eitaa logo
نجم الدین
10.3هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
پایان سه جلسه از ۳۴جلسه اسرار روزه با تقریر تقدیم همراهان کانال شد عمر باقی بود سال آینده ادامه مبحث اسرار روزه تقدیم می‌گردد شروع مبحث به زودی ان شاء الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت می فرمایند: من می خواهم با اسما ذاتی ات مودّب بشوم نه با اسمای فعلیه ی بالعرض. اله من! از آن باب که علیمی، رحمانی، رحیمی و دیگر از اوصاف ذاتیه ات، مرا تادیب نما، امّا نه با اوصاف فعلیه، آن هم در مقام غضب که از ذات حق متعال، بالعرض «فعلی» است نه بالذات، «غضب» از اسمای ذاتی حق متعال نیست، از اسمای بالعرض «فعلی» است، این است که در بحث های عرفانی، یکی از بحث ها، «اسماءالله» است. اسما را به اسمای ذات، و اسمای صفات و اسمای افعال تقسیم می کنند. عذاب دادن حق متعال، صفت فعل حق است، نه این که ذات اوست، ذات در مقام ذات محض، صفت غضب ندارد، رحمت دارد، لذا فرمود: «یا من سبقت رحمته غضبه»، چون رحمت از اسمای ذاتی حق است و غضب از اسمای فعلی است که از مرتبه ی فعلی انتزاع می شود، چقدر به ما احترام کرد و از اسمای ذات شروع کرد و فرمود: «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ*الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ الالَمینَ*الرَّحمنِ الرَّحیمِ*مالِکِ یَومِ الدِّین...»، الله علیم و حکیم و بصیر و قدیر و مرید و امثال این گونه اسما می شود موضوع قدآت چرا قرآن را با غضب شروع کند که بالعرض است؟! ✅پست3⃣8⃣ ________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
اگر می فرمود: «بسم الله المنتقم»، این قرآن، بالذات نمی شد، قرآن بالعرض می شد. چون الله منتقم، وصف بالعرض در مقام فعل است، ولی فرمود: «بسم الله الرّحمن الرّحیم» معلوم می شود، موضوع اصلی قرآن کریم مربوط به ذات اقدس الهی و اسمای ذاتی حق متعال است. ✅پست4⃣8⃣ ________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
به خصوص وقتی «الله» با «رحمن»، با «رحیم»، موضوع شد، حالا پیرامون این موضوع بحث می کنیم؛ این «الله»، «الله» ای است که ستایش مخصوص می خواهد. پس بنابراین «اَلحَمدُ»، مطلقا متعلّق به اوست. امّا به چه جهت متعلّق به اوست؟ حمدِ همه متعلّق به اوست. هر کسی که حمدی می گوید متعلّق به اوست. هر زبانی تا بگوید: «شکر»، «ممنون» از آن اوست. ✅پست5⃣8⃣ _______________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
«الحمدلله»، الف و لامی که بر سر حمد در آمده برای بیان جنس حمد است. پس «الحمد» به نحو مطلق از آن اوست. حضرت استاد علامه حسن زاده آملی روحی فداه در این باره می فرمایند: ✅پست6⃣8⃣ ________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
«کلمات مفرده ی مُحلّای به الف و لام در زبان عرب برای استغراق جنس و استیعاب جنس و توفّی و استیفای جنس است. مثلا «الحمدللّه» مفادش این است که ذات حمد و جنس حمد و حقیقت حمد بدون خروج یک فرد آن ، مر ذات خدای سبحان راست». ✅پست7⃣8⃣ ________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
چرا متعلّق به اوست؟ چون « رَبِّ العالَمین» است. چون ربّ همه هست. بلکه هر موجودی، حمد کرد در تحت تدبیر، حمد کرد، وقتی در تحت تدبیر، حمد کرد، در حقیقت حمد از مربوب نیست، از ربّ است، حمد از مالوه نیست بلکه برای اله است، در حقیقت از آن خودش است. به این جهت است، بعضی از ائمه در ادعیه به محضر حق متعال عرضه می دارند که، «بارالها، تو خودت، خودت را حمد کن» یا بعضی از بزرگان ظرافت به کار می آورند مثل جناب ابن ترکه در شرح «تمهیدالقواعد» و یا مثل جامی در شرح شان بر کتاب نحوی ابن حاجب می گوید : «الحمدلولیّه» وقتی می گویند: «الحمد»، مال اوست. گویا سوال می شود: کدام حمد؟ بعضی در پاسخ می گویند: «آن حمدی که خودت، خودت را میکنی، آن حمد مال تو است». و برخی میگویند: «ما که از عهدیی حمد تو بر نمی آییم.آن حمدی که ولیّت میکند مال تو است». ✅پست8⃣8⃣ ________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این مشهد سخن بسیار دارم ولیکن وحشت از گفتار دارم که حلق اکثر افراد تنگ است نه ما را با چنین افراد جنگ است  ____________________________ 🌿نجم الدین🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
در این مشهد سخن بسیار دارم ولیکن وحشت از گفتار دارم که حلق اکثر افراد تنگ است نه ما را با چنین افراد جنگ است  🔸این ابیات را شأن نزول است که مولایم فرمود: 🔸وقتی یکی از آقایان از اهل معرفت به من رسید و شروع کرد با من دعوا کردن که چرا شما این معانی بلند و سنگین و عرشی را به هر کسی می گویید. گفتم چطور مگر؟ گفت روزی در جلسه ای بودیم و آقایی وارد شد و نشست و به محض ورود به جلسه و هنوز خوب ننشسته بود که با قهقهه ای تمسخرآمیز شروع کرد به ادای شما را در آوردن که... آقای حسن زاده می گوید که لیلة القدر یعنی بنیه محمدیه است. و حالا با قهقهه چگونه به تمسخر پرداخته است. من بسیار ناراحت شدم که جناب آقای حسن زاده چرا باید این مطالب بلند را برای اینگونه افراد بگوید که آنها نفهمیده اینگونه به باد تمسخر بگیرند. 🔸حضرت مولی فرمود من به این آقای بزرگوار عرض کردم که آقا جان من این جمله را به این سردی به او نگفتم بلکه او سوالی در مورد لیلة القدر کرد و من در حدود چهل دقیقه برای او صحبت کردم و ابتداء مقدمه گفتم و روایات راجع به اینکه ائمه علیهم السلام می فرمایند ما ایام الله هستیم را نقل کردم و حرف پیاده کردم، حدیث فرات کوفی از امام صادق را آوردم و برایش خواندم که امام صادق (علیه السلام) فرمود که جده من فاطمه زهرا (علیه السلام) لیلة القدر است و تا اینکه با این صحبتها و نقل روایات به او جواب دادم که لیلة القدر بنیه محمدیه است. 🔸حالا این آقا چرا به من می خندد و با قهقهه تمسخر می کند پس او العیاذ بالله به امام صادق باید بخندد که جناب صدیقه را لیلة القدر می داند. این آقا گفت: آقا همه این حرفها حق با شماست ولی شما با این حال چرا این فرمایشات عرشی را به مثل این حَلْق های تنگ می گویی؟ 🔸عرض گفتم آقا جان ارتجالا خودم چیزی نگفتم، چون سوال کرده بود. که شما در مورد انا انزلناه فی لیلة القدر چه مطلبی دارید که در فهم آن به کار آید. من هم چون ایشان از من سن بیشتری داشت و سوال کرد جهت ادب و مراعات حال ایشان که اگر جواب ندهم جسارت می شود جواب دادم و از اینجا حرف را شروع کردم که لیلة القدر در مرتبه زمان هم حق است و نمی گوییم که در این شب و تاریکی و سایه زمین بودن دخالت ندارد و خود قرآن هم این سایه زمین را که شب می گوییم ارزش داد و این معنی لیلة القدر هم حق است، البته در این سایه و تاریکی شب برای انسان تجمع حواس و توحد است ولی آن که گرفته است و یکبارگی حقایق قرآن را أخذ می کند مربوط به جان جناب خاتم است. چه اینکه امام صادق هم فاطمه را لیلة القدر می داند، و تازه لیلة القدر زمانی متغیر است همانند ظهر و مغرب و صبح به اختلاف آفاق در تغییر است مثلا امشب در ایران شب قدر است و شب قبل در عربستان و کشورهای دیگر؛ چه اینکه مثلا دیروز آنجا عید فطر بود و امروز اینجا؛ یا این دقیقه و این ساعت قم اذان است و نیم ساعت قبل مشهد اذان شد و گذشت و فلان شهر غربی ایران چهل دقیقه بعد اذان می شود. 🔸پس شب قدر زمانی گر چه حق است ولی به اختلاف آفاق متغیر است و این انزل مراتب لیلة القدر است که فوق آن دهر و سرمد هم هست. 🔸سپس مطلب عرشی ای که لیلة القدر بنیه محمدیه هست را با آن همه مقدمه، و خواندن روایات به او جواب دادم. تازه اگر اشکالی داشت حق آن بود که به خود من می گفت. ولی اینکار را نکرد و...  🔸لذا این دو بیت را نقل حرف این آقا باعث شد که در این باب دفتر دل در ذیل بحث لیلة القدر سروده ام و کوتاه آمده ام. 📔شرح دفتر دل 🌿استاد صمدی آملی ___________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔴عزیزانی که سوال فرمودند برای شروع مباحث عرفانی ‼️ 🔴اگر می خواهید عرفانی را از شروع کنید🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/1795031071C84daa31f54