✳️سخن نگاشت تربیت با لسان صدق
🔆 حضرت علی (ع)می فرماید:
“لِسانُ الحالِ اَصدقُ مِن لِسانِ المقالِ. “ یعنی زبان حالت و حال صادق تر از زبان گفتار است.
⛔️اگر به متربی خود، احیاناً دروغ بگوییم، زبان حال ما و به عبارتی رنگ رخسارة ما واقعیتی دیگر را به او می گوید و در این هنگام است که ما به عنوان یک سرگروه در نزد و نظر او تبدیل به انسانی دورو و دو چهره می شویم. درو غگویی نه تنها به جایگاه سرگروه در نزد متربی لطمه وارد می کند، بلکه او را آماده می سازد که در جهت انحطاط اخلاقی گام بردارد. امام کاظم (ع) و نیز از امام صادق (ع) نقل شده که فرموده اند: هرکسی که راست گو باشد، اعمالش منزه خواهد شد.
هفته ۲۳.pdf
705.2K
✅بسته محتوایی قطره ای از معارف
ویژه گروه کودک برادر
۹ شهریور الی ۱۶ شهریور
موضوع : دشمن شناسی با قصه
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
هفته ۲۳.pdf
786K
✅بسته محتوایی قطره ای از معارف
ویژه گروه کودک خواهر
۹ شهریور الی ۱۶ شهریور
موضوع : گرگ زمانه !!!
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
#پرسمان_صالحین ۱۴۴
➖➖➖➖➖
❓❓اعضای گروه از بنده سوال می کنند که آیا ما در مورد به دنیا آمدنمان در یک خانواده و کشور خاص اختیار داریم یا مجبوریم؟ و اگر مجبوریم با بحث اختیار انسان چگونه جمع می شود؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
⁉️اولاً این سوال واقع نما است نه سوال واقعی. چرا که قبل از اینکه انسان موجود بشود صحبت از اختیار یا جبر او بی معنی است. این سوال در واقع این چنین است : اگر قبل از خلقت انسان ، انسان موجود بود آیا در خلقت خود مجبور بود یا مختار؟ و این در واقع کلامی متناقض است مثل اینکه گفته شود که این نوشته قبل از بوجود آمدنش موجود باشد. به عبارت دیگر نسبت بین مفهوم جبر و مفهوم اختیار نسبت ملکه و عدم ملکه است و جبر در جایی معنا دارد که اختیار ممکن باشد و حال آنکه قبل از خلقت اختیار امکان ندارد پس نمی توان قبل از خلقت کسی را مجبور دانست. همانند مفهوم کوری که نمی توان دیوار را منتسب به کوری کرد چرا که نسبت بینایی به دیوار ممکن نیست.
🎁ثانیا اگر فرض کنیم که سوال مذکور سوال معنی داری باشد ولی پاسخ آن این است که این خلقت اجباری همراه با کمالات و نعمت های فراوانی است که به مخلوق می رسد و اجباری معقول و مفید است و لاقل اگر هم فایده ای برای مخلوق خاص نداشته باشد در نظام احسن عالم این خلقت اجباری توجیه پذیر است.
⛔️ثالثاً اجبار با احتیار منافاتی ندارد چرا که از زمانی که انسان ملکف به تکلیف می شود دارای اختیار و ملزم به پاسخگویی است و قبل از آن تکلیفی ندارد . پس نسبت به محیطی که متولد شده است اختیاری نداشته است و لذا تکلیفی هم نسبت به این مساله نداشته و ندارد.
🎯رابعا این اجبار قبل از خلقت منافاتی با عدل الهی ندارد چرا که خداوند حکیم هر کسی را بر اساس قدرت و نعمت هایی که به او داده است پاداش می دهد یعنی مثلا به نماز کسی که در خانواده ای متدین و غیر مذهبی به دنیا آمده است بیشتر از نماز کسی که در خانواده ای متدین به دنیا آمده است پاداش می دهد ( درفرضی که از جهت کیفیت و کمیت برابر باشد) چرا که سختی انجام واجبات و ترک محرمات در خانواده بی دین بیشتر است.
☀️لذا جزای الهی بر اساس نقاط شروع نمی باشد تا کسی که از نقطه جلوتر شروع می کند اجر بیشتر و قرب بیشتری ببرد بلکه جزا بر اساس عکس العمل های متناسب در برخورد با حوادث و شرایط است و به مقداری که عکس العمل مناسب تر باشد جزای بیشتری می برد لذا ممکن است که عمل به دستورات اولی دین در جایی که همه شرایط علیه دین داری است متعالی تر از عمل به مستحبات در جایی که خلاف آن انجام دادن جرات و جسارت می خواهد باشد.
🔅موفق و موید باشید.
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بسته چند رسانه ای دانا - شماره ۸
موضوع : کادرسازی
حجت الاسلام رضا حبیب پور
قسمت سوم : مرحله دوم کادرسازی (آموزش مباحث معرفتی و اخلاقی )
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
✳️سخن نگاشت خدمات در شبکه
🎁یکی از نکات مهم وجود چند ویژگی جذاب و مهم در افرادی است که اقدام به ایجاد شبکه می کنند. به عبارت دیگر باید همکاری با شبکه برای افراد نفع و فایده ای ( مادی و معنوی ) داشته باشد. باید شبکه علاوه بر خدماتی که از افراد دریافت می کند، خدماتی هم به اعضای شبکه اعطا نماید.در صورت یک طرفه بودن ارائه خدمات به طور قطع عنصر خدمات دهنده به صورت مداوم همکاری نخواهد کرد و به هر بهانه ای از مجموعه جدا خواهد شد.
محصولات صالحین
🎁برنامه های ویژه غدیر 🌴پایگاه فاطمه الزهرا س شهر خومه شهرستان ممسنی #فارس #ارسالی_از_مخاطبین ......
بر اساس مبانی تربیت اسلامی جهت نهادینه سازی معارف و تعمیق روحیه تولی و تبری، صرف اکتفا به انتقال دانش های اسلامی و بصیرتی به متربیان کفایت نمی کند. طبق روایات دانش انسان وقتی در درون او ثبت شده و به مرور تبدیل به عقیده و ایمان می گردد که فرد نسبت به آن دانش یک کنش رفتاری یا اجتماعی و عملی داشته باشد. لذا در گروه صالحین می توانیم از طریق فعالیت ها ( رفتارها و کنش های مربوط به درون تشکیلات ) و نقش آفرینی ها ( رفتار ها و کنش های اجتماعی و برون سازمانی) معارف انتقال داده شده را نهادینه ساخته و گروه صالحین را با عمل پیوند دهیم که یکی از ثمرات آن جذاب سازی گروه هم خواهد بود. برنامه های مطالعاتی ، نقاشی ، پژوهش ، روزنامه دیواری و ... از جمله فعالیت های جذاب برای متربیان می باشد.
هفته ۲۳.pdf
879.3K
✅بسته محتوایی قطره ای از معارف
ویژه گروه نوجوان برادر
۹ شهریور الی ۱۶ شهریور
موضوع : دشمن شناسی پژوهی
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
هفته ۲۳.pdf
1.02M
✅بسته محتوایی قطره ای از معارف
ویژه گروه نوجوان خواهر
۹ شهریور الی ۱۶ شهریور
موضوع : استعمار نو
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
#پرسمان_صالحین ۱۴۶
➖➖➖➖➖
❓❓آیا تعلیم معاد به کودکان لازم است؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
☀️هم خود کودکان راجع به آموزه های دینی سوال می کنند وهم خود ما باید به کودکان آموزه های دینی را آموزش دهیم. پیامبراکرم(ص) نقل شده است که به برخی از کودکان نگاه می کردند و می فرمودند : « وای به حال کودکان آخرالزمان از پدرانشان » گفتند « ای پیامبر خدا از پدران مشرک آنها ؟ » پیامبر فرمودند : « از پدران مومنشان که هیچ چیزی از واجبات را به آنان نمی آموزند!!!»
🔆همینطور از پیامبر اکرم، امام صادق ،امام موسی بن جعفر، و امام رضا (ع) روایاتی وجود دارد که هفت سال دوم زندگی برای تربیت و آموزش تعیین گردیده لذا حضرات به آموزش نماز در ابتدای آن تاکید دارند و فرقی بین اعتقادات و احکام وجود ندارد بلکه اعتقادات ریشه احکام است و هر چه بهتر آموزش داده شود یقین قلبی بهتری ایجاد می کند که موجب بهتر انجام دادن احکام است. منتهی چون فرد در آن سن تکامل فکری کاملی پیدا ننموده پس باید به میزان فکر فرزند آموزش داد چرا که پیامبر می فرمایند : « ما امرشده ایم که با مردم به اندازه عقلشان صحبت نماییم . »
⁉️به خصوص اگر بتوانیم در ابتدا از آموزه های فطری که خیلی برای کودک ملموس است شروع کنیم و آنها را در وجود او تثبیت نماییم خود زمینه مناسبی است برای تقویت اعتقادی آینده آنها.
از جمله نسبت به خوبی ها و بدی ها او را حساس نمود ، نسبت به صدق و امانتداری و صفات خوب و بد از این دست او را پرورش داد و بعضی معارف و احکام را در قالب داستان زیبا و تصویر برای او بیان کرد.
☢در زمینه معاد می توان نحوه دل بستن به اشیاء اطراف را به اندازه ای که ارزش و بقا دارند به صورت ساده آشنا نمود یا مثلا به معادی که در گیاهان در بهار رخ می دهد. استفاده از تمثیلات و داستان و شعر و بازی برای انتقال اینگونه مفاهیم بسیار موثر است. البته در این سن بیشتر از نعمات بهشتی بحث شود و کمتر از عذاب های اخروی بحث کنید.
