آیت الله علیدوست:
🍁من و شما باید بدانیم نه به عنوان یک طلبه بلکه به عنوان یک انسان که خداوند به ما جوانی داده، عمر داده، مالی داده و تکالیفی قرار داده مسئول هستیم و باید از عهده ی آن ها برآییم.
🍁 قیامت ما را می آورند و می گویند شما از نیمه ی خرداد 1400 تا نیمه ی شهریور 1400 چه کردی، انشاء الله که از عهده ی پاسخ برآییم. ما خیلی کار داریم، مسائل تازه، بیان تازه، رفتارهای تازه لازم است.
🍁در این ارتباط است که ما باید سعی کنیم برنامه ریزی کنیم. در بخش اخلاق هم همینطور است و باید برنامه ریزی کنیم.
🍁یادمان نرود حدیث امیرالمؤمنین را که فرمودند: ایاک والظلم فانه اکبر المعاصی، ما من معصیة الا و این که ظلم است و این که حضرت می فرمایند اکبر المعاصی است شاید نظر حضرت به ظلم به دیگران است، ظلم اجتماعی ولو طرف یک نفر باشد، ظلم به انسان هر کسی که باشد.
🍁من گاهی حوادث را که می بینم خیلی انسان را رنجیده خاطر می کند. چطور برخی این قدر آزاده شده اند، چرا اینقدر راحت قضاوت می کنیم، چرا اجازه نمی دهیم که بپرسیم از دیگران؟ بارها شده که حوادثی پیش آمده است که برخی پیش بینی هایی کرده اند و تصمیماتی گرفته اند و قضاوت هایی کرده اند و بعد از گذشت ده سال یا دوازده سال مشخص شده است که اشتباه کرده اند. به روی خودشان نمی آورند و دوباره هم در اتفاقات مشابه اشتباه می کنند.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم #پیامبر_حکمت
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست (در گفتگو با شفقنا)
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
🔹مجموعه اقداماتی که ما می توانیم اقدامات پیامبر (ص) را در آن مجموعه قرار دهیم، «حکمت» نام می گیرد و لذا آنچه حکمت اقتضا می کرد پیامبر انجام می دادند.
▫️در ابتدا باید فضای آرامی وجود داشته باشد تا مسلمانانی پیدا شوند و ایمان بیاورند. در یک مراحلی باید پیامبر به عنوان مبلغ حکمت، رحمت و اخلاق ظاهر شوند به نحوی که حتی بعد از ۱۴۰۰ و اندی سال، انسان به سختی می تواند باور کند که فردی هرروز روی سر پیامبر خاکروبه بریزد و بعد از اینکه پیامبر از وضعیت بیماری او مطلع می شود به عیادتش می رود. این در اوج بودن قله اخلاق و رافت و رحمت عادی نیست و نباید عادی تلقی شود.
▫️در قرآن کریم، به قلم قسم یاد شده است؛ «والقلم و مایسطرون». این کافی است که تاثیر عظیمی را از پیامبر اکرم (ص) نشان دهیم. بدین معنا که حضرت، عظمت تحقیق و پژوهش را نهادینه می کنند.
▫️حکمت اقتضا می کند که دولت هم قدرت داشته باشد و هم اقتدار خود را در جای لازم نشان دهد. اینجا اقتدار، وجه مثبت خود را نشان می دهد و پیامبر در جایی که نیاز به پاسخ قاطع است، پاسخ قاطع می دهند.
▫️پیامبر (ص) نهاد مسجد را می سازند و برای آن کارکرد تعریف می کنند. رسول خدا، نهاد «جماعت» را بنیان می گذارند. ما به جماعت به عنوان خواندن نماز و بردن ثواب نگاه می کنیم درحالیکه به جماعت باید نگاه نهادی هم داشت که اگر درست اداره شود تاثیر خود را می گذارد و در زمان پیامبر (ص) به خوبی اداره می شد.
