالص سازد 👌
در اینجا نیز جاى سرزنش نیست.
#نهج_البلاغه
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@saleheinmaryam313114
✾•••┈┈•🌺🌿🌺✾•••┈┈┈