🔴⚫️ #علامه_حسن_زاده_آملی
🔴⚫️ #طفلان_شهیدکربلا
راجع به اطفال نوشته اند، چند تن ازین اطفال که شهید شدند، چند تای ایشان شهادتشان سخت دلخراش بود. یکی از آنها عبدالله بن مسلم است.
جناب مسلم بن عقیل، یک پسرش در کربلا شهید شدند، دو تای دیگرش هم بعد از کربلا.
یکی عبدالله بن مسلم است که تیر را به سویش رها کردند این بچه دست آورده ، بطور عادت دست بلند کرده ،
مثل مرحوم مفید در ارشاد نوشته که: « قضا را تیر به دستش رسید و دستش را با سرش دوخت و بچه افتاد و بدان حال ماند ».
عبدالله بن مسلم.
یکی هم آن طفل رضیع اباعبدالله است .(خیلی جگر خراش).
یکی هم همین عبدالله بن حسن است. شمشیر را زد به دست او و دستش را تمام جدا نکرد، با پوست بدنش آویخته شد . وقتی چشم این بچه افتاد به دستش و بدین حال. روی همان زبان کودکی، مادرش را صدا زده یا أمّاه.
امام دست او را بدان حالی که افتاده بود در روی دستش گرفت و در میان دستش گرفت و سر به سوی بالا کرد و عرض کرد: الهی گواهی که اینها بیعت کردند که ما را یاری کنند، امروز برخاستند با ما ستمکاری می کنند.
نوشته اند در این حال، تعبیرهای مورّخین گوناگون است ؛ آنقدر تیر بر امام آمده است که حتی صارت کالقنفذ.
تعبیر دیگر اینکه وقتی امام نفس می کشید از چشمه های گلو خون می جوشید...
____
✅کانال دروس استاد صمدی آملی
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
1-401-5-13 AMOL=.mp3
13.48M
🌸 جلسه سیزدهم - شب هفتم #ماه_محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸پنج شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱—حسینیه کوثر آمل
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
401-5-14-14s.mp3
9.49M
🌸 جلسه چهاردهم - صبح روز هفتم ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱— ۵ صبح
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
401-5-14-15a.mp3
15.72M
🌸 جلسه پانزدهم - عصر روز هفتم ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱—ساعت ۱۷/۳۰
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
2-401-5-14 AMOL=.mp3
15.81M
🌸 جلسه شانزدهم - شب هشتم #ماه_محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸 جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱—حسینیه کوثر آمل
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
3-401-5-15 AMOL=.mp3
16.6M
🌸 جلسه هجدهم - شب نهم ( تاسوعا ) #ماه_محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸 شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱—حسینیه کوثر آمل
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
401-5-16-19a.mp3
16.63M
🌸 جلسه نوزدهم - عصر روز نهم ( تاسوعا ) ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱—ساعت ۱۷/۳۰
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
401-5-16-20sh-amol.mp3
19.84M
🌸 جلسه بیستم - شب دهم ( عاشورا) ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱—حسینیه کوثر آمل
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
401-5-17-21a.mp3
20.56M
🌸 جلسه ۲۱ - عصر روز دهم ( عاشورا ) ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱—ساعت ۱۷/۳۰
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
401-5-18-22s.mp3
9.92M
🌸 جلسه ۲۲ - صبح روز ۱۱ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱— ۵ صبح
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
401-5-18-23asr.mp3
13.73M
🌸 جلسه ۲۳ - عصر روز ۱۱ ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
دوازدهم محرم صبح.mp3
12.26M
🌸 جلسه 24 - صبح روز 12 ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸چهار شنبه 19 مرداد ۱۴۰۱
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
دوازدهم محرم عصر.mp3
14.6M
🌸 جلسه 25 - عصر روز 12 ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸چهار شنبه 19 مرداد ۱۴۰۱
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
روز سیزدهم محرم.mp3
12.72M
🌸 جلسه 26 - صبح روز 13 ماه محرم ۱۴۴۴ ه.ق
🔸پنج شنبه 20 مرداد ۱۴۰۱
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی
🔰 مرور مهم ترین آثار علامه حسن زاده آملی ره در موضوعات عرفانی، فلسفی، کلامی، تفسیری، روایی، رجالی، فقهی و ادبی بمناسبت ایام رحلت این عالم جلیل القدر
🔻عرفانی
الهی نامه
تصحیح رساله مکاتبات
تصحیح و تعلیق تمهید القواعد
تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک
تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی
تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری
رساله انّه الحق
رسالهای در سیر و سلوک
رساله لقاءالله
رساله مفاتیح المخازن
رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور
شرح طائفهای از اشعار و غزلیات حافظ
شرح فصوص الحکم
عرفان و حکمت متعالیه
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد
کلمه علیا در توقیفیت اسماء
