eitaa logo
سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
218 دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
7.3هزار ویدیو
1.1هزار فایل
اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
(دهم ذي حجّه : عيد سعيد قربان و أعمال عبادی آن) مردم دنیا به طور معمول دو گانه عید دارند . یکی عید ملی و دیگری عید دینی مسلمانان کشورهای مختلف جهان علاوه بر بهره مندی از عید های ملی کشور و وطن خویش ، دارای دو عيد بزرگ فطر و قربان نیز می باشند که از اعیاد دینی آنان محسوب می گردد و همه فرقه ها و طائفه ها، آن ها را گرامی می دارند. اما عيد قربان نه تنها در ادوار اسلام ، بلکه پيش از اسلام و حتی از زمان تجديد بناي خانه خدا[کعبه] توسط حضرت ابراهيم(ع) وفرزندش حضرت اسماعيل (ع) به بعد رايج بوده و موحدان و پيروان دين حنيف ابراهيم(ع) و حتي مشرکان عربستان،آن راگرامي مي داشتند . پيدايش عيد قربان بر مي گردد به آن زماني که حضرت ابراهيم(ع) در عالم رؤيا ديد که بادست خويش ، پسر خود جناب اسماعیل (ع) را قرباني مي کند. پس از تکرار اين رؤيا در سه شب متوالی ، به حضرت ابراهيم (ع) الهام شد که اين پيام الهي است و از وسوسه هاي شيطان دور است و او باید فرزند خویش را در سرزمین منی قربانی کند. بدين جهت حضرت ابراهیم (ع) این موضوع را با پسرش اسماعيل(ع) در ميان گذاشت و اسماعيل(ع) که به ايمان و صداقت پدرش مطمئن بود، بي درنگ پيشنهادش را پذيرفت و با شادماني ازآن استقبال کرد. اما هنگامي که در روز دهم ذي حجّه ، حضرت ابراهيم(ع) در سرزمین منی فرزندش اسماعيل(ع) را به زمين خواباند و قصد قرباني کردنش را نمود، به او وحي شد که اي ابراهيم ، همانا تو به وظيفه ات عمل کردي و مراتب اخلاص خود را اظهار داشتي ، ولي اين يک امتحان بود، نه يک عمل واقعي و انجام شدني. ما به عوض اسماعيل (ع)، گوسفندي براي تو فرستاديم و او را به جاي اسماعيل(ع) قرباني نما. حضرت ابراهيم(ع)گوسفند اهدا شده الهي را در سرزمين مني قرباني کرد.او با اين کار،هم خودش و هم فرزندش را از آزمايش بزرگ الهي ، پيروز و پذيرفته شده بيرون آورد.(1) از آن زمان ، قرباني کردن سنتّي براي موحّدان و مسلمانان گرديد.نویسنده محترم کتاب " المراقبات " در این باره گفت :اين روز،عيد است و عيد از اوقات مهّم و حساس سال است که سزاوار است انسان ، براي توفيق انجام اعمال نيک و رفتار خدا پسندانه، در درگاه خداي بزرگ دعا کند و اين روز،روزي است که خداوند متعال به بندگان خود اجازه عمومي براي حضور در پيش گاه خود داده و آنان را از بخشش خاص ،آمرزش گناهان،اصلاح عيوب ، رسيدن به حاجات و آرزوها، جوايز و ايمني خود از فتنه هاو آشوب ها بهره مند مي سازد.(2) امام جعفر صادق(ع)،به نقل از پدرانش در باره حضرت علي (ع) فرمود: کان يعجبه ان يفرغ نفسه اربع ليال في السنة، وهي اول ليلة من رجب ، و ليلة النصف من شعبان ، وليلة الفطر ، وليلةالاضحي.(3) يعني:امام علي بن ابي طالب (ع) دوست داشت چهار شب در سال ، خود را از هر چيزي فارغ نمايد: شب اول رجب ، شب نيمه شعبان ، شب عيد فطر و شب عيد قربان. به هر روي اعمال عبادي شب و روز عيد قربان عبارتند از : 1- زيارت قبر شريف ابا عبدالله الحسين(ع) ودر صورت امکان،اقامت در حرم مطهر حسینی و بیتوته در آن ، در شب عيد قربان . 