🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃
#مهدویت
در روایات #امام_جواد علیهالسلام
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12283
◀️ قسمت دوم
🔶🔸غیبت و ویژگیهای آن
🔹طرح مسأله غیبت، از ابتدای تاریخ اسلام بوده است (۱۳) و از همه معصومان روایاتی درباره غیبت امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه داریم.(۱۴)
🔹این مسأله در احادیث به عنوان یک سنت الهی مطرح گردیده، لذا چنان شایع و معمول شد که برخی از فرقهها از همین مسأله سود جسته، قایل به غیبت امام خود شدند.
به طورکلی، هر یک از فرقههای شیعی که در امامت یکی از ائمه توقف کردند و مسیر خود را از حق جدا ساختند، به نوعی غیبت امام خود را طرح کردند.
🔹ائمه علیهمالسلام برای گذر شیعه از وضعیت آغازین امامت امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه، همه زمینهها را فراهم کرده بودند.
یکی از این زمینهسازیها، عدم ارتباط مستقیم امام با مردم بود.
امام جواد علیهالسلام هم به این مسأله عنایت داشتند و در احادیث خود، مردم را به مسأله غیبت و مسائل مربوط به آن راهنمایی میکردند.
🔹اسماعیل بن مهران می گوید:
امام جواد علیهالسلام دو مرتبه از مدینه به بغداد رفتند. اولین بار به حضرت عرض کردم:
«فدایت شوم! من در این راه بر شما نگران هستم، امر امامت پس از شما با کیست؟»
حضرت امام جواد علیهالسلام با لبان خندان فرمودند:
«آن غیبتی که گمان میکنی در این سال نیست؟...»(۱۵)
🔹صَقْرُ بن ابیدُلَف هم نقل میکند که از امام جواد علیهالسلام شنیدم که میفرمودند:
"همانا برای او غیبتی است که روزهای آن زیاد و مدت آن طولانی میشود؛ پس مخلصان انتظارش را میکشند و افراد شکاک انکارش میکنند و منکران، اعتقاد به او را مسخره مینمایند.
کسانی که وقت مشخص میکنند، دروغ گویند و عجلهکنندگان در عصر غیبت، هلاک میشوند و تسلیمشدگان در برابر قضای الهی در عصر غیبت نجات مییابند.(۱۶)
🔹چرا امام جواد علیهالسلام به اصل وقوع غیبت تأکید فرمودهاند؟
و چرا از همه امامان درباره غیبت امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه روایاتی نقل شده است!؟(۱۷)
در پاسخ باید گفت:
غیبت برای جامعه شیعه تقریباً مسأله جدیدی به حساب میآمد.
این مسأله برای انبیاء گذشته نیز صورت گرفته بود، اما در جاری شدن شط امامت و ولایت، غیبت مخصوص امام زمان است.
لذا ائمه این مسأله را برای حفظ شیعه، بیان فرمودهاند.
آنان برای نجات شیعه از گرفتاری و تباهیهای آخرالزمان، همواره در گوش جان شیعه بیان کردهاند که:
«آخرین حجت الهی دارای غیبت است»
تا از گردابهای سهمگین نجات یابند.
🔹امام جواد علیهالسلام در این روایت، به طولانی بودن غیبت هم اشاره می فرماید:
«له غیبه یکثر ایامها و یطول امدها.»
دانستن دو ویژگی «کثرت ایام» و «طولانی بودن زمان» برای غیبت امام زمان (عج)، هشدار مهمی است که برای جامعه شیعه توجه به آن اهمیت دارد.
کسب آمادگیهای لازم،
مهیا شدن برای مدت طولانی،
از دست ندادن روحیه امید
نیفتادن در دایره تردید و...،
از بهرههای این فرمایش است.
🔹به عبارت دیگر، شک پیدا کردن به امام زمان عجلاللهتعالیفرجه از آسیبهای عصر غیبت است که روایات از آن نهی کردهاند.(۱۸)
🔹تردید به امام زمان عجلاللهتعالیفرجه برای عصر ظهور نیست، زیرا ایشان در آن زمان، همه هستی را روشن میسازند.
بنابراین در عصر غیبت، برخیها به سبب طولانیشدن ایام غیبت، دچار تردید میشوند که اهلبیت ما را انذار داده و از آن بر حذر داشته اند.
امام جواد (ع) می فرمایند:
"وای به حال شخصی که در ایام غیبت نسبت به وجود امام عصر عجلاللهفرجه دچار شک بشود!"
🔹در مدت طولانی غیبت، شیعیان به شش گروه تقسیم می شوند؛
دو گروه (مخلصان و تسلیم شدگان) اهل نجات
و چهار گروه (شکاکان، منکران، تعیین کنندگان وقت و عجلهکنندگان) اهل هلاکت هستند.
🔹شک ها مقدس و نامقدسند.
اگر شک سبب حرکت و رسیدن به حقیقت شود، مقدس است و اگر سبب انکار و ایستا گردد، مایه هلاکت و نابودی است.
امام جواد (ع) شک درباره امام مهدی (عج) را موجب انکار و هلاکت بیان فرمودند؛ زیرا مسأله مهدویت، پوشیده و دست نیافتنی نیست.
اگر برای کسی دراین باره شک حاصل شود، منابع رسیدن به حقیقت بسیار روشن و در دسترس است.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12360
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee