📍فقه معاصر؛ تعریف، بایستهها و آسیبها / لزوم استفاده از کارشناسان در فقه معاصر
🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در نشستی مطرح کرد؛
🔹مطمئناً فقه معاصر بیشتر از فقه غیر معاصر به اصول فقه نیاز دارد؛ زیرا بنده معتقدم اصول فقه فقط دفتر اولش نوشته شده و دفاتر دوم و سوم اصول همچنان باقی ماندهاند. البته شاید در برخی مباحث اصول معتقد باشیم که باید مختصر بیان شود، مسائلی وجود دارند که باید به اصول فقه اضافه شوند
🔹 وقتی کسی میخواهد فقه معاصر را بررسی کند، باید یک نگاه معاصر داشته باشد. برخی افرادی که در فقه معاصر تلاش میکنند، گفتمان لازم برای فقه معاصر را ندارند. باید بتوانیم پاسخ دهیم که آیا باید یک نظام اقتصادی ایجاد کنیم؟ نه فقط روابط دو فرد را، آیا میتوانیم یک نظام بانکی طراحی کنیم که بتواند با نظامهای اقتصادی دیگر مثل کاپیتالیسم، سوسیالیسم، سوسیال دموکراسی و... رقابت کند؟
🔹برخی موضوعات هنوز برای خود کارشناسان روشن نیست، حال برخی فقها سعی میکنند به این موضوعات بپردازند. این رفتاری است که مد شده است. کارشناسانی که در این زمینه ها متخصص هستند، هنوز به نتیجه نرسیده اند. ما گاهی اوقات مدزدگی را با معاصرت اشتباه میگیریم. مدزدگی علمی به این شکل است که هر موضوع جدیدی مطرح میشود، افراد سعی میکنند درباره آن بحث کنند، اما معاصرت به معنای تلاش برای رسیدن به یک قرار در موضوعات است.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
💢آیا نظم امروزی جامعه ایران فقهی است یا خیر؟
📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست: اسلام در انقلاب نقشی بیش از برانگیختگی داشت. انقلاب ما اسلامی بود، اما اینکه انقلاب جامع و تمام لوازم حکومت را داشت اینچنین نبود، بلکه اسلام محرک مردم بود اما این اسلامی بودن تام و تمام نیست. بازار ما، دولت ما و ... بخشی اسلامی بودند اما کامل نه. در نتیجه فقه قسمتی از نظم بخشی را بر عهده داشت.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
در قاب خاطرات
پس از درس کلاس درس خارج فقه مکاسب محرمه
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
#اطلاعیه
باسمه تعالی
دروس خارج فقه و تفسیر قرآن کریم آیت الله علیدوست روز چهارشنبه به صورت مجازی آفلاین برگزار میگردد.
صوت قبل از ظهر در کانال و سایت قرار داده میشود.
https://eitaa.com/salsabeal
💢 ضرورت تولید گفتمان فقهی پیرامون جنگ
✴️ اقدام نیروهای مسلح نشان میدهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمیشناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیستی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است.
🎙 #ابوالقاسم_علیدوست
📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید...
#وعده_صادق
#عکس_نگاشت
https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
🍁من و شما باید بدانیم نه به عنوان یک طلبه بلکه به عنوان یک انسان که خداوند به ما جوانی داده، عمر داده، مالی داده و تکالیفی قرار داده مسئول هستیم و باید از عهده ی آن ها برآییم.
🍁 قیامت ما را می آورند و می گویند شما از نیمه ی خرداد 1400 تا نیمه ی شهریور 1400 چه کردی، انشاء الله که از عهده ی پاسخ برآییم. ما خیلی کار داریم، مسائل تازه، بیان تازه، رفتارهای تازه لازم است.
🍁در این ارتباط است که ما باید سعی کنیم برنامه ریزی کنیم. در بخش اخلاق هم همینطور است و باید برنامه ریزی کنیم.
🍁یادمان نرود حدیث امیرالمؤمنین را که فرمودند: ایاک والظلم فانه اکبر المعاصی، ما من معصیة الا و این که ظلم است و این که حضرت می فرمایند اکبر المعاصی است شاید نظر حضرت به ظلم به دیگران است، ظلم اجتماعی ولو طرف یک نفر باشد، ظلم به انسان هر کسی که باشد.
🍁من گاهی حوادث را که می بینم خیلی انسان را رنجیده خاطر می کند. چطور برخی این قدر آزاده شده اند، چرا اینقدر راحت قضاوت می کنیم، چرا اجازه نمی دهیم که بپرسیم از دیگران؟ بارها شده که حوادثی پیش آمده است که برخی پیش بینی هایی کرده اند و تصمیماتی گرفته اند و قضاوت هایی کرده اند و بعد از گذشت ده سال یا دوازده سال مشخص شده است که اشتباه کرده اند. به روی خودشان نمی آورند و دوباره هم در اتفاقات مشابه اشتباه می کنند.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم #پیامبر_حکمت
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست (در گفتگو با شفقنا)
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
🔹مجموعه اقداماتی که ما می توانیم اقدامات پیامبر (ص) را در آن مجموعه قرار دهیم، «حکمت» نام می گیرد و لذا آنچه حکمت اقتضا می کرد پیامبر انجام می دادند.
▫️در ابتدا باید فضای آرامی وجود داشته باشد تا مسلمانانی پیدا شوند و ایمان بیاورند. در یک مراحلی باید پیامبر به عنوان مبلغ حکمت، رحمت و اخلاق ظاهر شوند به نحوی که حتی بعد از ۱۴۰۰ و اندی سال، انسان به سختی می تواند باور کند که فردی هرروز روی سر پیامبر خاکروبه بریزد و بعد از اینکه پیامبر از وضعیت بیماری او مطلع می شود به عیادتش می رود. این در اوج بودن قله اخلاق و رافت و رحمت عادی نیست و نباید عادی تلقی شود.
▫️در قرآن کریم، به قلم قسم یاد شده است؛ «والقلم و مایسطرون». این کافی است که تاثیر عظیمی را از پیامبر اکرم (ص) نشان دهیم. بدین معنا که حضرت، عظمت تحقیق و پژوهش را نهادینه می کنند.
▫️حکمت اقتضا می کند که دولت هم قدرت داشته باشد و هم اقتدار خود را در جای لازم نشان دهد. اینجا اقتدار، وجه مثبت خود را نشان می دهد و پیامبر در جایی که نیاز به پاسخ قاطع است، پاسخ قاطع می دهند.
▫️پیامبر (ص) نهاد مسجد را می سازند و برای آن کارکرد تعریف می کنند. رسول خدا، نهاد «جماعت» را بنیان می گذارند. ما به جماعت به عنوان خواندن نماز و بردن ثواب نگاه می کنیم درحالیکه به جماعت باید نگاه نهادی هم داشت که اگر درست اداره شود تاثیر خود را می گذارد و در زمان پیامبر (ص) به خوبی اداره می شد.
▫️پیامبر(ص) باید نبوت خود را به شکل امامت استمرار دهند و لذا در جای جای حرکات خود به شخصیت و ولایت امیرالمومنین (ع) اشاره می کنند. اینجاست که من نه به عنوان یک مسلمان و معتقد به پیامبر اکرم (ص)، حضرت را یک نابغه در جهان انسان می دانم. پیامبر را باید فارغ از نبوت و وحی تحلیل کنیم که درجنگ و مدیریت جنگ یک استثناست، در رافت و رحمت یک استثناست. وقتی ارزش را می خواهند نهادینه کنند، مال و نسب را ارزش نمی دانند، تقوا، صلاح و سداد را به عنوان ارزش مطرح می کنند و لذا پیامبر را می توان نابغه مدیریت دانست.
▫️در این نظام حکمرانی هیچ تحمیلی وجود ندارد؛ «لِیَقومُ الناس بالقسط» است نه «لِیُقَوِّمَ الناسَ بالقسط». در این نظام هیچ ابهامی وجود ندارد و همه چیز شفاف است. این شعار پیامبر(ص) که فرمودند «لیس الاکبرهو الافضل بل الافضل هو الاکبر»؛ در این شعار، ما شایسته سالاری را می بینیم.
▫️در این زمینه سه پاسخ می توان داد؛ یکی اینکه، هیچ نسبتی ندارد و کاش جامعه اسلامی نمی گفتند بلکه می گفتند جامعه مسلمانان به این معنا که عده ای مسلمان در یکجا زندگی می کنند. نظر دوم این می تواند این باشد که همین است. برخی روشنفکران ما می گویند که حکومت پیامبر به همین شکل بوده است و دین هم قدرت و اقتدار و هم خشونت است. برخی روشنفکران شاخص ما در خارج از کشور این را بیان می کنند.
▫️به نظر بنده، نباید سیاه نمایی اول و سفید نمایی دوم را داشته باشیم، بالاخره جوامع تا حدودی رنگ باخته است اما اینگونه نیست که هیچ نشان و هویتی در این جوامع اسلامی نباشد؛ در این جوامع، نماز، جماعت، قرآن وجود دارد اما با خیلی از محورها هم فاصله دارد؛ اگر ظلم پذیری است، اگر استضعاف فکری است، اگر از نظر اقتصادی و فرهنگی مشکل داریم، اینها جامعه مطلوب نبوی نیست.
▫️راه رسیدن به آن جامعه مطلوب، سخت نیست اما با این زمامدارانی که بر جوامع اسلامی حاکم هستند، شدنی نیست گرچه نباید ناامید بود و باید تلاش کرد اما شاید اساسا کار را حکومت حقه مهدوی انجام دهد ولی این بدان معنا نیست که فرهیختگان، عالمان، صالحان و مصلحان در این زمینه وظیفه ای نداشته باشند.
🔺الحمد لله رب العالمین
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
برای تهیه کتاب روش شناسی اجتهاد
جدیدترین اثر آیت الله علیدوست
با بهره مند شدن از 20% تخفیف و پست رایگان
از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید:
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1353
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 رسالت روحانیت در شرایط کنونی
🔸
💠جمعی از اعضای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی با آیتالله علیدوست
🔸در این دیدار که ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ در دفتر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت، آیتالله علیدوست نکاتی را در رابطه با رسالت روحانیت در شرایط کنونی بیان کرد.
🔻گزیدهای از بیانات
🔸من در وصف شما میگویم: "انهم فتیة آمنوا بربهم و زدناهم هدی".
🔹ما امروز نه فقط با کتب ضلال بلکه با امواج ضلال مواجهیم.
🔸در مواجهه با ضلال، سه رویکرد میتوان داشت: مجذوب شدن، سکوت و انفعال، مواجهه امیدوارانه. ما باید این رویکرد سوم را دنبال کنیم.
🔸کارهای کوچکی که ما طلبهها فکر میکنیم کوچک است، واقعا بزرگ است. یک طلبهی بهروز باسواد خیلی میتواند کار کند.
🔹درباره طلاب دغدغهمند باید گفت: "ان الله غیور یحب کل غیور". شما خودتان هم قدر کارتان را نمیدانید.
🔸پیغمبرخدا به امیرالمومنین فرمود: "لان یهدی الله بک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس". هدایت یک نفر اینقدر ارزش دارد.
🔹روحانیت بعد از انقلاب دچار یک خسران عظیم شد و آن اینکه بسیاری از روحانیت از مردم فاصله گرفتند.
🔹متاسفانه غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند.
🔸یک نکته مهم این است که مردم قبلا به صنف روحانیت اعتنا داشتند الآن به شخص روحانی اعتنا دارند. به همین جهت روحانیون شاخص مورد استقبال مردماند.
🔹روحانیت نباید صرفا توجیهگر باشد.
🔸ما روحانیون حکم لامپی را داریم که نورش را از نیروگاه دارد. ما هم نورمان را از امام زمان(عج) میگیریم.
🏷 پیشنهاد بنده این است که روزی دورکعت نماز هدیه به امام زمان(عج) کنیم.
https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
💫 تخفیف طلایی
📕آثار انتشارات
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
و
کانون اندیشه جوان
با💫 20% تخفیف و 💫 پست رایگان در کتابگاه عرضه می شود؛
♦️ کافیه بر لینک زیر بزنید:
https://arabadib.ir/shop/sale/products/2
💻 کتابگاه با پست رایگان 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063