eitaa logo
نجم الدین
10.3هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بر می گردیم باز دوباره به آن وقتی که غذا در کبد هضم شد و از این هضم غذا اخلاط اربعه این چهارتا پدید آمدند از مجموع این چهار که به خصوص خون باشد یک چیزی تحققق پیدا می کند به نام عصاره ویک چیزی خیلی خالص که از این خالص تعبیر می کنیم به عصاره وخالص اخلاط اربعه این چی است؟روح بخاری واذا در کبد روح بخاری هم از ناحیه ی هضم غذا از این چهار قسم تشکیل می شود لذا در کبد هم خون داریم ،هم بلغم داریم ،هم سودا داریم وهم صفرا.جگر این همه کارها را انجام می دهد .بعد از اینکه این چهار قسم را تمام کرد از خلاصه این چهار قسم از آن خلاصه و زبده چهار قسم یک کف مانندی پدید می آید آن را تعبیر می کنند به روح بخاری.این روح بخاری از کبد یعنی جگر دوباره به سوی قلب بر می گردد منتها آن به سوی قلب می آید تا حرارت می گیرد و ازناحیه ضربان قلب به کل شریانها و رگ های بدن داده شود که به تمام اعضای بدن مساوی برسد.واین از ناحیه رگ ها و شریانها به کل بدن برسد.این صفوه این زبده این خلاصه به نام روح بخاری این می آید بسوی دهلیز قلب قلب دو دهلیز دارد دهلیز سمت راست ،دهلیز سمت چپ اول دارد وارد دهلیز سمت راست می‌شود و به وسیله حرارت زیاد دهلیزسمت چپ تبدیل به بخار می شود دیگر از این به بعد به روح بخاری تبدیل می شود روح بخاری در اصطلاح که می‌گوییم روح از بدن شخص با مردن در رفت، این مربوط به این روح بخاری است مربوط به نفس ناطقه انسانی ویا نفس حیوانی نیست بلکه در مرتبه روح بخاری است .این روح بخاری کف مانند است که از اخلاط اربعه پدید می آید بعددر سمت راست دهلیز قلب اینجا از طریق حرارت شدیدی که قلب دارد ،چون طبع قلب گرم است ،گریه داغ است ،بر خلاف طبع کبد طبع او سرد است ولذا وقتی آب خنک می‌خوریم می‌گوییم جگرمان خنک شد اصلاً جگر کبد طبعش سرد است اما قلب طبعش داغ از بس ضربان دارد این حرکت شدید قلب که ضربانش در یک دقیقه چقدر بود این باعث می شود مجموعه قلب داغ باشد وقتی این زبده آمد در این دهلیز سمت راست قلب اینجا به شدت حرارت پیدا کرد این کف تبدیل می‌شود به بخار دیگر اسم روح بخاری براواطلاق می‌شود از اینجا بخار سمت راست دهلیز قلب دوباره به سه بخش تقسیم می شود: قسمتی بسوی مغز می‌رود که مغز هم طبعش سرد است اصلاً مغزطبع گرم ندارد لذا همین که یک کمی مطالعه کرد و مغز را به کار گرفت کم‌کم مغز بر اساس این مطالعه که حرکت است داغ می‌شود و کمی صبر کند چون طبع او داغ است باید خنک ب‌شودطبعش سرد است. اما روح بخاری که از قلب بسوی او می‌رود یک حرارتی با خودش می‌برد این حرارت روح بخاری با آن سردی مغز منسوج می‌شوند یک نحوه اعتدال در مغزپدید می آید بعد از ناحیه مغز روح بخاری به تمام عصب‌های بدن داده می شود همان طور که در داخل عصب‌ها خون نیست اما در درون عصب‌ها روح بخاری است تمام اعصاب بدن که منشعب از مغزهستند همه از ناحیه مغز به توسط روح بخاری که یک قسمت روح بخاری به سمت مغز آمد تغذیه می شود این روح بخاری در تمام عصب‌ها باعث حرکت تمام عضلات می شوند تمام بدن می‌شود و تمام امور بدن هم به یک نحو برگشتشان به سوی این عصب هاست مثلاً هر کسی هر مریضی که پیدا می کند وقتی می رود پیش دکتر پزشک برود به یک طریقی مریضی او را با اعصاب پیوند می زند چرا برای این‌که تمام بدن پر از اعصاب است پلک چشم عصب دارد تمام پوست ها عصب دارد تمام عضلات اعصاب دارند تمام اعضا و جوارح اعصاب دارند. ✅پست1⃣3⃣ ______________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
قسمت دیگر از این روح بخاری که بخار گرفته است در قسمت سمت راست قلب به سوی دهلیز سمت چپ قلب می رود از این روح بخاری که به سمت مغز آمد تعبیر می فرمایند یا به روح نفسانی یا به روح دماغی چون دما یعنی مغز این خون چون به مغز رفت یا روح نفسانی تعبیر می کنند یا روح دماغی در صورت تفکر انسان بسیار دقیق دخیل. اون مقدار از این بخار شده سمت راست دهلیز قلب که خون سمت چپ رفت به آن می‌گویند روح حیوانی آن هم وقتی به سمت چپ قلب رفت از ناحیه ایشان به تمام رگ‌های خون شریان پیدا می کندیعنی در قلب یکی خون به تمام رگ‌های بدن داده می شود یکی از ناحیه آن روح بخاری سمت چپ دهلیز قلب روح بخاری به تمام رگ‌های بدن داده می شود این دو کار، یکی دیگر از قسمت های روح بخاری با دهلیز سمت راست دوباره برمی‌گردد به کبد واز ناحیه کبد به تمام روده‌ها در درون انسان پخش می‌شود و لذا تمام روده‌ها روح بخاری دارند ، تمام رگ‌های بدن که به تمام اعضای بدن خون می‌دهند آن‌ها هم روح بخاری دارند و روح بخاری این رگ‌ها در تمام اعضای بدن پخش است بعد از ناحیه مغز روح بخاری نفسانی هم است که از اطراف مغز به تمام اعصاب بدن داده می‌شود و لذااز این روح بخاری منشعب شده به سه شعبه در سمت چپ قلب که در داخل رگ‌ها و کل اعضا و جوارح شریان دارد و آن هم مهم و روح نفسانی یا دماغی که از ناحیه مغز در تمام اعصاب‌ جریان دارد طبیعی است که از ناحیه کبد که برگشت داده بود از ناحیه سمت راست قلب و کبد به تمام رود ها داده می شود. دقت بفرمایید تا اینجای بحث از جنبه نفس طبیعی است ✅پست2⃣3⃣ _______________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
بدنی داریم که این بدن مرکب است از اعضا و جوارح و اعضا یا استخوانی اند یا گوشتی اند یا غضروفی اند یا روده‌ای یا پوست یا موهستند که اینها در طب مجموع اعضای بدن به اقسامی تبدیل می‌شوند اما به غیر از اعضای بدن که از مغز استخوان ها تمام اعضا جوارح باشد به غیر از این‌ها همه در تحت تدبیر روح بخاری اند. آنی که اصل حاکم در بدن است روح بخاری است، روح بخاری از مغرو خون لطیف تر است .چرا؟برای این‌که روح بخاری از خلاصه و کف حاصل از اخلاط اربع است اون هم وقتی آمد دردهلیز سمت راست قلب آن چنان حرارت می‌گیرد که تبدیل به بخار می شود یعنی آن‌چنان این جسم تطلیف و لطیف می شود شما از روح بخاری دیگر در نشئ طبیعت جسمی لطیف‌تر پیدا نمی‌کنید و لذا روح بخاری را تعبیر می‌کنند به الطف لطائف.بهترین اسم‌ها است. ✅پست3⃣3⃣ ________________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔴عزیزانی که سوال فرمودند برای شروع مباحث عرفانی ‼️ 🔴اگر می خواهید عرفانی را از شروع کنید🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یوم، به معنای متعارف نیست، بلکه «یوم» به معنای اتمّ ظهور انسان کامل است، این ها یوم اند، ظهور پیغمبر اکرم «صَلَّی اللّهُ عَلَیه وَ اله وَ سَلمَ» و یوم الرسول است، ظهور علی و فاطمه «علیهِما السَّلام»، یوم علی و فاطمه «علیهِما السَّلام» است. ✅پست9⃣6⃣ ________________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
می بینید وقتی که می آید در جداول وجودی، تمام اشیای عالم هم معنا می شود. ✅پست0⃣7⃣ ____________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
من آن «اله» ای را صدا می زنم که «اله من» است، آقای من! آقاجان من! «الهی» این «الهی» را بخواهیم به لفظ فارسی معنا کنیم: «آقای من!» یک معنای لطیفی دارد، غیر از این است که بگوییم: «ای آقا»، آقا، مطلق است، وقتی می گوییم: «آقای من!» در این «الهی» تجلی فقر این عبد در جدول وجودی خودش است، و ظهور تجلّیات رب در جدول وجودی اوست، منتها در تعلّق به او. ✅پست1⃣7⃣ ____________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔻🔻🔻🔻🔻 هم اکنون صوت های ماه رمضان ۱۳۹۹استاد صمدی، همچنین صوت های شرح دعای ابو حمزه ی ثمالی در این کانال بارگذاری شد کانال 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3192193037C65b2c2e4d5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خیلیمهم.mp3
1.95M
۱۳۹۹ ⌛️زمان: ۴:۱۵ دقیقه _______________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0