2- خواندن ده بار دعاي: يا دائم الفضل علي البريه...،در شب عيد فطر. 3- غسل کردن در بامداد روز عيد، که مستحب و سنّت مؤکد است. 4- پوشيدن لباس هاي نظيف و تميز. 5- خواندن دعاي :اللّهم انا نستفتح الثّناء بحمدک ونستدعي الثواب بمنک... 6- خواندن اين دعا به هنگام رفتن به سوي مصلاي نماز عيد: بسم الله و بالله ، الله اکبر، الله اکبر ، لااله الا الله ، و الله اکبر... 7- خواندن نماز عيد قربان. 8- خواندن اين دعا پس از نماز عيد قربان:الله اکبر،الله اکبر، لا اله الاّ الله والله اکبر، ولله الحمد... 9- قرباني کردن به حيوان حلال گوشت [ یعنی گوسفند یا گاو و یا شتر ]،که براي حاجيان واجب و براي غير حاجيان سنّت است. 10- هديه گوشت قرباني.[برخي از امامان معصوم(ع)يک سوم گوشت قرباني را به همسايگان، يک سوم را به نياز مندان و يک سوم ديگر را به اهل و عيال خويش هديه مي کردند.] 11- خواندن دعاي ندبه و ساير ادعيه اي که براي اين روز بزرگ روايت و توصيه شده است.(4) منابع: 1- قصه هاي قرآن ، ص 80 ؛ تاريخ ابن خلدون ، ج 1 ،ص 36 2- المراقبات ، ص 455 3- الاقبال بالاعمال الحسنة ، ج 2 ، ص 189 4 - نک : الاقبال بالاعمال الحسنة، ج2، ص 189 ؛ من لایحضره الفقیه ، ج 1 ، ص 517 ؛ بحارالانوار ، ج 88 ، ص 47 و ج 95 ، ص 292 ؛ مفاتيح الجنان ،اعمال شب وروز اضحي؛ المراقبات ،ص454 تهیه و تنظیم..(رحمت الله نوری)
مشكل عمده ي غربگدايان دوري از ايات قران است 🔰🔰🔰 إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‌175 ال عمران ترجمه: اين شيطان است كه ميترساند شما را از پيروانش، پس اگر ايمان داريد از آنان نترسيد و فقط از (مخالفت) من بترسيد. 🔸پیام ها 🔸1- هرگونه شايعه‌اى كه مايه‌ى ترس و يأس مسلمانان گردد، شيطانى است. «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» 😭چقدر زياد بودن و هستند رجال سياسي كه مدام مسلمانان را از غرب و استعمار غرب وكدخدايان عالم و.... ترساندن و مانع استقلال و خود كفايي كشور شدن 🔸2- شيوه‌ى ارعاب و تهديد، سياست دائمى قدرت‌هاى شيطانى است. «يُخَوِّفُ» 🔸3- افراد ترسوىِ ميدان‌هاى نبرد، يار شيطان و تحت نفوذ شيطانند. «الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» 🔸4- مؤمنان شجاع، از ولايت شيطان دورند. «الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» 🔸5- ترس از خدا، زمينه‌ى فرمان‌پذيرى و ترس از غير خدا، زمينه‌ى فرمان‌گريزى است. «فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ» (با توجّه به آيات قبل) 🔸6- مؤمن واقعى از غير خدا نمى‌ترسد و مى‌داند كه ايمان از شجاعت جدا نيست. «وَ خافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✖️ *یازده سوال ساده از مخالفان قرارداد ایران با چین* 1⃣ از کجا شنیدید قرار هست جزیره کیش به چین واگذار شود؟ 2⃣ آیا فقط یک بار متن را مطالعه نموده اید؟ 3⃣ آیا فقط یک بار کلمه را در کل متن این قرارداد مشاهده نموده اید؟ 4⃣ آیا فقط یک بار کلمه حضور ۵ هزار نیروی نظامی را در کل متن این قرار داد را دیده اید؟ 