eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📸سخن‌نگاشت | حوزه‌ علمیه؛ مسئولیتی سنگین‌تر از گذشته دارد 🔹امام خامنه ای:امروز وظیفه‌ی حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است... امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم،حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸ @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام آقای رئوفی صوتتون رو درباره کلیت موسسات فقهی و ضعفهاشون گوش دادم 👇 https://eitaa.com/salmanraoofi/5823 نظرتون درباره رفتن به موسسه آقای شب زنده دار (برای درس خارج ) چیست؟ درباره این موسسه به صورت خصوصی مشاوره بدید؟ ممنون @salmanraoofi
15 🔅🔅🔅 19/ فی الإحتجاج بِالْإِسْنَادِ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ ع عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّهُ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لِلْيُونَانِيِّ الَّذِي أَرَاهُ الْمُعْجِزَاتِ الْبَاهِرَاتِ بَعْدَ مَا أَسْلَمَ : « وَ آمُرُكَ أَنْ تَصُونَ دِينَكَ وَ عِلْمَنَا الَّذِي أَوْدَعْنَاكَ وَ أَسْرَارَنَا الَّذِي حَمَلْنَاكَ فَلَا تُبْدِ عُلُومَنَا لِمَنْ يُقَابِلُهَا بِالْعِنَادِ وَ يُقَابِلُكَ مِنْ أَجْلِهَا بِالشَّتْمِ وَ اللَّعْنِ وَ التَّنَاوُلِ مِنَ الْعِرْضِ وَ الْبَدَنِ وَ لَا تُفْشِ سِرَّنَا إِلَى مَنْ يُشَنِّعُ عَلَيْنَا عِنْدَ الْجَاهِلِينَ بِأَحْوَالِنَا وَ يَعْرِضُ أَوْلِيَاءَنَا لِبَوَادِرِ الْجُهَّالِ وَ آمُرُكَ أَنْ تَسْتَعْمِلَ التَّقِيَّةَ فِي دِينِكَ فَإِنَّ اللَّهَ يَقُولُ- لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ قَدْ أَذِنْتُ لَكَ فِي تَفْضِيلِ أَعْدَائِنَا إِنْ أَلْجَأَكَ الْخَوْفُ إِلَيْهِ وَ فِي إِظْهَارِ الْبَرَاءَةِ مِنَّا إِنْ حَمَلَكَ الْوَجَلُ عَلَيْهِ وَ فِي تَرْكِ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوبَاتِ إِذَا خَشِيتَ عَلَى حُشَاشَتِكَ الْآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ فَإِنَّ تَفْضِيلَكَ أَعْدَاءَنَا عَلَيْنَا عِنْدَ خَوْفِكَ لَا يَنْفَعُهُمْ وَ لَا يَضُرُّنَا وَ إِنَّ إِظْهَارَكَ براءتنا [بَرَاءَتَكَ] مِنَّا عِنْدَ تَقِيَّتِكَ- لَا تَقْدَحُ فِينَا وَ لَا تَنْقُصُنَا وَ إِنْ أَنْتَ تَبْرَأُ مِنَّا بِلِسَانِكَ وَ أَنْتَ مُوَالٍ لَنَا بِجَنَانِكَ لِتُبْقِيَ عَلَى نَفْسِكَ رُوحَهَا الَّتِي بِهَا قِوَامُهَا وَ مَالَهَا الَّذِي بِهِ قِيَامُهَا وَ جَاهَهَا الَّذِي بِهِ تَمَاسُكُهَا وَ تَصُونَ مَنْ عُرِفَ بِذَلِكَ وَ عَرَفْتَ بِهِ مِنْ أَوْلِيَائِنَا وَ إِخْوَانِنَا وَ أَخَوَاتِنَا مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ بشِهُوُرٍ أَوْ سِنِينَ إِلَى أَنْ تَتَفَرَّجَ تِلْكَ الْكُرْبَةُ وَ تَزُولَ بِهِ تِلْكَ النَّقِمَةُ فَإِنَّ ذَلِكَ أَفْضَلُ مِنْ أَنْ تَتَعَرَّضَ لِلْهَلَاكِ- وَ تَنْقَطِعَ بِهِ عَنِ الْعَمَلِ فِي الدِّينِ وَ صَلَاحِ إِخْوَانِكَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِيَّاكَ ثُمَّ إِيَّاكَ أَنْ تَتَعَرَّضَ لِلْهَلَاكِ أَوْ أَنْ تَتْرُكَ التَّقِيَّةَ الَّتِي أَمَرْتُكَ بِهَا فَإِنَّكَ شَائِطٌ بِدَمِكَ وَ دِمَاءِ إِخْوَانِكَ مُعَرِّضٌ لِنِعَمِكَ وَ نِعَمِهِمْ لِلزَّوَالِ مُذِلٌّ لَهُمْ فِي أَيْدِي أَعْدَاءِ دِينِ اللَّهِ وَ قَدْ أَمَرَكَ اللَّهُ بِإِعْزَازِهِمْ فَإِنَّكَ إِنْ خَالَفْتَ وَصِيَّتِي كَانَ ضَرَرُكَ عَلَى نَفْسِكَ وَ إِخْوَانِكَ أَشَدَّ مِنْ ضَرَرِ النَّاصِبِ لَنَا الْكَافِرِ بِنَا .»