مشکات القدس علی مصباح الأنس
منشئات
وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
ولایت تکوینی
دروس معرفت نفس (۱۵۳ درس در نفسشناسی)
🔻فلسفی
الاصول الحکمیه
الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه
النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی
ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین
ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات
تصحیح و تعلیق شفا
تصحیح و تعلیق اشارات
تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام
تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول
دررالقلائد علی غررالفرائد
دروس اتحاد عاقل به معقول
رساله اعتقادات
رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط
رسالهای در اثبات عالم مثال
رساله جعل
رساله رؤیا
رساله مثل
رساله نفس الأمر
رساله نهج الولایه
رساله فی التضّادّ
صد کلمه
عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون
گشتی در حرکت
گنجینه گوهر روان
معرفت نفس
مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار
من کیستم
نثرالدّراری علی نظم اللئالی
نصوص الحکم بر فصوص الحکم
🔻کلامی
تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار
تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد
رساله حول الرؤیه
رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر
رساله فی الامامه
فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّالارباب
🔻تفسیری
انسان و قرآن
تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین
🔻روایی
انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه
تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه
تصحیح نهج البلاغه
تکمله منهاج البراعه
رسالهای در اربعین
شرح چهل حدیث در معرفت نفس
مصادر و مآخذ نهج البلاغه
🔻رجالی
اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال
وجیزهای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه
🔻فقهی
تعلیقات علی العروه الوثقی
مجیزهای در مناسک حج
🔻ریاضی و هیئت
استخراج جداول تقویم
تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس
تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون
تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس
تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی
تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک
تصحیح و تعلیق شرح چغمینی
تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر
دروس معرفت اوفاق
دروس معرفه الوقت و القبله
دروس هیئت و دیگر رشتههای ریاضی
رسالهای پیرامون فنون ریاضی
رسالهای در مطالب ریاضی
رساله ظلّ
رساله میل کلی
رساله تعیین سمت قبله مدینه
رساله تکسیر دائره
رساله فی الصبح و الشفق
رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج
شرح زیج بهادری
شرح قصیده کنوزالاسماء
سی فصل در دائره هندیه
🔻ادبی
دیوان اشعار
امثال طبری
تصحیح کلیله و دمنه
تصحیح گلستان سعدی
تصحیح و اعراب اصول کافی
تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه
تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل
دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسنزاده آملی» مجموعهای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمعآوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کردهاست.)
قصیده ینبوع الحیات
مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام
تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان
🔻آثار متفرقه
تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن
ده رساله فارسی
کشکول
مجموعه مقالات
مصاحبات
هزار و یک نکته
هزار و یک کلمه
رساله رموز کنوز
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
اعوانی: علامه حسنزاده آملی برهان، عرفان و قرآن را باهم آشتی داد
استاد فلسفه در خصوص عملکرد علامه حسنزاده آملی در عرفان گفت: عالم ربانی وارث اخلاق نبوی است و مانند بیداری است میان خفتگان که به حق بیدار است. علامه حسنزاده آملی برهان، عرفان و قرآن را باهم آشتی داد و همه را واحد معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نخستین سالگرد رحلت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی، عصر امروز سهشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور جمعی از اهالی علم و ادب و آیت الله محقق داماد، علی لاریجانی، آیتالله صادق آملی لاریجانی، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل، سیدعباس صالحی و علیرضا مختارپور مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
محقق داماد:
بنده به علامه افتخار میکنم
در ابتدای این برنامه آیت الله محقق داماد، ضمن عرض خوشامدگویی درخصوص علامه حسنزاده آملی گفت: من به عنوان یک طلبه میگویم که وی از معدود افرادی بود که میتوان به او افتخار کرد. به عنوان هم سلک و هم لباس در همین زمان پرشور میتوانستیم بر او افتخار کنیم. چون او یک روحانی نمونه و عالم به علمهای الهیات بود.
وی افزود: مهمترین نکته درخصوص علامه، جامعیت وی بود. بنده از جوانی خدمت علامه میرسیدم. او ادبیات عرب را عمیق و همچنین ادبیات فارسی را نیز در سطح بالایی میدانست و نیز فلسفه، عرفان، تفسیر، فقه و اصول را میدانست. جامعیت نکتهای بود که در میان افراد موجود کمتر وجود دارد. علامه نمونه بود و حافظهای قوی داشت و با اشعار سعدی و حافظ مأنوس بود و در جای خودش استفاده میکرد و بنده به علامه افتخار میکنم.
حضرت نوح بر قلب علامه بودند
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
در ادامه فرزند بزرگ علامه، حجت الاسلام عبدالکریم حسنزاده گفت:
یکی از شاگردان علامه میگفتند که طبق روایت حَمَله عرش، هشت نفر هستند که یکی از آنها حضرت نوح است و به تعبیر وی حضرت نوح بر قلب علامه بودند؛ چه در مکتوبات علامه و چه شاگردان وی که نفوسی بودند که به فعلیت رسیدند همه تحت لوای همان حَمَله عرش و به گفته امام صادق(ع) عرش یعنی علم. آن جناب میگفت که حضرت نوح بر قلب علامه بود و آنچه در طول اینسالها پرورش داد همه نور بود و نورافشانی کرده بود.
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به عارف بودن علامه حسنزاده آملی بیان کرد: وی علامه و حقیقتا ذوفنون بود. او علوم حصولی را در ذهن خود ذخیره نکرده بود. علامه عارف و اهل سلوک بود. او عارف ذوفنون یا عارف به معنای حقیقی بود. عارف تک ساحتی عارف نیست و بشر عادی نمیتواند فقط از یک منبع معرفت برخوردار باشد و به همه حقایق دست پیدا کند و این کار فقط از معصومین برمیآید. کار انسانهای عادی این است که که همه حقایق را از مسیر همه منابع کسب کنند؛ یعنی از فطرت، عقل، کتاب و سنت و شهود که همه مصدرشان ساحت الهی است و منبع الهی دارند و جز خدا نمیتواند کسی علم و معرفت را ایجاد کند و همه علوم ازساحت الهی به سپهر انسانی تنزل میکند.
عرفان اهل بیتی که علامه کسب کرده بود، عرفان جامعی بود
وی افزود: علامه عارف به عرفان نظری و عارف بود، مفسر و عارف بودند و حتی به علوم ملکی و فیزیک هم عارف بودند؛ یادم است یک روز برای نماز ظهر در منزل وی بلند شدیم. علامه دست بر دوش من گذاشت و گفت حال الان رو به روی کعبه هستی. ایشان عارف بودند. ادیب فارسی و عرب بودند و یک ادیب بزرگ بود و اگر فقط ادیب بودنش را در نظر بگیریم یکی از بزرگترین ادبای تاریخ معاصر خواهد شد. علوم جدید تک منبعی است و فقط به حس و تجربه اکتفاء میشود؛ در صورتی که منبع نیستند. تک منبع بودن علم آفت علم جدید است و در عرفان متعارف هم آفت است و عرفان اهل بیتی که علامه کسب کرده بود، عرفان جامعی بود و باید برای کسب آن از همه ابزارها استفاده کنیم. کار عارف، فرار از ملک و رسیدن به ملکوت است و بناست که به آیات بینهایت راه پیدا کند و این میشود که برای عرفان باید از همه منابع استفاده کنیم.
من صورت خود را کف پاهای استادم میمالیدم
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
افشین علاء شاعر در بخش دیگر برنامه ضمن نقل خاطرهای از علامه اظهار داشت: در دوران جوانی به روستای اهلم بر مزار مادرشان میرفتیم؛ چرا که مزین به قدوم علامه بود و از اشعار علامه در زبان فارسی و عرب و حتی طبری بعد از نیمایوشیج روانی خاصی داشت.مرحوم طیبه تربتی همسر محیالدین الهی قمشهای میگفت که هرگز نشد ببینم که علامه در برابر استادش چهار زانو نشسته باشد؛ بلکه همیشه دو زانو بود و حتی لحظهای تکیه به دیوار هم نمیداد و در مراسم ختم پسر بزرگ محی الدین قمشهای علامه را دیدم و مدتی باهم صحبت کردیم که وی میگفت من صورت خود را بر کف پاهای استادم میمالیدم.
علاء در پایان شعری را که زمان ارتحال علامه سروده بود، بازخوانی کرد که به شرح زیر است:
ایرا! صبور باش…
آمد خبر که خرمن دانش تباه شد
عرفان و فقه و فلسفه بیتکیه گاه شد
رود از میان شکافت و کوه از کمر شکست
از زخم این تبر، طبرستان تباه شد
پیری رهید از قفس تن که در غمش
پیراهن جوانی و غیرت سیاه شد
پیری که آسمان به عبایش چو وصله بود
پیری که از مهابت او کوه، کاه شد
پیر ارچه بود، لشکر همت ز هم گسیخت
یک تن اگرچه بود، خرد بیسپاه شد
تاج دلاوری ز سر مهتری جدا
تخت سخنوری تهی از فر و جاه شد
علامهای، سپهردلی، کیمیاگری
کز او خزف چو لعل و شفق چون پگاه شد
یعقوب دهر بار دگر جامه را درید
زیرا که دید یوسف حکمت به چاه شد
سلطان اشک، بار دگر بار عام داد
پس خیل دیده راهی آن بارگاه شد
برداشت عقل، افسر فرزانگی ز سر
دستار عشق سوخت، جنون بیکلاه شد
باور نمیکنم که حسنزاده رفته است
مازندران؟ نه! ملک جهان بیپناه شد
آمل گریست، بحر خزر سینه چاک کرد
جنگل خمید، بیشه پر از دود آه شد
البرز شاهد است دماوند خون گریست
آسیمه سر، هراز بر این غم گواه شد
ایرا! صبور باش حسنزاده چون برفت
فردا تو را به حشر، شفیع گناه شد
در سینهات جواهر اسرار خفته است
هرچند دیدهات تهی از آن نگاه شد
خاموش شد اگرچه صدای عصای او
پژواک آن عجین به رگ هر گیاه شد
ایرا به خود ببال که فرزند خطهات
مقصود دیر و مدرسه و خانقاه شد
ایرا به خود ببال که بال فرشتگان
تا پا نهد به عرش برین، فرش راه شد
ایرا به خود ببال که در اربعین شاه
دردانهات روانه به دیدار شاه شد
ایرا ببین که دوخت فلک دیده سوی تو
خاک ره تو قبله گه مهر و ماه شد
ابیات ناشیانه سرودم، مرا ببخش
تقصیر گریه بود، اگر اشتباه شد
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
در ادامه غلامرضا اعوانی استاد فلسفه ضمن بیان خاطراتی از علامه در خصوص ویژگی عالم ربانی بیان کرد: عالم ربانی با توجه به آیه مَا کَانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُؤْتِیَهُ اللَّهُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُوا عِبَادًا لِی مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰکِنْ کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَبِمَا کُنْتُمْ تَدْرُسُون است که خداوند خطاب به علمای بهود توصیه میکند که در تعلیم ربانی باشید و در درس خواندن و میزان در دین است و علمای دین باید وارث انبیاء باشند. در فقه به کسی که قرابت نداشته باشد، ارث تعلق نمیگیرد و باید در علوم الهی هم قرابتی میان عالم و انبیاء باشد؛ وگرنه وارث نیست. عالم ربانی وارث اخلاق نبوی است و مانند بیداری است میان خفتگان که به حق بیدار است.
اعوانی در پایان گفت: صفت استادی بیمعنا شده است و دیگر کسی نمیرود زانو بزند در برابر استاد تا یاد بگیرد. البته کتاب علم است، اما علم غیر زنده؛ در صورتی که استاد همه مشکلات در برابر تو را میگشاید و علامه حسنزاده آملی، برهان، عرفان و قرآن را باهم آشتی داد و همه را واحد معرفی کرد.
