📌«عملیات وعده صادق» و «اتمام دوران بزن و در رو»
🔖 مبانی فقهی پاسخ به حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه
🌀آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔻 در آیات و آموزه های اسلامی آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ» یک اصل را در مبانی فقهی بیان کرده است.
▫️ اصل «اعداد» و اصل «مقابله به مثل» راهبردی در پاسخ به متجاوز را بیان می کند.
▫️ نمی شود که جنایتی از سوی دشمن صورت گیرد و جمهوری اسلامی عکس العمل مقتضی را نداشته باشد بلکه باید پاسخ دهد.
▫️ حمله شب گذشته توسط سپاه، عکس العمل جنایت رژیم صهیونیستی در سوریه است.
♦️عملیات «وعده صادق» در واقع نشان داد که جمهوری اسلامی دوران «بزن در رو» را خاتمه داده است و این شعار خود را عملی کرده است.
▫️ باید منتظر عکس العمل رژیم صهیونیستی بود. رژیم اشغالگر قدس طبیعتا این عملیات را بدون پاسخ نمی گذارد از این رو باید از دستاورد های آن به شدت محافظت کرد.
🔹ملت و دولت باید تلاش کنند تا طوری عمل نشود که دستاورد این اقدام از دست برود.
🟢 مردم و همه بزرگان باید برای کشور و نیروهای مسلح دعا کنند و همه تلاش کنند که در برابر رژیم متجاوز ایستادگی کنند.
https://eitaa.com/salsabeal
قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون
استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند/ حضرت تلاش می کردند حاکمان خود را تافته جدابافته نبینند/ امام وقتی به حکومت می رسند به گذشته هم نگاه می کنند.
رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه های علمیه گفت: امام علی (ع) وقتی به حکومت می رسند به گذشته بویژه زمان خلفای دوم و سوم نگاه می کنند و به صراحت اعلام می کنند از زیاده خواهی ها جلوگیری کرده و ثروت های باد آورده را در اختیار افراد باقی نمی گذارند.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: «عدالت» یک مفهوم انسانی است که همه انسان های صالح و مصلح بر آن تاکید دارند اما اسلام تاکید بیشتری بر آن دارد و مصادیق ظریفی را برای آن تعریف می کند ضمن اینکه دارای ضمانت اجرا هم است.
وی تصریح کرد: اگر دیگران از «عدالت» به عنوان یک حسن و مکرمت اخلاقی نگاه میکنند، در اسلام بحث «واجب» مطرح می شود که مقابل آن «حرام» تعریف می شود. این مفاهیم (عدالت) وقتی در نظام اخلاقی و حقوقی اسلام قرار می گیرد، نه تنها ضمانت اجرای اخروی بلکه ضمانت اجرای دنیوی هم پیدا می کند.
وی گفت: امام علی (ع) بعد از حدود 25 سال حکومت سه خلیفه سرکار آمدند و وقتی در راس حکومت قرار گرفتند، نگاه موسعی به عدالت دارند که همه بشریت را در بر می گیرد و لذا به مالک اشتر در نامه 53 نهج البلاغه می فرمایند: « انسان ها را به این چشم نگاه کن که یا هم کیش و برادر تو یا نظیر تو در خلقت هستند». درحقیقت، حضرت به جای ساختن دیوار، پل می سازند.
وی عدالت در اجرا را شاخه دیگری از این ضرورت اخلاقی در سیره امام علی (ع) برشمرد و گفت: امام (ع) حاضر نیست سر سوزنی بیت المال جابجا شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی تعابیری راجع به حضرت علی (ع) کردند که کاش گروه و نهادی بود و اینها را کنترل می کرد.
وی تاکید کرد: حضرت «قاطعیت» در اجرای دقیق قانون دارند و این در اجرای عدالت و حکومت است نه در امور شخصی.
استاد حوزه علمیه قم در مورد منزلت بیت المال در اندیشه امام علی (ع) گفت: رعایت و مصرف بیت المال در مسیر خود از بارزترین شاخص های حکومت علوی است که در راس هرم ارزش ها قرار دارد به طوری که اگر کارگزاری همه توان ها را داشته باشد اما نسبت به بیت المال متسامح و متساهل باشد از نظر امام علی (ع) محکوم است در عین رعایت همه شرایط باید این جهت را هم رعایت کند تا بتواند مورد قبول حضرت قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: امام علی (ع) وقتی به حکومت می رسند به گذشته بویژه زمان خلفای دوم و سوم نگاه می کنند و به صراحت اعلام می کنند از زیاده خواهی ها جلوگیری کرده و ثروت های باد آورده را در اختیار افراد باقی نمی گذارند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی حاکم صالح و عدالت جو سرکار می آید، سعی می کند حکومت را که تحویل گرفت، عدالت را مراعات کند بدون آنکه به گذشته نگاه کند. اما حضرت گذشته را هم نگاه می کنند و لذا می فرماید: «مال هایی که بی جهت داده شده برمی گردانم ولو مهریه همسرانشان باشد».
وی در مورد عدالت سیاسی در اندیشه امام علی (ع) گفت: عدالت علوی در همه ساحت ها چه اقتصادی چه فرهنگی و چه سیاسی حداکثر است بنابراین حضرت تلاش می کنند در عرصه سیاسی، شایسته سالاری حاکم باشد و همه انسان ها دیده شوند. حاکمان خود را تافته جدابافته نبینند و مردمی که کمتر می توانند حق ستانی کنند، حاکمیت حق آنها را بگیرند.
آقای علیدوست گفت: امام علی (ع) درعین سختگیری هایی که دارند و نیز رعایت عدالت، «مصلحت» را هم مدنظر قرار می دهند.
وی به نمونه هایی از «مصلحت اندیشی» حضرت اشاره کرد و افزود: یکی از کارگزاران حضرت وقتی نسبت به بیت المال تخلفی می کند، فرار می کند و نزد معاویه می رود چون به او می گویند اگر امیرالمومنین بفهمد تو را به شدت مجازات می کند. وقتی این خبر به حضرت می رسد، ایشان می فرمایند: «ما مهلت می دادیم که آنچه از بیت المال برده برگرداند».
وی درباره اقدامات امیرالمومنین (ع) در صیانت از بیت المال و مباره با فساد اقتصادی و ثروت اندوزی های بی حساب و کتاب به اجرای حد نسبت به نجاشی و اجرای اقتصاد نسبت به برادرش عقیل به عنوان نمونه اشاره کرد.
https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
کتاب روش شناسی اجتهاد مطالعه مکاتب اجتهادی معاصر اثر آیت الله علیدوست منتشر شد.
کتابی مهم از حضرت استاد که بسیاری از فرهیختگان در انتظار چاپ آن بودند.
هم اکنون می توانید این کتاب مستطاب را از کتابگاه با پست رایگان تهیه بفرمایید:
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/1353
تهیه مجموعه آثار آیت الله علیدوست از کتابگاه
1. صراط اندیشه و عمل
2. سلسبیل فی اصول التجزئة و الإعراب
3.فقه و عقل
4. فقه و عرف
5. فقه و مصلحت
6. فقه و حقوق قراردادها ج1 (ادله قرآنی)
7. فقه و حقوق قراردادها ج2 (ادله روایی)
8. حق هستی دفتر اول (اندیشه های تقریبی ادیان و مذاهب)
9. حق هستی دفتر دوم (نوآوری ها)
10.حق هستی دفتر سوم (حجاب عفیفانه)
11. فقه هنر دوره سه جلدی
12. فقه هسته ای
13. روش شناسی اجتهاد
14. موسوعة سلسبیل (مجموعه آثار به زبان عربی)
کتابگاه، قلب کتاب ایران...
یک کتابفروشی به وسعت ایران....
کتابگاه کتابفروشی درب منزل شماست...
با 20 هزار ارسال به سرتا سر کشور
https://arabadib.ir/shop
کتابگاه تماس
09197459063
کتابگاه ایتا
https://eitaa.com/ketabgah
هدایت شده از پژوهشکده ادیب فقه جواهری
حق هستی دفتر یکم (بررسی اندیشه های تقریبی میان ادیان و مذاهب)
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/741
حق هستی دفتر دوم 2/1 (بررسی نوآوری های آیت الله علیدوست)
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/737
حق هستی دفتر سوم (حجاب عفیفانه: بررسی حاکمیت و نهادینه سازی حجاب و عفاف)
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/738
دفتر چهارم: به زودی....
خرید دفتر یکم تا سوم
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/2293
💻 کتابگاه 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063
🔰دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای
با حضور #آیت_الله_ابوالقاسم #علیدوست برگزار می کند:
🔹 نشست علمی: روش شناسی اجتهاد
⏰ 5 شنبه 4 مرداد 1403 ساعت 9 الی 16:30
🕌 مکان: تهران، خ جمهوری اسلامی، خ فلسطین، خ شهید صالحی، پلاک 31
🔗 لینک حضور مجازی: B2n.ir/j67875
#روش_شناسی_اجتهاد
https://eitaa.com/salsabeal
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاهْدِنِى لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشَاءُ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
بزرگوارانی که حقیر را میشناسند میدانند که اگر حرفی میزنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمیخواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را میشناسد میداند.
چنانکه در مورد صحبت جناب آقای #ظریف به هیچ وجه نمیخواهم از بعضی از بداخلاقیهایی که شاید ضرورت نداشت و بلکه قابل توجیه نبود، دفاع کنم اما...
▫️نکتهای که به نظرم میرسد یک این است که واقعاش بنده نمیفهمم #تبعیض_مثبت [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟]
🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسناش ذاتی است؛ چنانکه میدانید بعضی عناوین قبح و حسناش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست.
ما نمیتوانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که #تبعیض هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستیها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را میدهیم به تو، به آن یکی نمیدهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث #نژاد را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست.
بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان #قوم باشد، یا از فلان #قبیله باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه میدهد، باید کار صورت بگیرد.
▫️مطلبی که حالا باز ممکن است به گوش جناب آقای ظریف برسد یا دوستانشان برسانند، ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده میشود این است که بعضی وقتها بحثی را مطرح میکنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامهاش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست!
🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینهساز برخی نکات بشود که افرادی #سوءاستفاده بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثهای که پیش آمد_ دارد به طرف یکنوع استقرار و آرامش میرود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلمهای غیرقابل کنترل راه نیفتد.
▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما میگویید «راعنا» اینها تمسخر و سوءاستفاده میکنند، نگویید این جمله را. به نظر میرسد اگر این مطلب مورد توجه قرار میگرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمیشد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود.
▫️چیزی که من خیلی بهنظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای ناکرده ما با بیدقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث #گسل_مذهبی بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند!
🔻 شما میدانید ما متأسفانه بعضی حرکتها را میبینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آنها را تأیید نمیکنند! یعنی از کارهایی که انجام میشود، خب این کارها گاهی موجب میشود یک وقت بهانه دست اینها داده میشود.
🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم #وحدت_اسلامی خدشهدار نشود هم از #حریم_تشیع دفاع شود.
به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم #وحدت_ملی کشور باید حفظ شود.
🔻به عنوان یک شهروند عرض میکنم، هر جملهای که باعث #گسل_ملی شود و بخواهد جمعیتها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است.
به نظرم اگر اینجا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حملههایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمیکنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که میگویند ممکن است این اظهارات زمینهاش را ایجاد کرده باشد.
https://eitaa.com/salsabeal
🔻ساده انگاری و ساده پنداری؛ چالش طرح فقه معاصر
▫️آیت الله ابوالقاسم علیدوست
♦️آیت الله علیدوست در نشست «روش شناسی علوم اسلامی؛ چیستی، ابعاد، آثار و چالشها» در پژوهشگاه فقه معاصر، ضمن اشاره به ضرورت فقه معاصر، طرح در حال اجرا درا ین زمینه را آسیب شناسی کرده و ساده انگاری و ساده پنداری را یکی از آسیب های این طرح برشمردند. متن بیان ایشان از قرار ذیل است:
🔹 سادهانگاری هم از دیگر چالشها است یعنی ممکن است روششناسی را زائد نداند ولی آن را ساده میپنداند. الان کسی گفتوگو در مورد فقه معاصر را زائد میپندارد؟ حتما خیر. فضای حوزه به سمت فقه معاصر حرکت دارد ولی این چالش وجود دارد که آن را سادهپنداری کنند و این سادهانگاری میتواند مخاطرات زیادی برای ما داشته باشد.
🔹فقه معاصر، گفتمان نیاز دارد نه اینکه فقط یک درسی با موضوع خاص و البته دوضلعی از سوی یک استاد ارائه شود و نام آن را هم فقه معاصر بگذاریم. بنده بارها گفتهام که یک استاد حوزه، وقتی قصد دارد فقه بورس و رمزارز و … را بگوید باید کنار او یک کارشناس آن موضوع هم وجود داشته باشد نه اینکه خودش عهدهدار آن شود و موضوعشناسی را هم با استفاده از اینترنت انجام دهد؛ این روش که فقه معاصر نیست.
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از آیت الله علیدوست
🔸«کهن نمایِ نو پیدا»🔸
آیت الله علیدوست:
از مسائلی که پژوهش های زیادی را در فقه می طلبد، مسائل مربوط به خانواده و زنان است.
اساسا جایگاه ازدواج و نقش آن در زندگی افراد با آنچه در گذشته بوده است، تفاوت چشم گیر پیدا کرده است!
آیا می توان قوانین و حقوق گذشته را بر این پدیده کهن نمای نو پیدا جاری ساخت؟!
امروزه خانواده های مسلمان زیادی در کشورهای غیر مسلمان زیست می کنند، چون می خواهند زندگی شرعی داشته باشند، با مسائل زیادی برخورد کرده اند که پاسخ آن ها پژوهش های نو می طلبد.
🌼 بیانات در رونمایی از کتاب «فلسفه نظام حقوق زن» اثر دکتر حکمت نیا. در دانشگاه تهران به تاریخ 91/2/25
@salsabeal