📚در احتجاج با سندش تا ابا محمد امام عسکری از پدرانش از امیرالمومنین (ع) که به یونانی که معجزات درخشان حضرت را بعد از اسلام آوردنش دیده بود فرمود : « و تو را امر مىكنم كه دينت را حفظ كنى، و علمى كه به تو سپردم و اسرارى كه نزد تو نهادم همه را مكتوم داشته و آنها را بر معاندين ما فاش مسازى، و گر نه مورد ضرب و شتم و لعن آنها واقع خواهى شد، نكند سرّ ما بر افراد غافلى كه عليه ما زشتكارى مىكنند فاش سازى، و با اين كار دوستان ما را گرفتار آزار جاهلان سازى. و تو را دستور مىدهم كه در دين خود تقيّه كنى، زيرا خداوند مىفرمايد: « لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً »، و به تو اجازه مىدهم در صورت خوف و ترس [از سر تقيّه] دشمنان را بر ما تفضيل دهى، و حتّى از ما برائت به جويى، و حتّى نمازهاى واجب را ترك گويى، زيرا تعريف دشمنان هنگام ترس، نه به آنها سود رساند و نه به ما زيان، و اظهار برائت تو از ما هنگام تقيّه؛ نه تهمتى بر ما بوده و نه چيزى از ما كم مىكند، و اگر تو ساعتى با زبان از ما تبرّىجويى - در حالى كه قلبا از موالى مايى- همان روح دوستى در تو باقى خواهد ماند- كه قوام موالات به آن است- و با تو محفوظ گردد ؛ كه قيام محبّت به آن و جاه تو به آرامگاه خود قرار گيرد، و با اين كار ماهها و سالها همه دوستان و برادران و خواهران ايمانى ما را از هر زيانى بيمه خواهى كرد، تا اينكه خداوند فرج و گشايشى بر اين پريشانى و اندوه ايجاد فرمايد، و اين اندوه و دلتنگى و گرفتگى خاطر زدوده شود، و اين روش بهتر از اين است كه خود را در معرض هلاك و نابودى قرار داده و عمل دينى و صلاح برادر مؤمنت را از آن قطع كنى . مبادا مبادا آن تقيّهاى كه تو را گفتم ترك كنى، كه با اين كار خون خود و برادرانت را بيهوده ريخته و اموال خود و ايشان را به نابودى كشانى، و اموالتان را به دست دشمنان خدا به تباهى كشانى، با اينكه امر خدا بر اعزاز دوستان است، و در صورت عدم رفتار به دستوراتم زيان تو بر خود و دوستانت شديدتر از زيان فرد ناصب و كافر به ما خواهد بود. @salmanraoofi
16 🔅🔅🔅 20/ فی معانی الاخبار ؛ « و إن رسول الله (صلى الله عليه و آله) كان إذا أراد سفرا ورى بغيره ، و قال: أمرني ربي بمداراة الناس، كما أمرني بأداء الفرائض، و لقد أدبه الله عز و جل بالتقية، فقال: ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ* وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ. » 📚در معانی الاخبار آمده ؛ « و پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله هر گاه قصد داشت به مسافرتى برود آن را پنهان مىداشت، و به جهت مصالحى مقصد خود را طورى اظهار مىنمود كه درست نفهمند، و آن را به طرزى مىگفت كه شنونده خيال مىكرد جاى ديگرى را فرموده است. و فرمود: پروردگارم به من دستور داده با مردم سازش كنم، همچنان كه به أداء واجبات مأمورم ساخته، و خداوند با آموختن تقيّه به او فرمود : « بدى را با نيكى دفع كن، تا دشمنان سرسخت همچون دوستان صميمى شوند، امّا به اين مرحله جز اشخاصى كه داراى صبر و استقامتند نمىرسند و به آن نمي¬رسند مگر افرادى كه بهره عظيمى از عقل و ايمان و تقوى دارند» @salmanraoofi
سخن‌نگاشت | رهبرانقلاب، امروز: میگویند حج را سیاسی نکنید؛ حج یک کار سیاسی است که عیناً تکلیف دین است. ۹۸/۴/۱۲ 💻 @khamenei_ir
سخن‌نگاشت | رهبرانقلاب، امروز: دشمنی واقعی استکبار با معارف اسلامی است. ۹۸/۴/۱۲ 💻 @khamenei_ir
سخن‌نگاشت | رهبرانقلاب، امروز: دشمنان مجبور خواهند شد در مقابل اسلام زانو بزنند. ۹۸/۴/۱۲ 📥نسخه چاپ مجموعه سخن‌نگاشت👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=42966
17 🔅🔅🔅 21/ فی المناقب لآل ابی طالب ؛ قَالَ الْبَاقِرُ ع قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ هُوَ يُقَاتِلُ مُعَاوِيَةَ « فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ الْآيَةَ هُمْ هَؤُلَاءِ وَ رَبِّ الْكَعْبَة .» 📚در مناقب آل ابی طالب آمده امام باقر فرمودند : امیر المومنین در حالی¬ که با معاویه می¬جنگید فرمود : بکشید امامان کفر را چرا گه آنها پیمانی ندارند باشد که پرهیز کنند تا آخر آیه آنها ( ائمه کفر ) ایشانند به خدای کعبه قسم . 🔅🔅🔅 22/ فی الغیبه للنعماني، باسناده عن بريد بن معاوية العجلي، عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر (عليه السلام)، في قوله: « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا.» قال: «اصبروا على أداء الفرائض، و صابروا عدوكم، و رابطوا إمامكم المنتظر .» 📚در کتاب غیبت متعلق به نعمانی آمده ؛ امام باقر درباره آیه : يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا فرمودند : اصبروا : یعنی بر اداء فرائض صبر کنید و صابروا یعنی در صبر بر دشمنانتان چیره شوید و رابطوا یعنی تجهیز سپاه کنید برای امام منتظرتان . @salmanraoofi