علامه حسنزاده آملی عارف، فیلسوف، مفسر قرآن و عالم به ریاضیات و نجوم بود
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
آیتالله آملی لاریجانی با بیان اینکه مرحوم آیت الله حسنزاده آملی شخصیت کم نظیری بود، اظهار داشت: ایشان عارف، فیلسوف، مفسر قرآن و عالم به ریاضیات و نجوم بود و علاوه بر همه اینها شب زندهدار بود. شب بیداریهای مرحوم حسنزاده آملی و ادعیه و مناجات سحری ایشان و آنچه از خود باقی گذاشتند، آثار همینها است.
آیت الله آملی لاریجانی بیان کرد: معرفت نفس به معنای آن است که نفس دیده شود. مرحوم حسنزاده آملی از سالهای گذشته در پی این مسأله بود. ایشان اشارات بسیاری به معرفت شهودی نفس دارند و دو نفر از بزرگانی که در این زمینه مطالب مهمی آوردند، یکی مرحوم علامه طباطبایی و دیگری میرزا جواد ملکی هستند.
وی افزود: مرحوم میرزا جواد ملکی در مراقبههای مربوط به ماه ذی القعده راجع به کعبه میگوید: کعبه حقیقی چیز دیگری است. مرحوم طباطبایی در جلد ششم المیزان توضیح میدهد که چرا ما به اهمیت معرفت شهودی نفس توجه میکنیم.
آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: اهل الله وقتی شاگردان سلوکی خود را راه میاندازند، سعی دارند انسان را بیدار کنند. چه کسی گفته تصاویری که ما میبینیم در مغز ماست و نفس در بدن ما است؟ معرفت نفس مانند غواصی کردن و شنا کردن است.
وی گفت: توجه به اینکه آنچه میبینیم در خود ماست با این معنا که صور در مغز ما نیست به معنای این است که مغز ما در خلق صورتها خلاق است. وقتی در تصور خود یک کوه بزرگ را تصویرسازی میکنیم یعنی وجودی که با خیال ایجاد میشود یک حقیقت عظیم است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نفس آدمی در موطن و موقف عادی نیست. راهیابی به معرفت نفس نیازمند تمرین است. برای مثال تصور آنچه دیده نمیشود و ایجاد آن و یا محو کردن صور و فکر در عدم. در این شرایط انسان خود را بیماده و بیصورت میبیند و آنجا انسان به حقیقت نفس دست یافته است.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: قدم نهایی شناخت انسان و نفس به فقر است و آنجا محل ظهور حق تعالی است. در اینجا سالک و مسلک یکی است. هر اندازه روح عظیمتر شود، تسلطش به عوالم دیگر ظاهرتر و بارزتر میشود.
وی اضافه کرد: انسان اگر عظمت خود را یافت، نمیتوان گفت حقیقت خود را یافته است. هر جا خود را دیگر ندید، ظهور حق بر او اتفاق میافتد. چیز دیگری در این عالم جز ظهور حق نیست. هیچ عدمی به ظهور حق راه ندارد و حق این است که اگر انسان به این مرحله دست یابد نور میشود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مرحوم حسنزاده آملی در باب معرفت نفس مجموعهای را تدوین کرده، اظهار کرد: یکی از بهترین کتابها در باب نفس، کتاب عیون ایشان است که انسان از آن لذت میبرد. ایشان با علاقه و نظم زیبایی این کتاب را نوشتند.
آیت الله آملی لاریجانی در پایان گفت: حقیقت روح آدمی جام جم است و اگر معرفت شهودی نفس را پیدا کنیم بسیاری از حرفها برای ما و نگاه انسان به عالم و آدم تفاوت پیدا میکند و کتاب نفس انسان باز میشود. مرحوم حسنزاده آملی مکرر میفرمودند عمل انسان ساز است. آنهایی که چشم دارند همین جا برزخ و قیامت خود را میبینند.
____
✅شرح کتب علامه حسن زاده آملی ره
@samad100011
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | علامه ذوفنون
🔺 رسانه خامنهای. ای ار به مناسبت سالگرد رحلت آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه، بخشهایی از دیدار حضرت آیتالله خامنهای و این دانشمند روحانی را در نماهنگ "علامه ذوفنون" را مرور میکند.