▫️پیامبر(ص) باید نبوت خود را به شکل امامت استمرار دهند و لذا در جای جای حرکات خود به شخصیت و ولایت امیرالمومنین (ع) اشاره می کنند. اینجاست که من نه به عنوان یک مسلمان و معتقد به پیامبر اکرم (ص)، حضرت را یک نابغه در جهان انسان می دانم. پیامبر را باید فارغ از نبوت و وحی تحلیل کنیم که درجنگ و مدیریت جنگ یک استثناست، در رافت و رحمت یک استثناست. وقتی ارزش را می خواهند نهادینه کنند، مال و نسب را ارزش نمی دانند، تقوا، صلاح و سداد را به عنوان ارزش مطرح می کنند و لذا پیامبر را می توان نابغه مدیریت دانست.
▫️در این نظام حکمرانی هیچ تحمیلی وجود ندارد؛ «لِیَقومُ الناس بالقسط» است نه «لِیُقَوِّمَ الناسَ بالقسط». در این نظام هیچ ابهامی وجود ندارد و همه چیز شفاف است. این شعار پیامبر(ص) که فرمودند «لیس الاکبرهو الافضل بل الافضل هو الاکبر»؛ در این شعار، ما شایسته سالاری را می بینیم.
▫️در این زمینه سه پاسخ می توان داد؛ یکی اینکه، هیچ نسبتی ندارد و کاش جامعه اسلامی نمی گفتند بلکه می گفتند جامعه مسلمانان به این معنا که عده ای مسلمان در یکجا زندگی می کنند. نظر دوم این می تواند این باشد که همین است. برخی روشنفکران ما می گویند که حکومت پیامبر به همین شکل بوده است و دین هم قدرت و اقتدار و هم خشونت است. برخی روشنفکران شاخص ما در خارج از کشور این را بیان می کنند.
▫️به نظر بنده، نباید سیاه نمایی اول و سفید نمایی دوم را داشته باشیم، بالاخره جوامع تا حدودی رنگ باخته است اما اینگونه نیست که هیچ نشان و هویتی در این جوامع اسلامی نباشد؛ در این جوامع، نماز، جماعت، قرآن وجود دارد اما با خیلی از محورها هم فاصله دارد؛ اگر ظلم پذیری است، اگر استضعاف فکری است، اگر از نظر اقتصادی و فرهنگی مشکل داریم، اینها جامعه مطلوب نبوی نیست.
▫️راه رسیدن به آن جامعه مطلوب، سخت نیست اما با این زمامدارانی که بر جوامع اسلامی حاکم هستند، شدنی نیست گرچه نباید ناامید بود و باید تلاش کرد اما شاید اساسا کار را حکومت حقه مهدوی انجام دهد ولی این بدان معنا نیست که فرهیختگان، عالمان، صالحان و مصلحان در این زمینه وظیفه ای نداشته باشند.
🔺الحمد لله رب العالمین
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
برای تهیه کتاب روش شناسی اجتهاد
جدیدترین اثر آیت الله علیدوست
با بهره مند شدن از 20% تخفیف و پست رایگان
از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید:
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1353
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 رسالت روحانیت در شرایط کنونی
🔸
💠جمعی از اعضای جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی با آیتالله علیدوست
🔸در این دیدار که ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ در دفتر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت، آیتالله علیدوست نکاتی را در رابطه با رسالت روحانیت در شرایط کنونی بیان کرد.
🔻گزیدهای از بیانات
🔸من در وصف شما میگویم: "انهم فتیة آمنوا بربهم و زدناهم هدی".
🔹ما امروز نه فقط با کتب ضلال بلکه با امواج ضلال مواجهیم.
🔸در مواجهه با ضلال، سه رویکرد میتوان داشت: مجذوب شدن، سکوت و انفعال، مواجهه امیدوارانه. ما باید این رویکرد سوم را دنبال کنیم.
🔸کارهای کوچکی که ما طلبهها فکر میکنیم کوچک است، واقعا بزرگ است. یک طلبهی بهروز باسواد خیلی میتواند کار کند.
🔹درباره طلاب دغدغهمند باید گفت: "ان الله غیور یحب کل غیور". شما خودتان هم قدر کارتان را نمیدانید.