🔅موفق و موید باشید.
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بسته چند رسانه ای دانا - شماره ۸
موضوع : کادرسازی
حجت الاسلام رضا حبیب پور
قسمت چهارم : مرحله دوم کادرسازی (آموزش مباحث بصیرتی و مهارتی )
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
هدایت شده از محصولات صالحین
بسته ی چند رسانه ای دانا - شماره ی ۳
موضوع : سازماندهی و محتوای گروه صالحین
حجت الاسلام نبی زاده
https://eitaa.com/salehinproducts/7807
1⃣ضرورت تشکیل گروه تربیتی
https://eitaa.com/salehinproducts/7826
2⃣مفهوم شناسی گروه و سرگروه صالحین
https://eitaa.com/salehinproducts/7834
3⃣مبادی تشکیل گروه - مدارس و آموزشگاه ها
https://eitaa.com/salehinproducts/7963
4⃣مبادی تشکیل گروه - محله
https://eitaa.com/salehinproducts/7979
5⃣مبادی تشکیل گروه - گروه های داوطلب
https://eitaa.com/salehinproducts/7995
6⃣تعداد اعضای گروه وزمان تشکیل جلسات
https://eitaa.com/salehinproducts/8003
7⃣دورنمایی از فعالیت یک سال گروه تربیتی
https://eitaa.com/salehinproducts/8016
8⃣ساعات برگزاری جلسات گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/8026
9⃣مکان برگزاری جلسات گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/8038
🔟طرح صالحین برای چه مخاطب سنی می باشد؟
https://eitaa.com/salehinproducts/8046
1⃣1⃣ضرورت هم سطحی در تحصیلات اعضای گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/8068
2⃣1⃣نحوه نشستن اعضاء گروه در جلسات
https://eitaa.com/salehinproducts/8085
3⃣1⃣ نحوه ارائه مباحث در جلسات گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/8097
4⃣1⃣دیریت گروه تربیتی
https://eitaa.com/salehinproducts/8110
5⃣1⃣مفهوم شناسی و محورهای رشد «۱»
https://eitaa.com/salehinproducts/8133
6⃣1⃣مفهوم شناسی و محورهای رشد «۲»
https://eitaa.com/salehinproducts/8147
7⃣1⃣فواید و ثمرات تشکیل گروه : نظارت فردی
https://eitaa.com/salehinproducts/8158
8⃣1⃣فواید و ثمرات تشکیل گروه «۲»
https://eitaa.com/salehinproducts/8172
9⃣1⃣فواید و ثمرات تشکیل گروه «۳»
https://eitaa.com/salehinproducts/8184
0⃣2⃣فواید و ثمرات تشکیل گروه «۴»
https://eitaa.com/salehinproducts/8195
1⃣2⃣ کارکردها و ثمرات فردی گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/8208
2⃣2⃣کارکردها و ثمرات جمعی گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/8235
3⃣2⃣کارکردها و ثمرات جمعی گروه ۲
https://eitaa.com/salehinproducts/8249
4⃣2⃣فعالیت های جمعی : جلسات کتابخوانی
https://eitaa.com/salehinproducts/8281
5⃣2⃣برنامه های فرهنگ دفاع مقدس
https://eitaa.com/salehinproducts/8294
6⃣2⃣مسئولیت سپاری در گروه ( ساختار قابل فرض در گروه )
https://eitaa.com/salehinproducts/8307
7⃣2⃣ معاون در گروه ( چرایی و ابعاد تربیتی )
https://eitaa.com/salehinproducts/8330
8⃣2⃣شرایط سرگروه «۱»
https://eitaa.com/salehinproducts/8349
9⃣2⃣شرایط سرگروه «۲»
https://eitaa.com/salehinproducts/8363
0⃣3⃣وظایف مسئول گروه تربیتی
https://eitaa.com/salehinproducts/8379
1⃣3⃣آفات و آسیب کار گروهی تربیتی
https://eitaa.com/salehinproducts/8393
محصولات صالحین
بسته ی چند رسانه ای دانا - شماره ی ۳ موضوع : سازماندهی و محتوای گروه صالحین حجت الاسلام نبی زاده htt
بسته ی آموزشی شماره ۳ دانا که توسط استاد گرامی حجت الاسلام نبی زاده ایراد شده است حاوی نکات کاربردی فراوانی در خصوص چرایی و چگونگی و ابعاد گروه های تربیتی است. پاسخ به بسیاری از سوالاتی که شما عزیزان به صورت خصوصی یا در قالب باشگاه صالحینی ها برای ما ارسال نمودید در این بسته ی آموزشی قرار داد.
#پیشنهاد_دانلود
هفته ۲۳.pdf
748K
✅بسته محتوایی قطره ای از معارف
ویژه گروه شبکه ارکان
۹ شهریور الی ۱۶ شهریور
موضوع : نسبت بین خودسازی و دگرسازی
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts