eitaa logo
آیت الله علیدوست
1.1هزار دنبال‌کننده
183 عکس
9 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آه ای جهل مقدس نما https://eitaa.com/salsabeal
کانال آیت الله علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
🔻فرجام انباشت ظلم بسم الله قاصم الجبارین وَ تِلْكَ الْقُرى‌ أَهْلَكْناهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِداً (کهف:59) ▫️رژیم صهیونیستی در طول حدود هشت دهه حضور خود به دو انباشت دست زده است: انباشت سلاح‌های هسته‌ای؛ به‌گونه‌ای که گاه ششمین کشور دارنده و توسعه‌دهنده این سلاح به شمار می‌رود و انباشت ظلم بر ملت محروم فلسطین. مبنای نظری دولت صهیونیسم در بخش دوم تبعیض‌نژادی، توهین به کرامت انسانی، محافظت از خود به هر قیمت و توجیه اخلاقی هر عمل ضد اخلاقی است. ▫️در این منطق‌نمای نامطبوع می‌توان کودک 2ساله را از پا درآورد؛ چون احتمالا، ده سال دیگر یک جنگجو بر ضد این رژیم خواهد بود!! قتل زنان، بی پناهان و دیگران مجاز است! و تمام این‌‌ها، نام «عملیات پیشگیرانه» به خود می‌گیرد. قطع آب، برق و ارتباطات بی‌اشکال است؛ اگر در راستای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی باشد. ▫️یهودیت صهیونیزم حتی یهودیت مذهبی را به گروگان می‌گیرد  وبه اقتضا چهره عوض می‌کند. در همین اواخر (قبل از عملیات طوفان الاقصی/ روزهای آغازین 1402) حدود 50 تُن بمب بر سر مردم غزه می‌ریزد و ذره‌ای خم به ابرو نمی‌آورد. گویا سازمان ملل، مجامع عریض و طویل پیرامون، حقوق بشری‌ها، سران کشورها، مرتجعان منطقه به رویه این رژیم پلشت، عادت کرده و  قبح کار برای آن‌ها –چون از این رژیم است– از بین رفته است. لکن اقتضای سنت الاهی، امر دیگری است؛ سنت الاهی بر این است که ممکن است انباشت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی برای انباشت کننده به کار آید (که نمی‌آید)؛ لکن انباشت ظلم، گریبان ظالم را  لامحاله می‌گیرد و این سنّت الاهی هیچ استثنایی ندارد. چنانکه آیه‌ صدر این بیانیه، نیز از این سنت خبر می‌دهد. قرآن کریم در جای دیگر می‌فرماید: وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيارِهِمْ جاثِمِينَ (هود:94) ▫️در آن صبحی که اگر چشم باز می‌کردند، قریب می‌یافتندش (ألیس الصبح بقریب) مردمی که در بزرگترین زندان دنیا، (نوار غزه) مورد ستم متراکم واقع شده‌اند، (شنبه 15/7/1402) به پا می‌خیزند و انفجار ظلم انباشت‌شده را عینیت می‌بخشند. تصور کنید مردمی که در منطقه‌ای کوچک(نوار غزه با 360 کیلومتر مساحت) از همه طرف در محاصره رژیمی اطلاعاتی و امنیتی محبوسند و جز از طریق گذرگاه رفح (آن هم با مصر!!) هیچ راه دیگر ندارند، به عملیاتی دست می‌زنند که واجد چندین ویژگی است: ▪️اولین شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی در طول دوران حیات منحوسش از درون سرزمین های اشغالی است؛ ▪️غافلگیر شدن رژیم مغرور صهیونیزم از سوی نیروهای حماس، با محاسبات عادی اصلا قابل فهم نیست؛ مگر می‌شود بر مبنای روال طبیعی، در این زندان باریک، سطحی وسیع از آمادگی در غفلت نیروهای اطلاعاتی نه فقط موساد بلکه و سیا، ام آی سیکس، پنتاگون و...