🔸پیغمبرخدا به امیرالمومنین فرمود: "لان یهدی الله بک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس". هدایت یک نفر اینقدر ارزش دارد.
🔹روحانیت بعد از انقلاب دچار یک خسران عظیم شد و آن اینکه بسیاری از روحانیت از مردم فاصله گرفتند.
🔹متاسفانه غالب طلاب درس خارج، اهل مطالعه و دیدن نظرات جدید نیستند.
🔸یک نکته مهم این است که مردم قبلا به صنف روحانیت اعتنا داشتند الآن به شخص روحانی اعتنا دارند. به همین جهت روحانیون شاخص مورد استقبال مردماند.
🔹روحانیت نباید صرفا توجیهگر باشد.
🔸ما روحانیون حکم لامپی را داریم که نورش را از نیروگاه دارد. ما هم نورمان را از امام زمان(عج) میگیریم.
🏷 پیشنهاد بنده این است که روزی دورکعت نماز هدیه به امام زمان(عج) کنیم.
https://eitaa.com/salsabeal
هدایت شده از کتابگاه| arabadib.ir
💫 تخفیف طلایی
📕آثار انتشارات
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
و
کانون اندیشه جوان
با💫 20% تخفیف و 💫 پست رایگان در کتابگاه عرضه می شود؛
♦️ کافیه بر لینک زیر بزنید:
https://arabadib.ir/shop/sale/products/2
💻 کتابگاه با پست رایگان 👇
🌐 https://arabadib.ir/shop
✅ کتابگاه ایتا
🆔 https://eitaa.com/ketabgah
👤 ارتباط با ادمین
🆔@ketabgaheadib
☎️ 09197459063
#اطلاعیه
باسمه تعالی
دروس آیت الله علیدوست به صورت حضوری برقرار میباشد.
آیت الله علیدوست:
🌻یکی از عهدهای ضروری که انسان به ویژه سربازان امام زمان عج باید با خود داشته باشند، آن است که خداوند و دین او را به مردم برسانند،
✅ از امام زمان عج سخن بگویند و دین خدا را تبلیغ کنند نه آنکه تبلیغ خود کنند.
⛔️باید با خود عهد کنیم که شائبه های أنانیت و تبلیغ خود را حذف کنیم.
@salsabeal
23.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است/ علیدوست: هیچگاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند
🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (بخش اول)
https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست
📽 سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است/ علیدوست: هیچگاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند 🔺مناظره
🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (بخش اول)
🔹عبدالکریم سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است. قرنها شیعه و سنی این فقه را مبنای عمل خود قرار میدادند. بهصرف وجود نص و روایت، فتوا میدادند و گمان میکردند حتما عدالت در آن گنجانده شده است، اما در روزگار کنونی، دیگر نمیتوان به انسان مدرن گفت که اسلام خوب است، چون احکام اجاره و رهنش یا مجازاتهایش بر قوانین اروپا و آمریکا برتری دارد. با این اوصاف، چرا باید بهدنبال بسط و گسترش دادن چنین فقهی بود؟ گستره شریعت را نه از راه مراجعه به خود دین، بلکه باید براساس انتظار انسان از دین مشخص کرد.
🔸ابوالقاسم علیدوست: هیچگاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. وقتی از بسط و گسترش فقه صحبت میکنیم، منظورمان هواپیماسازی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت دیگران به اسلام نوشته نشده است. اگر بهعنوان دو مسلمان با یکدیگر گفتگو میکنیم، انتظارمان از شریعت را آیات و روایات معتبری که بیانگر مقاصد و اهداف شریعت هستند، مشخص خواهند کرد. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد.
🔸ابوالقاسم علیدوست: اگر گمان شود که مطلبی از دین با اخلاق ناسازگار است، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. منظور از بسط و گسترش فقه، شیمی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت به اسلام نوشته نشدهاند. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد. انتظار ما مسلمانان از دین را آیات و روایات معتبری که بیانگر اهداف شریعت هستند، مشخص میکنند.
