eitaa logo
سالن مطالعه
194 دنبال‌کننده
10هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1هزار فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 تحریف اسلام و اسرائیلیات قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12914 مقاله دوم: دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیه‌السلام در سنّت اسلامی ◀️ قسمت هفتم؛ 🔶🔸ذبیح ابراهیم از دیدگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔹مرحوم طبرسی در مجمع البیان، با نقل ادله‌ی دو طرف می‌نویسد: «هر دو قول را اصحاب ما از ائمه‌ی اطهار نقل کرده‌اند، هرچند اظهر در روایات قول به اسماعیل است»(۲۹) 🔹شاهد دیگر در این زمینه را می‌توان در تفسیر قمی مشاهده کرد صاحب این کتاب در ذیل آیه‌ی ۸۷ سوره‌ی یوسف، به نامه‌ای اشاره می‌کند که حضرت یعقوب (ع) در پاسخ نامه‌ی عزیز مصر نوشته بود در ابتدای این نامه آمده است: "نوشته‌ی تو را خواندم نوشته بودی که فرزند مرا خریدی و آن را عبد خود ساختی، همانا خداوند بلاء را موکل بنی‌آدم قرار داده است. همانا نمرود جدم ابراهیم (ع) را در آتش انداخت امّا نسوخت و آتش بر او بَرد و سلام شد. همانا خداوند به جدّم ابراهیم (ع) امر کرد تا پدرم اسحاق (ع) را ذبح کند، امّا زمانی که خواست او را ذبح کند، خداوند او را با کبش عظیم جایگزین کرد." (۳۰) 🔹علامه مجلسی نیز روایتی را به همین مضمون از امام صادق (ع) و به نقل از تفسیر عیاشی آورده است. (۳۱) در کتاب شریف کافی نیز شواهدی بر وجود روایات در این زمینه قابل بررسی است و با استناد به همین شواهد است که مرحوم مجلسی احتمال داده‌اند که شیخ کلینی از متوقّفین در این مسئله باشد. (۳۲) 🔹با این حال، در میان علمای شیعه، شخصی را نمی‌توان یافت که به صراحت قائل به ذبیح بودن اسحاق باشد. همان‌گونه که سید جزایری در قصص الأنبیاء می‌گوید: «علمای اسلام در تعیین این‌که ذبیح، اسماعیل یا اسحاق بوده با یکدیگر اختلاف دارند. در این میان، علمای شیعه و گروهی از علمای اهل سنّت قائل به اسماعیل‌اند و اخبار صحیح و آیات قرآنی و عقل نیز آنها را همراهی می‌کند و گروه دیگر از اهل سنّت قائل به اسحاق‌اند.» (۳۳) 🔹از عدم التزام علمای شیعه به مضمون برخی روایاتی که به ذبیح بودن اسحاق (ع) اشاره دارند، می‌توان نتیجه گرفت: روایات جانب اسحاق؛ یا دچار ضعف سندی هستند و یا در مقام تعارض با روایات جانب اسماعیل تاب مقاومت نداشته و در مقام تعارض با آن کنار نهاده شده‌اند. در حقیقت، روایات موجود در این زمینه حکم روایات متعارضی را دارد که علما با روش‌های گوناگون از آنها رفع تعارض کرده و یا سعی در جمع کردن بین مضمون آنها می‌کنند. 🔹به‌طور مثال، شیخ صدوق با تصرّف در ظاهر روایاتی که اسحاق را ذبیح‌الله می‌دانند، ذبیح‌الله بودن اسحاق را این‌گونه توضیح می‌دهد: ذبیح اسماعیل بود. امّا اسحاق که چند سال بعد به دنیا آمد آرزو کرد ای کاش او کسی بود که خداوند ابراهیم را به ذبحش امر کرد. با این حال، او همانند برادرش در مقابل امر الهی صبر کرد و تسلیم شد و به خاطر همین به مقام و مرتبه‌ی اسماعیل نائل شد. خداوند از قلب او آگاه شد و او را به جهت تمنای ذبح، بین ملائکه ذبیح نامید و روایت این جریان در کتاب نبوّت مستنداً آمده است. (۳۴) 🔹علاوه بر این، در فهم روایات مربوط به جریان، شرایط صدور این روایات را نیز نباید مغفول گذاشت. به نظر می‌رسد، در قرون اوّلیه هجری اندیشه‌ی کتاب مقدّسیِ ذبیح بودن اسحاق (ع) بر فضای دل و اندیشه‌ی مسلمانان سایه افکنده بود و اجمال موجود در آیات سوره‌ی صافّات نیز خود بر این امر دامن می‌زد تا برخی مفسّران با این ذهنیت خاص، به سراغ آیات مربوط رفته و از آنها آنچه ذبیح بودن اسحاق را تأیید می‌کند، برداشت کنند. در چنین فضایی، قول به ذبیح بودن اسحاق (ع) اندیشه‌ی حاکم و قول به ذبیح بودن اسماعیل (ع) در اقلیت قرار می‌گرفت. 🔹از آنجاکه امامان معصوم (ع) نیز اسماعیل را ذبیح‌الله می‌دانستند، هرگونه اعتقادی به این مسئله نشانگر انتساب به ایشان و قولی مخالف جماعت مسلمانان به شمار می‌رفت. از این رو، انجام تقیه در صدور روایاتی که به نام اسحاق (ع) به‌عنوان «ذبیح‌الله» اشاره دارد، امر بسیار محتملی است و به‌عنوان یکی از راه‌های جمع بین روایات متعارض در این زمینه پیشنهاد شده است. همچنان‌که مرحوم مجلسی پس از اشاره به وجود روایات متعارض حول این موضوع می‌نویسد: "در مورد جمع بین این روایات، این امکان وجود دارد تا روایاتی که اسحاق را ذبیح‌الله می‌داند را حمل بر تقیه کنیم؛ چراکه زمان صدور این روایات، قول به ذبیح بودن اسحاق قول مشهور بین مخالفین و اهل سنّت بوده است." (۳۵) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12984 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ؛ کتاب خاطرات رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12711 ◀️ قسمت پنجاه‌ویکم؛ 📒 فصل هشتم؛ قلعه سرخ ۱۳. 🔶🔸زندانیان عرب من از این زندان، خاطراتی با برادران خوزستانی دارم که برخی را ذکر می‌کنم با آل‌ناصر کعبی جلساتی خصوصی داشتم دیدم این مرد از بقیه متمایز است همه او را احترام می‌کنند وقتی از برابر اعضای تشکیلات می‌گذشت به احترام او برمی‌‌خواستند در شوخی‌ها و بگوبخندها و بازی‌ها و سرگرمی‌های دوستانش شرکت نمی‌کرد، بلکه با آرامش و وقار و نه با تکبر و برخورد تحقیرآمیز از آنها کنار می‌کشید و جدا می‌ماند جلسات من با او با مکالمه زبان انگلیسی عربی و ترکی آغاز شد در این بین همان‌طور که گفتم درس‌هایی در زمینه قواعد عربی هم بود بعد بحث ما به مشکلات اسلام در عصر حاضر و سلطه طاغوت‌ها کشیده شد سپس دامنه بحث‌ها گسترده‌تر شد و موضوع ارتباطات تشکیلاتی را با او مطرح کردم از این مطلب استقبال کرد و آن را به فال‌نیک گرفت البته رابطه ما تا حد طرح این موضوع پیشرفت نکرده بود ورود به این امر از طرف او و من برخلاف احتیاط بود پس از آزادی از زندان در روزنامه‌ها خبر اعدام او و دهراب الکعبی و شیخ عیسی را خواندم که تاثیر بسیار غم‌انگیزی بر من داشت آل ناصر کعبی لبریز از شخصیت و جوانمردی بود از جمله حرف‌های او که در خاطرم مانده این عبارت است که خطاب به من می‌گفت: "سیدنا! زن باید کاملا زن باشد یعنی از هر جهت دارای ویژگی‌های زنانه باشد." این عبارت با توجه به معنایی که به خودی خود داشت و از زبان مردی با عقل و تبحر بیرون می‌آمد در من تاثیر گذاشت همسایه‌ام شیخ حنش نیز میان قبیله‌اش محترم بود او با وقار و متوسط‌القامه و ۶۰ ساله بود از جمله حرف‌هایش این را به یاد دارم که می‌گفت: "من سه زن دارم. اخیراً یک زن چهارم هم گرفته‌ام که هنوز با او هم‌خانه نشده‌ام. تصمیم دارم اگر تا عید فطر آزاد نشوم او را طلاق دهم تا معلقه نماند." البته او پیش از عید فطر آزاد شد یک روز از او معنای حنش را پرسیدم ولی پاسخ نداد سید باقر نزاری از من خواست که دیگر این سوال را از او نپرسم با تعجب پرسیدم: "چرا؟!" گفت: "چون حنش معنای خوبی ندارد!" بیشتر تعجب کردم و علت نام‌گذاری را پرسیدم گفت: "مردم منطقه اعتقاد دارند که اگر پسر را با بدترین نام‌ها نامگذاری کنند؛ زنده می‌ماند و از حوادث روزگار جان سالم به در می‌برد!!!" این اعتقادی عجیب است اما عجیب‌تر این‌که برادران حنش همگی مرده‌اند و تنها او زنده مانده است 🔶🔸مجالس رمضانی در زندان شب‌های ماه رمضان بود برادران خوزستانی پس از افطار در راهروی زندان جمع می‌شدند پتو می‌انداختند چای درست می‌کردندو قلیان می‌کشیدند من از داخل سلول آن‌ها را نگاه می‌کردم بعداً که به من هم اجازه بیرون آمدن از سلول را دادند، در برنامه‌های آن‌ها شرکت می‌کردم قرار شد هر شب برای آن‌ها صحبت کنم بعد هم سید کاظم یکی از آنان که صدای خوبی داشت به مداحی و مرثیه‌خوانی بپردازد و طبق معمول به ذکر مصیبت امام حسین علیه‌السلام برسد صحبت‌های من به صورت غیرصریح متضمن محکوم‌سازی رژیم حاکم بود درباره زندگی امیرالمومنین علی علیه‌السلام و عدالت آن حضرت و نیز ویژگی‌های حاکم اسلامی سخن می‌گفتم آنها از این سخنان خشنود و خوشحال می‌شدند تعجبی هم نداشت زیرا این سخنان مناسب با آرمان‌های آن‌ها و امیدها و رنج‌هایشان بود 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13089 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
۳۷. 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃 •┈┈••🌹 🌹••┈┈• 💐 : آن چشم تیزبین، آن دل حکیم، دل سرشار از حکمت؛ خوب می‌دید، خوب می‌فهمید، درست تشخیص می‌داد؛ راه را برای ما روشن کرده؛ وصیّت‌نامه‌ی امام دمِ دست ما است؛ خب، آن کسانی که تردید دارند این وصیّت‌نامه را نگاه کنند؛ ببینند چه گفته امام... ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12713 ◀️ قسمت هفدهم؛ 🔶🔸 ز 🔹و به جامعه محترم روحانیت خصوصاً مراجع معظم، وصیت می‌کنم که خود را از مسائل جامعه خصوصاً مثل انتخاب رئیس جمهور و وکلای مجلس، کنار نکشند و بی‌تفاوت نباشند. 🔹همه دیدید و نسل آتیه خواهد شنید که دست سیاست‌بازان پیرو شرق و غرب، روحانیون را که اساس مشروطیت را با زحمات و رنج‌ها بنیان گذاشتند از صحنه خارج کردند و روحانیون نیز بازی سیاست‌بازان را خورده و دخالت در امور کشور و مسلمین را خارج از مقام خود انگاشتند و صحنه را به دست غربزدگان سپردند؛ و به سر مشروطیت و قانون اساسی و کشور و اسلام آن آوردند که جبرانش احتیاج به زمان طولانی دارد. 🔹اکنون که بحمدالله تعالی موانع رفع گردیده و فضای آزاد برای دخالت همه طبقات پیش‌آمده است، هیچ عذری باقی نمانده و از گناهان بزرگ نابخشودنی، مسامحه در امر مسلمین است. هرکس به مقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است درخدمت اسلام و میهن باشد؛ و با جدیت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر وغرب یا شرق‌زدگان و منحرفان از مکتب بزرگ اسلام جلوگیری نمایند، و بدانند که مخالفین اسلام و‌ کشورهای اسلامی که همان ابرقدرتان چپاول‌گر بین المللی هستند، با تدریج و ظرافت درکشور ما و کشورهای اسلامی دیگر رخنه، و با دست افراد خودِ ملتها، کشورها را به دام استثمار می‌کشانند. 🔹باید با هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدمِ نفوذی به مقابله برخیزید و به آنان مهلت ندهید. خدایتان یار و نگهدار باشد. 🔹و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد. 🔹و به اقلیت‌های مذهبی رسمی وصیت می‌کنم که از دوره‌های رژیم پهلوی عبرت بگیرند و وکلای خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهوری اسلامی و غیروابسته به قدرت‌های جهان‌خوار و بدون گرایش به مکتب‌های الحادی و انحرافی و التقاطی انتخاب نمایند. 🔹و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن‌نیت و برادری با هم‌مجلسان خود رفتار، و همه کوشا باشند که قوانین خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نایل آیید. 🔹و از شورای محترم نگهبان می‌خواهم و توصیه می‌کنم: چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده، که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه جلوگیری نمایند و با ملاحظه ضرورات کشور که گاهی با احکام ثانویه و گاهی به ولایت فقیه باید اجرا شود توجه نمایند. 🔹و وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود مثلاً در انتخاب‌ خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، توجه کنند که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه ‌بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران پذیر نباشد. و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می‌باشند. 🔹از این قرار، عدم دخالت ملت از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می‌‌باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آتیه؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه،‌ گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و الاّ کار از دست همه خارج خواهد شد. و این حقیقتی است که بعد از مشروطه لمس نموده‌اید و نموده‌ایم. چه هیچ علاجی بالاتر و والاتر از آن نیست که ملت در سرتاسر کشور در کارهایی که محول به اوست بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد؛ 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13091 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا