#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
گر تو این انبان ز نان خالی کنی پر ز گوهرهای اجلالی کنی این گوهرهای اجلالی کدام گوهر هست؟ اونا گوهری هستند که از عالم غیب اجلال نزول میفرمایند در نفس، فقط کافیه که این انبان شکم از این سویی ها تخلیه بشود که تا جهنم شکم این جهنم آتشش خاموش شد آتش دل افروخته میشود همانی که حضرت استاد فرمودند در الهینامه که الهی آزمودم که تا شکم دائر است دل بائر است.
✅پست3⃣5⃣
________________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
گر تو این انبان ز نان خالی کنی
پر ز گوهرهای اجلالی کنی
حفظ جان از شیر شیطان بازکن
بعد از آنش با ملک انباز کن،
خب راهش اینه چون نفس برزخ بین غیب و شهود هست اگر توجهش به شهود بیشتر بشود قطعاً انقطاع او از غیب پیش میآید البته اگر هم توجهش را از عالم ماده کم کند میبینید توجه او به عالم غیب بیشتر می شود.
✅پست4⃣5⃣
_______________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
برای همین هست که انسانهای اکول را تعبیر می کنند، اینها مثلشان،مثل وصال پینه دوز است کسی هست که کارش وصله زنی هست هر روز این پاره را وصله میزند فردا دوباره این وصل کنده می شود دوباره وصله بعدی یا بهش میفرمایند پینه دوز، نفس اگر تمام شبانهروز را تمام ایام سال را توجهی به بدن بفرماید کارش پینه دوزی است هی شکم خالی می شود مثل آن پینه دوزی که هی برایش کفش کهنه میبریم میفرمایند اینجایش را وصل کن شما میروید چند روزی باهاش کار می کنید دوباره وصلش از یک جای دیگر میخواهد میبرید میگویید آقا اینجا را وصله کن باز وقتی میبرد یه کمی کارش میکشد دوباره وصلش از او کنده می شود دوباره باید ببرد وصل کند اونایی که اکول هستند اینها کارشان وصله زنی و پینه دوزی هست .
✅پست5⃣5⃣
______________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
بهاصطلاح مرحوم جناب حاجی این هست که فرمود در حدیث فرموده من وقا شر لقلقه ی و غبغبه ی و زبزبه، اگر کسی از شر لقلق: زبان، قبقب: شکم و زبزب که ما تحت است فقط وقی شر کله،اگر کسی از شر این سه تا در امان بماند حالا این خیلی حدیث بحث میخواهد انشاءالله در طی مباحث آینده به عرض میرسانیم این دیگه از کل شر درامان میماند بعد فرمودند که دو لفظ اول به دو قاف و سوم به دو ذال معجمه چون لقلق و قبقب هر لفظی دوتا ق دارد و ذب ذب دو تا ذال نقطه دار و اول زبان و دوم بطن و سوم آلت تناسلی است و چون دل به جزئیات حباب آسا توان داد و همه درهم درگذرند و چون مدت مدیدی میگذرد نسیا منسیا میشوند تا اینکه در عبارت بعدیاش در یک جای دیگر میفرماید که اگر بخواهد به سوی اکول بودن برود که قبقب شکم را همیشه دربیاورد این مثال این انسال اکول مثل وصال و پینه دوز هست که دائم در کار ابدال ما یتحلل بلکه در کار تداخل هست این کار انسان اینجوریه چون هی بدن تحلیل میرود کهنه میشود و وصله اش میکند هی شکم را از غذا پر میکند هی شکم خالی می شود هی بیاید در آن غذا بریزد کار پینه دوز هست و لذا آدمهای اکول پینهدوز هستند، چرا؟
✅پست6⃣5⃣
__________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
برای اینکه نفس را به بدن فروخت اگر نفس به بدن فروخته بشود بر اساس اقتضای طبیعی ذاتی بدن همیشه باید نفس در اختیار او قرار بگیرد هی میگوید درد دارم، خواب دارم، گرسنه هستم ،حمام میخواهم ،چرک گرفته مرا، خسته هستم ،استراحت میخواهم، میبینی همهاش بهانهگیر هست الان ببینید شما الان کارمندی صبح بخواهید به حرف بدن گوش بدهید امروز سر کار نروید فردا سر کار نروید یواش یواش تمام زندگی همه را از بین میبرد ایشون اما وقتی امروز بهش گردن نمیدهید پاشو پاشو کار داریم فردا همین پسفردا همین این می شود در تحت احکام نفس و لذا آدمهایی که بیکارند مریضند اما آدمهایی که کار دارند مریض نیستند برای اینکه آدمهای بیکار اکول اینها تابع بدن هستند نفسشان فقط در اختیار بدن هست اینها انسان نیستند که آدم اون هست که بدن در اختیار نفس او باشد اگر بدن در اختیار نفس باشد به اندازهای که بدن از جنبه ظاهری یک سلامتی داشته باشد که بتواند وسیله خوبی برای انجام کار های علمی و عملی نفس قرار بگیرد از آن به بعد نهتنها مقدار لازم اکل و شربش خلاف نیست بلکه یک امر ضروری هست نهتنها یک استراحتی لازمه ی بدن مخالف با سیر انسانی نیست بلکه ضروری هست و امور دیگری که اگر در حد اعتدال،بدن را به سلامتی نگه داشته باشد و این بدن یک حالتی و وسیلهای در دست نفس برای انجام امور باطنی نفس قرار بگیرد نهتنها این امور ظاهری مخالف نیست بلکه موافق با واقع هست.