🔆استاد اخلاق و سلوک https://eitaa.com/salmanraoofi/237 https://eitaa.com/salmanraoofi/238 https://eitaa.com/salmanraoofi/239 https://eitaa.com/salmanraoofi/240 🔆هنوز به مکاسب نرسیده ام، دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را گوش بدهم؟ https://eitaa.com/salmanraoofi/327 🔆دانستن فقه و اصول بعلاوه مثلا روانشناسی آیا منتج به روانشناس و روانشناسی اسلامی می شود https://eitaa.com/salmanraoofi/633 🔆برای ورود به عرصه تحول در علوم انسانی اسلامی چه پیش نیازهایی لازم است https://eitaa.com/salmanraoofi/635 🔆کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد https://eitaa.com/salmanraoofi/1665 🔆راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب https://eitaa.com/salmanraoofi/1667 🔆سوال یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ مطالعه زیاد علمای گذشته چگونه امروز ممکن است https://eitaa.com/salmanraoofi/2216 🔆سوال مهم یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ چطور در علوم مختلف تمرکز ذهنی، تتبع و تفکر تعادل برقرار بکنم https://eitaa.com/salmanraoofi/2217 🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت 👈چطور در علوم مختلف بین 🔆تمرکز ذهنی 🔆تتبع و تفکر ♻️تعادل برقرار بکنم https://eitaa.com/salmanraoofi/2241 🔆برای ورود به تحول در چه پیش نیازهایی غیر از فقه و اصول لازم است https://eitaa.com/salmanraoofi/2242 🔆آیا فراگیری زبانهایی مثل عربی یا انگلیسی لازم یا خوب است؟ https://eitaa.com/salmanraoofi/2283 🔆ادبیات عربم ضعیف است یا ضعیف شده چکار کنم؟ https://eitaa.com/salmanraoofi/2289 🔆کارهای لازم برای ورود در درس خارج اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج کتابهای لازم برای خارج اصول https://eitaa.com/salmanraoofi/2540 🔆سوال بسیار جالب یک طلبه معلم https://eitaa.com/salmanraoofi/2728 🔆سوالاتی درباره معمّم شدن https://eitaa.com/salmanraoofi/2907 🔆فراگیری علوم فلسفی و عرفانی قبل از ورود به فقه و کلام https://eitaa.com/salmanraoofi/3784 🔆سال ورود به تخصص برای طلبه https://eitaa.com/salmanraoofi/4812 🔆استعداد و حافظه خوب و به علوم مختلف علاقه مندم ولی مسیرم را متوجه نشده ام چه کنم https://eitaa.com/salmanraoofi/6478 🔆اشکالات به موسسات فقهی و طرحی برای اجتهاد https://eitaa.com/salmanraoofi/5823 🔆با توجه به اشکالاتتان به موسسات فقهی به موسسه استاد شب زنده دار بروم https://eitaa.com/salmanraoofi/6499 @salmanraoofi
18 🔅🔅🔅 23/ فی البحار عن عيون أخبار الرضا عليه السلام باسناده عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِيِّ قَالَ : «سَمِعْتُ الرِّضَا ع يَقُولُ مَنْ أَحَبَّ عَاصِياً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِيعاً فَهُوَ مُطِيعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ ظَالِماً فَهُوَ عَادِلٌ . » 📚در نقل بحار از عیون اخبار الرضا آمده ؛ ابراهيم بن محمد همدانى گفت: « از حضرت رضا شنيدم مي-فرمود هر كس گنهكارى را دوست داشته باشد گنهكار است و هر كه شخص مطيع را دوست داشته باشد او نيز مطيع خدا است كسى كه به ظالم كمك كند ظالم است و هر كه ظالمی را خوار كند عادل است .» 24/ مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ نُصَيْرٍ وَ حَدَّثَنِي حَمْدَوَيْهِ وَ إِبْرَاهِيمُ، قَالُوا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ دُرُسْتَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يَحْيَى الْكَاهِلِيِّ، قَالَ، كُنْتُ عِنْدَ أَبِي إِبْرَاهِيمَ (ع) إِذْ أَقْبَلَ عَلِيُ بْنُ يَقْطِينٍ ، فَالْتَفَتَ أَبُو الْحَسَنِ (ع) إِلَى أَصْحَابِهِ، فَقَالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَرَى رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) فَلْيَنْظُرْ إِلَى هَذَا الْمُقْبِلِ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ هُوَ إِذَنْ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (ع) أَمَّا أَنَا فَأَشْهَدُ أَنَّهُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ. » 25/ مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، قَالَ : « وَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ (ع) إِنَّ لِلَّهِ مَعَ كُلِّ طَاغِيَةٍ وَزِيراً مِنْ أَوْلِيَائِهِ يَدْفَعُ بِهِ عَنْهُمْ. » 📚در رجال کشی آمده ؛ امام کاظم علیه السلام فرمود : همانا برای هر سرکشی وزیر از اولیاء الهی است که به وسیله او از اولیا خدا شرور را دفع می¬کند. @salmanraoofi
#معرفی_کتاب 🔆عنوان کتاب: «کتاب رسائل الأئمة -علیهم السلام-» 🔆تألیف ثقة الإسلام شیخ کلینی (رحمه الله علیه) 🔆تحقیق: ثامر العميدي الحسیني @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆عنوان کتاب: «کتاب رسائل الأئمة -علیهم السلام-» 🔆تألیف ثقة الإسلام شیخ کلینی (رحمه الله علیه) 🔆تحقیق: ثامر العميدي الحسیني استاد مهدوی راد @salmanraoofi