🎥 مشاهده قسمت اول: شریعت و عقلانیت: گستره فقه:
https://azad.im/table/140
#مناظره
#جدال_احسن
#سروش
#فقه
✅ کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 به بهانهی مناظرهی جدید آیتالله ابوالقاسم علیدوست با دکتر سروش:
▫️جوانههای امیدبخش گفتوگوی علمی در فصل خزان باورهای دینی
🔹آنانی که در محافل دانشگاهی زیست بلندمدت داشته و یا با فضای نخبگانی جامعه ارتباط دارند، نسبت به بیانگیزگی در باورهای دینی جوانان نگرانی جدی دارند.
🔹این بیانگیزگی که دلایل مختلفی از جمله تغییر نسلی دارد تاثیر مستقیمی هم با فضای رسانه و فضای مجازی داشته و عملا شبهات فکری، بسیار فراتر از پاسخها و آموزهها در ذهن جامعه جا باز کردهاست. این شبهات گاه منشأ سیاسی داشته و گاه خاستگاه فکری و اندیشهای. اما هرچه که هست به تهدید اصلی جامعه تبدیل شدهاست.اگرچه در این میان بخشی از جامعه از جمله جوانان همچنان پایبند به دینداری و انجام مناسک مختلف دینی هستند، اما تردیدها و شبهات در لایههای درونی جامعه نفوذ نگرانکنندهای داشته است.
🔹در این بین اما همیشه این سوال مطرح بودهاست که بزرگان فکر و اندیشهی دینی که مورد سوال قرار گرفتهاند به چه میزان وارد پاسخ به شبهات و برگزاری مناظرهها شدهاند؟ آیا شرط و شروطها و رعایت شانیتها و سایر حواشی بر ادای تکلیف دینی و اجتماعی آنان غلبه کردهاست؟این در حالی است که طراحان شبهات به بهانههای مختلف از حضور در محافل و عرصههای جامعه از جمله فضای مجازی ابائی ندارند و به صورت جدی در این میادین حاضر هستند و همین امر، استدلال قدیمی «الباطل یموت بترک ذکره» را هم عملا از بین می برد.
🔹با وجود تمامی نگرانیهای مطرح شده اما در این سوی دفاع از دین و عرصههای آن از جمله فقه و کلام اساتیدی هم هستند که تلاش و کوشش خود را برای فهم شبهات و مواجههی علمی با آن گذاشتهاند. این دو اصل مهم یعنی «فهم شبهه» و «مواجههی علمی» با آن نیازمند مبانی علمی بسیار مستحکم و تجربیات بزرگی در عرصهی بحث و گفتوگو است.
🔹برخی از این مناظرههای صورت گرفته همچنان در اذهان عمومی حوزویان و دانشگاهیان خاطرهانگیز است. از جمله بحثهای مکتوب و پاسخهای علمی دو چهرهی حوزوی، آیتالله شیخ جواد فاضل لنکرانی و آیتالله علیدوست. در کنار این بحثها و مناظرههای برون حوزوی، مناظرهی درون حوزوی پیرامون اقتصاد اسلامی هم نشان داد فضای دینی و اندیشهای نیازمند شدید بحث و گفتوگوی محترمانه و علمی است.
🔹در این روزها که فضای عمومی جامعه مشغول اتفاقات ناگوار حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و جنگ مستقیم ایران و این رژیم جنایتکار است اما اخباری از برگزاری یک مناظرهی جدی رودرو به گوش میرسد. مناظرهای که نشان میدهد هیاهوی اخبار جنگ نباید بر تلاش دینی و علمی سایه افکند. چه آنکه باورهای دینی و مستحکم اعتقادی است که میتواند در روزهای جنگ با دشمن حرف نخست را بزند.
🔹این مناظره که به زودی در سه قسمت منتشر خواهد شد فصل جدیدی از گفتوگوهای دو سویه را باز میکند. مناظرهای مبتنی بر رعایت احترام و دوری از حواشی برای رسیدن به پاسخهای منطقی و مستدل.
🔗 ملاحظه فیلم و متن مناظره در:
https://eitaa.com/alidost_fiqh/5918
#مناظره
#جدال_احسن
#دکتر_سروش
#فقه
✅ کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal