هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
بی پوششی و خودشیءانگاری (Self-objectification)
شیءانگاری جنسی به تعامل کردن با زنان و ادراک ایشان بهعنوان اشیای جنسی اشاره دارد. در این فرآیند، فرد عینیتیافته، در چشم ناظران، به یک «بدن غیرانسانی» تبدیل می شود. این اصطلاح بهدرستی بیانگر دو بُعد اصلی تعریف کنندۀ شیءانگاری است: ابزار (وسیله) بودن و انکار انسانیت. هنگامیکه زنان شیئیت مییابند با آنها بهعنوان بدن صرف، ابزاری برای استفاده و لذت دیگران برخورد می شود (ابزار بودن). علاوه بر این، آنها از شخصیت خود محروم میشوند و بهعنوان موجوداتی مکانیکی و بیفکر در نظر گرفته میشوند که قادر به تجربه حالات ذهنی انسانی نیستند (انکار انسانیت). بر اساس نظریه شیءانگاری، ابزار اصلی شیءانگاری، نگاه شیءگونه است که به نگرشهای کم و بیش صریح مردانه، کنایههای جنسی یا اظهارنظرهای متمرکز بر ظاهر فیزیکی زنان اشاره دارد. این نوع بازخوردهای بینفردی میتواند توسط زنان درونی شود و باعث خودشیئیانگاری آنها، یعنی توجه بیشتر آنها به بدن و ظاهر فیزیکیشان به جای شخصیت کامل آنها، شود. از جمله پیامدهای روانشناختی خودشیءانگاری در زنان میتوان به کمتر اخلاقی و انسانی دیدن خود، احساس گناه زیاد در قربانیان زن، عملکرد شناختی ضعیفتر، حساس شدن نسبت به ظاهر خود، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن، مشکلات سلامت روان بیشتر (بیاشتهایی و پرخوری عصبی، افسردگی، مشکلات کارکرد جنسی)، افزایش شرمگینی و اضطراب نسبت به بدن، احساس ناتوانی در انتخاب آگاهانه و اراده آزاد و ... اشاره کرد. زنانی که در معرض ارزیابیهای مبتنی بر زیبایی بدنی از جانب دیگران قرار میگیرند (بهعنوان نمونه وقتی زیباییهای بدنیشان در معرض دید مشاهدهگران بیرونی قرار میگیرد)، مستعدّ این وضعیت هستند. نک:
- Baldissarri C, Andrighetto L, Gabbiadini A, Valtorta RR, Sacino A, Volpato C. Do Self-Objectified Women Believe Themselves to Be Free? Sexual Objectification and Belief in Personal Free Will. Front Psychol. 2019 Aug 8;10:1867. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01867. PMID: 31440196; PMCID: PMC6694764.
- Calogero R. M., Tantleff-Dunn S., Thompson J. K. (2011). Self Objectification in Women: Causes, Consequences, and Direction for Research and Practice. Washington, WA: American Psychological Association
- Chen Z., Teng F., Zhang H. (2013). Sinful flesh: sexual objectification threatens women’s moral self. J. Exp. Soc. Psychol. 49 1042–1048. 10.1016/j.jesp.2013.07.008
- Fredrickson B. L., Roberts T. A. (1997). Objectification theory: towards understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychol. Women Q. 21 173–206. 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
- Kahalon R., Shnabel N., Becker J. C. (2018). Don’t bother your pretty little head” appearance compliments lead to improved mood but impaired cognitive performance. Psychol. Women Q. 42 136–150
- Loughnan S., Baldissarri C., Spaccatini F., Elder L. (2017). Internalizing objectification: objectified individuals see themselves as less warm, competent, moral, and human. Br. J. Soc. Psychol. 56 217–232. 10.1111/bjso.12188
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
پاسخ مارتین سلیگمن به بخشی از بیانیه انجمن روانپزشکان ایران درباره عدم اثربخشی جریمه!
اخیراً انجمن روانپزشکی ایران، در بیانیه ای، مدعی شده است: «بر اساس نظریههای رفتاری، از جمله نظریه تقویت مثبت اسکینر و نظریه نیازهای مازلو، تغییر رفتار انسانی از طریق اجبار و تنبیه منجر به نتایج معکوس میشود. مطالعات داخلی و بینالمللی نشان میدهد که رویکردهای قهری نه تنها به تغییرات مثبت منجر نمیشوند، بلکه احتمال تنش، درگیری و چنددستگی در جامعه را افزایش میدهند.»
مارتین سلیگمن روانشناس مثبت گرای معروف در پاسخ به مدعاهای اینچنینی، چنین می گوید: «واقعیت این است که اسکینر، اشتباه کرده بود. تنبیه، به معنای پیوند دادن رویدادی ناخوشایند به عملی نامطلوب، در حذف رفتارهای ناخواسته بسیار مؤثر است. از مجموع روش های اصلاح رفتار، تنبیه احتمالا بیش از سایرین مؤثر است، و تاکنون صدها آزمایش، کارآمدی و اثربخش بودن آن را نشان داده اند.» (سلیگمن، ۱۹۹۶؛ کودک خوشبین، ترجمه فروزنده داورپناه، ۱۳۸۸، ص ۳۱۸).
برای آگاهی بیشتر از شواهد متعدد در تأیید مؤثر بودن تنبیه، به کتاب زیر مراجعه کنید:
Campbell, B. A., & Church, R. M. (1969). Punishment and aversive behavior. Appleton-Centruy Crofts.
پانوشت: البته که تنبیه، شرایط و اقتضائات مهمی دارد که لازم است رعایت شود.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بی پوششی و خودشیءانگاری (Self-objectification)
شیءانگاری جنسی به تعامل کردن با زنان و ادراک ایشان بهعنوان اشیای جنسی اشاره دارد. در این فرآیند، فرد عینیتیافته، در چشم ناظران، به یک «بدن غیرانسانی» تبدیل می شود. این اصطلاح بهدرستی بیانگر دو بُعد اصلی تعریف کنندۀ شیءانگاری است: ابزار (وسیله) بودن و انکار انسانیت. هنگامیکه زنان شیئیت مییابند با آنها بهعنوان بدن صرف، ابزاری برای استفاده و لذت دیگران برخورد می شود (ابزار بودن). علاوه بر این، آنها از شخصیت خود محروم میشوند و بهعنوان موجوداتی مکانیکی و بیفکر در نظر گرفته میشوند که قادر به تجربه حالات ذهنی انسانی نیستند (انکار انسانیت). بر اساس نظریه شیءانگاری، ابزار اصلی شیءانگاری، نگاه شیءگونه است که به نگرشهای کم و بیش صریح مردانه، کنایههای جنسی یا اظهارنظرهای متمرکز بر ظاهر فیزیکی زنان اشاره دارد. این نوع بازخوردهای بینفردی میتواند توسط زنان درونی شود و باعث خودشیئیانگاری آنها، یعنی توجه بیشتر آنها به بدن و ظاهر فیزیکیشان به جای شخصیت کامل آنها، شود. از جمله پیامدهای روانشناختی خودشیءانگاری در زنان میتوان به کمتر اخلاقی و انسانی دیدن خود، احساس گناه زیاد در قربانیان زن، عملکرد شناختی ضعیفتر، حساس شدن نسبت به ظاهر خود، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن، مشکلات سلامت روان بیشتر (بیاشتهایی و پرخوری عصبی، افسردگی، مشکلات کارکرد جنسی)، افزایش شرمگینی و اضطراب نسبت به بدن، احساس ناتوانی در انتخاب آگاهانه و اراده آزاد و ... اشاره کرد. زنانی که در معرض ارزیابیهای مبتنی بر زیبایی بدنی از جانب دیگران قرار میگیرند (بهعنوان نمونه وقتی زیباییهای بدنیشان در معرض دید مشاهدهگران بیرونی قرار میگیرد)، مستعدّ این وضعیت هستند. نک:
- Baldissarri C, Andrighetto L, Gabbiadini A, Valtorta RR, Sacino A, Volpato C. Do Self-Objectified Women Believe Themselves to Be Free? Sexual Objectification and Belief in Personal Free Will. Front Psychol. 2019 Aug 8;10:1867. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01867. PMID: 31440196; PMCID: PMC6694764.
- Calogero R. M., Tantleff-Dunn S., Thompson J. K. (2011). Self Objectification in Women: Causes, Consequences, and Direction for Research and Practice. Washington, WA: American Psychological Association
- Chen Z., Teng F., Zhang H. (2013). Sinful flesh: sexual objectification threatens women’s moral self. J. Exp. Soc. Psychol. 49 1042–1048. 10.1016/j.jesp.2013.07.008
- Fredrickson B. L., Roberts T. A. (1997). Objectification theory: towards understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychol. Women Q. 21 173–206. 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
- Kahalon R., Shnabel N., Becker J. C. (2018). Don’t bother your pretty little head” appearance compliments lead to improved mood but impaired cognitive performance. Psychol. Women Q. 42 136–150
- Loughnan S., Baldissarri C., Spaccatini F., Elder L. (2017). Internalizing objectification: objectified individuals see themselves as less warm, competent, moral, and human. Br. J. Soc. Psychol. 56 217–232. 10.1111/bjso.12188
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بی پوششی و خودشیءانگاری (Self-objectification)
شیءانگاری جنسی به تعامل کردن با زنان و ادراک ایشان بهعنوان اشیای جنسی اشاره دارد. در این فرآیند، فرد عینیتیافته، در چشم ناظران، به یک «بدن غیرانسانی» تبدیل می شود. این اصطلاح بهدرستی بیانگر دو بُعد اصلی تعریف کنندۀ شیءانگاری است: ابزار (وسیله) بودن و انکار انسانیت. هنگامیکه زنان شیئیت مییابند با آنها بهعنوان بدن صرف، ابزاری برای استفاده و لذت دیگران برخورد می شود (ابزار بودن). علاوه بر این، آنها از شخصیت خود محروم میشوند و بهعنوان موجوداتی مکانیکی و بیفکر در نظر گرفته میشوند که قادر به تجربه حالات ذهنی انسانی نیستند (انکار انسانیت). بر اساس نظریه شیءانگاری، ابزار اصلی شیءانگاری، نگاه شیءگونه است که به نگرشهای کم و بیش صریح مردانه، کنایههای جنسی یا اظهارنظرهای متمرکز بر ظاهر فیزیکی زنان اشاره دارد. این نوع بازخوردهای بینفردی میتواند توسط زنان درونی شود و باعث خودشیئیانگاری آنها، یعنی توجه بیشتر آنها به بدن و ظاهر فیزیکیشان به جای شخصیت کامل آنها، شود. از جمله پیامدهای روانشناختی خودشیءانگاری در زنان میتوان به کمتر اخلاقی و انسانی دیدن خود، احساس گناه زیاد در قربانیان زن، عملکرد شناختی ضعیفتر، حساس شدن نسبت به ظاهر خود، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن، مشکلات سلامت روان بیشتر (بیاشتهایی و پرخوری عصبی، افسردگی، مشکلات کارکرد جنسی)، افزایش شرمگینی و اضطراب نسبت به بدن، احساس ناتوانی در انتخاب آگاهانه و اراده آزاد و ... اشاره کرد. زنانی که در معرض ارزیابیهای مبتنی بر زیبایی بدنی از جانب دیگران قرار میگیرند (بهعنوان نمونه وقتی زیباییهای بدنیشان در معرض دید مشاهدهگران بیرونی قرار میگیرد)، مستعدّ این وضعیت هستند. نک:
- Baldissarri C, Andrighetto L, Gabbiadini A, Valtorta RR, Sacino A, Volpato C. Do Self-Objectified Women Believe Themselves to Be Free? Sexual Objectification and Belief in Personal Free Will. Front Psychol. 2019 Aug 8;10:1867. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01867. PMID: 31440196; PMCID: PMC6694764.
- Calogero R. M., Tantleff-Dunn S., Thompson J. K. (2011). Self Objectification in Women: Causes, Consequences, and Direction for Research and Practice. Washington, WA: American Psychological Association
- Chen Z., Teng F., Zhang H. (2013). Sinful flesh: sexual objectification threatens women’s moral self. J. Exp. Soc. Psychol. 49 1042–1048. 10.1016/j.jesp.2013.07.008
- Fredrickson B. L., Roberts T. A. (1997). Objectification theory: towards understanding women’s lived experiences and mental health risks. Psychol. Women Q. 21 173–206. 10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
- Kahalon R., Shnabel N., Becker J. C. (2018). Don’t bother your pretty little head” appearance compliments lead to improved mood but impaired cognitive performance. Psychol. Women Q. 42 136–150
- Loughnan S., Baldissarri C., Spaccatini F., Elder L. (2017). Internalizing objectification: objectified individuals see themselves as less warm, competent, moral, and human. Br. J. Soc. Psychol. 56 217–232. 10.1111/bjso.12188
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
به گزارش خبرگزاری مهر، اساتید روانشناسی و مشاوره کشور پیرامون مسائل اجتماعی مربوط به پوشش و حجاب به رؤسای سه قوه نامهای ارسال کردند و خواستار اجرای قانون حمایت از خانواده و عفاف و حجاب شدند.
ایشان هشدار دادند فاصله گرفتن از فرهنگ پوشش و حجاب، تبعات غیرقابل انکار و جبران ناپذیری برای فرد، خانواده و جامعه خواهد داشت. افزایش اختلالات و مشکلات روانشناختی، آسیبهای اجتماعی،
تشدید بحرانهای زن و خانواده، هویت اجتماعی زن و جامعه از جمله مواردی است که در مطالعات پژوهشی تصریح شده است.
همچنین در این بیانیه آمده است که بدون تصریح قانونی، نمیتوان از خانواده و دختران ایرانی در برابر آسیبها دفاع کرد. طبق شواهد پژوهشی سرایت رفتاری در این زمینه حائز اهمیت است و ناکافی بودن تمرکز بر اقدامات فرهنگی باید مورد توجه باشد.
این بیانیه به امضای جمعی از اساتید دانشگاهی کشور رسیده است.
https://www.mehrnews.com/news/6317597//
هدایت شده از خبردار 🚨
سلام
کارزار حمایت از لایحه عفاف و حجاب رو امضا کنید
نامه به آقای پزشکیان است.
توجه داشته باشید که حمایت از مخالفت با لایحه به حدود27هزار امضا رسیده است.
https://www.karzar.net/170511
📣📣📣🔺🔺 نامه خواندنی و #مستدل جمعی از #روانشناسان به رئیس جمهور و رؤسای قوای دیگر در ابلاغ و اجرای قانون حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب 🔻🔻
در این نامه سرگشاده براساس #مقالات_بروز_دنیا و #شواهد_علمی عنوان شده است که "بدون تصریح قانونی، نمیتوان از خانواده و دختران ایرانی در برابر آسیب¬ها دفاع کرد." همچنین در بخش دیگری از این نامه با اشاره به یک اصل روانشناسی آمده است: "بدپوششی پدیدهای ایستا و ساکن نیست و تابع اصل سرایت رفتاری است. در اغلب کشورهای دنیا هم برای پوشش قوانین و مقرراتی وضع شده است." متخصصان حوزه سلامت روان در این نامه به ناکافی بودن تمرکز بر اقدامات فرهنگی نیز اشاره داشته و بیان داشته اند: "#مطالعات_متعدد نشان میدهد که در کنار تلاش فرهنگی و رسانهای، الزام قانونی نیز ضروری است و همواره هنجارشکنانی وجود دارند که صرفا با محدودیتهای قانونی، توهین به ارزشهای یک جامعه را خاتمه خواهند داد"
این نامه هنگام انتشار بامضای 32 نفر از اساتید و متخصصان سلامت روان از دانشگاههای مطرح کشور رسیده است ولی حمایت دیگر متخصصان و روانشناسان از این نامه همچنان ادامه دارد.
لینک امضا:
https://survey.porsline.ir/s/tSaETBJ5
مطالعه متن کامل نامه:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/09/25/3219551/نامه-جمعی-از-اساتید-روان-شناسی-درباره-پوشش-و-حجاب
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📣 کانال #جواهرانه،
زیر نظر دانشگاه تخصصی عفاف، پاسخگوی دغدغه های به روز جوانان. 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1130102787C66c4502167
*در حمایت از بیانیه اساتید در خصوص قانون حجاب و طرح ۶ سوال برای خانواده ایرانی*
*قابل توجه روانشناسان، مشاوران و دانشجویان رشته های مرتبط با سلامت روان*
❇️ نظر به اهمیت اقدام هوشمندانه و شجاعانه تعدادی از اساتید روانشناسی و مشاوره کشور در حمایت از ضابطه مند شدن پوشش در سطح کشور، ما نیز بر آن شدیم در این زمانه ای که جنگ شناختی دشمن، عرصه را برای خانواده ها تنگ نموده است، در کنار خانواده های ایرانی بوده و صدایی برای دغدغه ها و نگرانی های ایشان پیرامون وضعیت عفاف و حجاب کشور باشیم.
❇️ *از کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره و علوم تربیتی و مرتبط با سلامت روان خواهشمندیم در عمل به رسالت اجتماعی خود در حفظ امنیت روان خانواده ها، با امضای این بیانیه، پشتوانه ای برای حمایت از خانواده ایرانی فراهم سازید.
https://B2n.ir/r15431
سلامت روان بدون مرز 🦋
https://ble.ir/salamtravanbedunemarz
هدایت شده از جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
من به عنوان یک فعال حوزه حجاب از مسیح علینژاد ممنونم
🖊 دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
❎ مسیح علینژاد تا به امروز هیچ عکس برهنهای را از خود منتشر نکرده بود و همواره روی حجاب سر تاکید داشت. اما اکنون عکسهای عریان خود را با کپشنی عریانتر پست کرده است که حاوی نکات مهمی هستند. مسیح علینژاد تا به امروز یک پروژه داشت: "کشف حجاب دختران در ایران" اما از امروز میگوید پروژه جدیدی را استارت زدم: "برهنگی دختران در ایران" تا دیروز به کشف حجاب سر میگفت: پوشش دلخواه و امروز این عبارت را برای بیکینی و تاپ بهکار میبرد!
❎ واقعیت این است که مسیح علینژاد کارش را خوب بلد است. او یک کمپینر حرفهایست. برای گام به گام پروژهاش استراتژی و برنامه دارد. کارگزاران و شرکای متعددی هم در داخل کشور دارد که در تکمیل و پیشروی پروژه او کارسازی و همافزایی میکنند. تردیدی ندارم که به زودی مناقشات درباره حجاب در کشور جمع خواهد شد و چند سال آینده گفتگو درباره مرزهای جدید نمایش بدن جای آن را خواهد گرفت. زمان صحت این مدعا را ثابت خواهد کرد.
❎ مسیح علینژاد زمان خوبی را هم برای شروع پروژه جدیدش انتخاب کرده است. دقیقا زمانی که ما در آستانهی ابلاغ قانون حجاب قرار داشتیم و مسئولان با تردید و ترس تصمیم به تعلیق قانونی گرفتند که مستظهر به ارادهی مردم و محصول سازوکارهای تقنینی نظام جمهوری اسلامی بود. حالا مسیح علینژاد هوشمندانه این سیگنال را از مسئولان ما دریافت کرد که حاکمیت ایران از حجاب سر عبور کرد و اکنون زمان آغاز پروژه برهنگی دختران در ایران است.
❎ مسیح علینژاد دقیقا همان استراتژی و خطی را دنبال میکند که رژیم صهیونیستی درباره مقاومت و در نسبت با محور اصلی آن یعنی ایران دارد پیگیری میکند. آن خط چیست؟ ۱. تعرض به خطوط قرمز و تست کردن واکنش ایران، ۲. عدم واکنش ایران و دریافت سیگنال ضعف از مسئولان، ۳. تعرض به خطوط قرمز جدید! مسیری که اکنون منتهی به همسایگی دیوار به دیوار ما با اسرائیل شده و عنقریب به یمن نیز سرایت خواهد کرد.
❎ مسیح علینژاد وقتی میبیند واکنش ما نسبت به عریانی دختر علوم تحقیقات پاک کردن صورت مساله با احاله آن به بیماری روانی او بود و پرستو احمدی نیز پس از برگزاری کنسرتی با آن وضعیت صرفا به صرف چای و شیرینی به پلیس دعوت میشود و خیلی شیک مهمانی پلیس را ترک میکند، مطمئن میشود که هیچ ارادهای در جهت تعرضهای پروژهای به خطوط قرمز اخلاقی و فرهنگی جامعه ایران وجود ندارد. خب پس اکنون بهترین زمان برای رونمایی از بدن خود با کپشنِ پوشش دلخواه است!
❎ من اما بینهایت خوشحالم و از مسیح علینژاد سپاسگذارم! در این لحظه او تمام قد به کمک گفتاری آمده است که من و امثال سالها مروج و مبیّن آن بودهایم. ما سالها و بهویژه بعد از فتنه زن، زندگی، آزادی این سخن را مطرح میکردیم که روند مبارزاتِ مدنی علیه حجاب و کنشِ سیاسی و براندازانهی کشف حجاب به هیچ وجه به این نقطه(کشف حجاب سر) اکتفا نخواهد کرد و پس از تثبیت آن به سوی کشف سایر نقاط بدن! نیز حرکت خواهد کرد. این صحنه خیلی روشن بود.
❎ عدهای اما نمیخواستند این گفتار را همراهی کنند و همواره بر جامعهی خودتنظیمگرِ ایرانی تاکید میکردند. گویی ما مخالف یا منکِر سهم سازوکارهای اخلاقیِ مقاوم جامعه ایران بودیم. ما داشتیم به نقطه دیگری اشاره میکردیم و موضوع دیگری را مطرح میکردیم و دوستان داشتند از موضوع دیگری با ما محاجه میکردند. امروز اما مسیح علینژاد با عکسهای جدیدش به کمک تثبیت این آگاهی تاریخی ما ایرانیان در نسبت با "دشمن" آمده است.
❎ ذهنیتِ مسئولان و نخبگان اجتماعی سیاسی ما در لحظهی عقبنشینی از ابلاغ قانون حجاب چه بود؟ آنها معتقد بودند که نباید در میانهی جنگِ نظامی و امنیتی با اسرائیل و مشکلات اقتصادی در داخل کشور فضای جدیدی را برای تنش با مردم ایجاد کرد. این ذهنِ بسیط گمان میکرد که با تعلیق قانون حجاب، دشمن به پشت دست خود زده و با حسرت میگوید: حیف که مسئولان حازم و باتدبیر ایران تمام نقشههای من برای ایجاد آشوب اجتماعی در ایران را نقش بر آب کردند!!
❎ در حالی که پیام دریافتی دشمن از این عقبنشینی، تدبیر مسئولان نبود بلکه ضعف و استمهال بود! دشمن نیز در پاسخ به استمهال ما لحظهای درنگ نمیکند و گام بعدی را محکمتر برمیدارد. در حالی که میشد با ابلاغ و اجرای مدبرانه و هوشمندانهی قانونی که از قضا برای رفع تنشهای محتمل جامعه ایرانی تنظیم شده بود مانع از جسارت بیشتر و پیشروی دشمن به سمت تنشزاییهای اجتماعی بیشتر شد. اما امان از ضعف و تردید...
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
@eqbali62
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
توشیح یک قضاوت.pdf
900.5K
توضیحات مفید یکی از اساتید در پاسخ به قضاوت دکتر جوکار از نامه اخیر جمعی از روانشناسان به سران قوا پیرامون موضوع عفاف و حجاب
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
انسانها را از یک نظر میتوان به دو گروه تقسیم کرد:
۱. کسانی که در برابر ضعفا گردن فرازند و در برابر اقویا گردنشان خم است.
۲. کسانی که در برابر ضعفا گردنشان خم است و در برابر اقویا گردن فرازند.
گروه اول افرادی پست و نانجیبند و گروه دوم افرادی متعالی و نجیب.
امام سجاد علیهالسلام در دعای صحیفه سجادیه اینگونه مناجات میکنند: اللهم انی اعوذ بک ان اظن بذی عدم خساسه او بذی ثروه فضلا. خداوندا به تو پناه میبرم از اینکه به شخص ناداری گمان کهتری ببرم یا به شخص دارایی گمان برتری.
https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از 🇮🇷 یازهــــــــرا 🇵🇸
🔴آیندگان خواهند پرسید با چه منطقی در حکومت اسلامی، قانون مصوب الهی، عقلی و علمیِ #عفاف_و_حجاب ابلاغ نشد؟!
مگر غیر از این است که عفاف و حجاب از ارزشهای الهی و انسانی است؟
#اشتباه_کردید
۱۴۰۳/۹/۲۹
💠کانال یازهــــــــرا | رسانه حجـــــــــاب
@yaazahra_ir