19 🔅🔅🔅 26/ حَدَّثَنَا حَمْدَوَيْهِ بْنُ نُصَيْرٍ، قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ « قَالَ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ (ع) إِذَا أَرَادَ شَيْئاً مِنَ الْحَوَائِجِ لِنَفْسِهِ أَوْ مِمَّا يَعْنِي بِهِ مِنْ أُمُورِهِ، كَتَبَ إِلَى أَبِي يَعْنِي عَلِيّاً: اشْتَرِ لِي كَذَا وَ كَذَا وَ اتَّخِذْ لِي كَذَا وَ كَذَا، وَ لْيَتَوَلَّ ذَلِكَ لَكَ هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ، فَإِذَا كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ مِنْ أُمُورِهِ كَتَبَ إِلَيْهِ: اشْتَرِ لِي كَذَا وَ كَذَا، وَ لَمْ يَذْكُرْ هِشَاماً إِلَّا فِيمَا يَعْنِي بِهِ مِنْ أَمْرِهِ .» 📚امام کاظم علیه السلام هر گاه چیزی برای خودش می¬خواست یا کاری از امور خودش را قصد می¬کرد به پدرم علی بن یقطین نامه می¬نوشت : فلان چیز را برای من بخر یا فلان کار را برای من انجام بده و این کار را هشام بن حکم بر عهده بگیرد اما اگر غیر از امور خودش بود به او می¬نوشت فلان چیز را بخر و اسم هشام را نمی¬آورد مگر در موارد مربوط به خودش .» @salmanraoofi
20 🔅🔅🔅 27/ فی الاحتجاج بِالْإِسْنَادِ الَّذِي تَقَدَّمَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ : « وَ لَقَدْ كَانَ لِحِزْقِيلَ الْمُؤْمِنِ مَعَ قَوْمِ فِرْعَوْنَ الَّذِينَ وَشَوْا بِهِ إِلَى فِرْعَوْنَ مِثْلُ هَذِهِ التَّوْرِيَةِ كَانَ حِزْقِيلُ يَدْعُوهُمْ إِلَى تَوْحِيدِ اللَّهِ وَ نُبُوَّةِ مُوسَى- وَ تَفْضِيلِ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى جَمِيعِ رُسُلِ اللَّهِ وَ خَلْقِهِ وَ تَفْضِيلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ الْخِيَارِ مِنَ الْأَئِمَّةِ عَلَى سَائِرِ أَوْصِيَاءِ النَّبِيِّينَ وَ إِلَى الْبَرَاءَةِ مِنْ فِرْعَوْنَ فَوَشَى بِهِ وَاشُونَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَ قَالُوا إِنَّ حِزْقِيلَ يَدْعُو إِلَى مُخَالَفَتِكَ وَ يُعِينُ أَعْدَاءَكَ عَلَى مُضَادَّتِكَ فَقَالَ لَهُمْ فِرْعَوْنُ ابْنُ عَمِّي وَ خَلِيفَتِي فِي مُلْكِي وَ وَلِيُّ عَهْدِي إِنْ كَانَ قَدْ فَعَلَ مَا قُلْتُمْ فَقَدِ اسْتَحَقَّ الْعَذَابَ عَلَى كُفْرِهِ نِعْمَتِي وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلَيْهِ كَاذِبِينَ فَقَدِ اسْتَحْقَقْتُمْ أَشَدَّ الْعَذَابِ لِإِيْثَارِكُمُ الدُّخُولُ فِي مَسَاءَتِهِ فَجَاءَ بِحِزْقِيلَ وَ جَاءَ بِهِمْ فَكَاشَفُوهُ وَ قَالُوا أَنْتَ تَجْحَدُ رُبُوبِيَّةَ فِرْعَوْنَ الْمَلِكِ وَ تَكْفُرُ نَعْمَاءَهُ فَقَالَ حِزْقِيلُ أَيُّهَا الْمَلِكُ هَلْ جَرَّبْتَ عَلَيَّ كَذِباً قَطُّ؟ قَالَ لَا. قَالَ فَسَلْهُمْ مَنْ رَبُّهُمْ قَالُوا فِرْعَوْنُ قَالَ وَ مَنْ خَلَقَكُمْ قَالُوا فِرْعَوْنُ هَذَا قَالَ وَ مَنْ رَازِقُكُمُ الْكَافِلُ لِمَعَايِشِكُمْ وَ الدَّافِعُ عَنْكُمْ مَكَارِهَكُمْ؟ قَالُوا فِرْعَوْنُ هَذَا قَالَ حِزْقِيلُ أَيُّهَا الْمَلِكُ فَأُشْهِدُكَ وَ كُلَّ مَنْ حَضَرَكَ أَنَّ رَبَّهُمْ هُوَ رَبِّي وَ خَالِقَهُمْ هُوَ خَالِقِي وَ رَازِقَهُمْ هُوَ رَازِقِي وَ مُصْلِحَ مَعَايِشِهِمْ هُوَ مُصْلِحُ مَعَايِشِي لَا رَبَّ لِي وَ لَا خَالِقَ غَيْرُ رَبِّهِمْ وَ خَالِقِهِمْ وَ رَازِقِهِمْ وَ أُشْهِدُكَ وَ مَنْ حَضَرَكَ أَنَّ كُلَّ رَبٍّ وَ خَالِقٍ سِوَى رَبِّهِمْ وَ خَالِقِهِمْ وَ رَازِقِهِمْ فَأَنَا بَرِيءٌ مِنْهُ وَ مِنْ رُبُوبِيَّتِهِ وَ كَافِرٌ بِإِلَهِيَّتِهِ يَقُولُ حِزْقِيلُ هَذَا وَ هُوَ يَعْنِي أَنَّ رَبَّهُمْ هُوَ اللَّهُ رَبِّي- وَ لَمْ يَقُلْ إِنَّ الَّذِي قَالُوا هُمْ إِنَّهُ رَبُّهُمْ هُوَ رَبِّي وَ خَفِيَ هَذَا الْمَعْنَى عَلَى فِرْعَوْنَ وَ مَنْ حَضَرَهُ وَ تَوَهَّمُوا أَنَّهُ يَقُولُ فِرْعَوْنُ رَبِّي وَ خَالِقِي وَ رَازِقِي فَقَالَ لَهُمْ يَا رِجَالَ السَّوْءِ وَ يَا طُلَّابَ الْفَسَادِ فِي مُلْكِي وَ مُرِيدِي الْفِتْنَةِ بَيْنِي وَ بَيْنَ ابْنِ عَمِّي وَ هُوَ عَضُدِي أَنْتُمُ الْمُسْتَحِقُّونَ لِعَذَابِي لِإِرَادَتِكُمْ فَسَادَ أَمْرِي وَ هَلَاكَ ابْنِ عَمِّي وَ الْفَتَّ فِي عَضُدِي ثُمَّ أَمَرَ بِالْأَوْتَادِ فَجُعِلَ فِي سَاقِ كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ وَتِدٌ وَ فِي صَدْرِهِ وَتِدٌ وَ أَمَرَ أَصْحَابَ أَمْشَاطِ الْحَدِيدِ فَشَقُّوا بِهَا لُحُومَهُمْ مِنْ أَبْدَانِهِمْ فَذَلِكَ مَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا لَمَّا وَشَوْا بِهِ إِلَى فِرْعَوْنَ لِيُهْلِكُوهُ وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ وَ هُمُ الَّذِينَ وَشَوْا بِحِزْقِيلَ إِلَيْهِ لَمَّا أَوْتَدَ فِيهِمُ الْأَوْتَادَ- وَ مَشَّطَ عَنْ أَبْدَانِهِمْ لُحُومَهُمْ بِالْأَمْشَاط .» ترجمه متن فوق را در پست بعدی مشاهده فرمایید👇🏾👇🏾👇🏾 @salmanraoofi
20 🔅🔅🔅 📚در احتجاج آمده امام عسکری فرمود : و مانند اين گونه گوشهزنى و توريه براى حزقیل مؤمن آل فرعون هم رخ داد چون به فرعون درباره او سخن چينى كردند حزقیل آنها را به يگانگى خدا و نبوت موسى و تفضيل محمد (ص) رسول الله بر همه رسولان خدا و همه خلق و برترى على بن ابى طالب (ع) از امامان بر اوصياء ديگر پيغمبران و بر بيزارى از خدائى فرعون دعوت مي¬كرد و سخنچينها نزد فرعون از او سخنچينى كردند و گفتند حزقیل بر خلاف تو دعوت مي¬كند و به دشمنانت يارى مي¬كند كه ضد تو باشند فرعون با آنها گفت: او پسر عم و جانشين من است و ولى عهدم بر كشورم اگر آنچه شما گفتيد كرده بر كفران نعمتم سزاوار عذابست و اگر بر او دروغ بستيد شما سزاوار سختترين عذابيد كه در بدى او وارد شديد و حزقیل را با آنها آورد و آنها به حزقیل گفتند: تو خدائى فرعون پادشاه را انكار كردى و نعمتهايش را ناسپاسى كردى . حزقیل گفت: پادشاها آيا هرگز دروغى از من ديدى؟ گفت: نه گفت: از اينها بپرس كيست پروردگارشان؟ گفتند: فرعون بآنها گفت :كيست آفرينندهشان؟ گفتند : فرعون حاضر،گفت: كيست روزي¬ بخش و سرپرست زندگى شما و جلوگير بديها از شما؟ گفتند: همين فرعون، حزقیل گفت: پادشاها من تو را و همه حاضران را گواه گيرم كه پروردگارشان پروردگار من است و آفرينندهشان همان آفريدگار من است و روزى دهشان همان روزى ده من است و بهساز زندگيشان همان بهساز زندگى من است و پروردگار و آفريننده و روزى ده و زندگى سازى جز پروردگار و آفريننده و روزى ده آنها ندارم و من بيزارم از جزا و از خدائى او و كافرم به معبوديت او . و مقصود حزقیل اين بود كه پروردگار آنها هم همان خدا پروردگار من است نه اينكه پروردگارى كه آنها پروردگار خود دانند پروردگار من است و اين مقصود او بر فرعون و حاضران نهان بود، و پنداشتند كه ميگويد: فرعون پروردگار و آفريننده و روزى ده منست. فرعون بآنها گفت: اى مردان بد و مفسده جويان در كشورم و فتنهانگيزان من، من و پسر عمم كه بازوى من است سزاواران عذابيم براى قصد فسادِ كارم و نابودى پسر عمم و شكستن بازويم، سپس فرمود، ميخها را حاضر كردند و در ساق هر كدام ميخى فرو كرد و در سينهاش ميخى و بشانهكشان آهنين فرمان داد تا گوشت تن آنها را جدا كردند و اينست كه خدا فرموده پس خدا او را ، يعنى حزقیل را دور داشت از بدى نيرنگهاشان " كه نزد فرعون سخن چينى كردند تا او را نابود كنند" و به آل فرعون عذاب بدى گرد آمد و آنها كسانى بودند كه براى حزقیل سخنچينى كردند چون كه ميخكوب شدند و گوشت تنشان با شانه آهنى كنده شد. @salmanraoofi
21 🔅🔅🔅 28/ فی الکافی باسناده عَنْ حُمْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ ذُكِرَ هَؤُلَاءِ عِنْدَهُ وَ سُوءُ حَالِ الشِّيعَةِ عِنْدَهُمْ فَقَالَ إِنِّي سِرْتُ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ وَ هُوَ فِي مَوْكِبِهِ وَ هُوَ عَلَى فَرَسٍ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ خَيْلٌ وَ مِنْ خَلْفِهِ خَيْلٌ وَ أَنَا عَلَى حِمَارٍ إِلَى جَانِبِهِ فَقَالَ لِي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَدْ كَانَ فَيَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَفْرَحَ بِمَا أَعْطَانَا اللَّهُ مِنَ الْقُوَّةِ وَ فَتَحَ لَنَا مِنَ الْعِزِّ وَ لَا تُخْبِرَ النَّاسَ أَنَّكَ أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ مِنَّا وَ أَهْلَ بَيْتِكَ فَتُغْرِيَنَا بِكَ وَ بِهِمْ قَالَ فَقُلْتُ وَ مَنْ رَفَعَ هَذَا إِلَيْكَ عَنِّي فَقَدْ كَذَبَ فَقَالَ لِي أَ تَحْلِفُ عَلَى مَا تَقُولُ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّ النَّاسَ سَحَرَةٌ يَعْنِي يُحِبُّونَ أَنْ يُفْسِدُوا قَلْبَكَ عَلَيَّ فَلَا تُمَكِّنْهُمْ مِنْ سَمْعِكَ فَإِنَّا إِلَيْكَ أَحْوَجُ مِنْكَ إِلَيْنَا فَقَالَ لِي تَذْكُرُ يَوْمَ سَأَلْتُكَ هَلْ لَنَا مُلْكٌ فَقُلْتَ نَعَمْ طَوِيلٌ عَرِيضٌ شَدِيدٌ فَلَا تَزَالُونَ فِي مُهْلَةٍ مِنْ أَمْرِكُمْ وَ فُسْحَةٍ مِنْ دُنْيَاكُمْ حَتَّى تُصِيبُوا مِنَّا دَماً حَرَاماً فِي شَهْرٍ حَرَامٍ فِي بَلَدٍ حَرَامٍ فَعَرَفْتُ أَنَّهُ قَدْ حَفِظَ الْحَدِيثَ فَقُلْتُ لَعَلَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكْفِيَكَ فَإِنِّي لَمْ أَخُصَّكَ بِهَذَا وَ إِنَّمَا هُوَ حَدِيثٌ رَوَيْتُهُ ثُمَّ لَعَلَّ غَيْرَكَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ يَتَوَلَّى ذَلِكَ فَسَكَتَ عَنِّي فَلَمَّا رَجَعْتُ إِلَى مَنْزِلِي أَتَانِي بَعْضُ مَوَالِينَا فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُكَ فِي مَوْكِبِ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَنْتَ عَلَى حِمَارٍ وَ هُوَ عَلَى فَرَسٍ وَ قَدْ أَشْرَفَ عَلَيْكَ يُكَلِّمُكَ كَأَنَّكَ تَحْتَهُ فَقُلْتُ بَيْنِي وَ بَيْنَ نَفْسِي هَذَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ وَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي يُقْتَدَى بِهِ وَ هَذَا الْآخَرُ يَعْمَلُ بِالْجَوْرِ وَ يَقْتُلُ أَوْلَادَ الْأَنْبِيَاءِ وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ فِي الْأَرْضِ بِمَا لَا يُحِبُّ اللَّهُ وَ هُوَ فِي مَوْكِبِهِ وَ أَنْتَ عَلَى حِمَارٍ فَدَخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ شَكٌّ حَتَّى خِفْتُ عَلَى دِينِي وَ نَفْسِي قَالَ فَقُلْتُ لَوْ رَأَيْتَ مَنْ كَانَ حَوْلِي وَ بَيْنَ يَدَيَّ وَ مِنْ خَلْفِي وَ عَنْ يَمِينِي وَ عَنْ شِمَالِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ لَاحْتَقَرْتَهُ وَ احْتَقَرْتَ مَا هُوَ فِيهِ فَقَالَ الْآنَ سَكَنَ قَلْبِي ثُمَّ قَالَ إِلَى مَتَى هَؤُلَاءِ يَمْلِكُونَ أَوْ مَتَى الرَّاحَةُ مِنْهُمْ فَقُلْتُ أَ لَيْسَ تَعْلَمُ أَنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ مُدَّةً قَالَ بَلَى فَقُلْتُ هَلْ يَنْفَعُكَ عِلْمُكَ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ إِذَا جَاءَ كَانَ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ الْعَيْنِ إِنَّكَ لَوْ تَعْلَمُ حَالَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَيْفَ هِيَ كُنْتَ لَهُمْ أَشَدَّ بُغْضاً وَ لَوْ جَهَدْتَ أَوْ جَهَدَ أَهْلُ الْأَرْضِ أَنْ يُدْخِلُوهُمْ فِي أَشَدِّ مَا هُمْ فِيهِمْ مِنَ الْإِثْمِ لَمْ يَقْدِرُوا فَلَا يَسْتَفِزَّنَّكَ الشَّيْطَانُ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ أَ لَا تَعْلَمُ أَنَّ مَنِ انْتَظَرَ أَمْرَنَا وَ صَبَرَ عَلَى مَا يَرَى مِنَ الْأَذَى وَ الْخَوْفِ هُوَ غَداً فِي زُمْرَتِنَا .» ترجمه متن بالا را در پست بعد مشاهده فرمایید👇🏾👇🏾👇🏾 @salmanraoofi
21 🔅🔅🔅 📚حمران مىگويد: در نزد امام صادق عليه السّلام سخن از خلفاى جور رفت، و اينكه نسبت به شيعه نظر بدى دارند. حضرت عليه السّلام فرمود: من با ابو جعفر منصور حركت مىكردم، و او در كاروان پادشاهى خود بود و بر اسبى سوار، جلوى او چند اسب سوار، و پشت سرش چند اسب سوار ديگر، در حركت بودند و من هم در كنار او بر الاغى سوار بودم. او به من رو كرد و گفت: اى ابا عبد اللَّه! كار شد، [يعنى ما بر امر خلافت مسلّط شديم] و شايسته است كه تو هم شاد باشى بدان چه خداوند از توانايى به ما داده است، و در عزّت بر ما گشاده است، و به مردم نگو كه تو و خاندانت در امر خلافت از ما شايستهتر هستند، تا ما را نسبت به خودت و آنها عصبانى كنى. امام عليه السّلام فرمود: من گفتم كسى كه براى تو از جانب من اين گزارش را فرستاده دروغ گفته است. او به من گفت: آيا بدان چه گفتهاى سوگند مىخورى؟ من گفتم: همانا مردم افسونگرانند- يعنى دوست دارند دل تو را از من چركين كنند- تو به سخن آنان گوش مده زيرا ما به تو نيازمندتريم از تو به ما. او به من گفت: آيا يادت مىآيد كه يك روز از تو پرسيدم: آيا براى ما سلطنتى هست؟ و تو پاسخ دادى، آرى سلطنتى طولانى و پهناور، كه پيوسته در كار خود مهلت خواهيد داشت، و در دنيايتان وسعت، تا اينكه خون ناحقّى از ما را در ماه حرام و شهر حرام [مكه] بريزيد. من دانستم كه حديث را حفظ كرده است پس گفتم: شايد خداوند عزّ و جلّ تو را كفايت كند، يعنى تو را حفظ كند از اينكه مرتكب چنين امرى شوى، زيرا من شخص خاص تو را در نظر نداشتم، و آن حديثى بوده است كه من آن را روايت كردم، شايد فرد ديگرى از خاندانت مرتكب چنين كارى شود. در اين هنگام منصور خاموش شد، و چون به خانهام آمدم يكى از دوستان و شيعيان ما نزد من آمد و گفت: قربانت گردم، بخدا سوگند من تو را در موكب ابو جعفر ديدم كه بر الاغى سوار بودى، و او بر اسبى سوار و چنان با شما سخن مىگفت كه گويى شما زير دست او هستيد، و پيش خود گفتم: اين حجّت خدا بر خلق، و صاحب الامر است كه بايد از او پيروى شود، و آن ديگرى كار بر خلاف مىكند و اولاد پيامبران را مىكشد، و بر زمين آن گونه كه خدا دوست ندارد خون مىريزد، و امام در موكب اوست و سوار بر الاغى، و اين چنين ترديد به دلم راه يافت، تا آنكه بر خودم و دينم ترسيدم. او گفت امام به من فرمود: اگر تو فرشتگانى را مىديدى كه در جلو و عقب و سمت راست و چپ من بودند هر آينه او را خوار مىشمردى، و آنچه را هم داشت كوچك مىگرفتى. او گفت: اكنون دلم آرام گرفت. او سپس گفت: اينان تا كى سلطنت خواهند كرد و چه هنگام از دست ايشان آسايش به دست خواهد آمد؟ من گفتم: آيا نمىدانى كه هر چيزى مدّتى دارد؟ او گفت: آرى. من گفتم: آيا براى تو سودى خواهد داشت كه بدانى اين امر هر گاه موعدش فرا رسد، از يك چشم به همزدن سريعتر خواهد بود؟ اگر تو وضع ايشان را نزد خداوند مىدانستى بيشتر و سختتر آنها را دشمن مىداشتى، و اگر تو يا همه مردم زمين بكوشيد، آنان را در گناه بيشترى كه در آن بسر مىبرند درآوريد نتوانيد. پس شيطان تو را از جاى به در نبرد و نلغزاند، زيرا عزّت از آن خدا و رسول و مؤمنان است، ولى منافقان نمىدانند. آيا نمىدانى كه هر كه منتظر امر ما باشد و بر آزار و ترس خود صبر كند، فردا با ما محشور شود؟ @salmanraoofi
🔆روش مطالعه و یادگیری دروس حوزوی با شیوه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) آیت‌الله مجتهدی در کتاب آفات الطلاب مراحل هفت‌گانه مطالعه در حوزه را تبیین کرده است که در صورت اجرای این شیوه هر طلبه،استاد طلاب بعد از خود خواهد بود. ۱-قبل از حضور در کلاس درس بحثی که استاد قرار است مطرح کند را مطالعه نمایید تا اندکی با درس مورد نظر آشنا شوید،زیرا پیش مطالعه در فهمیدن درس،خیلی موثر است،سپس متن درس را نگاه کنید و آنجایی که متوجه نمی‌شوید کاملاً دقت کنید تا مطلبی که نا مفهوم بوده توسط استاد روشن شود. ۲-مواظب باشید در کلاس درس و هنگام تدریس استاد خوب گوش فرا دهید و در جایی بنشینید که کمتر حواست پرت شود. ۳-بعد از تدریس استاد باید آن درس را دوباره مطالعه نموده و برای مباحثه آماده شوید و مطالبی را که اگر احیاناً نفهمیده‌اید مشخص نمایید تا در مباحثه رفع شود. ۴-روز بعد،درس گذشته را مباحثه کند. ۵-بعد از اتمام کل کتاب،یکباره آن را کنار نگذارید بلکه آن کتاب را دوره نمایید. ۶-بعد از تدریس کل کتاب توسط استاد و انجام مباحثه و موارد دیگر،آن کتاب را تدریس کنید تا علاوه بر اینکه در این خصوص خبره می‌شوید،زکات علم خود را نیز بپردازید. ۷-روزهای تعطیلی کتاب را خلاصه نویسی کنید و پیرامون مطالب مهم کتاب تحقیق کنید و جهت مسلط شدن هر چه بیشتر،کتب جنبی دیگر را که جزو متن درسی نیستند مطالعه نمایید. 🌺شادی ارواح طیبه علماء اسلام از جمله آیت الله مجتهدی(ره)صلوات @salmanraoofi
22 🔅🔅🔅 29/ وَ رُوِيَ أَيْضاً فِي الْكَامِلِ : « فَلَمَّا اسْتَقَرُّوا بِالْكُوفَةِ أَشَاعُوا أَنَّ عَلِيّاً ع رَجَعَ عَنِ التَّحْكِيمِ وَ رَآهُ ضَلَالًا وَ قَالُوا إِنَّمَا يَنْتَظِرُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ أَنْ يُسْمِنَ الْكُرَاعُ وَ يُجْبَى الْمَالُ ثُمَّ يَنْهَضَ بِنَا إِلَى الشَّامِ فَأَتَى الْأَشْعَثُ عَلِيّاً ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّ النَّاسَ قَدْ تَحَدَّثُوا أَنَّكَ رَأَيْتَ الْحُكُومَةَ ضَلَالًا وَ الْإِقَامَةَ عَلَيْهَا كُفْراً فَقَامَ عَلِيٌّ ع فَخَطَبَ فَقَالَ مَنْ زَعَمَ أَنِّي رَجَعْتُ عَنِ الْحُكُومَةِ فَقَدْ كَذَبَ وَ مَنْ رَآهَا ضَلَالًا فَقَدْ ضَلَّ فَخَرَجَتْ حِينَئِذٍ الْخَوَارِجُ مِنَ الْمَسْجِدِ فَحَكَمَتْ ثُمَّ قَالَ ابْنُ أَبِي الْحَدِيدِ كُلُّ فَسَادٍ كَانَ فِي خِلَافَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كُلُّ اضْطِرَابٍ حَدَثَ فَأَصْلُهُ الْأَشْعَثُ وَ لَوْ لَا مُحَاقُّهُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي مَعْنَى الْحُكُومَةِ فِي هَذِهِ الْمَرَّةِ لَمْ يَكُنْ حَرْبُ النَّهْرَوَانِ وَ لَكَانَ ع يَنْهَضُ بِهِمْ إِلَى مُعَاوِيَةَ وَ يَمْلِكُ الشَّامَ فَإِنَّهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ حَاوَلَ أَنْ يَسْلُكَ مَعَهُمْ مَسْلَكَ التَّعْرِيضِ وَ الْمُوَارَبَةِ وَ فِي الْمَثَلِ النَّبَوِيِّ الْحَرْبُ خُدْعَةٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ قَالُوا تُبْ إِلَى اللَّهِ مِمَّا فَعَلْتَ كَمَا تُبْنَا نَنْهَضْ مَعَكَ إِلَى الْحَرْبِ فَقَالَ لَهُمْ كَلِمَةً مُرْسَلَةً يَقُولُهَا الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمَعْصُومُونَ فَرَضُوا بِهَا وَ عَدُّوهَا إِجَابَةً لَهُمْ إِلَى سُؤَالِهِمْ و صَفَتْ لَهُ ع نِيَّاتُهُمْ وَ اسْتَخْلَصَ بِهَا ضَمَائِرُهُمْ مِنْ غَيْرِ أَنْ تَتَضَمَّنَ تِلْكَ الْكَلِمَةُ اعْتِرَافاً بِكُفْرٍ أَوْ ذَنْبٍ فَلَمْ يَتْرُكْهُ الْأَشْعَثُ وَ جَاءَ إِلَيْهِ مُسْتَفْسِراً فَأَفْسَدَ الْأَمْرَ وَ نَقَضَ مَا دَبَّرَهُ ع وَ عَادَتِ الْخَوَارِجُ إِلَى شُبْهَتِهَا الْأَوْلَى وَ هَكَذَا الدُّوَلُ الَّتِي تَظْهَرُ فِيهَا أَمَارَاتُ الزَّوَالِ يُتَاحُ لَهَا أَمْثَالُ الْأَشْعَثِ مِنْ أُولِي الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلا .» 📚در الکامل آمده : پس هنگامیکه در کوفه مستقر شدند شایع کردند که علی از تحکیم برگشته و او را گمراه شمردند و گفتند همانا امیرالمومنین منتظر است که لشکر آماده شود و مال به او برسد سپس ما را به سوی شام خیز دهد پس اشعث نزد علی آمد و گفت ای امیرالمومنین همانا مردم می¬گویند تو حکمیت را گمراهی شمرده¬ای و ایستادگی بر آن را کفر پس امیرالمومنین بلند شد و سخنرانی کرد و فرمود : هر کس ادعا کند من از حکمیت بر گشته ام پس دروغ گفته و هر که آن را گمراهی ببیند گمراه شده پس خوارج در این هنگام از مسجد خارج شدند و دشمنی ورزیدند سپس ابن ابی الحدید می¬گوید : هر فسادی که در خلافت امیرالمومنین شد و هر ناگواری¬ای که اتفاق افتاد ریشه آن اشعث بود و اگر مجادله او با امیرالمومنین درباره معنای حکومت توسط او در این بار نبود جنگ نهروان اتفاق نمی¬افتاد و او ایشان را به سوی معاویه خیز می¬داد چرا که ایشان صلوات الله علیه سعی کرد با ایشان از در کنایه و توریه وارد شود و در مثل نبوی وارد شده که جنگ خدعه است و این به این دلیل بود که ایشان به حضرت گفتند به سوی خدا توبه کن وهمانطور که ما توبه کردیم پس ایشان کلمه ¬ای آزاد را گفتند که انبیاء و معصومین می¬گویند پس آنها به این راضی شدند و آنرا اجابت به خواسته خود دانستند و افکارشان نسبت به ایشان صاف شد و ضمیرهاشان رها شد بدون این که این کلمه اعتراف به کفر یا گناه باشد اما اشعث ایشان را رها نکرد و با پرس و جو پیش ایشان آمد و کار را فاسد کرد و آنچه را ایشان تدبیر کرده بود بر باد داد و خوارج به شبهه اولیه خویش برگشتند و این گونه است که دولتهایی که نشانه های زوالشان آشکار می¬شود امثال اشعث که فساد کار در زمین است در آن آشکار می¬شود « اين سنّت الهى، سرانجامِ شرارت پيشگان مشابه آنها در روزگار گذشته بوده و سنّت الهى هرگز دستخوش تغيير و تبديل نمىشود» 📚پایان مقاله"عملیات ویژه" @salmanraoofi
باسمه تعالی به حول و قوه الهی ان شاء الله به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام و برای آزادی و سلامتی مبارز و مجاهد بزرگوار نیجریه جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ زکزاکی یکشنبه عصر ۱۳۹۸/۴/۲۳ ساعت ۷ تا ۸ در منزل بنده برای آقایان مجلس توسل و دعا برقرار است عزیزانی که تمایل به شرکت دارند با مراجعه به @srsr1359 آدرس منزل را دریافت کنند سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۴/۲۰ @salmanraoofi
❇ تمدید شد ❇ 🌺ویژه طلاب سراسر کشور🌺 به اطلاع طلاب محترم سراسر کشور می رساند دوره آموزشی مبانی اندیشه اسلامی ویژه طلاب محترم از به مدت ۴۰ روز در برگزار می گردد. ❇️فایل کامل معرفی طرح: yon.ir/Nhd0k 📚معرفی کتب دوره: yon.ir/9zKXn ➖طلاب محترم جهت ثبت نام به سامانه پیشخوان حوزه های علمیه (نجاح)مراجعه نمایید: 🌐http://login.ismc.ir لینک کانال طرح : @tarhe_velayat_tollab ⛔️مهلت ثبت نام تا ۳۰ تیرماه⛔️
♨️اطلاعیه مهم برنامه تابستان ۹۸ 🔆فقه و اصول 🔆با عنایت معاونت آموزش موسسه فتوت یک برنامه بسیار خوب و مختصر تابستانی، فقهی_اصولی برای عزیزانی که مایل به شرکت هستند با اشراف حجت الاسلام سلمان رئوفی در نظر گرفته شده است. 🔆جزئیات این برنامه به شرح ذیل است 1️⃣ دوره بسیار سریع نحو بعلاوه تجزیه ترکیب کوتاه و متن خوانی سریع چند جای رسائل و مکاسب (استاد دهبان) مفید برای 🔆رفع ضعف نحو 🔆فهم متن 🔆متن خوانی برای امتحانات شفاهی 2️⃣ آشنایی با فوائد، اهداف و مبانی؛ روش فقاهت شیخ انصاری (مکتب شناسی فقهی شیخ) (سلمان رئوفی) 🔆مهم و مفید برای آشنایی روش اجتهاد و کاربردهای آن 3️⃣ آشنایی با موضوع شناسی و نکات مهم درباره کتب لغت و کار با آنها (سلمان رئوفی) 🔆مفید و مهم برای تقویت بخش مهم موضوع شناسی در اجتهاد ⏰ زمان ۱ تا ۲۰ مرداد ماه، ⏰هر روز از ساعت ۱۰ الی ۱۳ 🏢مکان: بلوار جمهوری، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی پلاک ۱۲ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت) 🔆می توانید در همه یا بعضی از سه برنامه فوق شرکت بفرمایید @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نخستین مصاحبه طلبه ناهی از منکر کرجی: در ازای امر به معروف با زبان نرم ، صندلی را بر سرم خراب کردند و با چوب و هر چیزی که بود من را زدند 🔻پ ن: 🔆مسئولین حوزه از مدیر تا شورای عالی و جامعه مدرسین برای اینطور امور معمولا یک پیام همدردی ساده هم نمی دهند، عمومی که هیچ بعضا خصوصی هم پیامی نمی دهند، حتی اگر طلبه محترم تکه تکه شده باشد مگر اینکه فضای عمومی چنان باشد که پیامی بطلبد. 🔆خوب اگر فرزند خودشان هم بود چنین می کردند یا از صدا و سیما تا نیروی انتظامی را به هم می دوختند که باید با ضاربان برخورد قاطع شود. حضرات مسئولین حوزه اگر محبوب نیستند یک علتش همین نداشتن حس فرزندی به طلاب و تبعیض های کذایی موجود در حوزه است اگر حوصله و حس اسلامی مسئولیت ندارید به دیگرانی که چنین شرایطی دارند تحویل بدهید 🔻پ ن: جالب اینکه خبرگزاری حوزه هم در این باره خبری منتشر نکرده و ظاهرا طلاب به اندازه بزرگان اهمیت ندارند 🔻این هم از تبعیض خبری @salmanraoofi
باسمه تعالی از نظر بنده اقدامات زیر خوب است ولی کافی نیست باید فرد ضارب چنان تادیب شود که در کل کشور حساب کار دست افراد تعرض کننده بیاید باید فرد خاطی در محل جرم تعزیر شود هنوز که هنوز است قاتل طلبه مظلوم مشهدی حجت الاسلام تولایی مشخص نشده و موارد فراوان دیگری هم وجود دارد که به طلاب به راحتی تعرض می شود باید مسئولان عالی رتبه حوزه در همه موارد با تمام قوا برای احقاق حق پیگیر باشند و بنده تا به حال چنین چیزی ندیدم فراموش نمی کنم که شاید یکسال نشده باشد که یک حوزه در قزوین به آتش کشیده شد و کار خاصی علیه افراد خاطی انجام نشد و و و والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۴/۳۰ @salmanraoofi