✅پست7⃣5⃣
______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
و لذا برای همین هم در عبارات این بزرگواران آمدهاست که اونی که نفس را گرفتار میکند زیادهروی هست در اکل و شرب هست وگر نه به اندازه نیازش که یک امر ضروری هست اینها انشاءالله در شبهای بعد به محضرتان عرض میگردد بعد جناب حاجی فرمود که تازه هم اگر اینها با بدن کاری که میکنند اگر با این کار کردن شبیه اجرا، اجرت هم بخواهند بگیرند در ازایش ،بهشت یعنی حالا که بنا داری بدن را در اختیار نفس بگذاری و نماز بخوانی و روزه بگیری و حج بروی و اعمال دیگر عبادی انجام بدهید که اینها با اقتضای ظاهری بدن سازگاری ندارد و بدن را باید در اختیار نفس بگذاری که این اعمال را انجام بدهید حالا اگر آمد آنهایی که اکولند قرار شد آنها و صال پینه دوز باشند آنها دیگه حسابشان جداست. تازه اینهایی که اکول نیستند خیلی خورنده نیستند به اندازه ضرورت هم میخورند اگر بدن را به کار بگیرند که روزه بگیرند یا نماز بخوانند برای اینکه به بهشت هم برسند میفرمایند که هر چند یک همچین شخصی ناجی هست اما قصیرالهمت هست معلومه همتش کوتاه هست،آمده نفس را بر بدن مسلط کرد اما بدن به کار گرفتهشده را در مقابل او اجرتی به نام بهشت میخواهد حالا این درست هست وصال پینه دوز نیست اما ایشون هم قصیر الهمت هست خیلی همتشان کوتاه هست بلندهمت نیست.
✅پست8⃣5⃣
____________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#اسرار_روزه
بعد فرمود آنجا هم همین حرفه و همین کسب را خواهد اگر به بهشت هم برود باز هم همین حرفه را میخواهد حرفه اجرت گیری،هی به جان خدا بگوید آن حور العینی که گفتی چی شد؟ بعد اون جنات تجری من تحت النهار چی ؟فرمودی بهشت میآوریم اینجا درخت هست میخوریم ،دورمان فرشتهها هستند و خدمت میفرمایند اینها کجان بفرمایید تشریف بیاورند که ما آمدیم بهشت.باز هم اینجورند! اینجا اشتغال به غیب آنجا هم اشتغال به غیب اینکه در روزه فرمودند بیایید کف نفس بفرمایید از مفطرات اما این کف نفس از مفطرات فقط بدن را به کار بیاورید که بخواهید برای آخرت اجرت به دست بیاورید نه نیت هم بفرمایید این حالا برمیگردیم در مقام برزخیت جامع نفس برویم راجع به نیت حرف بزنیم ببینیم باز درحقیقت سر صوم مسئله نیت برمیگردد چه اینکه اسرار دیگر عبادات هم به نحوی به نیت برمیگردد.
✅پست9⃣5⃣
_______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
پایان سه جلسه از ۳۴جلسه اسرار روزه
با تقریر تقدیم همراهان کانال شد
عمر باقی بود سال آینده ادامه مبحث اسرار روزه تقدیم میگردد
شروع مبحث #ادب_مع_الله به زودی
ان شاء الله
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
حضرت می فرمایند: من می خواهم با اسما ذاتی ات مودّب بشوم نه با اسمای فعلیه ی بالعرض. اله من! از آن باب که علیمی، رحمانی، رحیمی و دیگر از اوصاف ذاتیه ات، مرا تادیب نما، امّا نه با اوصاف فعلیه، آن هم در مقام غضب که از ذات حق متعال، بالعرض «فعلی» است نه بالذات، «غضب» از اسمای ذاتی حق متعال نیست، از اسمای بالعرض «فعلی» است، این است که در بحث های عرفانی، یکی از بحث ها، «اسماءالله» است. اسما را به اسمای ذات، و اسمای صفات و اسمای افعال تقسیم می کنند. عذاب دادن حق متعال، صفت فعل حق است، نه این که ذات اوست، ذات در مقام ذات محض، صفت غضب ندارد، رحمت دارد، لذا فرمود: «یا من سبقت رحمته غضبه»، چون رحمت از اسمای ذاتی حق است و غضب از اسمای فعلی است که از مرتبه ی فعلی انتزاع می شود، چقدر به ما احترام کرد و از اسمای ذات شروع کرد و فرمود: «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ*الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ الالَمینَ*الرَّحمنِ الرَّحیمِ*مالِکِ یَومِ الدِّین...»، الله علیم و حکیم و بصیر و قدیر و مرید و امثال این گونه اسما می شود موضوع قدآت چرا قرآن را با غضب شروع کند که بالعرض است؟!
✅پست3⃣8⃣
________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0