ایجاد کرد؟! ▪️از این رو، این عملیات، قبل از این که پیروزی نیروهای مقاومت اسلامی در بُعد وارد کردن تلفات، اسیر گرفتن، گرفتن مناطقی از حاکمیت رژیم صهیونیستی باشد، ▪️فراتر از آن، پیروزی اطلاعاتی و سایبری مقاومت و شکست اطلاعات،امنیت و توهم شکست‌ناپذیری استکبار بود. 🔹البته به گمان ما آنچه این واقعه را قابل فهم می‌کند، فهم سنت الاهی است که هیچ ظالمی نباید از فرجام انباشت ظلم خویش فارغ و خلاص باشد و ابتلا هم باید ناگهانی و به دست نیروهایی باشد که ظالم، آن‌ها را عددی به حساب نمی‌آورد و این از مطالعه سرگذشت هلاکت ظالمان در طول تاریخ به دست می‌آید. 🔻واقعا چه ساده و بیچاره‌اند کسانی که این ظالمان را تایید می‌کنند یا خیال اعتماد به آنها را، به خامی، در خاطر می‌پرورند؛ این بیچارگی اگر از کسانی که ندای الاهی قرآن را نشنیده‌اند، قابل فهم باشد –که نیست- از کسانی که کریمه‌ی وَ لاٰ تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النّٰارُ (هود:113)  را شنیده‌اند، قابل درک نیست. به این مسلمان‌نمایان، باید گفت: آتش حاصل از رکون به ظالم تنها آتش آخرت نیست؛ در همین دنیا وقتی دامن ظالم را می‌گیرد، شما را نه در زمان‌های دور و دراز، بلکه کوتاه و نزدیک نیز می‌سوزاند. 🔸ویژگی‌های طوفان الاقصی منحصر در آن چه بیان گردید، نیست بلکه: ▫️ خیزشی است که به طور گسترده، مورد حمایت نیروهای مقاومت از سایر کشورها است، ▫️از «فلاخن» به «موشک، بهپاد و ستیز سایبری» رسیدن را به باور ناباوران درآوردن است، ▫️روی پای خود ایستادن است هر چند از گفتمان‌های اسلامی و انقلابی از ایران و ... الهام گرفته‌ شده باشد. 🔹در پایان به قصد پیشگیری می‌گویم: با توکل به خدای بزرگ، مدیران زیرک و مجریان توانمند و از خودگذشته این حرکت نباید خدای ناکرده، دچار غرور و پس از آن، اختلاف و عبور از مرز شریعت شوند؛ پدیده‌ای که دشمن بیش از هر چیز به آن نیازمند است. قم/حوزه علمیه ابوالقاسم علیدوست پنجشنبه 1402/07/20 26/ربیع الاول/1445 @salsabeal
آیت الله علیدوست
💢با کشاندن فقه به مدیریت کشور وارد ساحاتی شده‌ایم که ماموریت فقه نیست/ فقه سنتی رشد کمّی داشته‌ ولی رشد کیفی نداشته است/ در فقه معاصر نقشه راه نداریم، کج‌دار و مریز رفتار می‌کنیم ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹در فقه سنتی رشد کمّی داشته‌ایم ولی رشد کیفی نداشتیم؛ امروز حوزه ۷۰۰ نفری حاج شیخ به چند ده هزار رسیده است و در عرصه آموزشی و ایجاد مدارس و تربیت طلاب پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، ولی رشد کیفی نداریم. 🔸فقه باید حریم خود را بشناسد یعنی نه حق خود را به دیگران بدهد و نه حقی از دیگران بگیرد؛ ما قبل از انقلاب به خاطر برخی تصورات مانند اینکه سیاست ما عین دیانت است و کشاندن فقه به مدیریت کشور وارد ساحاتی شده‌ایم که ماموریت و رسالت فقه نیست لذا تصورات ساده‌ای از تفکیک قوا، حق مشارکت و پول و مرگ مغزی و بورس دارد و اینها را وارد فقه می‌کند؛ این را بگذارید کنار فقیهی که خودش عهده‌دار این مسائل نمی‌شود و به کارشناسان ارجاع می‌دهد. 🔹باید در فقه‌های معاصر به دروس دو ضلعی و حتی سه ضلعی یعنی با حضور کارشناسان برسیم؛ غیبت این کارشناسان سبب شده است تا فقیه خودش عهده‌دار کارشناسی شود و همین سبب خروجی‌هایی شده که در شان فقاهت نیست و عمدتا مباحث با احتمال طرح شده است... در فقه تربیت به این بحث می‌رسیم که بیدار کردن بچه در صبح از خواب کراهت دارد یا ندارد؟ یعنی نظام درست نمی‌کنیم. لذا به خروجی مناسب نمی‌رسد. بنابراین چون در فقه معاصر نقشه راه نداریم کج‌دار و مریز رفتار می‌کنیم. 📝در «اجتهاد» بخوانید: وضعیت مطلوب فقه پس از انقلاب اسلامی: http://ijtihadnet.ir/?p=73870 https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
باسمه تعالی 🔖 رفع یک ابهام 🔻اخیرا بخشی از سخنرانی اینجانب با عنوان «وضعیت مطلوب فقه پس از انقلاب اسلامی» در چند رسانه منتشر شده که موجب برخی ابهامات برای بزرگوارانی شده است. ▪️باید توجه داشت آن چه منتشر شده بخشی اندک ازیک سخنرانی بیش ازیک ساعت است که اصل آن در سایت اینجانب بارگذاری شده است. ▪️درآن سخنرانی گفته شده ما با دو پدیده مواجه هستیم: فقه مسائل معاصر و که به گسست این دو باید توجه کرد. ▪️چنان که نباید با برداشتی خاص از دیدگاه «دیانت ما عین سیاست ما است» فقه را به ساحت هایی برد که جزو مأموریت های فقه به شمار نمی رود و نباید باری را بر دوش فقه گذاشت که کار حوزه های کارشناسی دیگر است. ▪️از این رو در آن سخنرانی پیشنهاد درس های دو ضلعی و سه ضلعی (متشکل از استاد درس فقه و کارشناس مربوطه) داده شده است. ما در گذشته جلسات فقه اقتصادی را به اینگونه برگزار میکردیم. چنان که گفته شده فقیه باید در نظام فقاهت، به دنبال کشف نظام و نظام ها باشد و تنها به استنباط چند گزاره اتمیک اکتفا نکند. ▪️ مخاطبان فرهیخته می دانند آن چه در این سخنرانی گفته شده با قطع رابطه فقاهت، شریعت و سیاست ندارد و اینجانب را در کتاب های فقه و عرف، فقه و مصلحت ، روش شناسی اجتهاد، به تفصیل بیان کرده ام. ▪️از فرهیختگان صاحب دغدغه که ابهامات خود را دراطراف بخش منتشر شده از سخنرانی اینجانب ابراز کرده اند، تشکر میکنم. قم ـ حوزه علمیه ابوالقاسم علیدوست جمعه 5/8/1402 https://eitaa.com/salsabeal
جریان شناسی فقهی امامیه (1401-1402) - جلسه 2.mp3
16.62M
🔔 انقلاب اسلامی و فقه های مضاف 👤 آیت الله ابوالقاسم علیدوست https://eitaa.com/salsabeal
یکی از آسیب های خلق فقه های مضاف، بدون حساب و کتاب ؛ فقه های مضاف ناموجه ..مثل فقه حسینی یا فقه اموی که در صحبت یکی از آقایان بیان شده بود معتقدم اینها بار اضافه بر فقه گذاشتن است و آسیب آن این است که در آینده هر چه سوء مدیریت شود همه به فقها و نظرات آنها نسبت داده می شود. ناکامی های بسیاری حواله به فقه داده میشود؛ من نمیگویم فقه الان نمره آن صد است ؛ فقه مضاف باید حساب و کتاب داشته باشد نه این که همین طور هر مضاف الیه ی به آن اضافه شود؛ فقه آسانسور یا فقه پله یا فقه وزارت صمت یا فقه جهاد کشاورزی ! .. باید حساب و کتاب داشته باشد. https://eitaa.com/salsabeal