5⃣ آیا میدانید اولین بار واگذاری جزیره و همچنین حضور ۵٠٠٠ نیروی نظامی در ایران توسط طلب ها و سایت وزارت خارجه امریکا که چندی پیش وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود: آن قدر ایرانی ها را باید بدهیم تا به پای میز مذاکره بیایند!! تا وضعیت ایران را از این هم که هست، بدتر کنند، مطرح شد؟ 6⃣ همان و برجام این قرارداد را بسته اند، پس چرا زیر برجام رقصیدید ولی اکنون داغدار این قراردادید؟ 7⃣ در برجام، قراردادهای نفتی ipc، قرارداد ۲٠۳٠ و غیره امکان سلطه بیگانه بر مملکت بود، پس چرا آن وقت ما را دلواپس میخواندید ولی اکنون خودتان ؟ 8⃣ آیا نگران این هستید که مجلس این قرارداد را ۲۰ دقیقه ای تصویب کند؟ نگران نباشید ماهیت این با مجلس قبلی فرق دارد 9⃣ اگر مبادله ما با دلاری که آن را هستیم و وارد سیستم بانکی ما نمی شود، تغییر کند و ارز ملی جایگزین آن گردد و پول نفت ما وارد کشور شود، شما با آن مخالفید؟ 🔟 اقتصاد ما وابسته به نفت است و نفت ما به واسطه تحریم به فروش نمی رسد و تنها خریدار نفت ما کشور هست و در این قرارداد ضمانت خرید برای آینده دیده می شود تا نگرانی برای آینده نداشته باشیم، آیا واقعا جای خوشحالی دارد و ناراحتی؟ 1️⃣1️⃣ راستی به دلیل اینکه ایران با این قرارداد، ها را دور می زند، نفتش را هم می فروشد و را نیز حذف می کند تا مشکل مالی و بانکی اش حل شود، ناراحت است و جنگ روانی، رسانه‌ای و تبلیغاتی منفی ای علیه ایران راه انداخته است، شما چرا ناراحتید؟ ✍ یاسر سعادت خواه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از ایه ۱۸ الكهف و نکته ی جالب اخلاقی 🔰🔰🔰 .......فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ...... ترجمه : 🔰🔰🔰 ......ﭘﺲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﻮﻟﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﻬﺮ ] ﻏﺬﺍﻳﺶ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ؟ ﭘﺲ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ..... ۱۹کهف اما نکته ی بسیار مهم اخلاقی این آیه در پست بعدی
👆👆👆👆اما نکته ی بسیار زیبای اخلاقی ایه ی۱۹ سوره ی کهف 🔰🔰🔰🔰 در این داستان مى خوانیم: اصحاب کهف بعد از بیدارى، با این که، قاعدتاً بسیار گرسنه بودند و ذخیره بدن آنها در این مدت طولانى مصرف شده بود، ولى، باز به کسى که مأمور خرید غذا مى شود توصیه مى کنند، هر غذائى را نخرد، بلکه، بنگرد در میان فروشندگان، کدامین نفر غذایش از همه پاک تر است آن را انتخاب کند. بعضى از مفسران گفته اند: این سخن ناظر به حیوانات ذبح شده است، زیرا آنها مى دانستند در آن شهر افرادى هستند که: گوشت هاى آلوده و احیاناً مردار مى فروشند، و یا بعضى از آنها کسب و کارشان اصولاً، آلوده به حرام بوده، آنها توصیه مى کنند از خرید طعام، از چنین اشخاصى پرهیز شود. ولى، ظاهراً این جمله، مفهوم وسیعى دارد که: هر گونه پاکى ظاهرى و باطنى را شامل مى شود، و این توصیه اى است، به همه رهروان راه حق که نه تنها به غذاى روحانى بیندیشند، بلکه، مراقب پاکى غذاى جسمانیشان نیز باشند، پاک از هر گونه آلودگى، حتى در بحرانى ترین لحظات زندگى نیز این اصل را فراموش نکنند. برگرفته از تفسیر نمونه
مسخره کردن در قران و نهی آن⁉️ ❇️ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ«11»حجرات 🔸ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید! مبادا گروهی(از شما)گروهی دیگر را مسخره کند،چه بسا که مسخره شدگان بهتر از مسخره کنندگان باشند و زنان نیز،زنان دیگر را مسخره نکنند،شاید که آنان بهتر از اینان باشند و در میان خودتان عیب جویی نکنید و یکدیگر را با لقب های بد نخوانید. فسق و بدنام بودن پس از ایمان،بد رسمی است،(و سزاوار شما نیست.)و هرکس(از این اعمال)توبه نکند،پس آنان همان ستمگرانند. نکته ها:🔰🔰 🔸 «لمز»عیب جویی در روبرو 🔸«همز»عیب جویی در پشت سر است 🔸«تنابز»نام بردن و صدا زدن دیگران با لقب بد است پیام ها:🔰🔰 1- ایمان،با مسخره کردن بندگان خدا سازگار نیست. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ» 2- کسی که مردم را از توهین به دیگران باز می دارد نباید در شیوه ی سخنش توهین باشد. «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (نفرمود:«لا تسخروا»یعنی شما که مسخره کننده هستید.) ‌۳- ریشه ی مسخره کردن،احساس خودبرتربینی است که قرآن این ریشه را می خشکاند و می فرماید:نباید خود را بهتر از دیگران بدانید،شاید او بهتر از شما باشد. «عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً» ۴- عیب جویی از مردم،در حقیقت عیب جویی از خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ» ۵-نقل عیب دیگران،عامل کشف عیوب خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ» ۶- مسخره کردن و بدنام بردن،گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نیست،بلکه توبه ی تحقیر کردن،تکریم نمودن است.) ۷- مسخره،تجاوز به حریم افراد است و اگر مسخره کننده توبه نکند،ظالم است. «فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ
ازار و اذيت به هر نحوي به تصريح قران حرام است 🔰🔰🔰 وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺭﺍ [ ﺑﺎ ﻣﺘﻬﻢ ﻛﺮﺩﻥ ] ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﻰ ﺁﺯﺍﺭﻧﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻬﺘﺎﻥ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ .(٥٨ احزاب) ✅ پيام ها 🔸1- آبروی زن و مرد مؤمن،محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است.(حفظ آبرو به زن یا مرد بودن ربطی ندارد.) «الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ» 🔸2- گناهی تنبیه دارد که انسان با علم و عمد مرتکب شود. «اکْتَسَبُوا» 🔸3- گناه،بار انسان را سنگین می کند. «احْتَمَلُوا» 🔸4 -مهم ترین اذیّت،زخم زبان و تهمت است. «یُؤْذُونَ - بُهْتاناً» 🔸5- آزار و اذیّت دیگران به هر شکلی که باشد،از جمله گناهانی است که خشم الهی را بدنبال دارد. یُؤْذُونَ ... إِثْماً مُبِیناً
1380سال پیش مانند چنین روزی که گذشت، در بحبوحه حضور حجاج در مکه مکرمه، وقتی حاجی‌ها آماده انجام اعمال حج واجب بودن، ناگهان امام حسین(ع) مکه را به سمت کوفه ترک کرد. تاحالا فکر کردید چرا امام حسین از ماه رجب که از مدینه به مکه اومد، به سمت کوفه حرکت نکرد؟ چرا ماه رمضان حرکت نکرد؟ چرا اول ذی‌الحجه حرکت نکرد؟ چرا هشتم ذی الحجه؟ حاجی‌ها از جای جای جهان اسلام برای حج، به مکه اومده بودن و خیلیاشون امام حسین نوه‌ی پیامبر رو میشناختن و به دیدنش میومدن. در بحبوحه‌ی اعمال حج ناگهان متوجه شدن حسین(ع) از مکه خارج شده. همه از همدیگه میپرسیدن حسین چی شد؟ کجا رفت؟ وقتی هم بعد از ایام حج به خونه‌هاشون برگشتن برای دیگران تعریف کردن، که حسین بن علی قبل از اعمال حج، مکه رو ترک کرد. یعنی امام حسین یک استراتژی در حرکت به سمت کربلا انتخاب کرد که کل مکه و دیگر شهرهای اسلامی ذهنشون درگیر حرکت امام حسین شد. مدینه هم که محل زندگی حضرت بود و از ماه‌های قبل مردم در جریان حرکت اباعبدالله به سمت مکه بودن عراق هم که مقصد حضرت بود. و مردم کوفه از حضرت خواسته بودن بیاد و نامه نوشته بودن. در حین حرکت هم حضرت به شهرهای مختلف مثل بصره نامه نوشت و مردم رو از حرکتش آگاه ساخت. تا اینجا حضرت، شهرهای مهم اسلامی رو از حرکت خودش آگاه کرده بود. مدینه، مکه و عراق. تنها یک‌جا مونده بود اون‌هم منطقه شام بود که نه در مسیر حضرت بود، نه مقصد حضرت. در دورترین نقطه از سرزمین‌های اسلامی قرار داشت. منطقه شام رو بعد از شهادت، خانواده حضرت با اسارتشون پوشش دادن. یکی از دلایلی که سیدالشهدا خانواده‌اش رو به‌همراه برد، همین موضوع بود امام حسین(ع) یک نقشه بسیار هوشمندانه و اثرگذار برای حرکت و قیام خود تدارک دید
‏بعد از پایان کلاس شرح مثنوی معنوی مولانا جلال الدین، استاد علامه محمدتقی جعفری گفت: من خیلی فکر کردم و به این جمع‌بندی رسیده‌ام که رسالت همه پیغمبران در این عبارت خلاصه می‌شود، و آن. " کوک چهارم " است. مریدان پرسیدند؟ "کوک چهارم" چیست؟ ‏علامه با آن لهجه شیرین ٱذری در تمثیل چنین شرح می‌دهد : یک شخصی کفشهایش را برای تعمیر نزد کفاشی می‌برد، کفاش با نگاهی می‌گوید این کفش سه کوک می‌خواهد و هر کوک مثلا ده تومان میشود و خرج تعمیر کفش کلا می‌شود سی تومان. مشتری هم قبول می‌کند. پول را می‌دهد و می‌رود ‏تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیر شده بشود. کفاش دست به کار می‌شود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام...!! اما با یک نگاه عمیق در می‌یابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر می‌شود و کفش، کفش‌تر خواهد شد. ‏از یک سو، قرار مالی را گذاشته و نمی‌شود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند. او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده‌ی توافق، مانده است. یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست. ‏اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده، اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده. اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته، اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد. دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و ما کفاش‌های دو دل...! ‏برایتان دعا می‌کنم که در این دنیای فانی همیشه و هر لحظه با نگاهتان، با کلامتان، و با قدمهایتان با مهرورزی و از سر وجدان کوک چهارم را برای ديگران بزنید، شما هم برای ما دعا کنید که کوک چهارم را بزنیم ... دنیایی سراسر خیر و نیکی خواهیم داشت اگر با هم مهربان باشیم.